Inhoud blog
  • Washing
  • Weisswurst
  • De reeks 150 van de DB
  • Wintersport
  • Zoeken in blog

    Categorieën
  • Baan (15)
  • Digitaal/analoog (3)
  • Elektronica (8)
  • Landschap (37)
  • Rollend materiaal (72)
  • Voorbeeld (1)
  • Weetjes (10)
  • Archief per maand
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Miniatuurspoorweg

    09-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De burcht van Oberwiesel

    De burcht van Oberwiesel maar vanuit een andere hoek dan enkele dagen geleden.



    09-05-2019 om 21:00 geschreven door Roger


    Categorie:Landschap
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stationchef op pensioen

    Wat doe je als stationchef als je op pensioen moet? Onder het mom van een volkstuintje dat heel toevallig net naast het station ligt kan je toch nog alles in het oog houden. Zou alles nog zo goed zijn bij de spoorwegen als vroeger in "de goeie ouwe tijd"?

    Zijn groenten zien er alleszins goed uit. Hoogstens een roetlaagje erop als de stoomfanaten tijdens de weekends hun ritjes houden !



    09-05-2019 om 08:28 geschreven door Roger


    Categorie:Landschap
    >> Reageer (0)
    08-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Oostenrijkse serie 1046

    Met luid knarsende remmen komt de Oostenrijkse lokaaltrein uit Reutte/Tirol tot stilstand in het station. Dat dit geen IC trein is, is eraan te zien. Ondanks dat loc 1046.20 goed onderhouden lijkt is dit toch een oudje. Met slechts twee rijtuigen van het type "schlieren" heeft de loc wel weinig of geen moeite om het hellingrijke traject in de grensstreek te doorkruisen. Tijdens de strenge winters hier blijken deze locs betrouwbaarder dan de moderne treinstellen die hier ook passeren. Deze laatsten zitten volgepropt met elektronica die niet zo goed tegen sneeuw en ijsafzettingen bestand zijn waardoor ze regelmatig uitvallen.

    In werkelijkheid werd de 1046 reeks gebouwd vanaf 1956 als "gepacktriebwagen", er was dus een bagagedeel in de loc zelf aanwezig. Na modernisering in de jaren '70 verdween dit en werd de reeks 1046 een gewone loc. Tot 2003 kon je ze terugvinden voor lichte personentreinen.

    Het model is van Roco en heeft een geluidsmodule. De rijeigenschappen van dit model zijn prima en samen met de realistische rijgeluiden is dit een fantastisch leuke loc om mee te rijden.



    08-05-2019 om 08:32 geschreven door Roger


    Categorie:Rollend materiaal
    >> Reageer (0)
    07-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ontspanning op de modelbaan

    Niet zo ver van het dorpscentrum van Oberwiesel ligt een bij toeristen populaire waterval. Ernaar toe is makkelijk, een korte steile afdaling via een paadje. Terug is iets lastiger. Het kan op 2 manieren: via dezelfde weg omhoog of met de zetellift. Ter info van milieuactivisten, de stroom voor de kabelbaan komt van een kleine waterkrachtcentrale iets verderop (in mijn fantasie althans). Eens terug in Oberwiesel kan de inwendige mens versterkt worden met zo'n dikke Duitse braadworst of een ijsje.



    07-05-2019 om 10:38 geschreven door Roger


    Categorie:Landschap
    >> Reageer (0)
    06-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de Zwitserse krokodil

    Urenlang hebben de modelfotografen op het station van Wiesel gewacht op de komst van deze Zwitserse gast. Stipt om 10:58u rijdt de loc langzaam en imposant het station binnen. De rugzaktoeristen op het perron kijken hun ogen uit want dit hadden ze niet verwacht. Je ziet dan ook niet alle dagen zulke bijna 100 jaar oude elektrische loc met drijfstangen langskomen. De passagiers prijzen zich gelukkig, er waren dan ook meer gegadigden dan beschikbare plaatsen voor deze speciale rit.

    De Ce 6/8II van de Zwitserse spoorwegen was oorspronkelijk ontworpen om goederentreinen over de Gotthard spoorlijn te brengen. Vanwege hun lange spitse neuzen kregen ze al snel de bijnaam "krokodil". Later reden ze in heel Zwitserland rond. Momenteel zijn nog 7 stuks behouden waarvan één exemplaar rijvaardig is (14253).

    Het model op de foto's is van Roco en is reeds meer dan 30 jaar oud. Het was een loc die ik in de beginjaren van de digitale revolutie (jaren '90) heb omgebouwd wat toen niet zo simpel was. Nu is dat allemaal veel eenvoudiger geworden. De loc rijdt nog steeds prima met zijn 8-polige "oer" decoder van Lenz.



