NIEUW: Blog reclamevrij maken?
MIVG
Foto

MIVG: Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer Gent.

Foto



Inhoud blog
  • Dienstvoertuigen MIVG
  • Ondertussen ook verdwenen uit Gent
  • Foto's van de blauw/gele PCC trams (nu uit circulatie)
  • Droevig nieuws
  • Trams in de kunst

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Foto

    Mijn favorieten
  • De Lijn
  • Forum over trams en smalspoor (Franstalig)
  • Trams en trolleybussen door André Corteil
  • Richard Vinck's website over trams en bussen
  • Transport, toerisme, ontspanning (TTO Noordzee)
  • "Allemaal busjes" door Anja en Dennis
  • 100 Jaar electrische tram foto + video door André Corteil
  • Keith Ward's site over de trams van Gent en Antwerpen
  • Geschiedenis van het Gentse openbaar vervoer door Erik De Keukeleire
  • Mini train expo te Blankenberge (station) met Gentse 3-asser

    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per week
  • 09/04-15/04 2018
  • 17/07-23/07 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 08/08-14/08 2016
  • 09/11-15/11 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006


    Gentse tram nostalgie over de MIVG (de oude Gentse trams)
    Een nostalgische terugblik op de periode van de oude gele "tramkes" van Gent, de gekende 3-assers. Ook de opvolger, de zogenaamde PCC komt aan bod. Die kreeg toen in de tijd blauw/gele kleuren, evenals de trolleybussen. We wensen u veel kijkplezier bij deze reis, terug in de tijd. De foto's die we hier tonen zijn afkomstig van mezelf, alsook van andere "tramfanaten": "Goal", Pol Tordeur, Richard Vinck, Keith Ward, André Corteil, Erik De Keukeleire, Jan Coppens, Freddy Coussens en vele andere, soms onbekende fotografen. Het is zeker niet de bedoeling om foto's van anderen te "stelen", maar door ze op deze blog te zetten kunnen meer mensen deze tijdsdocumenten bewonderen. Groetjes van Daniel en Christel (+ 2007) en co-auteurs
    14-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dienstvoertuigen MIVG

    Na een lange tijd afwezigheid, kunnen we u vandaag enkele nieuwe foto's aanbieden. Het betreft een reeks over dienstvoertuigen alsook wagens om aan de bovenleiding te werken.



















    14-04-2018, 18:55 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ondertussen ook verdwenen uit Gent
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ondertussen verdwenen uit het Gentse straatbeeld:

    18-07-2017, 16:42 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's van de blauw/gele PCC trams (nu uit circulatie)

    In onze archieven vonden we nog een reeks van de blauw/gele PCC trams met hun vier deurtjes.


    Deze zijn allemaal afgevoerd en nu rijden slechts nog PCC's rond van het type 2 (zogenaamde schildpadtrams). Feitelijk zijn deze reeks trams deze van de eerste leveringen in het jaar 1971 (zie naar het nummer van de tram, bvb 02 of 6204).


    Na de levering van een nieuwe reeks Flexity trams zullen ook deze uit het Gentse straatbeeld verdwijnen.

    We zijn dan ook verschillende fotografen dankbaar dat ze deze serie trams voor het nageslacht bewaard hebben, in het bijzonder de heer Freddy Coussens (gepensioneerd trambestuurder).



















    31-03-2017, 16:07 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    09-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Droevig nieuws

    Ons bestuurslid en ook archivaris/fotograaf van de E.T.G., de heer Erik De Keukeleire is een paar maand geleden overleden.
    Hij publiceerde tal van werken over het openbaar vervoer te Gent en van Oost-Vlaanderen.
    De heer Achiel Ryckaert die de museumtrams restaureert had enkele maanden geleden een zwaar verkeersongeval, waardoor hij nu (tijdelijk?) "out" is...
    Sowieso zijn de Gentse "old-timer" trams allemaal weg uit Gent, wat op zich een jammere zaak is. U kunt ze bewonderen tijdens de Trammelantfeesten in De Haan aan zee en op sommige trajecten rond De Panne.
    We proberen deze blog levendig te houden door in de toekomst nog foto's te plaatsen over de goede oude tijd.
    We zijn afhankelijk van derden die ons foto's doorsturen welke ze vonden in één of andere lade...
    Vriendelijke groet,

    De beheerder van dit blog.

    09-08-2016, 15:17 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (12 Stemmen)
    10-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trams in de kunst

    "Via via" kwamen we in het bezit van twee prachtige afbeeldingen van de oude Gentse 3-asser.
    Een zicht aan het Veerleplein en één aan de Limburgstraat





    10-11-2015, 14:33 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (11 Stemmen)
    16-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ook de 339 verlaat Gent

    Het zat er aan te komen: Gent is onze oude gele 3-assige trams liever kwijt dan rijk.
    Morgen (donderdag 17 september 2015) is een historische dag, nadat de 354 reeds vertrokken is naar De Panne en de 378 (in restauratie) naar de oude NMVB stelplaats te Lochristi verder onder handen gaat genomen worden, verlaat de 339 (eigendom van De Lijn) ook Gent...
    Dit is het programma:
    7u30 laden 339 Gentbrugge
    8u30 vertrekken Gentbrugge
    10u30 lossen 339 Knokke
    We zijn terug een stuk historisch erfgoed kwijt in Gent. Alles moet wijken voor het nieuwe, tja...











    16-09-2015, 17:18 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    31-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe foto's van oude Gentse trams

    Met enige vertraging kunnen we u een update geven van deze blog.
    Via onderstaande link, kunt u onze oudere Gentse trams bewonderen.
    Veel kijkplezier

    https://www.flickr.com/photos/85446707@N08/sets/72157631739494133/

    31-07-2015, 18:35 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (10 Stemmen)
    22-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drie asser 378 - update restauratie april 2015

    Aan de Gentse 3-asser 378 wordt druk verder gewerkt door Achiel.
    Ondertussen zijn het dak en een deel van de zijpanelen weggenomen om de staat van de kast na te zien.

    De binnenkant is volledig gestript en nu blijkt dat de tand des tijds heel wat schade toebracht. Bepaalde delen zijn helemaal rot of door roest aangestast. Vooral de overspanningsbogen van het dak blijken ernstig aangetast.
    Het is ook niet vanzelfsprekend om bepaalde schroeven of bouten los te maken. Veel onderdelen zitten muurvast.
    Onderstaande foto's geven u een idee van de stand van zaken van de werken die in april uitgevoerd werden:



















    22-04-2015, 14:58 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (10 Stemmen)
    04-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze vereniging in de krant

    Op vrijdag 3 april 2015 verscheen een artikel in de krantengroep "Het Nieuwsblad/De Gentenaar" om "onze" Achiel Ryckaert eventjes in de bloemetjes te zetten.
    Achiel is nu bezig met zijn 23e restauratie van een "old-timer" tram of bijwagen, tijd dus voor een reportage.
    U kunt deze lezen in de bijlage.
    Even vermelden dat we bij de restauratie rekening moeten houden met nieuwe veiligheidsvoorschriften, vooral op gebied van elektriciteit en op het aanbrengen van stickers op plaatsen waar gevaar voor asbest of stroom aan te pas kan komen.
    De foto in de krant is ook niet relevant voor onze manier van werken (geposeerd op vraag van de fotograaf).
    We houden rekening met veiligheidsnormen bij het ontmantelen en heropbouw van de tram.
    Persoonlijke bescherming is meer dan noodzakelijk, daarom is een nauwe samenwerking met "De Lijn" noodzakelijk.
    We houden er dan ook aan om "De Lijn Oost-Vlaanderen" te danken voor hun raadgevingen en faciliteiten, gezien we geen eigen ruimte bezitten om aan trams te werken.
    Tijdens de komende weken houden we u op de hoogte van onze vorderingen.





