NIEUW: Blog reclamevrij maken?
heel veel Catalunya of Catalonië (en wat minder Spanje of España)
Catalunya en Barcelona zien en sterven, steeds weer een beetje meer
05-08-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUWE BIJDRAGEN EN AANPASSINGEN

Het is mogelijk dat u in deze overzichtsrubriek geen aanduidingen van wijzigingen zult zien terwijl "lliure" zich na het openen van "blogs.seniorennet.be" en het klikken op "reizen" in "20 recentste bijgewerkt" helemaal bovenaan de lijst bevond; dit betekent dat kleine (hoofdzakelijk) typfouten die niet in "nieuwe zaken en aanpassingen" weergegeven worden, verbeterd zijn. Nieuwe (N), toevoegingen van afbeeldingen (T) en andere zaken (uitbreidingen, inkortingen, ...) (A) worden gedurende maximum 2 maanden vermeld.


01-06-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NOG STEEDS FRANQUISTISCH EN DUS ONDEMOCRATISCH SPANJE [politiek en geschiedenis]
Klik op de afbeelding om de link te volgen
NOG STEEDS FRANQUISTISCH EN DUS ONDEMOCRATISCH SPANJE



Er wordt al sinds de dood van Franco en de eedaflegging van Juan Carlos in 1975 beweert dat Spanje eindelijk weer democratisch is.
Alles is minder waar. In 2007 werd de "Ley de la Memoria Histórica" goedgekeurd. Daardoor wordt elke verwijzing naar Franco en het franquisme in het openbare leven, met uitzondering van kerkelijke gebouwen verbouwen. Klopt dit? Het volstaat om bijvoorbeeld naar Salamanca te reizen om van het tegendeel overtuigd te raken.

Salamanca. Volgens tal van reisgidsjes die de doorslagen van elkaar zijn, heeft de stad het mooiste Plaza Mayor van Spanje. Vergeet het. Langs de gevels worden in medaillons niet-onbekende Spanjaarden afgebeeld. Een ervan, in een van de hoeken van het plein, toont een borstbeeld van dictator en massamoordenaar Franco.  Hieruit blijkt dat Salamanca lak heeft aan de "Ley de la Memoria Histórica". Hieruit blijkt dat de Spaanse staat bij monde van haar minister van Binenlandse Zaken lak heeft aan de "Ley de la Memoria Histórica". Verwonderlijk is dat niet. De Partido Popular, erfgenaam van Franco en zijn verderfelijke ideeën, is er aan de macht. Blijkbaar kan het dat in Europa een fascistische partij een land bestuurt. Ik zie het zo al voor mij: Duitsland met aan het hoofd een neo-nazistsiche partij en een schreeuwende en armstrekkende neo-Hitler. Nee toch!?
Gelukkig wordt die kop -slechts mensen hebben een hoofd- geregeld met rode verf overklad.

10-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BARçA EN DE SENYERA [sport en politiek]
BARçA EN DE SENYERA



Vanaf de competitie 2013-2014 zal Barça of FC Barcelona eindelijk en voor het eerst sinds haar ontstaan in 1899 met de senyera (4 vertikale rode strepen op een gele achtergrond) of Catalaanse vlag op haar truien spelen, alleszins in uitwedstrijden. Zo zal het bijdragen tot de verspreiding van de gedachte dat Catalunya niet Spanje is. Wedden dat de nationalistische regering van Madrid, in handen van de extreem-rechtse Partido Popular, zal fulmineren en het zal hebben over een blijk van separatisme om zo de aandacht van de echte problemen, haar onmacht om Spanje te besturen en mensen te helpen, af te leiden. Verkeerd echter, Catalunya wil geen separatisme, maar wel independentisme en in afachting daarvan een gelijke én dus democratische behandeling.
Visca Catalunya!

 

25-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (13) [taalgebruik]
ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (13) [taalgebruik]



Op 3 februari 2013 viel Saartje Van Driessche, of hoe het mens ook moge heten, in een "Toerisme Vlaanderen"-aflevering van de VRT over onder meer València op door een gebrek aan respect voor een andere taal, lees cultuur. Ze had het over:
-valencia waar het balencia, València dus, moet zijn;
-fayas waar het faljas, falllas dus, moet zijn. Blijkbaar weet ze niet dat haar fayas dat in het enkelvoud als faya geschreven wordt, niets anders is dan -en ik citeer uit het verklarend woordenboek van Moliner- Cierta tela gruesa de seda que forma canutillo.
Hoezo? Je vindt het vreemd dat ik niet vertaal?! Ik niet, laat Saartje maar opzoeken voor zover ze tenminste uit haar fouten wil leren, wat ik om de waarheid te zeggen ten zeerste betwijfel, en blijk wil geven van gemeende belangstelling voor andere culturen.

20-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."ANEKDOTES LEGENDES EN ANDERE GESCHIEDENISSEN OVER HET BARCELONA BINNEN DE VROEGERE MIDDELEEUWSE OMWALLING" (een boek over Barcelona) [boek]
Klik op de afbeelding om de link te volgen
ANEKDOTES LEGENDES EN ANDERE GESCHIEDENISSEN VAN HET BARCELONA BINNEN DE VROEGERE MIDDELEEUWSE OMWALLING



Zopas is mijn eerste boek over Barcelona verschenen. Titel: "Anekdotes legendes en andere geschiedenissen van het Barcelona binnnen de vroegere Middeleeuwse omwalling". Ondertitel: "of Barcelona zien en sterven, steeds weer een beetje meer". 36 bijdragen van 2 tot 10 bladzijden A5. Meer informatie: www.shopmybook.com en zoeken naar "Rik Wouters". De is mijn eerste boek over BCN. Een volgende boek zal volgende 'originele' vervolgtitel dragen: "Meer anekdotes legendes en andere geschiedenissen over het Barcelona binnen de vroegere Middeleeuwse omwalling".
Een voorsmaakje:

GUIFRÉ  EL PILOS OF DE GRAAF MET DE BEHAARDE VOETZOLEN



Van Guifré I, de stichter van het huis van de graven van Barcelona, is geen toendertijdse afbeelding bekend.
 Men gaat ervan uit dat hij meer dan waarschijnlijk niet waarheidsgetrouw afgebeeld staat op één van de zijkanten van de poort van Sant Iu of de heilige Ivo van de kathedraal, aan de kant van het Museu Frederic Marès. Sommigen beweren dat de beeldhouwwerken spolia of een hergebruikte fragmenten van de Romaanse kathedraal uit 1058 zijn. Anderen houden het bij laat-veertiende eeuwse kunstuitingen.

