Het licht zal branden als een baken in de duisternis... deel 2
Op de dagenreeks van december en januari werden de verloren dagen teruggevonden en ingekleurd, tevens werden de maanstanden met pijlen in de juiste volgorde gezet.
Ectoplasma en amoebe, diafragma,middenrif en pupil, alsook E=MC² en atomen werden in de geëigende context geplaatst.
Symbolen kregen de correcte waarden en cijfers en kleuren de gepaste plaats.
De Elfenspreuk werd volledig vertaald. En het geheimschrift onthulde Hoe beter men begrijpt, hoe meer men liefheeft.
De gevolgde sporen langs piramiden en in het regenwoud, alsook de bijzondere aanwijzingen gevonden in cultuurpatronen van de oorspronkelijke bewoners van Amerika en Australië hadden voldoende letters [ enederei / rohot / birje ] opgeleverd om samen de slogan eenieder hoort erbij te vormen.
De jonkvrouw en de uil, evenals de eenhoorn en de zonnebloem werden samengebracht in één wapenschild.
De silhouetten + W888888 werd omgezet tot Ayla en Will wachten.
De hartjesbekers stonden zeker symbool voor de liefdesspijs
Maar de ijskristallen, waar moesten die een plaats krijgen?
Het licht zal branden als een baken in de duisternis... deel 1
De tijd was rijp... Die donderdag moest alle kennis én kunde ingezet worden: het was nu of nooit!
En als het moest, zou er - voor de allerlaatste keer - nog maar eens tijdens de middagpauze verder gewerkt worden .
Zodra het licht aangestoken was, werd er direct van start gegaan. Het document was uiterst zorgzaam opgekleefd, zodanig dat er zeker geen enkel detail over t hoofd gezien kon worden. Alle ingezamelde informatie werd gemakkelijk bereikbaar uitgestald, zo dat iedereen ze vlot kon raadplegen. Systematisch werd er van links naar rechts gecontroleerd of alle gevonden oplossingen inderdaad pasten en er nergens nog iets ontbrak.
Oortjes, oogjes, mondje, handjes en voetjes werden terecht gelinkt aan kabouter Snip en alle ontbrekende woorden in het graag-gedaan-lied waren genoteerd.
Alle vissen in de zee en alle verschillende kinderen kwamen goed terecht onder de diversiteitsparaplu.
De elfjes werden verzameld rond het hart en de triptiek van de levensharmonie vond een plaats onder de notenbalk.
De verzameling cijfers en 7 letters stonden duidelijk in verband met de eeuwigdurende kalender en op de 3 wegwijzers aan het kruispunt waar de egel van Kaatje Cactusbloem stond na te denken, werden de kindvriendelijke veiligheidsregels genoteerd.
De cirkel van de armoede werd vervolledigd en alle ontbrekend woorden van het gedicht Menslief kregen hun juiste plaats.
2 Heksenhoeden met daarop 2 kleine l in grote G verwees duidelijk naar "tweelingheksen"...
Het belsignaal had nog maar pas geklonken toen Tatiana reeds aan de klasdeur klopte. Donderdag had ik met mijn leerlingen afgesproken dat zij zelfstandig naar ons lokaal zouden komen, zodanig dat ons 2de leerling-heksje Atainat en ikzelf alles al konden klaarzetten. Alle ingrediënten en andere benodigdheden werden uitgestald. Tevens stond de cassette- en cd-speler gebruiksklaar.
Zodra de leerlingen aangekomen waren en het licht weer ontstoken was, werden de gekozen lievelingsmuziekstukjes medegedeeld. Tijdens de bereiding van het verleidelijk recept zouden die fragmenten als achtergrondmuziek een ruggensteuntje zijn.
Dan werd er kennisgemaakt met Atainat. Zij deelde de leerlingen mee dat ze samen een verleidelijk recept zouden klaarmaken. Op die manier zouden wij Ayla en Will, die bijna bevrijd waren, liefdevol ondersteunen. Vooraf moesten eerst alle handen grondig proper gemaakt worden. Intussentijd maakte Atainat iedereen er uitdrukkelijk op attent dat zij extra voorzichtig met de messen dienden om te gaan. Ook zeer belangrijk was dat iedereen tijdens de bereiding aan vrolijke, vriendelijke, liefdevolle dingen zou denken . Tevens werd er verwacht dat iedereen op zn minst de melodie van de gekozen muziek zou mee neuriën.
