Inhoud blog
  • Knooppuntenroute Borculo
  • vaartocht met de Jappe in Borculo
  • Wandelroute Oud Borculo
  • Fotoroute Borculo 15 juni 2024
  • Kristalmuseum Borculo
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
  • dagblogje (107)
  • reisverslagen (5)
  • Weblinks (2)
  • Lientjes (reis)avonturen

    01-07-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Scootyvakantie Noord Friesland juni 2019

    dag 1 Maandag 17 juni 2019

    Vanmiddag om 12 uur geluncht met mijn ouders, daarna vertrokken we rond 1 uur richting Friesland, Het was eigenlijk mijn bedoeling om het noordelijke deel van de Elfstedentocht te rijden, maar er zaten 2 dingen tegen. Uitgerekend deze week ging van der Wijden zijn Elfstedentocht zwemmen en het was een hele tour om een slaapplek te krijgen voor mij. ik ben immers gebonden aan begane grond. Uiteindelijk heb ik 6 slaapplaatsen gevonden, na 6 uur, maar ik heb maar 1 dag de Elfstedentocht kunnen volgen. Toch was het een mooie en bijzondere tocht, zie mijn verslag hieronder.

    We kwamen rond kwart over 3 aan in Workum, mijn 1e slaapplaats. Ik dacht dat in deze plaats de tv serie dokter Tinus was opgenomen, maar dat bleek een misvatting kwam ik achter, dat was nl in Woudrichem. Niettemin is Workum een mooi oud stadje met veel Jugendstil-elementen in de huizen zoals tegeltjes portalen, mooie bogen aan ramen en gevels en ook mooie geveltekens.

    We hebben samen bij de bakker/lunchroom een broodje gegeten. Daarna gingen mijn ouders weer huiswaarts en heb ik het stadje verkend.

    Workum is bekend om Het Jopie Huisman-museum, zie foto, Jopie huisman was een kunstschilder/tekenaar. Verder hebben ze 2 kringloopwinkels, zij noemden dat rommelmarkten, maar ze zijn dagelijks geopend, dus noem ik ze maar even kringloopwinkels. Het grappige was dat mijn gastvrouw deze avond vrijwilligster is bij één van deze winkeltjes en mij herkende toen ik aan kwam. Ze vertelde me dat zij vrijwilliger was in dienst van de PKN kerk en het winkeltje in de kerktoren was van de gemeente, dat stukje grond behoorde toe aan de gemeente, de kerkwinkel zat in een soort loods.

    Omdat het nog niet helemaal tijd was ben ik op een bankje gaan zitten aan de vaart. Toen het wel zo ver was ging ik naar de bb. Ik werd ontvangen met een glaasje drinken, in mijn geval water, later kwamen er nog 2 dames bij, die deden de Elfstedentocht per fiets.

    Daarna mocht ik even op het bankje zitten in de tuin die keek op de vaart, ik zag meerdere bootjes liggen en langs komen en een paar kinderen waren aan het zwemmen.

    Dag 2 dinsdag 18 juni

    Na een voor mij korte nacht, 7 uur slaap, ivm. luidruchtige dames, om 6 uur al wakker. Toch maar even lui geweest en na de dagelijkse oefeningen om kwart over 7 opgestaan. Om 8.15 uur ontbeten, het was weer vorstelijk, zelfs yoghurt ontbrak niet. Daar dan ook van genoten. Tegen half negen vertrokken, maar als eerste doel mijn bekende bankje van gisteren, daar even met mijn moeder gebeld. Daarna via een dijkweg naar de 1e picknickplaats in Ferwoude gegaan, genoten van de rust en een mueslibroodje.

    Ferwoude en daarna Gaast waren 2 oude kleine kneuterige dorpjes, dit bedoel ik niet negatief integendeel, ik hou hiervan, kleine huisjes en smalle steegjes. De weg van Workum ging langs de Makkumerdijk, maar van het evt water kon je niets zien. In Makkum was het haventje aardig, daar kon ik ook een glimp van het IJsselmeer zien, maar Makkum zelf viel me erg tegen. Ik zag zelfs geen winkel waar je Makkums aardwerk kon kopen of een museum hier aan gewijd. Dit leerde ik al op school, maar zelfs de taxichauffeur later had er nog niet van gehoord.'

    Verder ging het richting Witmarsum, daar heb ik de lunchpauze genoten aan de vaart op een houten vlonder, een paar scheepjes en schepen kwamen langs.

