Via de leerling-heks Tabeteb kregen de leerlingen onderstaand bericht.
Zonder dat zij in de mogelijkheid waren om mijn hulp in te roepen, moesten zij zelfstandig beslissingen nemen en individueel hun verantwoordelijkheid opnemen...
Bericht
Zoektocht W-K-S
In onderling overleg 2 leerling-vertegenwoordigers aanduiden die op maandag 24 maart 2003 tussen 12u30 en 12u55 de vrijgeleides gaan afhalen bij de Hr. Directeur Hoger Secundaire Afdeling KA., alsook bij Mevr. De Directrice Middenschool. Denk aan de beleefdheid!
2. In onderling overleg 2 leerling-vertegenwoordigers aanduiden die op donderdag 27 maart 2003 tussen 10u10 en 10u25 de vrijgeleides gaan afhalen bij de Hr. Directeur Basisschool. Denk aan de beleefdheid!
3. Maak een anagram (woord gemaakt door herschikking van de letters van een gegeven woord, b.v. Caroline=Ecinlaor) van je eigen voornaam, leer je anagram uit je hoofd en ken het zeker op donderdag 27.03.2003.
Zodra ik donderdagmorgen het speelplein betrad, kwamen enkele leerlingen van de 6des mij vertellen dat hun gekozen vertegenwoordigers de vrijgeleides in de secundaire afdeling afgehaald en zorgvuldig bijgehouden hadden en dat alle groepsleden hun nieuwe naam uit het hoofd kenden. Duidelijk n goeie start
Vooraf had ik het klaslokaal enigszins aangekleed. In het midden van onze zitmat werd een kastje, behangen met een mooi tafelkleed, geplaatst met daarop de 4 elementen, zijnde lucht, vuur, water en aarde. - op het oosten: een staandertje met wierookstokje (= symbool van lucht ), - op het zuiden: kaars (= symbool van vuur ) - op het westen: kelkje (= symbool voor water ) - op het noorden: pentakel (= symbool voor aarde ) Dit wordt het schrijn.
Als de leerlingen in de gang van ons klaslokaal kwamen, gaf ik iedereen een tekstkaartje, vroeg om het stil te lezen en dan rustig het klaslokaal binnen te gaan. Eenmaal binnen deden zij gewoontegetrouw hun schoenen uit alvorens op de zitmat te gaan. Intussen verkleedde ik mij met een prachtige ( van een oud-leerlinge geleende ) djellaba.
Caroline werd Ecinlaor, de wijze vrouwe.
Zij vroeg aan de leerlingen om nu volledig stil en zeer aandachtig te zijn. Ecinlaor las de tekst: Ik weet wat ik doe. Vrij en ongedwongen wil ik deelnemen aan de zoektocht. Zij vroeg: Zijn er nog twijfels? Of is iedereen akkoord? Alle leerlingen willen deelnemen en samen werd de tekst luidop herhaald.
Dan ontstak de wijze vrouwe het licht en zei: "Dat zal ieder keer opnieuw ontstoken moeten worden als er zoekactiviteiten gebeuren. Eén gekozen leerling zal die taak gedurende de ganse queeste op zich moeten nemen." Na enig rondkijken, werd unaniem beslist dat de oudste van de groep die verantwoordelijkheid op zich zou nemen.
Vervolgens liet de wijze vrouwe alle deelnemers plaatsnemen in een grote kring rond het schrijn. Ecinlaor sprak tot de leerlingen: Zeg mij na: Ik beloof dat ik bescheiden en trouw zal zijn. Ik zal horen, zien en zwijgen.
De wijze vrouwe gaf aan iedere leerling een berkentakje ( om zich hiermee te zuiveren ) En zei: Herhaal na mij: Met dit berkentakje zuiver ik mezelf. Moge mijn geest tot nieuw leven komen Terwijl het berkensap stroomt
Nadat allen zich gezuiverd hadden, tekende de wijze vrouw met blauw, vettig potlood een smal maansikkeltje op de pols van ieder kind en zei: Ik teken jou met het symbool van de nieuwe maan, de jonge maansikkel. Jij hebt nu innerlijke bescherming. Vrede zij met U
Iedere leerling antwoordde: Ik ben dankbaar voor de bescherming. Vrede zij ook met U.
