Inleidende opmerkingen bij het ontstaan van het doe-project
Eind 2002
Eerst was er Jaana.. Zij plantte het zaadje in mijn geest. Tijdens een kringgesprek vroeg zij het woord en vertelde vol enthousiasme dat ze een stukje tekst wou voorlezen. Tegelijkertijd toonde zij het boek: Tolkien "In de ban van de ring". Na het voorlezen werd er uitvoerig commentaar gegeven, want de meesten hadden via de filmversie in de bioscoop of huiskamer kennisgemaakt met het verhaal.
Wat mij bijzonder opviel, was dat iedereen vooral geboeid leek door de bijna onmogelijke taak de opdracht tot een goed einde te brengen. Maar ook het feit dat de hoofdrolspelers soms beroep konden doen op magie bleek erg tot de verbeelding te spreken.
Om in te spelen op wat leefde in hun denkwereld had ik de leerlingen van de 3de graad al een klassikaal kwartetspel rond magie en bijgeloof laten vervaardigen en hen er uiteraard ook mee laten spelen, maar ik had er tot dan niet aan gedacht magie en fantasie te gebruiken als mogelijk leermiddel ( cfr. "Bijgeloof en magie" -Flora Janssens - Samenspel nr.17 - sept.2000 - jaargang 5 / http://www.vrijzinnighumanisme.be ). En alhoewel ik er niet rechtstreeks mee bezig was, bleef het idee toch doorheen mijn hoofd spelen.
Enkele weken later las ik in Klasse ( www.klasse.be ) de aankondiging Fantasy in de klas die alles in een stroomversnelling bracht. Op een studiedag zou men aan leerlingenbegeleiders structuren aanbieden om de school en omgeving de locatie te laten worden van een fantastisch verhaal en de leerlingen en begeleider de helden ervan. Via meerdere workshops zouden begeleiders concrete ideeën met mogelijk resultaat aangeboden krijgen.
Na enige twijfel schreef ik me in
Het werd een zeer verrijkende ervaring, want de workshops hadden heel wat te bieden. Er waren o.a. Het ICT-Zweinsteinproject ( http://www.sip.be/bo/gvb-oekene/zweinstein/index.htm ) Fantasy Rollenspel Aboekadabra ( o.a. met een boekenweekproject ) Fantasy-project ( Magie en fantasie zelf beleven op locatie )
Reeds bij de terugkeer naar huis wist ik het zeker : als ik eraan begon, zou het een fantasy-project op locatie worden. De leerlingen zouden door een fantasy-personage aangesproken worden om deel te nemen aan het verhaal en zouden als groep functioneren en op zoektocht gaan.
Nu nog een kader opbouwen waardoor mijn leerlingengroep zich geroepen zou voelen om de uitdaging aan te gaan
Zonder duidelijk plan gingen er enkele dagen voorbij
Zekere avond kreeg ik een dringend telefoontje van een vakcollega met de vraag of ik haar soms snel de teksten van de gedichten Wijsheid, Kracht en Schoonheid ( Marcel De Backer ) kon bezorgen. Terwijl ik de gevraagde teksten zocht, vielen plots alle stukjes op de plaats. Eindelijk had ik het kader om mijn fantasy-project in te plaatsen gevonden: een zoektocht die Met wijsheid en kracht leidde tot schoonheid.
En ik zou werken volgens de structuur aangeboden op de studiedag door de workshop Een Fantasy-belevenis in de klas( geleid door Nathalie Van Renterghem ).
Geleidelijk aan kwam er structuur in het doe-project Eens er met de 3 verschillende directies afspraken gevraagd én overeenkomsten qua praktische elementen bekomen waren, werd het tijd om alles technisch uit te werken en op punt te stellen. Het allerbelangrijkst was alle figuranten tijdig aan te spreken, te informeren en te motiveren om opdrachten én taken op zich te nemen. Leerkrachten van de verschillende leerniveaus, jongere leerlingen en oud-studenten, enkele leden van het dienstpersoneel en zelfs een paar ouders werden gecontacteerd, geïnformeerd en bereid gevonden een rol te spelen en zo deel te nemen aan het spel.
Enkel de leerlingen van de doelgroep werden angstvallig buiten het gebeuren gehouden.
Eens alle vrijwilligers gevonden en concrete afspraken gemaakt waren, kon de zoektocht ingeleid worden Om het hoofdpersonage ( genaamd Morgaine ) te introduceren zouden mijn leerlingen onverwachts een mysterieuze e-mail toegestuurd krijgen, de directeur zou een postpakje in de klas brengen, oud-leerlingen zouden schijnbaar toevallig met rare vragen langskomen in de klas, de conciërge zou terloops vertellen over een raar voorval Via De geschiedenis ( verteld door het hoofdpersonage ) zouden de leerlingen ontdekken wat er gebeurd was en waarom hun hulp dringend gevraagd werd. Tegelijkertijd zou ook het tegenpersonage ( diegene die stokken in de wielen komt steken ) ingeleid worden
De 1ste mysterieuze e-mail
Mijn naam is Morgaine.
Ik leef in een andere tijd, in een andere ruimte. In mijn thuisland ben ik gekend als de mysterieuze Wijze Vrouwe van het Drakenslot. En ik heb dringend onbekende wijsheid, kracht en schoonheid nodig om mij te helpen bij mijn zoektocht.
Die hulp wil ik heel graag krijgen van jou en van je vrijdenkende vrienden. Dankzij de gedachteflarden die ik ontvang van de oude wijze vrouw Ecinlaor en de leerling-heksjes Tabeteb en Atainat, weet ik bijna zeker dat jullie zullen bereid zijn om samen met mij te beginnen aan de zoektocht in jullie tijd en ruimte. Willen jullie echt helpen, wees dan geduldig en wacht. Er zullen andere berichten komen Maar, denk eraan: voor ieders veiligheid moeten de richtlijnen uitermate strikt gevolgd worden.
Week 17 t.e.m.21: Uitdelen voorstel tijdschema aan alle betrokkenen, behalve aan de leerlingen van de doelgroep.
week 24 t e.m.28: -Babette X. verstuurt e-mailboodschappen. -Opdrachten leerkrachten fysica doorgeven. -Vrijgeleides (15 leerlingen BS + Babette.X + Tatiana.X) en vrijstellingen van feitelijke les (B.X +T.X) laten handtekenen door (de) Hr./Mevr./Hr. Dir.
Maart 2003
Donderdag 13: Tabeteb (= Babette.X.) komt op bezoek, doet haar verhaal en toont leerlingen gebarentaal.
Vrijdag 14: De Hr.Dir.B. brengt geheimzinnig pakje ( bevat Morgaines vraag om hulp, de historiek, prenten en al enkele opdrachten).
Donderdag 20 ( 2x 50 ): De Hr. J-P S. van de organisatie PROGEBRAILLE / Atelier Helen Keller (http://www.PHK.be/) komt uitleg geven over het blindenschrift en de werking van de vereniging (cfr. geheimschrift spreuk) .
Donderdag 27: Leerlingen maken kennis met rituelen en ontwerpen zelf een amulet.
Vrijdag 28: Groepsbezoek aan de leerkrachten natuurkunde !!! Enkel leerlingen met vrijgeleide mogen zich in de gangen van de bovenbouw bevinden. Wie niet in orde is, wordt onmiddellijk teruggestuurd !!!
April 2003
Do.03 en vrij.04: GEEN LES! GWP!
Donderdag 24: Boetseren wapenschilden, bouwen maquette, schetsen in plakkaatverf, e.d.m
Vrijdag 25: GEEN LES! Uitstap naar de Ardennen t.g.v. Feest van de Vrijzinnige Jeugd. Juf An W. zal een deel van het gezochte document laten vinden in M.
Mei 2003
Donderdag 08: Klasbezoeken 1ste , 2de en 3de leerjaar.
Vrijdag 09: Klasbezoeken 4de en 5de , 1ste klasje kindertuin juf E.
Aangezien slechts 6 van de 15 leerlingen over een eigen e-mailadres beschikten, werd het bericht tijdig verstuurd in de hoop dat de leerlingen er onderling zouden over praten en zo hun nieuwsgierigheid zou opgewekt worden.
Toch was er slechts één leerlinge die mij aansprak over de vreemde e-mail. Zij had evenwel het bericht ten gronde bekeken en was zelfs al tot de bevinding gekomen dat de naam van de oude wijze vrouwe Ecinlaor een anagram van mijn naam was. Zij was er tevens van overtuigd dat ik via het bericht een of ander spel met haar speelde.
Aangezien haar vondst correct was, besloot ik haar het eerstkomende lesuur het gebeuren te laten inleiden.
Toen donderdagnamiddag de e-mail ter sprake kwam, bleek plotseling dat ook de anderen het bericht gelezen hadden, maar er vanuit gingen dat een of andere grapjas hen voor de aap hield.
Net toen het gesprek ging stilvallen, kwam oud-leerlinge Babette in de klas op bezoek. Zij vertelde o.a. dat zij en haar tweelingzus een mysterieuze e-mail hadden ontvangen waarin zij werden aangesproken als Tabeteb en Atainat, leerling-heksjes. Zij werd vriendelijk, maar dringend verzocht zich te begeven naar lokaal 102 en daar haar kennis van de gebarentaal aan te bieden aan de oude wijze vrouwe. Haar zus werd gevraagd zich op een later moment ter beschikking te houden
Toen vertelde ik dat mij ook dergelijke vreemde boodschap toegestuurd was en dat ik dacht er het beste aan te doen gewoon de kat uit de boom te kijken, maar voor alle zekerheid toch maar de gebaren voor wijsheid, kracht en schoonheid goed te bekijken en wat in te oefenen. Wat niet zo gemakkelijk bleek te zijn als we aanvankelijk dachten
De volgende dag waren we maar pas in ons klaslokaal toen de Hr. Directeur een raar pakje binnenbracht. Hij vertelde dat de conciërge het ding tijdens zijn 1ste rondgang bij de ingang van de fietsenzaak gevonden had. En dat hij veronderstelde dat het pakje voor ons bestemd was, aangezien er met sierlijk geschreven letters stond:
Aan de vrijdenkertjes van het 6de leerjaar en hun juf n.-c.m. van de BS. A. A.
Onder de verpakking zat een ijzeren doosje met bovenop weer een bericht:
Beste Ecinlaor en vrijdenkertjes, De drager van dit pakje brengt onze veiligheid niet in gevaar. Wellicht zullen jullie zelfs op zijn medewerking kunnen rekenen Jaren geleden reeds luisterden zij die mij toegewijd zijn en ikzelf naar het lied van jullie scholen. Wij weten dat het geen wekroep tot de strijd is, maar een aanzet tot verdraagzaamheid. Daarom durven wij het aan jullie te betrekken bij onze zoektocht.
Open nu de doos
Morgaine
Het doosje werd omzichtig geopend. Binnenin zaten verschillende vellen dik papier waaruit toen ze opengeplooid werden - plots blauwe glitterstof op de grond dwarrelde
Op het bovenste vel stond geschreven:
Ik, Morgaine, vraag jullie welwillende en onbaatzuchtige hulp. Mijn zoektocht in jullie tijd en ruimte moet nu aanvangen, want de tijd is rijp, het licht brandt als een baken in de duisternis en wijsheid en kracht kunnen eindelijk leiden tot schoonheid. Vele manen heb ik de fakkel brandend gehouden; ik was klaar
Uit de berichten die toegewijde elfen mij zenden, blijkt de situatie echter zo onveilig, dat levensgevaar voor mij niet uit te sluiten is. Denk niet dat dit offer mij zou afschrikken om het onrecht te herstellen dat ik - verblind door verdriet - heb begaan, maar ik weet dat mijn heengaan het probleem zeker niet zou oplossen en het onrecht voor zeer lange tijd in stand zou houden. Vandaar mijn dringende bede om hulp.
Maar luister nu eerst zeer aandachtig naar de geschiedenis, die de wijze vrouwe Ecinloar in mijn naam zal voorlezen. Denk goed na En beslis pas na ernstig onderling overleg of jullie echt bereid zijn om mij bij te staan; ook als er tegenslagen komen
Democratia was een landje vol lieve, blije, gezonde en kleurrijke mensen.
