Om de magische cirkel te kunnen vormen, gaf de wijze vrouwe de leerlingen de opdracht elkaars handen vast te pakken en rondjes te draaien met de klok mee Terwijl Ecinlaor voorzong: Trek de cirkel rond, weef het web van donker en licht, lucht, vuur, water en aarde verbindt ons als één., stapte iedereen verbonden in de kring rond het schrijn.
Dan sprak de wijze vrouwe: De cirkel is getrokken. Wij zijn nu tussen de werelden en wat tussen de werelden gebeurt, heeft invloed op alle werelden...
Vervolgens werden de goede krachten aangeroepen en verwelkomd door de wijze vrouwe.
Gericht naar het oosten sprak Ecinlaor: Wachters van het oosten, krachten van het element lucht, van wolken en wervelwinden, arend in de ijle lucht, kracht van kennis en concentratie, wees welkom
Gericht naar het zuiden: Wachters van het zuiden, krachten van het element vuur, richting van kunst en inspiratie, moedige leeuw, rijzende feniks en vuurspuwende draak, wees welkom
Gericht naar het westen: Wachters van het westen, krachten van het element water, stromingen en getijden van het leven, sierlijke zwaan, ranke dolfijn en zeeslangen, wees welkom
En gericht naar het noorden: Wachters van het noorden, krachten van het element aarde, richting van het mysterie en het ongeziene, van bergen en metalen, bomen en graan, machtige beer en huilende wolf, wees welkom
De wijze vrouwe nam de pratende stok en zei: Iedereen krijgt om beurt de pratende stok en zal heel kort op zijn / haar eigen manier vertellen waarom zij / hij solidair wil samenwerken om het doel te bereiken, ook als er tegenslagen komen. Sommige leerlingen gaven kort en bondig hun mening; anderen sloten zich gewoon aan.
Dan nam Ecinlaor een mand gevuld met papierstrookjes en kleurpotloden en zei: Iedereen gaat nu zijn / haar naam schrijven, daaronder het zelf gekozen anagram en dan wordt alles naar eigen aanvoelen versierd. Eens dat gebeurd was, vroeg de wijze vrouwe om het papierstrookje te verfrommelen, in de linker hand vast te houden en dan samen te herhalen wat ze zei: In onderling overleg zullen wij steeds 3 groepen samenstellen en naar onze eigen beste inzet samenwerken om ons doel te bereiken. Wij zullen wijsheid gebruiken om de waarheid te zoeken, kracht aanwenden om het goede te doen en schoonheid om schoon te leven. Vervolgens verzamelde Ecinlaor al de papiertjes met namen, gooide ze in de vuurpot en stak ze in brand. Toen zei ze: Tijdens de zoektocht zullen voor ieders veiligheid enkel nog de onbekende anagramnamen geschreven worden.
Toen vertelde de wijze vrouwe dat ze verwachtte dat Bett Weeter wellicht zou proberen om te verhinderen dat de leerlingen in hun opzet zouden slagen. Daarom zou ze nu een magische bezwering tegen een mogelijke vijand uitspreken. Zij gooide gelijke delen van gedroogde kruiden in de vuurpot, stak ze aan en zei: Zeg samen met mij 3x de naam van de vijand. En herhaal na mij: Brand vuur, stijg op rook, laat het ons gezonden kwaad terugkeren naar zijn huis. Brand vuur, stijg op rook
Toen zei Ecinlaor: Nu mag de magische cirkel weer ontsloten worden. Zij vroeg de leerlingen weer elkaars handen vast te pakken en rondjes te draaien tegen de klok in, terwijl zij zong: De cirkel is open, maar ongebroken. Laat wijsheid, kracht en schoonheid voor altijd in ons hart.
Net binnen de tijd, want toen rinkelde de schoolbel
(Inspiratie werd voornamelijk gevonden in "Het magische jaar - Zsuzsanna Budapest / "Heks" - Susan Smit )
Zodra ik donderdagmorgen het speelplein betrad, kwamen enkele leerlingen van de 6des mij vertellen dat hun gekozen vertegenwoordigers de vrijgeleides in de secundaire afdeling afgehaald en zorgvuldig bijgehouden hadden en dat alle groepsleden hun nieuwe naam uit het hoofd kenden. Duidelijk n goeie start
Vooraf had ik het klaslokaal enigszins aangekleed. In het midden van onze zitmat werd een kastje, behangen met een mooi tafelkleed, geplaatst met daarop de 4 elementen, zijnde lucht, vuur, water en aarde. - op het oosten: een staandertje met wierookstokje (= symbool van lucht ), - op het zuiden: kaars (= symbool van vuur ) - op het westen: kelkje (= symbool voor water ) - op het noorden: pentakel (= symbool voor aarde ) Dit wordt het schrijn.