Feit is dat er gewapende mannen die tegen vreemde en dierachtige wezens vechten, afgebeeld zijn.
De vreemde gedrochten zouden in beide gevallen dracs of draken zijn. Ik houd het in Guifrés geval op een samengesteld krachtig en bovennatuurlijk dier met het lijf van een leeuw, vleugels zoals ze reeds door Assyriërs bij monumentale stierenbeelden weergegeven werden, en kop en voorpoten van een arend. Gevleugelde sfinxen? Angstaanjagende griffioenen?
De ene krijger draagt een maliënkolder. Hij vecht met schild waarop een kruis staat, en zwaard. Hij kan niemand anders zijn dan Sant Jordi of de heilige Joris, patroonheilige van Catalunya. Zijn verhaal en dat van een draak en een prinses is in 1250 neergeschreven door Iacopo, aartsbisschop van Genua op het Italiaanse schiereiland. Jordis belang kan zelfs nu nog niet geloochend worden.
Hoewel minder dan 10 procent van de Spanjaarden kerkganger is en dat aantal in Catalunya nog lager ligt, heten vele Catalanen Jordi. Johan Cruyff, ooit voetballer bij Barça of F.C. Barcelona, dé Barcelonese ploeg die mes que un club of meer, veel meer dan een voetbalploeg is, heeft het belang van de naam ingezien door zijn te Barcelona geboren zoon die voornaam te geven. Spijtig genoeg denkt de zoon dat hij, en ik schrijf op fonetische wijze, jordi met de j- van Jan, in plaats van zjordi heet.
Doordat Sant Jordi pas laat de officiële patroonheilige van Catalunya geworden is, kan misschien wel aangenomen worden dat het beeldhouwwerk uit de periode van de bouw van de kathedraal stamt. Jordi werd op 17 april 1454 door de Generalitat tot patroon van Catalunya uitgeroepen.
De andere krijger is halfnaakt afgebeeld. Hij is op een broek die tot op zijn knieën reikt, na, naakt. Borst en benen staan vol gekruld haar. Ik durf te wedden dat de broek overbodig is: daaronder zal hij ook wel zo overbehaard zijn dat zijn mannelijkheid erdoor verborgen is. Hij vecht als een wildeman zoals er ook aan de buitenzijde van de kooromgang van de Sint-Martinuskerk van mijn geboortedorp afgebeeld zijn. Hij houdt een elementair wapen, een knuppel die prehistorisch of herakliaans aandoet, vast.

Het is niet moeilijk om te raden wie hij is. Guifré el Pilós of el Pelós. Heeft de toenaam met harigheid te maken? Wie zal het zeggen. Zou pelós of pilós begroeid met haren kunnen betekenen?!
In het geval van pelós hebben we met overwoekerd te maken. Kan het verwijzen naar een gebied dat begroeid is met bossen zoals de voorloper van Catalunya in de negende eeuw was, en de streek die zich nu fier nació of natie noemt, nog steeds is? Kan overwoekerd bij uitbreiding of afleiding dan ook betekenen dat Guifrés lichaam overdadig met haar begroeid was?
In het geval van pilós, afgeleid van het Latijnse pilosus of pilum, gaat het om een speer. Herinnert het aan de speer van de Romeinse soldaat die in de Middeleeuwen ook nog door de adel gebruikt werd? Doordat Guifré in de negende eeuw leefde en door het archaïsche karakter van het beeldhouwwerk kan aangenomen worden dat het ouder dan de veertiende eeuw is. Maakte het deel uit van de elfde-eeuwse Romaanse kathedraal? Was het pre-Romaans?

