Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
06-12-2007
instrumentenfamilies van rond de Oostelijke Middellandse Zee
instrumentenfamilies van rond de Oostelijke Middellandse Zee
In Griekenland heet het ding een lyra of een kementze, in Egypte is het een rabab en in Turkije noemen ze het een kemance of een kabak.
Allemaal zijn het stukken jammerhout, bespannen met snaren die tot trillen worden gebracht door een strijkstok. De Europese variant noemt men een viool. De fysieke overeenkomst tussen genoemde instrumenten mag groot zijn, de muzikale betogen die erop worden gespeeld, verschillen soms hemelsbreed:
de Kretenzische lyra klinkt als een opgewonden hittepetit, de Egyptische rabab lijkt een mopperende grijsaard, de Turkse kemance orakelt als een profeet.
Op het Griekse label FM Records verscheen een serie van liefst zes cd's - waaronder deze strijkinstrumentencompilatie - waarop is gepoogd de instrumentenfamilies van rond de Oostelijke Middellandse Zee in kaart te brengen.
De zes families, bestaande uit citers, percussie-instrumenten, korthalsluiten, langhalsluiten, vedels en fluiten vormen een weerslag van eeuwenoude culturele kruisbestuivingen tussen de oosterse en de westerse wereld.
Ten zuiden van Cairo, in Sakkara, hebben archeologen een nieuwe ontdekking gedaan. Het betreft twee tombes die tussen de 3.000 en 4.200 jaar oud zijn en bestemd waren voor een koninklijk figuur en diens butler. Nog geen half jaar eerder vond men ook al de dokter Qar.
Een andere vondst die op dezelfde plaats is gedaan was een Egyptische priester. Een vrouw vergezelde hem in zijn laatste rustplaatst aan de zijde der Goden. Officiele uitspraken laten weten te vermoeden nog maar 30% van de archeologische schatten te hebben ontdekt...
( Gevonden hieroglyfen in Sakkara )
Zahi Hawass , de niet bepaald geliefde en conservatie conservator van de piramiden, zei het volgende over de onthulling: "Het ziet er niet zo goed uit omdat het gebouwd is van aarde en niet van zandsteen. Toch geloof ik dat deze vondst heel belangrijk is."
De tombe bevat een houten deur met inscripties over de priester en diens vrouw. De tombe van de butler valt op door de mooie blauwe en oranje tekeningen die aanwezig zijn. De priester werd aangetroffen in een houten sarcofaag. Geen van de gevonden mummies werd uit hun grafkoffer gehaald.
'moskeelied' 'Oh nee, alweer een moskee, trop is teveel, dus zeg ik nee!
Dewinter daagt moslims uit met provocerend 'moskeelied'
Het Vlaams Belang brengt vandaag haar eerste, eigen single-cd op de markt. 'Oh nee alweer een moskee' is van de hand van Filip Dewinter, 3.000 exemplaren ervan worden verspreid. 'Dit is niet racistisch', gaat Dewinter nu al in de verdediging.
Het moet de eerste keer in onze politieke geschiedenis zijn dat een politieke partij met een eigen single-cd afkomt. Titel en tekst van het lied zijn alvast veelzeggend. 'We hebben maar één bedoeling met ons moskeelied: de islamisering en de wildgroei van moskeeën hekelen', aldus VB-kopstuk Filip Dewinter. 'Wie zich door het lied aangevallen voelt, slaat volgens mij de bal mis. Dit is niet beledigend bedoeld, al geef ik toe dat het een kritisch lied is. Prikkelend en uitdagend. Maar een beetje provoceren, dat is toch niet verboden?'
Dewinter, die het lied zelf schreef, zal de single verspreiden via volkscafés, jeugdhuizen en het internet. 'Via de platenwinkels zou het toch niet lukken. Ik verwacht ook geen airplay op de nationale zenders. Daarvoor is het nummer niet politiek correct genoeg. Jammer, want het is nochtans een echte meezinger.'
Het lied werd opgenomen door professionele muzikanten, maar die willen liever anoniem blijven. 'Ze zijn als de dood voor represailles', zegt Dewinter die heel wat reactie verwacht. Het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding wil er alvast niet te veel woorden aan vuil maken. Iets onwettigs is er in het lied niet te bespeuren, menen ze.
