• Vakantie Weissenhorn Beieren 17 - 21 september

• Weblinks (2)
  • Lientjes (reis)avonturen

29-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.weekendje Sauerland

Weekendje Sauerland

Dag 1 vrijdag 23 juni:

Dit verslag gaat over ons weekendje Sauerland samen met mijn ouders en 2 Duitse vrienden. Omdat we pas om 1 uur vertrokken kon ik het nog rustig aan doen. Maar om 12 uur had ik me omgekleed en was ik reisvaardig, afscheid van Otto genomen en iets eerder dan gepland togen we richting Bocholt om onze vrienden op te halen.
    Toen ook zij de koffers in de bus hadden geladen en er zelf in zaten gingen we richting Marsberg in het Sauerland, waar we het weekend zouden doorbrengen.
    We hebben autobanen gemeden om wat van de omgeving te kunnen zien. Voor ons begint de vakantie zodra we in de auto zitten en eindigd die als we weer thuis uit de bus stappen. Dus snelheid is geen thema, maar genot wel. Mijn vader had een mooie route uitgezocht en tegen 6 uur waren we in Hotel Diemelsee. Marsberg ligt namelijk aan de rivier de Diemel.
    Na ingecheckt te zijn hebben we lekker en goed gegeten. Helaas was de hoteleigenaar een sikkeneurige man en hij deed erg moeilijk over bier en water die we wilden bestellen en later bleek dat het niet aan deze avond lag of aan ons, maar dat hij gewoon een slecht gehumeurde man was. Maar we lieten onze pret niet bederven en genoten even goed van het eten, want dat was, zoals gezegd goed.
    Na het eten hebben we op het terras van een café aan de overkant van het hotel nog wat gedronken.

Dag 2 zaterdag 24 juni:

Na lekker geslapen te hebben werden we wakker met het zonnetje, een heerlijk ontbijt genuttigd en tegen half 10 richting het centrum gegaan. We hadden geluk, er was een NKD, als u mijn blogje vaker leest, weet u dat dit onze favoriete winkel is. Ook vandaag weer leuke kleding ingeslagen.
    Daarna op weg richting Edersee. De Edersee is een stuwmeer. Dit is een kunstmatig meer dat ontstaat omdat ze een dam hebben gebouwd in een rivier, in dit geval de Eder. Eerst hebben we over de dam gelopen, cq gereden. Ons plan was om een boottocht over de Edersee te maken, maar helaas kon mijn scooty niet naar beneden of naar boven komen ivm de steilheid van de oprit dat naar het schip ging. Daarom het plan gewijzigd en gingen we terug over de dam en hebben op een terras genoten van ijs, bier of koffie met wafels.
    Ons 2e doel was het Boomkroonpad, ietsje verderop. Dit pad vonden we mooier dan het pad in het Beierse Woud, hoewel die al erg mooi was. Helemaal bovenin hadden we een prachtig uitzicht op de Edersee, het kasteel Waldeck Pyrmont en de heuvels van het Sauerland. Het mooie van dit pad was dat er onderweg veel interactieve leermomenten waren, leuk voor kinderen, maar ook voor ons volwassenen.
    Toen we terug kwamen hadden de mannen trek gekregen, dus zochten we een imbiss op en die vonden we. Het leuke was dat op dat terrein ook een huis stond dat op zijn kop stond, zie foto. Het was een klein museum. Echt alles stond op de kop, fietsen hingen aan het plafond, de brievenbus zat op zijn kop, de gordijntjes echt alles, heel apart, dit had ik nog nooit gezien.
    Tegen half 6 waren we weer in het hotel. De heren toogden weer richting terras en de dames hadden zich even opgefrist. Het eten was weer prima, dus hebben we kok op een consumptie getrakteerd. ik ging daarna lekker naar bed en de anderen genoten nog van een paar consumpties op het terras bij de buren.

Dag 3 zondag 25 juni:

Na wederom een goed ontbijt gingen we richting Mohnesee. We hadden wel wat tijd nodig om te komen, mede door een omleiding, maar uiteindelijk kwamen we er en het was de moeite waard. Het leek een beetje op de stuwdam van de Edersee, maar dan een stuk kleiner. Daar hebben we genoten van koffie, cacao en lekker gebak. Dat is echt iets Duits, zij kunnen heerlijke taarten bakken, bijna elke huisvrouw bakt taarten voor verjaardagen, maar ook zo in het weekend. Dit ging er dan ook letterlijk in als koek.
    Daarna ging het weer langzaam richting Bocholt om onze vrienden naar huis te brengen. Wij hebben nog een tankstop gemaakt voor ook wij naar huis gingen. Daar wachtte Otto al op mij, dus we hadden elkaar veel te vertellen.
    We kunnen terug kijken op een gezellig weekend, met als minpuntje het humeur van de hoteleigenaar en de badkamer van onze vrienden, die niet helemaal volgens onze normen was. Dus ik zou dat hotel niet echt aanraden om heen te gaan. Dat lag niet aan voordeeluitjes.nl.want tot nu toe hebben we hele goede ervaringen met deze firma.