En dan ging de betovering van start. Terwijl de eerste lievelingsmuziek klonk, werden meloen, mango, appels, peren, kiwis, bananen, sinaasappels, enkele aardbeien, een trosje witte pitloze druifjes, een kleine ananas, een stuk sharon- en een stuk sterfruit schoongemaakt, en waar nodig klokhuis, pitten, zaadjes en schil verwijderd. Alles werd in niet te kleine plakjes gesneden en alhoewel leerlingheks Atainat gevraagd had van zoveel mogelijk sap op te vangen, werd het toch wel een morsig gedoe. Bovendien bleek zingen en snijden niet al te best te lukken. Het gesneden fruit werd in de grote mengkom verzameld en door een leerling voorzichtig besprenkeld met uitgeperst citroensap ( om verkleuring te voorkomen en het smaakt ook frisser! ) Eens al het fruit versneden was, werd het voorzichtig gemengd door Atainat die er tevens een geheimzinnige vloeistof ( balsamicosiroop ) uit een glazen karafje aan toevoegde. Deze fruitsalade zou nu nog 2u moeten rusten ( in de ijskast ). Tijdens de middagpauze zouden alle deelnemers hun deel van de toverspijs komen verorberen
Toen de leerlingen arriveerden klonk de muziek en stond de verleidelijke fruitsalade al klaar. Iedereen passeerde met zijn / haar bordje en kreeg een flinke portie met bovenop een schep vloeibare room met honing gemengd. Allen waren het erover eens dat hun zelfbereide, verleidelijke toverspijs uitstekend geslaagd was.
De meesten wilden graag nog eens proeven Snoepertjes!
Aanvankelijk was het onze bedoeling Italiaans ijs te bereiden volgens het magisch recept van keukenheks Titiana.[ Zie Witch in the kitchen Titianas betoverende recepten Titiana Hardy ]
Maar een goeie week alvorens mijn oud-leerlinge Tatiana moest optreden, verwittigde zij mij dat het recept niet bruikbaar was.
Niet uitvoerbaar? Inderdaad!
Als excuus kon ik enkel zeggen dat ik in alle drukte wellicht niet goed nagedacht en over het hoofd gezien had dat voor deze bereiding het toevoegen van alcohol onontbeerlijk was. Het is immers enkel door toevoegen van alcohol dat men ijs zonder ijsmachine kan maken, want op die manier wordt er verhinderd dat het ijs zich in de diepvries tot ijskristallen vormt.
Wat een geluk dat mijn leerling-heks een ongelooflijke blunder voorkomen had
Dat betekende echter wel dat er nog snel een ander magisch recept moest gevonden worden. Gelukkiglijk vertelde een van mijn collegas over een recept voor fruitsalade waar zij gegarandeerd succes mee had. Bovendien moest er op het einde nog een speciale siroop aan toegevoegd worden. Dat zouden we als magische vloeistof kunnen gebruiken...
Deze siroop diende wel vooraf bereid te worden wegens koken en afkoelen Hier volgt het wat en hoe: 1 vanillestokje 2 dl witte balsamicoazijn 1 laurierblad 5 eetlepels suiker. Het vanillestokje opensnijden, in kookpannetje de balsamicoazijn met het vanillestokje, het laurierblaad en de suiker aan de kook brengen en voor de helft laten inkoken onder regelmatig roeren, het vanillestokje en het laurierblad verwijderen en de siroop laten afkoelen. Ons magisch brouwsel was klaar...
Zodra de "reizigers" vertrokken waren, gingen ook de "thuisblijvers" onmiddellijk aan de slag...
De eerste resultaten werden behaald bij het puzzelen met de 4 kleuren en het zoeken naar de juiste cijfers en de waarde van de vreemde symbolen. Zodra de groepsleden overtuigd waren van de juistheid van hun bevindingen, sloten ze zich dadelijk aan bij diegenen die nog zoekende waren. Al snel werden ook de verloren nachten correct vastgelegd op de ter beschikking gestelde kalenders Nu nog verder nadenken over de stelling Geloof begint waar kennis ophoudt en argumenten pro of / en contra zoeken. Dit bleek een zware dobber te worden. Al tijdens het kringgesprek werd overeengekomen dat zij pas tot besluitvorming zouden overgaan als ook de reizigers hun mening hadden kunnen kenbaar maken. Dit hield in dat zij ervan overtuigd waren dat ook die leerlingen bereid zouden zijn eens te meer hun speeltijd in te ruilen.