    Heb in Schraard een schaap gered, die lag in de sloot te blaten. Ik naar de dichtstbijzijnde boer gereden, aangebeld en de situatie uitgelegd, hij ging er meteen heen. Schapen kunnen nl in het water verdrinken, zeker als ze op hun rug liggen, dat was bij deze gelukkig nog niet het geval. Het domme vond ik dat er even daarvoor 6 fietsers in groepjes van 2 gereden hebben, zij moeten het zielige geblaat ook gehoord hebben, maar vonden het niet nodig om er achter aan te gaan. Gelukkig heb ik wel een geweten en fatsoen meegekregen van mijn moeder en zo kon dan dit schaap nog een poosje van zijn leven genieten.

    In Schettens heb ik een vliegende reiger gezien, meestal zie ik ze zitten op een paaltje of staand in een weiland, nu dus een keer vliegend. Het grappige vind ik altijd dat mensen op een e-fiets altijd trots zijn op hun vele kilometers die ze gereden hebben, maar niets van de omgeving zien. Nu stopten er enkele om te vragen waar ik naar keek. Ik heb ze het verteld en ja toen moest er meteen gefotografeerd worden. Ik rij zelf altijd stapvoets, dan zie je het meest. Dat kun je met een E-fiets natuurlijk niet, maar je kunt wel zo'n tempo aanmeten, dat je meer van de omgeving kunt zien, maar ja willen is vers 2.

    Witmarsum was een compleet nieuw dorp, althans dat deel waar ik geweest ben, het kerkplein was het enige dat oud en ook mooi was om te zien. Daarna via een grotere weg naar Arum, daar pauze gehouden en werd ik vergezeld door een Friese dame, die onderweg was naar haar dochter in Witmarsum. Ze wilde alles weten over mijn tocht en vorige tochten. Overigens als u meer tochten wilt lezen die ik gemaakt heb, kijk dan hieronder in mijn blogje of kies een datum uit aan de zijkant van het menu.

    Daarna ging ik verder richting Franeker. Vlak voor Franeker trof ik nog een man op een scootmobiel, die ook aan het toeren was, even gezellig met hem gekletst. Hij maakte wel dagtochtjes, maar aan een vakantie had hij nog nooit gedacht, hij vond het een mooi avontuur. Scooty haalde het net tot Franeker. Daar heb ik bij een broodjeszaak een taxi gebeld en kon ik eindelijk naar de wc, maar daarvoor moest ik naar de HEMA, die hadden nl een wc op de begane grond. Ik heb het al vaker gezegd, als er een HEMA in de buurt is kun je normaal gesproken altijd naar de wc, hoewel ik deze keer gemerkt heb dat die vlieger niet altijd opgaat, maar daarover later meer.

    Franeker is een grotere stad, die voor elk wat wils heeft, voor de shoppers onder ons, is het een gezellige stad, alle grote winkelketens zijn er te vinden. Het is ook een oude stad, dus ook voor diegenen een must en voor de cultuurmensen onder ons, daar is ook het planetarium van Eise Eisinga, helaas had ik geen tijd hiervoor en schuin daar tegenover is ook een plaatselijk museum, dat gratis toegankelijk is.

    Na een leuke taxirit kwam ik bij mijn bb in Menaldum of wel Menaam in het Fries. Gezellige ontvangst door mijn Vietnamese gastvrouw, we hebben heel gezellig gebabbeld. Ook deze slaapplek was inpandig en wel zo groot, dat je er met een rolstoel zelfs in kon walsen als je dat wenst. Dit is absoluut een geschikte plek voor rolstoelers. Gelukkig kan ik nog een stukje lopen, maar voor mensen die wel rolstoelgebonden zijn, is dit een prima plaats. Heb vandaag een kleine 38 kilometer gereden, Scooty heeft zich voorbeeldig gedragen en ik heb haar uiteraard netjes "gedresseerd"

    Dag 3 woensdag 19 juni

    Heb heerlijk geslapen, de zon scheen vanmorgen volop, een goed begin van de dag. Mijn dagelijkse reisbeslommeringen gedaan, heerlijk ontbeten en tegen 9 uur vertrokken richting Berlikum. Meteen het 1e obstakel, een brug met treetjes en een fietsgedeelte er midden in. Dat kon Scooty niet, dus even een klein eindje om moeten rijden. Berlikum is een klein dorp, zoals we in mijn buurt Meddo kennen.

