Vandaag een woordje over uitrijseinen. In Duitsland is het zo dat als de uitrijseinen van stations op onveilig staan er normaal gesproken 2 rode lampen naast mekaar branden op de uitrijseinen.
Als de middelste schakelaar (links) in stand "auto" staat schakelen de treinen zelf het sein van rood naar groen en omgekeerd via de (bovenste) schakelaar van het blokrelais. S2 staat normaal ook in een linkse positie.

Door de keuzeschakelaar S2 "rangeren toegelaten" naar rechts te zetten gaat de rechtse rode lamp uit en wordt vervangen door 2 witte lampen (45° schuin boven mekaar). De linkse rode lamp blijft hierbij branden. Merk op dat combinatie van witte rangeertoelating met groen licht niet mogelijk is (niet op auto en niet op hand). Omgekeerd kan bij een veilige stand van de relaisschakelaar het sein met de hand toch op rood gezet worden met de linkse auto/hand schakelaar en kan je dan verder kiezen met S2 tussen dubbelrood of rangeren toegestaan. Als je van schakelaar S2 een tweepolig type maakt kan je hiermee ook rijspanning op de stopsectie zetten zodat de trein (op manueel) door het rood licht mag rijden om bvb. iets verder op een uitwijkspoor te rijden of om van loc te wisselen.
|