Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
06-04-2009
Sportvisboot Valkyrie met touwwerk in de schroef
Bron : KNRM.nl
Sportvisboot Valkyrie met touwwerk in de schroef Scheveningen, 5 april 2009
Zaterdag 4 april, net na het middaguur ging het alarm voor de bemanning van KNRM Scheveningen. Op 21 mijl ten zuidwesten van Scheveningen had de uit Stellendam afkomstige sportvisboot Valkyrie touwwerk in de schroef gekregen. Hierdoor kon het 12 meter lange schip nog maar op een motor varen. Omdat de schipper het niet vertrouwde werd via de Kustwacht de hulp van de KNRM ingeschakeld. Aan boord van de Valkyrie bevonden zich 12 personen. Niet veel later koerste de reddingboot Kitty Roosmale Nepveu naar de sportvisboot, waar ze na ongeveer drie kwartier ter plaatse was. De Valkyrie voer toen op eigen kracht met een snelheid van ongeveer 9 mijl richting Stellendam. In overleg met de Kustwacht werd besloten om bij het schip te blijven zodat als er wat zou gebeuren men direct ter plaatse was. Eenmaal voor Hoek van Holland werd de begeleiding over genomen door de KNRM reddingboot van Stellendam, de Prinses Margriet. De Prinses Margriet is verder stand-by gebleven tot Valkyrie haar thuishaven had bereikt. De Kitty Roosmale keerde, na het arriveren van de reddingboot uit Stellendam terug naar Scheveningen en meerde om 15.00 uur weer af aan het KNRM ponton.
Bron : KNRM.nl De weg kwijt in dichte mist Cadzand, zondag 5 april
De gehele dag dichte mist op zee, zicht 25 meter. Melding via gsm van een sportvisser van de plaatselijke vereniging Cadzandria. De navigatieapparatuur is uitgevallen. Hij kan zich vanwege de mist niet oriënteren op een baken. Een kanoër, die daar aan het vissen is(?), kan met behulp van zijn gps vertellen hij in de buurt van Knokke(B) is. De Winifred vaart uit en peilt de sportvisboot inderdaad enkele kilometers uit de kust voor Knokke. Een opstapper wordt overgezet en de sportvisserwordt naar de thuishaven Cadzand begeleid.
Bij 't Haventje aangekomen, blijkt er nóg een lege trailer te staan. Opgeroepen (bestuurs-)leden van de sportvisclubkunnen informatie geven. De Winifred gaat weer deWesterschelde op, maakt zoekslagen en peilt eerst een viskotter en dan een bootje. Hij blijkt om het sportvisbootje te gaan, dat bij die trailer hoort. De opvarenden hebben enige moeite met het volgen van de route via gps. Ook zij worden door de Winifred naar Cadzand begeleid.
Op zaterdag 4 april 2009 stond Team Delta Lloyd (NED) voor het eerst op het podium tijdens de Volvo Ocean Race 2008-09. De Nederlandse VO70 eindigde op de derde plek in de In-Port Race in Rio de Janeiro/Brazilië. Roberto Bermúdez de Castro (ESP) en zijn bemanning lieten vernieuwde krachten en gretigheid zien, nadat ze noodgedwongen de laatste twee etappes misten. Het was de bezielde inzet van de hele campagne, die de sterke comeback van Team Delta Lloyd mogelijk maakte.
Na twee uur uitstel kwam de zeebries op en kon er één wedstrijd worden gevaren. Telefonica Blue van schipper Bouwe Bekking (NED) pakte de zege. "Het was een fantastische dag. André Fonseca en Marcelo Ferreira waren tactisch erg sterk", aldus een opgetogen Bermúdez de Castro, een paar minuten voor de prijsuitreiking. Hij prees het teamwork van zijn zeilers en de mensen op de wal: "Dit is een stap vooruit, maar zeker nog niet het eindstation. Hoewel dit resultaat wel erg belangrijk is voor ons allemaal. Iedereen heeft hard gewerkt. Tom Touber heeft juist besloten om de boot naar Rio de verschepen en gedegen te laten repareren. Killian Bushe (IRL) en zijn mannen hebben vakmanschap geleverd, net als technisch manager Mike Danks (NZL) en zijn walploeg, logistiek en marketing. North Sails Nieuw-Zeeland leverde snelle zeilen, dus ja ik ben blij."