Als de leerlingen in de gang van ons klaslokaal kwamen, gaf ik iedereen een tekstkaartje, vroeg om het stil te lezen en dan rustig het klaslokaal binnen te gaan. Eenmaal binnen deden zij gewoontegetrouw hun schoenen uit alvorens op de zitmat te gaan. Intussen verkleedde ik mij met een prachtige ( van een oud-leerlinge geleende ) djellaba.
Caroline werd Ecinlaor, de wijze vrouwe.
Zij vroeg aan de leerlingen om nu volledig stil en zeer aandachtig te zijn. Ecinlaor las de tekst: Ik weet wat ik doe. Vrij en ongedwongen wil ik deelnemen aan de zoektocht. Zij vroeg: Zijn er nog twijfels? Of is iedereen akkoord? Alle leerlingen willen deelnemen en samen werd de tekst luidop herhaald.
Dan ontstak de wijze vrouwe het licht en zei: "Dat zal ieder keer opnieuw ontstoken moeten worden als er zoekactiviteiten gebeuren. Eén gekozen leerling zal die taak gedurende de ganse queeste op zich moeten nemen." Na enig rondkijken, werd unaniem beslist dat de oudste van de groep die verantwoordelijkheid op zich zou nemen.
Vervolgens liet de wijze vrouwe alle deelnemers plaatsnemen in een grote kring rond het schrijn. Ecinlaor sprak tot de leerlingen: Zeg mij na: Ik beloof dat ik bescheiden en trouw zal zijn. Ik zal horen, zien en zwijgen.
De wijze vrouwe gaf aan iedere leerling een berkentakje ( om zich hiermee te zuiveren ) En zei: Herhaal na mij: Met dit berkentakje zuiver ik mezelf. Moge mijn geest tot nieuw leven komen Terwijl het berkensap stroomt
Nadat allen zich gezuiverd hadden, tekende de wijze vrouw met blauw, vettig potlood een smal maansikkeltje op de pols van ieder kind en zei: Ik teken jou met het symbool van de nieuwe maan, de jonge maansikkel. Jij hebt nu innerlijke bescherming. Vrede zij met U
Iedere leerling antwoordde: Ik ben dankbaar voor de bescherming. Vrede zij ook met U.
(Inspiratie werd voornamelijk gevonden in "Het magische jaar - Zsuzsanna Budapest / "Heks" - Susan Smit )
Via de leerling-heks Tabeteb kregen de leerlingen onderstaand bericht.
Zonder dat zij in de mogelijkheid waren om mijn hulp in te roepen, moesten zij zelfstandig beslissingen nemen en individueel hun verantwoordelijkheid opnemen...
Bericht
Zoektocht W-K-S
In onderling overleg 2 leerling-vertegenwoordigers aanduiden die op maandag 24 maart 2003 tussen 12u30 en 12u55 de vrijgeleides gaan afhalen bij de Hr. Directeur Hoger Secundaire Afdeling KA., alsook bij Mevr. De Directrice Middenschool. Denk aan de beleefdheid!
2. In onderling overleg 2 leerling-vertegenwoordigers aanduiden die op donderdag 27 maart 2003 tussen 10u10 en 10u25 de vrijgeleides gaan afhalen bij de Hr. Directeur Basisschool. Denk aan de beleefdheid!
3. Maak een anagram (woord gemaakt door herschikking van de letters van een gegeven woord, b.v. Caroline=Ecinlaor) van je eigen voornaam, leer je anagram uit je hoofd en ken het zeker op donderdag 27.03.2003.
Een gastspreker van het Atelier Helen Keller op bezoek...
Donderdag voor de aanvang van het eerste lesuur kwam al een van de leerlingen vertellen dat er weer een mysterieuze e-mail aangekomen was. Bovendien hadden alle ontvangers er deze keer wel degelijk met de anderen over gepraat. In de groep waren ze reeds tot de bevinding gekomen dat het iets te maken kon hebben met het bezoek van de gastspreker, aangezien ze hun tastzin moesten gebruiken.
Het bezoek van de Hr. J-P. S., gastspreker van AHK bleek een voltreffer.