Daar regeerde Igraine, de Vrouwe van het Meer, niet alleen. Zij had vele verstandige raadslieden en als iemand met een goed idee kwam aandraven, luisterde de koningin steeds aandachtig. Igraine was een ridderlijke en rechtvaardige vrouw, die door het ganse volk groot en klein, jong en oud bemind werd. Samen met haar ridder-gemaal Dag Allesgoed en haar guitige dochtertje Ayla leefde zij rustig op het mooie slot Schoonburg. Fier wapperde op de hoogste toren de banier, met de wijze uil en de blije vrouw, die kleurrijk weerspiegeld werd in het kabbelende water van het Meer. Maar zekere dag werden Igraine en Dag beiden getroffen door een ongewoon hevige hoest; zij werden zwaar ziek en stierven totaal onverwachts.
Zo verloor Ayla plotseling haar beide ouders en gebeurde het dat zij als vijfjarige wees Vrouwe van het Meer werd. Omdat zij nog zo jong was, dachten de raadsleden er goed aan te doen een regent aan te stellen. Al vlug kreeg Ayla een verre verwant Heer Bulle Bak als voogd en hij werd tevens hofmeester. Weldra bleek dat Heer Bulle Bak een gewetenloos mens was en al snel heerste hij als een tiran over het land, dat nu Dictatoria werd genoemd. Alles moest gebeuren zoals hij het wenste, de raadsleden hadden niets meer te zeggen en werden naar huis gestuurd. In hun plaats kwamen de grijze soldaten. Ook de wetten werden veranderd: er kwamen allerlei geboden en verboden en iedereen moest die naleven. Zo moesten alle mensen om 6 uur opstaan, werken van 7 u tot 19 u en slapen gaan om 21 u. Niemand mocht nog zingen en lachen. Huilen was ook verboden. Vrij denken mocht al helemaal niet meer, want iedereen moest geloven wat Bulle Bak verkondigde. Wie de wetten niet naleefde werd zonder pardon in de pas gebouwde gevangenis opgesloten. Het volk zuchtte onder de dwingelandij en werd stil, nors, droef en grijs. Omdat de aanwezigheid van Ayla eenieder bleef herinneren aan de tijd van vroeger, gaf de regent aan zijn dienaars de opdracht dat het prinsesje ongezien van het hof moest verwijderd worden en alleen achtergelaten in het verre woud. Alzo gebeurde.
In het woud werd het kind echter gevonden en herkend door enkelen van het kleine, oude volk. Stiekem brachten zij Ayla naar de boshut van Reinhilde. Alhoewel zij een eenvoudige, simpele landsvrouw was, bezat zij allerlei kennis en veel levenservaring. Zij sloot Ayla in haar hart, gaf haar veel liefde en leerde haar bijna alles wat nodig was om een oprecht en eerlijk mens te worden.
Jaren gingen voorbij De prinses groeide op tot een knap, lief en beminnelijk meisje. Zekere dag, tijdens een verre wandeltocht samen met haar hond Wolf, kwam Ayla ongelukkig ten val en bezeerde haar voet. Een zwervende ridder die toevallig langskwam, snelde haar ter hulp, nam haar in zijn armen en bracht haar op zijn fiere witte paard Unicorn naar Reinhildes boshut. Will SKracht was een sterke maar lieve en verlegen ridder, een man van weinig woorden maar met een groot hart. Zijn blazoen droeg de gouden zonnebloem en de eenhoorn. Omdat Will iedere dag naar de boshut bleef komen, leerden zij elkaar al snel beter kennen. En zo gebeurde het de prinses en de ridder werden verliefd Na enkele maanden wisten zij zeker dat zij voor elkaar waren bestemd en dat ze samen door het leven wilden gaan. En toen vertelde de oude Reinhilde de familiegeschiedenis van Ayla aan het jonge koppel. Alhoewel de angst voor het ongekende eventjes de kop opstak, wilde de jonge Vrouwe van het Meer terug naar kasteel Schoonburg om daar haar rechtmatige plaats op te eisen, er te trouwen met Will SKracht en samen met hem te regeren over het land.
Toen de laaghartige regent Bulle Bak van zijn spionnen vernam dat Ayla buiten alle verwachtingen in - nog leefde en samen met haar ridder op weg was naar het slot, ontstak hij in verschrikkelijke woede en maakte een vilein plan.
Bulle Bak liet zijn grijze soldaten in hinderlaag liggen bij de mysterieuze en schijnbaar verlaten burcht Drakenhof. Daar leefde de heks-alchimiste Morgaine, omringd door elfen en beschermd door allerlei vreemde boswezens. Toen Ayla en Will bij het geheimzinnige kasteel arriveerden, werden zij verraderlijk overvallen door Bulle Baks soldaten. Ondanks heftige weerstand van de prinses en van de ridder werden beiden overmeesterd en gevangen weggesleept naar Drakenhof. Tegelijkertijd werd Orion, de lievelingself van Morgaine, lafhartig gedood door twee sluipmoordenaars.
Morgaine was buiten haar zinnen van verdriet en toen de grijze soldaten haar vertelden dat de twee onbekende gevangenen de dood van de Elf veroorzaakt hadden, sprak de heks een verschrikkelijke toverspreuk uit waardoor de man en de vrouw elk apart in twee verschillende tijdsspiralen opgesloten werden. Plots waren Ayla en Will gescheiden en konden elkaar enkel nog in dromen ontmoeten. Enkele elfen hadden gezien wat er echt gebeurd was, maar konden niet tijdig ingrijpen. Toen de heks begreep dat zij verschrikkelijk bedrogen en misbruikt was, probeerde zij de situatie weer ten goede te keren; maar zij kon de bezwering echter niet meer ongedaan maken. Toch gaf Morgaine de hoop niet op. Zij dacht dag en nacht na en bijna had ze de toverformule om de betovering te doorbreken gevonden. Nog enkele symbolen en kleuren
Toen stal Bett Weeter ( alias 0012 ), een ontspoorde Elf en geheim agent-spion van Bulle Bak, het document, scheurde het woest in drie stukken en stuurde alles via een sterrenpoort een onbekende tijd en onverkende ruimte in. Maar opnieuw ging Morgaine in het verweer. Zij zocht en zocht en vond de tijd én de ruimte. Zij begreep ook dat enkel wanneer de tijd rijp zal zijn en het licht zal branden als een baken in de duisternis de wijsheid en de kracht zullen leiden tot schoonheid.
Daarom zou zij wachten, de fakkel brandend houden en klaar zijn
Jullie weten nu wie Ayla en Will SKracht, Bulle Bak en Bett Weeter zijn, alsook welke pijnlijke rol ik, Morgaine, in het gebeuren speel.
Hierbij vraag ik jullie formeel mij met al jullie wijsheid en kracht te helpen om Ayla en Will te verlossen uit de 2 verschillende tijdsspiralen om zo het land te bevrijden uit de ijzeren greep van Bulle Bak. Ik weet quasi zeker dat 2 van de 3 gezochte delen van het document zich bevinden binnen de coördinaten van jullie schoolterrein. Het 3de deel straalt slechts een zeer zwak positielicht ( is het misschien al gevonden en beschermd? ) en situeert zich in het zuidoosten van jullie land. Hopelijk vind ik daar ook bereidwillige handen en zoekende geesten
Om opnieuw te komen tot schoonheid moeten de 3 delen van het verscheurde document, die in jullie tijd en ruimte beland zijn, weer teruggevonden en samengevoegd worden. Dan zullen er raadsels opgelost en opdrachten moeten uitgevoerd worden, zodanig dat op het volledige document de nog ontbrekende symbolen, kleuren en spreuken ingevuld kunnen worden.
Jullie, mensenkinderen, die willen helpen zullen dus moeten beschikken over bepaalde vaardigheden, zoals vrij kunnen denken en een open geest hebben. Tevens zullen jullie eventuele saboteurs tijdig én geweldloos moeten stoppen of de gemaakte schade zo snel mogelijk moeten herstellen. Enkel zo zullen jullie mij daadwerkelijk helpen om de betovering te verbreken. Eens Ayla en Will vrij zijn, zal er weer schoonheid, blijheid, geluk, levenslust en kleur in het land komen.
Maar vooraleer jullie kunnen meewerken, moeten jullie opgenomen en opgeleid worden. De oude wijze vrouw weet wat te doen en ook de leerling-heksjes staan klaar om te helpen.
Tot wijsheid groeien kan men niet alleen dat kan alleen in broederschap.
Pas dan zullen jullie via allerlei berichten en aanwijzingen vernemen welke de opdrachten zijn en welke raadsels jullie tot een goed einde zullen moeten brengen.
Jullie vorderingen doorheen deze zoektocht kunnen enkel tot een goed einde gebracht worden als jullie echt samenwerken; als jullie elkaar bijstaan met raad en daad.
Kracht is hand in hand, oog in oog, hart aan hart, één wil om het goede te doen.
Houd er evenwel rekening mee dat jullie niet altijd alle elementen zelf in de hand hebben.
Vergeet niet dat Bett Weeter, alias 0012, ontspoorde elf en geheim agent-spion van Bulle Bak zal trachten het werk te saboteren om zo te verhinderen dat jullie de juiste en volledige formules kunnen vinden.
Ook dan blijft volledige geweldloosheid een duidelijke voorwaarde die onaangetast moet blijven.
Alleen zo kan men in schoonheid leven.
Moge de toekomst wijsheid, kracht en schoonheid brengen.
Op het allerlaatste vel uit het metalen koffertje stond geschreven
Beste vrijdenkertjes, Misschien kunnen jullie al eens nadenken over
1. Onze wetenschappers en ikzelf denken dat de tijdspoort in stand zou kunnen gehouden worden als een ectoplasma en dat de veiligheidspoort zich wellicht opent en sluit als een diafragma
Kennen jullie de betekenis en werking van een ectoplasma? Weten jullie wat een diafragma is en hoe het functioneert? Misschien staan jullie in de wetenschap al verder dan wij en laten jullie ons delen in die kennis.
2. In onze tijd, in onze ruimte zijn er per kalenderjaar 13 maanden van 27 dagen en tussen het oude en het nieuwe jaar ontbreken er 14 dagen
Probeer op jullie huidige kalender aan de hand van de maanstanden de 13 maanmaanden aan te duiden en de ontbrekende dagen tussen de jaren correct te situeren, zodanig dat wij jullie plaats in de tijd stipt kunnen bepalen.
3. Enkele van onze geleerden en ikzelf denken dat de schepping zowel in grootte als in kleinheid oneindig is. Dat iedere atoomkern een compleet heelal zou bevatten, waarvan de atoomkernen op hun beurt weer universums zijn, enz En het heelal zoals wij het kennen, zou dus ook gewoon een atoomkern zijn van weer een ander universum waarvan wij ons de grootte onmogelijk kunnen voorstellen. Wij menen dat dit de enige mogelijke uitleg waarom de formule E = MC² klopt en er ontzettend veel energie vrijkomt bij splitsing van een atoomkern.
Kunnen jullie in eenvoudige woorden uitleggen wat een atoom, een atoomkern en atoomsplitsing is? Welke betekenis heeft de formule E = MC² voor jullie?
4. Wij denken dat Geloof begint waar kennis ophoudt.
Hoe denken jullie over deze verklaring en waarom?
Vrede zij met U
Wegens tijdsgebrek kon er niet meer uitvoerig over de betekenis en inhoud van de verschillende vellen gepraat worden. Wat echter wel onmiddellijk opviel, was dat de meningen ofwel fel pro medewerking, ofwel absoluut niet enthousiast te noemen waren.
Tevens moet gezegd dat eenieder onmiddellijk bereid was om tijdens de eerstvolgende grote speeltijd weer samen te komen om verder de gegevens te bekijken
Misschien al eens nadenken over... Speeltijd/vergadering...
De bespreking tijdens de speeltijd/vergadering bevestigde de eerste vaststelling, nl dat de meeste leerlingen deelname aan de zoektocht best zagen zitten, maar dat 2 van hen allerminst overtuigd waren van het nut van zon vreemde onderneming.
Omdat een van de voorwaarden was dat alle leerlingen als hechte groep dienden samen te werken, stelde ik voor om de moeilijke beslissing, zijnde wel of geen deelname aan de zoektocht, voorlopig uit te stellen tot na het bezoek van onze gastspreker van het Atelier Helen Keller.
