0.0 Voorwoord 2 1.0 Van het eindeloze begin tot het eindeloze einde 7 1.1 Inleiding 7 1.2 Van het eindeloze begin tot de schepping van de engelen 7 1.3 Van de schepping van de engelen tot de val van "lichtdrager" 8 1.4 Van de val van "lichtdrager" tot de schepping van Adam 10 1.5 Van de schepping van Adam tot de eerste komst van Jezus 17 1.6 Van de eerste komst van Jezus tot zijn tweede komst 23 1.7 Van de tweede komst van Jezus tot het eindgericht 34 1.8 Van het eindgericht tot het eindeloze einde 39 1.9 Samenhang van deze studie met volgende bijbelstudies / tekstenregister 44
De Bijbelstudieserie "Het nieuwe leven" bestaat uit de volgende delen:
1) Omkeer naar God Bijbelstudie 1: Raamverhaal Bijbelstudie 2: Bekering 2) Geboorte uit God 3) Dopen van God 4) Genezing door God 5) Gaven van God 6) Vrucht voor God 7) Karakterverandering door God Begripsvernieuwing door God 9) Toekomst met God
0.0 VOORWOORD
0.1 Waarom deze zoveelste bijbelstudieserie zichzelf zal dienen te bewijzen
We leven in een geweldige tijd. Er gebeurt steeds meer, alles gebeurt vlugger, alle omstandigheden gaan naar een toppunt toe. De wereldbewoners worden van alle kanten toegeroepen: "Hier moet u zijn. Naar ons moet u luisteren. Wij hebben iets, dat u kan motiveren". Duizenden stemmen overal vandaan, de keus wordt steeds groter. - Sommigen raken in verwarring, weten niet wat ze kiezen moeten. - Anderen nemen niet eens de moeite om te kiezen: men kan het toch niet meer uit elkaar houden. - Weer anderen, houden zonder op- of omkijken, aan een eens gemaakte keus vast: "Ik weet wat ik heb, maar niet wat ik krijg". Tussen al die stemmen klinkt ook de stem van het geloof in Jezus - al bijna tweeduizend jaar. Het heeft er wel eens op geleken, dat die stem overschreeuwd werd door andere, nieuwe stemmen. Het had er soms de schijn van, dat die boodschap overspoeld werd door de wirwar van allerlei andere ideeën. Maar de laatste tientallen jaren is het blijde evangelie van Jezus weer helemaal terug van - misschien een beetje - weggeweest. Zijn boodschap klinkt luid en duidelijk en is niet meer te overschetteren. Hoe komt het toch, dat in het veelstemmige koor van meningen Zijn woord beter doorklinkt dan ooit? Ik wil graag mijn mening daarover geven. U behoeft die niet zonder meer te aanvaarden - neem er in ieder geval even kennis van. Aan het begin van deze eeuw begonnen sommige bijbelgedeelten voor enkelen te herleven - de doop in de Heilige Geest, de Geestesgaven en goddelijke genezing kregen steeds meer belangstelling. Na die enkele voortrekkers kwamen er in de volgende tachtig jaar miljoenen geïnteresseerden bij. Die gingen allemaal op onderzoek. Natuurlijk werden, en worden, daarbij fouten gemaakt. Het pad naar die heerlijkheden was helemaal dichtgegroeid. Bij het openhakken sloeg, en slaat, men nog wel eens tijdelijk een verkeerde richting in. Maar . . . er bleek iets: een mens kon geestelijk gaan denken - op een hoger plan. Men kon een geestelijk mens worden door de vervulling met de Heilige Geest. Dat was de grote ontdekking, die gedaan werd. Daardoor komt het, dat Jezus' stem luider en duidelijker doorkomt dan voorheen. Onder de verkondigers van Zijn waarheid komen steeds meer mensen, die een begin hebben