Dat was voorlopig weer even mijn blogje, binnen een paar weken volgt het verslag van Kirchberg, hou mijn blogje dus in de gaten.

29-06-2017 om 11:44 geschreven door lientje

Categorie:dagblogje
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.scooty vakantie ijsselmeer deel 2

Scooty tocht rondje Ijsselmeer deel 2

dag 1 donderdag 15 juni

Vandaag ben ik begonnen aan mijn laatste deel van mijn rondje Nederland. Ik was om half 7 al op, heb me snel aangekleed en ben ca 8 uur naar mama gegaan. Heb gezellig met hen ontbeten en tegen half negen, een half uur eerder dan gepland, gingen we op weg richting Hindeloopen. De rit er naar toe verliep snel en was gezellig. Tegen 12 uur waren we er en hebben samen nog even geluncht. Afscheid genomen en toen kon het dan echt beginnen.
    Hindeloopen is een mooi oud stadje met kleine straatjes en steegjes en oude vissershuisjes, zie foto.
    De route verliep via Koudum, naar Aldemirdum en uiteindelijk Nijemirdum. Het was een bijna autovrije route en voor mij gelukkig geen massatoeristen, dat had ik overigens de hele week niet. Dat is het voordeel als je in voor- en najaar gaat.
    Tegen 4 uur was ik op plek, keek of er iets te eten was, maar dat was er niet. De gastvrouw adviseerde me om weer terug te gaan naar Aldemirdum. Scooty had zich netjes gedragen, dus dat ging goed. Heb wat gegeten en daarna nog even naar de VVV er tegenover, heb daar 2 kaarten gekocht. Aldemirdum is een zgn. Brinkdorp, dat schijnt voor daar uniek te zijn, meestal komen die in Drenthe voor.
    Daarna ben ik weer naar mijn slaapplek gegaan. het was daar onwijs vredig en stil. Je hoorde de vogels fluiten en geen enkele auto's. Ik keek op een weiland met roodbonte koeien en Friese paarden en in de verte de kerktorens van het dorp.

Dag 2 vrijdag 16 juni:

Na een heerlijke nacht van bijna 12 uur werd ik wakker met de zon die door de kamer scheen. De dag begon dus al goed. Heb lekker buiten ontbeten en even met mama gebeld. Tegen half 10 aan de 2e etappe begonnen.
    Nadat ik Nijemirdum verlaten had, zocht ik een rustig plekje met een bankje en even met Otto gebeld.
    De reis liep langs een mooie rustige weg met mooie bermbegroeiing zoals klaprozen en korenbloemen, de rust kwam mede doordat hij was afgesloten alleen de fietsers mochten door, ik had weer eens geluk. Het pad liep helemaal tot Lemmer, ook dit is een mooi oud vissersplaatsje, met oa een ophaalbrug en vele leuke huizen en winkels. Maar het was me te druk, dus ben verder gegaan richting Kuinre. In het Kuinresebos heb ik gepicknickt. In het Kuinresebos stond ook een monument, het was een meetstoel. Dit is poldergebied, dus vroeger was hier water, een gek idee vond ik. Die meetstoelen werden gebruikt om te meten, het principe werkt ongeveer als de landmeters met hun meetpalen, die je langs de weg ziet.
    Daarna richting Kuinre, kwam al langs mijn slaapplaats, maar ik was te vroeg en ben naar het stadje gereden, het bestond uit 1 straat met allemaal oude huizen. Intussen is er wel een beetje bij gebouwd, maar de charme heeft toch die ene oude straat met een paar winkels en een café. UIteraard was er ook een kerk en die nodigde zo uit om te bekijken, omdat er muziek klonk uit de kerk. Dacht eerst dat het koor aan het oefenen was of zo, maar het was een cd od. De kerk was eenvoudig met banken, een preekstoel en een orgel. Wat ik apart vond was een soort van kloostertafel met 8 stoelen erom heen met rieten zittingen. Welke functie dat had, heb ik vergeten te vragen. Wat ik ook bijzonder vond waren 2 schepen die voor de ramen hingen, dat had ik nog nooit gezien.
    Heb daarna de straat op en neer gereden. De plaatstelijke winkel bezocht, die noemde zich warenhuis en ja hij had echt alles, een vroegere winkel van sinkel dus. Bij het café ernaast heb ik me getrakteerd op appelgebak en chocomelk. Ik had van mijn ouders een zakcentje gekregen, dus daar gretig gebruik van gemaakt. toen ik vroeg naar de wc, wees ze naar de trap. Helaas dat ging niet, dus ik zei jammer, dat gaat niet. Tot mijn verbazing zei ze, "nu je mag wel bij mij, ik woon hiernaast". Wat een service hé? Ik heb haar bij het afrekenen een extra fooi gegeven, wat zij weer leuk vond.
    Daarna naar mijn slaapplaats, een heuse roze caravan, zie foto, zowel van binnen als buiten was alles roze. De camping heet de wipkip, genoemd naar een gerecht uit het restaurant met dezelfde naam.