Wat de leerlingen uiteraard niet wisten, was dat ook de Hr. J-P.S. weet had van de zoektocht en tijdens het inoefenen van het Brailleschrift een elfenspreuk zou introduceren
Als bijkomende stimulans zou oud-leerlinge Babette ( = ons leerling-heksje Tabeteb ) weer een mysterieuze e-mail verzenden en nadien contact opnemen met de leerlingen
Dit was de tekst van de 2de e-mail:
Beste vrijdenkertje, W K S Onze recente waarnemingen tonen aan dat er wellicht een spreuk in de lucht hangt. Weef de nodige netten, zet de tastzin in hoogste versnelling en vang a.u.b. de juiste woorden. Vrede zij met U. Morgaine
Een gastspreker van het Atelier Helen Keller op bezoek...
Donderdag voor de aanvang van het eerste lesuur kwam al een van de leerlingen vertellen dat er weer een mysterieuze e-mail aangekomen was. Bovendien hadden alle ontvangers er deze keer wel degelijk met de anderen over gepraat. In de groep waren ze reeds tot de bevinding gekomen dat het iets te maken kon hebben met het bezoek van de gastspreker, aangezien ze hun tastzin moesten gebruiken.
Het bezoek van de Hr. J-P. S., gastspreker van AHK bleek een voltreffer.
De vrijwilliger ( oud-leraar wiskunde ) wist de leerlingen onmiddellijk te boeien. Via anekdotes vertelde hij aan de leerlingen hoe zijn grote belangstelling voor blindentaal ontstaan én gegroeid was en om welke reden hij vrijwilliger bij het Atelier Helen Keller geworden was. Na in het kort de geschiedenis van Louis Braille en het ontstaan van het Brailleschrift belicht te hebben, toonde hij op zeer begrijpbare manier aan de leerlingen hoe het schrift gestructureerd is. Meteen daarna werd er volop in blindenschrift geoefend: eerst één letter uitproberen, dan je voornaam schrijven, nadien in kleine groepjes korte zinnetjes schrijven en ze onderling trachten te ontcijferen.
En dan kwam hét moment.
De hr. S. vertelde dat een onbekend iemand de omzetting van een zin in een vreemde taal, alsook de Nederlandse vertaling ervan in Brailleschrift aangevraagd had. Hij stelde voor deze zin te gebruiken als oefentekst. Dit is de tekst die de spreker noteerde op het schoolbord:
Moge het licht van de sterren schijnen op de plaats waar onze wegen zullen kruisen.
Achteraan in de klas zittend kon ik iedereen observeren. Verschillende gezichten keken in mijn richting en uit de tintelende oogjes bleek dat zij het geweldig vonden dat hun vermoeden bevestigd werd en dat dit wellicht de spreuk was die zij moesten vangen.
Met veel enthousiasme werd de zin in perfect Brailleschrift omgezet. De gastspreker loofde hun gezamenlijke inzet. De leerlingen glunderden
Nadat hem door een leerling een bedankingswoordje en een piepklein cadeautje ( chocoladesnoepjes! ) gegeven was, vertrok de Hr S. ...
En toen kwam de ontlading! Allemaal door elkaar pratend vertelden zij dat ze zeker gingen deelnemen, want zij waren er nu van overtuigd dat zij de opdrachten wel op een of andere manier tot een goed einde zouden kunnen brengen. Zelfs zij die aanvankelijk echt weigerachtig waren, bleken gewonnen voor deelname aan de zoektocht
Via de leerling-heks Tabeteb kregen de leerlingen onderstaand bericht.
Zonder dat zij in de mogelijkheid waren om mijn hulp in te roepen, moesten zij zelfstandig beslissingen nemen en individueel hun verantwoordelijkheid opnemen...
Bericht
Zoektocht W-K-S
In onderling overleg 2 leerling-vertegenwoordigers aanduiden die op maandag 24 maart 2003 tussen 12u30 en 12u55 de vrijgeleides gaan afhalen bij de Hr. Directeur Hoger Secundaire Afdeling KA., alsook bij Mevr. De Directrice Middenschool. Denk aan de beleefdheid!
2. In onderling overleg 2 leerling-vertegenwoordigers aanduiden die op donderdag 27 maart 2003 tussen 10u10 en 10u25 de vrijgeleides gaan afhalen bij de Hr. Directeur Basisschool. Denk aan de beleefdheid!
3. Maak een anagram (woord gemaakt door herschikking van de letters van een gegeven woord, b.v. Caroline=Ecinlaor) van je eigen voornaam, leer je anagram uit je hoofd en ken het zeker op donderdag 27.03.2003.
Zodra ik donderdagmorgen het speelplein betrad, kwamen enkele leerlingen van de 6des mij vertellen dat hun gekozen vertegenwoordigers de vrijgeleides in de secundaire afdeling afgehaald en zorgvuldig bijgehouden hadden en dat alle groepsleden hun nieuwe naam uit het hoofd kenden. Duidelijk n goeie start
Vooraf had ik het klaslokaal enigszins aangekleed. In het midden van onze zitmat werd een kastje, behangen met een mooi tafelkleed, geplaatst met daarop de 4 elementen, zijnde lucht, vuur, water en aarde. - op het oosten: een staandertje met wierookstokje (= symbool van lucht ), - op het zuiden: kaars (= symbool van vuur ) - op het westen: kelkje (= symbool voor water ) - op het noorden: pentakel (= symbool voor aarde ) Dit wordt het schrijn.
Als de leerlingen in de gang van ons klaslokaal kwamen, gaf ik iedereen een tekstkaartje, vroeg om het stil te lezen en dan rustig het klaslokaal binnen te gaan. Eenmaal binnen deden zij gewoontegetrouw hun schoenen uit alvorens op de zitmat te gaan. Intussen verkleedde ik mij met een prachtige ( van een oud-leerlinge geleende ) djellaba.
Caroline werd Ecinlaor, de wijze vrouwe.
Zij vroeg aan de leerlingen om nu volledig stil en zeer aandachtig te zijn. Ecinlaor las de tekst: Ik weet wat ik doe. Vrij en ongedwongen wil ik deelnemen aan de zoektocht. Zij vroeg: Zijn er nog twijfels? Of is iedereen akkoord? Alle leerlingen willen deelnemen en samen werd de tekst luidop herhaald.
Dan ontstak de wijze vrouwe het licht en zei: "Dat zal ieder keer opnieuw ontstoken moeten worden als er zoekactiviteiten gebeuren. Eén gekozen leerling zal die taak gedurende de ganse queeste op zich moeten nemen." Na enig rondkijken, werd unaniem beslist dat de oudste van de groep die verantwoordelijkheid op zich zou nemen.
Vervolgens liet de wijze vrouwe alle deelnemers plaatsnemen in een grote kring rond het schrijn. Ecinlaor sprak tot de leerlingen: Zeg mij na: Ik beloof dat ik bescheiden en trouw zal zijn. Ik zal horen, zien en zwijgen.
De wijze vrouwe gaf aan iedere leerling een berkentakje ( om zich hiermee te zuiveren ) En zei: Herhaal na mij: Met dit berkentakje zuiver ik mezelf. Moge mijn geest tot nieuw leven komen Terwijl het berkensap stroomt
Nadat allen zich gezuiverd hadden, tekende de wijze vrouw met blauw, vettig potlood een smal maansikkeltje op de pols van ieder kind en zei: Ik teken jou met het symbool van de nieuwe maan, de jonge maansikkel. Jij hebt nu innerlijke bescherming. Vrede zij met U
Iedere leerling antwoordde: Ik ben dankbaar voor de bescherming. Vrede zij ook met U.
(Inspiratie werd voornamelijk gevonden in "Het magische jaar - Zsuzsanna Budapest / "Heks" - Susan Smit )
Om de magische cirkel te kunnen vormen, gaf de wijze vrouwe de leerlingen de opdracht elkaars handen vast te pakken en rondjes te draaien met de klok mee Terwijl Ecinlaor voorzong: Trek de cirkel rond, weef het web van donker en licht, lucht, vuur, water en aarde verbindt ons als één., stapte iedereen verbonden in de kring rond het schrijn.
Dan sprak de wijze vrouwe: De cirkel is getrokken. Wij zijn nu tussen de werelden en wat tussen de werelden gebeurt, heeft invloed op alle werelden...
Vervolgens werden de goede krachten aangeroepen en verwelkomd door de wijze vrouwe.
Gericht naar het oosten sprak Ecinlaor: Wachters van het oosten, krachten van het element lucht, van wolken en wervelwinden, arend in de ijle lucht, kracht van kennis en concentratie, wees welkom
Gericht naar het zuiden: Wachters van het zuiden, krachten van het element vuur, richting van kunst en inspiratie, moedige leeuw, rijzende feniks en vuurspuwende draak, wees welkom
Gericht naar het westen: Wachters van het westen, krachten van het element water, stromingen en getijden van het leven, sierlijke zwaan, ranke dolfijn en zeeslangen, wees welkom
En gericht naar het noorden: Wachters van het noorden, krachten van het element aarde, richting van het mysterie en het ongeziene, van bergen en metalen, bomen en graan, machtige beer en huilende wolf, wees welkom
De wijze vrouwe nam de pratende stok en zei: Iedereen krijgt om beurt de pratende stok en zal heel kort op zijn / haar eigen manier vertellen waarom zij / hij solidair wil samenwerken om het doel te bereiken, ook als er tegenslagen komen. Sommige leerlingen gaven kort en bondig hun mening; anderen sloten zich gewoon aan.
Dan nam Ecinlaor een mand gevuld met papierstrookjes en kleurpotloden en zei: Iedereen gaat nu zijn / haar naam schrijven, daaronder het zelf gekozen anagram en dan wordt alles naar eigen aanvoelen versierd. Eens dat gebeurd was, vroeg de wijze vrouwe om het papierstrookje te verfrommelen, in de linker hand vast te houden en dan samen te herhalen wat ze zei: In onderling overleg zullen wij steeds 3 groepen samenstellen en naar onze eigen beste inzet samenwerken om ons doel te bereiken. Wij zullen wijsheid gebruiken om de waarheid te zoeken, kracht aanwenden om het goede te doen en schoonheid om schoon te leven. Vervolgens verzamelde Ecinlaor al de papiertjes met namen, gooide ze in de vuurpot en stak ze in brand. Toen zei ze: Tijdens de zoektocht zullen voor ieders veiligheid enkel nog de onbekende anagramnamen geschreven worden.
Toen vertelde de wijze vrouwe dat ze verwachtte dat Bett Weeter wellicht zou proberen om te verhinderen dat de leerlingen in hun opzet zouden slagen. Daarom zou ze nu een magische bezwering tegen een mogelijke vijand uitspreken. Zij gooide gelijke delen van gedroogde kruiden in de vuurpot, stak ze aan en zei: Zeg samen met mij 3x de naam van de vijand. En herhaal na mij: Brand vuur, stijg op rook, laat het ons gezonden kwaad terugkeren naar zijn huis. Brand vuur, stijg op rook
Toen zei Ecinlaor: Nu mag de magische cirkel weer ontsloten worden. Zij vroeg de leerlingen weer elkaars handen vast te pakken en rondjes te draaien tegen de klok in, terwijl zij zong: De cirkel is open, maar ongebroken. Laat wijsheid, kracht en schoonheid voor altijd in ons hart.
Net binnen de tijd, want toen rinkelde de schoolbel
(Inspiratie werd voornamelijk gevonden in "Het magische jaar - Zsuzsanna Budapest / "Heks" - Susan Smit )
Wegens tekort aan tijd hadden de leerlingen geen amulet kunnen ineen knutselen. En bovendien moesten de vrijgeleides nog uitgedeeld worden Daarom werd na de les in een kort onderling overleg beslist om op vrijwillige basis tijdens de speeltijd weer samen te komen in ons klaslokaal om dan het persoonlijke amulet te maken. Leerlingen die in de onmogelijkheid waren, zouden hun vrijgeleides en het gerief dat zij dachten nodig te hebben om hun amulet te vervaardigen, tijdens de namiddagpauze mogen afhalen en meekrijgen naar huis ( en de amulet als huistaak maken ).
Toen ik, na een hapje eten in het schoolrestaurant, tijdens de middagpauze weer het klaslokaal opende, stonden er al 11 leerlingen ongeduldig te wachten. Het licht werd ontstoken... Nadat zij een aantal afbeeldingen van amuletten bekeken en allerlei benodigdheden verzameld hadden, werd er met de nodige animo van start gegaan. Zij hadden er duidelijk zin in
Een goed kwartier later werd er op de deur geklopt en kwamen nog 3 thuisetertjes vol enthousiasme de groep vervoegen. Zij hadden hun middagmaal in record tempo genuttigd en hun ma / pa ervan overtuigd dat ze absoluut direct naar school terugwilden. Eén leerling kon niet aanwezig zijn, maar kwam zijn gerief nadien afhalen.