De legende over Guifré heeft het duidelijk over iemand die met haar begroeid is. Er wordt beweerd dat ook Guifrés voeten, zelfs zijn voetzolen behaard waren. Leefde de Yeti toen op het Iberische schiereiland?!
Die Guifré zou iets met draken gehad hebben. Verwonderlijk is dat niet. In de Middeleeuwen had er overal wel iemand met draken te maken. Zelfs in Vlaamse stripverhalen komen ze voor: in de “Schat der Nibelungen” van “Suske en Wiske” heeft Lambik er zelfs eentje bevochten.
Het verhaal van Guifré en zijn draak situeert zich ergens in de negende eeuw. De Moren die Barcelona een kleine eeuw bezet hielden, zagen in dat ze de inwoners van de streek rond de stad niet definitief konden verslaan en wilden zich terugtrekken.
Ze besloten om de tactiek van de verbrande aarde op een bijzondere, zeg maar originele manier toe te passen. Ze brachten een draak die ze in Noord-Afrika gevangen hadden per boot naar de monding van de Llobregat, net ten zuiden van Barcelona. Ze vervoerden hem naar het binnenland waar ze hem lieten lopen. De draak ging waar nu Sant Llorenç del Munt is, in een grot, de Cova del Drac of het drakenhol, wonen.
Hij leefde er een vreedzaam bestaan tot zijn eten, voornamelijk geiten en schapen, opraakte. Hij besloot dan maar om van menu te veranderen en begon de herders van die schapen en boeren op te eten: verandering van smaak deed toen al eten. De heren reageerden niet: wie geeft er nu om het leven van één of meer onderdanen?!
Toen de streek door de enorme honger van de draak die wel aan boelemie leek te lijden, echter ontvolkt dreigde te raken zodat de adel zelf voor zijn kost zou moeten opdraaien en dus werken, werd er ingegrepen. Ridders werden erop afgestuurd. Geen enkele keerde terug. Ook Espes die naam had gemaakt door in Afrika aan de lopende band bijna draken te doden, overleefde het niet. Zelfs een groep ervaren ruiters had geen succes. De draak spuwde vuur zodat de paarden in paniek in een afgrond sprongen. Nu nog heet de plaats Salt dels Cavalls of sprong der paarden.
Uiteindelijk kon men de draak met zijn eigen wapens op de vlucht jagen. Men stak het bos waarin hij zich schuilhield, in brand zodat hij naar de Serra de Montserrat waar van een zwarte maagd nog lang geen sprake was, vluchtte. Zou het niet mooi, lees origineel klinken: een madonnabeeld, zwart geworden door een vuurspuwende Moorse draak?!
Lang bleef de drac niet op het door monniken ingezaagde gebergte. Hij ging terug naar zijn vertrouwde hol te Sant Llorenç. Uiteindelijk besloot Guifré om zijn kans te wagen. Hoewel de draak hem zijn knuppel ontnam, kon Guifré hem met lans en zwaard zwaar verwonden. De draak probeerde nog om vliegend te ontkomen, maar stortte dood neer. Zijn lijk werd gevild. Zijn huid werd met stro opgevuld en op belangrijke dagen in stoeten rondgedragen.
Was de draak wel een draak? Hoewel de legende het erover heeft, weet iedereen dat draken niet bestaan. Het kan niet anders dan dat de draak symbool stond voor de Moren en net zoals de duivel voor de bijgelovige christenen symbool voor het kwaad was. Zuiver en christelijk racisme dus.
Er wordt wel eens beweerd dat de afgebeelde figuur niet Guifré, maar zijn vader Sunifred zou geweest zijn. Over die Sunifred kan men in de “Gesta Domitum Barcinonensium”, en manuscript over de heldendaden van de Barcelonese graven, een interessant verhaal lezen.
Guifrés vader werd door de Franse koning van wie hij leenman was, om redenen die hier niets ter zake doen, naar Parijs geroepen. Onderweg werd hij door Franse ridders die door Catalanen nooit mochten te vertrouwen zijn, vermoord. Guifré die met zijn vader meegereisd was, werd door de koning onder de voogdij van de graaf van Vlaanderen geplaatst. Er zijn in Barcelona wel meer links met Vlaanderen waarmee ik niet Oost- of West-Vlaanderen bedoel. Aan het moerassige hof van de graaf van Vlaanderen groeide Guifré samen met de dochter van de graaf op. Ze werden verliefd. Guifré keerde uiteindelijk terug naar Barcelona. Hij werd door zijn moeder herkend, niet aan de obligate moedervlek, maar aan het haar op zijn voetzolen. Verbeelding is er met de eeuwen niet op vooruit gegaan. Guifré werd graaf van Barcelona en trouwde met de dochter van de Vlaamse graaf om lang en gelukkig te leven en vele kinderen onder wie hij zijn bezittingen zou verdelen, te maken.

Legendes, niets dan legendes. Wat weten we met bijna-zekerheid over Guifré?

