Zonder duidelijk plan gingen er enkele dagen voorbij
Zekere avond kreeg ik een dringend telefoontje van een vakcollega met de vraag of ik haar soms snel de teksten van de gedichten Wijsheid, Kracht en Schoonheid ( Marcel De Backer ) kon bezorgen. Terwijl ik de gevraagde teksten zocht, vielen plots alle stukjes op de plaats. Eindelijk had ik het kader om mijn fantasy-project in te plaatsen gevonden: een zoektocht die Met wijsheid en kracht leidde tot schoonheid.
En ik zou werken volgens de structuur aangeboden op de studiedag door de workshop Een Fantasy-belevenis in de klas( geleid door Nathalie Van Renterghem ).
Geleidelijk aan kwam er structuur in het doe-project Eens er met de 3 verschillende directies afspraken gevraagd én overeenkomsten qua praktische elementen bekomen waren, werd het tijd om alles technisch uit te werken en op punt te stellen. Het allerbelangrijkst was alle figuranten tijdig aan te spreken, te informeren en te motiveren om opdrachten én taken op zich te nemen. Leerkrachten van de verschillende leerniveaus, jongere leerlingen en oud-studenten, enkele leden van het dienstpersoneel en zelfs een paar ouders werden gecontacteerd, geïnformeerd en bereid gevonden een rol te spelen en zo deel te nemen aan het spel.
Enkel de leerlingen van de doelgroep werden angstvallig buiten het gebeuren gehouden.
Eens alle vrijwilligers gevonden en concrete afspraken gemaakt waren, kon de zoektocht ingeleid worden Om het hoofdpersonage ( genaamd Morgaine ) te introduceren zouden mijn leerlingen onverwachts een mysterieuze e-mail toegestuurd krijgen, de directeur zou een postpakje in de klas brengen, oud-leerlingen zouden schijnbaar toevallig met rare vragen langskomen in de klas, de conciërge zou terloops vertellen over een raar voorval Via De geschiedenis ( verteld door het hoofdpersonage ) zouden de leerlingen ontdekken wat er gebeurd was en waarom hun hulp dringend gevraagd werd. Tegelijkertijd zou ook het tegenpersonage ( diegene die stokken in de wielen komt steken ) ingeleid worden
De 1ste mysterieuze e-mail
Mijn naam is Morgaine.
Ik leef in een andere tijd, in een andere ruimte. In mijn thuisland ben ik gekend als de mysterieuze Wijze Vrouwe van het Drakenslot. En ik heb dringend onbekende wijsheid, kracht en schoonheid nodig om mij te helpen bij mijn zoektocht.
Die hulp wil ik heel graag krijgen van jou en van je vrijdenkende vrienden. Dankzij de gedachteflarden die ik ontvang van de oude wijze vrouw Ecinlaor en de leerling-heksjes Tabeteb en Atainat, weet ik bijna zeker dat jullie zullen bereid zijn om samen met mij te beginnen aan de zoektocht in jullie tijd en ruimte. Willen jullie echt helpen, wees dan geduldig en wacht. Er zullen andere berichten komen Maar, denk eraan: voor ieders veiligheid moeten de richtlijnen uitermate strikt gevolgd worden.
Week 17 t.e.m.21: Uitdelen voorstel tijdschema aan alle betrokkenen, behalve aan de leerlingen van de doelgroep.
week 24 t e.m.28: -Babette X. verstuurt e-mailboodschappen. -Opdrachten leerkrachten fysica doorgeven. -Vrijgeleides (15 leerlingen BS + Babette.X + Tatiana.X) en vrijstellingen van feitelijke les (B.X +T.X) laten handtekenen door (de) Hr./Mevr./Hr. Dir.
Maart 2003
Donderdag 13: Tabeteb (= Babette.X.) komt op bezoek, doet haar verhaal en toont leerlingen gebarentaal.
Vrijdag 14: De Hr.Dir.B. brengt geheimzinnig pakje ( bevat Morgaines vraag om hulp, de historiek, prenten en al enkele opdrachten).
Donderdag 20 ( 2x 50 ): De Hr. J-P S. van de organisatie PROGEBRAILLE / Atelier Helen Keller (http://www.PHK.be/) komt uitleg geven over het blindenschrift en de werking van de vereniging (cfr. geheimschrift spreuk) .
Donderdag 27: Leerlingen maken kennis met rituelen en ontwerpen zelf een amulet.
Vrijdag 28: Groepsbezoek aan de leerkrachten natuurkunde !!! Enkel leerlingen met vrijgeleide mogen zich in de gangen van de bovenbouw bevinden. Wie niet in orde is, wordt onmiddellijk teruggestuurd !!!
April 2003
Do.03 en vrij.04: GEEN LES! GWP!
