Via een levendig relaas van mijn collega A. W. wist ik reeds zaterdagavond dat mijn leerlingen inderdaad het gezochte deel van het document, alsook het begeleidend schrijven van Het Kleine Volkje in hun bezit hadden.
Ter plaatse hadden zij zich over deze meevaller zeer opgetogen en tevreden getoond. Maar wat hen vooral intrigeerde, was dat de oplossingen, gevonden door het kleine volkje, in onzichtbare inkt geschreven waren.
Anderzijds waren zij voldoende bezorgd over de veiligheid van het gevonden document, want ondanks het feit dat een van de begeleiders voorgesteld had om daar ter plaatse reeds te trachten om het onzichtbare zichtbaar te maken, hadden ze toch maar beslist dat zij dat liever veilig op school zouden doen.
Toen ik maandagmiddag op school arriveerde, werd ik reeds opgewacht door een groepje leerlingen die er absoluut op stonden dat ik onmiddellijk het gevonden deel veilig in de kluis ging opbergen. Wat ik dan ook deed.
Zij vertelden mij intussentijd in geuren en kleuren wanneer, waar en hoe zij het pakje gevonden hadden, hoe de begeleiders hierop gereageerd hadden en hoe moeilijk het geweest was iedereen ervan te overtuigen dat er best zo weinig mogelijk, om niet te zeggen niet, over dit voorval moest gepraat worden. Gelukkig hadden slechts een paar begeleiders weet van de vondst en zij wisten dat in dit geval zwijgen = goud !
Tijdelijk moest ik hun enthousiasme wel afremmen, want er was nu geen mogelijkheid om het document te onderzoeken en de volgende les moesten zij alweer op pad ... misschien terug in het verleden ?
Daarom werd er dadelijk beslist dat zij donderdag tijdens de middagpauze weer samen zouden komen om te zoeken naar oplossingen.
Ook deze keer kregen de leerlingen de keuze tussen 3 opdrachten. Opnieuw moest de groep zich moest opsplitsen in 3 aparte groepjes. Eens zij de opdrachten ( tweedelig ) gelezen hadden, werden er deze keer snel beslissingen genomen. Sommige leerlingen lieten hun keuze duidelijk beïnvloeden door de aanwezigheid van een broer / zus in de te bezoeken klassen. Toen de samenstelling vaststond en iedereen het doel van de opdracht begrepen had, kon hun zoektocht beginnen
Dit stond op hun opdrachtenblad:
Om deze opdracht uit te voeren, moeten jullie weer zelfstandig op pad in en naar het verleden! Vooraleer te vertrekken kiest iedere groep in onderling overleg één opdracht. Vergeet jullie vrijgeleides, amulet én de gemaakte afspraken niet. Maak weer van de gelegenheid gebruik om tegelijkertijd uit te kijken naar het laatste ontbrekende deel van het document. Denk echter aan de tijd.. Vrede zij met U.
Opdracht BS.I.A:zoek de integrale tekst en de melodie van het graag gedaan-lied. Schone liedjes duren meestal niet lang dus alle hulp is welkom. Misschien willen de vrijdenkertjes van het 1ste leerjaar wel een toontje hoger zingen
Opdracht BS.I.B: vind kabouter Snip. Misschien weten de toekomstige lentekinderen waar hij verborgen is Als jullie hem vinden, maak dan snel, een gedetailleerde tekenschets, zorg ervoor dat wat belangrijk is zeker niet ontbreekt en maak er dan een kleurrijk geheel van.
Opdracht BS.II.A:vind uit op welke manier jullie in deze tijd van het jaar nog 3 ijskristallen kunnen bemachtigen. Wellicht kunnen de vrijdenkertjes van het 2de leerjaar jullie een handje toesteken
Opdracht BS.II.B:zoek de vissen in de zee; zoek de kinderen op het strand. Misschien zetten de kinderen jullie wel op het juiste pad Verklaar met enkele woorden waarom dit alles zo boeiend is. Maak een kleurrijke tekening
Opdracht BS.III.A:zoek de 13 lievelings-11-jes. Hopelijk zijn de vrijdenkertjes van het 3de leerjaar bereid om het licht te laten schijnen in de duisternis
Opdracht BS.III.B: ontraadsel het geheim van De Feestbellenbol. Hoe ging het ook alweer dat samenleven in harmonie ? De kinderen zullen jullie zeker de noodzakelijkste tips willen geven. Maak een tekentriptiek In het drieluik moeten de3 hoofdelementen van het verhaal zitten.
Neem schrijfgerief en dit blad. -neem ook tekenpapier en kleurgerief. -ga naar klaslokaal nr. 0 / 00/ 000 -denk aan de beleefdheidsregels!