    04-04-2015, 19:12 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    03-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.deel 2 van de restauratiewerken aan de 378

    Deel 2 van de werkzaamheden aan de 378:

    de ontmanteling van het koetswerk



















    03-04-2015, 18:56 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.evolutie van de restauratie van de 378

    Sinds enkele weken is er druk gewerkt aan de 378.
    Het dak werd weggenomen, de stalen constructie die het dak draagt werd eveneens verwijderd, alle zitbanken werden losgemaakt en de houten latjes die de binnenbekleding op hun plaats houdt werden uitgevezen.
    Ook de sleepbeugel werd verwijderd en de beugel zelf werd van zijn steunpunt gehaald.
    Om de staat van het houten koetswerk te controleren werd op één plaats de stalen plaat weggehaald, zodat we een zicht kregen op de te vernieuwen stukken van de koets.
    Stilaan maar zeker wordt een "blote" tram zichtbaar.
    We houden u regelmatig op de hoogte, onder meer door veel fotomateriaal.





    03-04-2015, 18:55 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    09-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verwijdering plafond binnen de 378

    Vorige week verwijderde Achiel de loshangende binnenbekleding van het plafond in de 378. Dit hing, zoals op voorgaande foto's te was, vervaarlijk door.
    Nu krijgt men een zicht op de "dakbedekking", de dwarsbalken en de steunen van de kast.
    Ook nog dit: we meldden u in een vorig verslag dat de tram zou gerestaureerd worden met 5 ramen, wel dit is verkeerd: de tram krijgt nog steeds 4 ramen maar met "schuiframen" voor in de zomer (systeem bijwagens).
    Ook zijn we nog steeds op zoek naar foto's van de binnenzijde van de trams vóór de verbouwingen in de jaren '50.
    Het betreft een schuifdeur die 2 compartimenten scheidt.
    In elk geval komen er dwarsbanken in plaats van de bekende blauwe zeteltjes.







    09-03-2015, 13:28 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    07-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Er waren problemen

    De heer Marc De Troy gaf ons nog wat info betreffende het geplande transport van de 3-asser 378 vanuit Weelde naar Gentbrugge. Het was voorzien dat de tram op 9 februari zou getransporteerd worden, maar dat werd uitgesteld tot de vrijdag er op omdat er zich in Weelde problemen voordeden om het transport vlot te laten verlopen.
    Voor de 378 stond nog 3-asser 332 en de kast van de 378 helde over, te wijten aan een eerdere verplaatsing.
    De chauffeur op maandag wou het risico niet nemen om de 378 te vervoeren.
    Eerst moest de 378 terug recht gezet worden en de 332 verplaatst.
    Uiteindelijk lukte dit op vrijdag 13 februari.
    Deze info is wel belangrijk omwille van de duidelijkheid én volledigheid.
    Dank aan Marc De Troy.







    07-03-2015, 11:49 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanvullende info over de te restaureren 378

    Beste bezoeker,

    Via de heer Freddy Coussens kregen we duidelijke info over het restaureren van de Gentse 3-asser 378.
    Het betreft technische en historische informatie die héél belangrijk zal zijn in de restauratie.
    We danken Freddy dan ook van harte!
    ____________________

    Gegevens over Gentse drieasser nr 378 (II)

    Nota 15 april 1946 :modernisatieprogramma voor de drieassers.
    Elektrische bellen (80 trams), ingebouwde schijnwerpers (76 trams nog te doen), lichtseinen en rolfilms op 105 trams.
    Jaar 1947 : 338 wordt 378 (II) (nota omnummeringen van 23 april 1948)
    Er is voor de jaren 1947-51 een programma gemaakt om witte plafonds te voorzien op alle trams, de 302 tot 315 hadden dit al.
    In een nota van 21 juni 1948 krijgt de 378 volgende kenmerken, “als de huidige transformaties gedaan zullen zijn” :
    - motoren ACEC TIIId transformés (reeks 363-380)
    - controllers T46 (reeks 361-380)
    - Westinghouse rijtuigkast (reeks 363-380)
    Proef om verwarming voor de bestuurder tijdens de winter te installeren voorzien in 1948. (nota 2 dec 47)
    Ook zal er op alle rijtuigen een zitje voor de bestuurder geplaatst worden.
    Nota 28 januari 1948 : tijdens de oorlog werden sommige zetels uit de rijtuigen gehaald om meer plaats te maken, we plaatsen nu opklapbare banken om tijdens de spitsuren het aanbod te verhogen.
    Nota 22 juni 1948 : 24 rijtuigen hebben rolfilms. (378 is er niet bij)
    Werkhuistabellen : 378 is eind oktober 1948 in de werkplaats voor nazicht (rijtuigkast, onderhoudsbeurt) en ombouwing. (verlichting, elektrische bellen, koplampen, rolfilms) Midden november tot begin december 1948 staat de 378 in de schilderij.
    Vanaf december 1948 heeft de 378 motoren TIIId transformés en controllers T46 maar nog geen ingebouwde koplampen. (371 had dit al en in 1949 volgen alleen 364, 368 en 375)

    378 pagina 2
    In een overzicht van de gerealiseerde werken op alle trams binnen het meerjarenprogramma staat de 378 in het jaar 1949 als afgewerkt.
    In de planning voor de werkhuizen van 1949 : schrijnwerkerij midden april tot 3de week van mei : 378. Bekabeling 378 : juni/begin juli, nieuwe verlichting, elektrische bellen en koplampen : juni/juli, plaatslagerij : juni/juli, schilderij : juli 1949.

    Meerjarenplan 1950-54, modernisatie van de rijtuigkast van alle drieassers met diverse verbeteringen : 378 is afgewerkt op 17 januari 1953.

