Reclame Slogans
Eigenlijk leven we in een consumerende maatschappij, we hebben alles al en dus moet het vervangen worden door het laatste model. Laatst kom ik bij een vriendin en ze is zo vriendelijk mij een koffietje aan te bieden, gewoonlijk is het bij haar een wijntje, maar ze wilde wat milderen met de wijn. Ik spring recht om haar te helpen, maar het gewone koffieapparaat had plaats gemaakt voor een gestileerd geval met een gebogen body waaruit twee mini-teutjes naar beneden wijzen, en een plateautje met plaats voor 2 tassen. Ik keek een beetje hulpeloos naar het robotachtig geval en ze kwam met een brede grijns naast me staan, zette twee tassen op de juiste plaats en vroeg welke koffiesmaak ik verkoos. Chocola, mild, vanille, en nog een paar smaken die ik vergeten ben. Ik wilde haar niet teleurstellen door gewoon om koffie te vragen, dus vroeg ik koffie met chocolasmaak. Ze pikte uit een doosje wat schijfjes voorverpakt spul en legde die op de juiste plaats in het apparaat. Ze scheen de volledige procedure onder de knie te hebben, moest nog wachten tot het lichtje begon te pinken en dan hadden we een heerlijk tasje koffie. Ze keek met zoveel liefde naar haar laatste aanwinst dat ik al op voorhand wist dat ik de koffie, die uit zo een stijlvol apparaat stroomde zou moeten prijzen, hoe die ook smaakte.
Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik normaal nogal lichte koffie drink, dus echte koffiedrinkers zullen met afgrijzen horen dat ik inplaats van één schep koffie per tas slechts een halve schep gebruikt, met een gewoon huis-en-tuin koffiezetapparaat. Niet dat ik te weinig cafeïne binnenkrijg, want mijn tasje koffie is eigenlijk meer een mok. Ik kijk dan ook altijd triest naar een tasje koffie dat je krijgt in café of restaurant. Het robotmachientje was bedoeld voor een restaurantkopje. Heel de procedure een 2de maal doorlopen, om de gewenste mokhoeveelheid te bekomen, leek nogal omslachtig, dus de mok laten staan en nog een tweede maal op het knopje geduwd. Ik prees het afgietsel om een glimlacht te toveren op mijn vriendin haar gezicht, maar ik hoopte vurig dat ze haar gewoon koffiezetapparaat niet had weggegooid. De smaak was gewoon flets. Ik vraag me af of al die toevoegsels voor de smaakvariatie niet is ingegeven om meer winst te maken. De toevoegmiddelen zijn waarschijnlijk stukken goedkoper dan de koffie zelf. Het doet mij denken aan mijn jeugd toen koffie nog gezet werd met cichorei. Toen overtuigde moeder ons ervan dat zuivere koffie te sterk was, misschien dat daar mijn voorliefde voor lichte koffie komt. In elk geval weet ik dat het een tas koffie goedkoper maakte.
O ik begrijp het wel, zon mooi design koffieapparaat kan niet anders dan goede koffie geven denken we. Lijkt het niet een beetje op die professionele machines die espressos spuien met schuim op?. We laten ons zo snel verleiden, terwijl we toch weten dat de vorm van een apparaat, niets te maken heeft met wat het produceert. Of de koffie lekker is of niet hangt af van de kwaliteit van de koffie, en van de hoeveelheid die we er van gebruiken en van de smaak van het water. Het doet me denken aan een rijmpje uit mijn jeugd. Tis waar tis waar tis wonderbaar een zwarte koe geeft witte melk.
We geloven slogans die bijna religieus klinken. HET IS JOUW ENERGIE. Wat een onzin, het is helemaal onze energie niet, die is van Suez en als we die willen gebruiken dan kan dat mits die duur te betalen. Wie gelooft zoiets, wel wij dus. UW AKTE VAN VERTROUWEN alsof ze met de koper begaan zijn. De firma moet winst maken dus kopen ze zo goedkoop mogelijk aan, liefst in de lage loonlanden. Kom maar eens met een klacht dat het apparaat niet voldoet aan je verwachtingen, dat je de koffie niet lekker vindt. Zijn we echt zo goedgelovig? Jawel. Als het maar mooi wordt verpakt.
Als je de auto-industrie zou geloven, dan zijn al de nieuwe autos die nu van de band rollen, groene autos en dat ze zelfs goed zijn voor het milieu. Sta daar eens bij stil. Zolang er verbrandingsgassen uit de uitlaat komen kan dat niet goed zijn voor het milieu, of word ik dement?
Michel Stallaert © 24/06/2008
|