Er wordt verondersteld dat hij rond 840 geboren is: ik begin inderdaad met een veronderstelling. Hij bracht een aantal streken van de Marca Hispanica of Spaanse Mark onder zijn gezag. Marken waren gebieden gelegen aan de onveilige uiteinden van het enorme Karolingische rijk. Guifré werd graaf van Cerdanya en Urgell in 870, Barcelona en Girona in 878 en Osona en Conflent in 886 en legde zo de basis van wat de Catalaanse Principat of oer-Catalunya worden zou. Hij zorgde voor herbevolking van Osona of de streek rond Vic dat als gevolg van de Moorse invallen ontvolkt geraakt was. Hij speelde als één van eersten een rol in de Reconquista of herovering van het Iberische schiereiland op die Moren die net als de kruistochten niets minder dan een soort christelijke jihad of heilige oorlog en helemaal niet alleen maar een Castiliaanse oorlog was. Dat kostte hem het leven. Op 11 november 897 sneuvelde hij die door ibn Hayyan Anqadid, een Arabische geschiedschrijver, ibn al-Mundir genoemd werd, in de Slag van Valldora in Solsonés, de streek rond Solsona, een veldslag tussen zijn troepen en die van Llop ibn Muhamed, de Moorse heerser van Lleida.
Hij werd begraven in het Monestir de Santa María de Ripoll te Ripoll, tussen Girona en Seu d’Urgell. Dat klooster was door hem gesticht en werd in 888 ingewijd. De kerk ervan zoals ze nu bestaat, stemt min of meer overeen met die van Oliba, een van de belangrijkste geestelijken uit de Catalaanse geschiedenis en afstammeling van Guifré. Olivas kerk werd in 1032 ingewijd. Ze werd verscheidene keren beschadigd en door de troepen van Napoleon zelfs bijna met de grond gelijk gemaakt om op het einde van de negentiende eeuw door Elies Rogent i Amat grondig, te grondig, dus in de zin van de Fransman Viollet-le-Duc, gerestaureerd, zeg maar aangepast te worden. Voor die Viollet-le-Duc die tal van volgelingen met zijn vreemde ideeën besmet heeft en zo veel meer slecht dan goed gedaan heeft, was niet van belang hoe iets er ooit uitgezien heeft, maar wel hoe hij en niemand anders dacht of, meer zelfs, wilde dat het geweest moet zijn.
De kerk van Santa María de Ripoll is vooral vanwege het twaalfde-eeuwse Romaanse portaal een bezoek waard. Er worden vooral scenes uit het Oude Testament op afgebeeld: de heer als Pantocrator, de 24 ouderlingen van de Apocalyps, 22 heiligen, Kaïn en Abel, Aäron en Moses, David, Salomon, Daniël, Jozua, Jonas, Nebukadnezar, Habakuk, de Ark des Verbonds, veroordeelden, Jeruzalem en Joden. Verder vallen engelen, ooievaars, slangen, vegetale motieven, symbolen van de dierenriem en de maanden van het jaar en scenes uit het Nieuwe Testament of het leven van Petrus en Paulus, de symbolen van de 4 evangelisten en het Lam Gods op. Na vele bezoeken blijf ik nog steeds verwonderd en bewonderend kijken naar de afbeeldingen van de maanden van het jaar. Ik som ze op en probeer dat te doen in parafrases van omschrijvingen die ik hier en daar gelezen heb: januari of een houthakker met takkenbos, februari of man en vrouw die kaas maken, maart of een boer die tussen bomen de grond omspit en een vogel, april of een boer die het groeien van het graan van in de schaduw van een bloeiende boom gadeslaat, en een lam, mei of een man en 2 meisjes die de eerste vruchten plukken, juni of het oogsten van het graan, juli of een boer die met de hulp van zijn vrouw een korenschoof maakt, augustus of 2 mannen die de kuip voor het wiijnmaken klaarmaken, september of een man en een vrouw die druiven plukken, oktober of een herder die het vee slacht terwijl zwijnen eikels eten, november of het slachten van een varken en december of een echtpaar samen vóór de open haard waarin hespen te drogen hangen.
Guifré wou van Ripoll een grafelijk mausoleum maken. Hij was de eerste van zijn geslacht, die er begraven werd. Na hem volgden, en ik beperk me tot de graven van Barcelona, Sunyer I, Ramon Berenguer III en Ramon Berenguer IV die respectievelijk in 953, 1131 en 1162 stierven.
Tijdens zijn leven slaagde Guifré erin om wat bekend geworden is als Catalunya Vella of oud Catalunya, gelegen in het noorden en noordoosten voor het huidige Catalunya, te verenigen. Hiermee legde hij de basis voor Catalunya als Middellandse Zeerijk. Spijtig genoeg verdeelde hij zijn bezittingen onder verscheidene leden van zijn familie, voornamelijk zonen: Barcelona, Girona en Osona gingen naar Guifré II Borrell I, begraven in het klooster van Sant Pau del Camp te Barcelona, hét Romaanse restant van de stad, en later Sunyer I die zich in 950 in het klooster van Sant Pere de Rodes terugtrok, Besalú ging naar zijn broer Radulf I en later naar Miró II el Jove, Cerdanya naar Miró II el Jove en Urgell naar Sunifred II.
Hun afstammelingen zouden kunnen beginnen met de uitbouw van het echte Catalunya. Ik moet herhalen en uitbreiden: spijtig genoeg zou Guifré de eerste, maar niet de laatste graaf van Barcelona zijn die zijn bezit bij zijn dood niet alleen maar aan zijn oudste zoon alleen overliet, maar het onder verscheidene van zijn zonen verdeelde. Daardoor bracht hij zijn eigen levenswerk een schade die pas generaties na zijn dood zou hersteld worden, toe.
Toch heeft hij er voor zijn familie voor gezorgd dat ze zijn bezittingen konden erven en rijkelijk leven. Tot en met Guifré gingen de graafschappen van de Spaanse Mark niet van vader op zoon over: graven werden immers door de koning van Frankrijk van wie er geen enkele ooit een voet in Barcelona gezet heeft, aangeduid en benoemd en eventueel zelfs afgezet.
Vanaf Guifrés opvolgers veranderde dit: de erfgenamen waren dus familieleden van Guifré die als leenman trouw zwoeren aan de koning van Frankrijk en voor de rest grotendeels hun eigen zin deden, gewoon maar omdat ze in geval van nood nooit steun van die koning gekregen hebben.
Vanaf de dood van Karel de Kale, kleinzoon van Karel de Grote, in 877 verzwakte de Karolingische dynastie zozeer dat Catalunya de facto onafhankelijk was. Deze onafhankelijkheid werd definitief in 987 toen de Karolingers door de Capetingers aan de kant gezet werden:
Catalunya weigerde om de usurpatoren te erkennen.
Catalunya als onafhankelijke staat was geboren.


04-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BAUDOUIN (OF IS HET BALDUIDO), FABIOLA EN FRANCO [geschiedenis en monarchie]
BAUDOUIN (OF IS HET BALDUINO), FABIOLA EN FRANCO


Albert met II als volgnummer die zich koning der Belgen durft te noemen, heeft in zijn kersttoespraak zonder namen te noemen, gefulmineerd tegen de Vlaamse meerderheid van wat België genoemd wordt. Zijn verwijzing naar de dertiger jaren van vorige eeuw én extreem-rechts was er meer dan over.
Blijkbaar heeft Albert nooit lessen geschiedenis gehad, of het zou van frankofonen of andere belgicisten moeten geweest zijn, of was hij geen goed student. Hij lijkt, blijkt niets te weten over volgende zaken:
-zijn vader Léopold met III als volgnummer is op 19 november 1940 te Berchtesgaden met de Duitse fascistenleider Hitler gaan praten;
-zijn tante Marie-José heeft in 1937 een relatie van de Italiaanse fascistenleider Mussolini gehad;
-het geslacht van Sachsen-Coburg und Gotha mag nog steeds koninkje van wat België genoemd wordt, spelen omdat die 'fascistische' en 'populistische' Vlamingen uit Vlaanderen tijdens de koningskwestie na WO II voor dat Duitse geslacht gestemd hebben, terwijl frankofoon Bruxelles en Wallonië het afgeschaft wilden zien;
-dé fascist van wat België genoemd wordt, was frankofoon én REX-leider Degrelle (zie verder);
-de meeste vonnissen tegen oorlogsmisdaden in wat België genoemd wordt, werden uitgesproken tegen frankofonen.