De teruggekeerde reizigers waren duidelijk in hun nopjes. Uit hun relaas bleek dat ze aanvankelijk geen idee hadden op welke manier zij de resultaten van de opdrachten met elkaar in verband moesten brengen. Hoe zij ook draaiden of keerden zij kregen er kop noch staart aan. Toen had juf D. hen enkele vingerwijzingen gegeven. En plots vielen de oplossingen als puzzelstukjes in elkaar en leidden hen zowel tot respect voor andere culturen als tot ontwikkelingssamenwerking
En ja, ook zij wilden graag hun filosofisch zegje doen en tijdens de middagpauze komen werken.
Kleine grijze celletjes aan het werk zetten... deel 2
Opdrachten voor de thuisblijvers
Opdracht NCM. A:
Morgan zegt: in onze tijd, in onze ruimte zijn er per kalenderjaar 13 maanden van 27 dagen en tussen het oude en het nieuwe jaar ontbreken er 12 dagen .
Onze tijd nu wordt berekend volgens het astronomisch jaar (dit is de tijd die onze aarde nodig heeft om één keer rond de zon te draaien, nl. 12 maanden van 1 januari tot en met 31 december) of een zonnejaar. Maar onze voorouders, de oude Germanen, rekenden in hun jaarkalender met maanmaanden. De omloop van de maan wordt gerekend op 27 dagen (+7uur en 43 minuten). In het zonnejaar vallen volgens hun berekeningen 13 maanmaanden van 27 dagen, zijnde 351 dagen tezamen. Aan het zonnejaar ontbreken dus een aantal dagen, juist het tijdsverloop tussen de 2 voornaamste maanstanden. Er was dus een periode tussen de jaren. Die ontbrekende dagen noemde men de Jul-tijd of de verloren nachten. Het nieuwe jaar startte met de eerste volle maan na de winterzonnewende. -bereken het totale aantal dagen van een kalenderjaar in de tijd en de ruimte van Morgaine. -situeer op onze huidige kalender aan de hand van de maanstanden de 13 maanmaanden en duid de ontbrekende dagen tussen de jaren aan. ( Start met tellen op de manier dat de oude Germanen het deden!)
Opdracht NCM. B:
Zoek de correcte invulling van de geheimzinnige cijferrechthoek, wetende dat het cijfer 2 op de 1ste rij en kolom zit, dat elk cijfer slechts 1 keer mag gebruikt worden, dat het cijfer 0 ontbreekt en dat de som van iedere zijde en van de diagonalen steeds 15 moet zijn. Gebruik jullie ingebouwde PC en kom te voorschijn met snelle, maar correcte resultaten. Succes!
Opdracht NCM. C
Morgaine zegt: Geloof begint waar kennis ophoudt.
Probeer deze verklaring uit te leggen. Geef argumenten pro en / of contra.
Opdracht NCM. D:
Ontcijfer de waarde van ieder symbool in dit mysterieuze vierkant als jullie weten dat de 1ste rij = W X X W =28 de 2de rij = W W W W =24 de 3de rij = Y Å X Y =42 de 4de rij = Å Y W X =36
de 1ste kolom = 34 de 2de kolom = 36 de 3de kolom = 28 de 4de kolom = ?
Zet jullie kleine grijze celletjes aan het werk en dit raadsel wordt in een mum van tijd opgelost. Succes!
Opdracht NCM. E:
Gebruik in het kleurvierkant 4 keer blauw, 4 keer geel, 4 keer groen en 4 keer rood, maar denk eraan dat iedere kleur in iedere rij en in iedere kolom slechts 1 X mag gebruikt worden. Uiteraard mag je deze opdracht in de praktijk uittesten, m.a.w. het spelenderwijs met de 4 X 4 kleuren proberen. Succes!
Diegenen die op stap wilden gaan, gaven snel hun voorkeur te kennen en vertrokken nadat zij gecontroleerd hadden of iedereen voorzien was van amulet, vrijgeleides en schrijfgerief. De grote groep, die 5 deelopdrachten moest uitvoeren, besliste steeds nieuwe groepen te vormen al naar gelang er opdrachten opgelost raakten. Later bleek dit een succesrijke idee
Kleine grijze celletjes aan het werk zetten... deel 1
Alhoewel de leerlingen vorige vrijdag tijdens de middagpauze meerdere raadsels opgelost hadden, bleven er toch nog een heleboel lege vlekken op het opnieuw samengestelde document. Dat betekende dat zij zeker nog een aantal opdrachten tot een goed einde zouden moeten brengen om zo inzicht te krijgen in de bevrijdende oplossing van Morgaines probleem.
