Geachte,xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
in DS van 9 december zegt u het volgende: ... Mijn hervorming van de lerarenopleiding wil ook voor de bachelors secundair onderwijs, de vroegere regenten, meer diepgang in de vakinhouden bijbrengen. In plaats van in drie vakken zullen de studenten in de lerarenopleiding zich in twee vakken verdiepen. Daardoor kunnen ze een uitgebreidere basiskennis opbouwen.
Mijn antwoord hierop is kort: u dwaalt. Vroeger moesten de regenten drie vakken beheersen en per vak ook nog eens 60% behalen. Nu moeten ze er nog slechts twee beheersen, per vak volstaat 50% en tekorten kunnen meegenomen worden naar een volgend jaar.
Deze maatregelen zorgen voor een niveauverlaging bij een nieuwe lichting leerkrachten. Minder bekwame leerkrachten slagen toch. Waar vroeger regenten met 55% voor twee van de drie vakken nooit voor een klas terechtkwamen, is zoiets nu plots wel mogelijk. En als het bekwaamheidsniveau van de leerkrachten daalt, moet ik geen tekening maken bij het bekwaamheidsniveau van de leerlingen die van dergelijke leerkrachten les krijgen!
Alle voorstanders van goed en degelijk onderwijs beamen dit. U ziet dit niet in of u wilt dit niet inzien, het is allebei even nefast voor ons onderwijs.
Hoogachtend,
Marc Hullebus.
|