Beste bezoeker,xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
na meer dan 30 jaar in het onderwijs ben ik zo vrij om even een balans op te maken. Het is jammer om te moeten vaststellen dat het met de kennis van de leerling bergafwaarts gaat. Een concreet voorbeeld hiervan is dat na 10 jaar vaardigheidsgericht taalonderwijs de kennis van de leerling op het gebied van woordenschat en spraakkunst (zowel van het Nederlands als van vreemde talen) op een uiterst laag pitje staat. De door de doorlichting sterk gepushte methode om vaardigheden te laten primeren op kennis is hieraan niet vreemd. Elke leerling moddert maar wat aan met als motief que le message passe en ze verplaatsen de toren van Pisa zomaar naar Rome.
We kunnen ons bij deze evolutie neerleggen. Of we kunnen samen op zoek gaan om kennis en kennisoverdracht in het onderwijs te herwaarderen, zonder hierbij de vaardigheden overboord te gooien.
Vandaar deze oproep die naar zo veel mogelijk Vlaamse leerkrachten zal worden opgestuurd. Zou je de meegestuurde werktekst onderwijsvisie even willen doorlezen en terugsturen met je opmerkingen? Zoals je straks zult bemerken, de tekst is nog verre van volledig. Vooral in verband met het derde luik (wat kunnen we eraan doen?) verwacht ik zoveel mogelijk antwoorden.
Mijn uiteindelijke bedoeling is een beweging op gang te brengen voor de herwaardering van de kennis in het onderwijs en dit vertrekkend vanop de werkvloer. Vertrekkend dus van jouw mening samen met die van liefst zoveel mogelijk andere collegas die het elke dag weer waarmaken op die werkvloer.
Met de mening van zoveel mogelijk secundaire leerkrachten, stappen we naar het basisonderwijs, het hoger en het universitair onderwijs, de privé-sector, de politieke partijen, de media ... om ten slotte bij de verantwoordelijke overheid aan te kloppen en misschien deze herwaardering te realiseren.
Dank bij voorbaat en collegiale groeten.
In de voorbije week haalde ik het nieuws via de kranten (Gazet van Antwerpen, De Gentenaar, Het Laatste Nieuws, De Standaard, Het Nieuwsblad, De Morgen, ...) via de radio (Q-music bij Wim Oosterlinck) en het vrt-nieuws van 1 december om 13u met mijn actie tegen de kennisvermindering in ons onderwijs. De volledige teskt "onderwijsvisie" kan per mail aangevraagd worden (ze telt momenteel een zevental pagina's).
Ik zet de kerngedachten van mijn tekst onderwijsvisie (die momenteel doorgestuurd wordt naar zoveel mogelijk Vlaamse leerkrachten) nog even op een rij.
Ik stel vast dat de kennis bij de leerlingen afneemt.
Ik ben hierbij niet de enige. Zie hiervoor de krant Het Nieuwsblad van 1/12 met het resultaat van de poll "kennis boert achteruit". Deze poll leverde 82% JA-stemmen en 18% NEEN-stemmen op.
Ik ga op zoek naar de oorzaken.
En nu komt het BELANGRIJKSTE. Ik zoek naar oplossingen voor dit probleem en hierbij ga ik te rade bij de mensen op de werkvloer. Hoe kunnen we - vanuit de ervaringen van alle leerkrachten (jong en oud) - deze scheve situatie rechtzetten.
Dat is de kern van de zaak.
Of moeten we de ogen sluiten en stilletjes aan de kant gaan zitten? Ik denk niet dat onze kinderen en kleinkinderen (waarvoor goed onderwijs een RECHT is) dat zullen waarderen.
In afwachting van Uw gewaardeerde reactie, dank ik U bij voorbaat.
Marc Hullebus.
|