De sfeer in de groep was prima, er werd met plezier gewerkt en iedereen was bereid om een ander een handje toe te steken als bvb. bleek dat pluimpjes tussen kralen vastknopen met elastiekdraad niet zo vlot lukte
Terwijl zij druk bezig waren, deelde ik al de persoonlijke vrijgeleides uit en legde uit wat de bedoeling ervan was. Iedere leerling moest tijdens de zoektochtactiviteiten op het schooldomein ten allen tijde die documenten bij zich dragen en ze op verzoek aan alle onderwijzend personeel kunnen tonen. [ Indien zij de vrijgeleides niet kunnen tonen, wordt hun aanwezigheid beschouwd als onwettig en illegaal. Zij mogen dan niet langer deelnemen aan de zoekactiviteit van dat moment en worden onmiddellijk teruggestuurd naar hun thuisbasis, zijnde ons klaslokaal. ] Ook hun zelfgemaakte amulet moest tijdens de uitstappen ( als extra bescherming ) gedragen worden. Na wat heen en weer gevraag en antwoord scheen iedereen het duidelijk begrepen te hebben.
De amuletten zagen er fantastisch uit En morgen moesten zij er voor t eerst alleen op uit. Eenieder was geweldig nieuwsgierig. Wat zou het worden?
Op zoektocht in t heden, terug naar het verleden of op weg naar de toekomst ?
Zodra alle leerlingen verzameld waren in ons klaslokaal kregen zij de keuze tussen 3 opdrachten. Dat hield natuurlijk in dat de groep zich moest opsplitsen in 3 aparte groepjes. Nadat zij de opdrachten gelezen hadden, werden er spontaan keuzes gemaakt, want sommige leerlingen hadden immers reeds vooraf wat informatie verzameld ( vnl. over de werking van het diafragma ) en wilden daarover graag bijkomende uitleg krijgen.
De samenstelling stond vast, iedereen wist goed waaruit de opdracht bestond en in hun handen hadden zij schrijfgerief en papier, alsook hun amulet en vrijgeleides klaar. Zij mochten vertrekken... het onbekende tegemoet.
Dit stond op hun opdrachtenblad:
Om deze opdracht uit te voeren, moeten jullie zelfstandig op pad... de toekomst tegemoet!
Jullie gaan vandaag op klasbezoek in de secundaire afdeling van het Kon. Atheneum.
Vooraleer te vertrekken kiest iedere groep in onderling overleg één opdracht.
Vergeet jullie vrijgeleide én de gemaakte afspraken niet.
En maak van de gelegenheid gebruik om tegelijkertijd uit te kijken naar de ontbrekende delen van het document. Denk echter aan de tijd
Vrede zij met U.
1// Morgaine zegt:
"...de tijdspoort wordt in stand gehouden als een ectoplasma..."
Opdracht SA.A:
Wat is een ectoplasma? Hoe werkt het?
2// Morgaine zegt:
"...en de veiligheidspoort opent en sluit als een diafragma..."
Opdracht SA.B:
Wat is een diafragma? Hoe functioneert het?
3// Morgaine zegt:
dat de schepping zowel in grootte als in kleinheid oneindig is. Iedere atoomkern zou een compleet heelal bevatten, waarvan de atoomkernen op hun beurt weer universums zijn, enz
En het heelal zoals wij het kennen, zou dus ook gewoon een atoomkern zijn van weer een ander universum waarvan wij ons de grootte onmogelijk kunnen voorstellen.
Haar verklaring is een stuk ingewikkelder dan dat, maar komt in essentie(= in geestelijk denken) daar op neer.
Volgens Morgan is dit de enige mogelijke uitleg waarom de formule E=MC² klopt en er ontzettend veel energie vrijkomt bij splitsing van een atoomkern.
Opdracht SA.C:
Noteer in eenvoudige woorden wat een atoom, een atoomkern en atoomsplitsing is.
( vergeet niet nuttige informatie uit de les te noteren! )
Nadat de leraar jullie met raad en daad heeft bijgestaan, danken jullie haar/hem en bieden jullie aan om in ruil iets te doen, b.v. het schoolbord vegen, de papierbak leeg maken of
Breng dan onopvallend, maar snel alle wetenschappelijke informatie veilig naar de kluis.
De 3 groepen waren op pad... En één van de leerlingen had, naast een boekentas, zijn / haar vrijgeleides vergeten...
Eens de leerlingen op pad waren, begon ik het kastje, dat ook reeds als schrijn gediend had in te richten als kluis. Daar zou alle gevonden informatie veilig verzameld worden.
Terwijl ik daaraan bezig was, dacht ik terug aan de werkzaamheden van de voorbije dagen. Het opstellen van het document had wel enige moeite gekost. Want wat moest er allemaal gebeuren: alle opdrachten op punt stellen, een voorontwerp maken, het document schrijven en tekenen, het papier strategisch scheuren. Na enig denkwerk werden de opdrachten definitief bepaald en wist ik wat op het document al dan niet vermeld moest worden. In de winkel van het tekenatelier vond ik een vreemdsoortig dik papier waarop ik woorden, zinnen, symbolen, e.d.m tekende. Dat deed ik zodanig dat na het scheuren de 3 delen enigszins in volgorde van mijn tijdschema konden ingevuld worden. Om dat zware papier te scheuren moest er wel wat kracht gebruikt worden en dat kwam het uitzicht van de stroken zeker niet ten goede. Maar dat was net wat ik nodig had
Donderdag na het laatste lesuur gaf ik het 1ste deel van het document af in het leerlingensecretariaat van de secundaire afdeling. Daar zou het zichtbaar verstopt worden en misschien gevonden door mijn leerlingen
Intussentijd was er reeds een half lesuur voorbij: de leerlingen zouden stilaan terugkomen Een timide klopje op de deur en even later stonden er 2 leerlingen bij mij. Eén van beiden was erg ontdaan. Nadat zij hun klasbezoek beëindigd hadden, waren ze in de gangen op zoek gegaan om het document te vinden. Zijn groep was staande gehouden door een leerkracht en toen was hij tot de ontstellende ontdekking gekomen dat hij geen vrijgeleides bij zich had. Hij had opdracht gekregen de gangen te verlaten en zich onmiddellijk naar ons klaslokaal te begeven. Gelukkiglijk had zijn vriend hem willen vergezellen
Weer werd er op de deur geklopt, maar nu klonk het levendig, zelfs uitbundig. Een voltallig groepje, allemaal met een brede glimlach op het gezicht, kwam binnen. Eén van hen hield angstvallig de handen achter de rug, maar hun lichaamstaal had het al verklapt: zij hadden een deel van het gezochte document. Iedereen wou het graag vertellen. Dus gaf ik de spreekstok aan een van hen, zodanig dat het dadelijk veel rustiger werd. Dit was hun relaas.
Zij waren goed ontvangen en hadden allerlei uitleg van de leraar gekregen. Zij hadden niet vergeten te bedanken en gevraagd of ze met iets konden helpen, maar dat hoefde niet. Zij waren dan maar direct op zoek gegaan, hadden overal gekeken en niks gevonden. Tot een van hen op het idee kwam dat het misschien al gevonden was én naar het leerlingensecretariaat gebracht. Dus hadden zij hun stoute schoenen aangetrokken, waren binnengestapt en hun vraag gesteld. Maar er was geen speciaal stuk papier afgegeven. De leerlingen vertrokken, maar hadden ook gemerkt dat er bovenop een van de kasten een verfrommelde strook papier lag. Weer terug op hun stappen, opnieuw uitleg gegeven en aan een van de dames gevraagd of ze toch eens wou kijken wat er boven op de kast lag. En ja, daar was het
De andere leerlingen waren ook teruggekeerd, enigszins ontgoocheld, tot ze hoorden dat we het 1ste stuk in ons bezit hadden. Nog net tijd om de tekst even te bekijken Vreemde symbolen in een rooster, Brailleschrift, halfafgewerkte tekeningen, enz.
Nieuwsgierig als zij waren, werd snel afgesproken dat zij weer tijdens de middagpauze zouden bijeenkomen om te puzzelen, want volgende week waren zij op G.W.P. en dan kon er niet verder gezocht worden
Zoals afgesproken kwamen de leerlingen tijdens de middagpauze verder opzoekingswerk doen en puzzelen om zoveel mogelijk ontbrekende fragmenten op het document in te vullen.
Oei, bijna waren ze gestart zonder het licht te ontsteken
Om het voor iedereen wat gemakkelijker te maken, had ik reeds vooraf de tekst gekopieerd, wat verkleind en opnieuw gekopieerd om zo aan ieder groepje leerlingen de mogelijkheid te geven met hun eigen informatie op hun kladblad verder te werken.
Nadat alles aandachtig bekeken en besproken was, gingen de werkzaamheden van start.
Diegenen die zich toegelegd hadden op het Brailleschrift, boekten het eerste succes. De omzetting van de gevonden tekens bleken inderdaad fragmenten van de spreuk Moge het licht van de sterren schijnen op de plaats waar onze wegen zullen kruisen " te zijn.
Deze vondst stimuleerde de anderen om intensief verder te zoeken.
Zo werd ontdekt wat zeer klein en nietig is, maar ook een scheikundig element.(atoom). Ook een klein gedeelte van een technische tekening wellicht voorstellend een diafragma, maar bevreemdend met als uitleg ook het middenr ???? want er ontbrak een deel van het woord of van de zin Gelukkig vond een van de meisjes in de documentatie die ze van de leraar gekregen hadden de biologische uitleg. De eerste twee lettergrepen amoe ??? werd vervolledigd tot amoebe en gelinkt aan ectoplasma.
Natuurlijk stonden er nog allerlei mysterieuze woorden en tekeningen ( of delen ervan ) op het gevonden stuk van het document, maar met de informatie die ze in het verleden, in de toekomst en nu verzameld hadden, waren ze reeds een flink eind opgeschoten.
De sfeer in de groep was prima. En zij waren er vast van overtuigd dat zij de opdrachten tot een goed einde zouden brengen.
Echt tof dat ze de komende week op G.W.P. zouden gaan, maar wel spijtig dat de zoektocht even stil zou vallen
De meeste leerlingen van de 6des waren op G. W. P.
Toch was er een "thuisblijvende vrijdenker". Aangezien hij één van de leerlingen met een persoonlijk e-mailadres was, bood dat mij een prima gelegenheid om de spion Bett Weeter in het spel te brengen.
Via Tabeteb, het leerling-heksje, liet ik weer een e-mail aan alle leerlingen verzenden.
Inhoud van de e-mail:
Beste vrijdenkertje, W-K-S Ongerust melden mijn trouwe elfen me dat zij 0012, de spion, sinds enkele tijd niet meer gezien of gehoord hebben. Wees extra waakzaam, want misschien bevindt Bett Weeter zich in jullie tijd en ruimte om er op een of andere manier de goede afloop van jullie zoektocht te saboteren. Denk eraan: volledige geweldloosheid is een absolute voorwaarde. Moge de toekomst wijsheid, kracht en schoonheid brengen. Vrede zij met U. Morgaine
Door een tijdelijke wijziging in het lessenrooster was ik pas eerst op donderdag weer op school aanwezig. Die morgen zorgde ik ervoor om uitzonderlijk vroeg op school te zijn en strooide in samenspraak met het poetspersoneel - op opvallende plaatsen blauwe glitterstof op de grond, alzo een spoor vormend tot in ons klaslokaal.
Nog voor de bel de start van de schooldag inluidde, kwam mijn leerling mij opzoeken in de leraarskamer. Opgewonden vertelde hij over de inhoud van de nieuwe e-mail en dat hij gemerkt had dat er in de gang en ook op de trap glittersporen waren. Of we misschien direct naar ons klaslokaal konden gaan om te kijken of er niks verdwenen was
Wij dus samen op stap. Ook in onze gang bleek een heleboel glitterstof te liggen. En - ongehoord - de klasdeur stond op een kier... Halverwege het lokaal stopte het spoor. Gelukkiglijk was de kluis nog goed afgesloten. Bij grondig nazicht bleek alle verzamelde informaties aanwezig en ook het gevonden deel van het document zat nog veilig opgeborgen.
Mijn leerling en ik waren ervan overtuigd dat enkel ons snel optreden onheil voorkomen had.