' Het lied wordt ook uitgebracht als beltoon en binnenkort volgt nog een clip. (dhh)
Bijna iedereen heeft 'iets' met een volk dat ver achter hen ligt
Waarom willen zoveel personen replica's van spullen uit de oudheid, het verleden in het algemeen, en waarom wordt dat als sfeervol ervaren.
Hebben hieroglyfen een bepaalde aantrekkingskracht? De kleur van perkament bijvoorbeeld?
Een verlangen naar het verre verleden, afkomstig vanuit de genen? Gewoon om het verleden niet te vergeten?
Terwijl er zoveel alternatieven zijn kiest menig mens voor zaken uit het verre verleden dat ze alleen uit de boekjes en van horen zeggen kennen.
En zijn het de Egyptenaren niet, dan zijn het de oude Grieken of hun goden, of betreft het de Romeinse cultuur.
Bijna iedereen heeft 'iets' met een volk dat ver achter hen ligt. Of lijkt dat alleen maar zo? Zijn het verlangens naar vroeger, denkend aan reincarnatie? Ik weet het niet....
Egypte is geen land, maar een rivier. Het land is voor al haar water, haar landbouwproductie en een groot deel van haar energie afhankelijk van de Nijl. Zorgvuldig waterbeheer wordt steeds meer een topprioriteit, gezien de al maar toenemende bevolking. In 1952 grepen Nasser en zijn 'Vrije Officieren' de macht en maakten een einde aan de Bristse invloed in Egypte. Het was voor het eerst in 2.500 jaar dat het land niet door buitenlanders werd bestuurd. Deze uitzonderlijk lange 'koloniale tijd' heeft een onuitwisbaar stempel op Egypte gedrukt.
Bijna per definitie wantrouwen Egyptenaren hun overheid, terwijl de staat weinig fiducie in de burger heeft. Een van de gevolgen hiervan is dat de Egyptische staat in hoge mate steunt op politie en leger.
Op alle belangrijke posten zitten mensen die hun carrière bij de politie of in het leger zijn begonnen. 94 Procent van de Egyptenaren ontleent zijn identiteit aan de islam. Tal van eigenaardigheden uit het dagelijks leven en het economisch handelen zijn alleen te begrijpen vanuit het islamitisch gedachtengoed. De bevolking ziet de geloofsleer bovendien als een waarborg tegen de willekeur van de staat.
25-09-2007: Een Egyptisch team van archeologen heeft in een schatkamer van de farao Toetanchamon na vele jaren nieuwe grafgiften ontdekt. In een ondergrondse ruimte naast de grafkamer zijn 20 intacte kleipotten met deksels gevonden. De deksels dragen het zegel van Toetanchamon, aldus de Hoge Raad voor Oudheidkunde in Cairo.
Secretaris-generaal Zahi Hawas verklaarde dat de peervormige potten van een halve meter hoog binnenkort zullen geopend worden, zodat de inhoud kan onderzocht worden. Voorts werden er acht korven met relatief goedbewaarde ovale gesuikerde vruchten van de waaierpalm aangetroffen. Ook zullen 60 zegels van de farao onderzocht worden, die de ontdekker van het graf, de Brit Howard Carter, in 1922 in de kamer heeft achtergelaten.
Het graf van Toetanchamon is het enige graf in de Vallei van de Koningen bij Luxor dat niet door grafschenners werd geplunderd. De weelderige schatten uit het graf van de jonge koning vullen in het Egyptisch Museum in Cairo verschillende grote zalen.
Arita Baaijens raakte zo gefascineerd door de woestijn dat ze haar baan opgaf, een stel kamelen kocht en ook daadwerkelijk de woestijn in trok.
In dit boek beschrijft ze haar eerste reizen, waarbij ze op zoek gaat naar resten van oude christelijke en islamitische beschavingen.
Intens wordt haar verhaal wanneer ze haar wanhoop beschrijft als ze dagen achtereen geen water kan vinden, vermoeid na lange dagmarsen in de soms verstikkende eenzaamheid van de Egyptische woestijn. Maar bovenal is dit boek een liefdesverklaring aan haar kamelen en aan de ongrijpbare schoonheid van de woestijn.
