Winkel van de maand
Het perfecte parfum bestaat, maar is voor ieder van ons anders. Althans, dat beweren ze bij het parfumhuis In Fine te Antwerpen. Parfums worden er geproefd via geurdegustaties. Uit een heel assortiment authentieke geurtjes selecteer je spontaan het luchtje dat het best bij je past. Meer nog, het uitverkoren parfum onthult, volgens de kenners, meteen jouw persoonlijkheid.
Parfumhuis Op de Antwerpse Grote Markt nodigt de mooie etalage van het Parfumhuis meteen uit om parfums te proeven. An krijgt er al meteen zin in. Even later krijgt ze tientallen authentieke en ambachtelijke parfums te zien, samengesteld door Jean Patout. De man is één van de grote neuzen uit de Franse parfumwereld en startte met zijn eigen In-Fine winkels. Zijn ambacht werd door Ivo Jacobs en Myriam Nussbaum naar Antwerpen gebracht, meteen het enige parfumhuis in België.
Test An krijgt meteen een papiertje in handen gestopt waarop ze haar favoriete geurtjes moet noteren. Een hele opdracht, tientallen geurtjes, gaande van bloemige en frisse parfums over hout, fruit, gekruide en zwoele essences moeten opgesnoven worden. Niet makkelijk, vindt An, na een tijdje weet je niet precies of je het wel of niet lekker vindt. Myriam heeft een oplossing: ze plaatst een beker koffiebonen op de tafel die de geuren neutraliseren waardoor het reukorgaan even kan rusten. Enkele ogenblikken later is Ans lijstje netjes ingevuld. Een heleboel parfums werden door haar goed bevonden. Tijd voor de afvalrace. Met de ogen toe moet ze opnieuw ruiken aan haar gekozen essences tot er nog vier flesjes resten. Haar favorieten vormen de basis voor een karakteranalyse.

Eigen geurpalet Mensen kiezen onbewust een geur die bij hen past. Na tien jaar van observatie en statistiek kwam parfumneus Jean Patout tot een hele karakteranalyse. Met zijn psychologische profiel van geuren heeft Jean Patout naar eigen zeggen een slaagpercentage van 84 procent. Ook Myriam bevestigt de theorieën van Patout: Het is belangrijk om je eigen geurpalet te kennen. Vrouwen vragen soms aan hun vriendin: wat ruik je lekker, wat is dat? Ze kopen die geur dan zelf, maar dan blijkt dat ze het parfum toch niet zo aangenaam vinden. Net zoals bij kleding: niet iedereen staat beeldig met hetzelfde kleedje. Eens je weet welk geurpalet je past, wijzigt jouw voorkeur nooit meer.

Wat met de analyse van An? Stemmen haar gekozen geurtjes overeen met haar psychologisch profiel? Bangelijk juist, lacht An. Bij de degustatie greep ik blijkbaar naar parfums met hout als element. Myriam maakte hiermee een vrij gedetailleerde én accurate beschrijving van mijn karakter. Bizar, niet?
Soirée of Matinée Wie dat wenst, kan na de degustatie het parfum op maat aankopen in flesjes van 50 ml en 100 ml. Een parfum op maat kost alvast geen fortuin, vanaf 54 euro heb je al een flesje. Al even origineel zijn de demonstraties en presentaties tijdens een Soirée of Matinée Parfumée.
|