De vrijwilliger ( oud-leraar wiskunde ) wist de leerlingen onmiddellijk te boeien. Via anekdotes vertelde hij aan de leerlingen hoe zijn grote belangstelling voor blindentaal ontstaan én gegroeid was en om welke reden hij vrijwilliger bij het Atelier Helen Keller geworden was. Na in het kort de geschiedenis van Louis Braille en het ontstaan van het Brailleschrift belicht te hebben, toonde hij op zeer begrijpbare manier aan de leerlingen hoe het schrift gestructureerd is. Meteen daarna werd er volop in blindenschrift geoefend: eerst één letter uitproberen, dan je voornaam schrijven, nadien in kleine groepjes korte zinnetjes schrijven en ze onderling trachten te ontcijferen.
En dan kwam hét moment.
De hr. S. vertelde dat een onbekend iemand de omzetting van een zin in een vreemde taal, alsook de Nederlandse vertaling ervan in Brailleschrift aangevraagd had. Hij stelde voor deze zin te gebruiken als oefentekst. Dit is de tekst die de spreker noteerde op het schoolbord:
Moge het licht van de sterren schijnen op de plaats waar onze wegen zullen kruisen.
Achteraan in de klas zittend kon ik iedereen observeren. Verschillende gezichten keken in mijn richting en uit de tintelende oogjes bleek dat zij het geweldig vonden dat hun vermoeden bevestigd werd en dat dit wellicht de spreuk was die zij moesten vangen.
Met veel enthousiasme werd de zin in perfect Brailleschrift omgezet. De gastspreker loofde hun gezamenlijke inzet. De leerlingen glunderden
Nadat hem door een leerling een bedankingswoordje en een piepklein cadeautje ( chocoladesnoepjes! ) gegeven was, vertrok de Hr S. ...
En toen kwam de ontlading! Allemaal door elkaar pratend vertelden zij dat ze zeker gingen deelnemen, want zij waren er nu van overtuigd dat zij de opdrachten wel op een of andere manier tot een goed einde zouden kunnen brengen. Zelfs zij die aanvankelijk echt weigerachtig waren, bleken gewonnen voor deelname aan de zoektocht
Misschien al eens nadenken over... Speeltijd/vergadering...
De bespreking tijdens de speeltijd/vergadering bevestigde de eerste vaststelling, nl dat de meeste leerlingen deelname aan de zoektocht best zagen zitten, maar dat 2 van hen allerminst overtuigd waren van het nut van zon vreemde onderneming.
Omdat een van de voorwaarden was dat alle leerlingen als hechte groep dienden samen te werken, stelde ik voor om de moeilijke beslissing, zijnde wel of geen deelname aan de zoektocht, voorlopig uit te stellen tot na het bezoek van onze gastspreker van het Atelier Helen Keller.
Wat de leerlingen uiteraard niet wisten, was dat ook de Hr. J-P.S. weet had van de zoektocht en tijdens het inoefenen van het Brailleschrift een elfenspreuk zou introduceren
Als bijkomende stimulans zou oud-leerlinge Babette ( = ons leerling-heksje Tabeteb ) weer een mysterieuze e-mail verzenden en nadien contact opnemen met de leerlingen
Dit was de tekst van de 2de e-mail:
Beste vrijdenkertje, W K S Onze recente waarnemingen tonen aan dat er wellicht een spreuk in de lucht hangt. Weef de nodige netten, zet de tastzin in hoogste versnelling en vang a.u.b. de juiste woorden. Vrede zij met U. Morgaine
Op het allerlaatste vel uit het metalen koffertje stond geschreven
Beste vrijdenkertjes, Misschien kunnen jullie al eens nadenken over
1. Onze wetenschappers en ikzelf denken dat de tijdspoort in stand zou kunnen gehouden worden als een ectoplasma en dat de veiligheidspoort zich wellicht opent en sluit als een diafragma
Kennen jullie de betekenis en werking van een ectoplasma? Weten jullie wat een diafragma is en hoe het functioneert? Misschien staan jullie in de wetenschap al verder dan wij en laten jullie ons delen in die kennis.
2. In onze tijd, in onze ruimte zijn er per kalenderjaar 13 maanden van 27 dagen en tussen het oude en het nieuwe jaar ontbreken er 14 dagen
Probeer op jullie huidige kalender aan de hand van de maanstanden de 13 maanmaanden aan te duiden en de ontbrekende dagen tussen de jaren correct te situeren, zodanig dat wij jullie plaats in de tijd stipt kunnen bepalen.
3. Enkele van onze geleerden en ikzelf denken dat de schepping zowel in grootte als in kleinheid oneindig is. Dat iedere atoomkern een compleet heelal zou bevatten, waarvan de atoomkernen op hun beurt weer universums zijn, enz En het heelal zoals wij het kennen, zou dus ook gewoon een atoomkern zijn van weer een ander universum waarvan wij ons de grootte onmogelijk kunnen voorstellen. Wij menen dat dit de enige mogelijke uitleg waarom de formule E = MC² klopt en er ontzettend veel energie vrijkomt bij splitsing van een atoomkern.
