Atef is een Palestijnse journalist,projectcoordinator voor het PGFTU-petrochemie en FOS-Algemene Centrale ABVV. Projectcoordinator omdat er bij de PGFTU onvoldoende geld is om hun weekblad uit te geven. Hij bezoekt ons in het kader van de voorbereding van een nieuw project. Wanneer hij aankomt in Brussel, heeft hij reeds een lange weg achter de rug.Hij had een visum nodig dat 120 euro koste. Dit visum kon hij niet zelf in Jeruzalem ophalen, want om in Jeruzalem binnen te geraken heeft hij een speciale permit nodig. Daarom ging een koeriersbedrijf zijn visum ophalen opnieuw 100 euro. Met een collectieve taxi van Nablus naar Jericho. Daar moet hij de stad een tax betalen, een tweede tax om Jordanie binnen te kunnen,een nieuwe taxi brengt hem naar Amman.Een nachtje hotel drijft de kosten verder omhoog. Pas dan stapt hij het vliegtuig op naar Brussel. Voor ons is alles eenvoudiger en goedkoper: gewoon Brussel-Tel Aviv. Atef geeft met zijn commentaar een spiegel over onze samenleving. Wij hebben honderd verschillende zenders op de kabel maar Al Jazzera niet of enkel als betaalzender ? Hij gaat in het groot warenhuis rond en bekijkt verbaasd het ruime aanbod. Vooral electrische apparaten facineren: hij vertrekt dan ook met een gloednieuwe koffiemachine. Aan de Jordaanse grens wou men die koffiemachine in beslag nemen. Maar hij praatte de koffiemachine door de grenscontrole als een geschenk van een vriend. En dat kan je toch niet weigeren zonder beledigend te zijn ? A ja en dan de media. Hier oppervlakkig en misleidend. In Palestina overdonderend. Iedere Palestijn kijkt naar iedere nieuwsuitzending, waar hijzelf de hoofdvedette is. Elke gebeurtenis, ieder incident wordt breed uitgesponnen. De Palestijnen kijken constant naar zichzelf in de media. Het TV -scherm vergroot ieder incident uit, maar maakt de figuranten klein...
Sociaal Europa opbouwen,geen simpele zaak. In een Londons hotel vergaderen 2 Belgen, 1 Spanjaard,1 Duitse,3 Britten,1 Pool en een Tjechische. Een indrukwekkende batterij van 10 vertalers in vertaalhokjes moet er voor zorgen dat iedereen begrijpt wat er gezegd wordt.Voorbereiding van de Europese ondernemingsraad van een bedrijf dat niet uitmunt in vakbondsminded zijn. Als het moet, ja, maar als het kan zonder, waarom niet.Er zitten dus wat mensen rond de tafel die uit een bedrijf komen, waar de vakbond niet aanwezig is. Die vertegenwoordigers vertegenwoordigen dus in de eerste plaats zichzelf. Het bedrijf koos voor de vlucht vooruit en richtte zelf een Europees forum op,om niet verplicht te worden er eentje op te richten.De leden van dit forum wisten ook niet allemaal waarvoor ze naar de vergadering kwamen en wat hun opdracht was.Ze waren er en dat was blijkbaar al heel wat, de Fransen vertikken het gewoon van te komen. De start was een beetje onwennig. Dus een rondvraagje over wie wat waar en hoe. In kleine stukjes, beetje bij beetje ontdooide de groep. Taalproblemen verdwenen een beetje met de hulp van vertaalprogramma's en duidelijke schema's. Stilaan ontstond een stappenplan, een programma voor de komende jaren. Delegees leerden elkaar kennen,discussieerden over de shiftsystemen en zaten elkaar een beetje minder te beloeren. Het vertrouwen in het solidariteitsgevoel was er nog niet,maar piept hier en daar om het hoekje...