van die vervulling. Alleen dat begin al geeft een sterk vergrote kracht om een getuige van Hem te zijn. Persoonlijk ken ik geen mensen die de voltooiing van de vervulling al bereikt hebben. Maar . . . die mensen gaan komen (zie 1.6.7). De innerlijke kracht en het inzicht van de beginnelingen is al veel vermeerderd. Vroeger hadden zij "de klok horen luiden, zonder te weten waar de klepel hing". Maar nu luiden ze de klok zèlf. Ze doen dat met een kracht zoals na de eerst eeuw van de vestiging van Jezus' gemeente eigenlijk nooit meer vertoond is. Zij die gaan komen zullen de zware, edele galm boven alle andere geluiden uit laten stijgen. De nieuwe waarheid en het nieuwe licht worden uitvoerig bekendgemaakt. Over de hele wereld verschijnen elke dag honderden boeken dienaangaande. Telkens weer anderen kunnen de behoefte gevoelen om hun verslag toe te voegen aan het vele, dat al gepubliceerd is. De meeste nieuwkomers zullen zich wel eerst afvragen: "Heeft mijn voorgenomen geschrijf nut? Is er in deze overvloedig voorziene markt nog ergens een gat? Ben ik nu juist de persoon om dat gat te vullen . . . ?" Ik heb mijzelf die vraag ook gesteld. Maar tenslotte ben ik toch aan het schrijven gegaan. Het gaf mij in ieder geval een grote innerlijke voldoening. Over de vraag van het nut maak ik mij niet druk. Ik heb aan de Heer deze aangelegenheid als volgt voorgelegd: "U weet met hoeveel plezier ik mijn gedachten boekstaaf. Als U vindt dat het nut heeft dan zorgt U - voor een uitgever, - voor mensen die mijn boeken willen kopen". Toen die zaak rond was, zette ik de pen op het papier. Ik heb de idee, dat ik gedaan heb wat ik vanuit een innerlijke aandrang moest doen. Hoe God verder deze aangelegenheid regelt, laat ik in vol vertrouwen aan Hem over. Een uitgever heb ik gevonden, dat ziet u. U hebt dit boek gekocht. Of u lezing aan anderen aanbeveelt of dat u zichzelf beklaagt over uw misk
Uit 0.2 blijkt wel, dat ik mijzelf een grote taak heb gesteld. Om die taak aan te kunnen is het nodig om haar in kleine mootjes op te delen. Bij de behandeling van een onderdeel behoef ik dan maar heel in het algemeen te denken aan al wat nog komt. Overigens is elk onderdeel weer een wereld op zichzelf. Dus: wat gedaan! Elk onderdeel nog weer verder onderverdeeld in hoofdgedachten, en die hoofdgedachten in gedachten, en een enkele keer die gedachten in overwegingen. Verbaasd zult u zeggen: Waarom zo uitvoerig? Wel, er zijn heel veel bijbelteksten. Die zijn alleen maar te vangen binnen een heel breed raam. Hierna spreek ik nu over: rangschikken van de bijbelteksten vermeldingswijze van de bijbelteksten coderen van (hoofd)gedachten en overwegingen woordgebruik, in het bijzonder met betrekking tot vreemde woorden stijlaanpassing
Om die rangschikking duidelijk te maken, neem ik als voorbeeld bijbelstudie twee: Bekering. In een concordantie ben ik al de tekstgedeelten nagegaan, waarin dit woord of de woordcombinatie zich bekeren voorkwam. Ik ging na, welke gedachte ieder van die tekstgedeelten bij mij wekte. In mijn voorstelling ontstond zo een bepaald patroon met verdeling en onderverdeling, zoals van een ladder met delen en sporten. Op elke sport nestelden zich enkele teksten. U zult wel eens iets merkwaardigs