Kunnen jullie in eenvoudige woorden uitleggen wat een atoom, een atoomkern en atoomsplitsing is? Welke betekenis heeft de formule E = MC² voor jullie?
4. Wij denken dat Geloof begint waar kennis ophoudt.
Hoe denken jullie over deze verklaring en waarom?
Vrede zij met U
Wegens tijdsgebrek kon er niet meer uitvoerig over de betekenis en inhoud van de verschillende vellen gepraat worden. Wat echter wel onmiddellijk opviel, was dat de meningen ofwel fel pro medewerking, ofwel absoluut niet enthousiast te noemen waren.
Tevens moet gezegd dat eenieder onmiddellijk bereid was om tijdens de eerstvolgende grote speeltijd weer samen te komen om verder de gegevens te bekijken
Jullie weten nu wie Ayla en Will SKracht, Bulle Bak en Bett Weeter zijn, alsook welke pijnlijke rol ik, Morgaine, in het gebeuren speel.
Hierbij vraag ik jullie formeel mij met al jullie wijsheid en kracht te helpen om Ayla en Will te verlossen uit de 2 verschillende tijdsspiralen om zo het land te bevrijden uit de ijzeren greep van Bulle Bak. Ik weet quasi zeker dat 2 van de 3 gezochte delen van het document zich bevinden binnen de coördinaten van jullie schoolterrein. Het 3de deel straalt slechts een zeer zwak positielicht ( is het misschien al gevonden en beschermd? ) en situeert zich in het zuidoosten van jullie land. Hopelijk vind ik daar ook bereidwillige handen en zoekende geesten
Om opnieuw te komen tot schoonheid moeten de 3 delen van het verscheurde document, die in jullie tijd en ruimte beland zijn, weer teruggevonden en samengevoegd worden. Dan zullen er raadsels opgelost en opdrachten moeten uitgevoerd worden, zodanig dat op het volledige document de nog ontbrekende symbolen, kleuren en spreuken ingevuld kunnen worden.
Jullie, mensenkinderen, die willen helpen zullen dus moeten beschikken over bepaalde vaardigheden, zoals vrij kunnen denken en een open geest hebben. Tevens zullen jullie eventuele saboteurs tijdig én geweldloos moeten stoppen of de gemaakte schade zo snel mogelijk moeten herstellen. Enkel zo zullen jullie mij daadwerkelijk helpen om de betovering te verbreken. Eens Ayla en Will vrij zijn, zal er weer schoonheid, blijheid, geluk, levenslust en kleur in het land komen.
Maar vooraleer jullie kunnen meewerken, moeten jullie opgenomen en opgeleid worden. De oude wijze vrouw weet wat te doen en ook de leerling-heksjes staan klaar om te helpen.
Tot wijsheid groeien kan men niet alleen dat kan alleen in broederschap.
Pas dan zullen jullie via allerlei berichten en aanwijzingen vernemen welke de opdrachten zijn en welke raadsels jullie tot een goed einde zullen moeten brengen.
Jullie vorderingen doorheen deze zoektocht kunnen enkel tot een goed einde gebracht worden als jullie echt samenwerken; als jullie elkaar bijstaan met raad en daad.
Kracht is hand in hand, oog in oog, hart aan hart, één wil om het goede te doen.
Houd er evenwel rekening mee dat jullie niet altijd alle elementen zelf in de hand hebben.
Vergeet niet dat Bett Weeter, alias 0012, ontspoorde elf en geheim agent-spion van Bulle Bak zal trachten het werk te saboteren om zo te verhinderen dat jullie de juiste en volledige formules kunnen vinden.
Ook dan blijft volledige geweldloosheid een duidelijke voorwaarde die onaangetast moet blijven.
Alleen zo kan men in schoonheid leven.
Moge de toekomst wijsheid, kracht en schoonheid brengen.
Bulle Bak liet zijn grijze soldaten in hinderlaag liggen bij de mysterieuze en schijnbaar verlaten burcht Drakenhof. Daar leefde de heks-alchimiste Morgaine, omringd door elfen en beschermd door allerlei vreemde boswezens. Toen Ayla en Will bij het geheimzinnige kasteel arriveerden, werden zij verraderlijk overvallen door Bulle Baks soldaten. Ondanks heftige weerstand van de prinses en van de ridder werden beiden overmeesterd en gevangen weggesleept naar Drakenhof. Tegelijkertijd werd Orion, de lievelingself van Morgaine, lafhartig gedood door twee sluipmoordenaars.