Donderdag 24: Boetseren wapenschilden, bouwen maquette, schetsen in plakkaatverf, e.d.m
Vrijdag 25: GEEN LES! Uitstap naar de Ardennen t.g.v. Feest van de Vrijzinnige Jeugd. Juf An W. zal een deel van het gezochte document laten vinden in M.
Mei 2003
Donderdag 08: Klasbezoeken 1ste , 2de en 3de leerjaar.
Vrijdag 09: Klasbezoeken 4de en 5de , 1ste klasje kindertuin juf E.
Aangezien slechts 6 van de 15 leerlingen over een eigen e-mailadres beschikten, werd het bericht tijdig verstuurd in de hoop dat de leerlingen er onderling zouden over praten en zo hun nieuwsgierigheid zou opgewekt worden.
Toch was er slechts één leerlinge die mij aansprak over de vreemde e-mail. Zij had evenwel het bericht ten gronde bekeken en was zelfs al tot de bevinding gekomen dat de naam van de oude wijze vrouwe Ecinlaor een anagram van mijn naam was. Zij was er tevens van overtuigd dat ik via het bericht een of ander spel met haar speelde.
Aangezien haar vondst correct was, besloot ik haar het eerstkomende lesuur het gebeuren te laten inleiden.
Toen donderdagnamiddag de e-mail ter sprake kwam, bleek plotseling dat ook de anderen het bericht gelezen hadden, maar er vanuit gingen dat een of andere grapjas hen voor de aap hield.
Net toen het gesprek ging stilvallen, kwam oud-leerlinge Babette in de klas op bezoek. Zij vertelde o.a. dat zij en haar tweelingzus een mysterieuze e-mail hadden ontvangen waarin zij werden aangesproken als Tabeteb en Atainat, leerling-heksjes. Zij werd vriendelijk, maar dringend verzocht zich te begeven naar lokaal 102 en daar haar kennis van de gebarentaal aan te bieden aan de oude wijze vrouwe. Haar zus werd gevraagd zich op een later moment ter beschikking te houden
Toen vertelde ik dat mij ook dergelijke vreemde boodschap toegestuurd was en dat ik dacht er het beste aan te doen gewoon de kat uit de boom te kijken, maar voor alle zekerheid toch maar de gebaren voor wijsheid, kracht en schoonheid goed te bekijken en wat in te oefenen. Wat niet zo gemakkelijk bleek te zijn als we aanvankelijk dachten
De volgende dag waren we maar pas in ons klaslokaal toen de Hr. Directeur een raar pakje binnenbracht. Hij vertelde dat de conciërge het ding tijdens zijn 1ste rondgang bij de ingang van de fietsenzaak gevonden had. En dat hij veronderstelde dat het pakje voor ons bestemd was, aangezien er met sierlijk geschreven letters stond:
Aan de vrijdenkertjes van het 6de leerjaar en hun juf n.-c.m. van de BS. A. A.
Onder de verpakking zat een ijzeren doosje met bovenop weer een bericht:
Beste Ecinlaor en vrijdenkertjes, De drager van dit pakje brengt onze veiligheid niet in gevaar. Wellicht zullen jullie zelfs op zijn medewerking kunnen rekenen Jaren geleden reeds luisterden zij die mij toegewijd zijn en ikzelf naar het lied van jullie scholen. Wij weten dat het geen wekroep tot de strijd is, maar een aanzet tot verdraagzaamheid. Daarom durven wij het aan jullie te betrekken bij onze zoektocht.
Open nu de doos
Morgaine
Het doosje werd omzichtig geopend. Binnenin zaten verschillende vellen dik papier waaruit toen ze opengeplooid werden - plots blauwe glitterstof op de grond dwarrelde
Op het bovenste vel stond geschreven:
Ik, Morgaine, vraag jullie welwillende en onbaatzuchtige hulp. Mijn zoektocht in jullie tijd en ruimte moet nu aanvangen, want de tijd is rijp, het licht brandt als een baken in de duisternis en wijsheid en kracht kunnen eindelijk leiden tot schoonheid. Vele manen heb ik de fakkel brandend gehouden; ik was klaar
Uit de berichten die toegewijde elfen mij zenden, blijkt de situatie echter zo onveilig, dat levensgevaar voor mij niet uit te sluiten is. Denk niet dat dit offer mij zou afschrikken om het onrecht te herstellen dat ik - verblind door verdriet - heb begaan, maar ik weet dat mijn heengaan het probleem zeker niet zou oplossen en het onrecht voor zeer lange tijd in stand zou houden. Vandaar mijn dringende bede om hulp.
Maar luister nu eerst zeer aandachtig naar de geschiedenis, die de wijze vrouwe Ecinloar in mijn naam zal voorlezen. Denk goed na En beslis pas na ernstig onderling overleg of jullie echt bereid zijn om mij bij te staan; ook als er tegenslagen komen