    Daarna naar St Anna Parochie, een leuke plaats met een gezellig winkelcentrum, maar geen restaurant om te schuilen, het was blijkbaar te vroeg. Dan maar verder naar vrouwenparochie, daar was helaas ook niets te vinden, maar er was wel een garage met benzinepomp. Dus ik mijn stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of ik onder het afdak mocht schuilen. He antwoord "Nee Joh, ga maar in de garage, als je ergens een hoekje opzoekt kan er niets gebeuren" Dus ik naar binnen, zegt een collega van hem dat ik wel in de showroom plaats mag nemen, daar is een tv en wat leesmateriaal., kreeg zelfs koffie aangeboden en later een grote spritskoek en bij het weggaan wilde ze er ook nog niets voor hebben, kon ook nog even naar de wc. Echt superlief!, ik maak even reclame, zie de foto hieronder voor hun naam. Mocht u ooit in de buurt zijn, ga dan daar tanken, ze verdienen het.

    De tocht ging weer verder naar Oude Leye, Blije en Holwerd, kleine terpdorpjes. In Blije was ik blije dat de zon weer scheen, wel van korte duur, maar hij scheen. Scooty kon net in Holwerd komen, dat lag een beetje aan mij, want er kwamen dreigende donkere wolken en ik wilde op tijd in Holwerd zijn, dus ben ik in volle snelheid naar Holwerd gereden en precies tot het plaatselijke hotel kwam ze. Daar genoten van een broodje gehaktbal en een kop thee, Ik schrok wel van de prijs, tien euro, maar ik zat droog en Scooty had het gered, dat was het belangrijkste. Helaas was de hotelbediende geen aardige man, die wilde mij niet helpen met de taxi, met naam etc, gelukkig was er een man aan de bar, die mij wel wilde helpen. Hier geef ik daarom een negatief reisadvies, mijdt hotel de Gouden Klok, ik ga er in elk geval nooit meer heen.

    Om 6 uur kwam de taxi, het was even zoeken op het adres, ze waren nl aan het verbouwen en met de weg bezig, maar ik mocht over het gras rijden en dat ging goed. Mijn gastgezin was een leuk jong stel met jonge kinderen. Vooral baby Lisa was een schatje, een echt lachebekje.

    Helaas moest ik een paar treetjes op, maar de eigenaar heeft speciaal voor mij een leuning gemaakt, zie foto, zodat ik er iets makkelijker op kon en de wc voor de nacht was een emmer, het huisje had nl geen wc, normaal moest je dat in het grote huis doen.

    Werd getrakteerd op thee met after eight, dat had ik al heel lang niet gehad. Ik heb dus één keer gesmokkeld met mijn dieet, normaal eet ik nl na 5 uur niet meer, maar dit kon ik niet afstaan. Nog even buiten nagenoten van de dag en het avondzonnetje. Ik sliep deze keer in een rond bed, hoe bijzonder is dat, ik had dat nog nooit gezien, laat staan in geslapen.

    Deze dag ongeveer 28 km gereden en dit was de enige dag dat ik grotendeels de Elfstedentocht gevolgd heb.

    Dag vier donderdag 20 juni

    Heb heerlijk geslapen en de kinderen Abel 7 en Jade 5 waren zo aardig om mij te helpen met het slepen van de bagage naar de garage waar Scooty aan de oplader zat. Uiteraard heb ik dat beloond met iets voor in hun spaarpot. Gezellig ontbeten met de oma van de kinderen, die bleek afkomstig te zijn uit Xanten, niet ver bij mij vandaan.

    Tegen half tien vertrokken, Het was een mooie dag, maar wel eentje met veel kijken op de buienradar en zoeken naar schuilplaatsen.

    Maar eerst ging ik richting Dokkum, een mooie weg langs weilanden met schapen en paarden. Overigens de echte Friese paarden heb ik pas bij Kollum gezien. Ik heb later nagevraagd waarom ik er maar zo weinig zag. Het blijkt dat Friese paarden lui zijn, raspaarden en geen werkpaarden. Daarom zijn ze niet zo interessant voor de boeren, maar meer voor mensen die ze voor de sport houden.

    Afijn Dokkum is een mooi oud stadje met een gezellig winkelcentrum, wie niet van drukte houd, kan hier uitstekend toeven, er liep nl bijna niemand, wel sneu voor de winkeliers.

    Daarna ging het richting Kollum, daar moest ik schuilen voor de regen en ik dacht te kunnen lunchen. Er was een HEMA dus dacht fijn naar de wc en een lekker appelbroodje eten met chocomelk. Helaas beide was er niet. Ik kon naar de wc bij een plaatselijke supermarkt. Daar hadden ze een automatiek met saucijzenbroodjes ed, helaas zat er niets in, ik nagevraagd iof hij weer gevuld werd, het antwoord: "Helaas mevrouw over 3 kwartier weer.” Daar kon en wilde ik niet op wachten, maar er was een C1000, meestal hebben die wel een koffiecorner. "Sorry mevrouw, nog niet, alles is hier nieuw, over een paar weken bent u van harte welkom". Goed ik was droog gebleven en de bui was weg, dus maar weer verder tot de volgende bui. Die kondigde zich een half uurtje later aan, nergens een dorp of iets te bekennen. Toen zag ik een spoorviaduct, het was iets uit de route, maar ik zou droog zitten. Daar heb ik ook 2 broodjes kaas gegeten, die ik in de supermarkt gekocht had. Even later kwamen een man en vrouw er ook bij op de fiets. Ook met hen gezellig gekletst.