Donderdagmorgen stonden zij weer paraat om met goeie moed de nieuwe opdrachten aan te pakken.Het licht werd aangestoken en samen werden de opdrachten gelezen en kort besproken.
Dit stond er op hun opdrachtenblad:
Deze opdrachten vereisen dat jullie kleine grijze celletjes optimaal functioneren. Bij één ervan is het zelfs nodig dat jullie weer je stoute schoenen aantrekken en op pad gaan in onze tijd! Beslis snel wie wat gaat doen en begin eraan Vrede zij met U
Opdracht BS. VI.: trek alvast jullie stoute schoenen aan
Zoek tussen de gevonden oplossingen van de 6 raadsels die elementen die jullie zullen toelaten het enigma te ontcijferen. Misschien komt uit totaal onverwachte hoek een onbaatzuchtige geest jullie op het laatste moment op het goede spoor helpen -neem schrijfgerief en dit blad. -ga naar klaslokaal nr. 000 -denk aan de beleefdheidsregels! -ergens in het klaslokaal vinden jullie de opdrachtbladen. -zoek de oplossingen van de verschillende opdrachten; vergelijk de resultaten ga volledig op in de sfeer van jullie zoektocht en maak dan de enige juiste keuze.
Indien jullie toch onverwachts hulp aangeboden krijgen, wees dankbaar voor deze gift en bied iets aan in ruil
Het eindpunt van jullie zoektocht komt in zicht Hoe dichter bij het doel, hoe groter het gevaar. Zorg ervoor dat jullie alles wat gevonden werd veilig en wel in de kluis kunnen krijgen. Succes!
Eindelijk arriveerde ook de laatste groep Zij zagen er blij, maar afgepeigerd uit. Was de opdracht zo zwaar geweest?
Uit hun relaas bleek dat aanvankelijk alles van een leien dakje liep. De leerlingen van het 4de leerjaar hadden de 3 belangrijkste veiligheidsregels onmiddellijk kunnen opzeggen. Die opdracht was snel en perfect uitgevoerd.
Maar de eeuwigdurende kalender maken, dat was andere koek Alhoewel de juf hen met raad en daad had bijgestaan, werd al snel duidelijk dat zij niet bepaald knutselvingers hadden. Zij hadden echter met veel inzet én geduld gemeten, geknipt, gevouwen, geplakt Nog net binnen de tijd hadden zij hun kalenders kunnen afwerken. Oef!
Zij waren dan ook zeer opgelucht toen zij vernamen dat het laatste ontbrekende deel van het document door hun maatjes gevonden was.
Tijdens de middagpauze zouden ze weer samen komen puzzelen en oplossingen zoeken...
Wat n stralende gezichten Met blinkende oogjes waren zij het klaslokaal binnengestapt. Eén van de meisjes droeg in haar handen een groengeschilderd en met goud en edelstenen bezet houten kistje. Daarin zaten de zelfgeknutselde sierjuwelen, maar ook het laatste ontbrekende deel van het document.
En toen kwamen de tongen los. Zodra zij in de kleuterklas verteld hadden wat er van hen verwacht werd, had de kleuterjuf er onmiddellijk mee ingestemd om samen met de kleuters te helpen: zij zouden een heleboel mooie juwelen met kralen maken. Dat lukte vlot en weldra hadden zij verschillende halssnoeren, armbanden en ringetjes.
Plots had juf E. voorgesteld om een mooi juwelenkistje te maken, zodanig dat zij hun juwelen op een waardige manier konden opbergen. Als zij zin en werklust hadden, konden zij dat zeker nog tijdig klaar krijgen; maar dan moesten zij wel onmiddellijk in het berghok een geschikt kistje zoeken
Dit voorstel zorgde voor wat onenigheid. Een paar leerlingen vond dat eigenlijk onnodig. Immers als zij de versierselen zo meenamen naar de klas hadden zij nog tijd om op zoek te gaan naar het ontbrekende deel van het document. De 3 anderen waren echter gewonnen voor het voorstel van de kleuterjuf en wilden graag zon juwelenkistje. Bovendien bleek dat sommige kistjes al mooi beschilderd waren en enkel nog wat versiering nodig hadden.