(Inspiratie werd voornamelijk gevonden in "Het magische jaar - Zsuzsanna Budapest / "Heks" - Susan Smit )
Om de magische cirkel te kunnen vormen, gaf de wijze vrouwe de leerlingen de opdracht elkaars handen vast te pakken en rondjes te draaien met de klok mee Terwijl Ecinlaor voorzong: Trek de cirkel rond, weef het web van donker en licht, lucht, vuur, water en aarde verbindt ons als één., stapte iedereen verbonden in de kring rond het schrijn.
Dan sprak de wijze vrouwe: De cirkel is getrokken. Wij zijn nu tussen de werelden en wat tussen de werelden gebeurt, heeft invloed op alle werelden...
Vervolgens werden de goede krachten aangeroepen en verwelkomd door de wijze vrouwe.
Gericht naar het oosten sprak Ecinlaor: Wachters van het oosten, krachten van het element lucht, van wolken en wervelwinden, arend in de ijle lucht, kracht van kennis en concentratie, wees welkom
Gericht naar het zuiden: Wachters van het zuiden, krachten van het element vuur, richting van kunst en inspiratie, moedige leeuw, rijzende feniks en vuurspuwende draak, wees welkom
Gericht naar het westen: Wachters van het westen, krachten van het element water, stromingen en getijden van het leven, sierlijke zwaan, ranke dolfijn en zeeslangen, wees welkom
En gericht naar het noorden: Wachters van het noorden, krachten van het element aarde, richting van het mysterie en het ongeziene, van bergen en metalen, bomen en graan, machtige beer en huilende wolf, wees welkom
De wijze vrouwe nam de pratende stok en zei: Iedereen krijgt om beurt de pratende stok en zal heel kort op zijn / haar eigen manier vertellen waarom zij / hij solidair wil samenwerken om het doel te bereiken, ook als er tegenslagen komen. Sommige leerlingen gaven kort en bondig hun mening; anderen sloten zich gewoon aan.
Dan nam Ecinlaor een mand gevuld met papierstrookjes en kleurpotloden en zei: Iedereen gaat nu zijn / haar naam schrijven, daaronder het zelf gekozen anagram en dan wordt alles naar eigen aanvoelen versierd. Eens dat gebeurd was, vroeg de wijze vrouwe om het papierstrookje te verfrommelen, in de linker hand vast te houden en dan samen te herhalen wat ze zei: In onderling overleg zullen wij steeds 3 groepen samenstellen en naar onze eigen beste inzet samenwerken om ons doel te bereiken. Wij zullen wijsheid gebruiken om de waarheid te zoeken, kracht aanwenden om het goede te doen en schoonheid om schoon te leven. Vervolgens verzamelde Ecinlaor al de papiertjes met namen, gooide ze in de vuurpot en stak ze in brand. Toen zei ze: Tijdens de zoektocht zullen voor ieders veiligheid enkel nog de onbekende anagramnamen geschreven worden.
Toen vertelde de wijze vrouwe dat ze verwachtte dat Bett Weeter wellicht zou proberen om te verhinderen dat de leerlingen in hun opzet zouden slagen. Daarom zou ze nu een magische bezwering tegen een mogelijke vijand uitspreken. Zij gooide gelijke delen van gedroogde kruiden in de vuurpot, stak ze aan en zei: Zeg samen met mij 3x de naam van de vijand. En herhaal na mij: Brand vuur, stijg op rook, laat het ons gezonden kwaad terugkeren naar zijn huis. Brand vuur, stijg op rook
Toen zei Ecinlaor: Nu mag de magische cirkel weer ontsloten worden. Zij vroeg de leerlingen weer elkaars handen vast te pakken en rondjes te draaien tegen de klok in, terwijl zij zong: De cirkel is open, maar ongebroken. Laat wijsheid, kracht en schoonheid voor altijd in ons hart.
Net binnen de tijd, want toen rinkelde de schoolbel
(Inspiratie werd voornamelijk gevonden in "Het magische jaar - Zsuzsanna Budapest / "Heks" - Susan Smit )