1. Hoe lang duurde de honderdjarige oorlog? 2. In welk land worden Panama-hoeden gemaakt? 3. In welke maand vieren de Russen de oktober-revolutie? 4. Waar wordt een kamelen-haren-borstel van gemaakt? 5. Naar welk dier zijn de Kanarische eilanden genoemd? 6. Wat was de voornaam van Koning George VI? 7. Waar komen Chinese kruisbessen vandaan? 8. Wat is de kleur van een zwarte doos in een vliegtuig?
hieronder kan je de antwoorden eens nalezen:
1. De honderjarige oorlog duurde 116 jaar. 2. Panama-hoeden worden in Ecuador gemaakt. 3. De Russen vieren in november de oktober-revolutie. 4. Kamelen-haren-borstels worden gemaakt van stinkdieren-vacht. 5. De Kanarische eilanden zijn naar honden genoemd. 6. Albert is de voornaam van Koning George VI. 7. Chinese kruisbessen komen uit Nieuw-Zeeland. 8. De kleur van een zwarte doos is oranje.
JAKARTA - Het Indonesische ministerie van Religie heeft islamoloog Abu Zayd van de Universiteit Leiden dringend geadviseerd verstek te laten gaan op een internationale conferentie in Oost-Java.
Islamoloog Abu Zayd is volgens sommige moslims een afvallige.
Het ministerie wil daarmee onrust voorkomen.
,,Onacceptabel, stelt Zayd. ,,De overheid spreekt de taal van de fundamentalisten, die zich nu achter het gordijn verschuilen. Dat is heel gevaarlijk. Het ondermijnt de traditie van tolerante islam in Indonesië, van pluralisme en multi-religie.
Professor Nasr Abu Zayd uit Leiden was een van de gastsprekers van de wetenschappelijke conferentie over islam die vandaag in Malang begint.
Hij kreeg daags voor de conferentie een smsje waarin stond dat hij zijn gastlezing maar moest afzeggen op verzoek van de minister van Religie, die niet langer verantwoordelijk wenst te zijn voor zijn aanwezigheid. Zyad en zijn Leidse collega dr. Nico Kaptein reageren geschokt op deze totaal onverwachte ingreep. Het ministerie organiseert de conferentie samen met de Universiteit Leiden. ,,Een noodgeval, om massale amok te voorkomen, verdedigt de directeur van Hoger Islamitisch Onderwijs Masud het besluit.
De komst van de liberale Abu Zayd zet volgens hem kwaad bloed bij fundamentele moslims. Het ministerie van Religie is de laatste dagen bedolven onder een vloedgolf aan vulgaire sms en en dreigementen van radicale moslims.
De uit Egypte afkomstige islamoloog Zayd is volgens fundamentalistische moslims een afvallige. Zayd zou de koran als heilige geschrift verloochenen, door het als een mythisch cultuurboek te behandelen, aldus de Indonesische website Hidayatullah.com. Zayd vluchtte in 1995 uit Egypte en woont en werk sindsdien in Nederland.
CAIRO (ANP) - Vijf Egyptenaren zijn zondag omgekomen door een grote brand op een cruiseschip op de rivier de Nijl in Egypte. Twee anderen raakten gewond en 43 Franse toeristen wisten veilig op een ander schip te komen, aldus een veiligheidsfunctionaris.
De brand was uitgebroken in de machinekamer en verspreidde zich razendsnel door het hele schip. De luxe boot was onderweg van de stad Luxor naar de zuidelijkste stad van Egypte, Aswan.
Een CT-scan van de stoffelijke resten van Toetanchamon onthulde reeds eerder de werkelijke doodsoorzaak van de kindkoning. De farao werd niet vermoord zoals eerder gedacht, maar stierf aan de gevolgen van een infectie na een ongeval.
In een zoektocht naar de authenticiteit van de buste van Nefertiti onderging deze hetzelfde lot, en de CT-scan onthulde niet alleen holtes in het beeld, maar ook een nieuw mysterie!