    Na de bui weer verder met de reis tot de volgende bui zich aanmeldde. Omdat er nu echt nergens een schuilplek was en ik midden in de rimboe zat ben ik heel brutaal geweest en heb geschuild bij iemand onder een carport, bij een piepklein kneuterig huisje. De bewoners waren er niet, dus dacht ik dat is een mooi plekje voor mij. Daar heb ik een kleine 20 minuten gewacht. Toen weer verder naar Surhuisterveen, maar helaas dat wilde Scooty niet meer, ik had iets te veel van haar gevergd. Maar gelukkig kon ze nog net bij een bankje komen en daar zat ik heerlijk in het zonnetje, die inmiddels weer was gaan schijnen. Taxi gebeld en die kwam zo waar nog eerder dan verwacht.

    Eenmaal op plek in Opende, bleek dat ik de nacht mocht doorbrengen in een huisje met een heuse bedstee, echt supergaaf! Heb nog even van de avondzon genoten.

    Ik heb vandaag 37 km gereden.

    Dag 5 vrijdag 21 juni

    De zomer is begonnen en ik kon vanmorgen in het zonnetje ontbijten. ik had het rijk alleen want zowel de heer des huizes als de vrouw des huizes hadden een afspraak. Wat een vertrouwen, vindt u niet? Ik heb na het ontbijt alles ingepakt en ben tegen half tien vertrokken. Deze keer had ik weer een totaal ander landschap, had ik de 1e dag veel dijkgebied, de 2e veel aardappelvelden en gisteren veel weilanden, vandaag had ik bomen en veel groen. Persoonlijk vind ik dat mooier, zeker na 2 dagen vergezichten. Hoewel dat ook zijn charme had, je kon nl mooi zien waar het volgende plaatsje was en daar kon je je dan op richten.

    Vlak voor Ureterp begon de lucht zeer verraderlijk te worden, dus ik probeerde op tijd daar te komen. Dat lukte en ik zag ook nog een cafetaria die open was en die een afdak had, waar ik Scooty onder kon zetten. Het was ook nog een fijn en goedkoop eetcafé, het heette cafetaria Peti. Als voorbeeld had ik een broodje kroket voor €2.10 en een gehaktbal met friet en salade kostte €7.50. Dat is toch heel wat anders dan het tientje dat ik in Holwerd betaalde. Mocht u in de buurt zijn van Ureterp dan is dat beslist een aanrader.

    Ureterp zelf is een modern dorpje. De tocht ging weer verder richting Bakkeveen. Er was een kleine omleiding, maar dat vond ik niet zo erg, voor mij was alles immers nieuw. en zo kwam ik langs een klein plaatsje Friese Palen.

    Ook bij Bakkeveen hing een forse bui, dus maar weer met vol tempo op het plaatsje af. Net voor de bui kon ik bij de plaatselijke super, dezelfde als in Kollum, schuilen en naar de wc gaan en heb wat proviand gehaald. Daarna de omgeving een beetje verkend en kwam ik in natuurgebied de Bakkeveense duinen, een mooi natuurgebied, zie foto. Daar pauze gehouden, mijn dagboekje bijgehouden en de route voor de volgende dag uitgestippeld. Op een gegeven moment kwam een lief meisje met haar vader bij me zitten, of eigenlijk meer haar schoentjes aan trekken. Ze heette Hanna en was 3 jaar jong. Ze vertelde me dat ze drie schatten had gevonden, 2 steentjes en een dennenappel. Toen ik zei dat ze zelf ook een schat was, dacht ze even na en kreeg ik als antwoord:"Nee hoor, ik zit niet in de grond". Heerlijke kinderwijsheid.

    Daarna heb ik een rolstoelpad in het natuurgebied gereden. het was een mooi bos en heidegebied.

    Tegen 5 uur naar de bb. Ik had dit keer een heel huisje voor mezelf, ik zou erin kunnen wonen, helemaal compleet ingericht en aangepast. Nog even lui in de zon gezeten en daarna lekker gaan slapen. Vandaag 28.5 km gereden

    Dag 6 zaterdag 22 juni

    Er was een rommelmarkt in het dorp en niet zo maar eentje, nee de grootste openlucht rommelmarkt van Nederland met volgens de folder maar liefst 600 kramen. Ik ben uiteraard even wezen kijken, maar vond het veel te groot, maar even de sfeer proeven was leuk.