waarnemen. Neem nu bijvoorbeeld een tekst, waarin de begrippen bekering en genezing voorkomen. U zult zich dan verwonderd afvragen: Waarom behandelt hij genezing maar zo terloops. Ziet hij de goddelijke genezing niet? Weest u gerust: bij Genezing door God komt deze tekst weer terug. Dan wordt bekering terloops behandeld en krijgt genezing het volle licht. Een andere maal zult u zeggen: Waarom is deze tekst nu juist op die laddersport geplaatst en niet op een andere? U moet zich dat zo voorstellen: van hoofdgedachte naar gedachte en tenslotte naar overweging worden de indelingssignalen steeds vager. Teksten zijn veelzijdig hemels. Zij zijn stuk voor stuk dragers van vele gedachten en overwegingen. Het is eigenlijk wat dom om dergelijke geweldige uitspraken in een eenzijdig aards keurslijf te persen. Op grond van steeds zachtere signalen zal ik best eens een tekst ondergebracht hebben bij de niet meest aangewezen gedachte. Zo sterk zijn Gods woorden, dat ze zich ook daar heel wel lieten bespreken. Ik maak overigens van mijn rangschikking helemaal geen halszaak. Die rangschikking is onbeschrijfelijk ver ondergeschikt aan Gods Woord. Ik ben in dezen heel ontspannen. Het lukt toch nooit om de Bijbel in hokjes onder te brengen. Ik zou dat niet eens willen ook. Waarom ik dan toch een beetje probeer te ordenen? In de hoop alleen, dat de stof - zo enorm uitgebreid - op die manier iets meer hanteerbaar wordt.
0.3.3 Vermeldingwijze van de bijbelteksten
Het bleek mij dat vrijwel niemand, als hij een bijbelstudie leest, de bijbel opslaat om de teksten erbij te zoeken. Men kan dat ook niet eisen. Deze tijd van instant-maaltijden vraagt ook om instant-bijbelstudies, pasklaar, alles bij elkaar. Men wil geen tijdverlies, heeft graag alle bestanddelen van de maaltijd direct, voorbewerkt, bij de hand. Ik pas mij bij deze situatie aan. In mijn bijbelstudies komen twee soorten teksten voor: dragers van gedachten en overwegingen, die aan de orde zijn; dragers van gedachten en overwegingen, die niet aan de orde zijn. Ze flitsen even voorbij. Het zou onjuist zijn om ze niet te vangen in een terzijde. De eerste groep teksten geef ik voluit als deel van de tekst. Iets inspringend, met de vindplaats erbij, dat wel, maar verder helemaal ingekapseld in het grotere geheel. De tweede groep teksten geef ik verkort of in andere bewoordingen weer met verwijzing naar de vindplaats. Het direct voluit vermelden van deze teksten zou afleidend en verwarrend werken. Aan het eind van elke bijbelstudie geef ik ze alsnog in een volledige opsomming met de plaatsen, waar ze aangehaald worden.
0.3.4 Coderen van (hoofd)gedachten en overwegingen
Het doet wat kil aan, die vermeldingen in de marge. Gods evangelie in decimaal-codering! Het warme, goede nieuws in stukjes gehakt met behulp van koude cijfers!! Toch zal het wel wennen. Codering werkt een zekere beperking in de hand. Verder dan negen gedachten kan men niet gaan. Al te oeverloos gezwam wordt ingedamd. Denkt u ook eens aan het gemak bij: verwijzen; register van behandelde teksten. De indeling maak ik duidelijk met behulp van dit voorbeeld van een codering: 22.4.7.8. Het gaat dan om: bijbelstudie 22; vierde hoofdgedachte; zevende gedachte; achtste overweging.
