"De laatste generatie"
Fred Pearce: (Engels milieujournalist van het jaar , 2001)
...Energie efficiëntie moet topprioriteit hebben. Meer dan de helft van het goedkoop te behalen resultaat ligt in de beperking van de uitstoot van CO2 in de bouw, het transport en de industrie. Veel daarvan kan kosteloos of zelfs met winst worden gerealiseerd, omdat de besparingen die het oplevert groter zijn dan de investeringen. Het is ook een terrein waar wij als individuen het gemakkelijkst ons steentje kunnen bijdragen, door energiezuinige lampen en apparaten te kopen, door onze huizen goed te isoleren, door minder auto te rijden, minder te vliegen, en door een juiste auto te kiezen.
Ook valt er op korte termijn veel te winnen door het uitrusten van energiecentrales met zogenaamde 'gaswassers', filters die CO2 afvangen en het via pijpleidingen naar ondergrondse opslagplaatsen afvoeren. De techniek is er al, en hoeft alleen maar te worden opgeschaald.
...Van waterstof de transportbrandstof van de toekomst maken.
Het idee is om grote hoeveelheden watersof te produceren voor het gebruik in accu's, zogenaamde brandstofcellen, die auto's aandrijven. Waterstof wordt geproduceerd door water in waterstof en zuurstof te splitsen, wat een erg energie-intensief proces is. Als dit gebeurd door middel van fossiele brandstoffen dan valt er voor het milieu erg weinig winst te behalen. Maar als die energie schoon is, zonne- of windenergie bijvoorbeeld, dan verandert de zaak.
Waterstof is niet zozeer een nieuwe bron van energie als wel een nieuwe manier om energie op te slaan. Het zou wel eens de enige manier kunnen zijn om auto's echt milieuvriendelijk te maken. En het zou wel eens de beste manier kunnen zijn om onbestendige schone energiebronnen, zoals de wind en de zon, te kunnen aanwenden. Door deze energie om te zetten in waterstof kan hij worden opgeslagen voor later gebruik.
|