Eén van de kistjes zat volgepropt met dik papier. Papierproppen ??? Neen, het was het zo begeerde deel van het document. Ongelooflijk
Eigenlijk hadden de leerlingen nu niet veel zin meer om nog te knutselen en wilden ze liever terug naar de klas met hun buit. Anderzijds vonden zij dat het eigenlijk dankzij het voorstel van de juf was dat zij het volledige document hadden en daarom zouden zij het kistje toch maar mooi versieren.
Als tegenprestatie hadden ze beloofd om tijdens de korte speeltijd spelletjes te spelen met de kleuters en tijdens de lange speeltijd de juf te helpen bij het klaarzetten van het knutselgerief.
De eerste groep die resultaten binnen bracht, dacht dat zij de opdrachten correct opgelost had. Maar aangezien 3 van de 5 leerlingen de vorige dag deel uitmaakten van de groep die de flater met de elfjes begaan had, wilden zij nu op zeker spelen en direct controleren of hun resultaten ergens pasten in de gegevens van het document.
Dat bleek inderdaad het geval te zijn. Zij ontdekken de cirkel van de armoede en vonden een fragment van de tekst Menslief ik hou van jou.
Dus nu moesten zij enkel nog op zoek gaan naar het ontbrekende deel van het document
Donderdag na schooltijd had ik het laatste deel van het document bezorgd aan de kleuterjuf.
Zij had bovendien een prachtig voorstel. Aangezien de leerlingen in haar les juweeltjes met kralen zouden ineen knutselen, zou zij hen voorstellen van ook een mooi juwelenkistje te maken. Zij zou de leerlingen in haar voorraad van kistjes laten zoeken en daar zouden zij dan - hopelijk - hun ontdekking doen.
Bovenstaand cijferschema overnemen ( NIET de rij met de dagen ) op geruit blad papier, maar ervoor zorgen dat er langs alle zijden een blanco rand komt van ongeveer 2cm. Uit bristolpapier rond het cijferblad een omslag vouwen, zo heb je onmiddellijk de juiste maat en kan je direct controleren of het cijferblad vlot verschuifbaar is. Het cijferblad verwijderen uit de omslag. In de omslag een venster knippen met een lengte van 7 kolommen en een breedte van 6 rijen. Cijferblad weer in omslag steken; na enig verschuiven, merk je dat je een maandkalenderblad voor je hebt. Duid dan op de omslag de dagen aan. Nu moet jij enkel nog het eerste cijfer van de maand op de juiste dag plaatsen.
Je eeuwigdurende kalender is nu klaar. Gebruiken maar
Stilaan werd het al routine Het licht werd aangestoken en snel controleerde men of niemand vergeten was van amulet en vrijgeleides op zak te steken.
Dit stond er deze keer op de opdrachtbladen:
Ook om deze opdrachten uit te voeren, moeten jullie weer zelfstandig op zoektocht terug naar het verleden! Net als gisteren kiest iedere groep in onderling overleg één opdracht. Vergeet jullie vrijgeleide én de gemaakte afspraken niet. En maak van de gelegenheid gebruik om tegelijkertijd uit te kijken naar het ontbrekende deel van het document. Denk echter aan de tijd Vrede zij met U
Opdracht BS.IV.A: Denk aan Bett Weeter en zijn mogelijke kompanen Zoek daarom nu onmiddellijk de 3 belangrijkste regels qua veiligheid in de omgang met onbekenden. Wellicht herinneren de vrijdenkertjes van het 4de leerjaar zich de erewoorden van egeltje nog
Opdracht BS.IV.B: zoek uit op welke manier een eeuwigdurende kalender functioneert. En maak er zelf een. Steek jullie licht eens op bij de juf en de leerlingen van het 4de leerjaar En zet dan jullie beste handje voor
Breng de 3 veiligheidsregels en de eeuwigdurende kalenders verzorgd en veilig mee naar de kluis.