Sinds de jaren 20 van vorige eeuw is het aangezicht van Nefertiti nog steeds een referentiepunt. Vele vrouwen ondernemen een poging om de volmaakte schoonheid van deze vrouw te evenaren.
Nu duidelijk is geworden wat schuil gaat achter dit kalkstenen beeld zijn de meningen verdeeld.
Nefertiti was de vrouw van Achnaton (18de dynastie, circa 1350 voor Christus), de eerste farao van Egypte die koos voor het monotheïse, de verering van slecht één God: Aton. Hij bouwde een nieuwe hoofdstad in Amarna, waar de buste van Nefertiti in 1912 gevonden werd door de Duitse archeoloog Ludwig Borchardt.
Nefertiti betekent zoveel als 'de mooie vrouw is gekomen'. Egyptologen speculeren dan ook over Nefertiti's oorspronkelijke roots. Niet alleen haar oorsprong blijft een mysterie, ook over de reden van haar plotselinge verdwijning is men het nog steeds niet eens.
Egypte wil dit beroemde kunstwerk (verzekerde waarde is 270 miljoen euro) uit het Oude Egypte tentoonstellen in het Grand Egyptian Museum dat in 2012 zijn deuren opent op het Gizeh-plateau. Zahi Hawass, secretaris generaal van de Supreme Council of Antiquities, eist het kunstwerk terug van het Altes museum in Berlijn waar het is tentoongesteld.
In de controverse over het eigendomsrecht, kwam echter een onverwachte factor opduiken.
Adolf Hitler, die het beeld 'Mijn Koningin' noemde en in 1930 reeds op een eerste vraag van Egypte om het beeld over te dragen aan de Egyptische regering weigerde, zou mogelijk een vervalsing laten maken hebben. De geruchten deden ook de ronde dat de echte buste vernietigd geraakte tijdens de Tweede Wereldoorlog, omdat uit de transportdocumenten van toen bleek dat er kisten 'verwisseld' werden.
Om de authenticiteit te bevestigen of weerleggen werd de buste van Neferiti onderworpen aan een CT-scan.
Deze CT-scan onthulde niet alleen dat de buste authentiek was, maar ook dat onder het wondermooie gezicht van deze jonge vrouw een tweede gezicht schuilging. Met behulp van 3D-computertechnieken werd het oorspronkelijke gezicht gereconstrueerd en daarop verscheen het gelaat van een oude vrouw met wallen onder de ogen en ouderdomsrimpels aan zowel ogen als mondhoeken. Net als het aangezicht toonde de nek sporen van ouderdom.
Met deze nieuwe ontdekking heeft een nieuw mysterie het daglicht gezien: wie heeft 3300 jaar geleden de opdracht gegeven om de buste van deze oude vrouw een grondige, plastische verjongingskuur (er werden verschillende lagen kalk op aangebracht) te geven en misschien even belangrijk, waarom?
Egypte, tempels, mensen en goden 2004 Klik hier om dit boek te bestellen
Een intrigerende reis over de Nijl om de duizenden jaren oude beschaving van het oude Egypte te ontdekken, gezien door de ogen van enkele van de beste fotografen ter wereld.
Zij zijn erin geslaagd de magische sfeer en het grote belang van de voornaamste archeologische locaties vast te leggen. In een beknopte maar informatieve tekst worden de beelden van commentaar voorzien en wordt de lezer met behulp van speciaal gemaakte plattegronden en tekeningen door de mysterieuze wereld van de farao's geleid.
Op dinsdag 11 december 2007 geeft egyptoloog Dr. René Preys in Leuven
een lezing met de titel 'De tempel van Kom Ombo: één tempel voor twee goden'.
Deze lezing wordt georganiseerd door de Egyptologische vereniging Egyptologica Vlaanderen. De lezing begint om 20.00 uur en vindt plaats in het Mgr. Sencie Instituut, Erasmusplein 2 te Leuven (achter de centrale bibliotheek van de KUL).
Op donderdag 13 december 2007 geeft egyptoloog Prof. dr. Harco Willems in Leuven
een lezing met de titel 'Deir el-Bersjeh in 2040 v. Chr. Naar een cultuurgeschiedenis van het Egyptische Middenrijk'.
