Hier beneden wil ik even iets testen, ik ben nl. nog een beginnende blogger... foto met link, knopjes naar linken, powerpoints enz...
Site : Jeruzalem bijbel centrum Klik op de foto
Rondvraag / Poll
Geloof je in God, die de wereld zo lief heeft dat Hij Zijn eniggeboren zoon Jezus Christus gaf opdat een ieder die in Hem gelooft , EEUWIG leven ontvangt?
Iedereen is van harte welkom op deze blog. Als je een zoekende bent naar de Here Jezus hoop ik dat je hier iets kunt vinden...Welkom...
WELKOM IN GODS KONINKRIJK.
ER KOMT EEN DAG DAT DE POORTEN VAN "GENADE"DICHT GAAN, ZORG DAT JE BINNEN BENT.. LAAT JE OUDE "IK"ACHTER EN DOE EEN NIEUW KLEED AAN...HET BRUILOFTSKLEED.
03-01-2017
DE MENS IS EEN ZONDAAR
Het Evangelie doet nadenken over twee vragen : 1. Weet u zeker dat u naar de hemel gaat, indien u deze nacht sterft ? 2. God vraagt : Waarom zou Ik u in de hemel binnenlaten ? Wat zou u dan zeggen ? Ongelovige mensen zijn meestal angstig voor de dood. Deze angst komt voort uit een onzeker weten. Er is slechts de hemel of de hel zo leert God in de Bijbel. Het vagevuur komt voort uit onzekerheid, gevonden door ongelovige theologen, God spreekt er nergens over. ( Hebr.2:15 ) Een christen WEET ZEKER dat hij naar de hemel gaat, DOOR TE GELOVEN WAT GOD ZEGT ! EN GOD OVERTUIGDE HEM PERSOONLIJK! DE HEMEL IS EENGESCHENK VAN GOD VOOR DE MENSEN. ROMEINEN 6:23 WANT HET LOON DAT DE ZONDE GEEFT IS DE DOOD, MAAR DE GENADE DIE GOD SCHENKT, IS HET EEUWIGE LEVEN IN CHRISTUS JEZUS, ONZE HERE. LAAT U REDDEN!
1. DE ONGELOVIGE KAN MOEILIJK ONDERSCHEID MAKEN TUSSEN GOED EN KWAAD. 2. HET GEWETEN KAN WORDEN ONDERDRUKT. 3. DE ONGELOVIGE KENT HET GEVOLG VAN DE ZONDE NIET : DE DOOD EN DE TWEEDE DOOD ! EEN CHRISTEN KAN DOOR DE H.GEEST ONDERSCHEID MAKEN TUSSEN WAARHEID EN LEUGEN, DUISTERNIS EN LICHT. HIJ IS EEN NIEUWE SCHEPPING GEWORDEN. Vers 22 Wij zijn vrijgekomen van een zondige toestand. DE VRUCHT VAN ONS GELOOF DOOR STRIJD TEGEN DE ZONDE ! Rom.6:22 Heiligmaking is strijd voeren tegen de zonde die nog steeds in ons leven voorkomt ! Heiligen zijn christenen die geestelijke wapens gebruiken om te kunnen standhouden tegen alle vorm van verleiding van de satan ! Wij lezen Efeze 6 : 10 – 20 DE MENS IS EEN ZONDAAR
In Matheus 5 vers 38 staat: Gij hebt gehoord, dat gezegd is: Oog om oog, en tand om tand. 39 Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet weerstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe; Iemand op de wang slaan betekende in die tijd dat als je deze met de rug van je hand op de wang sloeg dat je deze openbaar beledigde. En daar stond een straf op volgens de Joodse geschriften van 400 munten als je dus iemand op deze wijze beledigde door op de rechter wang te slaan. Jezus zei dus ook tegen de Discipelen die dus uitgaan ja als je dus zult gaan dan gaan die dingen gebeuren dat ze je gaan beledigen omdat je mij gaat volgen en dingen gaat doen die Ik doe…. Ga dan niet je RECHT zoeken , ga je dan niet daartegen verdedigen. Het gaat hier niet over iemand slaat je, nu dan moet je maar nog een keer laten slaan. Het gaat hier dus over iets heel anders. De Here Jezus heeft het hier over een oog voor een oog en een tand voor een tand in vers 38. Kent u die uitdrukking; een oog voor een oog en een tand voor een tand?? Die ken je toch en heb je wel al eens gehoord he? Je hoort het of leest het wel eens in het nieuws he? Een oog voor een oog en een tand voor een tand… en dan zie dat de mensen daar iets bij gaan invullen want ze stellen zich daar iets bij voor…Dus iemand slaat mijn oog eruit of klopt het blauw, wat doe ik dan? Ik sla hem een oog eruit of klop het eveneens blauw…ja toch? Denken wij niet zo? De tekst die de H Jezus hier aanhaalt en zegt jullie hebben gehoord dat gezegd is Oog om oog, en tand om tand ..dat staat dus ECHT in het oude testament of zeg maar het eerste testament hoor. Dus Jezus haalt hier iets aan wat de mensen zeiden. Jezus heeft het hier niet of die tekst al of niet in de bijbel staat maar wel over WAT doen we ermee??? En wat is de