André Fonseca (BRA) "Dit is echt een teamoverwinning", reageerde Fonseca na afloop op de steiger. "We hebben wat moeilijke etappes achter ons, maar we zijn sterker geworden. Nu weten we dat we ons met de vloot kunnen meten. Chuny - schipper - startte goed en we probeerden om buiten gevechten te blijven. Daardoor konden we onze eigen race varen. " Hij glimlachte en keek naar het Christusbeeld op de Corcovado berg: "We hebben de grote man daarboven om hulp gevraagd. Wij zeilden vandaag absoluut beter dan de anderen, maar we moeten nog wat beter worden in het op snelheid houden van de boot. Als dat lukt, zouden we wel eens een wedstrijd kunnen winnen.
Ed van Lierde (NED) Voor de Nederlandse navigator Wouter Verbraak was het zijn eerste optreden met Team Delta Lloyd. Landgenoot Ed van Lierde keerde na een afwezigheid van twee maanden terug. Hij genoot zichtbaar van het succes: "We zijn in september begonnen en door diepe dalen gegaan. We hebben veel tegenslagen gehad, dus dan geeft dit echt heel veel voldoening. Eindelijk glorie."
In-Port Race in het kort Bermúdez de Castro vertrok bij het startschip boven Ericsson 4, die net wat sneller weg was. "We konden gelukkig onze koers houden. Bovendien lagen we aan de favoriete kant van de vloot, waar André ons wilde positioneren", zei nieuwkomer Ben Costello (AUS). Delta Lloyd hees als zesde de spinnaker en zette ver door naar de rechterkant van de baan. Telefonica Blue ging als vierde rond en deed hetzelfde. De rest van de VO70's koos voor links. De Spaanse 70-voeter van schipper Bouwe Bekking (NED) pakte voor-de-wind drie boten terug en ging in de gate aan de leiding. Delta Lloyd volgde op de tweede plek, met Puma (USA) in zijn kielzog. De NED1 ging aanvankelijk naar links en de Amerikanen naar rechts. Op de lay-line voor de bovenboei schoof Puma op naar de tweede plaats. Ericsson 4 met de nationale held Torben Grael aan het roer, dichtte het gat met de Delta Lloyd. Hij kwam echter iets tekort om zijn gouden Star-bemanning Marcelo Ferreira (BRA) aan boord van de Nederlandse VO70 te verslaan.
De derde positie levert Team Delta Lloyd drie punten op. In het algemene klassement kwam het hierdoor dichter in de buurt van Telefonica Black. Het verschil bedraagt acht punten.
Afgelopen zaterdag vond de doop en tewaterlating van de Lenco, de nieuwe Salona 37 wedstrijdboot (geïmporteerd door Bach Yachting) van het gelijknamige bekende consumenten-elektronicamerk uit Venlo plaats. Hierbij waren een groot aantal vertegenwoordigers uit de internationale consumenten-elektronicawereld en een deel van zeilminnend Nederland aanwezig in Flevo Marina Lelystad. De Lenco werd door Karin Brabers, de echtgenote van Lenco-eigenaar Nico Brabers, gedoopt.
De Hamert uit Wellerlooi serveerde ter gelegenheid van deze feestelijke gebeurtenis een speciaal tewaterlatingsmenu. Ook zangeres Glennis Grace, met wie Lenco een sponsorovereenkomst heeft, bracht een spetterend optreden voor de gasten in een tot sfeervol restaurant omgetoverde botenloods op Flevo Marina.
Het Lenco-zeilteam is de afgelopen jaren in toenemende mate succesvol gebleken in de ORC-2 wedstrijdklasse: een eerste plaats in de Deltaweek, in de Flevorace, tweede in de oktober races, derde in de North Sea Regatta, derde in de Zuiderzeeweek en tweede in de Oktoberraces. En afgelopen seizoen ook winnaar van het clubkampioenschap ORC-2 en winnaar van de IJsselmeer beker. De zeilboot wordt gesponsord door een aantal klinkende bedrijven: UK/De Vries Sails, Skips Maritiem, Porsche, Bach Yachting en Kortjacht Marine Equipment.