Jazeker, ik heb je vraag gehoord. Dit heeft toch niets met Catalanya of Spanje te maken. Blijkbaar ken je al evenveel van geschiedenis als Albert met II als volgnummer. Links tussen de Sachen-Cuburg und Gothas en fascistisch Spanje zijn legio:
-Baudouin door belgicistische Vlamingen Boudewijn genoemd, was getrouwd met Fabiola de Mora y Aragón van wie de familie banden had met de Spaanse fascistenleider en massamoordenaar Franco;
-Baudouin en Fabiola bezochten tijdens hun reizen naar het Spaanse Motril Franco en hadden gemoedelijke gesprekken met hem;
Baudouin is nooit bij Franco tussengekomen om de door wat België genoemd wordt, gevraagde uitlevering van Degrelle, de frankofone fascistenleider van REX, te verkrijgen. Heeft hij dat niet gedaan omdat hij geen politieke daad wilde en/of mocht tellen?! Wat doe je dan met de abortuskwestie, een gesprek met Vlamingenhater Happart langs een autosnelweg, ...

Spijtig genoeg besteedt het onderwijs vin Vlaanderen geen aandacht aan de vele, te vele links tussen het koningshuis van wat België genoemd wordt, en fascistisch Spanje.


02-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JUAN CARLOS EN POLITIEK GEHEUGENVERLIES [actualiteit en monarchie]
Juan Carlos heeft begin 2013 weer eens op een vreemde manier van zich laten horen.
Hij zou Spanje op het einde van de dictatuur van Franco naar de democratie gevoerd hebben. Feit is dat hij in zijn jeugd door Franco en het fascisme is opgevoed. Feit is dat hij de zieke Franco die hem als zijn opvolger aangeduid heeft, meer dan eens als staatshoofd vervangen heeft. Feit is dat hij op 22 november 1975, 2 dagen na Franco's dood, koning geworden is door te zweren op de bijbel en de wetten van de Moviemiento of het fascisme. Feit is dat hij het fascisme nooit, zelfs niet na de militaire opstand van kolonel Tejero in 1981, veroordeeld en afgezworen heeft.
Hij haalt uit naar de Catalaanse separatisten die niets anders dan independisten zijn. Weet Juan Carlos niet dat Catalonië meer dan eens en nog steeds door Castillië bezet is? In 1412 na de dood van de laatste echte heerser van Catalonië door een bastaard van het Castiliaanse Trastàmara-geslacht door een uitspraak van de wereldvreemde paus (een pleonasme) Benedictus XIII of Papa Luna, in 1710 door de Bourbon-Castiliaanse Felipe V, kleinzoon van Lous XIV, in 1939 door de fascistischte bende van Franco en sinds het zogenaamde 'nieuwe' Spanje van na 1975 door de Partido Popular, erfgenaam van het fascisme.
Ach, monarchies zijn niets anders dan pseudo-democraties. Visca Catalunya lliure of leve een vrij (en dus democratisch) Catalonië dat zich blootstelt aan meer dan woordelijke aanvallen van Spanje. Kan wat België genoemd wordt, binnen de EU niet ijveren voor een cordon sanitaire tegen het ondemocratische en neo-fascistische Spanje?!


23-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BARCELONA EN CARLOS RUIZ ZAFÓN [literatuur]
BARCELONA EN CARLOS RUIZ ZAFÓN



"De gevangene van de hemel" van Carlos Ruiz Zafón, een vertaling van "El prisionero del cielo", is verschenen. Zoals zeer vaak bij Zafón speelt het Barcelona van tijdens en na de Guerra Civil de echte hoofdrol.
Eerder verschenen reeds "Het spel van de engel", vertaling van "El juego del ángel", en "De schaduw van wind", vertaling van "La sombra del viento", die samen met bovenstaand boek een vierluik moeten vormen. De boeken kunnen in een willekeurige volgorde gelezen worden zonder aan betekeniskracht te verliezen. "De gevangene van de hemel" is het meest-toegankelijke van de reeds verschenen boeken.
"Gaudí in Manhattan", vertaling van Gaudí en Manhattan", is het andere boek van Zafón dat in het Nederlands verscheen.
Alle boeken zijn verschenen bij  Signatuur uit Utrecht.


21-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."ÉÉN" VAN DE VRT EN TENDENTIEUZE BERICHTGEVING [actualiteit]
"ÉÉN" VAN DE VRT EN TENDENTIEUZE BERICHTGEVING



In het late nieuws van "één" van zondag 21 oktober 2012 bezondigt de VRT zich aan tendentieuze berichtgeving. De journaliste met dienst verklaarde dat separatistische partijen de regionale verkiezingen in Baskenland hadden gewonnen.
Tot 2 keer toe zondigde de journaliste tegen de objectiviteit:
-Baskenland. Zo wordt de regio in het noordwesten van wat Spanje genoemd wordt, genoemd door Vlamingen en Belgen. Het verwijst naar het Castiliaanse País Vasco. De inwoners zelf hebben het, voor zover het niet gaat om allochtone inwijkelingen uit wat Spanje genoemd wordt, over Euskal Herria;
-separatistische partijen. De partijen die de journaliste met dienst bedoelde, hebben niets met separatisme, maar alles met independisme of onafhankelijkheid te maken. Een regio die decennia, zelfs eeuwenlang door wat Spanje genoemd wordt, gekleineerd werd, kan nooit nationalistisch of separatistisch zijn.
Waarom kiest de VRT ervoor om het nationalisme in Spanje voor te trekken, ja zelfs te promoten. Inderdaad, nationalisme, Castiliaans nationalisme, Spaans nationalisme, lees maar fasquistisch Spaanse nationalisme want ingegeven door Rajoy en zijn fascistische en franquistische Spaans nationalisme van de Partido Popular. Is de VRT misschien ook de spreekbuis van het Belgicistisch nationalisme?
!