    Het 1e dorpje was Wijnjewouden, daar had een mevrouw een klein rommelwinkeltje, spotgoedkoop, ook de kleding, maar veel kinderkleding en een klein maatje, ben dan wel 20 kg afgevallen, maar daar paste ik echt niet in.

    Verder ging de tocht naar Duerswalde en het blauwe bos, beide mooie natuurgebieden. Ik heb gepicknickt in het bos, was ook weer leuk. Daarna richting Veenhuizen, vlak voor Veenhuizen was ook een natuurgebied, de Drentse kop of zoiets.

    Veenhuizen staat bekend om zijn gevangenis en daar was ook een gevangenismuseum. Uiteraard een bezoekje aan gebracht, zo vaak kom je niet in zo'n museum en zo heb ik ook deze tocht een stukje cultuur opgesnoven. Het is een aanrader als je geïnteresseerd bent in gevangenissen en recht in het algemeen, vooral voor kinderen is er veel interactieve activiteiten te doen.

    In een parkje vlakbij heb ik de laatste pauze gehouden, althans dat dacht ik. Want 2 km voor mijn bb hield Scooty het voor gezien. Het was wel een mooie plaats om te stoppen, het was nl een camping en die heette de Schuilhoeve, hoe toepasselijk. Heerlijk op een bankje in de zon gezeten tot de taxi kwam.

    Ik had het bb-adres al ingelicht en even daarna kwam de dochter des huizes om me op te halen, maar dan moest ik Scooty alleen laten en dat vond ik niet zo'n goed idee, maar wel superlief dat ze me wilden helpen. Even later kwam de campingeigenaar even poolshoogte nemen en hebben we even gezellig gekletst. Het uur vloog voorbij.'

    Op het adres werd ik hartelijk ontvangen door de vrouw des huizes, de hond en de loslopende kippen. Ook nu heb ik weer een huisje voor mij alleen en helemaal in oude stijl ingericht. Echt mijn ding, ik sliep bv in een echt Oudhollands ledikant, dat was voor mij nostalgie, want in de tijd van mijn huwelijk hebben we daar jaren in geslapen.

    S ávonds nog even buiten gezeten en toen vroeg op stok. Overigens de kippen die hier lopen slapen niet op stok, maar slapen in de boom, zie foto. Weer eens wat anders nietwaar....?

    Deze etappe was 29.7 km en nog een stukje in het museum.

    dag 7 zondag 23 juni

    Ik werd vanochtend gewekt door het zonnetje, ik deed het rolluik open en zag een hen met een aantal kuikens. Tijdens het aankleden kwam de boxer Mike me even begroeten, hij kon de deur blijkbaar open krijgen. Ik vond dat niet erg, we hebben zelf ook 2 boxers gehad en deze hond was een oud, maar lief baasje. Met het openen van het laatste rolluik, zag ik dat een groepje hennen voor de deur zat en me ook even goedemorgen wilde zeggen. heerlijk toch, al die dierenliefde. U begrijpt mijn dag kon niet meer stuk.

    Net als gisteren kon ik ook vandaag weer van een lekker ontbijt in de tuin genieten, dit keer bij de geitjes. Ik vertrok met een goed gemutst humeur. Nu deed ik dat alle dagen, maar vond deze extra leuk om te melden.

    Omdat ik eigenlijk maar tien kilometer hoefde te rijden naar onze afgesproken plaats in Appelscha, heb ik een lokaal ommetje gemaakt door het Fochteloër Ven, ook dit is een absolute aanrader. a het is een fantastisch mooi natuurgebied, b heb ik de koekoek gehoord en voor wie mij kent, weet dat dat voor mij een speciale betekenis heeft en als derde heb ik ook nog wilde paarden gezien, zie foto.

    Eerst ging de tocht naar Veenhuizen om daarna weer terug te gaan naar Appelscha. Het was overigens het enige zandpad dat ik deze hele vakantie gezien heb, de meeste fietspaden, ook door natuurgebieden zijn geasfalteerd of bestraat. Hier dan de 1e zandwegen, maar eigenlijk waren het meer grindpaden en ook hier deels geasfalteerd. Dus voor een ieder makkelijk te doen.

    Ik was redelijk vroeg in Appelscha, daarom heb ik daar een markt bezocht, maar die vond ik niet zo leuk, het meeste was nieuw en verder alleen maar eettentjes. Daar vlakbij was ook ons afspreekpunt, waar mijn ouders me weer op zouden halen. Genoten van een coupe vanille-ijs met verse aardbeien en slagroom. Even later kwamen mijn ouders en ik heb ze getrakteerd, a omdat ik €35.00 euro overgehouden had van mijn budget en b voor alle goede zorgen die ze verricht hadden, qua vervoer en plantenverzorging.