Deze lezing vindt plaats in de Promotiezaal van de Universiteitshallen van de K.U.Leuven, Naamsestraat 22 te Leuven. De lezing begint om 20.00 uur en wordt gehouden naar aanleiding van de presentatie van twee nieuwe boeken over Deir el-Bersjeh. Na afloop vindt een kleine receptie plaats. Belangstellenden wordt verzocht zich voor 9 december aan te melden bij de spreker: harco.willems@arts.kuleuven.be. Meer informatie over de boeken treft u aan op: informatie
Op donderdag 13 december 2007 geeft de Britse egyptologe Dr. Joanne Rowland een lezing in het Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28 te Leiden.
De titel luidt 'Surveying in the central Nile Delta'.
De lezing begint om 15.00 uur en wordt georganiseerd door het Nederlands Instituut voor het Oude Nabije Oosten (NINO). De lezing worden gehouden in de filmzaal van het Rijksmuseum van Oudheden op de tweede verdieping.
De entree is gratis.
Na afloop van de lezing biedt het NINO u een drankje aan in het Museumcafé op de begane grond. Eveneens op donderdag 13 december 2007 vindt een lezing plaats van egyptologe Carina van den Hoven in het Lipsiusgebouw van de Universiteit Leiden.
De titel van haar lezing luidt 'De Mandoelistempel te Kalabsja'.
De lezing begint om 20.30 uur en wordt georganiseerd door de Egyptologische vereniging Ta-Mery. De kosten bedragen 10,-, te betalen aan de zaal. Reserveren vooraf is gewenst.
Op donderdag 20 december 2007 geeft egyptoloog Dr. René Preys in Leuven e
en lezing met de titel 'De tempel van Kom Ombo: één tempel voor twee goden'.
Deze lezing wordt georganiseerd door de Egyptologische vereniging Egyptologica Vlaanderen. De lezing begint om 20.00 uur en vindt plaats in Auditorium V van de Auditoria Economie, Sint-Pietersplein (ingang aan de Hoveniersberg) te Gent.
Op dinsdag 8 januari 2008 geeft de Nederlandse egyptoloog Dr. Maarten Raven
een lezing in het Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28 te Leiden.
De titel luidt 'Het graf van Ptahemwia te Sakkara'. De lezing begint om 20.00 uur.
Op dinsdag 12 februari 2008 geeft de Nederlands/Vlaamse egyptoloog Prof. dr. Harco Willems een lezing in het Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28 te Leiden.
De titel luidt 'Recente ontdekkingen in Deir el-Bersjeh'. De lezing begint om 20.00 uur.
Op donderdag 21 februari 2008 geeft de Nederlandse egyptoloog Dr. René van Walsem een lezing in het Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28 te Leiden.
De titel luidt 'De Individualiteit en competitie in de iconografie van Ouderijks mastabas'.
De lezing begint om 15.00 uur en wordt georganiseerd door het Nederlands Instituut voor het Oude Nabije Oosten (NINO). De lezing worden gehouden in de filmzaal van het Rijksmuseum van Oudheden op de tweede verdieping.
De entree is gratis.
Na afloop van de lezing biedt het NINO u een drankje aan in het Museumcafé op de begane grond.
Op dinsdag 11 maart 2008 geeft de Nederlandse Kunsthistoricus Dr. Karel Innemée een lezing in het Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28 te Leiden.
De titel luidt 'Deir el-Baramoes, opkomst en ondergang van één van Egyptes oudste kloosters'. De lezing begint om 20.00 uur.
Op dinsdag 8 april 2008 geeft de Nederlandse egyptoloog Prof. dr. Olaf Kaper een lezing in het Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28 te Leiden.
De titel luidt 'Egyptische goden in een oase: Inzichten uit de begraven tempel van Ain Birbiyeh'. De lezing begint om 20.00 uur.
Op dinsdag 15 april 2008 geeft de Nederlandse egyptoloog Huub Pragt
een lezing in het Lipsiusgebouw van de Universiteit Leiden.
De titel van zijn lezing luidt 'Cryptografie op de schrijnen van Toetanchamon'.