Als de kameraadjes terug waren, zou er wel wat te vertellen zijn
s Maandags was ik bij de 6des al langs gegaan om te informeren hoe de G. W. P. verlopen was, maar ook om mijn leerlingen reeds mee te delen dat zij donderdag 3 opdrachten zouden moeten uitvoeren die nog dezelfde dag afgewerkt dienden te zijn
Donderdag het 1ste lesuur waren zij allen paraat om direct van start te gaan. Het licht werd niet vergeten
Tekst op hun opdrachtblad: Opgelet! Deze opdracht is een ThuisMatch waarbij er gespeeld wordt tegen de tijd Bovendien moet er ook nog waardig gekozen worden
Van de hier volgende opdrachten moeten er minstens drie uitgevoerd worden binnen de voorziene tijd en tevens moeten ze gesitueerd kunnen worden in de juiste sfeer. Elke groep kiest in onderling overleg één opdracht Verlies geen tijd!
Opdracht TM.1: Schets en kleur ( door middel van plakkaatverf ) de wereld van Ayla zoals die eruit ziet als koningin Igraine en haar ridder-gemaal nog leven (mensen, dieren, dingen, de natuurlijke omgeving, ).
Opdracht TM.2: Schets en kleur ( door middel van plakkaatverf ) de wereld van Ayla nadat Bulle Bak regent geworden is.
Opdracht TM.3: maak een heel eenvoudige maquette van het koninklijke slot Schoonburg en omgeving in Democratia.
Opdracht TM.4: a) boetseer de wapenschilden van Ayla en Will SKracht. b) maak in klei kleine dieren en bloemen om de schrijn mee te versieren.
Vrede zij met U
Al snel hadden zij bepaald welke opdrachten zij zouden uitvoeren, want opdracht 2 werd unaniem weggestemd. Maar bepalen wie wat ging doen, liep niet van een leien dakje Aai, aai tijdsverlies !!!
Maar na enig wel / toch niet werden eindelijk de 3 groepen samengesteld. Terwijl sommigen ijverig materialen verzamelden, deden anderen enig opzoekingwerk. Er werden voorbeelden gevonden van wapenschilden, kledij, vervoer, kastelen Ook daarrond ontstond enige discussie, maar eens ze echt bepaald hadden wat ze wilden bereiken, kwam er schot in de zaak.
Er werd naar hartelust geschetst, ingekleurd, geboetseerd, geknipt, geplakt, e. d. m. Toch waren ze ver van klaar toen zij de plaats moesten ruimen voor de volgende klas. Er werd dan maar opnieuw beslist om tijdens de middagpauze verder te komen werken.
En dat deden ze ook. De ene kwam al wat later dan de andere, maar allen waren op de afspraak.
Stilaan kregen hun werkstukken duidelijk vorm. De geboetseerde wapenschilden, dieren en bloemen van groep A ( opdracht 4 ) zagen er kleurrijk uit. Groep C, die opdracht 1 koos, had het gevraagde zeer flexibel geïnterpreteerd en een collage gemaakt waarin het kasteel van Disneyland als belangrijkste element verwerkt was. Groep B ( opdracht 3 ) had met kartonnen dozen een waarachtig kasteel gebouwd, waarin zij zelfs een functionerende ophaalbrug geknutseld hadden.*
Wat mij betreft, waren ze met vlag en wimpel geslaagd
( * later werd het kasteel volledig afgewerkt en geschonken aan de 1ste kleuterklas )
Vrijdag was een bijzondere dag want dan gingen de leerlingen samen met leeftijdsgenoten van andere scholen op uitstap ter gelegenheid van hun feest van de vrijzinnige jeugd.
Zon speciale gelegenheid kon ik niet ongebruikt voorbij laten gaan. Dus waren er voordien allerlei afspraken gemaakt.
Op donderdag had Tabeteb, ons leerling-heksje, alweer een mysterieuze e-mail verstuurd.
Beste vrijdenkertje, W K S Het positielicht in het zuidoosten van jullie land wordt feller en feller Grote waakzaamheid is geboden! Vrede zij met U. Morgaine
En mevr. A. W., één van de begeleiders, zou een speciaal pakje meenemen op uitstap.. Daarin zaten het 2de deel van het verscheurde document, alsook een begeleidend schrijven van het kleine volkje.
Juf A. zou ervoor zorgen dat mijn leerlingen het pakje tijdens de wandelrally konden vinden
Dit was de inhoud van het begeleidend schrijven* van het kleine volkje:
Vrede zij met U.
Mijn naam is Pien Woordvliet. Ik ben de schrijver in opdracht. Wij zijn nakomelingen van het kleine volk en wij wonen hier al sinds het allereerste begin. Wij leven in dezelfde ruimte ( als jullie ) maar in een andere tijd. Dat weten wij omdat er af en toe hoe vreemd ook scheuren zijn in het weefsel van de tijd. Dan vinden wij in ons bos onverwacht vreemde dingen zelfs verdwaalde reizigers uit jullie tijd. Omdat het soms jaren kan duren vooraleer er weer een scheur komt in het weefsel van de tijd, worden al die dingen eerst zorgvuldig gecontroleerd op schoonheid. Al het goede dat wij vinden, wordt gekoesterd, met de grootste zorg omringd en soms zelfs met de nodige eerbied in ons leven gebruikt. Al het foute wordt onmiddellijk onschadelijk gemaakt, ingekapseld en door de krachtigste geesten bewaakt. En de vreemdelingen Wel Zij die zich hier gelukkig voelen, een goed aura tonen en die net als onze jongeren die de stap naar de volwassenheid zetten vrijwillig en ongedwongen Titatovenaarskruid gegeten hebben, leven als gerespecteerde leden in onze maatschappij. En alhoewel zij niet zolang leven als wij onze oudste ouderling is 555 jaar ervaren wij hen als zeer levenslustig en gezond. Hun grote families zijn voor ons een bron van vreugde en een verrijking van onze samenleving. De enkelen die jullie tijd niet kunnen missen, verdrietig en ongelukkig zijn hier bij ons laten wij vergeetmijnietthee drinken. Zij slapen dan en dromen hun verleden als heden. Pas als er weer een scheur in het weefsel van de tijd ontdekt is, worden zij als bij weerlicht gewekt en weer hun tijd ingestuurd. Weliswaar enkel nadat eerst iedere herinnering aan hun verblijf in onze tijd definitief uit hun geheugen gewist is.
Maar nu ter zake.
Jaren geleden vond Speur Levendesteen, één van onze beste verkenners, in ons bos een onbekende stof vol met allerlei vreemde symbolen en kleuren. Bij een eerste nazicht door onze onderzoekers bleek dat de vreemde materie bedekt was met sterrenstof , wat onze nieuwsgierigheid en inzet om te weten nog deed groeien. Ook begrepen onze wijzen al snel dat zij slechts één beperkt deel van een document in bezit hadden. Slechts na zeer grondige studie en veel zoekwerk ontdekten onze wetenschappers de betekenis van de vreemde tekens. Zij ontcijferden een en ander en vonden dat iemand ( Morgaine? ) in een andere tijd en wellicht zelfs in een andere ruimte naar de uiteindelijke oplossing van een verschrikkelijk probleem zocht. Na raadpleging van onze beste voelers wisten wij dat het echt de bedoeling van Morgaine ( ? ) was kracht te gebruiken om geweldloos het goede weer recht te doen. Onze geleerden hebben dan ook hun beste beentje voorgezet en vonden reeds een oplossing voor de meeste opdrachten en raadsels die zij onder ogen hadden. Maar omdat één van onze droomvangers echter zeer boze beelden kreeg en één van onze zieners gevaar voorzag, zijn alle antwoorden met . onzichtbare inkt genoteerd. Enkel als de tijd rijp zal zijn zal onze beste zender de noodzakelijke informatie via gedachtestromen doorzenden aan de juiste persoon in jullie tijd, die dan het nodige zal doen
Meer kan ik voor ieders veiligheid niet neerschrijven.
Behalve nog dit: Bescherm het document en de bijlagen van de brief en laat wijsheid en kracht jullie leiden tot schoonheid.
( * de tekst was geprint in de allerkleinste, leesbare druk )
Via een levendig relaas van mijn collega A. W. wist ik reeds zaterdagavond dat mijn leerlingen inderdaad het gezochte deel van het document, alsook het begeleidend schrijven van Het Kleine Volkje in hun bezit hadden.
Ter plaatse hadden zij zich over deze meevaller zeer opgetogen en tevreden getoond. Maar wat hen vooral intrigeerde, was dat de oplossingen, gevonden door het kleine volkje, in onzichtbare inkt geschreven waren.
Anderzijds waren zij voldoende bezorgd over de veiligheid van het gevonden document, want ondanks het feit dat een van de begeleiders voorgesteld had om daar ter plaatse reeds te trachten om het onzichtbare zichtbaar te maken, hadden ze toch maar beslist dat zij dat liever veilig op school zouden doen.
Toen ik maandagmiddag op school arriveerde, werd ik reeds opgewacht door een groepje leerlingen die er absoluut op stonden dat ik onmiddellijk het gevonden deel veilig in de kluis ging opbergen. Wat ik dan ook deed.
Zij vertelden mij intussentijd in geuren en kleuren wanneer, waar en hoe zij het pakje gevonden hadden, hoe de begeleiders hierop gereageerd hadden en hoe moeilijk het geweest was iedereen ervan te overtuigen dat er best zo weinig mogelijk, om niet te zeggen niet, over dit voorval moest gepraat worden. Gelukkig hadden slechts een paar begeleiders weet van de vondst en zij wisten dat in dit geval zwijgen = goud !
Tijdelijk moest ik hun enthousiasme wel afremmen, want er was nu geen mogelijkheid om het document te onderzoeken en de volgende les moesten zij alweer op pad ... misschien terug in het verleden ?
Daarom werd er dadelijk beslist dat zij donderdag tijdens de middagpauze weer samen zouden komen om te zoeken naar oplossingen.
Ook deze keer kregen de leerlingen de keuze tussen 3 opdrachten. Opnieuw moest de groep zich moest opsplitsen in 3 aparte groepjes. Eens zij de opdrachten ( tweedelig ) gelezen hadden, werden er deze keer snel beslissingen genomen. Sommige leerlingen lieten hun keuze duidelijk beïnvloeden door de aanwezigheid van een broer / zus in de te bezoeken klassen. Toen de samenstelling vaststond en iedereen het doel van de opdracht begrepen had, kon hun zoektocht beginnen
Dit stond op hun opdrachtenblad:
Om deze opdracht uit te voeren, moeten jullie weer zelfstandig op pad in en naar het verleden! Vooraleer te vertrekken kiest iedere groep in onderling overleg één opdracht. Vergeet jullie vrijgeleides, amulet én de gemaakte afspraken niet. Maak weer van de gelegenheid gebruik om tegelijkertijd uit te kijken naar het laatste ontbrekende deel van het document. Denk echter aan de tijd.. Vrede zij met U.
Opdracht BS.I.A:zoek de integrale tekst en de melodie van het graag gedaan-lied. Schone liedjes duren meestal niet lang dus alle hulp is welkom. Misschien willen de vrijdenkertjes van het 1ste leerjaar wel een toontje hoger zingen
Opdracht BS.I.B: vind kabouter Snip. Misschien weten de toekomstige lentekinderen waar hij verborgen is Als jullie hem vinden, maak dan snel, een gedetailleerde tekenschets, zorg ervoor dat wat belangrijk is zeker niet ontbreekt en maak er dan een kleurrijk geheel van.
Opdracht BS.II.A:vind uit op welke manier jullie in deze tijd van het jaar nog 3 ijskristallen kunnen bemachtigen. Wellicht kunnen de vrijdenkertjes van het 2de leerjaar jullie een handje toesteken
Opdracht BS.II.B:zoek de vissen in de zee; zoek de kinderen op het strand. Misschien zetten de kinderen jullie wel op het juiste pad Verklaar met enkele woorden waarom dit alles zo boeiend is. Maak een kleurrijke tekening
Opdracht BS.III.A:zoek de 13 lievelings-11-jes. Hopelijk zijn de vrijdenkertjes van het 3de leerjaar bereid om het licht te laten schijnen in de duisternis
Opdracht BS.III.B: ontraadsel het geheim van De Feestbellenbol. Hoe ging het ook alweer dat samenleven in harmonie ? De kinderen zullen jullie zeker de noodzakelijkste tips willen geven. Maak een tekentriptiek In het drieluik moeten de3 hoofdelementen van het verhaal zitten.