    Na deze versnaperingen weer richtng huis. In Haaksbergen als afsluiting wat gegeten bij restaurant de Kornuiten. Smaak en eten was goed, maar het was lauw en gezien de entourage en de bediening was de prijs - kwaliteitsverhouding te duur, althans dat vonden wij.

    Tegen 8 uur was ik weer in mijn vertrouwde omgeving.

    Ik heb een week lang enorm genoten en ik hoop u van het lezen van mijn verslag.

    U hebt nu gelezen dat je voor weinig geld ook een leuke vakantie kunt hebben. Ik ben vertrokken met €225,00 en had nog €35,00 over. Daarvan is ook nog eens €138,00 voor het slapen. Van de rest heb ik entree betaald, souvenirs gekocht en wat versnaperingen onderweg. Maar je moet niet al te veel eisen stellen. Voor mij zijn de scootyvakanties een back to basic vakantie, wat voor mij inhoudt, met zo weinig mogelijk geld, een zo mooi en fijn mogelijke vakantie te krijgen. Dus veel genieten en beleven en dan bedoel ik echt genieten van kleine dingen zoals het horen van de koekoek, het ontmoeten en spreken met leuke mensen onderweg, zoals het driejarige meisje Hanna.

    Ik hoop dat u genoten heeft van mijn avonturen en wie weet bent u hier wel door geïnspireerd om zelf ook eens op de fiets te stappen of met Scooty op pad te gaan. Ik vind ons kleine kikkerlandje nl erg mooi, elke provincie heeft wel zijn charmes en is zeer zeker de moeite waard.

    De volgende grote reis is begin augustus, maar de rest van de zomer wil ik kleine dagtochtjes maken en wel de agriculturaroute, die is half in de Achterhoek en half bij de Duitse buren, die is ongeveer 300 km lang en die wil ik dan in etappes rijden, net zoals vorig jaar de Flamingoroute. Dus als u mijn schrijfselen de moeite waard vind, hou dan mijn blogje in de gaten.

    Mocht u het leuk vinden, dan kunt u altijd een reactie plaatsen, hiervoor moet u op de link klikken onder bij de laatste foto.

    Meer foto's kunt u vinden op https://www.flickr.com/photos/40979853@N03/

    (Helaas kan ik even niet bij mijn fotosite, dus voor de foto's moet u nog even geduld hebben, sorry voor het ongemak)



















    01-07-2019 om 00:00 geschreven door lientje  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:dagblogje
    >> Reageer (0)
    14-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In het spoor van Frederik Hendrik

    In het spoor van Frederik Hendrik.

    Naar aanleiding van het feit dat het afgelopen week 450 jaar geleden was dat de 80 jarige oorlog begon en in Groenlo dat een groot item is, vond ik het toepasselijk om deze route vandaag te rijden. De route wordt vermeld in een boekje dat werd samen gesteld door Bennie Rouwhorst en Antoon Driessen en was destijds verkrijgbaar bij de VVV en ik zag dar hij daar nog steeds te koop is. De route wordt niet met pijlen aangegeven, maar in dit boekje beschreven. Er bestaan ook bewegwijzerde routes, maar ik heb voor deze variant gekozen.
    Officieel heeft het 2 startpunten nl Erve Kots in Lievelde en de parkeerplaats aan de Wheme in Groenlo bij de Hervormde Calixtuskerk. Maar omdat de route rond loopt ben ik hem begonnen in Zwolle.
    De route is 27 km lang, maar je kunt hem in 2 keer rijden en dan is het 2x 15 km. Ik heb voor de grote route gekozen.