    Inventaris materieel op 1 december 1948 :
    voor de ombouwing(en) had de 378 volgende kenmerken :
    - controllers T10
    - motoren Charleroi TIIId transformés
    - rijtuigkast van voor 1912 met langsbanken
    - had stoeltje voor de geleider
    Maar :
    - geen elektrische bellen
    - geen rolfilms
    - geen verwarming op stuurpost
    - geen witte plafondbeplating op de platformen
    - geen gestandaardiseerde verlichting

    Op 1 december 1949 wel : controllers T46, omklapbare banken

    Nog enige achtergrondinformatie : op 31 december 1949 had de serie 362-380 volgende verbeteringen :
    rolfilms : 1 rijtuig : 362
    elektrische bellen : 4 rijtuigen : 362, 364 368 en 377
    nieuwe verlichting : 4 rijtuigen : 362; 364, 368 en 377
    ingebouwde koplampen : 19 stuks
    witte platfonds op de platformen : 1 rijtuig : 362
    Er werd toen besloten om vooral de reeks 331 tot 361 volledig af te werken, de wijziging van de verlichting met het zicht op het plaatsen van rolfilms zal niet uitgevoerd worden op de sècherons die al elektrische bellen hebben. De witte plafondbeplating op de platformen worden geplaatst bij de rijtuigen die rolfilms krijgen.
    Nota 2 dec 47 : rijtuigen die als proef controllers TCM 80 kregen, in volgorde : 332 336 339 355 359 en 360.
    Kenmerken van de 338 (ex 378 I) :
    Westinghouse rijtuigkast (serie 316-345)
    Motoren TVIa (serie 326-362)
    Controllers TCM 80 (serie 331-360)
    Railremmen (serie 326-361)

    Freddy Coussens, februari 2015









    07-03-2015, 11:26 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    16-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drie-assige tram 378 terug in Gent

    Eén van de 3-assers van E.T.G. vzw keerde na jaren afwezigheid terug naar Gent voor restauratie.
    Een ploeg vrijwilligers van de vereniging zullen gedurende 2 à 3 jaar deze tram volledig ontmantelen en hem terug opbouwen in een versie van voor de verbouwing van de kas in de jaren '50 van vorige eeuw.
    We houden u ten gepaste tijde op de hoogte van de restauratie.

    https://www.youtube.com/watch?v=IQZwlAj2XgY



















    16-02-2015, 18:09 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    09-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een beetje geschiedenis over de eerste trams van Gent

    De eerste paardentram verscheen in 1874 in de Gentse straten, en reed tussen de Korenmarkt en de Zuidstatie. Er waren 43 rijtuigen, waarvan 14 open en 29 gesloten. Het bedrijf had ongeveer honderd paarden in dienst. De uitbater van het paardentramnet was Les Tramways de ville de Gand, die tot 1897 bleef bestaan. Naast het stadsnet kwam het eveneens metersporige regionale buurtspoornet van de buurtspoorwegen tot ontwikkeling. De eerste buurtspoorweglijn tussen het Rabot en Zomergem met stoomtractie werd op 23 november 1886 geopend.[1] (Zie het hoofdstuk Buurtspoorweg.)

    Per 13 augustus 1897 werden de concessies voor het stadstramnet overgedragen aan twee maatschappijen: Société Anonyme des Railways Economiques de Liège-Seraing et Extensions, kortweg RELSE en Compagnie Générale des Railways à voie étroite. Beide maatschappijen maakten deel uit van de holding van baron Empain.[2]

    Op 4 januari 1898 richtten beide bedrijven de groep SA des Tramways Electriques de Gand (TEG) op om de paardentram te vervangen door de accutram, die weliswaar elektrisch aangedreven wordt, maar geen bovenleiding nodig heeft. De maatschappij was ook bekend onder de Nederlandse naam, Elektrische Tramwegen van Gent (ETG).

    De accutrams hadden een vermogen van 25 pk en reden op zeven ex-paardentramlijnen. Ieder rijtuig had 45 plaatsen. De maximumsnelheid bedroeg 12 km/h, niet omdat er technisch geen hogere snelheid mogelijk was, maar omdat de concessievoorwaarden die niet toestonden. Voor het opladen van accu's werd een speciale elektriciteitscentrale met een vermogen van 600 kW gebouwd.

    De accutrams vertoonden veel gebreken, zodat in 1903 werd besloten bovenleidingen te gaan gebruiken. Vanaf 1904 reden alle ETG-trams onder de rijdraad met een trolleystang.



















    09-02-2015, 17:59 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anekdote over de "Mack" bussen van de MIVG

    Een lezer stuurde ons zijn verhaal over de "Mack" bussen van de MIVG uitde jaren '50-'60:


    Beste, heel mijn kinderjaren en trouwens nu nog, heb ik één passie gehad:mekaniek. Het is dus met de komst van de Mack bussen mij een openbaring geweest: automatisch en motor dwars achteraan, wat een verschil met de Brossel. Ik woonde toen te St-M-Latem en de bus "sliep" in een houten loods aan de St.Christophe. Wat een souvenir! 's Morgens had de eerste bus, toen het koud was, al de moeite om van één naar twee te schakelen en de chauffeurs pasten talrijke trucjes om toch te kunnen schakelen. Dikwijls nam Albert mij mee tot de StChr. en bracht mij met de Lambretta, van mijn tante door mij aan hem verkocht, naar huis. "Pompelmoes" was soms een echte snelheidsduivel op de Kortrijkse stwg

    Regelmatig waren deze machines in panne en ik weet echt niet op de ondershoudsdiensten daar goed hun weg mee konden.
    Ziezo in het kort een paar "remeber" uit mijn jeugd.
    Vele groetjes, Baudouin de la Kethulle





    09-02-2015, 17:10 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heel oude trams van Gent

    Vandaag zijn we fier u enkele foto's te tonen van de zogeheten "preekstoel-trams" uit het begin van de 20e eeuw in Gent:



















    09-02-2015, 16:45 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    02-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De "378" komt terug naar Gent

    Onze vereniging E.T.G. vzw (Erfgoed Trams Gent) bezit gelukkig nog enkele tramstellen uit "de goeie oude tijd".
    De Lijn heeft de 339 bewaard en de 354 van Achiel Ryckaert pronkt ook in de stelplaats.
    Maandag 9 februari komt nu de gele drie-asser 378 terug vanuit een loods van ons erfgoed naar Gentbrugge.
    We houden u op de hoogte via deze pagina en er zal ook foto- en film materiaal gepost worden.
    Bedoeling is om deze 378 te restaureren in de "looks" van voor 1950 (zie foto's).
    Ook de binnenzijde van deze trams was anders dan de gekende blauwe zetels in de 339 en 354.

    Wordt dus vervolgd....





    02-02-2015, 12:31 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    01-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2015
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    een gezond en voorspoedig 2015 aan al onze lezers

    01-01-2015, 14:51 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    19-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mack bussen van de MIVG

    Wie kent ze nog?
    Deze "Mack" bussen uit de jaren '50-'60:

    We vonden nog enkele foto's getrokken aan de "Verloren Kost" - Nederkouter te Gent.
    Deze bus reed van de Heuvelpoort naar de Rooigemlaan.