Neem schrijfgerief en dit blad. -neem ook tekenpapier en kleurgerief. -ga naar klaslokaal nr. 0 / 00/ 000 -denk aan de beleefdheidsregels!
Indien de kinderen jullie kunnen helpen, bieden jullie natuurlijk in ruil iets aan, b.v. samen met hen een spelletje spelen tijdens de eerstkomende speeltijd of Denk ook aan de juf!
Vergeet niet al wat jullie gevonden hebben correct en veilig mee te brengen naar de kluis.
En weg waren ze, vol overtuiging dat zij in het verleden de sporen die leiden naar de toekomst zouden terugvinden...
Alhoewel ik rekende dat de leerlingen minstens een halfuurtje zouden nodig hebben om hun 2 opdrachten naar behoren uit te voeren, arriveerde de groep die op zoektocht geweest was in het 3de leerjaar reeds na een 20tal minuten
Wat de feestbellenbol betreft, hadden zij inderdaad de voornaamste richtlijnen uit het verhaal gedistilleerd, nl. alles met elkaar delen, elkaar de hand reiken en van elkaar houden. Ook hadden zij reeds een schetsmatige invulling van de gevraagde triptiek.
Maar wat de lievelingselfjes betreft, waren zij compleet de vernieling ingegaan.
Omdat er 13 vrijdenkertjes in het 3de leerjaar waren, hadden zij - begrijpe wie begrijpen kan - gedacht dat zij enkel de namen van die kinderen hoefden te noteren en klaar is Kees.
k Liet ze dus onmiddellijk zoeken op de 2 delen van het document of zij ergens die namen of delen ervan terugvonden. Noppes !
Bij het bekijken van het samengevoegde document viel het een van de leerlingen wel op dat er hier en daar een onafgewerkt stukje poëzie geschreven stond en zij realiseerde zich plots dat zij indertijd ook eens gedichtjes bestaande uit 11 woordjes hadden mogen schrijven: elfjes dus. Waarschijnlijk ging het in deze opdracht ook over zon elfjes
Gelukkiglijk restten er nog een kleine 10 minuten van het lesuur. Indien zij dadelijk vertrokken, konden zij er wellicht nog in slagen om een aantal van de elfjes te pakken te krijgen.
Net toen de 2de groep binnenkwam, ging de eerste weer op pad...
De groep die op zoek gegaan was in het 1ste leerjaar, bracht goedgezind verslag uit.
Wat bleek: niet enkel de lentekindjes zongen uit volle borst het graag gedaan-lied, maar de ganse groep bleek de tekst te kennen. En kabouter Snip hadden zij ook in een mum van tijd ontdekt en in schetsen veilig vastgelegd.
Om te bedanken hadden zij beloofd tijdens de speeltijd met de kinderen een spelletje te spelen. En de juf? Die wenste hen succes en stuurde ze dadelijk terug naar hun klas.
Zij konden al direct starten om op de kladbladen te zoeken wat waar moest in- of aangevuld worden.
Intussentijd was ook de 3de groep terug van hun zoektocht in het 2de leerjaar.
Wat betreft de opdracht rond de vissen in de zee en de kinderen op het strand werden zij dadelijk op het juiste pad gezet, maar de ijskristallen verzamelen, bleek aanvankelijk een onmogelijke opdracht.
De 5 aanwezige vrijdenkertjes wisten met zekerheid dat er papier moest gevouwen en dan geknipt worden, maar hoe het nu weer juist in elkaar zat, bleek niet met zekerheid te zeggen.
Toen was de klassejuf ter hulp gekomen, had klassikaal vouwblaadjes uitgedeeld en allemaal samen hadden zij de onzekere richtlijnen naar beste vermogen opgevolgd en enkelen hadden voldoende mooi resultaat bekomen. Zo konden zij enkele mooie exemplaren van ijskristallen meenemen naar de klas. Prachtig!
Amper enkele minuten alvorens de toegestane tijd verstreken was, kwam de groep die wegens misverstand nogal laat op zoek was gegaan naar de gedichtjes terug met 13 lievelingselfjes!
Ongelooflijk, hoe hadden zij dat klaargespeeld?
Toen bleek dat alle vrijdenkertjes inderdaad elk een lievelingselfje aangeduid hadden, begrepen zij onmiddellijk dat het hen onmogelijk zou zijn alle gedichtjes tijdig over te schrijven.
Dus hadden zij optimaal gebruik gemaakt van hun overtuigingskracht.
Zij vroegen aan de juf en de kinderen of zij de werkmappen eventjes mochten meenemen, liepen naar het secretariaat en vroegen daar of de juf aub wou helpen en - met dank bij voorbaat - snel, snel 13 kopietjes kon maken . En dat had de juf graag gedaan.
Ondanks hun aanvankelijke ergernis over hun blunder bleken zij nu wel best tevreden met zichzelf. Op de valreep waren zij dan toch geslaagd in hun opdracht.
Tijdens de middagpauze werd iedereen weer verwacht om te puzzelen en samen naar oplossingen te zoeken...
Toen ik de gang instapte, stonden de meeste leerlingen reeds te wachten aan de klasdeur Gauw het licht aangestoken en al het gerief te voorschijn gehaald: de 2 delen van het document, de kladbladen, alle verzamelde documentatie en informatie en vooral de brief en de 3 begeleidende blanco bladen van Het Kleine Volkje
En natuurlijk mijn strijkijzer. Want dat had ik nodig om de onzichtbare lettertjes weer zichtbaar te maken. Zodra alles startklaar stond, werd er - voor de veiligheid - snel afgesproken in welke volgorde zij rondom mij zouden verzamelen om toe te kijken welke woorden er door de warmte tevoorschijn zouden getoverd worden
Aanvankelijk lukte het niet zo goed, maar naarmate het strijkijzer en dus ook het blad warmer werd, verschenen de woordjes duidelijker. Weliswaar in een bedenkelijk bruin kleurtje, wat hier en daar wat gewaagde praat veroorzaakte. Gelukkiglijk bleef alles binnen de perken, zodanig dat niemand zijn / haar mond met zeep moest gaan wassen .
Bij nader toezien bleken de meeste oplossingen van Het Kleine Volkje ook terug te vinden in de info die de leerlingen al verzameld hadden. Dat gaf hen het fijne gevoel dat zij zeker op het goede spoor zaten, want deze resultaten bevestigden immers hun vermoedens en het was net alsof zij van Het Kleine Volkje een zetje in de rug gekregen hadden. Met vernieuwde ijver werd er gepuzzeld en gepast: er kwam duidelijk schot in de zaak en hun inzet bleef groot.
Desondanks bleven er op toch nog een heleboel lege vlekken op het samengevoegde document.
Maar morgen gingen zij weer op stap in het verleden: wie weet wat er dan stond te gebeuren ?
Stilaan werd het al routine Het licht werd aangestoken en snel controleerde men of niemand vergeten was van amulet en vrijgeleides op zak te steken.
Dit stond er deze keer op de opdrachtbladen:
Ook om deze opdrachten uit te voeren, moeten jullie weer zelfstandig op zoektocht terug naar het verleden! Net als gisteren kiest iedere groep in onderling overleg één opdracht. Vergeet jullie vrijgeleide én de gemaakte afspraken niet. En maak van de gelegenheid gebruik om tegelijkertijd uit te kijken naar het ontbrekende deel van het document. Denk echter aan de tijd Vrede zij met U
Opdracht BS.IV.A: Denk aan Bett Weeter en zijn mogelijke kompanen Zoek daarom nu onmiddellijk de 3 belangrijkste regels qua veiligheid in de omgang met onbekenden. Wellicht herinneren de vrijdenkertjes van het 4de leerjaar zich de erewoorden van egeltje nog
Opdracht BS.IV.B: zoek uit op welke manier een eeuwigdurende kalender functioneert. En maak er zelf een. Steek jullie licht eens op bij de juf en de leerlingen van het 4de leerjaar En zet dan jullie beste handje voor
Breng de 3 veiligheidsregels en de eeuwigdurende kalenders verzorgd en veilig mee naar de kluis.
Opdracht BS.V.A:in de ban van de cirkel. Welke cirkel? Wie zit er in die cirkel? Hoe blijft die cirkel bestaan? Belangrijke vragen die door jullie beantwoord moeten worden. Wellicht herinneren de vrijdenkertjes van het 5de leerjaar zich nog een en ander en weten zij jullie snel de juiste informatie te geven
Opdracht BS.V.B: zoek Menslief. Misschien kunnen de kinderen jullie op het juiste pad zetten Informeer bij de kinderen of zij misschien een idee hebben wie of wat Menslief zou kunnen zijn en of zij weet hebben van een of andere cirkel. Zo ja, vraag of ze jullie in hun kennis willen laten delen.
Vergeet niet de cirkel en Menslief correct en veilig mee te brengen naar de kluis.
Opdracht BS.KT.: zoek uit hoe jullie in het bezit kunnen komen van fantasie- en kleurrijke juweeltjes. Wie weet hoe dat afloopt? Wellicht willen de kleutertjes en juf E. jullie graag de hand reiken Vraag aan de juf en de kindjes of zij jullie willen helpen om in het bezit te komen van de gevraagde versierselen. En ga er dan met al jullie verbeelding, creativiteit en goede smaak tegenaan.
Zorg dat jullie de kleurige fantasiejuweeltjes veilig en wel in de kluis krijgen.
-neem schrijfgerief en dit papier. -neem ook knutselgerief (schaar, lijm, ) mee. -ga naar klaslokaal nr. 0 / 00 / 000 -vraag en wellicht krijg je hulp. -denk aan de beleefdheidsregels!
Als dank voor al de hulp die jullie eventueel zullen krijgen, bieden jullie natuurlijk iets in ruil aan, b.v. samen met de leerlingen een spel spelen tijdens de eerstkomende speeltijd of Vergeet ook de leerkracht niet (hulp, materiaal ! ). Veel succes!
Blijkbaar hadden de leerlingen deze keer geen probleem met de samenstelling van de 3 groepen, want de tekst was nog maar net gelezen en kort besproken of ze waren alweer op stap
Bovenstaand cijferschema overnemen ( NIET de rij met de dagen ) op geruit blad papier, maar ervoor zorgen dat er langs alle zijden een blanco rand komt van ongeveer 2cm. Uit bristolpapier rond het cijferblad een omslag vouwen, zo heb je onmiddellijk de juiste maat en kan je direct controleren of het cijferblad vlot verschuifbaar is. Het cijferblad verwijderen uit de omslag. In de omslag een venster knippen met een lengte van 7 kolommen en een breedte van 6 rijen. Cijferblad weer in omslag steken; na enig verschuiven, merk je dat je een maandkalenderblad voor je hebt. Duid dan op de omslag de dagen aan. Nu moet jij enkel nog het eerste cijfer van de maand op de juiste dag plaatsen.
Je eeuwigdurende kalender is nu klaar. Gebruiken maar
Donderdag na schooltijd had ik het laatste deel van het document bezorgd aan de kleuterjuf.
Zij had bovendien een prachtig voorstel. Aangezien de leerlingen in haar les juweeltjes met kralen zouden ineen knutselen, zou zij hen voorstellen van ook een mooi juwelenkistje te maken. Zij zou de leerlingen in haar voorraad van kistjes laten zoeken en daar zouden zij dan - hopelijk - hun ontdekking doen.
De eerste groep die resultaten binnen bracht, dacht dat zij de opdrachten correct opgelost had. Maar aangezien 3 van de 5 leerlingen de vorige dag deel uitmaakten van de groep die de flater met de elfjes begaan had, wilden zij nu op zeker spelen en direct controleren of hun resultaten ergens pasten in de gegevens van het document.
Dat bleek inderdaad het geval te zijn. Zij ontdekken de cirkel van de armoede en vonden een fragment van de tekst Menslief ik hou van jou.
Dus nu moesten zij enkel nog op zoek gaan naar het ontbrekende deel van het document
Wat n stralende gezichten Met blinkende oogjes waren zij het klaslokaal binnengestapt. Eén van de meisjes droeg in haar handen een groengeschilderd en met goud en edelstenen bezet houten kistje. Daarin zaten de zelfgeknutselde sierjuwelen, maar ook het laatste ontbrekende deel van het document.
En toen kwamen de tongen los. Zodra zij in de kleuterklas verteld hadden wat er van hen verwacht werd, had de kleuterjuf er onmiddellijk mee ingestemd om samen met de kleuters te helpen: zij zouden een heleboel mooie juwelen met kralen maken. Dat lukte vlot en weldra hadden zij verschillende halssnoeren, armbanden en ringetjes.
