• Dag 4 - Zondag 1.05.05 - Bezoek aan Kutna Hora .
  • Dag 6 - Dinsdag 3.05.05- Terugreis
  • Dag 5 - Maandag 2.05.2005- Praag - Joodse wijk
  • Dag 3 : Zaterdag , 30 april 2005
  • Dag 2 - Vrijdag 29-04-2005 - C

Mijn reiservaringen
    Nuttige tips
    29-05-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 4 - Zondag 1.05.05 - Bezoek aan Kutna Hora .

Kutna Hora - Avondmaal in centrum van Praag

Kutna Hora ligt 70 km ten oosten van Praag.Het dankte zijn roem en immense rijkdom aan zilvermijnen.Absoluut hoogtepunt van een stadsbezichtiging is de Sint-Barbarakathedraal.Breng ook in ieder geval een bezoek aan het beroemde knekelhuis in het stadsdeel Sedlec met de bizarre decoratie van menselijke beenderen ( 3 km van het centrum)De inkom bedraagt 35 czk.Ook voor het bezoek aan de kathedraal is er 30 czk te betalen.
    Bij het terugrijden naar ons hotel hebben we een halte genomen om iets te drinken in een café en winkeltje.Het was juist alsof de tijd hier een 30 jaar heeft stilgestaan.Een typisch kruidenierswinkeltje van bij ons 30-40 jaar gelegen.Een fles van een halve liter bier voor 11 czk.Fris uit de frigo en te drinken in een apart hoekje in de winkel.
    Terug van ons dagtripje naar Kutna Hora zijn we terug naar het stadscentrum van Praag gereden om er het avondmaal te gebruiken.
    Onze keuze was het terras van het Hotel U Prince. Een aanrader kwestie van sfeer .Het terras is gelegen rechtover de astronomische klok op het Oude Stadsplein.
    De pivo was er aan 59 czk. Dit is ongeveer 2 euro. Wel veel duurder dan dat we gewoon waren in ons stamcafeetje buiten de stad.Alles samen voor vier personen was het 2410 czk wat ongeveer 80 euro was. Gemiddeld is dit 20 euro de man, wat in Belgische prijzen nog niet overdreven is,want ik dronk nadien nog een French Coffee.Het was veel Coffee maar weinig French.Na het avondmaal was er nog een wandeling door de smalle winkelstraatjes naar de Karelsbrug. Onze Francine wou de zonsondergang vanop de Karelbrug meemaken. Wel een aparte sfeer wanneer alle straatlichten aan gaan. Moe en versleten trokken we naar ons hotel maar heel tevreden met de vele unieke ervaringen die we deze dag meemaakten.

29-05-2005 om 14:54 geschreven door Donjack

03-05-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 6 - Dinsdag 3.05.05- Terugreis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Terugreis met bezoek aan Buchenwald ( Duitsland)-Avondmaal in Ürzig aan de Moezel.

03-05-2005 om 00:00 geschreven door Donjack

02-05-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 5 - Maandag 2.05.2005- Praag - Joodse wijk
    Praag - Joodse wijk

02-05-2005 om 15:01 geschreven door Donjack

30-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 3 : Zaterdag , 30 april 2005
    De Praagse burcht : De St-Vituskathedraal

Na het ontbijt reden we tot aan het metrostation Muzeum, waar we opnieuw onze wagen parkeerden in de Garaze Slovan.Vanaf het metrostation Muzeum voorbij de stations Mustek,Staromestska tot Malostranska en dan verder met de tram tot aan de ingang van de Praagse burcht.
    De Praagse burcht is een uniek gebouwencomplex van wereldformaat.De Mattheuspoort met soldaten op wacht vormt eigenlijk de toegangspoort tot de Praagse burcht.Er is zoveel te bezichtigen,maar beperkten ons tot het bezichtigen van de binnenzijde van de kathedraal. Het was aanschuiven om binnen te geraken. Een schat aan kostbare kunstwerken zijn er te bewonderen.Veel meer details vind je in de reisgidsen over de kathedraal.Vandaar bezochten we het Oude Koninklijke Paleis met haar zaal van 62 m lang,16m breed en 13 m hoog. De zaal  diende voor feestmaaltijden en ontvangsten. Het is de grootste middeleeuwse wereldlijke ruimte van Praag.Dan was er nog het bezoek van "Het Gouden Straatje". Het straatje is bekend  vanwege de piepkleine huisjes waarin de burchtschutters gehuisvest waren.Ook mag je niet vergeten de tal van tuinen aan de zijkant van de Praagse burcht te bezoeken.Nadien reden we nog even met  de tram rond de burcht met een halte waaruit we een mooi zicht hadden op de "Praagse Eifeltoren".Dan was het stilaan tijd om de weg naar ons hotel op te zoeken. We besloten te gaan eten in het nabij gelegen dorpje Pruhonice.Met ons vieren voor 3 steaks en een visfilet en drank was het 1423 csk of 46,87 euro.Op de terugweg naar het hotel was er natuurlijk nog een stop in ons "stamcafeetje" waar de stamgasten iets aan het vieren waren met een barbeque.Ze lieten ons proeven van hun  gebakken vlees en de sfeer was uitstekend. Moe en versleten hebben dan maar na een uurtje ons bed opgezocht.Gelukkig was ons hotel maar op 500m.