Ook komend seizoen zal de nieuwe Lenco weer aan de diverse wedstrijden deelnemen. Bovendien wil Lenco een nieuwe traditie starten met een eigen openings-voorjaarswedstrijd op het IJsselmeer: de Lenco Regatta, die in het weekend van 25 en 26 april aanstaande wordt gehouden.
Watersport: 870 x diefstal van boten Datum: 04-04-2009
Watersportdieven actief: In 2008 zijn in Nederland ca 870 boten gestolen. Watersport dieven hebben het vooral gemunt op visboten, rubberboten en sloepen. Ook snelle motorboten zijn vaak het doelwit van diefstal. Van de 870 diefstallen zijn in 2008 slechts 94 stuks teruggevonden. 15% van de geregistreerde boten worden teruggevonden tegenover 10% van de niet geregistreerde boten. Dit blijkt uit een onderzoek van de KLPD.
Friesland aantrekkelijk voor dieven Uit de geografische spreiding van het aantal diefstallen blijkt dat Friesland een provincie is waar veel boeten worden gestolen. Op zich is dit voor de hand liggend, omdat Friesland relatief veel waterport kent. Maar ook de regio Amsterdam scoort hoog in de negatieve lijst. Per stad is Amsterdam onbetwist koploper in het aantal diefstallen van vaartuigen. Niet onverwacht, maar wel opvallend is de populaire periode dat u kans loopt dat uw boot gestolen wordt: in de zomermaanden juni en juli is de kans op diefstal het grootst.
Yamaha buitenboordmotor heeft voorkeur van de dief Buitenboordmotoren zijn vaak gemakkelijk te stelen. Ook hier is Amsterdam weer onbetwist koploper. In 2008 werden 1338 aangiften gedaan van diefstal van een buitenboordmotor. Blijkbaar is Yamaha een populair merk bij dieven. Maar liefst 31 % van de gestolen buitenboordmotoren waren van het merk Yamaha. Gestolen buitenboordmotoren worden zelden teruggevonden.
Reactie WatersportAlmanak: Veel boten liggen vaak onbeheerd en niet voorzien van deugdelijke sloten en beveiliging. In de betere jachthavens is wel enige controle maar de kans dat u op een goede dag naar de haven gaat en merkt dat uw boot verdwenen is bestaat duidelijk. Een registratie van uw vaartuig zou de terugvindkans iets vergroten maar doet geen wonderen.
Goede preventie met deugdelijke sloten en beveiliging doet wonderen. Vaak zal de dief de volgende boot nemen die minder beveiligd is. Ook alarmsystemen doen hun werk. Dieven willen niet graag gestoord worden tijdens hun werk. Helaas laat de kwaliteit van de systemen wel eens te wensen over waardoor er een vals alarm ontstaat.
Stremming sluizen Veere in week 16 en 17 door vervanging van de elektrische besturingsinstallatie.
kleine sluis gestremd voor de scheepvaart. De elektrische besturingsinstallatie zal vervangen worden. De grote sluis is deze periode normaal beschikbaar voor de scheepvaart.
In week 17 op dinsdag 21 april 2009 vanaf 07.00 uur tot woensdag 22 april 2009 07.00 uur is de grote sluis gestremd voor de scheepvaart. De elektrische besturingsinstallatie zal vervangen worden. De kleine sluis is beschikbaar voor de scheepvaart. De toegestane afmetingen voor de kleine sluis zijn 50 m. lang, 7,50 m. breed en een diepgang 3.00 m. t.o.v. van NAP.
Andere vaarroute pleziervaart door aanleg Maasvlakte 2
Bron : Navingo.nl
Andere vaarroute pleziervaart door aanleg Maasvlakte 2
03-04-2009 15:30
Havenbedrijf Rotterdam gaat het komende fraaie weekend de pleziervaart extra voorlichten over de veranderde vaarroutes bij de Maasmond. Door de aanleg van de Maasvlakte 2 is het verboden om de oude vertrouwde route langs de kust te varen omdat die te gevaarlijk is. Daarom is de oversteekroute verlegd. De patrouilleboten RPA 15 en 16 houden een extra oogje in het zeil. Bij de sluis van Stellendam deelt het Havenbedrijf informatie uit.