Plots had juf E. voorgesteld om een mooi juwelenkistje te maken, zodanig dat zij hun juwelen op een waardige manier konden opbergen. Als zij zin en werklust hadden, konden zij dat zeker nog tijdig klaar krijgen; maar dan moesten zij wel onmiddellijk in het berghok een geschikt kistje zoeken
Dit voorstel zorgde voor wat onenigheid. Een paar leerlingen vond dat eigenlijk onnodig. Immers als zij de versierselen zo meenamen naar de klas hadden zij nog tijd om op zoek te gaan naar het ontbrekende deel van het document. De 3 anderen waren echter gewonnen voor het voorstel van de kleuterjuf en wilden graag zon juwelenkistje. Bovendien bleek dat sommige kistjes al mooi beschilderd waren en enkel nog wat versiering nodig hadden.
Eén van de kistjes zat volgepropt met dik papier. Papierproppen ??? Neen, het was het zo begeerde deel van het document. Ongelooflijk
Eigenlijk hadden de leerlingen nu niet veel zin meer om nog te knutselen en wilden ze liever terug naar de klas met hun buit. Anderzijds vonden zij dat het eigenlijk dankzij het voorstel van de juf was dat zij het volledige document hadden en daarom zouden zij het kistje toch maar mooi versieren.
Als tegenprestatie hadden ze beloofd om tijdens de korte speeltijd spelletjes te spelen met de kleuters en tijdens de lange speeltijd de juf te helpen bij het klaarzetten van het knutselgerief.
Eindelijk arriveerde ook de laatste groep Zij zagen er blij, maar afgepeigerd uit. Was de opdracht zo zwaar geweest?
Uit hun relaas bleek dat aanvankelijk alles van een leien dakje liep. De leerlingen van het 4de leerjaar hadden de 3 belangrijkste veiligheidsregels onmiddellijk kunnen opzeggen. Die opdracht was snel en perfect uitgevoerd.
Maar de eeuwigdurende kalender maken, dat was andere koek Alhoewel de juf hen met raad en daad had bijgestaan, werd al snel duidelijk dat zij niet bepaald knutselvingers hadden. Zij hadden echter met veel inzet én geduld gemeten, geknipt, gevouwen, geplakt Nog net binnen de tijd hadden zij hun kalenders kunnen afwerken. Oef!
Zij waren dan ook zeer opgelucht toen zij vernamen dat het laatste ontbrekende deel van het document door hun maatjes gevonden was.
Tijdens de middagpauze zouden ze weer samen komen puzzelen en oplossingen zoeken...
Kleine grijze celletjes aan het werk zetten... deel 1
Alhoewel de leerlingen vorige vrijdag tijdens de middagpauze meerdere raadsels opgelost hadden, bleven er toch nog een heleboel lege vlekken op het opnieuw samengestelde document. Dat betekende dat zij zeker nog een aantal opdrachten tot een goed einde zouden moeten brengen om zo inzicht te krijgen in de bevrijdende oplossing van Morgaines probleem.
Donderdagmorgen stonden zij weer paraat om met goeie moed de nieuwe opdrachten aan te pakken.Het licht werd aangestoken en samen werden de opdrachten gelezen en kort besproken.
Dit stond er op hun opdrachtenblad:
Deze opdrachten vereisen dat jullie kleine grijze celletjes optimaal functioneren. Bij één ervan is het zelfs nodig dat jullie weer je stoute schoenen aantrekken en op pad gaan in onze tijd! Beslis snel wie wat gaat doen en begin eraan Vrede zij met U
Opdracht BS. VI.: trek alvast jullie stoute schoenen aan
Zoek tussen de gevonden oplossingen van de 6 raadsels die elementen die jullie zullen toelaten het enigma te ontcijferen. Misschien komt uit totaal onverwachte hoek een onbaatzuchtige geest jullie op het laatste moment op het goede spoor helpen -neem schrijfgerief en dit blad. -ga naar klaslokaal nr. 000 -denk aan de beleefdheidsregels! -ergens in het klaslokaal vinden jullie de opdrachtbladen. -zoek de oplossingen van de verschillende opdrachten; vergelijk de resultaten ga volledig op in de sfeer van jullie zoektocht en maak dan de enige juiste keuze.
Indien jullie toch onverwachts hulp aangeboden krijgen, wees dankbaar voor deze gift en bied iets aan in ruil
Het eindpunt van jullie zoektocht komt in zicht Hoe dichter bij het doel, hoe groter het gevaar. Zorg ervoor dat jullie alles wat gevonden werd veilig en wel in de kluis kunnen krijgen. Succes!
Kleine grijze celletjes aan het werk zetten... deel 2
Opdrachten voor de thuisblijvers
Opdracht NCM. A:
Morgan zegt: in onze tijd, in onze ruimte zijn er per kalenderjaar 13 maanden van 27 dagen en tussen het oude en het nieuwe jaar ontbreken er 12 dagen .
Onze tijd nu wordt berekend volgens het astronomisch jaar (dit is de tijd die onze aarde nodig heeft om één keer rond de zon te draaien, nl. 12 maanden van 1 januari tot en met 31 december) of een zonnejaar. Maar onze voorouders, de oude Germanen, rekenden in hun jaarkalender met maanmaanden. De omloop van de maan wordt gerekend op 27 dagen (+7uur en 43 minuten). In het zonnejaar vallen volgens hun berekeningen 13 maanmaanden van 27 dagen, zijnde 351 dagen tezamen. Aan het zonnejaar ontbreken dus een aantal dagen, juist het tijdsverloop tussen de 2 voornaamste maanstanden. Er was dus een periode tussen de jaren. Die ontbrekende dagen noemde men de Jul-tijd of de verloren nachten. Het nieuwe jaar startte met de eerste volle maan na de winterzonnewende. -bereken het totale aantal dagen van een kalenderjaar in de tijd en de ruimte van Morgaine. -situeer op onze huidige kalender aan de hand van de maanstanden de 13 maanmaanden en duid de ontbrekende dagen tussen de jaren aan. ( Start met tellen op de manier dat de oude Germanen het deden!)
Opdracht NCM. B:
Zoek de correcte invulling van de geheimzinnige cijferrechthoek, wetende dat het cijfer 2 op de 1ste rij en kolom zit, dat elk cijfer slechts 1 keer mag gebruikt worden, dat het cijfer 0 ontbreekt en dat de som van iedere zijde en van de diagonalen steeds 15 moet zijn. Gebruik jullie ingebouwde PC en kom te voorschijn met snelle, maar correcte resultaten. Succes!
Opdracht NCM. C
Morgaine zegt: Geloof begint waar kennis ophoudt.
Probeer deze verklaring uit te leggen. Geef argumenten pro en / of contra.
Opdracht NCM. D:
Ontcijfer de waarde van ieder symbool in dit mysterieuze vierkant als jullie weten dat de 1ste rij = W X X W =28 de 2de rij = W W W W =24 de 3de rij = Y Å X Y =42 de 4de rij = Å Y W X =36
de 1ste kolom = 34 de 2de kolom = 36 de 3de kolom = 28 de 4de kolom = ?
Zet jullie kleine grijze celletjes aan het werk en dit raadsel wordt in een mum van tijd opgelost. Succes!
Opdracht NCM. E:
Gebruik in het kleurvierkant 4 keer blauw, 4 keer geel, 4 keer groen en 4 keer rood, maar denk eraan dat iedere kleur in iedere rij en in iedere kolom slechts 1 X mag gebruikt worden. Uiteraard mag je deze opdracht in de praktijk uittesten, m.a.w. het spelenderwijs met de 4 X 4 kleuren proberen. Succes!
Diegenen die op stap wilden gaan, gaven snel hun voorkeur te kennen en vertrokken nadat zij gecontroleerd hadden of iedereen voorzien was van amulet, vrijgeleides en schrijfgerief. De grote groep, die 5 deelopdrachten moest uitvoeren, besliste steeds nieuwe groepen te vormen al naar gelang er opdrachten opgelost raakten. Later bleek dit een succesrijke idee
Zodra de "reizigers" vertrokken waren, gingen ook de "thuisblijvers" onmiddellijk aan de slag...
De eerste resultaten werden behaald bij het puzzelen met de 4 kleuren en het zoeken naar de juiste cijfers en de waarde van de vreemde symbolen. Zodra de groepsleden overtuigd waren van de juistheid van hun bevindingen, sloten ze zich dadelijk aan bij diegenen die nog zoekende waren. Al snel werden ook de verloren nachten correct vastgelegd op de ter beschikking gestelde kalenders Nu nog verder nadenken over de stelling Geloof begint waar kennis ophoudt en argumenten pro of / en contra zoeken. Dit bleek een zware dobber te worden. Al tijdens het kringgesprek werd overeengekomen dat zij pas tot besluitvorming zouden overgaan als ook de reizigers hun mening hadden kunnen kenbaar maken. Dit hield in dat zij ervan overtuigd waren dat ook die leerlingen bereid zouden zijn eens te meer hun speeltijd in te ruilen.
De teruggekeerde reizigers waren duidelijk in hun nopjes. Uit hun relaas bleek dat ze aanvankelijk geen idee hadden op welke manier zij de resultaten van de opdrachten met elkaar in verband moesten brengen. Hoe zij ook draaiden of keerden zij kregen er kop noch staart aan. Toen had juf D. hen enkele vingerwijzingen gegeven. En plots vielen de oplossingen als puzzelstukjes in elkaar en leidden hen zowel tot respect voor andere culturen als tot ontwikkelingssamenwerking
En ja, ook zij wilden graag hun filosofisch zegje doen en tijdens de middagpauze komen werken.
Aanvankelijk was het onze bedoeling Italiaans ijs te bereiden volgens het magisch recept van keukenheks Titiana.[ Zie Witch in the kitchen Titianas betoverende recepten Titiana Hardy ]
Maar een goeie week alvorens mijn oud-leerlinge Tatiana moest optreden, verwittigde zij mij dat het recept niet bruikbaar was.
Niet uitvoerbaar? Inderdaad!
Als excuus kon ik enkel zeggen dat ik in alle drukte wellicht niet goed nagedacht en over het hoofd gezien had dat voor deze bereiding het toevoegen van alcohol onontbeerlijk was. Het is immers enkel door toevoegen van alcohol dat men ijs zonder ijsmachine kan maken, want op die manier wordt er verhinderd dat het ijs zich in de diepvries tot ijskristallen vormt.
Wat een geluk dat mijn leerling-heks een ongelooflijke blunder voorkomen had
Dat betekende echter wel dat er nog snel een ander magisch recept moest gevonden worden. Gelukkiglijk vertelde een van mijn collegas over een recept voor fruitsalade waar zij gegarandeerd succes mee had. Bovendien moest er op het einde nog een speciale siroop aan toegevoegd worden. Dat zouden we als magische vloeistof kunnen gebruiken...
Deze siroop diende wel vooraf bereid te worden wegens koken en afkoelen Hier volgt het wat en hoe: 1 vanillestokje 2 dl witte balsamicoazijn 1 laurierblad 5 eetlepels suiker. Het vanillestokje opensnijden, in kookpannetje de balsamicoazijn met het vanillestokje, het laurierblaad en de suiker aan de kook brengen en voor de helft laten inkoken onder regelmatig roeren, het vanillestokje en het laurierblad verwijderen en de siroop laten afkoelen. Ons magisch brouwsel was klaar...
Het belsignaal had nog maar pas geklonken toen Tatiana reeds aan de klasdeur klopte. Donderdag had ik met mijn leerlingen afgesproken dat zij zelfstandig naar ons lokaal zouden komen, zodanig dat ons 2de leerling-heksje Atainat en ikzelf alles al konden klaarzetten. Alle ingrediënten en andere benodigdheden werden uitgestald. Tevens stond de cassette- en cd-speler gebruiksklaar.
Zodra de leerlingen aangekomen waren en het licht weer ontstoken was, werden de gekozen lievelingsmuziekstukjes medegedeeld. Tijdens de bereiding van het verleidelijk recept zouden die fragmenten als achtergrondmuziek een ruggensteuntje zijn.