    19-12-2014, 19:16 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    12-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wijziging rekeningnummer E.T.G. vzw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Beste E.T.G vzw leden en sympathisanten,

    Langs deze weg willen we u ons nieuw rekeningnummer doorgeven waarop u uw ledenbijdrage van €25 kunt storten. Zo blijft u op de hoogte van allerlei activiteiten van onze vereniging (o.a. Actua nieuwsbrief). Tevens geeft dit lidmaatschap u ook het recht om deel te nemen aan algemene vergaderingen en uw stem uit te brengen bij het herverkiezen van ons bestuur.

    Vanaf heden is ons rekeningnummer: IBAN =  BE41 3631 3987 1010.

    We hopen u te mogen verwelkomen bij onze vereniging die zorgt voor het behoud en onderhoud van ons Gents tram- en buserfgoed.

    Vriendelijke groet,

    De redactie

    12-12-2014, 17:44 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    11-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aankomst bijwagen 70 in De Panne

    Foto's van de aankomst van bijwagen 70 in De Panne, met dank aan Patrick Vandenbergh.















    11-12-2014, 19:06 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Transport bijwagen 70 van Gent naar De Panne

    De Gentse bijwagen 70 (zoals er vroeger reden op lijn 20 van Gentbrugge naar Melle) werd op maandag 8 december overgebracht naar De Panne.
    Er moet plaats gemaakt worden voor de nieuwe superlange trams in de stelplaats.
    Transporteur "Dick" nam deze klus op zich, tenslotte is hij specialist in dat vervoer.
    De bijwagen 70 is eigenlijk een "expo tram" uit 1913 die later verbouwd werd tot aanhangwagen. Het betreft een 2-assig voertuig.
    De "70" dateert uit 1912 (te zien op de foto's van het chassis).
    Hij vervoegt er bijwagen 50 die deze zomer zal te zien zijn bij allerlei evenementen van TTO Noordzee - Trams des Tijds.

    De foto's geven een beeld van het buitenrijden van de 70, gekoppeld aan tramrijtuig 354 en 339. Eerst werden die buiten gereden door Achiel Ryckaert waarna de 70 losgemaakt werd en in de hangar werd gereden door een "clarck". Transporteur Dick trok daarna de wagon op via tussensporen tot op de aanhangwagen.

    Ook vindt u foto's van de aankomst in De Panne, waar de "70" veilig terug op de sporen werd gezet en binnengetrokken door een historische kusttram...



















    11-12-2014, 19:02 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TE KOOP: verzameling miniatuurtrams (buitenlandse modellen)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wegens plaatsgebrek verkoop ik een collectie van 18 miniatuur modellen van buitenlandse trams (Editions Atlas).
    Prijs per tram €20 (verzendingskosten inbegrepen).
    Alle trams zitten onbeschadigd in originele verpakking en per tram zit een Franstalige fiche met uitleg en geschiedenis van het voertuig.

    Meer info te krijgen via de knop "e-mail mij" op deze pagina.

    11-12-2014, 18:26 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (5 Stemmen)
    17-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Restauratie 3-asser 378

    De kogel is door de kerk:

    De directie van De Lijn en META geven ons de technische en financiële mogelijkheid om de Gentse motorrijtuig 378 te restaureren.
    Beslist werd het rijtuig te restaureren in de toestand van begin jaren 50 zijnde dus voor de grote verbouwingen van de drieassers. (Zie foto van de gelijkaardige trams 377 en 379 in bijlage).

    Wordt dus vervolgd...





    17-11-2014, 12:49 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (11 Stemmen)
    29-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Komende restauratie?

    Indien de fondsen en de ruimte gevonden wordt, zal E.T.G. vzw overgaan tot restauratie van 3-asser 378.
    Een hele klus, maar met het gekende vakmanschap van de restaurateurs, zou dit een 3e paradepaardje kunnen worden van de 3-assige vloot van Gent







    29-10-2014, 14:48 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Einde restuaratie bijwagen 50

    In januari 2012 werd begonnen met de restauratie van bijwagen 50.
    We hebben u daarover al ingelicht en foto's op deze pagina gezet.
    De bijwagen (wagon) is nu volledig afgewerkt en werd onlangs getoond op het tramfestival van 14 september in De Panne.
    Dit wil zeggen dat de wagon van Gent naar de kust verhuisd is.



    29-10-2014, 14:39 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    23-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blauw/gele PCC trams van de MIVG

    Momenteel rest in Gent nog enkel de PCC01 (de allereerste PCC in Gent in 1971) die als museumtram kan gehuurd worden. Deze tram draagt nog het eerste oude logo van de MIVG.

    We presenteren u een greep uit het foto archief van de heer Freddy Coussens met foto's uit de jaren '80 en '90 van vorige eeuw, waarin het nieuwe logo van de MIVG te zien is en stilaan vervangen wordt door het logo van De Lijn (begin jaren '90)













    23-03-2014, 18:48 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    21-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3-asser foto's uit de oude doos

    Een terugkeer naar de jaren '60 en '70 in Gent











    21-03-2014, 14:28 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    20-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HUUR EENS EEN TRAM

    Speciaal feestje? Verjaardag? Bedrijfsuitstapje? enz...

    Huur eens een tram.

    Alle info via bijgaande bijlagen





    20-03-2014, 17:17 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    19-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tram naar Moscou

    Er zijn mensen van buiten Gent die raar opkijken als ze een tram zien naar Moscou. Moscou is een wijk op de grens Ledeberg/Gentbrugge, vlak aan de spoorweg. Bij deze: enkele foto's van de tram naar "Moscou"







    19-03-2014, 17:40 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    04-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw

    Beste Daniel,

    Ik meld me aan met dit bericht zodat ik in de toekomst eventueel nieuws kan toevoegen.

    Groeten,

    Jacques VandenDaele

    04-03-2014, 11:40 geschreven door Pierre

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    17-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Restauratie 3-asser 354

    Onlangs werd begonnen met het strippen van het interieur van onze 3-asser 354. Alle binnenwerk is weggenomen zodat het interieur kan afgeschuurd worden en daarna gerestaureerd en terug gemonteerd.

    Dit levert een aantal merkwaardige beelden op van een "lege" tram en een gewoon glas in plaats van een lijnfilm.

    We volgen de werkzaamheden voor u de komende weken.









    17-02-2014, 17:59 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    07-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijwagen 50: einde restauratie (nieuwe foto's)

    De bijwagen 50 van E.T.G. vzw is ondertussen afgewerkt.

    We zijn fier u deze nieuwe foto's te kunnen aanbieden:















    07-02-2014, 19:31 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    24-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Einde restauratie van bijagen 50

    Na maanden werk is bijwagen "50" klaar (zie foto's)









    24-01-2014, 19:02 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    26-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PRETTIGE EINDEJAARSFEESTEN

    ETG vzw en MIVG wenst alle bezoekers van deze webpagina een prettig eindejaar en een gezond 2014





    26-12-2013, 20:49 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    16-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijwagen 50: einde restauratie

    Bijwagen 50 is na maanden restauratie door Achiel Ryckert + een ploeg medewerkers van ETG vzw, een juweeltje geworden.

