Senator FAUZAYA TALHAOUI
- Sinds wanneer gebruikt een senator plaats in een krant voor zijn geloofsbelijdenis
Voor zover ik weet heeft een senator, verkozene van het volk, de taak om voor het ganse volk te waken over zijn leiders en de rechtvaardige wijze van regeren. Het is aan een priester (of hoe je hem wilt noemen) om na te denken over de manier hoe de mensen dichter tot God te brengen, of zijn gelovigen te overtuigen dat godsdienst de weg is naar het geluk, daarvoor hebben we geen senatoren nodig. De enige reden die er kan zijn om als senator toch zijn mening te geven over godsdienst is de maatschappelijke relevantie. De senator gaat er dus van uit dat dit zo is., maar eigenlijk verdedigd zij een godsdienst wat haar onbekwaam maakt om ongebonden te redeneren of te handelen over andere godsdiensten.
- Is godsdienst maatschappelijk relevant.
Ik denk dat godsdienst maatschappelijk relevant is in zoverre ze niet de bedoeling heeft deze maatschappij in zijn functioneren te veranderen, maar zich beperkt tot zijn geloofsgenoten, en de zingeving van het leven. Godsdienst kan de bedoeling hebben de mens te veranderen en gelukkiger te maken, maar mag geen invloed hebben op het functioneren van een diverse maatschappij. Heeft de katholieke godsdienst dan geen invloed gehad op onze maatschappij zoals ze nu is. Ja, maar niet altijd ten goede, we hebben onze maatschappij seculier gemaakt om ze onafhankelijk te maken van Katholiek, Protestants, Joods, Jehova of enige andere strekking, juist om er een huis van te maken voor iedereen, met in het achthoofd dat de zin van het leven het leven zelf is, dus het hier en nu. Het is daarom gerechtvaardigd onze maatschappij te beschermen tegen te grote invloeden van godsdiensten, dus ook tegen de Islam.
Zijn de boodschappen van verdraagzaamheid, eerlijkheid, liefde, respect voor elke godsdienstige overtuiging dan geen bij uitstek godsdienstige waarden. Neen, dat zijn ze niet, juist omdat godsdienstige overtuigingen de neiging hebben om zichzelf te zien als de enige waarheid. In de berichtgeving zien we dikwijls Islamgeweld opduiken, tegen geloofsgenoten, tegen niet gelovigen en tegen andersgelovigen, zelf tegen maatschappijnormen die niet Islamitisch zijn. Er is nergens een Islamitische democratie, van eerlijkheid, verdraagzaamheid respect en liefde voor alle medemensen. Zelfs in Turkije bestaat geen godsdienstvrijheid en kan men veroordeeld worden voor het beledigen van de Islam. Als we geen oog hebben voor wat de Islam in de wereld vertegenwoordigt, dan bedriegen we onszelf. Er bestaat geen gewelddadige Islam noch een zachte Islam, er is de Islam die mensen laat geloven dat zij alleen zaligmakend is, en dat er niet aan geraakt mag worden en zeker niet kritisch benaderd. De loyaliteit, op zich een positieve eigenschap, wordt een gruwel als ze totalitair is en anderen minacht of uitsluit om wat ze zijn (vrouw, homo, zwart, ongelovig..enz.). De geschiedenis heeft ons geleerd, denk maar aan de vervolgingen (70 miljoen uitgemoorde christenen) en de inquisitie, dat staatsgodsdienst tot uitroeiing leidt. De geschiedenis leert ons zelf dat landen kunnen denken dat ze beter of sterker zijn dan een ander land, met oorlogen voor gevolg.
- Is de Islam een gevaarlijke godsdienst.
Geen enkele godsdienst is gevaarlijk, als ze haar grenzen kent en niet wil heersen over de ander. Godsdiensten worden gemaakt door mensen om een antwoord te geven aan de zingeving van het leven. Maar als een ander daar de zin niet van inzien, heeft godsdienst niet het recht zijn gelijk tenzij met open discussie, te verdedigen. Als men in discussie gaat over de zin van het leven, moet men bereid zijn om het eigen geloof in vraag te stellen, iets wat niet kan volgens de Islam, en waarschijnlijk veel andere godsdiensten. De Heilige overtuiging staat de vraagstelling dikwijls in de weg, en dat is spijtig, omdat daardoor de maatschappelijke vernieuwing van de Islam slechts langzaam op gang komt, erger nog, belet wordt.
Bijna alle Monotheïstisch godsdiensten vinden hun oorsprong in het midden-oosten, Eerst was er Achnaton (de zon) ontstaan 1350 jaar VC, dan volgde de Joodse godsdienst, 600 jaar VC, dan de katholieke godsdienst, eigenlijk zowat 100 jaar NC, dan de Islam zowat 600 jaar NC. Het Jodendom was een etnisch godsdienst, men kon slechts Jood zijn als je moeder Joods was, dus geen bekeerlingen. De Katholieke godsdienst, eigenlijk een afscheuring van het Jodendom, loskoppeling van het Jodendom door Paulus, wel bekeerlingen door prediking en politiek. De Islam, een Arabische godsdienst, die vooral door strijd mensen verplichte tot de Islam. Ook vandaag nog is het Arabisch daarom de taal van de Koran.