Opdracht BS.V.A:in de ban van de cirkel. Welke cirkel? Wie zit er in die cirkel? Hoe blijft die cirkel bestaan? Belangrijke vragen die door jullie beantwoord moeten worden. Wellicht herinneren de vrijdenkertjes van het 5de leerjaar zich nog een en ander en weten zij jullie snel de juiste informatie te geven
Opdracht BS.V.B: zoek Menslief. Misschien kunnen de kinderen jullie op het juiste pad zetten Informeer bij de kinderen of zij misschien een idee hebben wie of wat Menslief zou kunnen zijn en of zij weet hebben van een of andere cirkel. Zo ja, vraag of ze jullie in hun kennis willen laten delen.
Vergeet niet de cirkel en Menslief correct en veilig mee te brengen naar de kluis.
Opdracht BS.KT.: zoek uit hoe jullie in het bezit kunnen komen van fantasie- en kleurrijke juweeltjes. Wie weet hoe dat afloopt? Wellicht willen de kleutertjes en juf E. jullie graag de hand reiken Vraag aan de juf en de kindjes of zij jullie willen helpen om in het bezit te komen van de gevraagde versierselen. En ga er dan met al jullie verbeelding, creativiteit en goede smaak tegenaan.
Zorg dat jullie de kleurige fantasiejuweeltjes veilig en wel in de kluis krijgen.
-neem schrijfgerief en dit papier. -neem ook knutselgerief (schaar, lijm, ) mee. -ga naar klaslokaal nr. 0 / 00 / 000 -vraag en wellicht krijg je hulp. -denk aan de beleefdheidsregels!
Als dank voor al de hulp die jullie eventueel zullen krijgen, bieden jullie natuurlijk iets in ruil aan, b.v. samen met de leerlingen een spel spelen tijdens de eerstkomende speeltijd of Vergeet ook de leerkracht niet (hulp, materiaal ! ). Veel succes!
Blijkbaar hadden de leerlingen deze keer geen probleem met de samenstelling van de 3 groepen, want de tekst was nog maar net gelezen en kort besproken of ze waren alweer op stap
Toen ik de gang instapte, stonden de meeste leerlingen reeds te wachten aan de klasdeur Gauw het licht aangestoken en al het gerief te voorschijn gehaald: de 2 delen van het document, de kladbladen, alle verzamelde documentatie en informatie en vooral de brief en de 3 begeleidende blanco bladen van Het Kleine Volkje
En natuurlijk mijn strijkijzer. Want dat had ik nodig om de onzichtbare lettertjes weer zichtbaar te maken. Zodra alles startklaar stond, werd er - voor de veiligheid - snel afgesproken in welke volgorde zij rondom mij zouden verzamelen om toe te kijken welke woorden er door de warmte tevoorschijn zouden getoverd worden
Aanvankelijk lukte het niet zo goed, maar naarmate het strijkijzer en dus ook het blad warmer werd, verschenen de woordjes duidelijker. Weliswaar in een bedenkelijk bruin kleurtje, wat hier en daar wat gewaagde praat veroorzaakte. Gelukkiglijk bleef alles binnen de perken, zodanig dat niemand zijn / haar mond met zeep moest gaan wassen .
Bij nader toezien bleken de meeste oplossingen van Het Kleine Volkje ook terug te vinden in de info die de leerlingen al verzameld hadden. Dat gaf hen het fijne gevoel dat zij zeker op het goede spoor zaten, want deze resultaten bevestigden immers hun vermoedens en het was net alsof zij van Het Kleine Volkje een zetje in de rug gekregen hadden. Met vernieuwde ijver werd er gepuzzeld en gepast: er kwam duidelijk schot in de zaak en hun inzet bleef groot.
Desondanks bleven er op toch nog een heleboel lege vlekken op het samengevoegde document.
Maar morgen gingen zij weer op stap in het verleden: wie weet wat er dan stond te gebeuren ?
Amper enkele minuten alvorens de toegestane tijd verstreken was, kwam de groep die wegens misverstand nogal laat op zoek was gegaan naar de gedichtjes terug met 13 lievelingselfjes!
Ongelooflijk, hoe hadden zij dat klaargespeeld?
Toen bleek dat alle vrijdenkertjes inderdaad elk een lievelingselfje aangeduid hadden, begrepen zij onmiddellijk dat het hen onmogelijk zou zijn alle gedichtjes tijdig over te schrijven.
Dus hadden zij optimaal gebruik gemaakt van hun overtuigingskracht.
Zij vroegen aan de juf en de kinderen of zij de werkmappen eventjes mochten meenemen, liepen naar het secretariaat en vroegen daar of de juf aub wou helpen en - met dank bij voorbaat - snel, snel 13 kopietjes kon maken . En dat had de juf graag gedaan.