30-09-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JUAN CARLOS VERGIST ZICH STEEDS WEER VAN VROUW [actualiteit]
JUAN CARLOS VERGIST ZICH STEEDS WEER VAN VROUW

Juan Carlos heeft een vreemde gewoonte: hij vergist zich blijkbaar steeds weer van vrouw. Klopt dat wel? Vergist hij zich steeds weer van vrouw?! Of heeft hij een soort van 'erfelijke ziekte'?! Het laatste zou zeer goed kunnen. Ik denk aan voorouders die tal van maîtresses en buitenechtelijke kinderen hadden: Jaume el Conqueridor van Catalunya, de Habsburger Carlos of Karel V of de Bourbon Felipe V. Dit lijstje is niet beperkend en zou zeer goed kunnen uitgebreid worden.
Of is er een complot tegen Juan Carlos? Beschouw dit maar als een retorische vraag met nee als antwoord.
Lees meer in "Vlaamse wil erkend worden als Spaanse koningsdochter" alsof blauw bloed beter dan rood is, verschenen in "Het Nieuwsblad" van donderdag 4 oktober 2012, pagina 18.






Inhoud blog
  • NIEUWE BIJDRAGEN EN AANPASSINGEN
  • NOG STEEDS FRANQUISTISCH EN DUS ONDEMOCRATISCH SPANJE [politiek en geschiedenis]
  • BARçA EN DE SENYERA [sport en politiek]
  • ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (13) [taalgebruik]
  • "ANEKDOTES LEGENDES EN ANDERE GESCHIEDENISSEN OVER HET BARCELONA BINNEN DE VROEGERE MIDDELEEUWSE OMWALLING" (een boek over Barcelona) [boek]
  • BAUDOUIN (OF IS HET BALDUIDO), FABIOLA EN FRANCO [geschiedenis en monarchie]
  • JUAN CARLOS EN POLITIEK GEHEUGENVERLIES [actualiteit en monarchie]
  • BARCELONA EN CARLOS RUIZ ZAFÓN [literatuur]
  • "ÉÉN" VAN DE VRT EN TENDENTIEUZE BERICHTGEVING [actualiteit]
  • JUAN CARLOS VERGIST ZICH STEEDS WEER VAN VROUW [actualiteit]
  • MALLORCA WORDT STORT [actualiteit]
  • ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (12) [taalgebruik, algemene kennis en sport]
  • ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (11) [taalgebruik en sport]
  • 'SPAANSE' KONINGEN OP DE PORTUGESE TROON [geschiedenis en stamboom]
  • POBLE VELL 2 [gedicht]
  • ARABISCHE WOORDEN IN HET CASTILIAANS [taalinvloeden]
  • ARABISCHE PLAATSNAMEN IN HET CASTILIAANS [taalinvloeden]
  • OLYMPISCHE SPELEN: CATALAAN DRAAGT SPAANSE VLAG [actualiteit, politiek en sport]
  • ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (10) [taalgebruik]
  • EBRE 1 [gedicht]
  • JUAN CARLOS, OLIFANTENMOORDENAAR EN VEEL MEER [actualiteit]
  • DE 'EENMAKING' VAN SPANJE [geschiedenis]
  • DE EERSTE 'REISGIDS' TER WERELD IN SANTIAGO DE COMPOSTELA [cultureel erfgoed]
  • SANFERMINES TE IRUÑEA, PAMPLONA VOOR DE CULTUURBARBAREN (3) [cultureel erfgoed]
  • SANFERMINES TE IRUÑEA, PAMPLONA VOOR DE CULTUURBARBAREN (2) [cultureel erfgoed]
  • SANFERMINES TE IRUÑEA, PAMPLONA VOOR DE CULTUURBARBAREN (1) [cultureel erfgoed]
  • KAREL V EN WETTELIJKE KINDEREN [geschiedenis]
  • RIJK VAN CASTILLA Y LÉON (derde keer, deel 2 of Trastámara) (1369-1558) [geschiedenis en stamboom]
  • CATALUNYA EN EEN BOOG UIT HET NEOLITHICUM [archeologie]
  • RIJK VAN CASTILLA (derde keer, deel 1) (1284-1369) [geschiedenis en stamboom]
  • KAREL V EN BASTAARDEN [geschiedenis]
  • VANILLE [gastronomie]
  • RIJK VAN CASTILLA Y LÉON (derde keer) (1230-1284) [geschiedenis en stamboom]
  • "BROEDER JACOB" OP WEG NAAR SANTIAGO DE COMPOSTELA [muziek en geschiedenis]
  • RIJK VAN CASTILLA (tweede keer) (1157-1230) [geschiedenis en stamboom]
  • TAPA EN PINTXO [gastronomie]
  • FRANQUISME EN KATHOLIEKE KERK: MEDEPLICHTIGEN TIJDENS DE GUERRA CIVIL [geschiedenis]
  • BLOODY MARY [gastronomie]
  • RIJK VAN LÉON Y CASTILLA (tweede keer) (1072-1157) [geschiedenis en stamboom]
  • WAREN DE CASTILAANSE INDIAS OOK CATALAANSE INDIAS? [geschiedenis]
  • RIJK VAN CASTILLA (eerste keer) (1065-1072) [geschiedenis en stamboom]
  • RIJK VAN LÉON (tweede keer) (1065-1109) [geschiedenis en stamboom]
  • GEEN HABSBURGS SPANJE? [geschiedenis]
  • BACARDÍ (RUM) [gastronomie]
  • GEDICHT VAN FEDERICO GARCÍA LORCA (2) [vertaalde poëzie]
  • DE MEZQUITA VAN CÓRDOBA [geschiedenis]
  • ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (10) [taalgebruik]
  • RIJK VAN LÉON Y CASTILLA (eerste keer) (1037-1065) [geschiedenis en stamboom]