De koninklijke Gaanderijen in Oostende vormden een zonovergoten lokatie voor een tentoonstelling, pal tegenover het strand.Curator Sevie Tsampalla (moeilijke naam!).Tekeningen van Inge Nederkoorn, de walvis in het zand met Jonas Locht en Filip Berte met Eutopia. Eutopia is nog een project, maar het idee om de gaten op te vullen van ons collectieve vergeten met een huis heeft wel iets.De verschillende kaarten met de grenswijzigingen van de Balkan tonen duidelijk aan wat het probleem is. Maar Filip Berte heeft nog veel veel werk voor zijn huis meer dan een krant wordt. In dit decor kwam Sascha Bru ons uitleggen wat de Avant-garde juist was en of er vandaag opnieuw een vernieuwde avantgarde kan groeien. Zijn uitgangspunt is dat we leven in een maatschappij, waar wij voorbereid zijn op een mogelijke ramp en dat binnen deze context een vernieuwde Avant-garde mogelijk is. Het debat over actief zijn in de privé-ruimte of de publieke ruimte deed mij aan mijn blog denken. Kunstenaars wilden soms alleen kunst maken voor zichzelf en hun eigen kleine kringetje: kunst in de private ruimte. Daarmee werd hun invloed om maatschappelijk relevant uiteraard alleen duidelijk als ze de publieke ruimte gebruikten. Kunst in de publieke ruimte. Maar een blog is nu juist gemaakt vanuit de private ruimte en wordt gepubliceerd in cyberspace : de publieke ruimte. De relevantie van de blog toont ook meteen zijn beperkingen. Wanneer je man en paard noemt verschijnt je tekst: gewild of ongewild op alle zoekmachines. Soms is de publieke ruimte te groot en werkt als zelfcensuur....
Ooit waren er sociale verkiezingen met als slogan: " Heb je zeg met het ABVV". Leuk, maar in die tijd was de slogan helemaal niet van toepassing op de organisatie en wilde die slogan helemaal niet zeggen dat je ook als werknemer iets te piepen had in het ABVV. De tijden zijn veranderd. Enerzijds veranderde het personeelsbeleid in het ABVV, anderzijds werd ook minder en minder door de publieke opinie aanvaard dat vakbondseisen voor iedereen golden in andere bedrijven maar in eigen huis niet werden toegepast. Zo zijn er nu ook in mijn vakbond syndicale verkiezingen. Natuurlijk wordt er slechts een lijst ingediend. De grote bazen kwamen overeen zich niet in de interne keuken van de andere vakbonden te moeien.Het zou trouwens aanleiding kunnen geven tot eigenaardige combinaties en onnodig ingewikkelde toestanden. Syndicale verkiezingen zijn een goede zaak, want kijk meteen een pak jongeren stelt zich kandidaat om hun collega's werknemers te verdedigen. Bij ons zijn er een ondernemingsraad, een comité voor veiligheid en gezondheid en een syndicale delegatie. Dus heel wat kandidaten én heel wat effectieve en plaatsvervangende verkozenen. Als we het lijstje maken zitten we meteen met een 18 mensen rond de tafel.Een grote groep waar iedereen zijn zeg moet hebben, dat vraagt dus tijd en geduld. Maar het staat wel garant voor democratische besluitvorming en inspraak. Misschien hebben we nu wel met het ABVV onze zeg in het ABVV...