Morgaine was buiten haar zinnen van verdriet en toen de grijze soldaten haar vertelden dat de twee onbekende gevangenen de dood van de Elf veroorzaakt hadden, sprak de heks een verschrikkelijke toverspreuk uit waardoor de man en de vrouw elk apart in twee verschillende tijdsspiralen opgesloten werden. Plots waren Ayla en Will gescheiden en konden elkaar enkel nog in dromen ontmoeten. Enkele elfen hadden gezien wat er echt gebeurd was, maar konden niet tijdig ingrijpen. Toen de heks begreep dat zij verschrikkelijk bedrogen en misbruikt was, probeerde zij de situatie weer ten goede te keren; maar zij kon de bezwering echter niet meer ongedaan maken. Toch gaf Morgaine de hoop niet op. Zij dacht dag en nacht na en bijna had ze de toverformule om de betovering te doorbreken gevonden. Nog enkele symbolen en kleuren
Toen stal Bett Weeter ( alias 0012 ), een ontspoorde Elf en geheim agent-spion van Bulle Bak, het document, scheurde het woest in drie stukken en stuurde alles via een sterrenpoort een onbekende tijd en onverkende ruimte in. Maar opnieuw ging Morgaine in het verweer. Zij zocht en zocht en vond de tijd én de ruimte. Zij begreep ook dat enkel wanneer de tijd rijp zal zijn en het licht zal branden als een baken in de duisternis de wijsheid en de kracht zullen leiden tot schoonheid.
Daarom zou zij wachten, de fakkel brandend houden en klaar zijn
Jaren gingen voorbij De prinses groeide op tot een knap, lief en beminnelijk meisje. Zekere dag, tijdens een verre wandeltocht samen met haar hond Wolf, kwam Ayla ongelukkig ten val en bezeerde haar voet. Een zwervende ridder die toevallig langskwam, snelde haar ter hulp, nam haar in zijn armen en bracht haar op zijn fiere witte paard Unicorn naar Reinhildes boshut. Will SKracht was een sterke maar lieve en verlegen ridder, een man van weinig woorden maar met een groot hart. Zijn blazoen droeg de gouden zonnebloem en de eenhoorn. Omdat Will iedere dag naar de boshut bleef komen, leerden zij elkaar al snel beter kennen. En zo gebeurde het de prinses en de ridder werden verliefd Na enkele maanden wisten zij zeker dat zij voor elkaar waren bestemd en dat ze samen door het leven wilden gaan. En toen vertelde de oude Reinhilde de familiegeschiedenis van Ayla aan het jonge koppel. Alhoewel de angst voor het ongekende eventjes de kop opstak, wilde de jonge Vrouwe van het Meer terug naar kasteel Schoonburg om daar haar rechtmatige plaats op te eisen, er te trouwen met Will SKracht en samen met hem te regeren over het land.
Toen de laaghartige regent Bulle Bak van zijn spionnen vernam dat Ayla buiten alle verwachtingen in - nog leefde en samen met haar ridder op weg was naar het slot, ontstak hij in verschrikkelijke woede en maakte een vilein plan.
Democratia was een landje vol lieve, blije, gezonde en kleurrijke mensen.
Daar regeerde Igraine, de Vrouwe van het Meer, niet alleen. Zij had vele verstandige raadslieden en als iemand met een goed idee kwam aandraven, luisterde de koningin steeds aandachtig. Igraine was een ridderlijke en rechtvaardige vrouw, die door het ganse volk groot en klein, jong en oud bemind werd. Samen met haar ridder-gemaal Dag Allesgoed en haar guitige dochtertje Ayla leefde zij rustig op het mooie slot Schoonburg. Fier wapperde op de hoogste toren de banier, met de wijze uil en de blije vrouw, die kleurrijk weerspiegeld werd in het kabbelende water van het Meer. Maar zekere dag werden Igraine en Dag beiden getroffen door een ongewoon hevige hoest; zij werden zwaar ziek en stierven totaal onverwachts.