    Even een klein stukje inleiding:
    De route volgt zoveel mogelijk de circumvalatielinie en de belegering van Grolle, zoals Groenlo in die tijd heette, in het jaar 1627. Een circumvalatielinie is een verdedigingswerk met aarden wallen die een gehele stad omsluiten op een afstand van 3 kilometer rondom de stad. Dit om er voor te zorgen dat kogels etc die vanuit de stad werden afgevuurd geen schade konden aanrichten. Groenlo ofwel Grolle was zo'n bolwerk dat in handen was van de Spanjaarden en Frederik Hendrik wilde Grolle weer in staatshanden hebben. Op elk strategisch punt werden kwartieren gebouwd, wat schansen genoemd werd. Het heeft aan beide kanten veel bloedvergieten gekost, maar uiteindelijk gaven de Spanjaarden zich over nadat Frederik Hendrik gedreigd heeft om de stad met 3 mijnen tegelijk aan te vallen en er geen zicht op was dat de Spanjaarden versterking konden krijgen van andere Spaanse troepen. Deze hele geschiedenis staat bekend als het Belegh van Grol. Ondertussen is het cultureel erfgoed geworden en het is ook vrij uniek, omdat de resten in de grond nog terug te vinden zijn, zeker als het een droge zomer is, zoals afgelopen zomer, maar daarover later meer. In andere steden zoals bv 's-Hertogenbosch zijn deze linies verdwenen onder autobanen en nieuwbouwwijken. Wilt u meer over deze geschiedenis lezen dan verwijs ik u naar de website www.circumvallatielinie.nl. Wilt u fysiek een indruk krijgen bezoek dan het stadje Groenlo, in bovengenoemde kerk is een muurschildering aangebracht over dit thema en her en der staan in Groenlo infopanelen en andere ludieke voorwerpen zoals bv deze soldaat en kanon aan de gracht bij het gerechtsgebouw. zie foto 1 en 2. Of net als ik de route rijden.

    Zoals ik al zei ben ik in Zwolle begonnen. In Zwolle komen we bij de Topsweg op de plek van het eerste kampement van mijn route, nl die van Ernst Casimir van Nassau. Dit was het één na grootste kampement. Deze Ernst was een neef van Frederik Hendrik en stadhouder van Friesland, Groningen en Drenthe.. In de nacht van 15 op 16 augustus 1627 werd de Spaanse inval hier ingezet op het bolwerk dat toen nog niet helemaal af was. Met vuurpijlen werd Frederik Hendrik gewaarschuwd, die er meteen aan kwam en hulp bood. De aanval werd gepareerd en de Spaanse aanvallers leden grote verliezen.
    Even later kom je langs het toenmalige Herberg Reirink, sinds 1662 al in het bezit van deze familie, er achter loopt het Reirinkpad, zie foto's 3 en 4. Helaas kun je er geen pauze houden, het is nu een accommodatie voor feesten en andere samenkomsten.

    Als we de Winterswijkse weg oversteken, goed uitkijken!, gaan we verder over de Zwolse weg en komen uiteindelijk bij huisnummer 8. Hier lag vroeger de Franse Schans. Bij droge zomers, zoals ik u hierboven al meldde, kun je de contouren zien van hoe de schans er vroeger uit heeft gezien. Dit komt omdat op de lijnen waar de schans heeft gestaan er een gracht was en daar was en is de grond een stuk vochtiger dan op de rest van het terrein. Vandaar dat je dus de lijnen af en toe kunt zien, zoals dit jaar. Zie foto's 5 en 6, waarbij de 1e foto van dagblad de Gelderlander is gehaald. U kunt op mijn eigen foto zien dat de groene streep een lijn is van die schans. Als je er naast rijdt is het nog duidelijker te zien.
    De Franse Schans controleerde de weg naar Bredevoort. De Franse huurlingen, vandaar de naam, konden hier de hele omgeving goed overzien, omdat het op een natuurlijke verhoging was gebouwd. Overigens hebben alle schansen een landennaam, nav de soldaten uit dat land die op die plek gestationeerd waren. je kunt dus zeggen dat er toen al een geallieerd leger was net als in WO II

    Daarna komen we op de Grolse dijk richting Vragender, foto 7. Op deze weg liepen de soldaten van het Staatse leger die 17 juli 1627 vanuit Emmerich, via Bredevoort naar hier liepen en daar 20 juli aankwamen. Eigenlijk best een gek idee dat deze weg er ca 400 jaar geleden ook al was. Ik vond het zo wie zo een mooi plaatje, je ziet al duidelijk de herfstkleuren en het was maar liefst 27 graden en dat in deze tijd van het jaar. het was dan ook de warmste 13e oktober sinds 1921, om maar even in de geschiedenis te blijven.

    Weer verderop deze weg gaan we rechtsaf en komen we langs de Engelse schans. Deze hebben ze in het geheel nagebouwd en je kunt het bewonderen via de grote uitkijktoren, zie foto 8 en 9. Zelf heb ik dit uiteraard niet kunnen zien.
    Deze schans ligt buiten de linie, maar diende om het kamp van Frederik Hendrik te beschermen. Wanneer deze schans nl in Spaanse handen zou vallen dan zou het kwartier van Frederik Hendrik binnen het bereik van de kanonnen van de Spanjaarden vallen en dat was uiteraard niet de bedoeling.

    Bij het bankje op de Flierstraat heb ik pauze gehouden en het grappige was dat er een waterkraan bij stond, dus hier is een mogelijkheid om evt lege flesjes weer bij te vullen. Goede service vond ik dat.