    06-05-2019 om 12:13 geschreven door Roger


    Categorie:Rollend materiaal
    >> Reageer (0)
    05-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de Duitse reeks 70

    Deze stoomlocomotieven voor de toenmalige Koninklijke Beierse spoorwegen werden tussen 1909 en 1915 in dienst genomen voor het trekken van lichte passagierstreinen. Ze hadden een karakteristieke vorm door hun zeer ver vooruitgeschoven loopas en de twee gekoppelde aandrijfassen. Ze reden nog in normale dienst op nevenbanen in Z-Duitsland tot in de jaren '60. Op vlakke stukken konden ze een snelheid van 65 km/u aanhouden.

    Het model is van Fleischmann maar werd aan de achterzijde uitgerust met een Roco kortkoppeling. Zoals alle Fleischmann locs van die generatie heeft het model een 6-polige stekkeraansluiting voor een digitale decoder (NEM651). 

    05-05-2019 om 08:32 geschreven door Roger


    Categorie:Rollend materiaal
    >> Reageer (0)
    04-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het kasteel van Liegebeest

    Misschien herinneren sommigen onder jullie het zich nog : Het Liegebeest was een poppenserie voor de jeugd van de BRT uit de jaren '80 over een groen, slangachtig wezen dat altijd leugens vertelde. Hij woonde in een middeleeuws kasteel op Regenboogeiland, een rots die door de lucht vloog. 

    Dat kasteel in de begin generiek was een model van de burcht Falkenstein dat Kibri in HO had uitgebracht voor de modelbaan. Op mijn baan staat de burcht op een heuvel en beheerst het dorpje Oberwiesel en het dal van de Wieselbache. Ik heb de kleuren van de muren aangepast met matte acrylverf. Dergelijke burchten werden doorgaans gebouwd met natuursteen uit de streek. Vermits ik hoofdzakelijk grijskleurige rotsen heb is het originele Kibribruin in het grijs overschilderd en ook het (imitatie)houten gedeelte wat aangepast in kleur. Het dak werd met een donkergroene "washing" wat ouder gemaakt (mosimitatie). 's Nachts is de burcht verlicht met enkele spots.

    Het origineel van deze middeleeuwse burcht staat in Karinthië (Oostenrijk) vlak naast de Tauern Bahn.



    04-05-2019 om 08:30 geschreven door Roger


    Categorie:Weetjes
    >> Reageer (0)
    03-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Duitse reeks 144.5

    De reeks 144.5 is afgeleid van de reeks 144 maar werd speciaal gebouwd voor het bergachtige traject tussen Freilassing en Berchtesgaden in Beieren. Van deze reeks werden slechts 8 exemplaren gebouwd in de jaren '30. Tot hun uitdienstname in 1983 hebben deze locs enkel personentreinen getrokken. Ze haalden een maximale snelheid van 80 km/u.

    Het model op de eerste foto is van Roco. Het is één van de eerste locs die Roco in de jaren '70 heeft uitgebracht en tevens één van mijn oudste machientjes. Jammer genoeg heeft Roco dit model nooit meer terug uitgebracht in een nieuwe oplage. Na 40 jaar is dit model jammer genoeg tot op de draad versleten. Reden dat ik enkele jaren geleden de 144.5 van Lilliput heb gekocht toen deze werd uitgebracht. Mooi model met heel fijn gedetailleerde pantografen waarvan ik er ondertussen ééntje heb moeten vervangen omdat deze ooit eens achter mijn mouw bleef hangen. Jammer is wel dat Lilliput dit model met gele LED verlichting heeft uitgebracht om een paar euro te besparen op warmwiitte LED's. Of die loc nu 200 of 205 euro kost maakt mij niet uit maar wel graag met juiste kleur verlichting ! Dat er geen rood achterlicht aanwezig is om dezelfde reden kan ik nog begrijpen, meestal hangen er wagons aan en brandt dit achterlicht in werkelijkheid ook niet. Voor de rest is het overigens een prima locje.



    03-05-2019 om 08:15 geschreven door Roger


    Categorie:Rollend materiaal
    >> Reageer (0)
    02-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De H.E.W.