  • GUERRA CIVIL EN EEN GEDICHT (4) VAN RAFAEL ALBERTI [vertaalde poëzie]
  • MAYONAISE [geschiedenis en gastronomie]
  • RIJK VAN LÉON (eerste keer) (901-1037) [geschiedenis en stamboom]
  • BACALLÁ AMB POMA I ALIOLI DE MEL [gastronomie]
  • GEEN SPAANSE PESETA ZONDER CATALUNYA; MEER ZELFS, GEEN SPANJE ZONDER CATALUNYA [geschiedenis en muntwezen]
  • CATALUNYA EN ADOPTIE- EN GELIEFDE ZONEN [traditie]
  • GAMBES A LA PLANXA [gastronomie]
  • UNA PESSETA DE BARCELONA [geschiedenis en muntwezen]
  • IS PERSONA NON GRATA JUAN CARLOS ANTI-DEMOCRAAT EN FASCIST?! [actualiteit, politiek, monarchie en fascisme]
  • RECONQUISTA IN JAARTALLEN [geschiedenis]
  • JUAN CARLOS, MONARCHISTISCH PROFITARIAAT EN INCONSEQUENTIE [actualiteit, politiek, monarchie en fascisme]
  • RIJK VAN NAVARRA (800-1094) [geschiedenis en stamboom]
  • NOBELPRIJS VOOR DE LITERATUUR [literatuur en geschiedenis]
  • EBRE 1 [gedicht]
  • AL-ANDALUS EN BEGRIPSVERWARRING [taal]
  • RIJK VAN ASTURIAS (718-910) [geschiedenis en stamboom]
  • GEDICHT VAN FEDERICO GARCÍA LORCA (1) [vertaalde poëzie]
  • GEDICHT VAN SALVADOR ESPRIU (2) [vertaalde poëzie]
  • PAUL JAMBERS EN FASCISME [uitspraak]
  • DE ZUILEN VAN HERAKLES OF DE STRAAT VAN GIBRALTAR [geschiedenis]
  • CANELONS AMB BACALLÀ I DENDROBRANQUIAT [gastronomie]
  • GEDICHT VAN JOSÉ ÁNGEL VALENTE (2) [vertaalde poëzie]
  • ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (9) [taalgebruik en sport]
  • CRISTOFOR COLOM OF COLUMBUS TE BARCELONA [geschiedenis]
  • ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (8) [taalgebruik en eten]
  • ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (7) [taalgebruik en sport]
  • GEDICHT VAN JOSÉ ÁNGEL VALENTE (1) [vertaalde poëzie]
  • GEDICHT VAN SALVADOR ESPRIU (1) [vertaalde poëzie]
  • TARIK EN/OF TARIK. OF IS HET TARIK EN TARIF? [geschiedenis en taal]
  • GEDICHT VAN JOSEP CARNER [vertaalde poëzie]
  • GEOGRAFISCHE INDELING VAN SPANJE [politiek]
  • ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (6) [taalgebruik en bouwkunst]
  • PATACÓ TARRAGONÍ OP DE WIJZE VAN TARRAGONA [gastronomie]
  • RIJKEN OP HET IBERISCHE SCHIEREILAND, MET UITZONDERING VAN PORTUGAL, TIJDENS DE RECONQUISTA [geschiedenis]
  • QUEIPO DE LLANO, FRANCO EN CAFÉ OF KOFFIE, VEEL KOFFIE [geschiedenis]
  • ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (5) [taalgebruik en sport]
  • BARCELONESE VROUWEN NA DE GUERRA CIVIL (DEEL 5) [proza]
  • BARCELONESE VROUWEN NA DE GUERRA CIVIL (DEEL 4) [proza]
  • ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (4) [taalgebuik en sport]
  • HEERSERS OVER CATALUNYA: PRIMERA REPÚBLICA (1873-1874), KONINGEN VAN SPANJE VAN HET HUIS VAN BORBÓN, DEEL 3 (1874-1931) EN SEGUNDA REPÚBLICA (1931-1939) [stamboom en 'aanverwante']
  • BARCELONESE VROUWEN NA DE GUERRA CIVIL (DEEL 3) [proza]
  • BARCELONESE VROUWEN NA DE GUERRA CIVIL (DEEL 2) [proza]
  • BARCELONESE VROUWEN NA DE GUERRA CIVIL (DEEL1) [proza]
  • PROZAWERKEN OVER SPANJE IN NEDERLANDSE VERTALING [literatuur]
  • SANT MARTÍ D'EMPÚRIES OF DE OUDSTE STAD VAN CATALUNYA [geschiedenis]
  • ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (3) [taalgebruik en sport]
  • GUERRA CIVIL EN EEN GEDICHT (3) VAN ANTONIO MACHADO [vertaald gedicht]
  • ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (2) [taalgebruik en sport]
  • ONNAUWKEURIGHEDEN OF ONJUISTHEDEN OVER CATALUNYA EN SPANJE (1) [taalgebruik en literatuur]
  • HEERSERS OVER CATALUNYA: KONINGEN VAN SPANJE VAN HET HUIS VAN NAPOLEON (1808-1813), VAN HET HUIS VAN BORBÓN, DEEL 2, (1813-1868) EN VAN HET HUIS VAN SAVOYA (1870-1873) EN INTERLUDIUM VAN HET LEGER (1868-1870) [stambomen en 'aanverwante']
  • VREEMDELINGEN VINDEN (...) [bekroond gedicht]
  • RIJPENDE MESTVAALTEN (...) [bekroond gedicht]
  • GEBAKKEN AARDE (...) [bekroond gedicht]
  • ALIOLI [gastronomie]
  • HET ZICHTBARE VERLEDEN VAN HET ROMEINSE BARCELONA [geschiedenis]
  • PROZAWERKEN OVER CATALUNYA IN NEDERLANDSE VERTALING [literatuur]
  • CERVANTESPRIJS [geschiedenis en literatuur]
  • GUERRA CIVIL EN EEN GEDICHT (2) VAN RAFAEL ALBERTI [vertaald gedicht]
  • DE RAMBLA VAN BARCELONA. OF MOET HET RAMBLES ZIJN? [geschiedenis en actualiteit]