Een stadsbezoek door de ogen van een architect had ik nog niet gehad. Via Bazel wel dus. Leerijk en geen gewroet in het verleden, maar een blik op de toekomst. Want Bazel muteerde van een afgeleefde industriestad naar de nieuwe diensteneconomie. De motor van deze omwenteling bestond uit de fusie van de farmaceutische multi's tot de wereldspeler Novartis. Die revolutie kon slechts vreedzaam en harmonieus plaats grijpen door de samenwerking tussen overheid en de privé-sector. In het jargon heet zoiets publiek-private samenwerking ofwel PPS. Het basisidee is dat grootschalige projecten slechts kunnen gerealiseerd worden via een financiering door elke partner. En grote projecten zijn er genoeg in Bazel: oude industrieterreinen een nieuwe bestemming geven, de kades aan de Rijn ontsluiten en opnieuw toegankelijk maken voor recreatie, het oude stadscentrum renoveren en groen en autovrij maken...Dit gebeurt niet altijd zonder slag of stoot: de slogan " Architecten sind mörder" laat meteen voelen dat 50 jaar na mei 68 de contestatie niet volledig gerecupereerd werd.Vandaag zijn referenda de typisch Zwitserse manier om burgercomités en actiegroepen in "democratische" banen te leiden... Wat zijn nu de belangrijkste kenmerken van de ruimtelijke ordening in Bazel ? Prestigieuze gebouwen met veel glas een aandacht voor de inplanting in de omgeving. Gerenommeerde architecten als Herzog en Meuron, Mario Botta en Renzo Piano konden zich uitleven in grote en kleine architectureale pareltjes. De auto stop je liefst onder de grond in parkings en autostradetunnels. Daarmee komt er ruimte voor openbaar vervoer met groene trams en treins op een boogscheut van het centrum. Dure merkenwinkels vullen de winkel en wandelstraten in, omringd door parkes en speeltuintjes. Aan de rand van de stad, pal aan de ring en dicht bij het treinstation het voetbalstadium. Plaats voor 43.000 toeschouwers, omringd door winkelgalerijen,ontspanningsmogelijkheden en parkings. De natte droom van Club Brugge in Loppem. Maar niet alleen sport is het smeermiddel om geld en sponsors aan te trekken. Kunst evenzeer. Bazel heeft zowaar 41 musea. Met toppers als Tinguely en de Fondation Beyeler. Tinguely onderzocht hoe je een kunstwerk in beweging kunt brengen. Zijn machinen leken me minder speels dan zijn fonteinen, zijn compagne de route Nika Saint Phalle kreeg ook een plaatsje, mocht gerust iets meer zijn. Renzo Piano schiep een nieuw muzeum met licht en glas, waar de expresionisten als Monet,Cesanne en Van Gogh prachtig schitteren. De omturning van een traditionele industriestad naar een dienstenindustrie kost kapitalen.Torenhoge lonen, maar ook torenhoge levenskosten. Meteen een uitdaging tot spaarzaam genieten voor ons. Voor de vele migranten met werk is rondkomen in die contekst een dagelijkse uitdaging...
We krijgen een mooi 1 mei-kado van Trends. Zij deden een enquête onder 2000 Belgen over het nut van de vakbonden. Het antwoord is echt om vingers en duimen af te likken: de vakbonden zijn voor 60% van de respondenten overbodig. Graag wou ik de vraagstelling, het uitgekozen staal en de foutenmarge van dit "onderzoek" eens zien .Wellicht heeft het onderzoek gewoon het antwoord gegeven dat de Trends-redactie al in gedachten had. Want de vakbonden hebben ook te weinig oog voor de noodzakelijke flexibiliteit om onze concurrentiekracht te kunnen behouden (!!!), de delegees zijn niet nodig in de bedrijven en de vakbonden kunnen misschien wel nuttig zijn op nationaal vlak .... Ik ben het in ieder geval helemaal niet eens met die 60 % trendy lezers.En niet omdat het vandaag 1 mei is, maar omdat mijn ervaring mij iets anders leert. Ook al werk ik in de vakbond: zelfs in de vakbond is een vakbondswerking supernoodzakelijk. Zonder vakbond zit je met een autoritair beleid. Niet alleen in een land of een regio, maar ook in ieder bedrijf. Iedere baas heeft bazenstreken of anders gezegd een beetje autoritaire trekjes . De mooiste HRM-theoriëen zijn niet zozeer gericht op inspraak en solidariteit, maar op het stroomlijnen van de werknemers in functie van het doel: winstmaximalisatie. Natuurlijk is Trends een bazenblad, waarin HRMmers even mogen meelezen. Zij reiken ook ieder jaar een prijsje uit met de Vlerick-boys voor de beste manager. Meestal valt die na een tijdje wel van zijn voetstuk omdat blijkt dat hij eigenlijk alleen maar door illegale en vuile trucjes tot resultaten kwam. Maar daar lezen we dan ook veel minder over in dit trends-blaadje...