30-04-2005 om 00:00 geschreven door Donjack

29-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 2 - Vrijdag 29-04-2005 - C
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Karelsbrug

De bruggentorens en de 30 beeldengroepen geven een bijzonder aspect aan deze middeleeuwse stenen brug.Waarschijnlijk de meeste bezochte plaats van Praag.
    Na de Karelsbrug heen en terug bereiken we weer het stadsplein en stilaan beginnen we te denken op het avondeten. Na een stuk fruit 's middags gebruiken we het avondmaal rond 18u30 - 19 uur. Er werd al uitgekeken naar de menukaarten van de vele restaurantjes op het plein.
    We besloten toch terug te keren naar het restaurant vlakbij ons hotel .Het was nog een heel eind wandelen eer wij de parkeergarage in zicht hadden.Nu nog een kwartiertje autorijden en we zijn weer weg uit de drukte van deze grootstad.
    Het kiezen op de menukaart is wel een probleem. In Praag zelf zijn de menukaarten vertaald in het Engels, hier is dit niet het geval.De vriendelijke dame van het restaurant deed haar best om alles uit te leggen maar ze kon te weinig Engels om haar verstaanbaar te maken.We kozen uiteindelijk een specialiteit van het restaurant maar niemand wist op voorhand wat we zouden eten.Uiteindelijk viel alles mee want we kregen een lekkere grote vleesbrochette met groenten en aardappelen.Dit met een lekkere "pivo". Meer moet dat niet zijn.
    We bleven nog wat napraten over onze gezellige dag en het was weer rap tijd om te gaan slapen na deze vermoeiende dag.

29-04-2005 om 17:08 geschreven door Donjack

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 2 - Vrijdag 29-04-2005 - B
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het Oudestadsplein

Het astronomisch uurwerk bevindt zich in de toren van het raadhuis.De Tynkerk en de St.Nicolaaskerk domineren het Oudestadsplein.Op dit plein krioelt het van toeristen. Ook de omliggende kleine straatjes zijn de moeite waard.We kwamen voorbij het "sex machines museum" en een lange luxecar om de aandacht te vestigen voor een nabij gelegen "cabaret". Zoals in iedere grote stad is er ook wat anders dan alleen historische gebouwen.We verlaten het plein richting Joodse stad en bereiken zo de Moldau.Moe van het slenteren was er een rustpauze in typisch café met een lekkere Belgische stella.Onze vrouwtjes vonden in de Joodse wijk vlak bij een synagoge tijd voor een lekker ijsje in een prachtig ingericht ijssalon.
    We bereikten het water aan één van de vele bruggen.Na een mooie wandeling langs het water,met zicht op de Praagse burcht kwamen aan ons einddoel voor vandaag : De Karelsbrug

29-04-2005 om 00:00 geschreven door Donjack

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 2 - Vrijdag 29-04-2005 - A
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Onze eerste kennismaking met het sieraad in het hart van Europa.

Rond 9 uur was de afspraak voor het ontbijt.Een zeer uitgebreid ontbijtbuffet stond op ons te wachten.Hesp,kaas,ei,confituur,allerhande soorten brood en koeken ,kortom teveel om alles op te noemen ,waren de keuze mogelijkheden.Na een stevig ontbijt vertrokken we op aandringen van onze Gerrie met onze eigen wagen naar stad.We bereikten via de autosnelweg  de ring rond de stad.Daar volgden we een aanduiding voor een parkeergarage.Zonder problemen konden we daar parkeren.Rond 10u30 waren we al onze eerste foto's aan het maken van enkele merkwaardige gebouwen(opera, muzeum).Aan het muzeum begint het Wanceslausplein(Praag 1,Nové Mesto),dit is een grote lange boulevard met langs beide kanten handelszaken.Onze aandacht ging vooral naar kristallen kroonluchters(Bohemia Crystal),vazen,glazen,zilveren ringen en halsbanden. Het bleef bij kijken en uiteindelijk bereikten we het Oudestadsplein.

