Toen ik de gang instapte, stonden de meeste leerlingen reeds te wachten aan de klasdeur Gauw het licht aangestoken en al het gerief te voorschijn gehaald: de 2 delen van het document, de kladbladen, alle verzamelde documentatie en informatie en vooral de brief en de 3 begeleidende blanco bladen van Het Kleine Volkje
En natuurlijk mijn strijkijzer. Want dat had ik nodig om de onzichtbare lettertjes weer zichtbaar te maken. Zodra alles startklaar stond, werd er - voor de veiligheid - snel afgesproken in welke volgorde zij rondom mij zouden verzamelen om toe te kijken welke woorden er door de warmte tevoorschijn zouden getoverd worden
Aanvankelijk lukte het niet zo goed, maar naarmate het strijkijzer en dus ook het blad warmer werd, verschenen de woordjes duidelijker. Weliswaar in een bedenkelijk bruin kleurtje, wat hier en daar wat gewaagde praat veroorzaakte. Gelukkiglijk bleef alles binnen de perken, zodanig dat niemand zijn / haar mond met zeep moest gaan wassen .
Bij nader toezien bleken de meeste oplossingen van Het Kleine Volkje ook terug te vinden in de info die de leerlingen al verzameld hadden. Dat gaf hen het fijne gevoel dat zij zeker op het goede spoor zaten, want deze resultaten bevestigden immers hun vermoedens en het was net alsof zij van Het Kleine Volkje een zetje in de rug gekregen hadden. Met vernieuwde ijver werd er gepuzzeld en gepast: er kwam duidelijk schot in de zaak en hun inzet bleef groot.
Desondanks bleven er op toch nog een heleboel lege vlekken op het samengevoegde document.
Maar morgen gingen zij weer op stap in het verleden: wie weet wat er dan stond te gebeuren ?
Stilaan werd het al routine Het licht werd aangestoken en snel controleerde men of niemand vergeten was van amulet en vrijgeleides op zak te steken.
Dit stond er deze keer op de opdrachtbladen:
Ook om deze opdrachten uit te voeren, moeten jullie weer zelfstandig op zoektocht terug naar het verleden! Net als gisteren kiest iedere groep in onderling overleg één opdracht. Vergeet jullie vrijgeleide én de gemaakte afspraken niet. En maak van de gelegenheid gebruik om tegelijkertijd uit te kijken naar het ontbrekende deel van het document. Denk echter aan de tijd Vrede zij met U
Opdracht BS.IV.A: Denk aan Bett Weeter en zijn mogelijke kompanen Zoek daarom nu onmiddellijk de 3 belangrijkste regels qua veiligheid in de omgang met onbekenden. Wellicht herinneren de vrijdenkertjes van het 4de leerjaar zich de erewoorden van egeltje nog
Opdracht BS.IV.B: zoek uit op welke manier een eeuwigdurende kalender functioneert. En maak er zelf een. Steek jullie licht eens op bij de juf en de leerlingen van het 4de leerjaar En zet dan jullie beste handje voor
Breng de 3 veiligheidsregels en de eeuwigdurende kalenders verzorgd en veilig mee naar de kluis.
Opdracht BS.V.A:in de ban van de cirkel. Welke cirkel? Wie zit er in die cirkel? Hoe blijft die cirkel bestaan? Belangrijke vragen die door jullie beantwoord moeten worden. Wellicht herinneren de vrijdenkertjes van het 5de leerjaar zich nog een en ander en weten zij jullie snel de juiste informatie te geven
Opdracht BS.V.B: zoek Menslief. Misschien kunnen de kinderen jullie op het juiste pad zetten Informeer bij de kinderen of zij misschien een idee hebben wie of wat Menslief zou kunnen zijn en of zij weet hebben van een of andere cirkel. Zo ja, vraag of ze jullie in hun kennis willen laten delen.
Vergeet niet de cirkel en Menslief correct en veilig mee te brengen naar de kluis.
Opdracht BS.KT.: zoek uit hoe jullie in het bezit kunnen komen van fantasie- en kleurrijke juweeltjes. Wie weet hoe dat afloopt? Wellicht willen de kleutertjes en juf E. jullie graag de hand reiken Vraag aan de juf en de kindjes of zij jullie willen helpen om in het bezit te komen van de gevraagde versierselen. En ga er dan met al jullie verbeelding, creativiteit en goede smaak tegenaan.
Zorg dat jullie de kleurige fantasiejuweeltjes veilig en wel in de kluis krijgen.
-neem schrijfgerief en dit papier. -neem ook knutselgerief (schaar, lijm, ) mee. -ga naar klaslokaal nr. 0 / 00 / 000 -vraag en wellicht krijg je hulp. -denk aan de beleefdheidsregels!
Als dank voor al de hulp die jullie eventueel zullen krijgen, bieden jullie natuurlijk iets in ruil aan, b.v. samen met de leerlingen een spel spelen tijdens de eerstkomende speeltijd of Vergeet ook de leerkracht niet (hulp, materiaal ! ). Veel succes!