0.3.5 Woordgebruik, in het bijzonder met betrekking tot vreemde woorden
Ik ben eigenlijk een taalzuiveraar. Het liefst zou ik allemaal Nederlandse woorden gebruiken, maar dat is niet vol te houden: sommige vreemde woorden zijn net zo bekend als Nederlandse woorden, soms zelfs bekender; voor de afwisseling is het goed om zoveel mogelijk onderling inwisselbare woorden te hebben. Dan kan men soms veel plezier hebben van een loot van uitheemse stam; welluidende Nederlandse woorden geven toch soms een wat al te plechtige zin. Bij alle overwegingen een toelichting: Hiervoor gebruikte ik al de woorden: idee, serie, studie, fase, profetie, karakter, planeet, coderen, patroon, signaal, direct, decimaal, register. Dit zijn woorden, die in onze taal volledig zijn ingeburgerd. Het zou overdreven zijn om ook zulke woorden te vermijden. Wat is het levendig om niet alleen van een andere mogelijke keus, maar ook van een alternatief te kunnen spreken. Of om eens eenmaal bij de zaak betrokken te vervangen door geëngageerd. Vergelijkt u eens deze zinnen: U hebt die stem genegeerd en U hebt die stem veronachtzaamd. Persoonlijk vind ik veronachtzaamd een fraai klinkend woord, maar de zin wordt wat stijfjes. Ik zal dus vreemde woorden gebruiken, maar . . . ik beloof u: met mate. Als het niet goed in de hand gehouden wordt, overwoekeren ze hele zinnen. En . . . ik zal weinig gangbare Nederlandse woorden gebruiken. Wanneer hoort men ze nog: inkapselen, gesloof, halszaak en zovele meer. Ik verheug me er nu al op om ze in te voegen in het veelkleurige woordenboeket, dat voor u wordt samengesteld.
0.3.6 Stijlaanpassing voor verschillende groepen van studerenden
Ik zou zo graag mijn lezeressen persoonlijk aanspreken. Niet altijd hij en zijn, maar gelijk op zij en haar. Het lukte mij niet. Ik heb het echt geprobeerd, ook nog op een andere manier: u weet wel zoals men wel spreekt van een verpleegkundige daaronder samenvattende verpleegsters en verplegers. Dat werd ook niets. Dames, zeg nu niet dat ik rolbevestigend bezig ben. Sta daar maar niet bij stil. Lees maar zij en haar naar het u uitkomt. Ik heb ernaar gestreefd mijn stijl eigentijds te houden. Dat is óók maar zeer ten dele gelukt. De kern van de bijbelstudies wordt gevormd door teksten. Die zijn geformuleerd met gebruikmaking van plechtige, ernstige woorden, gerangschikt tot statige zinnen, die spreken over diepe begrippen. U begrijpt: dat is al sfeerbepalend. In de uitleg ben ik dan wel wat vrijer in mijn woordkeus, maar ik kan toch niet te ver weg van de indringende, zeker niet altijd eenvoudige beginselen die in de teksten worden weergegeven. Overigens: de speelsheid van mijn stijl zal u toch wel hier en daar verrassen. Maar juist als u geamuseerd uitroept: Maar dit is het helemaal . . . houen zo, moeten we terug naar wat minder uitbundigheid. Jammer, maar . . . helaas!
Maar nu wordt het toch tijd om iets wezenlijks te gaan doen. Al ik weet niet hoe lang bezig en nog geen één tekst . . . Aan de slag . . .!
0.4 Algemeen voorbehoud
Nog even aandacht hiervoor: Het kan zijn, dat iemand bij lezing van de bijbelstudieserie meent een gelijkenis te ontdekken met hem of haar bekende personen, zaken of omstandigheden. Zulk een gelijkenis dient steeds als geheel toevallig te worden aangemerkt.
Jullie bezoeken al regelmatig: - geloofsaangelegenheden - Bijbelstudie - Jan en Joke - Mijn boeken.
Nu kan ik de geboorte aankondigen van mijn vijfde blog: - Mijn leven.
Daarin ga ik in vele afleveringen vertellen van momenten in mijn leven, waarop ik -achteraf- duidelijk de invloed van God en- helaas helaas- ook wel van de duivel ervaarde.
Aanstaande zaterdag komt mijn eerste vertelling en zo wekelijks.