    Dan komen we in Lievelde, als je dit dorp uit bent kom je in het kwartier van Frederik Hendrik. Het grootste deel van het leger, 100 troepen van ca 100 tot 150 man. dus een man of 12000 waren hier gelegerd. De prins zelf had zijn tenten opgezet op het hoogste deel van de es. Rond Erve Kots, waren 20 bakovens die elke dag 28000 pond brood bakten.
    Bij Erve Kots kunt u, als u dat wilt een pauze houden. Hier is van alles te zien en te doen, zie ook mijn vorige blogjes.
    Achter Erve Kots lag het minst versterkte deel van de linie, dat kwam omdat hier een groot moerasgebied lag en ze daar geen aanval verwachtten.

    Als we verder rijden komen we bij de Ruurloseweg, die we oversteken, oppassen!. Na een poosje komen we bij de Lieftinkweg. Hier was het kwartier van Willem van Nassau, de admiraal van Holland. Willem was een onwettig kind van prins Maurits. Tijdens de inspectie van de Franse wallen werd hij geraakt door een kogel van de Spanjaarden. Zelfs Hugo de Groot, u weet wel de persoon die ontsnapte uit slot Loevestein via een boekenkist, heeft hierover geschreven.

    De tocht gaat weer verder en we komen bij de Deventerkunstweg. Hier vlak voor was de Hollandse schans. Deze schans moest de weg naar Zutphen en Deventer bewaken. Hier is weinig van overgebleven, maar in een bosje tussen de Deventerkunstweg en de Laarbergweg is nog een restant te vinden.

    Daarna kom je bij de Ruiterweg, helaas was die voor fietsers nog afgesloten en wordt je omgeleid naar het nieuwe industrieterrein. Maar je kunt een stuk van de weg nog wel zien als je er langs rijdt. Deze weg loopt mee met de oorspronkelijke linie en hier was de cavalerie van het staatse leger gehuisvest. Vandaar misschien de naam? Men denkt dat deze weg speciaal voor deze belegering is aangelegd. De cavalerie was het meest mobiele onderdeel van een 17e eeuws leger, omdat ze te paard overal en snel konden komen als er gevaar dreigde.

    Door de aanleg van de nieuwe N18 wijkt de route hier iets af van het boekje. Bij de kringloopwinkel volg je het fietspad richting Eibergen en rijdt dan het viaduct op, zodat je over de nieuwe weg heen gaat. Dan ga je weer een stukje richting Groenlo, tot je weer linksaf kunt de Ruiterweg op. Hier ga je meteen rechts de schietbaan op en volg je de route weer volgens het boekje.
    Op een gegeven moment kom je in een bosje, waar overigens veel kastanjes lagen, maar dat terzijde. Hier werd de kleinste schans aangelegd en die noemde ze Schans Altena. In het bosje is nog een bult te vinden, maar ik kon er niet meer bijkomen, was nu helemaal vol gegroeid.

    Als we nog even doorrijden komen we weer op de Boerijendijk richting Zwolle en is de route volbracht. Ik hoop dat u er weer van genoten heeft en wie weet heb ik u zo geënthousiasmeerd, dat u hem zelf eens wilt rijden. Het is heel goed te doen, je komt wel langs zandpaden, maar die waren voor mij geen enkel probleem.

    Elke 2 jaar wordt in Groenlo een hele happening gehouden rond dit thema, maar u moet geduld hebben tot volgend jaar, dan is het in oktober weer tijd voor het Belegh van Grol. Zelf ben ik hier niet zo'n voorstander van, maar ieder zijn meug zullen we maar zeggen. Geschiedenis ben ik voor, maar oorlogje spelen is iets voor kinderen en zouden wij, volwassenen, ontgroeid moeten zijn en over de gevolgen na moeten kunnen denken. Maar ja wie ben ik.

    Meer foto's kunt u weer vinden op mijn fotosite https://www.flickr.com/photos/40979853@N03/

    Dit was neem ik aan de laatste tocht voor dit jaar, deze rit was al erg uitzonderlijk. Ik hoop dat u dit jaar van mijn verhalen genoten heeft en wie weet zie ik u volgend jaar hier weer terug. Ik wens u een fijne wintertijd en tot ziens in het voorjaar zullen we maar zeggen.



















    14-10-2018 om 20:01 geschreven door lientje  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:dagblogje
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 10/06-16/06 2024
  • 18/09-24/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 05/12-11/12 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 06/12-12/12 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 21/09-27/09 2020
  • 02/09-08/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 08/10-14/10 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 09/10-15/10 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 07/12-13/12 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/09-21/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!