betekenis van dit vers? Om dit in de bijbel te begrijpen moeten we de regels in acht nemen en kijken en ons de vraag stellen waar komt die tekst vandaan en in welk verband of context staat die tekst eigenlijk om deze te kunnen verklaren en de betekenis te weten te komen. En dan blijkt het dat de tekst oog om oog en tand om tand dat het in 3 gedeelten in het eerste testament voorkomt. In Exodus 21, Leviticus 24 en in Deuteronomium 19 Als we even terug kijken in Exodus 21 vers 24 dan staat daar , een oog voor een oog een tand voor een tand een hand voor een hand een voet voor een voet en zo gaat het nog even door.. Wat betekend dat nu toch?? Wat ,maar wat zou dat nu toch echt maar dan ook echt betekenen??? Is dat nu echt een wreed gebod dat de Here God nu aan Israël geeft? Betekend dat nu over het feit dat ik mij hier echt zou moeten wreken?? Zo ergens iets van een beleid van, lap ik mep gewoon maar terug? Ik denk het niet beste , in een van de gedeelten waar we deze tekst tegen komen is in Leviticus 19 Daar zien we dat de Here God heel gericht tegen Israël zegt dat we ons niet mogen wreken in vers 17 staat er . U zult GEEN wrok tegen iemand koesteren, of in een andere vertaling staat wees niet haatdragend, maar openlijk de onderlinge geschillen bij leggen. De rechter, en NIET jijzelf zal in zo een geval iemand schuldig verklaren. Je zult niet wraakzuchtig en haatdragend zijn tegenover je volk maar je naaste liefhebben als jezelf want Ik ben de Heer. Als we dus een probleem hebben met een ander zoals bijvoorbeeld dat iemand mij een blauw oog stompt en dat ik een tijd lang niets kan zien, als vb. Wat zegt nu de bijbel daarvan? Dan mag je ten eerste niet zelf gaan wrok koesteren tegen die persoon. Dat staat dus in dat eerste testament. En verder wordt er gezegd dat je OPENLIJK dat geschil moet bijleggen. En hoe ging dat toen als je een geschil had met iemand dan had je getuigen nodig en als het om een grotere zaak ging dan ging je daarvoor naar de rechter. Iedere stad had een kleine groep en een grote groep rechters. Je had 3 rechters en je had 23 rechters die laatsten waren voor de grote misdaden zeg maar zware misdrijven waar de doodstraf op kon staan. Dus voor een klein geval ging je dus naar de 3 rechters toe. Jeruzalem had trouwens nog een grotere raad van 71 rechters, het Sanhedrin dat was bv voor als er een valse profeet was dan moest die daar voorkomen. Wat zien we hier? Je mag niet zelf bepalen welke straf er moet komen maar de rechters bepalen dit wat er aan de hand is. De bijbel zegt dus nergens dat je het recht in eigen handen mag nemen en dat is zeer belangrijk ander krijg je van die Italiaanse toestanden he. Iemand slaat iemand van een familie dood, die familie wederom slat er ook iemand dood…enz. Denk je nu echt dat het eerste testament zo dwaas is en dat de Here God dat aan de Israëlieten gaat leren? Naar het schijnt hebben de Israëliërs hetzelfde temperament als de Italianen. Het is dus een hele andere boodschap die de Here geeft en zegt dus Ik wil niet dat jullie wraak nemen en een wrok hebben in jullie hart en wat er vergoed moet worden daar bepalen de rechters over. Bovendien zegt de Heer “Mij komt de wraak toe en de vergelding” dat is dus mooi geregeld. We gaan weer terug naar de tekst “Oog om oog en tand om tand” in Exodus 21 Om die tekst te begrijpen moeten we dus zeggen “Wat is de context waarin die tekst staat” in vers 18 nu staat er” wanneer mannen met elkaar vechten, en de één slaat de ander met een steen of met de vuist, en stel dat die ander daar niet van sterft, maar te bed moet liggen en later weer kan lopen met een stok. Dan hoeft de man die de klap gaf niet gestraft te worden. Maar hij moet wel een vergoeding betalen voor de tijd dat de man in bed moest liggen en dus niet kon werken. Hij moet betalen voor zijn behandeling en verzorging. Hier zien we al het eerste van wat er staat in de context “oog om oog en tand om tand” dus de schade die er ontstaat wanneer mensen een letsel oplopen , dingen die mensen elkaar