Zodra de "reizigers" vertrokken waren, gingen ook de "thuisblijvers" onmiddellijk aan de slag...
De eerste resultaten werden behaald bij het puzzelen met de 4 kleuren en het zoeken naar de juiste cijfers en de waarde van de vreemde symbolen. Zodra de groepsleden overtuigd waren van de juistheid van hun bevindingen, sloten ze zich dadelijk aan bij diegenen die nog zoekende waren. Al snel werden ook de verloren nachten correct vastgelegd op de ter beschikking gestelde kalenders
Nu nog verder nadenken over de stelling Geloof begint waar kennis ophoudt en argumenten pro of / en contra zoeken. Dit bleek een zware dobber te worden. Al tijdens het kringgesprek werd overeengekomen dat zij pas tot besluitvorming zouden overgaan als ook de reizigers hun mening hadden kunnen kenbaar maken. Dit hield in dat zij ervan overtuigd waren dat ook die leerlingen bereid zouden zijn eens te meer hun speeltijd in te ruilen.
De teruggekeerde reizigers waren duidelijk in hun nopjes. Uit hun relaas bleek dat ze aanvankelijk geen idee hadden op welke manier zij de resultaten van de opdrachten met elkaar in verband moesten brengen. Hoe zij ook draaiden of keerden zij kregen er kop noch staart aan. Toen had juf D. hen enkele vingerwijzingen gegeven. En plots vielen de oplossingen als puzzelstukjes in elkaar en leidden hen zowel tot respect voor andere culturen als tot ontwikkelingssamenwerking
En ja, ook zij wilden graag hun filosofisch zegje doen en tijdens de middagpauze komen werken.
|