  • VAL VAN BARCELONA (versie 1) [gedicht]
  • HEERSERS OVER CATALUNYA: KONINGEN VAN SPANJE VAN HET HUIS VAN BORBÓN, DEEL 1 (1700-1808) [stamboom]
  • ARA ÉS HORA D'ESTAR ALERTA! [geschiedenis]
  • WAAROM WORDEN IN SPANJE MISDADEN TEGEN DE MENSHEID ONBESTRAFT GELATEN (DEEL 3)?
  • GUERRA CIVIL EN EEN GEDICHT (1) VAN VENTURA GASSOL [vertaald gedicht]
  • HET BOMBARDEREN VAN BARCELONA TIJDENS DE GUERRA CIVIL [geschiedenis]
  • WAAR DE EINDER NA EEN KORTSTONDIG LEVEN VERF (...) [gedicht]
  • JESUCRIST [gedicht]
  • PA AMB TOMÁQUET [gastronomie]
  • BEDELAAR [gedicht]
  • MARTELAARS [gedicht]
  • PRENTKAART (2) [gedicht]
  • HIVERN [gedicht]
  • HEERSERS OVER CATALUNYA: KONINGEN VAN SPANJE VAN HET HUIS VAN HABSBURGO (1519-1700) [stamboom]
  • TOESCHOUWER [gedicht]
  • ERGENS [gedicht]
  • TARDOR [gedicht]
  • GIRONA (2) [gedicht]
  • EL CREADOR [gedicht]
  • GIRONA (1) [gedicht]
  • DE SPAANSE CONQUISTA EN RECONQUISTA 711-1492 - LUC CORLUY [boekbespreking]
  • ESTIU [gedicht]
  • OOIT [gedicht]
  • STEENHOUWER [gedicht]
  • PRIMAVERA [gedicht]
  • PRENTKAART [1] [gedicht]
  • WAAROM WORDEN IN SPANJE MISDADEN TEGEN DE MENSHEID ONBESTRAFT GELATEN (DEEL 2)? [actualiteit]
  • MOORDENAARS [gedicht]
  • BADER [gedicht]
  • WAAROM WORDEN IN SPANJE MISDADEN TEGEN DE MENSHEID ONBESTRAFT GELATEN (DEEL 1)? [geschiedenis en politiek]
  • HET "TAPÍS DE LA CREACIÓ" OF HET SCHEPPINGSVERHAAL VAN GIRONA [geschiedenis]
  • ADAM [gedicht]
  • PAS TOEN SPRAAK KWAM, BEGON TIJD EN GING IK (...) [gedicht]
  • PAU CASALS, CELLIST VOOR DE VREDE [kunst, geschiedenis en allerlei]
  • OPGANG EN ONDERGANG VAN DE BARCELONESE PATRONES EULÁLIA [geschiedenis]
  • HEERSERS OVER CATALUNYA: GRAVEN VAN BARCELONA EN KONINGEN VAN ARAGÓN EN VALÉNCIA VAN HET CASTILIAANSE HUIS VAN TRASTÁMARA (1412-1555) [stamboom]
  • COVA D'EN DAINA [gedicht]
  • AFRODITE [gedicht]
  • ESGLÉSIA PRERROMÁNICA [gedicht]
  • EL PORTAL DE LA VERGE [gedicht]
  • CASTELL DE LA FOSCA [gedicht]
  • DE DOOD VAN DICTATOR FRANCO, BARCELONA EN CAVA [geschiedenis]
  • RETRAT DE DONA [gedicht]
  • EL CAFÉ VILA DE GIRONA [gedicht]
  • 15 JANUARI 2012: MANUEL FRAGA, DE LAATSTE FRANQUISTISCHE MINISTER, IS DOOD [actualiteit]
  • AVOND DOCHTER SLAAPT IK ZIT OP TERRAS [gedicht]
  • NIT DE LLUNA A GIRONA [gedicht]
  • DONA A LA TERRASSA D'UN CAFÉ [gedicht]
  • PUIG D'ARQUES [gedicht]
  • MAS ROIG [gedicht]
  • HEERSERS OVER CATALUNYA: GRAVEN VAN BARCELONA EN KONINGEN VAN ARAGÓN VANAF 1162 EN VAN VALÉNCIA VANAF DE DERTIENDE EEUW VAN HET HUIS VAN DE GRAVEN VAN BARCELONA (874-1410) [stamboom]
  • ESGLÉSIA PRERROMÁNICA [gedicht]
  • ANATOMIE VAN EEN MOMENT - JAVIER CERCAS [boekbespreking]
  • MALAKON [gedicht]
  • PUIG DE SANT ANDREU [gedicht]
  • DAAR, HOTEL ANCORA [gedicht]
  • KAREL V EN ZIJN RECHTEN OP DE 'SPAANSE' TROON [geschiedenis]
  • DAAR, LA FOSCA [gedicht]
  • PALAMOS, SPANJE [gedicht]
  • DE CATALAANSE CAGANER OF DE 'ONGEGENEERDE KAKKER' [geschiedenis]
  • EMPORION [gedicht]
  • GRANADIJNSE ODE VOOR FEDERICO GARCÍA LORCA [gedicht; nieuwjaarswensen 2012]
  • CITATEN OVER SPANJE [literatuur en andere]
  • CITATEN OVER BARCELONA EN CATALUNYA [literatuur en andere]
  • SENYERA OF CATALAANSE VLAG
  • HEILIGSCHENNIS OF VERTREK NAAR CATALUNYA [romanfragment]
  • CATALUNYA. STEEDS MEER CATALUNYA. VISCA CATALUNYA! [onaf voorwoord]
  • COPYRIGHT

    Foto

    Over mijzelf
    Ik ben Rik Wouters.
    Ik ben een man en woon in Halle (Vlaanderen (dat spijtig genoeg een deel is van wat België genoemd wordt)) en mijn beroep is niet van belang.
    Ik ben geboren op 02/04/1956 en ben nu dus 62 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: literatuur, geschiedenis en kunst.
    Gegevens die op mijn adreskaartje staan: "Ik ben geen dichter om te dichten of voor te dragen, maar om te (over)leven", "anarchist", "artiest, dichter, prozaschrijver en literair criticus", "beeldend kunstenaar" en "catalanist en flamingant".
    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per week
  • 05/08-11/08 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011

    Zoeken in blog


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!