Ondanks hun aanvankelijke ergernis over hun blunder bleken zij nu wel best tevreden met zichzelf. Op de valreep waren zij dan toch geslaagd in hun opdracht.
Tijdens de middagpauze werd iedereen weer verwacht om te puzzelen en samen naar oplossingen te zoeken...
Intussentijd was ook de 3de groep terug van hun zoektocht in het 2de leerjaar.
Wat betreft de opdracht rond de vissen in de zee en de kinderen op het strand werden zij dadelijk op het juiste pad gezet, maar de ijskristallen verzamelen, bleek aanvankelijk een onmogelijke opdracht.
De 5 aanwezige vrijdenkertjes wisten met zekerheid dat er papier moest gevouwen en dan geknipt worden, maar hoe het nu weer juist in elkaar zat, bleek niet met zekerheid te zeggen.
Toen was de klassejuf ter hulp gekomen, had klassikaal vouwblaadjes uitgedeeld en allemaal samen hadden zij de onzekere richtlijnen naar beste vermogen opgevolgd en enkelen hadden voldoende mooi resultaat bekomen. Zo konden zij enkele mooie exemplaren van ijskristallen meenemen naar de klas. Prachtig!
De groep die op zoek gegaan was in het 1ste leerjaar, bracht goedgezind verslag uit.
Wat bleek: niet enkel de lentekindjes zongen uit volle borst het graag gedaan-lied, maar de ganse groep bleek de tekst te kennen. En kabouter Snip hadden zij ook in een mum van tijd ontdekt en in schetsen veilig vastgelegd.
Om te bedanken hadden zij beloofd tijdens de speeltijd met de kinderen een spelletje te spelen. En de juf? Die wenste hen succes en stuurde ze dadelijk terug naar hun klas.
Zij konden al direct starten om op de kladbladen te zoeken wat waar moest in- of aangevuld worden.
Alhoewel ik rekende dat de leerlingen minstens een halfuurtje zouden nodig hebben om hun 2 opdrachten naar behoren uit te voeren, arriveerde de groep die op zoektocht geweest was in het 3de leerjaar reeds na een 20tal minuten
Wat de feestbellenbol betreft, hadden zij inderdaad de voornaamste richtlijnen uit het verhaal gedistilleerd, nl. alles met elkaar delen, elkaar de hand reiken en van elkaar houden. Ook hadden zij reeds een schetsmatige invulling van de gevraagde triptiek.
Maar wat de lievelingselfjes betreft, waren zij compleet de vernieling ingegaan.
Omdat er 13 vrijdenkertjes in het 3de leerjaar waren, hadden zij - begrijpe wie begrijpen kan - gedacht dat zij enkel de namen van die kinderen hoefden te noteren en klaar is Kees.
k Liet ze dus onmiddellijk zoeken op de 2 delen van het document of zij ergens die namen of delen ervan terugvonden. Noppes !
Bij het bekijken van het samengevoegde document viel het een van de leerlingen wel op dat er hier en daar een onafgewerkt stukje poëzie geschreven stond en zij realiseerde zich plots dat zij indertijd ook eens gedichtjes bestaande uit 11 woordjes hadden mogen schrijven: elfjes dus. Waarschijnlijk ging het in deze opdracht ook over zon elfjes
Gelukkiglijk restten er nog een kleine 10 minuten van het lesuur. Indien zij dadelijk vertrokken, konden zij er wellicht nog in slagen om een aantal van de elfjes te pakken te krijgen.
Net toen de 2de groep binnenkwam, ging de eerste weer op pad...
Ook deze keer kregen de leerlingen de keuze tussen 3 opdrachten. Opnieuw moest de groep zich moest opsplitsen in 3 aparte groepjes. Eens zij de opdrachten ( tweedelig ) gelezen hadden, werden er deze keer snel beslissingen genomen. Sommige leerlingen lieten hun keuze duidelijk beïnvloeden door de aanwezigheid van een broer / zus in de te bezoeken klassen. Toen de samenstelling vaststond en iedereen het doel van de opdracht begrepen had, kon hun zoektocht beginnen
Dit stond op hun opdrachtenblad:
Om deze opdracht uit te voeren, moeten jullie weer zelfstandig op pad in en naar het verleden! Vooraleer te vertrekken kiest iedere groep in onderling overleg één opdracht. Vergeet jullie vrijgeleides, amulet én de gemaakte afspraken niet. Maak weer van de gelegenheid gebruik om tegelijkertijd uit te kijken naar het laatste ontbrekende deel van het document. Denk echter aan de tijd.. Vrede zij met U.