Zo verloor Ayla plotseling haar beide ouders en gebeurde het dat zij als vijfjarige wees Vrouwe van het Meer werd. Omdat zij nog zo jong was, dachten de raadsleden er goed aan te doen een regent aan te stellen. Al vlug kreeg Ayla een verre verwant Heer Bulle Bak als voogd en hij werd tevens hofmeester. Weldra bleek dat Heer Bulle Bak een gewetenloos mens was en al snel heerste hij als een tiran over het land, dat nu Dictatoria werd genoemd. Alles moest gebeuren zoals hij het wenste, de raadsleden hadden niets meer te zeggen en werden naar huis gestuurd. In hun plaats kwamen de grijze soldaten. Ook de wetten werden veranderd: er kwamen allerlei geboden en verboden en iedereen moest die naleven. Zo moesten alle mensen om 6 uur opstaan, werken van 7 u tot 19 u en slapen gaan om 21 u. Niemand mocht nog zingen en lachen. Huilen was ook verboden. Vrij denken mocht al helemaal niet meer, want iedereen moest geloven wat Bulle Bak verkondigde. Wie de wetten niet naleefde werd zonder pardon in de pas gebouwde gevangenis opgesloten. Het volk zuchtte onder de dwingelandij en werd stil, nors, droef en grijs. Omdat de aanwezigheid van Ayla eenieder bleef herinneren aan de tijd van vroeger, gaf de regent aan zijn dienaars de opdracht dat het prinsesje ongezien van het hof moest verwijderd worden en alleen achtergelaten in het verre woud. Alzo gebeurde.
In het woud werd het kind echter gevonden en herkend door enkelen van het kleine, oude volk. Stiekem brachten zij Ayla naar de boshut van Reinhilde. Alhoewel zij een eenvoudige, simpele landsvrouw was, bezat zij allerlei kennis en veel levenservaring. Zij sloot Ayla in haar hart, gaf haar veel liefde en leerde haar bijna alles wat nodig was om een oprecht en eerlijk mens te worden.
Aangezien slechts 6 van de 15 leerlingen over een eigen e-mailadres beschikten, werd het bericht tijdig verstuurd in de hoop dat de leerlingen er onderling zouden over praten en zo hun nieuwsgierigheid zou opgewekt worden.
Toch was er slechts één leerlinge die mij aansprak over de vreemde e-mail. Zij had evenwel het bericht ten gronde bekeken en was zelfs al tot de bevinding gekomen dat de naam van de oude wijze vrouwe Ecinlaor een anagram van mijn naam was. Zij was er tevens van overtuigd dat ik via het bericht een of ander spel met haar speelde.
Aangezien haar vondst correct was, besloot ik haar het eerstkomende lesuur het gebeuren te laten inleiden.
Toen donderdagnamiddag de e-mail ter sprake kwam, bleek plotseling dat ook de anderen het bericht gelezen hadden, maar er vanuit gingen dat een of andere grapjas hen voor de aap hield.
Net toen het gesprek ging stilvallen, kwam oud-leerlinge Babette in de klas op bezoek. Zij vertelde o.a. dat zij en haar tweelingzus een mysterieuze e-mail hadden ontvangen waarin zij werden aangesproken als Tabeteb en Atainat, leerling-heksjes. Zij werd vriendelijk, maar dringend verzocht zich te begeven naar lokaal 102 en daar haar kennis van de gebarentaal aan te bieden aan de oude wijze vrouwe. Haar zus werd gevraagd zich op een later moment ter beschikking te houden
Toen vertelde ik dat mij ook dergelijke vreemde boodschap toegestuurd was en dat ik dacht er het beste aan te doen gewoon de kat uit de boom te kijken, maar voor alle zekerheid toch maar de gebaren voor wijsheid, kracht en schoonheid goed te bekijken en wat in te oefenen. Wat niet zo gemakkelijk bleek te zijn als we aanvankelijk dachten
De volgende dag waren we maar pas in ons klaslokaal toen de Hr. Directeur een raar pakje binnenbracht. Hij vertelde dat de conciërge het ding tijdens zijn 1ste rondgang bij de ingang van de fietsenzaak gevonden had. En dat hij veronderstelde dat het pakje voor ons bestemd was, aangezien er met sierlijk geschreven letters stond:
Aan de vrijdenkertjes van het 6de leerjaar en hun juf n.-c.m. van de BS. A. A.
Onder de verpakking zat een ijzeren doosje met bovenop weer een bericht:
Beste Ecinlaor en vrijdenkertjes, De drager van dit pakje brengt onze veiligheid niet in gevaar. Wellicht zullen jullie zelfs op zijn medewerking kunnen rekenen Jaren geleden reeds luisterden zij die mij toegewijd zijn en ikzelf naar het lied van jullie scholen. Wij weten dat het geen wekroep tot de strijd is, maar een aanzet tot verdraagzaamheid. Daarom durven wij het aan jullie te betrekken bij onze zoektocht.