0.2 De grote hoofdlijnen van de nu voorgenomen bijbelstudieserie
De serie begint met een raamverhaal. Hierin probeer ik alles samen te vatten wat gebeurd is en gebeuren zal. Dat raamverhaal blijft gedurende de hele serie belangrijk. Allerlei gedachten die later breder worden uitgewerkt, komen er in beginsel in voor. Deze eerste bijbelstudie is de sleutel tot alle volgende. Het onderling verband tussen die volgende studies wordt erdoor gehandhaafd. Zo moet voorkomen worden, dat u door de bomen het bos niet meer ziet. Samen met de zeer uitgebreide tweede bijbelstudie over bekering tot God en met dit voorwoord vormt de raamvertelling het eerste deel: Omkeer naar God. Heeft iemand zich afgekeerd van de slechte weg en toegekeerd naar de goede, dan is dat een begin, niet meer. Wedergeboorte, afleggen van dode werken (onnut gesloof), geloof in God, handoplegging, inzicht in de diepe vragen van opstanding der doden en eeuwig oordeel - te zamen vormen zij een aanzet om een geestelijk mens te worden (zie 0.1). Aan die spannende tweede fase zijn de volgende bijbelstudies gewijd. Samengebracht vormen zij deel twee: Geboorte uit God. Juist vóór of juist over de grens naar fase drie staan de doop in water en de doop in de Heilige Geest. Aan het begin van een diepere inleiding in het geestelijk mens zijn is deel drie gewijd: Dopen van God. Over de genezing die God aan ons hele mens-zijn en aan de gehele mensheid aanbiedt is veel te zeggen. Het is een gave van de Heilige Geest, het kan een bediening worden. Deel vier: Genezing door God is helemaal nodig voor de stalling van de vijf bijbelstudies over dit onderwerp. Deel vijf: Gaven van God gaat in zijn geheel over Geestesgaven, die bedieningen kunnen worden. Alleen al het spreken in tongen vraagt veel ruimte en dan . . . profetie! Het zal wel uitdraaien op 5A, B . . . Liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing, aan deze heerlijke begrippen heb ik deel zes: Vrucht voor God als huisvesting toegedacht. Dan zijn er nog zoveel verschillen tussen vroeger en nu, die het karakter betreffen van Gods zonen in wording. Ik doe maar een greep: Van: Tot: gejammer lofprijzing verslagenheid hoop heerszucht dienstvaardigheid onbereidwilligheid bereidwilligheid enzovoorts. Als we nu eens deel zes: Karakterverandering door God helemaal gebruikten om daarmee blij te zijn. Hoe moeten we denken over: hemel, hel, engelen, demonen, schepping, eindgericht, oneindigheid, eeuwigheid, het Woord, de Heilige Geest, om nu maar eens wat te noemen. De Bijbel geeft vele teksten over elk van deze onderwerpen. In het licht van de Heilige Geest worden onze inzichten verdiept: deel acht van onze feestbundel: Begripsvernieuwing door God. Dan tenslotte de vraag: Wat gaat er van nu af aan plaatsvinden? Blijft het oppervlak van onze planeet altijd verdeeld tussen honderden zelfstandige staten? Zal er een eind komen aan getwist, onderdrukking, honger, oorlog? Is er kans op een rechtvaardige wereldregering? Zullen eens àlle wereldbewoners eerlijke kansen krijgen? Daarmee sluiten wij af, deel negen: DE TOEKOMST MET GOD
Daar is dan het vierde van de vijf door mij geplande blogs.
In dit blog geef ik een steeds maar voortschrijdende verklaring van bijbelteksten . Ik heb daarbij de bedoeling om u stap voor stap in te leiden in mijn gedachtewereld met betrekking tot 'de goede wereld van God'.
Achtereenvolgens zal ik met u behandelen: - bekering - wedergeboorte - ...en alle verdere belangrijke zaken, het koninkrijk Gods betreffende.
U zou kunnen zeggen: "Ja...maar we hebben 'bijbelstudie' toch al.
Dat is waar. Maar dit is meer uitgebreid en meer eenvoudig. Ach; u ziet wel.
Aanstaande zaterdag begin ik met het ingeven van het eerste artikel.