Catena Fraternitatis.
Mijn favorieten
  • Vrij en zinnig
  • Vrijmetselarij voor dummies
  • Vrijmetselarij in Nederland
  • Inhoud blog
  • De operatieve vrijmetselaar
  • Korte historiek.
  • Broederketen.
  • De architect.
  • Het begin.
  • Uit
  • Vrijmetselarij nu (overgenomen van de Achtbare Loge De Wenteltrap)
  • Een Zuster is afgereisd.
  • Voor B Jean.
  • Wat is Vrijmetselarij?
  • Past de Vrijmetselarij nog in deze moderne tijd?
  • Wat betekent geestelijke ontpooiïng eigenlijk?
  • Wat betekent "persoonlijke invulling bij gezamenlijke arbeid"?
  • Zopas verschenen en hoort thuis in elke bibliotheek.
  • Julien Behaegel is afgereisd.
  • Maurice Himeleers.
  • Voor Broeder Maurice.
  • Het nieuwe boek van Brown zou uitsluitend handelen over de vrijmetselarij.
  • Uit De Standaard on line.
  • We gaan opnieuw onze zoektocht verder zetten!
  • Volgens Jiho!
  • Kathedraal.
  • 18e-eeuws rijmpje.
  • Halloween.
  • La Libre et les Francs-Maçons.
  • 175 jaar Grootoosten van België. Proficiat!!!
  • De maçonnieke precepten.
  • Wie zou het beter kunnen verwoorden dan een dichter!
  • De Merkmeesters
  • Merkmeester.
  • De Sluitsteen.
  • Welke methode hanteert de vrijmetselaar?
  • Mijn antwoord op uw aanvraag tot inwijding.
  • Hoe word ik vrijmetselaar?
  • Een tempel.
  • Welkomstwoord van de co-auteur.
  • De vrijmetselarij in het heden.
  • Vrijmetselarij in het verleden.
  • Duiding ...
  • Loge Eemland Groot Oosten der Nederlanden.
  • Een broeder heeft ons verlaten.
  • Het verhaal van de (lege) doos - Arjan Meutgeert - juni 2008
  • herfst
  • mijn zoekende traditie?!
  • Zomerzonnewende
  • I See You've Traveled
  • speculum
  • dagdroom
  • vertwijfeling
    Foto
    Foto
    Archief per maand
  • 11-2012
  • 07-2011
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 12-2009
  • 09-2009
  • 07-2009
  • 07-2008
  • 01-2008
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 03-2007
  • 01-2007
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Welkom aan allen die zoekende zijn!
    Blog als favoriet !
    GLB-Oosten Brussel.
    03-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maurice Himeleers.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Medestichter en Meester Vrijmetselaar van onze Loge ging deze eerlijke en vrije man heen op 24 juni 2006.
    Hij werd geboren in Landen op 1 februari 1929 en ingewijd in onze geheimen in 1976.

    Ik heb jouw naam in het zand geschreven
    maar de golven hebben die uitgeveegd.

    Ik heb jouw naam in de boom gegrift
    maar de schors is afgevallen.

    Ik heb jou naam in het marmer gegrift
    maar de steen is gebroken.

    Ik heb jouw naam in mijn hart geborgen
    en de tijd heeft die bewaard.


    02-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Julien Behaegel is afgereisd.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Broeder Julien

     

     

     

    kunstenaar

    met woord

    pen passer

    en lat

    die kleuren vat

    in een ruimte

    van emoties

    uitgedacht

    in een lijnenconfiguratie

    vastgelegd op

    wit bristolpapier

     

    sierlijke gestalten

    die het geheim

    ademloos

    in zich gevat

    houden

    als een te beschermen

    juweel

    te broos

    om werelds

    te worden

     