    De "Historischer Eisenbahn Wiesel" (HEW) is een vereniging die tijdens de weekends stoomritten organiseert met historisch materieel. De oude locloods werd liefdevol gerestaureerd en herbergt nu een schat aan stoomlocomotieven. Omdat het op de hoofdbaan nogal druk is met al die internationale treinen wordt er vooral op de sporen van de S Bahn gereden, die rijdt tijdens het weekend toch minder frequent zodat er plaats is voor extra historische ritten. Mooi toch ! Dat zoiets alleen in miniatuur kan is wel spijtig, maar da's nou net het leuke. Je doet op je eigen spoorweg waar jij zin in hebt. En op deze wijze kan je oude treinen toch de baan opsturen midden tussen modern materieel zonder de realiteit al teveel geweld aan te doen.



    02-05-2019 om 08:23 geschreven door Roger


    Categorie:Landschap
    >> Reageer (0)
    01-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 mei

    Het is toch redelijk druk in Wiesel. De lokale supermarkt is op deze feestdag toch tot 's middags open. Handig als je de dag voordien geen tijd had om je boodschappen te doen. De Sparkasse zal waarschijnlijk wel gesloten zijn, gelukkig zijn er tegenwoordig overal wel geldautomaten te vinden !

    Ondanks de feestdag wordt er een nieuwe wasmachine geleverd voor de bewoners van één van de appartementen boven de Sparkasse. Dat wordt nog zweten om dat ding de trap op te krijgen !

    01-05-2019 om 08:27 geschreven door Roger


    Categorie:Landschap
    >> Reageer (0)
    30-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stalen dinosaurus DB E71

    In 1912 bestelden de toenmalige Koninklijke Pruisische spoorwegen 18 locomotieven van dit type voor de goederentreindienst. Met hun 2 motoren (in elke snuit één) waren ze 592 kW sterk en 50km/u "snel". Elke motor drijft via drijfstangen 2 assen aan. In 1914 werden er 3 geleverd maar wegens WO 1 werd de productie gestaakt en pas na de oorlog hervat. Begin jaren 30 werden 17 stuks omgebouwd naar 65 km/u en bleven in dienst tot 1959. Twee exemplaren bleven bewaard en staan nu nog in het museum. De radiatoren aan de zijkanten van de cabine dienden om de transformatorolie te koelen. Vanwege hun uitzicht werden ze liefdevol "strijkijzers" genoemd.

    Het model werd geconstrueerd door Roco en is door mij 20 jaar geleden omgebouwd naar digitaal. Het was niet simpel om in zulke kleine loc plaats te vinden voor een decoder maar het is gelukt en het ding rijdt na 20 jaar nog steeds perfect.



    30-04-2019 om 08:01 geschreven door Roger


    Categorie:Rollend materiaal
    >> Reageer (0)
    29-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schaduwstation (2)

    Enkele van de vele  "onderaardse" opstelsporen. De sporen op de foto zijn lang genoeg om treinen met tot 8 personenrijtuigen (van 30cm) + locomotief te herbergen



    29-04-2019 om 15:07 geschreven door Roger


    Categorie:Rollend materiaal
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schaduwstation

    Om meer variatie in treinenland te verkrijgen zijn er een aantal opstelsporen onder de baan voorzien waar complete treinen kunnen geparkeerd worden. De wissels de ingangszijde hebben klassieke elektrische aandrijvingen, zgn. "ondervloer" aandrijvingen zijn duurder en bieden hier geen meerwaarde. Wel hebben de gebruikte Roco wissels extra contacten die kunnen gebruikt worden om de stand van de wissels door te geven. Da's geen overbodige luxe want door hun verborgen ligging heb je er bijna geen zicht op. De bediening gebeurt met drukschakelaartjes uit de elektronicawinkel. Aan de uitgangszijde kan het nog simpeler en goedkoper, gewoon wissels zonder aandrijving. De treinen rijden hier toch steeds in dezelfde richting ! Wat je misschien niet zou verwachten op een digitale baan zijn de schakelaartjes waarmee een stukje spoor stroomloos gezet wordt. De reden dat deze schakelaartjes er toch zijn is om de loc telkens op de juiste plaats te laten stoppen zodat de laatste wagon niet voorbij de ingangswissels staat en er kop staart ongelukken kunnen gebeuren. De schakelaartjes en LED'jes komen uit de elektronicawinkel.  Daar kosten ze maar een fractie van de prijzen die gevraagd worden in de modelbouwwinkel.  De treinen tenslotte krijgen hetzelfde digitale adres als het spoor waarop ze staan, dat maakt het makkelijker als je 50 opstelsporen hebt ! 

