Over ons archief van de Noord-Zuid verbinding en de discussie A24
In ons archief over de tunnel, de omleidingsweg kortom de kasseiweg Hasselt-’s Hertogenbos. Ruziede men al vanaf 1750. In 1751 maakte ingenieur Carront al een plan van een kanaal naar ’s Hertogenbos. Zoals vele plannen is ook dit nooit uitgevoerd… Het handelsverkeer met Nederland over een onverharde postbaan waren in de 18de eeuw nog altijd ruzie en nog een ruzie. Men moest op het traject van toen te Lommel, Helchteren, Kelchterhoef en Hengelhoef van paarden wisselen. De straatnaam oude postbaan in Helchteren was in het prachtige werk van Ellen Thijs een snelweg. Het geplande traject bedreigde de hennenteelt al van in 1718. Het Oostenrijkse bewind wilde een eerste kasseiweg Hasselt-’s Hertogenbos aanleggen. In Luik startten de werken maar in 1740 werd pas Hasselt bereikt. Toen ging het nog trager. De omleidingsweg moest via Ter Molen (Zonhoven) en de genaderde molen (Houthalen). Maar er woonde vele gezinnen die hennep teelden om zeildoeken en koorden te weven. In de boeken van frater Melez van Zonhoven kan je over de opstand die uitbrak alles lezen!
In 1759 verjaagde de hennep telers de landmeters met geweld. Zonhoven beslisten toen om de kasseiweg door het centrum te leggen op eigen kosten. In 1768 waren ze pas in Houthalen en 20 jaar later te grens…
We hebben in ons archief de eerste met de hand getekende plannen, de eerste wit-zwart lucht foto’s kortom we hebben op info 3530 van ieder huis, van iedere boom naast deze steenweg een oude postkaart of foto ter inzage.
Afspraak 011/522792
Tot slot willen we nog vertellen dat er voor het gebruik van de nieuwe kasseiweg (de eerste kasseiweg in Limburg) tol moest betaald worden. Hier in Houthalen en Helchteren ook in Zonhoven en elders stonden tolhuizen als je daar lang passeerde moest er 1300 gulden betaald worden. Zo ontstonden de sluikwegen tussen de vennen van laak en het sonnis. Wie gepakt werd kon 25 gulden boeten betalen aan de barrier nr. 10 in Laak (in 1818 stond hier een paal waar tol geïnd werd). ’s Avonds was de paal en het tolhuis de enige plaats waar licht was… Het aantal paar karrenwielen en het aantal paar paarden en het aantal paar muilezels bepaalde de prijs met maximum acht paarden toegelaten. Het zijn de uitzonderingen die toen al de regel en de tol voor het onderhoud van de weg bepaalde. Ruzie alom tot in 1866 het tolrecht afgeschaft word. Ons archief en de foto’s zijn juweeltjes om te bekijken.