Blijkbaar hadden de leerlingen deze keer geen probleem met de samenstelling van de 3 groepen, want de tekst was nog maar net gelezen en kort besproken of ze waren alweer op stap
Bovenstaand cijferschema overnemen ( NIET de rij met de dagen ) op geruit blad papier, maar ervoor zorgen dat er langs alle zijden een blanco rand komt van ongeveer 2cm. Uit bristolpapier rond het cijferblad een omslag vouwen, zo heb je onmiddellijk de juiste maat en kan je direct controleren of het cijferblad vlot verschuifbaar is. Het cijferblad verwijderen uit de omslag. In de omslag een venster knippen met een lengte van 7 kolommen en een breedte van 6 rijen. Cijferblad weer in omslag steken; na enig verschuiven, merk je dat je een maandkalenderblad voor je hebt. Duid dan op de omslag de dagen aan. Nu moet jij enkel nog het eerste cijfer van de maand op de juiste dag plaatsen.
Je eeuwigdurende kalender is nu klaar. Gebruiken maar
Donderdag na schooltijd had ik het laatste deel van het document bezorgd aan de kleuterjuf.
Zij had bovendien een prachtig voorstel. Aangezien de leerlingen in haar les juweeltjes met kralen zouden ineen knutselen, zou zij hen voorstellen van ook een mooi juwelenkistje te maken. Zij zou de leerlingen in haar voorraad van kistjes laten zoeken en daar zouden zij dan - hopelijk - hun ontdekking doen.
De eerste groep die resultaten binnen bracht, dacht dat zij de opdrachten correct opgelost had. Maar aangezien 3 van de 5 leerlingen de vorige dag deel uitmaakten van de groep die de flater met de elfjes begaan had, wilden zij nu op zeker spelen en direct controleren of hun resultaten ergens pasten in de gegevens van het document.
Dat bleek inderdaad het geval te zijn. Zij ontdekken de cirkel van de armoede en vonden een fragment van de tekst Menslief ik hou van jou.
Dus nu moesten zij enkel nog op zoek gaan naar het ontbrekende deel van het document
Wat n stralende gezichten Met blinkende oogjes waren zij het klaslokaal binnengestapt. Eén van de meisjes droeg in haar handen een groengeschilderd en met goud en edelstenen bezet houten kistje. Daarin zaten de zelfgeknutselde sierjuwelen, maar ook het laatste ontbrekende deel van het document.
En toen kwamen de tongen los. Zodra zij in de kleuterklas verteld hadden wat er van hen verwacht werd, had de kleuterjuf er onmiddellijk mee ingestemd om samen met de kleuters te helpen: zij zouden een heleboel mooie juwelen met kralen maken. Dat lukte vlot en weldra hadden zij verschillende halssnoeren, armbanden en ringetjes.
Plots had juf E. voorgesteld om een mooi juwelenkistje te maken, zodanig dat zij hun juwelen op een waardige manier konden opbergen. Als zij zin en werklust hadden, konden zij dat zeker nog tijdig klaar krijgen; maar dan moesten zij wel onmiddellijk in het berghok een geschikt kistje zoeken
Dit voorstel zorgde voor wat onenigheid. Een paar leerlingen vond dat eigenlijk onnodig. Immers als zij de versierselen zo meenamen naar de klas hadden zij nog tijd om op zoek te gaan naar het ontbrekende deel van het document. De 3 anderen waren echter gewonnen voor het voorstel van de kleuterjuf en wilden graag zon juwelenkistje. Bovendien bleek dat sommige kistjes al mooi beschilderd waren en enkel nog wat versiering nodig hadden.
Eén van de kistjes zat volgepropt met dik papier. Papierproppen ??? Neen, het was het zo begeerde deel van het document. Ongelooflijk
Eigenlijk hadden de leerlingen nu niet veel zin meer om nog te knutselen en wilden ze liever terug naar de klas met hun buit. Anderzijds vonden zij dat het eigenlijk dankzij het voorstel van de juf was dat zij het volledige document hadden en daarom zouden zij het kistje toch maar mooi versieren.
Als tegenprestatie hadden ze beloofd om tijdens de korte speeltijd spelletjes te spelen met de kleuters en tijdens de lange speeltijd de juf te helpen bij het klaarzetten van het knutselgerief.
Eindelijk arriveerde ook de laatste groep Zij zagen er blij, maar afgepeigerd uit. Was de opdracht zo zwaar geweest?
Uit hun relaas bleek dat aanvankelijk alles van een leien dakje liep. De leerlingen van het 4de leerjaar hadden de 3 belangrijkste veiligheidsregels onmiddellijk kunnen opzeggen. Die opdracht was snel en perfect uitgevoerd.
Maar de eeuwigdurende kalender maken, dat was andere koek Alhoewel de juf hen met raad en daad had bijgestaan, werd al snel duidelijk dat zij niet bepaald knutselvingers hadden. Zij hadden echter met veel inzet én geduld gemeten, geknipt, gevouwen, geplakt Nog net binnen de tijd hadden zij hun kalenders kunnen afwerken. Oef!
Zij waren dan ook zeer opgelucht toen zij vernamen dat het laatste ontbrekende deel van het document door hun maatjes gevonden was.
Tijdens de middagpauze zouden ze weer samen komen puzzelen en oplossingen zoeken...