    voorzichtig

    zachtaardig

    stilzwijgend

    denker

    die horizonten

    aftast

    om uit chaos

    eenheid

    te distilleren


    01-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    In de bodem van de aarde voelde een vorm van leven, dat het was.
    Hoe, dat wist men niet, maar het begon te bewegen, te kronkelen en ging een richting op.
    Het kwam op enig moment zelfs boven de Aarde. Voelde het warme zonlicht en riep uit: “Ik ben”! Onwetend van het ware Zijn.
    Er groeide een rozenplant.
    Zij groeide en groeide en vond het nodig om zich te verdedigen met scherpe stekels tegen een vijand, die nooit kwam. Toen ontstond er een knop en nog één en nog één.
    Aan elke uitlopende tak kwam een knop. Toen dacht de roos nu ben ik volmaakt, want ik ben groot en sterk en sta krachtig in de grond en kan mij met mijn stekels verdedigen tegen elke vijand.
    Totdat de zonnewende kwam en de dagen korter werden. De roos vroeg zich af: ”Was dat nou de bedoeling. Is de reden van mijn bestaan:” Weer weg te kwijnen naar de duisternis”.
    De roos dacht en dacht en zei: ”Ik wil iets nalaten”, “Al was het maar als voorbeeld”.
    Zij begon in al haar onwetende zuiverheid de mooiste bloemen te schenken aan het Licht, Onwetend van het feit hoeveel goed zij deed. Want zij verspreidde de heerlijkste geuren.
    Zij was blank van vorm met een gouden hart. Zij trok daardoor de aandacht van de bijen, die haar bezochten. Zij gaven haar een ander gevoel met hun dikke wollige achterlijven.
    Een gevoel, als van wedergeboorte, door haar nieuwe functie.
    Haar hart gaf stuifmeel af aan de dragers van aanstaand leven.
    Zoals zij ook het stuifmeel van de bijen kreeg om vrucht te dragen en zelfs dat laatste wist zij pas toen zij het ervoer. Dat zij zaden zou laten vallen en zo nieuw leven schonk, dat heeft zij tot op de dag van vandaag niet begrepen.

    (Witte rozen worden in vele loges uitgereikt aan de Vrijmetselaars tijdens het Zomer St. Jan.
    Het feest waar zij de zomerzonnewende herdenken als de zon haar hoogste stand heeft bereikt.)


    31-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zopas verschenen en hoort thuis in elke bibliotheek.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    "EEN KREET VAN GELUK IN DE WOESTIJN"
    Paul SCHREVERS

    Over de religieuze gevoelens van een kerkelijk ongelovige.

    (te bestellen bij: www.vubpress.be/schrevers )
    24,95 euro


    21-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat betekent "persoonlijke invulling bij gezamenlijke arbeid"?
    Studie over een veelheid aan onderwerpen die op persoonlijk initiatief, maar ook geïnspireerd door andere Vrijmetselaars, plaatsvinden, geven een invulling die bij de persoon past. De Vrijmetselarij bezit geen dogma’s of leerstellingen en geeft de volle ruimte aan de persoonlijke behoefte tot ontwikkeling. Er zijn georganiseerde bijeenkomsten waarin in groepsverband wordt “gearbeid”. De rijkdom van het aanbod is als een rijk gevulde fruitmand, waar eenieder datgene van kan nuttigen dat op dat moment voor hem het meest appetijtelijk is. Door in gezamenlijkheid te werken wordt de fruitmand nog meer gekleurd en wordt de geur versterkt. Iedereen neemt aan deze arbeid deel, hetzij actief, hetzij passief.
    (bewerking van teksten van het Grootoosten der Nederlanden)

    20-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat betekent geestelijke ontpooiïng eigenlijk?

    De mens kan met zijn rede inzicht en kennis verwerven. Maar een belangrijk deel wordt daarnaast gevormd door processen die zich op een meer onbewust of intuïtief niveau afspelen. Kenmerkend voor de Vrijmetselarij is de gedachte dat iedere mens een deel van kennis en spiritueel inzicht in zich heeft, maar dat niet op een bewust niveau ervaart. Door kennis te nemen van inzichten van anderen en het met gebruikmaking van “symbolen” en het beleven van “ritualen”, wordt kennis naar een bewust niveau gebracht. Daardoor kan de Vrijmetselaar zich op een persoonlijke wijze en naar persoonlijke behoefte geestelijk ontwikkelen.
    (bewerking van teksten van het Grootoosten der Nederlnden)


    19-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Past de Vrijmetselarij nog in deze moderne tijd?

