Om meer variatie in treinenland te verkrijgen zijn er een aantal opstelsporen onder de baan voorzien waar complete treinen kunnen geparkeerd worden. De wissels de ingangszijde hebben klassieke elektrische aandrijvingen, zgn. "ondervloer" aandrijvingen zijn duurder en bieden hier geen meerwaarde. Wel hebben de gebruikte Roco wissels extra contacten die kunnen gebruikt worden om de stand van de wissels door te geven. Da's geen overbodige luxe want door hun verborgen ligging heb je er bijna geen zicht op. De bediening gebeurt met drukschakelaartjes uit de elektronicawinkel. Aan de uitgangszijde kan het nog simpeler en goedkoper, gewoon wissels zonder aandrijving. De treinen rijden hier toch steeds in dezelfde richting ! Wat je misschien niet zou verwachten op een digitale baan zijn de schakelaartjes waarmee een stukje spoor stroomloos gezet wordt. De reden dat deze schakelaartjes er toch zijn is om de loc telkens op de juiste plaats te laten stoppen zodat de laatste wagon niet voorbij de ingangswissels staat en er kop staart ongelukken kunnen gebeuren. De schakelaartjes en LED'jes komen uit de elektronicawinkel. Daar kosten ze maar een fractie van de prijzen die gevraagd worden in de modelbouwwinkel. De treinen tenslotte krijgen hetzelfde digitale adres als het spoor waarop ze staan, dat maakt het makkelijker als je 50 opstelsporen hebt !
Tenslotte nog een woordje over het spoor zelf: op de zichtbare delen ligt Roco-Line 2.1 mm sporen metslanke wissels, op de "onzichtbare" stukken ligt Roco 2.5mm spoor dat goedkoper was. Ik zeg "was" want Roco levert dit niet meer. Op tweedehands sites of beurzen zijn de 2.5mm sporen nog wel volop te verkrijgen. Een ander alternatief zijn de nieuwe 2.5mm sporen van het Duitse Piko.
|