Zes maanden na het startsein van de aanleg van Maasvlakte 2, is de vloot baggerschepen op volle sterkte aan het werk. Hopperzuigers winnen zand op aangegeven zandwinlocaties in de nabijheid van Maascentre. De pleziervaart kan het werkverkeer in dit gebied tegenkomen.
Wijzigingen nautische situatie Het werkgebied van de toekomstige landaanwinning is sinds oktober 2008 met lichtboeien gemarkeerd en niet meer toegankelijk voor vaartuigen. Redenen hiervoor zijn de continue activiteiten van werkvaartuigen. Ook komt de zeebodem steeds hoger te liggen en is het gevaar aanwezig dat een vaartuig aan de grond kan lopen. De nieuwe oversteekroute ligt meer zeewaarts en is gemarkeerd met lichtboeien. De recreatievaart is verplicht voor het oversteken van de Maasmond deze nieuwe route te volgen.
Inlichtingen Pleziervaart dient zich tijdig op de hoogte te stellen van de veranderingen in het bovengenoemde gebied. Dit kan door het raadplegen van de laatste editie van de zeekaart. Ook is via de website van het Havenbedrijf Rotterdam www.portofrotterdam.com informatie beschikbaar.
Voor inlichtingen over de gewijzigde omstandigheden en de verkeerssituatie kunnen schippers contact opnemen met: Verkeerscentrale Hoek van Holland, wachtchef verkeersafhandeling (telefoon 010 2522801 of marifoonkanaal 11).
VLISSINGEN - Het 366 meter lange containerschip MSC Beatrice vaart zo goed als zeker dinsdag over de Westerschelde naar de haven van Antwerpen.
Dit moet bij daglicht gebeuren op last van de Nederlandse en Vlaamse autoriteiten die over de toelating van schepen op de Westerschelde gaan. Het exacte vaarschema van het grootste containerschip ooit op de Westerschelde is nog niet bekend.
Zomerbediening Staande Mastroute voor watersport uitgebreid
Bron : watersportalmanak.be
Zomerbediening Staande Mastroute voor watersport uitgebreid
Bron: KNWV | Datum: 31-03-2009
Van Willemstad naar Amsterdam De zomerbediening van de Staande Mast Route (het gedeelte van Willemstad naar Amsterdam) is in zowel het voor- als het naseizoen definitief met twee weken uitgebreid. De zomerbediening geldt nu structureel van 1 april tot en met 31 oktober. De Staande Mastroute is de route voor (zeil)boten met een opbouwhoogte van meer dan 6 meter tussen IJsselmeer en Deltawateren via de binnenwateren. De bediening van de kunstwerken op deze route is zodanig op elkaar afgestemd, dat de route in beginsel binnen 24 uur te varen is. Het varen van deze route vergt echter voorbereiding! Daarom is er in samenwerking met de vaarwegbeheerders en het Watersportverbond een brochure gemaakt.
De Staande Mastroute loopt vanaf het IJsselmeer, via het IJ, het Westerkanaal en de Kostverlorenvaart door Amsterdam, dan via het Nieuwe Meer, de Ringvaart van de Haarlemmermeer, Oude Wetering, Braassemermeer, Heimanswetering, Oude Rijn bij Alphen aan den Rijn, de Gouwe langs Gouda, dan via de Hollandse IJssel, de Noord, de Oude Maas bij Dordrecht en de Dortsche Kil naar het Hollands Diep. In de brochure staat de route en de bedieningstijden van de kunstwerken die u passeert. De brochure Staande Mastroute 2009 is op te vragen via mail of telefonisch via 030-7513700. Ook is de brochure te downloaden. Internetadres: www.rijkswaterstaat.nl/images/Staande%20Mast%20Route%202009_tcm174-240024.pdf
De economische crisis zorgt voor een nieuwe vloot verlaten zeejachten.
Bron: Express.be
VS - De economische crisis zorgt voor een nieuwe vloot verlaten zeejachten.