aandoen dan zegt de bijbel hier als jij die ander schade veroorzaakt dan moet je daarvoor zorgen dat alle schade vergoed zal worden… dan gaat het verder in vers 20 staat er wanneer iemand zijn slaaf met een stok slaat zodat die sterft dan moet de dader gestraft worden maar als de slaaf nog enkele dagen leeft, dan hoeft de dader niet worden gestraft. Want de slaaf is immers zijn eigendom. En zo kun je nog verschillende verzen doorlezen. Zo zie je dat de rechters moeten toezien op de betaling. Dus een zaak mogen we nooit zelf uitvechten, neen , er moeten rechters zijn die er op toezien dat het ordelijk volgens de regels geschied. Er staat even verder in : Stel dat 2 mannen vechten en één van hen raakt een vrouw die in verwachting is. Als daardoor haar kind dood geboren wordt, maar zijzelf sterf niet ,dan moet de dader een boete betalen aan haar man. Haar man mag bepalen hoeveel de dader moet betalen. Hij moet het bedrag betalen aan de rechters en deze betalen het aan de man. Maar als ze zelf nu ook sterft dan moet de dader het volgende betalen: zijn leven voor een leven, een oog voor een oog, een tand vr een tand, een hand vr een hand, een voet vr een voet, een brandwond voor een brandwond, een wond vr een wond, een buil vr een buil. Wanneer we dus spreken over een oog om een oog, dan spreken we over een schade vergoeding, ja, en wat deed de rechter dan als ik een blauw oog had en ik kon daardoor een week lang niet werken… dan bepaalde de rechter wat dat blauwe oog voor mij betekende als ik dus een week geen inkomsten had dan betekende dat de waarde van mijn rechter oog in munten werd omgezet en dat de dader dat oog moest vergoeden met een aantal munten…dat betekend “een oog voor een oog” Iedereen denkt maar aan vergelding en wraak maar hier gaat het om een schade vergoeding. Gods woord de bijbel is er vroeg bij door te zeggen dat er rechters moeten zijn in alle steden maar ook dat als je schade veroorzaakt bij iemand dat er ook een vergoeding tegenover moet staan. Daar waren regels voor die we in de Joodse geschriften terug vinden die werden in die tijd toegepast. Er werden alle factoren bekeken die aan de oorzaak lagen van een letsel en daarop bepaalde de rechter de vergoedingen. Alle gevolgen van de daad moesten vergoed worden ..vandaar de tekst “een oog vr een oog; een tand vr een tand ,een blaar vr een blaar enz…. Dus, als we naar de mensen luisteren naar de uitleg van deze teksten dan berust dat op zelf rechter spelen en op wraak nemen… oog om oog en tand om tand. Maar als we de tekst in de context zien hebben we het hier met een heel ander standpunt te doen. We moeten dus die bijbel teksten zorgvuldig onderzoeken want het werpt een geheel andere kijk op de omstandigheden. Wat we veroorzaakt hebben moeten we terug rechtzetten. Hebben we iemand verdriet aangedaan ..dan horen we onze verantwoordelijkheid op te nemen en het te vergoeden, het goed te maken, het heeft alles te maken met SCHADEVERGOEDING…..
OPMERKELIJK!!! Ben nooit bang om iets nieuws te doen Denk
eraan: Amateurs hebben de Ark gemaakt, professionals maakten de
Titanic! Groetjes van Erich
Over mijzelf
Ik ben Skottke Erich
Ik ben een man en woon in Maasmechelen (België) en mijn beroep is Bruggepensioeneerde.
Ik ben geboren op 23/08/1950 en ben nu dus 74 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Familie, kleinkinderen,tuin, honden.....
Ik zou gaarne langs deze weg mensen bereiken die op zoek zijn naar de dingen die met het geloof te maken hebben. Men moet niet persé met mij eens zijn maar ik wil de mensen aanzetten tot nadenken over hun geloofsleven...over de relatie met onze Here Jezus
Rondvraag / Poll
Als je moet kiezen tussen:
Rondvraag / Poll
Zou je, indien je een Christen bent voor crematie kiezen????
Door Zijn genade bent u gered; doordat u in Hem ging geloven.
Dat is niet uw eigen verdienste, maar een geschenk van God. Niemand zal
zich erop kunnen beroemen het zelf gepresteerd te hebben.
Efeziërs 2:8-9
Dropbox
Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.