De meeste leerlingen van de 6des waren op G. W. P.
Toch was er een "thuisblijvende vrijdenker". Aangezien hij één van de leerlingen met een persoonlijk e-mailadres was, bood dat mij een prima gelegenheid om de spion Bett Weeter in het spel te brengen.
Via Tabeteb, het leerling-heksje, liet ik weer een e-mail aan alle leerlingen verzenden.
Inhoud van de e-mail:
Beste vrijdenkertje, W-K-S Ongerust melden mijn trouwe elfen me dat zij 0012, de spion, sinds enkele tijd niet meer gezien of gehoord hebben. Wees extra waakzaam, want misschien bevindt Bett Weeter zich in jullie tijd en ruimte om er op een of andere manier de goede afloop van jullie zoektocht te saboteren. Denk eraan: volledige geweldloosheid is een absolute voorwaarde. Moge de toekomst wijsheid, kracht en schoonheid brengen. Vrede zij met U. Morgaine
Door een tijdelijke wijziging in het lessenrooster was ik pas eerst op donderdag weer op school aanwezig. Die morgen zorgde ik ervoor om uitzonderlijk vroeg op school te zijn en strooide in samenspraak met het poetspersoneel - op opvallende plaatsen blauwe glitterstof op de grond, alzo een spoor vormend tot in ons klaslokaal.
Nog voor de bel de start van de schooldag inluidde, kwam mijn leerling mij opzoeken in de leraarskamer. Opgewonden vertelde hij over de inhoud van de nieuwe e-mail en dat hij gemerkt had dat er in de gang en ook op de trap glittersporen waren. Of we misschien direct naar ons klaslokaal konden gaan om te kijken of er niks verdwenen was
Wij dus samen op stap. Ook in onze gang bleek een heleboel glitterstof te liggen. En - ongehoord - de klasdeur stond op een kier... Halverwege het lokaal stopte het spoor. Gelukkiglijk was de kluis nog goed afgesloten. Bij grondig nazicht bleek alle verzamelde informaties aanwezig en ook het gevonden deel van het document zat nog veilig opgeborgen.
Mijn leerling en ik waren ervan overtuigd dat enkel ons snel optreden onheil voorkomen had.
Als de kameraadjes terug waren, zou er wel wat te vertellen zijn
s Maandags was ik bij de 6des al langs gegaan om te informeren hoe de G. W. P. verlopen was, maar ook om mijn leerlingen reeds mee te delen dat zij donderdag 3 opdrachten zouden moeten uitvoeren die nog dezelfde dag afgewerkt dienden te zijn
Donderdag het 1ste lesuur waren zij allen paraat om direct van start te gaan. Het licht werd niet vergeten
Tekst op hun opdrachtblad: Opgelet! Deze opdracht is een ThuisMatch waarbij er gespeeld wordt tegen de tijd Bovendien moet er ook nog waardig gekozen worden
Van de hier volgende opdrachten moeten er minstens drie uitgevoerd worden binnen de voorziene tijd en tevens moeten ze gesitueerd kunnen worden in de juiste sfeer. Elke groep kiest in onderling overleg één opdracht Verlies geen tijd!
Opdracht TM.1: Schets en kleur ( door middel van plakkaatverf ) de wereld van Ayla zoals die eruit ziet als koningin Igraine en haar ridder-gemaal nog leven (mensen, dieren, dingen, de natuurlijke omgeving, ).
Opdracht TM.2: Schets en kleur ( door middel van plakkaatverf ) de wereld van Ayla nadat Bulle Bak regent geworden is.
Opdracht TM.3: maak een heel eenvoudige maquette van het koninklijke slot Schoonburg en omgeving in Democratia.
Opdracht TM.4: a) boetseer de wapenschilden van Ayla en Will SKracht. b) maak in klei kleine dieren en bloemen om de schrijn mee te versieren.
Vrede zij met U
Al snel hadden zij bepaald welke opdrachten zij zouden uitvoeren, want opdracht 2 werd unaniem weggestemd. Maar bepalen wie wat ging doen, liep niet van een leien dakje Aai, aai tijdsverlies !!!
Maar na enig wel / toch niet werden eindelijk de 3 groepen samengesteld. Terwijl sommigen ijverig materialen verzamelden, deden anderen enig opzoekingwerk. Er werden voorbeelden gevonden van wapenschilden, kledij, vervoer, kastelen Ook daarrond ontstond enige discussie, maar eens ze echt bepaald hadden wat ze wilden bereiken, kwam er schot in de zaak.
Er werd naar hartelust geschetst, ingekleurd, geboetseerd, geknipt, geplakt, e. d. m. Toch waren ze ver van klaar toen zij de plaats moesten ruimen voor de volgende klas. Er werd dan maar opnieuw beslist om tijdens de middagpauze verder te komen werken.
En dat deden ze ook. De ene kwam al wat later dan de andere, maar allen waren op de afspraak.