Dan werd er kennisgemaakt met Atainat. Zij deelde de leerlingen mee dat ze samen een verleidelijk recept zouden klaarmaken. Op die manier zouden wij Ayla en Will, die bijna bevrijd waren, liefdevol ondersteunen. Vooraf moesten eerst alle handen grondig proper gemaakt worden. Intussentijd maakte Atainat iedereen er uitdrukkelijk op attent dat zij extra voorzichtig met de messen dienden om te gaan. Ook zeer belangrijk was dat iedereen tijdens de bereiding aan vrolijke, vriendelijke, liefdevolle dingen zou denken . Tevens werd er verwacht dat iedereen op zn minst de melodie van de gekozen muziek zou mee neuriën.
En dan ging de betovering van start. Terwijl de eerste lievelingsmuziek klonk, werden meloen, mango, appels, peren, kiwis, bananen, sinaasappels, enkele aardbeien, een trosje witte pitloze druifjes, een kleine ananas, een stuk sharon- en een stuk sterfruit schoongemaakt, en waar nodig klokhuis, pitten, zaadjes en schil verwijderd. Alles werd in niet te kleine plakjes gesneden en alhoewel leerlingheks Atainat gevraagd had van zoveel mogelijk sap op te vangen, werd het toch wel een morsig gedoe. Bovendien bleek zingen en snijden niet al te best te lukken. Het gesneden fruit werd in de grote mengkom verzameld en door een leerling voorzichtig besprenkeld met uitgeperst citroensap ( om verkleuring te voorkomen en het smaakt ook frisser! ) Eens al het fruit versneden was, werd het voorzichtig gemengd door Atainat die er tevens een geheimzinnige vloeistof ( balsamicosiroop ) uit een glazen karafje aan toevoegde. Deze fruitsalade zou nu nog 2u moeten rusten ( in de ijskast ). Tijdens de middagpauze zouden alle deelnemers hun deel van de toverspijs komen verorberen
Toen de leerlingen arriveerden klonk de muziek en stond de verleidelijke fruitsalade al klaar. Iedereen passeerde met zijn / haar bordje en kreeg een flinke portie met bovenop een schep vloeibare room met honing gemengd. Allen waren het erover eens dat hun zelfbereide, verleidelijke toverspijs uitstekend geslaagd was.
De meesten wilden graag nog eens proeven Snoepertjes!
Het licht zal branden als een baken in de duisternis... deel 1
De tijd was rijp... Die donderdag moest alle kennis én kunde ingezet worden: het was nu of nooit!
En als het moest, zou er - voor de allerlaatste keer - nog maar eens tijdens de middagpauze verder gewerkt worden .
Zodra het licht aangestoken was, werd er direct van start gegaan. Het document was uiterst zorgzaam opgekleefd, zodanig dat er zeker geen enkel detail over t hoofd gezien kon worden. Alle ingezamelde informatie werd gemakkelijk bereikbaar uitgestald, zo dat iedereen ze vlot kon raadplegen. Systematisch werd er van links naar rechts gecontroleerd of alle gevonden oplossingen inderdaad pasten en er nergens nog iets ontbrak.
Oortjes, oogjes, mondje, handjes en voetjes werden terecht gelinkt aan kabouter Snip en alle ontbrekende woorden in het graag-gedaan-lied waren genoteerd.
Alle vissen in de zee en alle verschillende kinderen kwamen goed terecht onder de diversiteitsparaplu.
De elfjes werden verzameld rond het hart en de triptiek van de levensharmonie vond een plaats onder de notenbalk.
De verzameling cijfers en 7 letters stonden duidelijk in verband met de eeuwigdurende kalender en op de 3 wegwijzers aan het kruispunt waar de egel van Kaatje Cactusbloem stond na te denken, werden de kindvriendelijke veiligheidsregels genoteerd.
De cirkel van de armoede werd vervolledigd en alle ontbrekend woorden van het gedicht Menslief kregen hun juiste plaats.
2 Heksenhoeden met daarop 2 kleine l in grote G verwees duidelijk naar "tweelingheksen"...
Het licht zal branden als een baken in de duisternis... deel 2
Op de dagenreeks van december en januari werden de verloren dagen teruggevonden en ingekleurd, tevens werden de maanstanden met pijlen in de juiste volgorde gezet.
Ectoplasma en amoebe, diafragma,middenrif en pupil, alsook E=MC² en atomen werden in de geëigende context geplaatst.
Symbolen kregen de correcte waarden en cijfers en kleuren de gepaste plaats.
De Elfenspreuk werd volledig vertaald. En het geheimschrift onthulde Hoe beter men begrijpt, hoe meer men liefheeft.
De gevolgde sporen langs piramiden en in het regenwoud, alsook de bijzondere aanwijzingen gevonden in cultuurpatronen van de oorspronkelijke bewoners van Amerika en Australië hadden voldoende letters [ enederei / rohot / birje ] opgeleverd om samen de slogan eenieder hoort erbij te vormen.
De jonkvrouw en de uil, evenals de eenhoorn en de zonnebloem werden samengebracht in één wapenschild.
De silhouetten + W888888 werd omgezet tot Ayla en Will wachten.
De hartjesbekers stonden zeker symbool voor de liefdesspijs
Maar de ijskristallen, waar moesten die een plaats krijgen?
Het licht zal schijnen als een baken in de duisternis... deel 3
Inderdaad hier zaten de leerlingen ( maar vooral ikzelf ) met een probleem. Immers ik had de ijskristallen hun rol toebedeeld als toverspijs. Die was later gewijzigd in een fruitbereiding: dus exit ijskristallen Dan maar een truc uit de kast gehaald. Zou het niet kunnen dat de ijskristallen moeten gebruikt worden om de toverspijs te bewaren? Hmhm Aangezien geen van de leerlingen een ander voorstel had, werd deze oplossing dan maar aanvaard als zijnde de juiste. Oef!
Wij hadden ons doel bereikt Het complete document ( volledig én naar wij dachten juist ingevuld ) en alle werkstukken ( die met volle inzet en soms ook met veel moeite vervaardigd waren ) werden uitgestald op onze schrijn.
Moge wijsheid en kracht leiden tot schoonheid
Deze keer werd het licht niet gedoofd: het zou branden als een baken in de duisternis
Vrijdag was ik al vroeg bij de bakker de bestelling gaan afhalen. De man had er echt een kunstwerk van gemaakt: een grote chocoladetaart in dubbele hartvorm met als opschrift Elen sila lúmenn omentielvo. Het kon niet mooier zijn
Op school waren er onmiddellijk een paar leerlingen van de 5des bereid om een handje toe te steken en zo werd in ons klaslokaal alles voorbereid om er een leuk verrassingsfeest van te maken. Onze lantaarn kreeg een nieuw theelichtje en de cd-speler werd klaargezet. Vrolijke servetten, picnicbordjes en vorkjes, alsook fruitsap en bekertjes werden uitgestald. Her en der werden grote, vrolijk gekleurde papieren bloemen neergelegd en op het schrijn werd in een kring van bloemen - een brief geplaatst. Toen dat alles klaar was, liet ik een van de leerlingen met kwistige hand blauwe glitterstof op de grond strooien
Tijdens het 1ste lesuur zou ik met de leerlingen van de 5des in de turnzaal meditatieoefeningen doen; dat vonden zij altijd fijn en zo bleef ons lokaal mooi op orde voor het feest.
En toen ging het mis
Nog voor de aanvang van het 1ste lesuur kwam één leerling van de 6des mij vertellen dat de anderen op uitstap gingen, dat hij als enige op school bleef en of hij nu al bij mij in de klas mocht komen Wat ??? Even kon ik niet geloven wat er gebeurde. Wat was er aan de hand ? Bereidwillig wou de leerling nogmaals zijn uitleg doen, maar dan kwamen reeds de klasjuffen naar mij toe. Zij vertelden mij dat er onverwacht een omruiling van lesuren gebeurd was wegens een wijziging bij een buitenschoolse activiteit en excuseerden zich omdat de directie er niet in geslaagd was om de bijzondere leerkrachten tijdig te verwittigen van deze onvoorziene wissel... Pas toen zij mijn verbouwereerd gezicht zagen en mijn uitleg over de apotheose hoorden, realiseerden zij zich dat dit gebeuren een ongelooflijke streep onder ons fantasieproject zette
Bij de aanvang van het 2de lesuur kwamen onze tweelingheksjes op bezoek om samen met ons feest te vieren. Zij werden er ook even stil van toen zij de gang van zaken vernamen. Toen zei Tabeteb dat dit wellicht de laatste en ultieme poging van Bett Weeter was om ons dwars te zitten. En alhoewel ik haar bewonderde voor haar flexibel denken, had ik het er ontzettend moeilijk mee. Tegen beter weten in stelde ik even later voor om toch maar voor ons vieren de taart aan te snijden. Zowel mijn heksjes als mijn ene leerling vonden dat niet gepast. Zelfs toen ik zei dat de taart het weekend niet gezond zou overleven, vonden zij dat het niet kon. Zij gingen enkel een drankje gebruiken en de taart ? Die mocht ik, wat hen betrof, naar eigen keuze aan minder bedeelden of vrijwilligers wegschenken. Wat ik dan ook gedaan heb.
Maar ik voelde me er spijtig genoeg niet echt gelukkig mee
Beste vrijdenkertjes, Jullie zoektocht is ten einde, want de opdracht is volbracht. Aanvaard onze dank. De ketens van het onrecht zijn verbroken en de betovering van Ayla en Will is opgeheven De toekomst zal weer wijsheid, kracht en schoonheid in zich dragen. Vrede zij met U" Morgaine
Graag wens ik iedereen een aangenaam weekend... Geniet ervan !
Via kringgesprekken werd het project door de leerlingen zelf geëvalueerd.
Door de voortdurend wisselende, maar intense samenwerking van de leerlingen tijdens het project was er onderling een duidelijke groei van vertrouwen vast te stellen. Een ander belangrijke feit was dat niet enkel de vlotte praters uiting gaven aan hun bedenkingen, maar dat ook de stille leerlingen, die zich vroeger vaak eenvoudig aansloten bij uitspraken van medeleerlingen, nu zelf spontaan met hun mening, gekruid met anekdotes, voor de pinnen kwamen. Uit hun relaas bleek bvb. dat zij ervaren hadden dat mensen beleefdheid en vriendelijkheid echt wel wisten te waarderen. Ook hun vermogen om vreemde talen ( o.a. Elfentaal, gebarentaal en Brailletaal ) een plaats te geven, hadden zij als verrijkend ervaren. Hun taalvaardigheid qua communiceren, alsook hun zelfvertrouwen had een sprong voorwaarts genomen
Opvallend was dat hun verregaande samenwerking tevens een positieve invloed had op sociaal-emotioneel gebied. Sommigen hadden zichzelf moeten intomen, anderen vonden dat zij dingen gedurfd én gekund hadden. Maar zeker was dat zij zich uitermate betrokken voelden bij de goeie afloop van iedere opdracht, waar iedereen naar eigen beste vermogen zijn/haar rol had gespeeld. Zij hadden ervaren dat iedereen wel kwaliteiten had die in de groep op een of andere manier gunstig benut kunnen worden om zo een hoger doel te bereiken...
Het relaas van de leerling die niet wegens wangedrag, maar enkel bij gebrek aan papieren teruggestuurd werd naar ons klaslokaal, maakte heel wat emoties los. Vooral toen hij vertelde dat enkel het feit dat zijn vriend hem wou vergezellen het gebeuren enigszins aanvaardbaar had gemaakt, zorgde voor veel reacties.
Bij het oplossen van de raadsels hadden zij zelf nieuwe wegen moeten zoeken, onder druk moeten denken en meerdere keren ideeën moeten wijzigen om het resultaat te laten passen in het document. Bovendien hadden zijzelf belangrijke beslissingen moeten nemen ( o.a. bij het opsporen en zoeken van de delen van het document ), waarbij zij zich als groep positief bevestigd hadden.
Wat zij ook als zeer stimulerend ervaren hadden, was de deelname en medewerking van buitenstaanders (?) aan het spel. Eén van de leerlingen verwoordde het als volgt: ik had vroeger niet geloofd dat zoveel volwassenen zo ernstig zouden willen deelnemen aan ons spel
Alhoewel het mislukken van de apotheoseles de leerlingen op een ongewone manier geconfronteerd had met het feit dat men niet altijd controle heeft over de verloop van dingen en dat toevalligheden soms voor oponthoud of zelfs mislukking kunnen zorgen, hadden zij toch ook ervaren dat men het doel kan bereiken mits men zich apart én gezamenlijk voor iets inzet. M.a.w. niet opgeven, blijven volhouden