Welkom op de website/blog van logopediste Sophie De Buysser
Deze website/blog heeft geen commerciële of gelijkaardige doeleinden en is er voor uw informatie en gemak. Alle logopedische info vindt u verder op deze site.
We hopen dat deze blog veel informatieve waarde voor u zal hebben.
Wat u zeker moet weten
De logopedische therapie is een essentieel onderdeel in het genezing- en of leerproces van veel patiënten en omvat heel wat meer dan het aanleren van de [s] of een juiste articulatie. Logopedie houdt zich bezig met een breed scala aan communicatiestoornissen, of die nu te maken hebben met stem, spraak, taal, gehoor of geheugen. Heel belangrijk werk, want de logopedist helpt mensen met die zaken die voor anderen zo vanzelfsprekend zijn.
Een substantieel onderdeel van de logopedische praktijk is de logopedische behandeling van neurologische spraak-, taal- en slikstoornissen (dysarthrie, afasie, Parkinson, MS, geheugenstoornissen en dementie en stemstoornissen) bij volwassenen.
De logopedische praktijk biedt eveneens logopedische diagnose en behandeling van taalstoornissen of taalontwikkelingsachterstand (dyslexie, dysorthografie, dyscalculie, articulatie en mondmotoriek) alsook stemstoornissen en stemproblemen bij kinderen.
De logopedische therapie wordt in de thuispraktijk verstrekt en kan tevens op school, in de betrokken instelling, aan huis etc. binnen de regio worden verstrekt. Binnen de logopedische therapie staat de samenwerking met school, de behandelende arts, paramedicus, NKO-arts (neus-, keel- en oorarts) etc. steeds centraal. De diagnose en therapievoorstellen zijn hierbij het uitgangspunt.
Een goede logopedist voorziet in een volledige service: begeleiding bij en communicatie met de behandelende arts, paramedicus (ook tijdens de eerste visites), communicaties met het betrokken ziekenfonds, feedback en opvolging met de betrokken familieleden van de patiënt, ouders, onderwijs- of ziekenhuisinstelling ...
De diensten komen normaliter in aanmerking voor de bestaande regeling inzake terugbetaling door het ziekenfonds.
Stoornissen
1.1. Articulatiestoornissen
Het betreft hier stoornissen waarbij spraakklanken niet of verkeerd uitgesproken worden. Het kan dus zowel om een weglating, vervanging of vervorming gaan.
De bekendste articulatiestoornissen zijn het lispelen en het niet kunnen uitspreken van de [r]. Soms komt een meervoudige articulatiestoornis voor. Daarbij worden verscheidene klanken weggelaten, vervangen of vervormd. Wanneer een kind in zijn spraakontwikkeling duidelijk achter is bij het gemiddelde van zijn leeftijdgenoten, spreken we van een vertraagde spraakontwikkeling.
Bij open neusspraak ontsnapt er te veel lucht langs de neus. Bij gesloten neusspraak ontsnapt de lucht bij vorming van de nasale medeklinkers [m], [n], [ng] door de mond.
1.2. Afwijkend mondgedrag
Er bestaat een duidelijk verband tussen mondgewoonten en articulatie. Afwijkend mondgedrag, zoals mondademen, duimzuigen en tongpersen (foutief slikken), resulteert vaak in een spraakstoornis. Er is ook een verband tussen gebitsafwijkingen en afwijkende mondgewoonten. Het komt wel vaker voor dat de logopedist afwijkende mondgewoonten en articulatie samen behandelt. De orthodontist behandelt dan de gebitsafwijking.
1.3. Motorische spraakstoornissen (dysarthrie)
Bij patiënten met een aandoenig van het zenuwstelsel is meestal ook de spraak gestoord. Bij kinderen gaat het om hersenverlamming of een spierziekte. Bij volwassenen is er sprake van een verworven stoornis. Voorbeelden hiervan zijn dysarthrie ten gevolge van de ziekte van Parkinson of ten gevolge van multipele sclerose.
De spraak is moeilijk verstaanbaar omwille van een stoornis in de spierspanning en/of de coördinatie van de spieren. De logopedist geeft oefeningen om de spraak en de andere mondfuncties te verbeteren. Daarnaast wordt er ook gezocht naar hulpmiddelen om de spraak te ondersteunen of te vervangen.
1.4. Stotteren
Stotteren is een stoornis in het vloeiende verloop van de spreekbeweging. Stotteren kan zich uiten in het herhalen van klanken of woorddelen, het aanhouden van klanken of het blokkeren bij het op gang komen van de stemgeving en de articulatie. Naarmate de stoornis ernstiger wordt, treden secundaire gedragingen op. We zien dan bijvoorbeeld negatieve emotionele en cognitieve reacties. Deze kunnen resulteren in spreekangst en vermijdingsgedrag.
Stotteren begint nagenoeg steeds tussen het tweede en het zevende levensjaar. Vroegtijdig ingrijpen is cruciaal om stotteren niet te laten evolueren tot een handicap.
2. Taalstoornissen
2.1. Taalontwikkelingsstoornissen
De taalontwikkeling verloopt volgens een bepaald patroon (de verschillende stadia van de taalontwikkeling). Bij een aantal kinderen kent deze ontwikkeling een vertraagd of afwijkend verloop. Logopedisten spreken dan over een dysfatische ontwikkeling of een primaire taalontwikkelingsstoornis.