De economische crisis zorgt voor een nieuwe vloot verlaten zeejachten. Steeds meer eigenaars zien zich genoodzaakt hun boot ergens achter te laten omdat ze de kosten voor het onderhoud ervan niet langer kunnen dragen. Meestal maken ze de naam van hun schip onleesbaar en knoeien ze met het registratienummer. Dan laten ze hun boot achter middenin een drukbezochte jachthaven of gooien bij laag tij het anker uit om dan gewoon te verdwijnen. Anderen kiezen voor de grove middelen en laten hun schip tot op de bodem van de oceaan zinken.
De zeebodem ligt hier vol gedumpte boten', zegt Majoor Paul R. Ouellette van de Florida Fish and Wildlife Conservation Commission. Met alle gevolgen van dien. Die boten zitten vol toxische stoffen en betekenen een gevaar voor andere rondvarende boten, vooral 's nachts. Ook plunderaars worden door dit soort wrakken aangetrokken. In Florida zijn dit jaar al 118 van dit soort illegale bootdumpingen geregistreerd. Vorig jaar waren dat er amper een handvol.
Ook andere staten nemen hun voorzorgen. Wie zijn boot in Noord-Carolina tot zinken brengt krijgt 5.000 dollar boete en 30 dagen gevangenisstraf. Californië kiest voor een zachtere aanpak. Wie zijn boot aan de staat wil overdragen betaalt een boete van 500 dollar; wie de boot gewoon achterlaat betaalt een boete van 1.000 dollar.
De boot verkopen lijkt voor de eigenaars vaak geen alternatief: de markt voor tweedehandsboten is verzadigd. Ook verzekeraars zijn op hun hoede, want mensen die hun boot financierden met een lening proberen nog wel eens om de verzekering op te lichten om uit de problemen te zijn.
They often sandpaper over the names and file off the registry numbers, doing their best to render the boats, and themselves, untraceable. Then they casually ditch the vessels in the middle of busy harbors, beach them at low tide on the banks of creeks or occasionally scuttle them outright.
The bad economy is creating a flotilla of forsaken boats. While there is no national census of abandoned boats, officials in coastal states are worried the problem will only grow worse as unemployment and financial stress continue to rise. Several states are even drafting laws against derelicts and say they are aggressively starting to pursue delinquent owners.
Our waters have become dumping grounds, said Maj. Paul R. Ouellette of the Florida Fish and Wildlife Conservation Commission. Its got to the point where something has to be done.
Derelict boats are environmental and navigational hazards, leaking toxins and posing obstacles for other craft, especially at night. Thieves plunder them for scrap metal. In a storm, these runabouts and sailboats, cruisers and houseboats can break free or break up, causing havoc.
Some of those disposing of their boats are in the same bind as overstretched homeowners: they face steep payments on an asset that is diminishing in value and decide not to continue. They either default on the debt or take bolder measures.
Marina and maritime officials around the country say they believe, however, that most of the abandoned vessels cluttering their waters are fully paid for. They are expensive-to-maintain toys that have lost their appeal.
The owners cannot sell them, because the secondhand market is overwhelmed. They cannot afford to spend hundreds of dollars a month mooring and maintaining them. And they do not have the thousands of dollars required to properly dispose of them.
When Brian A. Lewis of Seattle tried to sell his boat, Jubilee, no one would pay his asking price of $28,500. Mr. Lewis told the police that maintaining the boat caused extreme anxiety, which led him to him drill a two-inch hole in Jubilees hull last March.
The boat sank in Puget Sound, and Mr. Lewis told his insurance company it was an accident. His scheme came undone when the state, seeking to prevent environmental damage, raised Jubilee. Mr. Lewis pleaded guilty last week to insurance fraud.
While there are no reliable national statistics on boating fraud, Todd Schwede, an insurance investigator in San Diego, said the number of suspicious cases he was handling had roughly tripled in the last year, to around 70.
In many cases, he said, the boater is following this logic: I am overinsured on this boat. If I make it go away so no one will find it, the insurance company will give me enough to cover the debt and Ill make something on the deal as well.