    Tenslotte nog een woordje over het spoor zelf: op de zichtbare delen ligt Roco-Line 2.1 mm sporen metslanke wissels, op de "onzichtbare" stukken ligt Roco 2.5mm spoor dat goedkoper was. Ik zeg "was" want Roco levert dit niet meer. Op tweedehands sites of beurzen zijn de 2.5mm sporen nog wel volop  te verkrijgen. Een ander alternatief zijn de nieuwe 2.5mm sporen van het Duitse Piko.

    29-04-2019 om 07:54 geschreven door Roger


    Categorie:Elektronica
    >> Reageer (0)
    28-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DB AG reeks 218

    De reeks BR 218 (ook bekend als V160) is één van de belangrijkste diesellocs ooit bij de DB geweest. De eerste exemplaren werden geleverd vanaf halverwege de jaren '60. In de loop der jaren kwamen er steeds nieuwe versies uit (zelfs met gasturbines werd geëxperimenteerd). Ze trokken zowel goederen als personentreinen (van IC tot S bahn) en je kan ze ook nu nog steeds tegenkomen op niet geëlektriceerde lijnen. De loc op de foto heeft een S-bahn (voorstadsnet) aan de haak. Het is een Roco model (met sound). Aan de voorzijde van de loc werden de modelkoppelingen verwijderd zodat het er een beetje realistischer uitziet.



    28-04-2019 om 09:13 geschreven door Roger


    Categorie:Digitaal/analoog
    >> Reageer (0)
    27-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De oude watermolen

    Letterlijk in de schaduw van de spoorlijn ligt de oude watermolen. De spoorlijn loopt hier 40 cm hoger over een "stalen" brug die het dal overspant. De molen ligt aan een bergriviertje. De bedding van dit riviertje is al grotendeels afgewerkt. enkel het "water" mankeert nog. Hiervoor maken we gebruik van 2 componenten giethars. Zorg er wel voor dat de rivierbedding perfect "waterdicht" is ! Dit giethars loopt weg door het kleinste gaatje en brengt onherstelbare schade toe, het laat zich namelijk praktisch niet meer verwijderen. Het is ook opletten geblazen met rotsen of muurtjes die op basis van piepschuim zijn gemaakt want deze lossen op in het hars. Hout, papier of gips zijn wel "waterproof". Er bestaan ook korrels die vloeibaar worden door ze op te warmen en die dan ook kunnen gegoten worden, de problemen blijven dezelfde, piepschuim kan absoluut niet tegen hoge temperaturen. De bodem van ons riviertje werd eerst voorzien van grind en zand voor de ondiepe delen. De "diepere" delen werden met acrylverf behandeld. Hoe dieper, hoe donkerder. Het is wel niet de bedoeling alles in een fel zwembadblauw te schilderen, een riviertje tussen de bomen heeft eerder een groenblauwe kleur. Golfjes kan je tijdens het uitharden inbrengen met satéprikkers. Best oefen je dit op voorhand even op een proefstukje, het is een kwestie van hiervoor de juiste timing te vinden. Al met al een leuk werkje.



    27-04-2019 om 08:34 geschreven door Roger


    Categorie:Landschap
    >> Reageer (0)
    26-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Duitse reeks 182

    De Duitse reeks 182, beter gekend onder de naam Taurus is één van de modernste locs van de Deutsche Bahn AG. Deze locs werden gebouwd door Siemens voor de Oostenrijkse spoorwegen. De locs bleken zo succesvol dat ze later ook werden besteld door de Duitse spoorwegen en een aantal andere spoorwegmaatschappijen. Er bestaan ook versies die op meerdere spanningen kunnen rijden zodat je ze tot in Hongarije, Polen en Italië kan tegenkomen. Deze 4 assige locs zijn 6400kW sterk en kunnen in normale dienstregeling 230 km/u aanhouden. De ÖBB 1216 050 heeft op 2 september 2006 met 357 km/h het wereldsnelheidsrecord voor locomotieven verbroken. 

    Zo snel gaan ze hier in miniatuur niet maar sterk is ons model van Roco wel.

    Op de eerste foto zie je de loc bij het buitenrijden van het station. Op de achtergrond de brouwerij van de familie Pilsener. Op de onderste foto zie je de trein bij de ingang van een lawinegalerij.





    26-04-2019 om 07:58 geschreven door Roger


    Categorie:Rollend materiaal
    >> Reageer (0)
    25-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Ingolstadt naar de klant

    Deze goederentrein met fonkelnieuwe Audi's staat klaar om zijn reis verder te zetten. De loc is een Duitse reeks  BR111, niet de meeste moderne, maar wel een betrouwbare loc uit de jaren 70 en 80. Ergens is het wel ironisch dat de trein zijn grootste concurrent van de fabriek naar de klant moet transporteren zodat die klant later geen trein meer nodig heeft voor zijn verplaatsingen.