Opdracht BS.I.A:zoek de integrale tekst en de melodie van het graag gedaan-lied. Schone liedjes duren meestal niet lang dus alle hulp is welkom. Misschien willen de vrijdenkertjes van het 1ste leerjaar wel een toontje hoger zingen
Opdracht BS.I.B: vind kabouter Snip. Misschien weten de toekomstige lentekinderen waar hij verborgen is Als jullie hem vinden, maak dan snel, een gedetailleerde tekenschets, zorg ervoor dat wat belangrijk is zeker niet ontbreekt en maak er dan een kleurrijk geheel van.
Opdracht BS.II.A:vind uit op welke manier jullie in deze tijd van het jaar nog 3 ijskristallen kunnen bemachtigen. Wellicht kunnen de vrijdenkertjes van het 2de leerjaar jullie een handje toesteken
Opdracht BS.II.B:zoek de vissen in de zee; zoek de kinderen op het strand. Misschien zetten de kinderen jullie wel op het juiste pad Verklaar met enkele woorden waarom dit alles zo boeiend is. Maak een kleurrijke tekening
Opdracht BS.III.A:zoek de 13 lievelings-11-jes. Hopelijk zijn de vrijdenkertjes van het 3de leerjaar bereid om het licht te laten schijnen in de duisternis
Opdracht BS.III.B: ontraadsel het geheim van De Feestbellenbol. Hoe ging het ook alweer dat samenleven in harmonie ? De kinderen zullen jullie zeker de noodzakelijkste tips willen geven. Maak een tekentriptiek In het drieluik moeten de3 hoofdelementen van het verhaal zitten.
Neem schrijfgerief en dit blad. -neem ook tekenpapier en kleurgerief. -ga naar klaslokaal nr. 0 / 00/ 000 -denk aan de beleefdheidsregels!
Indien de kinderen jullie kunnen helpen, bieden jullie natuurlijk in ruil iets aan, b.v. samen met hen een spelletje spelen tijdens de eerstkomende speeltijd of Denk ook aan de juf!
Vergeet niet al wat jullie gevonden hebben correct en veilig mee te brengen naar de kluis.
En weg waren ze, vol overtuiging dat zij in het verleden de sporen die leiden naar de toekomst zouden terugvinden...
Via een levendig relaas van mijn collega A. W. wist ik reeds zaterdagavond dat mijn leerlingen inderdaad het gezochte deel van het document, alsook het begeleidend schrijven van Het Kleine Volkje in hun bezit hadden.
Ter plaatse hadden zij zich over deze meevaller zeer opgetogen en tevreden getoond. Maar wat hen vooral intrigeerde, was dat de oplossingen, gevonden door het kleine volkje, in onzichtbare inkt geschreven waren.
Anderzijds waren zij voldoende bezorgd over de veiligheid van het gevonden document, want ondanks het feit dat een van de begeleiders voorgesteld had om daar ter plaatse reeds te trachten om het onzichtbare zichtbaar te maken, hadden ze toch maar beslist dat zij dat liever veilig op school zouden doen.
Toen ik maandagmiddag op school arriveerde, werd ik reeds opgewacht door een groepje leerlingen die er absoluut op stonden dat ik onmiddellijk het gevonden deel veilig in de kluis ging opbergen. Wat ik dan ook deed.
Zij vertelden mij intussentijd in geuren en kleuren wanneer, waar en hoe zij het pakje gevonden hadden, hoe de begeleiders hierop gereageerd hadden en hoe moeilijk het geweest was iedereen ervan te overtuigen dat er best zo weinig mogelijk, om niet te zeggen niet, over dit voorval moest gepraat worden. Gelukkig hadden slechts een paar begeleiders weet van de vondst en zij wisten dat in dit geval zwijgen = goud !
Tijdelijk moest ik hun enthousiasme wel afremmen, want er was nu geen mogelijkheid om het document te onderzoeken en de volgende les moesten zij alweer op pad ... misschien terug in het verleden ?
Daarom werd er dadelijk beslist dat zij donderdag tijdens de middagpauze weer samen zouden komen om te zoeken naar oplossingen.