29-04-2005 om 00:00 geschreven door Donjack

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste foto's
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vrijdag 29 april 2005
    Foto1- Onze parkeergarage(Garaze Slovan) met ernaast het operagebouw (350 csk = 11.53 euro voor 7 uren) Wij parkeerden bij ieder bezoek aan de stad onze wagen in deze garage niet ver van de metro Muzeum.

28-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze eerste kilometers in Tsjechië.

Donderdag 28 april 2005
    De douanecontrole is een niemendalletje. Na toetreding van Tsjechië tot Europa volstaat de gewone identiteitskaart.We hebben die kaart even in ons handen gehouden en van ver getoond en het was ok .
    Juist voorbij de grens kochten we een autosnelwegvignet (200 czk =  6.5 euro) voor 14 dagen.Dit vignet is verplicht voor de autowegen in Tsjechië.Nu rijden we via Plzen naar Praag ( Praha).Het Praag van de honderd torens.
    Ons hotel geboekt via internet ligt iets buiten Praag (ongeveer 15 km),langs de autoweg naar Brno.
    Het hotel is echt een aanrader .Wie een degelijk en betaalbaar hotel niet ver van Praag zoekt.De prijs was : 65 euro per nacht met ontbijt voor een tweepersoonskamer.In Praag zelf is dit het dubbel tot drie keer zoveel.Vele reizigers vertrekken dan van hieruit met het openbaar vervoer en laten hun wagen aan het hotel staan. Adres : Hotel U Veze, Nupaky 149 - 251 01 Praha-Vychod -www.hoteluveze.cz .Rond 15 u 30 komen we aan bij het hotel. Dit is ons gelukt zonder ergens de weg te vragen en zonder GPS.Louter met de uitleg gevonden op de website van het hotel.Na het uitladen van de bagage,neuzen we met de wagen wat rond in de kleine dorpjes in de omgeving.Na een vroeg avondmaal, in een restaurantje op 500m van het hotel en na wat "pivo"(bier aan 22czk=0.72 euro voor een halve liter)gaan we vroeg slapen.Rond 21 uur gaan we naar onze kamers met de bedoeling fris te zijn voor de volgende dag. Dan is het de grote dag : onze eerste kennismaking met de Gouden stad.

28-04-2005 om 00:00 geschreven door Donjack

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Citytrip naar Praag met eigen wagen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Donderdag 28 april 2005

Zoals gewoonlijk komt onze reisgezel Gerrie en vrouw Francine stipt om 4u30 's morgens aan.Gerrie onze chauffeur ziet het zitten.Trouwens als hij mag rijden met de wagen ziet hij het altijd zitten.Met z'n vieren vertrekken we voor een trip van ongeveer 1050 km.Martine mijn vrouw kijkt na of alle bagage geladen is en vooral vraagt ze "Pi, heb je de deur van de garage gesloten ? "
    Ieper is onze thuishaven.Via Kortrijk - Gent - Brussel -Leuven - Genk (E314) naar de Nederlandse grens.Het is vroeg in de morgen maar toch is er al tamelijk veel verkeer,toch lukt het ons aan de wettelijk toegestane snelheid zonder file door ons land te rijden.
    Na een stukje Nederlands grondgebied komen we aan de Duitse grens.Onze Gerrie kan nu de snelheid op opdrijven.Plaatsen waar het veilig is gaat hij wel tot 150 km /uur.
    Met de hulp van de richtlijnen van Francine rijden we voorbij Aachen - Keulen -Bonn - Frankfurt - Wurzburg- Nurnberg naar de grens van Tsjechië.

28-04-2005 om 00:00 geschreven door Donjack

Archief
  • Dag 4 - Zondag 1.05.05 - Bezoek aan Kutna Hora .
  • Dag 6 - Dinsdag 3.05.05- Terugreis
  • Dag 5 - Maandag 2.05.2005- Praag - Joodse wijk
  • Dag 3 : Zaterdag , 30 april 2005
  • Dag 2 - Vrijdag 29-04-2005 - C
  • Dag 2 - Vrijdag 29-04-2005 - B
  • Dag 2 - Vrijdag 29-04-2005 - A
  • Eerste foto's
  • Onze eerste kilometers in Tsjechië.
  • Citytrip naar Praag met eigen wagen.