Open nu de doos
Morgaine
Het doosje werd omzichtig geopend. Binnenin zaten verschillende vellen dik papier waaruit toen ze opengeplooid werden - plots blauwe glitterstof op de grond dwarrelde
Op het bovenste vel stond geschreven:
Ik, Morgaine, vraag jullie welwillende en onbaatzuchtige hulp. Mijn zoektocht in jullie tijd en ruimte moet nu aanvangen, want de tijd is rijp, het licht brandt als een baken in de duisternis en wijsheid en kracht kunnen eindelijk leiden tot schoonheid. Vele manen heb ik de fakkel brandend gehouden; ik was klaar
Uit de berichten die toegewijde elfen mij zenden, blijkt de situatie echter zo onveilig, dat levensgevaar voor mij niet uit te sluiten is. Denk niet dat dit offer mij zou afschrikken om het onrecht te herstellen dat ik - verblind door verdriet - heb begaan, maar ik weet dat mijn heengaan het probleem zeker niet zou oplossen en het onrecht voor zeer lange tijd in stand zou houden. Vandaar mijn dringende bede om hulp.
Maar luister nu eerst zeer aandachtig naar de geschiedenis, die de wijze vrouwe Ecinloar in mijn naam zal voorlezen. Denk goed na En beslis pas na ernstig onderling overleg of jullie echt bereid zijn om mij bij te staan; ook als er tegenslagen komen
Week 17 t.e.m.21: Uitdelen voorstel tijdschema aan alle betrokkenen, behalve aan de leerlingen van de doelgroep.
week 24 t e.m.28: -Babette X. verstuurt e-mailboodschappen. -Opdrachten leerkrachten fysica doorgeven. -Vrijgeleides (15 leerlingen BS + Babette.X + Tatiana.X) en vrijstellingen van feitelijke les (B.X +T.X) laten handtekenen door (de) Hr./Mevr./Hr. Dir.
Maart 2003
Donderdag 13: Tabeteb (= Babette.X.) komt op bezoek, doet haar verhaal en toont leerlingen gebarentaal.
Vrijdag 14: De Hr.Dir.B. brengt geheimzinnig pakje ( bevat Morgaines vraag om hulp, de historiek, prenten en al enkele opdrachten).
Donderdag 20 ( 2x 50 ): De Hr. J-P S. van de organisatie PROGEBRAILLE / Atelier Helen Keller (http://www.PHK.be/) komt uitleg geven over het blindenschrift en de werking van de vereniging (cfr. geheimschrift spreuk) .
Donderdag 27: Leerlingen maken kennis met rituelen en ontwerpen zelf een amulet.
Vrijdag 28: Groepsbezoek aan de leerkrachten natuurkunde !!! Enkel leerlingen met vrijgeleide mogen zich in de gangen van de bovenbouw bevinden. Wie niet in orde is, wordt onmiddellijk teruggestuurd !!!
April 2003
Do.03 en vrij.04: GEEN LES! GWP!
Donderdag 24: Boetseren wapenschilden, bouwen maquette, schetsen in plakkaatverf, e.d.m
Vrijdag 25: GEEN LES! Uitstap naar de Ardennen t.g.v. Feest van de Vrijzinnige Jeugd. Juf An W. zal een deel van het gezochte document laten vinden in M.
Mei 2003
Donderdag 08: Klasbezoeken 1ste , 2de en 3de leerjaar.
Vrijdag 09: Klasbezoeken 4de en 5de , 1ste klasje kindertuin juf E.
Zonder duidelijk plan gingen er enkele dagen voorbij
Zekere avond kreeg ik een dringend telefoontje van een vakcollega met de vraag of ik haar soms snel de teksten van de gedichten Wijsheid, Kracht en Schoonheid ( Marcel De Backer ) kon bezorgen. Terwijl ik de gevraagde teksten zocht, vielen plots alle stukjes op de plaats. Eindelijk had ik het kader om mijn fantasy-project in te plaatsen gevonden: een zoektocht die Met wijsheid en kracht leidde tot schoonheid.
En ik zou werken volgens de structuur aangeboden op de studiedag door de workshop Een Fantasy-belevenis in de klas( geleid door Nathalie Van Renterghem ).
Geleidelijk aan kwam er structuur in het doe-project Eens er met de 3 verschillende directies afspraken gevraagd én overeenkomsten qua praktische elementen bekomen waren, werd het tijd om alles technisch uit te werken en op punt te stellen. Het allerbelangrijkst was alle figuranten tijdig aan te spreken, te informeren en te motiveren om opdrachten én taken op zich te nemen. Leerkrachten van de verschillende leerniveaus, jongere leerlingen en oud-studenten, enkele leden van het dienstpersoneel en zelfs een paar ouders werden gecontacteerd, geïnformeerd en bereid gevonden een rol te spelen en zo deel te nemen aan het spel.