    Dank aan allen die er aan meewerkten en hopelijk is deze bijwagen uit 1901 binnenkort te zien in onze Gentse straten













    16-12-2013, 18:52 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gepassioneerd tramchauffeur op pensioen

    Freddy Coussens, één van de gepassioneerde tramchauffeurs bij De Lijn in Gent nam na een lange carrière afscheid van "zijn" tram, samen met echtgenote en familie.

    Gedreven zoals hij is, zal hij zeker een aanwinst zijn voor onze ETG vzw vereniging.

    We wensen Freddy een aangenaam pensioen toe! 









    16-12-2013, 18:39 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    30-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ook te huur via "Tram des Tijds" of via ETG: bus 101 van de MIVG
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ook deze MIVG bus uit 1980 is te huur via ETG of via "Tram des Tijds". De bus steekt nog in de blauw/gele kleuren van de MIVG.

    30-10-2013, 19:34 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.META bericht over Tram des Tijds
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de nieuwsbrief van META verscheen bijgevoegd artikel over de "Tram des tijds" te Gent

    30-10-2013, 19:28 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    18-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.354 op de Martelaarslaan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Onze Gentse 354 gefotografeerd op de Martelaarslaan

    18-10-2013, 12:25 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speciale rit met drie-asser 354 voor ETG leden
    Zondag 13 oktober 2013 was één van onze Gentse 3-assers, de 354, terug te zien in het Gentse straatbeeld. Voor de gelegenheid hadden de inzitten zich uitgedost in retro kledij. Ondanks de barre weersomstandigheden werd het een leuke rit. (zie artikel verschenen in de krant Het Laatste Nieuws op dinsdag 15 oktober)







    15-10-2013, 18:59 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    29-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het smeren van een 3-asser
    Het is héél belangrijk dat een drie-asser voor elk vertrek gesmeerd wordt. Het is de kunst om net genoeg en zeker niet te veel olie op te gieten. De toegang bevind zich onder de vloer in de tram, naast de motoren. 4 smeerpunten: 2 in buisjes die de olie naar de assen brengt en 2 luikjes met wieken, welke ook steeds genoeg olie moeten bevatten. De overbrenging van de motor naar de assen moet ook gesmeerd worden, net zoals de klepjes naast de tram , waar de assen in ronddraaien. Op die manier houden we ons rijdend erfgoed in goeie staat. (Dank aan Achiel Ryckaert) om het ons voor te doen.













    29-08-2013, 19:27 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tramrit op 15 augustus 2013
    Leden en familie van ETG vzw (Erfgoed trams Gent) reden een speciale rit op 15 augustus 2013. Er werd een traject afgelegd via de Clementinalaan (waar jàren geen 3-asser meer had gereden) tot aan het eindpunt aan Zwijnaardebrug. Op de foto's bemerkt u de "oude lijnfilms" van lijn 5, 7, 8 en 9.

















    29-08-2013, 19:20 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    17-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervoer van bijwagen 50
    Van de heer André Corteil uit Luik kregen we enkele foto's over het transport van de ETG bijwagen 50 in 2008. Toen werd deze wagon vervoerd van Burdinne naar de stelplaats van De Lijn in Knokke







    17-06-2013, 13:36 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog enkele nieuwe foto's over bijwagen 50
    Stilaan raakt de bijwagen 50 afgewerkt. Er is even een vakantie stop ingelast, maar daarna worden nog enkele kleinere details verder afgewerkt, zodat deze aanhangwagen terug kan schitteren.









    16-06-2013, 18:12 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijwagen 50
    In onze vereniging ETG bezitten we niet enkel de gele 3-assers of de blauw/gele trams, bussen of trolleybussen maar ook nog een heel oude "bijwagen" uit 1901 dat dankzij de deskundige kennis en leiding van de heer Achiel Ryckaert terug tot in de puntjes gerestaureerd wordt! Nadat de wagon helemaal uit elkaar werd genomen en het onderstel gezandstraald en herschilderd werd, werd ook de kast volledig hersteld en waar nodig nieuwe stukken in verwerkt. Het resultaat mag gezien worden. Stilaan nadert de "50" zoals de bijwagen heet zijn voltooiing. Dan maar wachten tot we er de baan mee op kunnen om te tonen aan onze Gentse bevolking. Onderstaand enkele beelden uit de restauratie

















    16-06-2013, 12:19 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De 101 lijnbus van de MIVG
    Onze blauw/gele bus met nummer 101 wordt momenteel ook mechanisch nagekeken om binnenkort eveneens ingezet te kunnen worden voor toeristische ritten om of af te huren voor feestelijke gelegenheden.







    16-06-2013, 12:03 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.354 drieasser is aan herschilderen toe
    Nadat de voorbije maanden hard gewerkt werd aan het oppoetsen van het interieur van de 354 worden nu de voorbereidende werken aangevangen voor het herschilderen van het koetswerk dat na vele jaren aan de kust gestaan te hebben, fel verbleekt was door de zon.









    16-06-2013, 11:59 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    09-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Expo tram op 2 juni 2013
    Vorige zondag, 2 juni was een succes dag voor de ritten met de "expo tram". Het goede weer en de vele inschrijvingen via Uitbureau Gent of ter plaatse aan het busje van "Tram des Tijds" maakten dat al onze ritten, zowel in de voor- of de namiddag volzet waren. Ervaren gidsen vertelden over het Gent van 1913 en de nog zichtbare overblijfselen. Er worden nog ritten voorzien de eerste zondag van juli, augustus en september. Wil je er bij zijn: vlug zijn is de boodschap want we hoorden vertellen dat alle zitjes reeds uitverkocht zijn. (Foto's: Erik De Keukeleire en Daniel Verheylezoon)





    09-06-2013, 17:53 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MIVG - ETG ook op Facebook
    Volg ons ook via Facebook via deze link: https://www.facebook.com/etg.erfgoedtramgent?fref=ts

    09-06-2013, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Expotram 2 juni 2013
    Morgen rijdt de "expotram" terug uit. Eerste zondag van de maand, betekent een hele dag pendelen tussen Sint-Pietersstation en centrum Gent in een grote lus. Stadsgidsen vertellen u verhalen die met de wereldtentoonstelling van 1913 te maken hebben terwijl u op één van onze museumtrams zit. Tickets aan €5 zijn nog te verkrijgen aan het speciale "Tram"busje aan het Sint-Pietersstation te Gent. Ditmaal rijden we met de 339 die deze week een grondige schoonmaakbeurt kreeg. Tot morgen?











    01-06-2013, 18:58 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    14-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.339 terug hersteld
    Onze gele 3-asser 339 (die reeds het langst in Gent staat) werd hersteld en kan nu ook terug dienst doen als museumtram. De motoren zijn vervangen en binnenkort krijgt ook hij een poetsbeurt zoals de 354 er één kreeg... Ziehier het ETG-MIVG erfgoed op één rij in de stelplaatsen van De Lijn alsook de 339 bij vorige toeristische ritten.





    14-05-2013, 15:44 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    13-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moederdag rit met de PCC01 in opdracht van META
    Een grote groep mensen reed op moederdag mee met onze blauw/gele museumtram PCC01. De tram reed door de stad vanaf Geraard Duivelsteen, langs de Korenmarkt, Gravensteen, Rabot, Begijnhoflaan, Coupure, Rozemarijnbrug, Martelaarslaan richting Sint-Pietersstation om via lijn 1 terug te keren. Daarna konden de aanwezigen aanschuiven voor een ontbijtbuffet in het "Belfort Stadscafé". Niet te vergeten: elke 1e zondag van de maand (juni tot en met september) kan u meerijden met de gele 3-asser voor een gelijkaardige rit. Tickets aan €5 via Uitbureau Gent.











    13-05-2013, 18:57 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    29-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit met museum tram 354 ter gelegenheid van 100 jaar wereldtentoonstelling te Gent
    Op vrijdag 26 april 2013 reed in de namiddag één van de museumtrams door Gent met aan boord onder andere burgemeester Daniël Termont. Op die dag was het net 100 jaar geleden dat de wereldtentoonstelling geopend werd. Een filmpje kunt u bekijken via deze link: http://www.youtube.com/watch?v=s1QUIYeCQ0Q&feature=youtu.be













    29-04-2013, 10:56 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    27-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een ideetje voor moederdag?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen http://tramdestijds.be/nieuws/nieuw-tram-des-tijds-en-brunch-in-gent (foto Freddy Coussens)

    27-04-2013, 13:04 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    11-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.als de bliksem inschrijven als je wil meerijden met de 354
    Klik op de afbeelding om de link te volgen http://www.clarbytte.be/vizitind/inschrijving.asp?boekingID=36516

    11-04-2013, 11:51 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meerijden met de 354
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wil je ook eens meerijden met de 354 museumtram? Dit kan... Sinds kort organiseert "Visit" - "Broodje Gent" ritten voor groepen, verenigingen, privé-personen enz... met de gele 3-asser. Alle info daaromtrent via: http://www.vizit.be/

    11-04-2013, 11:37 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Historich erfgoed te Gent
    De vereniging ETG (Erfgoed Trams Gent - eveneens te vinden op "Facebook") bezit tal van motorrijtuigen en bijwagens (aanhangwagens). Ook recentere types, zoals de PCC01 in blauw/gele kleuren vanaf 1971, worden gekoesterd.

















    11-04-2013, 11:23 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het poetsen van koperwerk aan de 354 3-asser
    Elke week wordt er verder gewerkt aan het opblinken van het koperwerk van de drie-asser 354. Er heeft zich in de afgelopen decennia een dikke laag bruin vuil vastgekleefd op de sloten, scharnieren, remhendel enzomeer. Die laag wordt nu mondjesmaat weggehaald zodat het koper terug mooi blinkt. Later wordt er een metaalvernis over aangebracht zodat verder onderhoud vermeden wordt aan die stukken.











    11-04-2013, 11:17 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    15-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rozemarijnbrug jaren '60
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We kregen onlangs nog een foto van tram 318 (?) met bijwagens komende van Coupure Rechts en de draai nemend naar de Rozemarijnbrug. Nu is de brug zo goed als plat en moeten de trams die helling niet meer op.

    15-03-2013, 16:53 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    10-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reclame voor witbier
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze tram reed in de jaren '80 door Gent. Nostalgische beelden van de hoek van de Veldstraat.

    10-03-2013, 11:29 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    09-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Gentse tram erfgoed.
    Onze collega Marcel Van Damme stuurde terug enkele foto's door uit zijn collectie. Regelmatig zullen we u laten meegenieten van deze documenten. Vandaag presenteren we u de 328 3-asser met bijwagen zoals hij dienst deed op lijn 20 naar Melle. Ook de 216 zomertram die in het verleden jàren dienst deed als werfwagen. Gelukkig werd deze gespaard en terug hersteld in zijn oorspronkelijke versie als open zomertam.









    09-03-2013, 12:37 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    08-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Restauratie bijwagen 1901 (deel )
    De bijwagen uit 1901 welke momenteel gerestaureerd wordt, zag er oorspronkelijk uit zoals op onderstaande foto's te zien is. Een enthousiaste ploeg vrijwilligers is volop bezig aan het restaureren van dit historisch rijtuig.

















    08-03-2013, 14:15 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Restauratie bijwagen 1901
    Vanuit ETG (Erfgoed Trams Gent) is men reeds maanden bezig een oude bijwagen uit 1901 volledig te restaureren. We geven u graag enkele fotografische impressies.

















    08-03-2013, 14:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    07-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.opkuis "354" "-asser
    Sinds enkele weken zijn we in kader van het ETG-project gestart met de opkuis van de 3-assers. Eerst komt de 354 aan de beurt, later volgen de 339 en bijwagen 70. Ook de restauratie van onze oudste bijwagen uit het jaar 1901 vordert goed. Opkuis betekent: grondig kuisen: uitschuren van de passagiersruimte, ramen lappen, koperwerk oppoetsen (er ligt momenteel een dikke vette bruine laag op), platforms stofzuigen en eventueel nieuw laagje verf, chassis stofvrij maken enz... enz... Ondertussen kreeg de PCC01 ook hier en daar een nieuw likje verf.

















    07-03-2013, 17:32 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    11-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Controller 3-asser
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wie zich afvroeg hoe een controller van een 3-asser er van binnen uitziet: hier het resulaat. (foto EDK)

    11-02-2013, 18:18 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.354 met Hermelijntrams
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een groter contrast bestaat niet: onze goeie Gentse 3-asser 354 gefotografeerd samen met 2 trams van het type "Hermelijn" aan de Cataloniëstraat te Gent (foto: EDK)

    11-02-2013, 17:49 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fiat Van Hool bus 101 MIVG
    Deze oude Fiat Van Hool bus 101 staat dezer dagen terug in zijn thuisstad Gent. Daardoor kleuren sommige hangers terug geel/blauw.



    11-02-2013, 17:41 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    23-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vredige feesten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen MIVG wenst u allen en uw dierbaren een vredige Kerst en een voorspoedig 2013

    23-12-2012, 18:33 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    15-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstrit TTO
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Onze collega's van TTO Noordzee organiseren een Kerstrit met één van hun kusttrams. Alle info is terug te vinden op deze webpagina: http://www.ttonoordzee.be/ ETG Gent zal binnenkort een DVD uitbrengen over de terugkeer en de ritten met de 3-asser 354. Verder nieuws volgt.

    15-12-2012, 17:14 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    27-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proefrit 354 op Rozemarijnbrug
    Op dinsdagvoormiddag 27 november 2012 werd met de museumtram 354 proefgereden op de route van tram 24. Dit om de doorgang aan de Rozemarijnbrug te testen. De heer Achiel Ryckaert (specialist in herstelling/restauratie) bediende de controller (besturing).





    27-11-2012, 16:30 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Historische tramrit 354
    Vorige zaterdag 24 november reed terug een gele 3-asser door het centrum van Gent en heen en terug naar Evergem en naar Melle Leeuw. Deze rit kon op heel wat sympathie en interesse rekenen. Zo ook aan het Rabot waar foto's werden genomen door de mensen van de actiegroep "voor het behoud van de bomen op de Begijnhoflaan" post hadden gevat. U zal deze tram in de toekomst wel meer in Gent in het straatbeeld zien.





    27-11-2012, 16:21 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    22-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tramrit met oude 3-asser in Gent
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zaterdag 24 november rijdt terug een oude drie-asser door Gent. Hij zal op diverse lijnen te zien zijn. Het is de bedoeling om er regelmatig mee naar buiten te komen.

    22-11-2012, 18:36 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    11-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Relaas van een jonge trambestuurder
    Datum 06 januari 1978 Toen ik als jongste trambestuurder van de MIVG met mijn tram van lijn 4 "doorstreept" in het verkeer op de Ketelbrug richting station stond aan te schuiven kwam er plots een enorme stofwolk op ons af. Er was vrijwel geen zicht meer door de voorruit en na enige tijd gaf ik alle deuren vrij en ging ik met de passagiers kijken : verbouwingswerken aan een winkelpand deden het eerste verdiep instorten. Er waren geen gekwetsten maar de tramlijn was voor de rest van de avond onderbroken, pas de volgende middag kon het verkeer weer door. Na mijn dienst 's avonds ben ik deze foto's gaan maken. Trambestuurder Freddy Coussens



    11-11-2012, 12:34 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.339 3-asser als werfwagen eind jaren '70
    Bijgaande foto's tonen de 339 die op 17 oktober 1977 klaar staat voor een transport van rails op het net. De opname vanop de Keizerbrug is gemaakt op 17 februari 1978. In de periode 1974 tot 1979 was de 339 met de 332 ingedeeld op de Spoordienst, als vervanging van de 173 en 216. Tekst én foto's: Freddy Coussens (waarvoor onze oprechte dank).

    Bijlagen:
    339 dia_0027.jpg (145.4 KB)   
    339 dia_0028.jpg (150 KB)   
    339 dia_0030.jpg (182.7 KB)   

    11-11-2012, 12:19 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    15-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Filmpje over de rit met de 354 3-asser op 13/10/2012
    Klik op de afbeelding om de link te volgen http://www.youtube.com/watch?v=dsX1hpC8NuY&feature=youtu.be

    15-10-2012, 13:33 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    12-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tramrit met 3-asser door Gent op zaterdag 13 oktober 2012
    Morgen, zaterdag 13 oktober krijgt iedereen de kans om een oude gele 3-asser terug door het centrum van Gent te zien rijden. De vereniging Erfgoed Trams Gent (ETG) kreeg toelating van De Lijn om op het net te komen. Wie hem wil zien komt best tussen 13 en 16 uur in Gent centrum.



    12-10-2012, 19:56 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    16-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw: DVD over de Gentse Trolleybus 11 in Solingen (D)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen DVD Een Gentse trolleybus in Solingen ! (A. Corteil - M. Fey) NIEUW ! De Gentse trolleybus 7411, eigendom van een Luikse fan, was een van de deelnemers bij de feesten voor 60 jaar trolleybussen in Solingen, op 30 juni 2012. 80 min. kleur. Beschikbaar ! 13 EUR post inbegrepen voor België, te storten op rekening 000-1331917-10 van TRAMANIA vzw BIC : BPOTBEB1 IBAN : BE41 0001 3319 1710 Kijk ook naar “Boeken / DVDs” op www.tramania.com of www.vicinal.com

    16-08-2012, 18:15 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    13-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MIVG Mack
    Klik op de afbeelding om de link te volgen MIVG Mack op lijn 80 aan het Sint-Pietersstation

    13-06-2012, 19:36 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MIVG bus Brossel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We kregen nog een prachtige tekening door, ditmaal van de "Brossel" van de MIVG, met dank aan de heer Fernand Van de Plas

    13-06-2012, 19:27 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    02-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mack autobussen van de MIVG
    De heer Fernand Van de Plas stuurde ons bijgevoegde kleurtekeningen door van de bekende "Mack" autobussen destijds in dienst van de MIVG




    02-06-2012, 12:51 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    12-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tramkop in een Gentse firma
    Wat velen niet wisten (ook wij niet) is dat er in een firma in groot Gent de kop staat van een vroegere 3-asser: de 330... Even dromen dat je de bestuurder bent van deze "koffiemolen"...
    (met dank aan speurneus Erik De Keukeleire)








    12-03-2012, 18:37 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.naar Melle
    Jaren geleden eerst met tram 20 (331) en later met bus 20 (570)



    12-03-2012, 18:31 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    05-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gentse trams in 1916
    Tijdens de 1e wereldoorlog werden er in Gent foto's genomen waarop zeer oude trams te zien zijn. U kan ze hier bewonderen:







    05-03-2012, 15:09 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (7 Stemmen)
    09-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Memorabilia te koop
    Een verzamelaar biedt memorabilia te koop aan over het openbaar vervoer. Meer info via onderstaande link:

    http://www.2dehands.be/verzamelen/overige-verzamelstukken/memorabilia/buurspoorweg-nmvb-sncv-112854259.html

    09-02-2012, 17:04 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    19-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog oude bestaande Gentse trams en aanhangers

    Goed nieuws voor wie het nog niet wist: er bestaan nog 2 oude Gentse 3-assige trams. Die staan  ergens in een depot en er is nog wat werk aan. Hopelijk zien ze ooit nog hun oude "thuis" in Gentbrugge terug!
    Neem daarbij nog de volledig te restaureren "403" en Gent zou dan 5 oude trams terug hebben... Blijven dromen...

    Nieuwe inbfo, ons bezorgd door de heer Marcel Van Damme, waarvoor dank:

    2 rijvaardige drie-assers in Gentbrugge ( 354 en 339 ).

    1 rijvaardige drie-asser die aanhangwagens kan koppelen + 2 aanhangwagens in museum Groene Hoek te Antwerpen ( 328 ).

    1 rijvaardige twee-assige open zomertram in museum Groene Hoek te Antwerpen ( 216 ).

    In een militaire opslagplaats in Weelde staat PCC 54 ( hij word later geschilderd in het blauw-gele 2de MIVG logo ).

    2 drie-assers staan ook in Weelde ( 378 & 332 ) waarvan de 332 een zeer grondige opknapbeurt moet krijgen ( al het ijzer is roest , controllers ook heel roest enz... )  en de 378 is in zeer slechte staat  (koetswerk zeer slecht , dak staat op instorten , alles is ook heel roest ). De tram staat ook scheef omdat hij verkeerd getransporteerd is: hij is opgetild aan de bumpers met als resultaat 1 bumper verwrongen en hij past niet meer op het chassis bij het op zijn plaats zetten in Weelde.

    Kast van de 403 staat ook in Weelde.





    19-01-2012, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    05-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe dienstregelingen bij De Lijn
    Raadpleeg even de link hieronder om de nieuwe uurregelingen te kennen:

    http://www.delijn.be/index.htm

    05-01-2012, 13:43 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    27-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gent, de fiere stede
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hier zie je waarop, wij Gentenaars, fier zijn.
    Ook de 3-assers komen mooi in beeld.

    27-12-2011, 18:23 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    19-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstrit ETG met museumtram PCC01
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zondag 18 december 2011 reed de museumtram PCC01 uit voor een kerstrit. Aan boord: de leden van ETG (Erfgoed Trams Gent).
    Beelden van deze rit vindt u via onderstaande link.
    Met dank aan Marcel Van Damme (in MIVG-uniform) om ons veilig en wel door de sneeuwbui gereden te hebben! 

    https://picasaweb.google.com/104653827767226731464/ETGKersttram18Dec2011?authkey=Gv1sRgCJiM58vsvbqo_QE
    #

    En hier het filmpje:
    http://www.youtube.com/watch?v=3ZkGipjg0IQ&list=UU1UrWUpYh-GrrlMtI_UGhug&index=2&feature=plcp

    19-12-2011, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    18-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerst en nieuw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste bezoekers, we wensen u en al wie u dierbaar is een vredige Kerst en een gezond 2012 vol tramplezier

    18-12-2011, 12:18 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    05-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe lijnfilms voor oude PCC trams
    Vanaf maandag 5 december 2011 verschenen oude PCC trams (nog uit de tijd van de MIVG) in het Gentse straatbeeld met nieuwe groene lijnfilms "4 Zwijnaardebrug" en "4 Moscou", dit ter vervanging van de kartonnen bordjes achter de voorruit die in het donker onzichtbaar waren. Bekijk ook het filmpje: 
    http://www.youtube.com/watch?v=7MpD4452qjo






    05-12-2011, 17:48 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    28-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PCC01 aan het Sint-Pietersstation in 1971
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gepensioneerd chauffeur en medewerker van de "MIVG" en "De Lijn", de heer Marcel Van Damme, bezorgde ons bijgevoegde foto van de PCC01, pas in dienst bij de MIVG. Bemerk vooral de afwezigheid van de 4 rode achterlichten/stoplichten destijds. Eén enkel rond glas met daarin de knipperlichten en achterlichten/stoplichten was destijds standaard. 

    28-11-2011, 13:51 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    20-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 nieuwe uitgaven
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De heer Erik De Keukeleire meldt ons dat hij 4 nieuwe uitgaven heeft over het tram- en streekvervoer in en om Gent.
    Alle info op bijgaande foto.
    U kunt de heer De Keukeleire bereiken via erik.dekeukeleire@hotmail.com of op adres: E3-plein 93 - 9050 Ledeberg. Telefoon: 09 230 47 05.

    20-11-2011, 11:43 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    11-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kast van motorrijtuig type
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Onlangs kregen we een foto van de kast van een tweeasser (zie bijlage). Het gaat over een motorrijtuig type "Expo" dat dus buiten dienst gesteld werd toen het laatst dienst deed op lijn 8 (zie bord boven de deuren). Heeft iemand enig idee over welk rijtuig het zou gaan en waar deze kast zou staan?
    Stuur ons aub een mailtje via de "e-mail" knop op deze pagina.

    11-11-2011, 10:16 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    28-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe boeken over de Gyrobus en de NMVB
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De heer Erik De Keukeleire heeft weer een aantal publicaties uitgebracht die je bij hem kan bestellen en/of afhalen. Best een seintje vooraf aub (zie bijlage)

    28-10-2011, 11:36 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    12-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.354 terug thuis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze voormiddag kwam de 3-asser "354" na 37 jaar terug naar "huis" in Gent. Na zijn dienst bij de MIVG reed hij enkele jaren op een toeristische lijn te Thuin om nadien te verhuizen naar Knokke en er elk jaar deel uit te maken van "Trammelant". Nu is hij dus terug in Gent en maakt samen met de "339", de bijwagen 70, de PCC01 en de oudste bijwagen uit 1900 deel uit van het Erfgoed Trams Gent. Een fotoreportage kan u zien via onderstaande link:


    https://picasaweb.google.com/104653827767226731464/MuseumtramsGent
    #

    12-10-2011, 16:30 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    19-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PCC01 van de MIVG in krant "De Gentenaar"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Reporter Tom Dams van de krant "De Gentenaar" bracht in de editie van maandag 19 september 2011 een mooi verslag van de uitstap van enkele bewoners van het woonzorgcentrum "De Vijvers" met de blauw/gele PCC01 van de "MIVG" (nu "De Lijn"). Voor enkele van die bewoners was het wel héél speciaal aangezien ze vroeger nog bij de "MIVG" werkten (zie krantenartikel in bijlage).
    Met dank aan de heer Tom Dams voor toelating publicatie.
    Foto: dodi

    19-09-2011, 18:58 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (5 Stemmen)
    06-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Info van DE LIJN i.v.m. de PaGas werken in centrum Gent
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Lijn 4: Zwijnaardebrug - Gentbrugge Moscou
    Lijn 21: Kouter - Melle Leeuw
    Lijn 22: Kouter - Gentbrugge D.C.

    wegens wegen- of andere werken langs het traject.

    Vanaf 05/09/2011

    Plaats en reden voor de omleiding:
    Gent: Wegwerkzaamheden PAGAS  (fase 1)
    Volledige vernieuwing van de Papegaaistraat, Annonciadenstraat en Gebroeders Vande Veldestraat.
    De werken gebeuren in 3 fasen:
    Fase 1: (september 2011 tot februari 2012) nutswerken.
    Fase 2: (maart 2012 tot oktober 2012): nutswerken + Rozemarijnbrug
    Fase 3: (november 2012 tot einde werken) nutswerken + heraanleg PAG-as

    Alternatieve reisweg tramlijn 21 en 22: zal tijdens de werken beperkt worden tot aan de halte Gent - 'Zonnestraat'.
    Niet-bediende haltes: Gent - 'Oude Houtlei' en 'Galgenberg'.
    Alternatief: Het deel van het traject van lijn 21/22 tussen de halte Gent - 'Rozemarijnbrug' en 'Sint-Pietersstation' zal overgenomen worden door de nieuwe lijn 24 .
    Reisweg lijn 24 : Melle Leeuw via Gent Zuid naar Korenmarkt - Rabot - Rozemarijnbrug - Sint-Pietersstation.
    Het traject tussen de halte Gent - 'Sint-Pietersstation' en 'Zwijnaarde - 'Gestichtstraat' wordt uitgevoerd door lijn 4 . Deze rijdt vanaf Moscou via Gent Sint-Pietersstation tot Zwijnaarde.
    Perronbediening: Perron 17 : tram 4 richting Zwijnaardebrug, Perron 20: tram 4 richting Moscou, Perron 18 : tram 24 richting Melle.

    06-09-2011, 18:51 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!