Sluitlicht(en) aan een trein zijn een item dat nogal dikwijls over het hoofd gezien wordt. Iedereen vindt het vanzelfsprekend dat een locomotief lichten heeft maar in werkelijkheid heeft elke trein ook een rood licht achteraan. De grote modelbaanfabrikanten laten ons wat dat betreft wel een beetje in de steek. Er zijn weinig of geen modellen met kant en klaar sluitlichten te verkrijgen. Gelukkig zijn er uitzonderingen op deze regel.
Roco heeft onlangs een gesloten goederenwagon op de markt gebracht met sluitlichten. Deze werken op een AA batterij die in de wagon zit, dus onafhankelijk van de baanspanning. Dit heeft als voordeel dat het licht niet flikkert tijdens het rijden. Om de batterij te sparen zit er ook een bewegingssensor in de wagon. Als deze een tijdje stilstaat schakelt het licht uit, zet de trein zich in beweging gaat het licht automatisch terug aan.
Het kan ook meer "high tec". De firma NME (Nürnberger Modell Eisenbahnen) heeft onlangs een mooie reeks graansilowagens uitgebracht waarvan enkele met sluitlicht. Hier is zowaar een functiedecoder ingebouwd zodat je het licht kan aan- en uitschakelen met de bediening van je digitaalsysteem. De helderheid kan je ook instellen. Je kan de decoder zelfs zo programmeren dat het licht met een bepaalde frequentie aan en uit gaat zoals bvb. in Zwitserland het geval is. Er is een handleiding bijgevoegd waarin alles netjes uitgelegd wordt (wel enkel in Duits en Engels maar wel duidelijk). Je kan de functiedecoder hetzelfde adres geven als de rijdecoder van de loc en dan door F1 de lichten inschakelen. Het systeem werkt perfect en het licht flikkert niet bij het rijden over wissels.
Geloof me, de trein wint aan realisme. Nu is bij mij ook niet elke trein zo uitgerust maar da's dan weer een punt om in de toekomst aan te werken !
|