Enkel de leerlingen van de doelgroep werden angstvallig buiten het gebeuren gehouden.
Eens alle vrijwilligers gevonden en concrete afspraken gemaakt waren, kon de zoektocht ingeleid worden Om het hoofdpersonage ( genaamd Morgaine ) te introduceren zouden mijn leerlingen onverwachts een mysterieuze e-mail toegestuurd krijgen, de directeur zou een postpakje in de klas brengen, oud-leerlingen zouden schijnbaar toevallig met rare vragen langskomen in de klas, de conciërge zou terloops vertellen over een raar voorval Via De geschiedenis ( verteld door het hoofdpersonage ) zouden de leerlingen ontdekken wat er gebeurd was en waarom hun hulp dringend gevraagd werd. Tegelijkertijd zou ook het tegenpersonage ( diegene die stokken in de wielen komt steken ) ingeleid worden
De 1ste mysterieuze e-mail
Mijn naam is Morgaine.
Ik leef in een andere tijd, in een andere ruimte. In mijn thuisland ben ik gekend als de mysterieuze Wijze Vrouwe van het Drakenslot. En ik heb dringend onbekende wijsheid, kracht en schoonheid nodig om mij te helpen bij mijn zoektocht.
Die hulp wil ik heel graag krijgen van jou en van je vrijdenkende vrienden. Dankzij de gedachteflarden die ik ontvang van de oude wijze vrouw Ecinlaor en de leerling-heksjes Tabeteb en Atainat, weet ik bijna zeker dat jullie zullen bereid zijn om samen met mij te beginnen aan de zoektocht in jullie tijd en ruimte. Willen jullie echt helpen, wees dan geduldig en wacht. Er zullen andere berichten komen Maar, denk eraan: voor ieders veiligheid moeten de richtlijnen uitermate strikt gevolgd worden.
Inleidende opmerkingen bij het ontstaan van het doe-project
Eind 2002
Eerst was er Jaana.. Zij plantte het zaadje in mijn geest. Tijdens een kringgesprek vroeg zij het woord en vertelde vol enthousiasme dat ze een stukje tekst wou voorlezen. Tegelijkertijd toonde zij het boek: Tolkien "In de ban van de ring". Na het voorlezen werd er uitvoerig commentaar gegeven, want de meesten hadden via de filmversie in de bioscoop of huiskamer kennisgemaakt met het verhaal.
Wat mij bijzonder opviel, was dat iedereen vooral geboeid leek door de bijna onmogelijke taak de opdracht tot een goed einde te brengen. Maar ook het feit dat de hoofdrolspelers soms beroep konden doen op magie bleek erg tot de verbeelding te spreken.
Om in te spelen op wat leefde in hun denkwereld had ik de leerlingen van de 3de graad al een klassikaal kwartetspel rond magie en bijgeloof laten vervaardigen en hen er uiteraard ook mee laten spelen, maar ik had er tot dan niet aan gedacht magie en fantasie te gebruiken als mogelijk leermiddel ( cfr. "Bijgeloof en magie" -Flora Janssens - Samenspel nr.17 - sept.2000 - jaargang 5 / http://www.vrijzinnighumanisme.be ). En alhoewel ik er niet rechtstreeks mee bezig was, bleef het idee toch doorheen mijn hoofd spelen.
Enkele weken later las ik in Klasse ( www.klasse.be ) de aankondiging Fantasy in de klas die alles in een stroomversnelling bracht. Op een studiedag zou men aan leerlingenbegeleiders structuren aanbieden om de school en omgeving de locatie te laten worden van een fantastisch verhaal en de leerlingen en begeleider de helden ervan. Via meerdere workshops zouden begeleiders concrete ideeën met mogelijk resultaat aangeboden krijgen.
Na enige twijfel schreef ik me in
Het werd een zeer verrijkende ervaring, want de workshops hadden heel wat te bieden. Er waren o.a. Het ICT-Zweinsteinproject ( http://www.sip.be/bo/gvb-oekene/zweinstein/index.htm ) Fantasy Rollenspel Aboekadabra ( o.a. met een boekenweekproject ) Fantasy-project ( Magie en fantasie zelf beleven op locatie )
Reeds bij de terugkeer naar huis wist ik het zeker : als ik eraan begon, zou het een fantasy-project op locatie worden. De leerlingen zouden door een fantasy-personage aangesproken worden om deel te nemen aan het verhaal en zouden als groep functioneren en op zoektocht gaan.
Nu nog een kader opbouwen waardoor mijn leerlingengroep zich geroepen zou voelen om de uitdaging aan te gaan