    Van oudsher had de mens behoefte aan spiritualiteit. In de huidige tijd biedt de Vrijmetselarij voor ieder denkend mens zonder dogma‘s een potentieel belangrijke methode om aan de eigen behoefte aan spiritualiteit op een persoonlijke wijze invulling te geven. Daarbij staat de Vrijmetselarij niet los van de maatschappij, maar maakt daar uitdrukkelijk deel van uit. Zonder zweverig te worden en met groot respect voor de individuele vrijheid wordt ieder individu op een heel effectieve wijze door de bijeenkomsten tot geestelijke ontwikkeling uitgenodigd.
    (bewerking van teksten van het Grootoosten der Nederlanden)


    18-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is Vrijmetselarij?

    In feite is Vrijmetselarij een methode om de persoonlijke geestelijke ontwikkeling en ethiek te bevorderen. Kenmerkend daarbij is het gebruik van symbolen en ritualen en het feit dat men dat in de vorm van een genootschap samen met anderen doet. De frequentie van samenkomsten is relatief hoog (in principe wekelijks of in elk geval om de veertien dagen).
    De Vrijmetselaar treft in zijn Loge een bonte verzameling van individuen aan. Uit alle lagen van de maatschappij en met een uiteenlopende levensbeschouwelijke achtergrond.
    Wat zij gemeen hebben is een open oog en oor voor de opvattingen van anderen, een hoge mate van tolerantie ten opzichte van andersdenkenden en de wens om als mens te groeien. Naast de persoonlijke ontwikkeling wordt daarbij een positieve bijdrage aan de maatschappij te kunnen leveren als belangrijk ervaren.

    (bewerking van teksten van het Grootoosten der Nederlanden)


    02-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor B Jean.

    Beminnelijk man
    Luisterend oor
    Aarzelende stap

    Ik kan je enkel nog
    Ontmoeten
    In mijn gedachten

    Dromer
    Van de betere
    Wereld

    Te plots
    Verliet je ons
    Voor je reis

    Naar het
    Eeuwige
    Oosten
                                                                                           Guy Bottu
                                                                                           


    31-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een Zuster is afgereisd.

    Je gaat
    Erg onverwacht
    Een brandende kaars op mijn salontafel
    Blijft achter als herinnering

    Ik kende je vaag
    Herkende je steeds
    Je warme broederlijke omhelzing
    Blijft me bij

    Een leegte
    Wordt het
    Bij je thuis
    In je Huis

    Ik kende je vaag
    Erken je steeds


                                                                                    Guy Bottu


    29-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijmetselarij nu (overgenomen van de Achtbare Loge De Wenteltrap)

    De vrijmetselarij is een initiatiek gezelschap en tegelijkertijd een uitvloeisel van de Westerse parlementaire democratie. Zij is gebaseerd op pluralisme, verdraagzaamheid, vrijheid en rechtvaardigheid. Zij richt zich tegen elke vorm van dictatuur en fundamentalisme. Vrijmetselaars hebben idealen zoals vrijheid, gelijkheid en broederlijkheid. Geen enkele menselijke aangelegenheid laat haar leden onverschillig; maar zij neemt geen stelling in en brengt geen eenzijdige oplossing naar voor, want de vrijmetselarij is geen kerk en evenmin een politieke partij. Ze is een ethisch en adogmatisch genootschap, dat rede en vrij onderzoek hoog in het vaandel heeft.
    Ze stuit op het verzet van de Rooms katholieke kerk en landen met totalitaire regimes verbieden en vervolgen vaak de vrijmetselarij.
    In België is de vrijmetselarij vertegenwoordigd door verschillende obediënties: de Grootloge van België, het Grootoosten van België, de Belgische federatie van Le Droit Humain en de Vrouwengrootloge van België.
    De vrijmetselarij is geen massaproduct. Niet iedereen streeft naar zelfvervolmaking en heeft behoefte aan ethische verrijking.
    De vrijmetselarij staat open voor alle mensen van goede wil, jong en oud!


    28-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit

    Loge geen succes bij jongeren

    Net als binnen de katholieke kerk daalt ook bij vrijzinnige verenigingen het aantal leden.