De lezing begint om 19.30 uur en wordt georganiseerd door de Egyptologische vereniging Ta-Mery. De kosten bedragen 10,-, te betalen aan de zaal. Reserveren vooraf is gewenst. Aanmelden via: info@huisvanhorus.nl of bel 020-6755033 (na 19.00 uur): informatie.
Op donderdag 17 april 2008 geeft de Nederlandse Kunsthistoricus Dr. Karel Innemée een lezing in het Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28 te Leiden.
De titel luidt 'De nieuwe epifanie-schildering in het klooster Deir al-Sourian (Egypte)'.
De lezing begint om 15.00 uur en wordt georganiseerd door het Nederlands Instituut voor het Oude Nabije Oosten (NINO). De lezing worden gehouden in de filmzaal van het Rijksmuseum van Oudheden op de tweede verdieping. De entree is gratis. Na afloop van de lezing biedt het NINO u een drankje aan in het Museumcafé op de begane grond.
Op donderdag 22 mei 2008 geeft de Vlaamse egyptoloog Prof. dr. Willy Clarysse een lezing in het Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28 te Leiden.
De titel luidt 'Egyptische oudheden in China' (onder voorbehoud).
De lezing begint om 15.00 uur en wordt georganiseerd door het Nederlands Instituut voor het Oude Nabije Oosten (NINO). De lezing worden gehouden in de filmzaal van het Rijksmuseum van Oudheden op de tweede verdieping. De entree is gratis. Na afloop van de lezing biedt het NINO u een drankje aan in het Museumcafé op de begane grond
Naar aanleiding van het het radio-interview (zie hieronder:radio) kunt u de opnames bekijken waarbij de mummie van Toetanchamon voor het eerst aan het publiek wordt getoond.
De mummie van de koning is vanuit zijn gouden dodenkist, die zich in de kwartsieten sarcofaag bevindt, overgebracht naar het voorvertrek van het graf van Toetanchamon KV62.
De mummie ligt nu in een glazen vitrine die het lichaam zou moeten beschermen tegen vocht- en temperatuursinvloeden. Alleen het hoofd en de voeten van de mummie zijn zichtbaar. De rest van het lichaam wordt afgedekt door een moderne laag linnen.
National Geographic geeft een Amerikaans gesproken commentaar bij de opnames: informatie.(klik)
Het NOS-Journaal geeft de uitgebreidere opnames: informatie.(klik)
Het Duitstalige televisiestation ZDF toont in haar mediatheek een video van 43 minuten over de ontdekking van het Serapeum van Sakkara door Auguste Mariette in 1851: informatie.
Op donderdag 29 november 2007werd Egyptoloog Huub Pragt geïnterviewd door Arjan Burggraaf van Radio Noord-Holland.
Het interview was te beluisteren in het programma 'De Ochtend' en was gericht op de recente ontwikkelingen rondom het presenteren van de mummie van Toetanchamon.
Klik hier om het interview te beluisteren:
Interview. Het duurt ongeveer een minuut voordat dit bestand zich opent.
Sekem, Egyptisch voor 'Vitaliteit van de zon', is producent van biologische voedingsmiddelen, kleding en natuurgeneesmiddelen en is gevestigd in de woestijn nabij Caïro. De onderneming wordt wereldwijd gezien als koploper in duurzaam ondernemen en is in Egypte marktleider op het gebied van biologische producten.
Sekem begon als de droom van één man, Ibrahim Abouleish. In 1977 keert hij, na jarenlang in Europa gewerkt te hebben als farmaceut, definitief terug naar zijn geboorteland Egypte. Op een stuk woestijn van 70 ha, op 60 km afstand van Caïro, begon hij met behulp van vrienden een biologisch-dynamisch landbouwbedrijf.
Met de oprichting van Sekem en de introductie de biologisch-dynamische landbouw in Egypte wilde ik bijdragen aan de bestrijding van armoede, uitputting van de aarde, milieuvervuiling en sociale problemen zoals overbevolking en analfabetisme, aldus Ibrahim Abouleish.
In 2003 ontving Ibrahim Abouleish ontving voor zijn visionaire werk de Right Livelihood Award, een prestigieuze prijs, beter bekend als de alternatieve Nobelprijs.