Stilaan kregen hun werkstukken duidelijk vorm. De geboetseerde wapenschilden, dieren en bloemen van groep A ( opdracht 4 ) zagen er kleurrijk uit. Groep C, die opdracht 1 koos, had het gevraagde zeer flexibel geïnterpreteerd en een collage gemaakt waarin het kasteel van Disneyland als belangrijkste element verwerkt was. Groep B ( opdracht 3 ) had met kartonnen dozen een waarachtig kasteel gebouwd, waarin zij zelfs een functionerende ophaalbrug geknutseld hadden.*
Wat mij betreft, waren ze met vlag en wimpel geslaagd
( * later werd het kasteel volledig afgewerkt en geschonken aan de 1ste kleuterklas )
Vrijdag was een bijzondere dag want dan gingen de leerlingen samen met leeftijdsgenoten van andere scholen op uitstap ter gelegenheid van hun feest van de vrijzinnige jeugd.
Zon speciale gelegenheid kon ik niet ongebruikt voorbij laten gaan. Dus waren er voordien allerlei afspraken gemaakt.
Op donderdag had Tabeteb, ons leerling-heksje, alweer een mysterieuze e-mail verstuurd.
Beste vrijdenkertje, W K S Het positielicht in het zuidoosten van jullie land wordt feller en feller Grote waakzaamheid is geboden! Vrede zij met U. Morgaine
En mevr. A. W., één van de begeleiders, zou een speciaal pakje meenemen op uitstap.. Daarin zaten het 2de deel van het verscheurde document, alsook een begeleidend schrijven van het kleine volkje.
Juf A. zou ervoor zorgen dat mijn leerlingen het pakje tijdens de wandelrally konden vinden
Dit was de inhoud van het begeleidend schrijven* van het kleine volkje:
Vrede zij met U.
Mijn naam is Pien Woordvliet. Ik ben de schrijver in opdracht. Wij zijn nakomelingen van het kleine volk en wij wonen hier al sinds het allereerste begin. Wij leven in dezelfde ruimte ( als jullie ) maar in een andere tijd. Dat weten wij omdat er af en toe hoe vreemd ook scheuren zijn in het weefsel van de tijd. Dan vinden wij in ons bos onverwacht vreemde dingen zelfs verdwaalde reizigers uit jullie tijd. Omdat het soms jaren kan duren vooraleer er weer een scheur komt in het weefsel van de tijd, worden al die dingen eerst zorgvuldig gecontroleerd op schoonheid. Al het goede dat wij vinden, wordt gekoesterd, met de grootste zorg omringd en soms zelfs met de nodige eerbied in ons leven gebruikt. Al het foute wordt onmiddellijk onschadelijk gemaakt, ingekapseld en door de krachtigste geesten bewaakt. En de vreemdelingen Wel Zij die zich hier gelukkig voelen, een goed aura tonen en die net als onze jongeren die de stap naar de volwassenheid zetten vrijwillig en ongedwongen Titatovenaarskruid gegeten hebben, leven als gerespecteerde leden in onze maatschappij. En alhoewel zij niet zolang leven als wij onze oudste ouderling is 555 jaar ervaren wij hen als zeer levenslustig en gezond. Hun grote families zijn voor ons een bron van vreugde en een verrijking van onze samenleving. De enkelen die jullie tijd niet kunnen missen, verdrietig en ongelukkig zijn hier bij ons laten wij vergeetmijnietthee drinken. Zij slapen dan en dromen hun verleden als heden. Pas als er weer een scheur in het weefsel van de tijd ontdekt is, worden zij als bij weerlicht gewekt en weer hun tijd ingestuurd. Weliswaar enkel nadat eerst iedere herinnering aan hun verblijf in onze tijd definitief uit hun geheugen gewist is.
Maar nu ter zake.
Jaren geleden vond Speur Levendesteen, één van onze beste verkenners, in ons bos een onbekende stof vol met allerlei vreemde symbolen en kleuren. Bij een eerste nazicht door onze onderzoekers bleek dat de vreemde materie bedekt was met sterrenstof , wat onze nieuwsgierigheid en inzet om te weten nog deed groeien. Ook begrepen onze wijzen al snel dat zij slechts één beperkt deel van een document in bezit hadden. Slechts na zeer grondige studie en veel zoekwerk ontdekten onze wetenschappers de betekenis van de vreemde tekens. Zij ontcijferden een en ander en vonden dat iemand ( Morgaine? ) in een andere tijd en wellicht zelfs in een andere ruimte naar de uiteindelijke oplossing van een verschrikkelijk probleem zocht. Na raadpleging van onze beste voelers wisten wij dat het echt de bedoeling van Morgaine ( ? ) was kracht te gebruiken om geweldloos het goede weer recht te doen. Onze geleerden hebben dan ook hun beste beentje voorgezet en vonden reeds een oplossing voor de meeste opdrachten en raadsels die zij onder ogen hadden. Maar omdat één van onze droomvangers echter zeer boze beelden kreeg en één van onze zieners gevaar voorzag, zijn alle antwoorden met . onzichtbare inkt genoteerd. Enkel als de tijd rijp zal zijn zal onze beste zender de noodzakelijke informatie via gedachtestromen doorzenden aan de juiste persoon in jullie tijd, die dan het nodige zal doen
Meer kan ik voor ieders veiligheid niet neerschrijven.
Behalve nog dit: Bescherm het document en de bijlagen van de brief en laat wijsheid en kracht jullie leiden tot schoonheid.
( * de tekst was geprint in de allerkleinste, leesbare druk )