    De gemiddelde logebroeder is bijna bejaard en de instroom van jonge krachten aan de basis taant. ,,Jonge mensen kunnen zich beter vinden in pluralistische verenigingen'', zegt VUB-professor Dominique Verté. Verté onderzoekt hoe het gesteld is met de vrijzinnigheid in Vlaanderen. ,,Dat betekent niet dat bij de jongeren niet gezocht wordt naar de diepere zin van het leven'', nuanceert Verté. ,,Maar in zowat alle verenigingen die een langdurig engagement vragen, daalt het ledenaantal.'' ,,Bij de protestantse en de nieuwe kerken zien we een flinke instroom van jonge mensen'', aldus professor Marc Hooghe van de KULeuven. ,,Wat jongeren vooral afstoot, is het strak georganiseerde binnen die klassieke verenigingen. Het engagement voor die traditionele instituten is voorbij. Het komt nooit meer terug. Jonge mensen kiezen voor kort lopende en lossere engagementen. Of dat slechter is, daar ben ik lang niet zeker van.''

    zaterdag 28 januari 2006


    27-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het begin.


    Chaotisch bevreesde
    Mens
    In de
    Klamme, donkere
    Ijzigkoude stille kilte

    Rillend

    Slanke, zwarte, flikkering van
    Schedel en kaars
    Ziltig zout
    Bijtend V.I.T.R.I.O.L.
    Een wankelende onzekerheid
    Die pijn doet

    In de ziel

    Luisterende onhoorbare
    Ziende blindheid
    Met
    Stramme vingers
    Vol parelend zweet

    Een grillige herinnering
    Aan Het Begin


                                                                                                 Guy Bottu


    26-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De architect.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vinden we vaak terug in de bouwwerken.

    25-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Broederketen.


    Steeds weer

    Samen alleen.

     

    Handen verstrengeld

    Schorten als dauw

    Bij glinsterende muziek.

     

    Zacht en krachtig

    Stilte creërend.

     

    De werkelijkheid

    Van een droom

    In seconden gevat

    Ademloos

    Tijdloos toch.

     

    Bijna middernacht

    Klinkt een traan

    Van broederlijkheid

     

    Tussen zon en maan.



                                                                                                     Guy Bottu


    22-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Korte historiek.
    Van oorsprong is de vrijmetselarij Engels-Schots. In de literatuur wordt ze wel eens omschreven als: "a system of morality, veiled in allegory and illustrated by symbols".
    Vrijmetselaren werken in loges, werkplaatsen die in aangepaste lokalen (tempels) plaats vinden en waarop de leden uitgenodigd zijn. Ook leden van andere werkplaatsen (bezoekers) zijn welkom. Er wordt gearbeid aan de "Tempel der Mensheid". Buitenstaanders (profanen) zijn niet toegelaten, zij zijn immers niet ingewijd. Het gaat dus om inwijdingsriten. Men wordt ingewijd tot Leerling, daarna tot Gezel en tenslotte tot Meester. Deze indeling vindt haar oorsprong in de oude gilden.
    De vrijmetselarij kent twee belangrijke "soorten" symbolen die ondergebracht kunnen worden onder de noemers: bouwsymboliek en lichtsymboliek.
    Wanneer de vrijmetselaars vergaderen voeren ze een rituaal op, een inwijding of een rituaal ter gelegenheid van een belangrijke gebeurtenis: de aanstelling van het nieuwe bestuur, de opening van het maçonnieke werkjaar (begin september), de sluiting van de werkzaamheden (eind juni) of het vieren van de zonnewendefeesten of de equinoxen.
    Inwijdingsritualen zijn een dramatisereing van het menselijk leven met als centrale figuur diegene die wordt ingewijd. Het rituaal is tevens een levensschool waarin wordt geleerd om door zelfkennis en arbeid een beter mens te worden in onze samenleving en om zo te komen tot een gevoel van verbondenheid en te arbeiden aan de Tempel der Mensheid.
    De loge vormt geen geheim genootschap, maar wel een vereniging met geheimen. Het rituaal moet immers beleefd worden. Het zou belachelijk zijn het als literatuur mee te geven aan een lid. Men moet actief kunnen deelnemen om de vruchten van het "samenzijn" te kunnen plukken.

    21-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De operatieve vrijmetselaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen wordt een speculatieve maçon.

    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!