dag 3 zaterdag 17 juni

Weer een mooie dag. Eerst een luxe ontbijt, met croissantje kaas, boterham met rosbief, beschuit met aardbei en een ei. Tegen kwart voor tien weer op weg.
    Het 1e deel tot Emmeloord was een mooie weg door een natuurgebied. Het deel naar Urk vond ik saai, een hele lange rechte weg. het was wel lekker rustig want de weg was weer afgesloten voor auto's ivm wegwerkzaamheden. In Tüllebeek heb ik geluncht. Daarna het laatste stuk naar urk. Ook dit is een mooi stadje. Urk staat bekend om zijn gängekes, ofwel kleine straatjes. Dat was overduidelijk te zien, sommige straatjes waren zo smal dat je er amper met 2 man langs kon. heb een beetje rond getourd daar. Ook naar de haven gereden, daar lekker op een terras gezeten en een aardbeiencoupe gegeten. In het centrum was het veel te druk, kon geen plek vinden, maar in de haven was plek genoeg. De haven zat bomvol grote en kleine schepen, ook uit het buitenland zoals bv een schip uit Plymouth. Wat ik wel vreemd vond is dat ondanks dat er vele Duitse toeristen waren, men heel slecht of geen Duits kon.
    Toen ik het gezien had, ging ik richting mijn slaapplaats, scooty kon het net volbrengen, werd wel even wat nat omdat een boer aan het sproeien was en mijn scooty niet snel genoeg meer ging. maar gezien de temperatuur was dat niet het probleem. Dat doet me overigens denken aan vanmorgen toen een boer zo nodig om 8 uur moest gieren, ze zijn daar dus al net zo gek als in de Achterhoek. Maar terugkomend op mijn slaapplek, ik had een superdeluxe appartement helemaal voor mij alleen. De wereld is ook weer eens klein. Toen ik zei dat ik uit groenlo kwam zei mijn "hospita" "wat leuk, mijn schoonzus woont daar ook, ze is met Groen getrouwd en die is weer van de Grolschfabriek. Hoe is het mogelijk hé?
    Heb nog een poosje in de tuin gezeten, ze had een kruising tussen een engelse tuin met buxussen en een boerentuin. Bij navraag bleek dat de buxussen de tuin niet helemaal laten verwilderen, een soort grens dus.

dag 4 zondag 18 juni

De dag begon al met een gezellig ontbijt, ik heb met de vrouw des huizes bijna een uur gekletst over van alles en nog wat. Dat vind ik nu zo leuk aan deze vakanties, je ziet en spreekt allerlei mensen. Tegen half 10 vervolgde ik mijn reis.
    Ik reed een heel stuk langs het Ketelmeer, eerst onderlangs en later op de dijk en langzaam maar zeker kwam ik bij Kampen. Ik zag al grote schepen liggen en toen ik in Kampen kwam bleek er de Hanzedagen te zijn. Kampen is een Hanzestad, dat houdt in dat ze vroeger lid waren van de Hanzebond, een handelssamenwerking tussen diverse landen met de oorsprong in Duitsland. Nederland kent er meerdere, waar Kampen er één van is. Ik dacht dat het heel druk zou zijn, maar dat viel reuze mee, voor mij fijn, want ik kon overal goed bij, maar voor de organisatie minder, zal iets met het warme weer van doen hebben gehad. Ik heb eerst langs de kade gereden waar de schepen gemeerd lagen, zoals 3 masters, het leek een soort minisail. Daarna heb ik de Hanzemarkt bezocht, hier presenteerden alle Hanzesteden zich. De ene met lekkere gerechten voor een klein prijsje, de andere met informatie. Ik vond 2 kraampjes met steden in het Sauerland, waar we afgelopen weekend waren, zie volgende blog en daar heb ik informatie van meegekregen. Ook heb ik elandsoep geproefd, dat had ik nog nooit gegeten, maar vond het erg lekker en de prijs was ook leuk, €3.00 Toen ik richting mijn slaapplaats reed kwam ik nog langs een regenboogmarkt, een cultuurmarkt met voornamelijk derdewereld landen. Ik kreeg nog een kadootje, een sleutelhanger gemaakt door kinderen uit Nepal. De vrouw vond het zo bijzonder dat ik met mijn scootmobiel door Nederland trok.
    Bij de slaapplaats gekomen werd ik hartelijk ontvangen. Het lag in een woonwijk, maar erg gezellig, ik sliep in een omgebouwde fietsschuur en de tuin was in Spaanse sferen gehuld met waterval en fluitende parkietjes.