    25-04-2019 om 08:31 geschreven door Roger


    Categorie:Rollend materiaal
    >> Reageer (0)
    24-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Deze IC trein met 2 locs serie 1044 van de ÖBB (Oostenrijkse spoorwegen) verlaat het station van Wiesel. Onderaan zie je een deeltje van de verborgen opstelsporen. Er liggen meer sporen onder de baan dan dat er zichtbaar zijn, in totaal schat ik zo'n 250m.

    24-04-2019 om 19:44 geschreven door Roger


    Categorie:Baan
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verwarmingsperikelen

    De centrale verwarming bij de familie Pilsener heeft het laten afweten. Gelukkig is de winter net voorbij ! De installateur is reeds ter plaatse om de ketel te vervangen en een aantal leidingen te vernieuwen. De  Pilsener's hebben het financieel mooi voor mekaar afgaand op het stulpje waarin ze wonen. Ze hebben fortuin gemaakt met een goed draaiende lokale brouwerij die op wandelafstand ligt. Het tuintje ligt er ook keurig bij.

    24-04-2019 om 07:59 geschreven door Roger


    Categorie:Landschap
    >> Reageer (0)
    23-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reeks 69 van de DB

    De Baureihe E 69/169 bestaat in totaal uit slechts vijf exemplaren. Opvallend voor zo’n kleine serie is dat de locs daarbij onderling ook nog eens flink van elkaar verschillen voor wat betreft het uiterlijk en de techniek. 

    De vijf locs zijn onlosmakelijk verbonden met de lijn Murnau-Oberammergau in Beieren. In 1900 werd deze 24 km lange lijn door de 'Aktiengesellschaft Elektrizitätswerke' geopend. Maar na slechts een jaar ging de maatschappij al failliet vanwege de economische crisis en grote technische problemen. Voor de lijn had men namelijk gekozen voor draaistroom (3 fasen wisselstroom), een techniek die op dat moment nog niet goed uitvoerbaar was. De 'Bayerische Staatbahn' nam de lijn over en probeerde er een nieuwe koper voor te vinden. In 1904 werd de 'Localbahn Aktiengesellschaft' (LAG) de nieuwe eigenaar. Na overleg met Siemens werd nu gekozen voor éénfase wisselstroom. Nadat de eerste treinstellen reden, wilde de LAG ook goederen gaan vervoeren. Daarvoor werd in 1905 een kleine twee-assige locomotief besteld, de LAG 1. De loc reed in 1906 zijn eerste ritten en voldeed prima in de praktijk. Vanwege het succes van deze eerste loc, werden in 1909 en 1912 al twee nieuwe locs in bedrijf genomen. De LAG 2 en LAG 3 gingen de treinstellen vervangen, die tot dan toe het reizigersvervoer hadden gedaan. De nieuwe locs leken weliswaar op de LAG 1, maar waren sterker en ook in technisch opzicht anders. Later kwamen er nog de LAG 4 en 5.

    In 1936 werd de LAG overgenomen door de staat en zo kwamen de 'Oberammergau Bahn' en de vijf locs terecht bij de 'Deutsche Reichsbahn'. De locs kregen toen ook een nieuwe bouwserienaam: E 69. Kort voor de Tweede Wereldoorlog, die de locs overigens zonder problemen overleefden, werden de 01, 02 en 03 gemoderniseerd en kregen sterkere motoren.
    Omdat de 'Oberammergau Bahn' nog over een apart stroomsysteem beschikte, werd in 1954 de lijn aangepast aan de rest van Duitsland: 15000 volt en 16 2/3 Hz. Om de locs nog verder te kunnen gebruiken, besloot de 'Bundesbahn' om de 02, 03, 04 en 05 om te bouwen
    De locs kregen echter steeds weer opnieuw aanpassingen en onderhoud om ze rijdend te houden, zodat ze tot op heden als museumlocs nog steeds te zien zijn.

    Het model op de foto is van Brawa en is uitgerust met een digitaaldecoder. De loc heeft goede rijeigenschappen maar de trekkracht is beneden peil. Meer dan één of twee goederenwagens is voldoende om de loc te laten doorslippen op hellingen. Da's wel jammer voor een overigens mooi en duur model.

    23-04-2019 om 08:35 geschreven door Roger


    Categorie:Rollend materiaal
    >> Reageer (0)




    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!