Sekem, aldus de jury, laat zien dat een modern bedrijf een humane en duurzame benadering succesvol kan combineren met behoud van winstgevendheid en deelname aan wereldmarkten.
In dertig jaar tijd is Sekem uitgegroeid tot een international bedrijf met ruim tweeduizend medewerkers, een jaaromzet van zon 25 miljoen euro en een jaarlijkse groei van 30%.
Meer dan duizend boeren langs de Nijl leveren hun producten aan Sekem.
De Sekem producten worden verkocht in Egypte en geëxporteerd naar voornamelijk Europa en de Verenigde Staten
INTERRELIGIEUZE DIALOOG BEHOORT TOT DAGELIJKSE LEVEN
INTERRELIGIEUZE DIALOOG BEHOORT TOT DAGELIJKSE LEVEN
BRUSSEL (KerkNet/Zenit)
De interreligieuze dialoog verdient een volwaardige plaats in het dagelijkse leven. Culturele en religieuze groepen moeten samenwerken om spanningen tussen gemeenschappen te overwinnen en kameraadschap en vrede tot stand te brengen."
Dat zegt Miguel Ayuso Guixot, directeur van het prestigieuze Pauselijke Instituut voor Arabische en Islamitische Studies in Rome. Guixot was voorheen twintig jaar lang missionaris in Egypte en Sudan.
Hij verwerpt het pessimisme over het samenleven met moslims. Hij verwijst naar de interreligieuze dialoog: Het kan niet ontkend worden dat die succes had.
In de moslimwereld kwam het antwoord wat laat op gang, maar daarom is hij, in tegenstelling tot wat sommigen denken, niet minder belangrijk. Er is nood aan een gemeenschappelijk platform om de interreligieuze relatie in het dagelijkse leven uit te bouwen, zowel doorheen de theologische bezinning als in de geestelijke ontmoeting.
Poetste een Egyptenaar koper? Waar spiegelde een Griek zich in? En hoe maakte een Romein een bronzen standbeeld?
De ontdekking van brons, zo'n 5000 jaar geleden, betekende een geweldige technologische revolutie. De tentoonstelling 'Goed Gegoten! 5000 Jaar Brons' in het Allard Pierson Museum, belicht het gebruik van brons in het Middellandse Zeegebied, van West Azië (waar het begon) via Egypte tot aan de Grieks-Romeinse wereld.
De nadruk ligt op de veelzijdige relatie tussen mens en brons. Vijf topstukken uit vijf regio's leiden je de wereld van de mens in brons binnen.
Voor West-Azië zijn dat wapens en werktuigen. In het oude Egypte was brons voorbehouden voor beelden van goden en farao's. De Grieken beeldden hun topatleten in brons uit en de op luxe gestelde Etrusken omringden zich met bronzen voorwerpen voor persoonlijk gebruik. Bij de Romeinen, de meesters in bronsbewerking, komen alle aspecten, zowel praktisch, cultisch als luxueus, samen.
LEIDEN (ANP) - Het Rijksmuseum van Oudheden (RMO) in Leiden opent donderdag een overzichtstentoonstelling over 400 jaar Nederlands archeologisch werk in Egypte.
'Hakken in het Zand' toont de drijfveren, werkwijzen en ontdekkingen van de Nederlanders in Egypte. Natuurlijk is er ook aandacht voor de opgravingen van eigen museummedewerkers. Het RMO begon vijftig jaar geleden met opgravingen in Sakkara.
De tentoonstelling voert de bezoekers langs vier eeuwen Nederlands onderzoek.
,,Van de avonturiers, verzamelaars en kooplieden die vanaf de 17de eeuw naar Egypte trokken, de eerste Nederlanders die in de 19de eeuw als tekenaar of fotograaf bij opgravingen werkten, tot aan de meest actuele vondsten door Egyptologen van het museum'', zo wordt beloofd.
,,Te zien zijn onder andere persoonlijke notities, dagboekfragmenten, tekeningen, aquarellen, foto's, geluids- en filmfragmenten.''
Ook zijn er grafbeeldjes, de mummie van een valk, reliëfs, kettingen en schalen en kruiken van aardewerk.