De stoornis treft zowel de ontwikkeling van de taalvorm (verbuigingen en vervoegingen en de zinsbouw), de taalinhoud (woordenschat) als het taalgebruik.
Soms vertoont het kind ook kenmerken van hyperkinetisch gedrag en stoornissen in de aandacht en de concentratie.
Als de taal zich niet normaal ontwikkelt ten gevolge een verstandelijke handicap, een gehoorstoornis of een psychische stoornis, dan spreken we van een secundaire taalontwikkelingsstoornis.
2.2. Lees-, schrijf- en rekenstoornissen
Lees-, schrijf-, en rekenstoornissen (dyslexie, dysorthografie en dyscalculie) vinden hun oorsprong in tekorten in het taalvermogen van het kind, terwijl er sprake is van een normale intelligentie. Het kind heeft dan problemen met het omzetten van de gesproken taal in geschreven taal (spellen). Maar ook het omzetten van schrijftaal naar spraak (lezen) verloopt moeilijk. Bij rekenstoornissen is er sprake van een achterstand voor specifieke rekenvaardigheden.
2.3. Afasie
Afasie is een verworven taalstoornis (na een beroerte of een trauma). Iemand met afasie verliest door een hersenletsel zijn vermogen om taal te begrijpen en/of te gebruiken. Ook het lezen en schrijven kunnen aangetast zijn. Andere bijkomende stoornissen zijn: verlammingen, problemen met het geheugen, oriëntatieproblemen, ...
Net zoals zoveel logopedische stoornissen is de impact van afasie op je leven niet te onderschatten te meer daar iemand met afasie over het algemeen over zijn volledige intellectuele capaciteiten beschikt.
Bijna altijd is er na het ontstaan van de afasie enig spontaan herstel van de taal. Zelden of nooit is dat spontaan herstel volledig. Toch is er met veel logopedische oefening, telkens weer proberen en volhouden vaak substantiële verbetering te verkrijgen.
2.4. Taalstoornissen bij dementie
Bij dementie (ziekte van Alzheimer of andere ouderdomsziekten) wordt naast het geheugen ook het taalvermogen aangetast.
3. Stemstoornissen
Heesheid of stemverlies kunnen zowel een organische als een functionele oorzaak hebben. Tot de organische oorzaken rekenen we bijvoorbeeld stembandverlamming en strottenhoofdkanker. De functionele oorzaken zijn verkeerd stemgebruik (foutieve stemtechniek) of stemmisbruik (veelvuldig roepen). Deze functionele stemstoornissen kunnen ook aanleiding geven tot een organische afwijking, zoals bijvoorbeeld stembandknobbels.
Nogal wat beroepssprekers (leerkrachten) krijgen in hun loopbaan te maken met stemstoornissen. De logopedist bouwt het foutief stemgedrag af en leert het juiste stemgedrag weer aan.
Na operatief verwijderen van de stembanden bij strottenhoofdkanker leert de logopedist de patiënt weer spreken met een stemprothese. Ook bij een stembandverlamming kan logopedie het herstel gunstig beïnvloeden.
4. Gehoorstoornissen
Communiceren en spreken zijn moeilijk als je niet goed hoort. De logopedist kan onder meer ingeschakeld worden bij de volgende taken:
- gehooronderzoek
- revalidatie na het aanpassen van een hoortoestel
- trainen van het spraakafzien (liplezen)
- begeleiden van de spraak- en taalontwikkeling bij jonge kinderen met een aangeboren of vroegtijdig verworven gehoorstoornis
Wat kost een logopedische behandeling?
De kostprijs van een logopedische behandeling is afhankelijk van de aard en de ernst van de stoornis, van de plaats waar en aan wie de logopedische behandeling wordt verstrekt.
In de zelfstandige logopedische praktijk wordt de logopedische behandeling per prestatie betaald.
Het honorarium en het terugbetalingstarief van een behandeling zijn wettelijk vastgelegd vermits deze logopedische praktijk geconventioneerd is.
Voor veel stoornissen is er een tegemoetkoming voorzien via de mutualiteit van de verzekerde in het kader van de verplichte ziekteverzekerinng (RIZIV). Afhankelijk van de regio en de mutualiteit zijn er soms ook tegemoetkomingen voorzien in het kader van een aanvullende verzekering.
De honorariaregeling vindt u via de volgende link: http://www.riziv.fgov.be/care/nl/other/logopedes/index.htm
Voor de meest recente informatie betreffende het RIZIV (Rijksinstituut voor Ziekte en Invaliditeitsverzekering) verwijzen we u eveneens naar de link hierboven.
Naar de toekomst toe zal deze pagina eveneens voorzien in een korte samenvatting van de nieuwsberichten ter zake
Deze logopedische praktijk in het bijzonder
Naast de logopedische praktijk zelf, wordt voorzien in ambulante (aan huis, op school of in de betrokken instelling) diensten. De ambulante diensten worden verstrekt in de volgende regio's:
Meetjesland: Lembeke, Kaprijke, Waarschoot, Eeklo, Oosteeklo, Bassevelde, Bentille, Watervliet, Sleidinge
Gent: Sint-Martens-Latem en De Pinte
Hoe kan u ons contacteren?
U kan ons steeds vrijblijvend contacteren. De coördinaten zijn de volgende: