NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Reisbabbels
Dagboek en foto's van mijn reizen
Wij gaan vaak en graag op reis, meestal met de caravan. Van onze reizen hou ik steeds een dagboek bij. Soms komt het dagboek op deze blog, of kan je gewoon meegenieten van mooie reisfoto's. Voor wie er wat aan heeft: de volledige reisverslagen staan op onze site REIZEN ANNIE EN ALAIN

MIJN KINDERBOEK
Mijn kinderboekje: De grote avonturentocht van Bo wordt uitgegeven door Boekscout.
Meer info hierover kan je vinden op de site:
MIJN KINDERVERHAAL
of op de site van BOEKSCOUT

Photobucket

Wie is Molleannie ?
Blognaam: Molleannie
Geboren 17.12.1950. Boogschutter dus.
Bruin haar (met rode gloed uit het flesje), bruine ogen.
Lengte: 1,68 m – Gewicht: 69 kg.
Gehuwd, 2 kinderen: een zoon en een dochter.
Beroep: in brugpensioen na een loopbaan van 35 jaar als bediende.
Hobby’s: reizen, lezen van een goed boek, wandelen, fietsen.
Ik ben optimistisch van aard, ik houd van nieuwe uitdagingen en van contacten met mensen.
Sedert mijn man en ik allebei bij de grijze non-actieven behoren, gaan wij graag en vaak op reis.
Wij gaan meestal met onze caravan of we huren een appartementje.
We genieten zoveel we kunnen.

GA OOK EENS KIJKEN BIJ:
  • ANNIE EN ALAIN
  • BABBELS
  • Gastenboek

20-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland - Besluit reisverhaal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Schotland zal mij bijblijven als een land van fascinerend mooie landschappen, van romantische meren, van vele mooie kastelen en ruines en van kusten waar de woeste golven tegen de rotsen beuken. Je ziet er overal met muurtjes omheinde weiden, heel veel schapen, langharige koeien. In de Highlands kan je kilometers over een heel smalle weg, door een heuvelachtig, boomloos niemandsland rijden en als je geluk hebt kan je in de vlakten hele kudden herten zien. Voor de kusten liggen talloze eilandjes.
    Schotland zal mij ook bijblijven als een land waar het heel veel regent.
    De Schotten zijn vriendelijke, gastvrije mensen.
    Ik heb genoten van Schotland, maar de regen was soms een grote spelbreker.
    Alle foto's die genomen zijn in Schotland kan je terugvinden onder: http://www.reizenanniev.fotopic.net

Schotland praktisch
    Wij zijn met de auto naar Schotland geweest. Het links rijden went vlug. We overnachtten meestal in een Youth Hostel, tenminste als we een afzonderlijke kamer konden krijgen, want slapen in een gemeenschappelijke of gedeelde kamer wilden wij liever niet. Verder hebben wij ook enkele keren gelogeerd bij particulieren in een "Bed en Breakfast".
    Overnachten in Schotland is vrij duur. Voor Bed and Breakfast mag je rekenen op 20-25 Pond per persoon en per nacht (uitgebreid ontbijt inbegrepen). In een Youth Hostel betaal 12-15 Pond per persoon en per nacht. In deze laatste is er steeds een goed uitgeruste keuken waar je zelf iets kan klaarmaken, er is een leefzaal met TV en soms ook een vrijetijdszaal met biljart en gezelschapsspelletjes.
    Een hotel is erg prijzig: 40-100 Pond per spersoon en per nacht !
    Er zijn ook nog de Backpackers Hostels, maar meetal hebben die alleen gemeenschappelijke slaapzalen.
    In alle tourist-info bureau's kan je de adressen en prijzen van Youth Hostels en B+B krijgen.
    De benzine en diesel is ook heel duur: bijna 1 pond per liter.

20-04-2005, 15:07 geschreven door Molleannie
    14-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland Hadrians Wall
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hadrians Wall

Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland - Inveraray Castle
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Inveraray Castle

Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland donderdag 14.4.2005 - 4e regen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We verlaten Oban en rijden richting zuid. Op onze weg nemen we nog even een kijkje bij Inveraray Castle, een echte blikvanger. Dan gaat het verder tot Carlisle en gaan we een kijkje nemen bij Hadrians Wall. Daarvoor moeten we een stukje te voet de heuvel op in de gietende regen. De restanten van het fort en de muur hebben we dan ook vlug gezien, ondanks de boeiende geschiedenis die aan Hadrians Wall is verbonden.
    Ronder 18 h houden we halt in Worksop en vinden een kamer in een Travelodge Hotel.
    Morgenavond nemen we de boot in Dover terug naar huis.

13-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland woensdag 13.5.2005 - 8e bewolkt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Omdat er in de voormiddag toch een beetje zon tevoorschijn komt, besluiten we een lange kustwandeling te maken. We hebben na het ontbijt nogal lang zitten kletsen met een Schots echtpaar, die hier in Oban een boot hebben en de omgeving goed kennen. Rond 10h gaan we op stap. Onze weg leidt langs de kust tot we aan een keienstrand komen. Hier nemen we een pad dat ons over de rotsen voert. Het pad is sompig en glad, maar de uitzichten zijn magnifiek! Rond 13h30 zijn we terug. Ondertussen regent het alweer. Rond 15 h is het een beetje opgeklaard en trekken we te voet Oban-stad binnen, even shoppen en rondslenteren in het haventje.
    Morgen vertrekken we richting zuid.

13-04-2005, 00:00 geschreven door Molleannie
    12-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland - Oban
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Kuststadje Oban

Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland - Easdale
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vissersdorp Easdale

Reacties (0)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Country View

Country View

Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland 12.4.2005 - 8e bewolkt, regen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag rijden we eerst naar Loch Awe. Langs dit meer staat het mooie Kilchurn Castle. Vandaar gaat het via Glenn Lonan, langs smalle boereweggetjes tot in Killinver. Tussen de regenbuien door kom af en toe een waterig zonnestraaltje, maar de weergoden zijn ons niet gunstig. We genieten volop van "the country". We zien prachtige boerderijtjes, gelegen in een grandioos natuurdecor, er zijn de vele schapen met hun lammtjes, paarden en enkele koeien. Killinver ligt aan zee en we volgen de mooie kustlijn tot in Easdale aan the Sound of Inch, een van de vele inhammen. Easdale is een parel van een vissersdorpje. Net voor Easdale ligt het eilandje Sell. Het is net of we midden in een schilderijtje zitten. Daarna keren we terug naar Oban, waar we nog even rondslenteren en naar een uitkijkpunt op de heuvel wandelen zodat we een schitterend uitzicht hebben op de baai en het stadje Oban. En dan is de dag weeral om.

11-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland - Glencoe

Wandeling omgeving  Glencoe

11-04-2005, 00:00 geschreven door Molleannie
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland maandag 11.4.2005 - 12e bewolkt, regen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de vroege morgen is er nog steeds regen, maar in de loop van de voormiddag klaart het op en we maken van de gelegenheid gebruik om naar Glencoe te rijden en daar een mooie wandeling te maken: de Lochan trails. Het laatste stuk van de wandeling even voor 16h begint het alweer te  regenen en we rijden onder een loodzware hemel terug naar Oban.Ondertussen is ook de wind fel aangewakkerd, m.a.w. een hondeweer! Maar de mooie wandeling door het bos en langs een romantisch meertje heeft ons deugd gedaan. We kijken vanuit de eetzaal naar de met dreigende wolken overtrokken baai en genieten van ons aperitiefje.

11-04-2005, 00:00 geschreven door Molleannie
    10-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland Glenn Affric
    Klik op de afbeelding om de link te volgen River Affric

10-04-2005, 00:00 geschreven door Molleannie
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland zondag 10.4.2005 - 11e bewolkt - regen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wij worden alweer verwend met een heerlijk en overvloedig ontbijt met zachte doedelzakmuziek op de achtergrond.  We nemen afscheid en gaan eerst naar Glen Affric, dit is de vallei van de rivier Affric, een paradijs voor wandelaars. Wij houden halt waar een wandeling naar Dog Falls begint. Het zonnetje komt net even tussen de regen door, dus gaan we op stap en volgen het pad langs de rivier tot aan de waterval. Het pad is heel modderig, maar het is toch een heel mooie wandeling. Als we terug bij de auto komen, is het alweer aan het regenen.  We rijden weer verder, stoppen nu en dan om een foto te nemen of iets te filmen. Tussen Loch Linnhe en Loch Lochy zien we de trappen van Neptunus: dit zijn een groep van 8 sluizen die het niveauverschil van 21 m op het kanaal tussen beide meren overbruggen.
    Rond 17h zijn we in Oban, waar we overnachting zoeken in het Youth Hostel, dat gelegen is in een heel mooi gebouw, vlak aan de zee. Vanuit de eetzaal heb je een schitterend uitzicht over de baai van Oban.
    We boeken meteen voor 3 nachten, wan van hieruit zijn een schat van uitstapmogelijkheden en Oban zelf is een charmante badplaats.

10-04-2005, 00:00 geschreven door Molleannie
    09-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland - Victoria Falls
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Victoria Falls

09-04-2005, 00:00 geschreven door Molleannie
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland zaterdag 9.4.5005 - 6e Regen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na een typisch Engels ontbijt verlaten wij onze vriendelijke gastheer en gastvrouw om langs de westkust terug zuidwaarts te gaan. Eerst gaan we naar Stoer en The point of Stoer waar volgens onze gastheer zeehonden te zien zijn. Misschien vanwege het slechte weer, maar we hebben geen zeehonden gezien. Wel hebben we genoten van het mooie, rotsachtige kustlijn. Dan rijden we verder naar Inchnadorf waar onderweg nog de ruine van een kasteel te bezichtigen valt. In Ullapool houden we halt om in een van de restaurantjes van het kustdorpje te lunchen. We rijden weer verder zuidwaarts waar we eigenlijk een wandeling zouden maken naar de Conishalach-gorge, maar niet alleen de regen is spelbreker, het wandelpad is afgesloten om veiligheidsredenen. Even na Gailoch zijn de Victoria Falls goed voor een tussenstop en een foto (alweer in de regen). In Contin vinden we opnieuw onderdak bij particulieren (Bed en Breakfast). We worden heel warm en vriendelijk onthaald en onze gastheer en gastvrouw nodigen ons uit voor koffie met zelfgebakken cake.

09-04-2005, 00:00 geschreven door Molleannie
    08-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland - Noordkust
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Kust tussen Tongue en Durness

Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland - Urquhart Castle
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Urquhart Castle - Loch Ness

Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland Loch Ness
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Loch Ness

Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schtoland - vrijdag 8.4.2005 - 1e koud - sneeuwbuien
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vooraleer we verder Noordwaarts gaan, gaan we naar Loch Ness, dat door de mythe van het monster wel het meest bekende meer van Schotland is. Het is nog steeds heel koud.
    Loch Ness is evenals vele andere meren van Schotland heel schilderachtig. Op onze weg langs het meer ligt Urquhart Castle. Daarna gaat het richting Noorden, naar Tongue dat helemaal in het noorden aan de kust ligt. Het is een smalle, eenzame weg, door een heuvelachtig, boomloos niemandland. Bovendien krijgen we nu en dan een flinke sneeuwbui. Dorre heuvels, bedekt met een dun laagje sneeuw, hier en daar een meertje of een ven, en verder niets. Er is heel weinig verkeer, geen dorpjes. En dan kan ons geluk niet meer stuk: niet ver van de weg in de besneeuwde vlakte zien we een grote kudde bruine herten. We houden zachtjes  halt en stappen zo stil mogelijk uit de auto.
    Toch slaat de kudde op de vlucht. We zijn er nog net in geslaagd een paar foto's te nemen van de rennende dieren.  Het was grandioos, zoiets maak je maar zelden mee.
    Tongue zelf is een dorpje van niks, maar weer kunnen we niet genoeg krijgen van de prachtige vergezichten. We volgen de kust naar Durness, zien enkele mooie stranden en hoge kliffen, waar de zee tegenaanbeukt. Dan gaan we verder naar Scourie langs een eenzame , maar nog steeds uitermate mooie route. In Kylesku hadden we graag een lodge gehuurd (soort chalet), maar dat was niet mogelijk. We hebben dan onderdak gevonden "Bed and Breakfast" bij partikulieren in Lochinver.
    Vanuit onze kamer hebben wij een schitteren uitzicht over de baai.

07-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland - Briar's Falls
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wandeling naar Briar's Falls

07-04-2005, 00:00 geschreven door Molleannie
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland donderdag 7.4.2005 - 4e, koud, sneeuw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanavond moeten we Inverness bereiken waar we onze slaapplaats in de jeugdherberg reeds hebben geboekt. Maar onderweg hebben we een aantal bezienswaardigheden te bezoeken. Onze eerste halte is Pitlochry waar we de dam met de zalmtrap bezoeken. De zalmtrap werd speciaal gebouwd omdat de dam de tocht van de zalmen belette. Jaarlijks passeren zo een 5700 zalmen deze zalmtrap.
    Daarna gaan we naar Blair Castle. Het kasteel met zijn sneeuwwitte muren is indrukwekkend mooi. Dan gaat het verder naar Queen's View, een uitkijkpunt aan de oever van Loch Tummel.
    Ondertussen is het bitterkoud. De temperatuur haalt amper 4° en er waait een felle, gure wind.
    Toch wagen we ons rond de middag aan een wandeling naar Briar's Falls. Het loont de moeite. Het is een brokje puur natuur met diep in het woud de mooie waterval.
    Daarna rijden wij een stukje om naar Glenlivet waar we een whisky-destillery bezoeken en natuurlijk ook een glaasje van de pure malt-whysky proeven.
    Ondertussen is de temperatuur gedaald tot 0° en woedt er een heuse sneeuwstorm. Er ligt een dun laagje op de weg en de wind is nog steeds heel hevig. Dus na de leerrijke rondgang door de Glenlivet Destillery rijden we vlug verder, want we zijn er niet helemaal gerust in. We willen zo vlug mogelijk terug op de hoofdweg zijn, want het blijft sneeuwen, "een blizzard" zoals de Schotten zeggen.
    Even na 18h zijn we in Inverness in een volzette jeugdherberg.

07-04-2005, 00:00 geschreven door Molleannie
    06-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland - Dochart
    Klik op de afbeelding om de link te volgen The Dochart Falls

Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland - Loch Katrine
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Loch Katrine

Klik op de afbeelding om de link te volgen Highland Longhair Cows

Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland - woensdag 6.4.2005, 5e, zwaar bewolkt, regen

Het was een woelige nacht. Rond 00h30 werden we immers gewekt door brandalarm ! In het hele gebouw klonken schrille sirenes. Ook in onze kamer was er een alarm, dus was onze schrik groot. Maar het was vals alarm. Het duurde wel een hele tijd voor we terug in slaap vielen.
    Deze morgen was de hemel grijs en het regende. We zijn de hele dag door regenbuien geplaagd geweest.
    We rijden naar het merengebied te beginnen bij het mooie Loch Lomond. Onze uitstap voert ons ook door het Trossach National Park. Voor de eerste keer zien we de langharige Highland koeien.
    Het Loch Katrine moet bij mooi weer werkelijk een plaatje zijn, helaas het regent op dat moment pijpestelen.
    In Aberfoyle bezoeken we het Scottish Wool Centre. Dan rijden we ook nog naar Killin, waar na de zware regenval de rivier Dochart en "the Falls of Dochart" een spectaculaire aanblik bieden.
    Een wandeling zoals gepland zit er niet in, want het blijft de hele tijd hevig regenen. Dus keren we terug naar Stirling. Morgen vertrekken we richting Inverness.

05-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland - Stirling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op Stirling

Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland - Edingbourgh
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op Edingbourgh

Reacties (0)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Edingbourgh Castle

Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland - Neidpath Castle
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Neidpath Castle

Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland - River Tweed
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op de river Tweed in de Tweed vallei.

Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland - Abbotfordhouse

Woning van Sir Walter Scott

Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland dinsdag 5.4.2005 - 120, zonnig

Onder een stralend zonnetje verlaten we Melrose. En al komt de temperatuur niet boven de 12°, we hebben bijna de hele dag zon. Eerst toeren we in de omgeving van Melrose. Het links rijden zijn we ondertussen al goed gewend. De smalle weggetjes, de ommuurde weiden en velden, de schapen en lammetjes in de weiden, hier en daar een typisch Schotse cottage, bloeiende brem, dat alles is wonderbaarlijk mooi en straalt rust uit. Buiten de dorpjes is de streek niet dicht bevolkt.
    We bewonderen Abbotsford House (woning van Sir Walter Scott) en rijden door de vallei van de rivier Tweed richting Peebles. In de omgeving zien we het mooie Neidpath Castle. Kort na de middag zijn we in Edingbourgh, de hoofdstad van Schotland. We beperken ons bezoek tot de oude stad, beginnend bij Edingbourg Castle, bovenop een rots liggend en als het ware de stad dominerend. We dwalen naar beneden naar Princess-Street en bewonderen de vele mooie gebouwen. Tussendoor proeven we van de populaire "Fish and Chips"; lekker maar nogal zwaar.
    Daarna gaat het richting Stirling, waar we in het Stirling Youth Hostel onderdak vinden.
    De rest van de dag bregen we door met een wandeling door het mooie stadje Stirling. Er is een heel mooi oud stadsgedeelte met o.a. een kasteel en er is een oude gevangenis: the old town jail. Het Youth Hostel zelf is eveneens een mooi oud gebouw en ligt vlak naast de gevangenis.
    Het was dus wel een goed gevulde dag vandaag.

04-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schotland - Melrose Abbey
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit zijn de ruines van Melrose Abbey

04-04-2005, 00:00 geschreven door Molleannie
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 4.4.2005 - Vertrek naar Schotland

We zijn vroeg uit de veren, want onze boot vertrekt te Calais om 7h40. Onze valiesjes zitten in de auto en we zijn er helemaal klaar voor. We kunnen nog net een stralende zonsopgang filmen terwijl de boot afvaart. Helaas is er van zon geen sprake meer als we te Dover aankomen. Het is mistig en er valt een druilerige regen. Na de middag komt de zon af en toe eens piepen.
    Tussen Carlisle en Vortridge ligt Hadrian's Wall, een 2000 jaar oude verdedigingsmuur. Wij rijden zelfs een stukje om, om een glimp van de restanten van de muur te kunnen zien, maar helaas veel was er niet te zien. Waarschijlijk zijn de best bewaarde overblijfselen rond Carlislegelegen, dus moeten we het op onze terugweg naar huis nog eens proberen. Rond 18 h zijn we in Melrose en we zoeken onderdak in het Melrose Youth Hostel. Na ons avondmaal doen we nog een ommetje door Melrose. Eeen pad leidt ons langs de ruines van Melrose Abbey, gebouwd in 1136 en hersteld in de 15de eeuw. De ruines hebben een rare okerrose kleur en zijn bijzonder mooi.

04-04-2005, 00:00 geschreven door Molleannie
    Cool Slideshows

Druk op onderstaande knop als je mij een e-mail wilt zenden.