dag 5 maandag 19 juni

Ik moest deze morgen vroeg opstaan, want de hospita's moesten beide werken. Er waren nog 2 dames uit Drenthe, dat is de 2e keer in die 3 jaren. In elk geval gedriën zaten we om half 8 buiten aan het ontbijt, het was een gezellig half uurtje en rond kwart over 8 zat ik weer op scooty en vervolgde ik mijn weg. Ik moest eerst weer naar de oude binnenstad om de route op te pikken, die was nog steeds autovrij ivm het opruimen, dus ik had weer alle ruimte. Ik had nog meer mazzel, want er was ook markt, dus heb ik mijn voorraadje fruit weer aangevuld. Ik eet niet elke dag warm, maar fruit eten en sapjes drinken doe ik vrij veel. Hoewel ik met drinken op moet passen, want er zijn weinig plasmogelijkheden onderweg.
    Daarna ging het richting Elburg, ik was er vroeger geweest, maar ik herkende er niet veel van terug. Hier had ik een beetje pech de winkels waren nog niet open en misschien was er daarom weinig volk op de been en leek het een doods stadje. Ondertussen had ik wel op 3 plaatsen een nest ooievaars gezien die bezet waren, dat was een mooi gezicht.
    Verder ging het weer richting Doornspijk, daar was het plaatselijke restaurant maandags gesloten. Ik had nog tijd en km's over, dus besloot ik naar Nunspeet te gaan. Een leuk dorp met een leuk centrum, alle bekende merken winkelketens waren daar aanwezig. Voor wie in de buurt is, is het een echte aanrader. Ik ontdekte een Italiaans ijssalon en heb me getrakteerd op een aardbeiencoupe.
    Tegen half vier was ik op plek. De vrouw des huizes was er nog niet, maar ze had de sleutel ergens voor me neergelegd. Ik begon met een paardenboerderij en ik eindig deze tour ook in een paardenboerderij. Het was een mooie aanbouwwoning. Met de poes was ik meteen dikke vrienden en heeft zij lang bij me gezeten, buiten op de stoel. De bouvier heb ik maar één keer gezien, maar dat leek me ook een lieve hond.

Dag 6 dinsdag 20 juni:

Ik ben begonnen met een ontbijtje buiten en ik mocht dit keer weer uitslapen. Tegen tien uur begon ik aan de laatste etappe van deze reis. Eerst richting Elspeet, dat vond ik lang zo leuk niet als Nunspeet. Verder via mooie bospaden naar Vierhouten, Garderen, Nieuw Milligen naar Kootwijk. Hier heeft Otto's moeder haar roots. Ben nog even bij de begraafplaats geweest en de familienaam van Otto's moeder kwam regelmatig voor en ik kon er zelfs een paar plaatsen. Het graf van Otto's broertje lag er een beetje armetierig bij, dus daar gaan we nog een keer heen.
    Daarna op het terras gezeten van restaurant het Hilletje, hier is de oma van Otto ooit kokkin geweest. Daar hebben mijn ouders mij weer opgehaald. Via een mooie toeristsiche route kwamen uiteindelijk in Vorden waar we wat gegeten hebben en tegen 8 uur waren we weer thuis moe maar voldaan.
    Het was weer een superleuk avontuur, waar ik met plezier op terug kijk. Ik ben apetrots dat ik mijn rondje Nederland volbracht heb. Dat houdt niet in dat ik nu geen wensen meer heb, integendeel, in september hoop ik mijn nieuwe missie te beginnen en dat is er dwars over heen dus van Vorden naar Leiden.