|
|
|
populaire geloofshandleiding |
|
|
27-09-2008 |
4....4.1.1.1. |
Deel vier van bijbelstudie:
HET NIEUWE LEVEN Wedergeboorte
De bézem door alle doods, onnut gedoe; De lóper uit voor wat levend en nuttig is!
Trait d'union met vorig deel: ...en toch; ik kón het niet laten; ik móest het zeggen: "Jan, ik denk aan de komende schoonmaak. Dan doen we zoveel waardeloos en overtollig geworden dingen wég. Nu wij bekeerd en wedergeboren zijn, behoren wij ook schoonmaak te houden van bínnen." (Joke in 3.8.8.2.). WEDERGEBOORTE: DE BEZEM DOOR ALLE DOODS, ONNUT GEDOE; DE LOPER UIT VOOR WAT LEVEND EN NUTTIG IS>
Hoofdgedachten: Wedergeboorte brengt u vanuit het opvangcentrum in Gods rijk zélf.
Gedachten: - Het zijn niet dode werken, die God verwacht, maar lévende werken 4.1. - Dode werken zijn vergankelijk, levende werken zijn onvergankelijk 4.2. - Levende werken kunnen verdonkeren tot dode. Echter ook dit: dode werken kunnen opvlammen tot levende 4.3. - Dode werken verheerlijken de mens, levende werken verheerlijken God 4.4. - Dode werken zijn vernietigbaar, levende zijn onvernietigbaar 4.5. - Dode werken leiden níet tot rechtvaardigheid, levende wél 4.6. - Dode werken leiden níet tot eensgezindheid met God; levende wel 4.7.
4.1.. Hoofdgedachte: Het zijn niet dode werken, die God verwacht, maar lévende werken
Gedachten: - Levende werken: als grondslag onmisbaar 4.1.1. - Levende werken: een vanzelfsprekende zaak 4.1.2. - Levende werken: innerlijk begeerd 4.1.3. - Levende werken: mogelijk geworden 4.1.4. - Levende werken: alomvattend 4.1.5. - Levende werken: hoog gekwalificeerd 4.1.6. - Levende werken: uit heldere bron vloeiend 4.1.7. - Levende werken: steeds verder vervolmaakt 4.1.8. - Levende werken: eeuwig blijvend 4.1.9.
4.1.1. Gedachte: Levende werken: als grondslag onmisbaar
Overwegingen: - Wat voorafging, nog eens heel in het kort 4.1.1.1. - Van het voorafgaande tot het nu volgende: een ontwikkeling volgens bepaalde regels 4.1.1.2. - Geen dóde, maar lévende werken: een fundamenteel begrip 4.1.1.3.
4.1.1.1. Wat voorafging nog eens heel in het kort
Laten wij, voor wij aan dit nieuwe onderwerp beginnen, onze gedachten nog eens ordenen. Hóe ben ik ook weer begonnen?! Na de inleiding, (code 0) heb ik in bijbelstudie één eerst een raamwerk gegeen, dat zin geeft aan het hele gebeuren rond de mensheid. Wéét u het nog?! - God de Vader is zonder enig begin. Aanvankelijk was Hij alleen. - Eens begon Hij te spreken. Dit spreken was God de Zoon. God begon ook krácht te ontplooien. Die krachtontplooiing was God de Heilige Geest. - God schiep intelligente wezens, de engelen. Náást de geestelijke wereld schiep Hij de wereld van de stof, de materie. - God maakte zijn plan bekend om een wezen te scheppen, hoger en met meer mogelijkheden dan de engelen. Dat wezen was de mens. - Als gevolg van deze bekendmaking kwam er een opstand ónder en een scheiding tússen de engelen. - De opstandelingen / onder hun leider - 'Lichtdrager' -werden uit Gods nabijheid verdreven. - Als onverzoenlijke vijanden onder hun leider satan - de vroegere 'Lichtdrager'- proberen zij alles, wat God doet, kapot te maken. - Zij vernielden als eerste doelwit de planeet 'Aarde', die God als beginwoonplaats voor de mens had bedoeld. - God herstelde die aarde en schiep planten en dieren. Als bekroning van de overwinning van orde op wanorde creëerde Hij tóch: de mens. - De duivel - de satan - bracht de mens er toe, God ongehoorzaam te zijn en ontregelde de mensheid zo. - God de Zoon kwam onder de naam Jezus naar de aarde om de mensheid in beginsel te herstellen. - De duivel trachtte ook Hém te breken. Dat lukte niet. Die nederlaag werd voor de tegenstander het begin van zijn neergang. - Wij leven nú in de tijd, dat ieder afzonderlijk mens de mogelijkheid van herstel in eigen leven wáár moet maken. - Als een voorhoede van de mensheid dat herstel van eigen leven waargemaakt hééft, komt Jezus terug. Hij schakelt de demonen vrijwel volledig uit. - Hij consolideert de overwinning gedurende een lange periode van aanvankelijk herstel. - Aan het eind van die periode is er weer een proef voor velen, die eerder nog geen gelegenheid daartoe hadden. In het grote verband van die proef worden de boze machten definitief en volledig uitgeschakeld. - Er volgt dan een nieuwe periode van totaal herstel. - Aan de eindstreep dáárvan smelt een gelouterde mensheid, die haar doel bereikt heeft, samen met God. - God de Vader is dan vergezeld door velen. Aan die toestand van vrede en geluk komt géén einde.
Deze verkorte opsomming geeft door haar onvolledigheid mijn bedoeling niet precies weer. Zij kan geen aanhechtingspunt vormen voor kritiek. Wilt u studie één herlezen, als iets in het bovenstaande u niet duidelijk is, of als u het ergens niet mee eens bent.
U zegt misschien: "Hé, wat interessant. Ik hoop, dat hij die gedachten nader gaat uitwerken." U zult, wat dit betreft, iets teleurgesteld zijn door bijbelstudies twee en drie. Ook in deze vierde en vele, vele latere bijbelstudies zult u deze raamgedachten slechts verspreid aantreffen. Waarom zou ik ook nieuwsgierigheid bevredigen en aan werkelijke levensnoodzakelijke behoeften níet voldoen.
In bijbelstudie twee heb ik een klein onderdeel van het met ((( aangegeven punt behandeld. Voor ik ook iets over ándere punten heb gezegd, zal er 'nog heel wat water door de Rijn zijn gestroomd'. Ik zal het u sterker vertellen: bijna de hele bijbelstudieserie - op het allerlaatste staartje na dan - zal díÂt punt betreffen. Ga u maar na: dat wáármaken van het nieuwe leven in de eigen persoonlijkheid, omvat héél veel: de bekering, het uzelf toekeren naar God is van vele slechts een eerste stap.
In bijbelstudie drie behandelden wij de tweede stap: wedergeboorte. Wij gaan nu beginnen aan bijbelstudie vier. Die is eigenlijk een verdere uitwerking van wat hiervóór verteld werd over de wedergeboorte. Zo is het ook met de volgende bijbelstudies tot en met zes.
|
|
|
|
Reacties op bericht (0)
|