Indien de kinderen jullie kunnen helpen, bieden jullie natuurlijk in ruil iets aan, b.v. samen met hen een spelletje spelen tijdens de eerstkomende speeltijd of Denk ook aan de juf!
Vergeet niet al wat jullie gevonden hebben correct en veilig mee te brengen naar de kluis.
En weg waren ze, vol overtuiging dat zij in het verleden de sporen die leiden naar de toekomst zouden terugvinden...
Alhoewel ik rekende dat de leerlingen minstens een halfuurtje zouden nodig hebben om hun 2 opdrachten naar behoren uit te voeren, arriveerde de groep die op zoektocht geweest was in het 3de leerjaar reeds na een 20tal minuten
Wat de feestbellenbol betreft, hadden zij inderdaad de voornaamste richtlijnen uit het verhaal gedistilleerd, nl. alles met elkaar delen, elkaar de hand reiken en van elkaar houden. Ook hadden zij reeds een schetsmatige invulling van de gevraagde triptiek.
Maar wat de lievelingselfjes betreft, waren zij compleet de vernieling ingegaan.
Omdat er 13 vrijdenkertjes in het 3de leerjaar waren, hadden zij - begrijpe wie begrijpen kan - gedacht dat zij enkel de namen van die kinderen hoefden te noteren en klaar is Kees.
k Liet ze dus onmiddellijk zoeken op de 2 delen van het document of zij ergens die namen of delen ervan terugvonden. Noppes !
Bij het bekijken van het samengevoegde document viel het een van de leerlingen wel op dat er hier en daar een onafgewerkt stukje poëzie geschreven stond en zij realiseerde zich plots dat zij indertijd ook eens gedichtjes bestaande uit 11 woordjes hadden mogen schrijven: elfjes dus. Waarschijnlijk ging het in deze opdracht ook over zon elfjes
Gelukkiglijk restten er nog een kleine 10 minuten van het lesuur. Indien zij dadelijk vertrokken, konden zij er wellicht nog in slagen om een aantal van de elfjes te pakken te krijgen.
Net toen de 2de groep binnenkwam, ging de eerste weer op pad...
De groep die op zoek gegaan was in het 1ste leerjaar, bracht goedgezind verslag uit.
Wat bleek: niet enkel de lentekindjes zongen uit volle borst het graag gedaan-lied, maar de ganse groep bleek de tekst te kennen. En kabouter Snip hadden zij ook in een mum van tijd ontdekt en in schetsen veilig vastgelegd.
Om te bedanken hadden zij beloofd tijdens de speeltijd met de kinderen een spelletje te spelen. En de juf? Die wenste hen succes en stuurde ze dadelijk terug naar hun klas.
Zij konden al direct starten om op de kladbladen te zoeken wat waar moest in- of aangevuld worden.
Intussentijd was ook de 3de groep terug van hun zoektocht in het 2de leerjaar.
Wat betreft de opdracht rond de vissen in de zee en de kinderen op het strand werden zij dadelijk op het juiste pad gezet, maar de ijskristallen verzamelen, bleek aanvankelijk een onmogelijke opdracht.
De 5 aanwezige vrijdenkertjes wisten met zekerheid dat er papier moest gevouwen en dan geknipt worden, maar hoe het nu weer juist in elkaar zat, bleek niet met zekerheid te zeggen.
Toen was de klassejuf ter hulp gekomen, had klassikaal vouwblaadjes uitgedeeld en allemaal samen hadden zij de onzekere richtlijnen naar beste vermogen opgevolgd en enkelen hadden voldoende mooi resultaat bekomen. Zo konden zij enkele mooie exemplaren van ijskristallen meenemen naar de klas. Prachtig!
Amper enkele minuten alvorens de toegestane tijd verstreken was, kwam de groep die wegens misverstand nogal laat op zoek was gegaan naar de gedichtjes terug met 13 lievelingselfjes!
Ongelooflijk, hoe hadden zij dat klaargespeeld?
Toen bleek dat alle vrijdenkertjes inderdaad elk een lievelingselfje aangeduid hadden, begrepen zij onmiddellijk dat het hen onmogelijk zou zijn alle gedichtjes tijdig over te schrijven.
Dus hadden zij optimaal gebruik gemaakt van hun overtuigingskracht.
Zij vroegen aan de juf en de kinderen of zij de werkmappen eventjes mochten meenemen, liepen naar het secretariaat en vroegen daar of de juf aub wou helpen en - met dank bij voorbaat - snel, snel 13 kopietjes kon maken . En dat had de juf graag gedaan.
Ondanks hun aanvankelijke ergernis over hun blunder bleken zij nu wel best tevreden met zichzelf. Op de valreep waren zij dan toch geslaagd in hun opdracht.
Tijdens de middagpauze werd iedereen weer verwacht om te puzzelen en samen naar oplossingen te zoeken...