Bovenstaande korte samenvatting laat zien dat in tegenstelling tot de andere godsdiensten, strijdeigen is aan de Islam, iets wat bij het ontstaan nodig was om macht en rijkdom te vergaren. Zij konden niet overweg met het gebod, bemin uw vijanden, slaat men je op je linkerkaak, bied dan je rechter aan.
Het terrorisme vandaag laat zien dat er in naam van de Islam, geen democratie mogelijk is, geen verdraagzaamheid. Geen enkele actie, noch geloofsbelijdenis, hoe goed bedoeld kan het nieuws erover, uitbranden uit de geesten van de mensen die dit nieuws dag in dag uit ontvangen. Het is onzin om te blijven beweren dat de Islam niet gewelddadig is, als de open berichtgeving ons anders leert. Het enige wat de Islam kan doen is de berichtgeving aan banden leggen en schieten op de berichtgever.
Vandaag nog trek men jongeren aan om te gaan strijden in naam van de Islam, zelfs vanuit België
omdat strijd zich goed voelt bij de Islam. Strijd voor een godsdienst, het ligt ons niet, en komt ergens uit een ver duister verleden.
4. Waarom zijn we zo angstig voor de Islamieten en moslims.
In onze maatschappij zijn nu eenmaal mensen binnengestroomd, die het economisch beter wilden hebben dan in hun landen van oorsprong. Ze hebben hun eigen cultuur en godsdienst meegebracht en hebben namen die we amper kunnen lezen noch uitspreken. Ze kleden zich anders en kunnen of willen zich niet aanpassen aan onze gebruiken en gevoeligheden.
Jongeren groeperen zich en spreken onder elkaar een andere taal. Als ze Nederlands spreken is dat meestal incorrect en onbeleefd. Ze stralen het tegendeel uit van respect voor anderen. Ze intimideren jonge vrouwen en denken dat naaktheid gelijkt staat met hoerig. Ze beseffen niet dat jonge vrouwen zich opmaken om elkaar te overtreffen in schoonheid en zo de beste man voor zich te winnen.
Wie kent het verhaal niet waarbij jongeren rondscheuren in dure autos, soms onverzekerd en bij accidenten de andere bestuurder intimideren omdat ze altijd optreden als groep. Bij accidenten pogen we, uitzonderingen daargelaten, beleefd te blijven alhoewel de ervaring meestal boosheid oproept, maar we beheersen ons.
Moslimas willen een hoofddoek dragen om hun geloof uit te dragen, waarschijnlijk voor de eigen groep, zodat ze kunnen doorgaan als zedig, omdat dat in hun groep de beste manier is om een ernstig jongen aan de haak te slaan. Niemand belet hen dat, maar het wordt wel belet in scholen en openbare diensten, omdat ze daar niet hun deugdelijkheid, maar kennis en werkzin moeten bewijzen. Elke vrouw zal zich wel tweemaal bedenken voordat ze in uitdagende kledij op haar werk verschijnt, wel een hoofddoen is even uitdagend, het alterego van een blote borst. Het niet mogen dragen van een hoofddoek heeft te maken met fatsoen en is niet discriminerend. Het is het tegendeel van het zich aanpassen aan de gemeenschap. Onze gemeenschap is wars is van hinderlijke godsdienstige openbaarheid, behalve in stoeten omdat zij deel zijn van onze cultuur.
We kunnen slechts met vele mensen samenleven als we ons bescheiden opstellen en alles doen om geen aanstoot te geven. Het hoofddoek doet het tegendeel. Waar ligt trouwen de grens, moet het westen ook maar akkoord gaan met wandelende Boerka tenten waar de vrouw volledig verdwijnt in de anonimiteit? Willen moslimas met vlaggen lopen om in het openbaar te laten zien met hoeveel ze zijn? Veroveringsdrang?
5. Is er dan niets goed aan de Islam
Waarschijnlijk wel, tenminste binnen de eigen gemeenschap, want buiten die gemeenschap zie ik weinig positieve signalen. Niemand durft het financiële plaatje te maken om te zien wat de moslimgemeenschap aan de gemeenschap toevoegt. De invloed van de Islam als positieve filosofie laat de balans niet doorslaan. Rituelen slachtingen voor de ramadan
kan het barbaarser? Het familiale gevoel is er schijnbaar groter,( wat waar is voor bijna alle culturen buiten de westerse) hoewel zich ook hier excessen voordoen, die zich uiten in mishandelingen, dramas uit naam van de eer van de familie en onderdrukking van vrouwen.
