DE VIADUCT AAN DE ‘IJZERENPOORT’.
________________________________
Kort na de aanleg van de spoorweg in 1842 liet brouwer August Tack uit Kortrijk café ‘In de IJzere Poort’ bouwen op de hoek van de Marktstraat en Rekkemsestraat , tegen de viaduct. Het café werd gesloopt in 1981.
In 1946 werd door de NMBS plannen gemaakt voor een nieuwe overbrugging aan de ‘IJzerenpoort’, in het vooruitzicht van de uitbreiding van het vormingsstation. Tot nu toe deed een smalle, donkere viaduct van 10m. lang en 5m. breed , dienst als verbinding van de Marktstraat met de Markebekestraat! De NMBS was van plan die enkel te verlengen tot 50m, de breedte zou blijven.
Ons gemeentebestuur was daarmee niet akkoord , riep de hulp in van de gouverneur en eiste dat de viaduct een breedte zou hebben van 12m., om zo ‘kruismogelijkheid’ te bekomen, gezien het groeiend doorgaand verkeer (brief van wd. burgemeester Cyriel Vandermeersch van 7 februari 1946).
De NMBS gaf te kennen dat de kosten van verbreding van de viaduct door de gemeente zouden worden gedragen . Waarmee de gemeente natuurlijk niet akkoord was . Het was tenslotte de NMBS die plannen maakte voor uitbreiding van haar vormingsstation. Marke kreeg toch haar zin.
De eerste week van april 1949 werd het gewoon verkeer langs de ‘IJzerpoort’ voor onbepaalde tijd onderbroken. Voetgangers konden wél nog hun pintje ‘pakken’ in café ‘In de IJzere Poort “.
Een lange tunnel in gewapend beton zou het vorige vervangen . De kogel was door de kerk. Die viaduct zou 70m. lang , 12m. breed en 4,50m. hoog worden. Autobusuitbater Alfons Verhenne was er niet het minst om blij, het was niet altijd evident in zo een smal gat een bus te sturen.
Onze gemeenteoverheid was fier dit monumentale gewrocht los te krijgen van de NMBS, die het nodig achtte voor de uitbreiding van het vormingsstation .
Hiervoor moesten ook 4 huizen wijken, die er nog geen 50 jaar stonden.
1/Foto Roger Faillie van café ‘In de IJzere Poort’ in 1980.
2/Foto van de werken in juli 1949.
|