coctail skemerkelkie spectaculair skouspelagtig paperclip skuifspeld bulldozer stootskraper stuntman waagarties aanbellen die deurklokke lui
Onze groep: het 11-tal
Liliane - Freddy
Denise - Paul
Hilda- Raymond
Folkert en Denise
Sam (onze chauffeur)
Karoline
Hilda en Denise
Uitspraak Commissie Sauer (1945)
"Ons kan alleen in één van twee rigtings beweeg: of ons moet die weg van gelykstelling opgaan en uiteindelik gelyke politieke, ekonomiese en maatskaplike regte aan die nie-blanke toeken, wat op die duur vir die blanke ras nasionale selfmoord en vir die nie-blanke rassegroep vernietiging van eie identiteit sal beteken: of ons moet op die weg van apartheid beweeg waardeur elke ras se karakter en toekoms binnen sy eie gebied beskerm word (...)"
Nie gewoon nie L
Reis door Zuid-Afrika in 21 dagen
01-11-2008
Ontwikkeling van de Kaapkolonie
De VOC had gezocht naar waardevolle ertsen, maar zonder enig resultaat. De landbouwopbrengsten namen steeds toe, en leidden soms tot overproductie. Het was in die tijd ginder een hard en moeilijk bestaan. De grond was niet zeer vruchtbaar en de regen liet soms erg lang op zich wachten. Qua grootte van de boederijen werd er niet op een meter gekeken. Boerderijen van 2.400 hectare waren vlug de norm.( één hectare is 10.000 m² 2.400 = 24.000.000 m². of een opervlakte van 6.000 m op 4.000 m. Nog korter: 6 km op 4 km).
Daar de Khoi's zich hadden verwijderd, schakelden veel boeren over naar veeteelt. Gezien die veel graasvlakten nodig hadden, verwijderden de veeboeren zich verder van de Kaap. Het kaapse bestuur probeerde deze trek te controleren, maar uiteindelijk bleek dit niet meer mogelijk. Deze boeren werden trekboeren, zo een beetje nomaden zoals de Khoi's, maar dan natuurlijk superieur aan hen. Ze hadden immers de bijbel onder de arm ( de meeste waren streng calvinistisch).
Deze veeboeren werden minder onafhankelijk van de overheid. Dit had een groot gevolg: de trekboeren werden geïsoleerd van de samenleving. Ze stelden hun eigen wetten en ze lieten zich leiden door de bijbel *. Dit zou later blijken toen de Britten het bestuur van de Kaap overnamen, waartegen ze zich totaal verzetten.
Ze trokken meer naar het Oosten waar ze contact maakten met de Xhosa's. Met deze verhandelden ze vee en grond. Wat niet altijd op een rechtvaardige wijze gebeurde. De blanken begonnen weer met de zwarten te onderwerpen; Voor hen waren ze minderwaardig. Ze noemden de zwarten "Kaffers", een Arabisch woord dat " ongelovigen " betekent. Deze minaching zou blijven bestaan. Oorspronkelijk was het rassenonderscheid niet groot. Huwelijken tussen blanken en zwarten kwamen regelmatig voor daar de blanke mannen in de meerderheid waren tegenover de blanke vrouwen. In 1763 waren de zwarten talrijker dan de blanken. Geleidelijk groeide de gewoonte dat wie voor een meester werkte, een gekleurde huid had. Een blanke was bijna altijd een zelfstandige. Huwelijken met niet blanke vrouwen werden vanaf het einde van de 18de eeuw niet meer aanvaard. Wel gebruikten de meesters de slavinnen of inlandse vrouwen voor hun seksueel plezier. De halfbloedkinderen zijn de voorouders van de meer dan 2,5 miljoen kleurlingen die op dit ogenblik in Zuid-Afrika leven en die voor het overgrote deel ook het Afrikaans als moedertaal gebruiken.
De kolonistenbevolking vervreemdde stilaan van het moederland. In de 17° eeuw noemden de blanke bewoners aan de Kaap zich al af en toe "Afrikaners". Geleidelijk veranderde hun Nederlands. Het werd Afrikaans. De calvinistische ingesteldheid van de Afrikaners verstevigde hun onafhankelijkheid. Dit werd met argusogen gevolgd door het koloniale bestuur.
* Volgens het boek Genesis is Noach ( de zondvloed en de ark) de stamvader van alle huidige mensen, omdat hij met zijn vrouw, zijn zonen Sem, Cham en Jafeth en hun vrouwen, als enigen de vloed overleefde. Sem ( Genesis 5 vers 32) is de oudste zoon van Noach. Zijn naam betekent roem. Abraham komt uit het nageslacht van Sem ( stamvader van de Joden). Sem is ook de voorvader van de Arabieren, Arameeërs, Assyriërs en andere volkeren in het oude Midden-Oosten. Cham, de derde zoon van Noach zou zijn vader bespot hebben toen deze zich in een dronken bui ontblootte. Hij en al zijn nakomelingen worden hiervoor vervloekt. De naam Cham is waarschijnlijk gerelateerd aan het hebreeuwse woord voor bruin: choem. Traditioneel werd onder een letterlijke interpretatie van dit verhaal verondersteld, dat alle negers van Cham afstammen. De legitimering van slavernij onder meer door Nederlanders vanaf de 17° eeuw ( en zeker de calvinisten met hun predestinatie), werd wel beargumenteerd op grond van een interpretatie van het verhaal waarin Cham zijn vader noach zou hebben bespot.
Nota van de schrijver: dit zijn feiten die verwijzen naar het gedrag van die Nederlanders en nog bestaande groeperingen die zich op de bijbel (of Koran of Toran) baseren om hun superioriteit te bevestigen. DIT WIL NIET ZEGGEN DAT IK AKKOORD GA MET DIE GEDACHTENGANG. ZE IS VERWERPELIJK EN MENSONTEREND.
My Sarie Marais is so ver van my hart, Maar ek hoop om haar weer te sien. Sy het in die wyk van die mooirivier gewoon, nog voor die oorlog het begin. O bring my terug na die ou Transvaal, daar waar my Sarie woon, daar onder in die mielies by die groen doringboom, Daar woon my Sarie Marais daar onder in die mielies by die groen doringboom, Daar woon my Sarie Marais