Blijkbaar is het voor de moslim gemeenschap onbegrijpelijk, dat oude mensen voor hun dood in tehuizen gestoken worden. Ze gaan eraan voorbij dat in het westen de mensen veel ouder worden dan in hun landen van herkomst.
Wij gaan schijnbaar niet goed om met onze ouderen. We scheiden te gemakkelijk en veel mensen zijn eenzaam. Onze maatschappij tracht dit te verbeteren door een rijk verenigingsleven, waar weinig Moslims voeling mee hebben. Af en toe is er een initiatief, om elkaar beter te leren kennen via eetfeesten, waar dan weer eens duidelijk wordt hoe verschillend we zijn, maar verscheidenheid kan ook geapprecieerd worden. Mensen zijn uiteindelijk mensen, moslims of niet. Die verscheidenheid is goed, zolang wel elkaar niet willen bekeren en respect kunnen tonen, in de westerse zin van het woord, ook voor wie in niets geloofd.
6. Wordt de moslim gediscrimineerd bij het zoeken naar werk?
Het westen zegt welkom, maar pas je aan. Studeer, wordt desnoods senator, maar laat je geloofsovertuiging thuis, in de eigen gemeenschap, en wees geen mouaidine die zijn gelovigen schreeuwend uitnodigt tot gebed. De moslimgemeenschap komt niet positief over, maar dat is niet de schuld van het westen, of de journalistiek of van Etiëne Vermeersch, maar van de eigen godsdienst, die nooit ter discussie komt. Het zijn niet de vreemde namen, waar jullie zo aan vast houden die het vinden van werk moeilijk maken, maar het gebrek aan taalkennis, capaciteiten en werk attitude. Of je godsdienstig bent of niet, het mag geen verschil maken in je werkattitude, als het dat toch doet dan kiest een baas voor een capabele werker waar hij geen problemen mee heeft. Dit is geen discriminatie maar een eenvoudig financiële overweging. Als een baas een gezonde man nodig heeft om te werken, dan kiest hij voor een gezonde en niet voor een zieke man. In het westen is de zondag ingesteld voor het beleven van de godsdienst (of niet), zodat deze rustdag geen invloed heeft, op het functioneren van een bedrijf. Als een baas het nodig vindt dat een bescherming gedragen wordt voor het haar, bijvoorbeeld in de voedingsindustrie, of voor de veiligheid het dragen van kettingen of sierraden verbiedt, dat moet de werkman zich aanpassen. Het gaat niet op dat er kledingvoorwaarden opgelegd worden uitgaande van de werkman of werkvrouw (om zijn godsdienst). Hij of zij heeft godsdienstrechten, maar niet op het werk, tenzij de baas daarmee akkoord gaat. Als een baas conflicten verwacht door de godsdienstigheid bij een werkaanbieding dan kun je het hem niet kwalijk nemen dat hij die uit de weg gaat. Het kan hem moeilijk verweten worden dat hij veralgemeend.
7. Passen moslims zich aan
Niet dus, in Brussel ontstaan moslimgemeenschappen, die noch goed Frans noch goed Nederlands spreken. Vele Imams spreken, niet in de taal van het land waarin ze verwelkomt zijn. In België zouden maar enkele Imams zijn die preken in de streektaal. Bij elke openbare discussie wordt de eigenlijke discussie uit de weg gegaan. Humor is uit den boze, men mag Mohammed noch Allah, in vraag stellen, ook diegene niet die niets met de Islam te maken heeft, maar wel onderzoek heeft gedaan naar de geschiedkundige basis van de Islam. Hoe komt het dat een God kan beledigd worden door wie niet gelovig is. Kan God eigenlijk wel beledigd worden door de kleine mens, ik betwijfel dat. Als God bestaat, dan is hij almachtig en onkwetsbaar voor beledigingen. Zolang de moslims hiermee krampachtig omgaan, zijn ze eigenlijk klein gelovig. God heeft het ook niet nodig dat men voor hem ten strijde trekt, het is geen kleine grootgrondbezitter, en over God nadenken is geen zonde, zelf niet de vraag of hij wel bestaat. Daar maalt God niet om als hij bestaat. God zou een vader moeten zijn, die zorgt voor alle mensen, hij heeft het echt niet nodig om te straffen, vraag het hem maar.
8. Hoe de situatie verbeteren
Terugsturen kan niet, trouwens velen zijn hier al generaties. Het verbeteren kan alleen door henzelf. De slechte reputatie komt als een jaguar, met grote snelheid, het keren van het tij, moslims te leren kennen als positieve vriendelijke gemeenschap, dat gaat moeizaam, die verandering zal te voet komen, traag. Moslims zullen de discussie moeten aangaan, zichzelf in vraag stellen en uitkijken naar een nieuwe invulling van hun houding, hun godsdienst, en het antwoord omdat Allah het wil, en de kreet Allah is de grootste, zal niet volstaan.