Lt. David Dipre, who coordinates Floridas derelict vessel program, said the handful of owners he had managed to track down were guilty more of negligence than fraud. They say, I had a dream of sailing around the world, I just never got around to it. Then they have some bad times and they leave it to someone else to clean up the mess, Lieutenant Dipre said.
Florida officials say they are moving more aggressively to track down owners and are also starting to unclog the local inlets, harbors, swamps and rivers. The state appropriated funds to remove 118 derelicts this summer, up from only a handful last year.
Brett Flashnick for The New York Times
Officials are investigating a sailboat left on the marshy banks of a creek in Mount Pleasant, S.C.
Vluchtende illegaal belandt in schroef schip in Oostende
Bron : HLN.be
Vluchtende illegaal belandt in schroef schip in Oostende
OOSTENDE -
In de havengeul van Oostende is vanmorgen een illegaal om het leven gekomen toen hij in het water belandde en in de schroef van een schip terechtkwam. Hij was op pad met vier kompanen die nog steeds spoorloos zijn. Het is nu zeker dat het om één dodelijk slachtoffer gaat. Dat meldt het parket van Brugge.
De vijf illegalen wandelden op de loopbrug naar de ferry, toen één van hen plots besliste een sprong te wagen naar het schip. Die sprong was niet ver genoeg en de man viel in het water tussen het schip en de kade.
De schroeven van het schip werkten op dat moment al omdat ze het schip van de ene naar de andere kant van de kade wilden varen. De man raakte helemaal verhakkeld en overleed ter plaatse.
Volgens sommige bronnen zou de illegaal was om een nog onbekende reden op de vlucht geweest zijn.
De kapitein van het schip verwittigde de hulpdiensten omdat hij een plons had gehoord. Toen de politie en brandweer aankwamen troffen ze een trui en een riem aan in de buurt van de schroef. Dat meldt de brandweer van Oostende. Rond de middag werd de man uit het water gehaald.
Foto's Van Joke Genomen bij een tocht Langs de Belgische kust , tijdens een bezoek en verblijf te Oostende
(Novum) - Een vissersschip dat woensdagochtend water maakte op de Waddenzee ligt aan de grond in de buurt van een Texelse veerhaven. De Kustwacht Den Helder meldt dat er geen gevaar was voor de acht opvarenden en dat het lek van de boot inmiddels is gedicht.
Rond 06.15 kreeg de kustwacht een melding dat er water naar binnen liep in het schip WR-82 vlak onder de kust van Texel en in de buurt van een veerhaven. Reddingsboten, een politieboot en het marinevaartuig Hydra zetten daarop koers naar het schip. De schipper probeerde een ondiepe plek in de buurt te bereiken, maar doordat de machinekamer onder water stond was de voortstuwing uitgevallen.
Het schip werd met behulp van de reddingsboten naar de plek gebracht, waar het schip aan de grond werd gezet. Dit betekent dat het schip op de bodem ligt, maar nog wel boven water uitkomt. De kustwacht meldde rond 09.45 uur dat de toestand rond het schip stabiel was. Het water wordt uit het schip gepompt, zodat het weer kan varen.
Mercator op 8 april terug op vaste ligplaats in Oostende
Mercator , terug naar zijn ligplaats zoals al eerder vermeld op 23 maart .
Mercator op 8 april terug op vaste ligplaats in Oostende
De Mercator op zijn vertrouwde stek in Oostende (archieffoto uit 2007)
De driemaster Mercator zal op woensdag 8 april terugvaren naar zijn vaste ligplaats voor het Oostendse stadhuis in het Mercatordok. Dat maakt de vzw Zeilschip Mercator vandaag bekend. De Mercator werd de voorbije zes maanden ingrijpend gerestaureerd op de scheepswerf IDP in de haven van Oostende. Het museumschip werd ontdaan van zijn masten en kreeg een nieuw achterdek. 1 miljoen euro De verhuis van de Mercator op 8 april zal gebeuren in de ochtend, omdat de doortocht naar het Mercatordok afhankelijk is van het hoog water van 13.23 uur. "Er werd 1 miljoen euro geïnvesteerd in de restauratie. Er zijn nieuwe masten, nieuwe raven en een nieuw achterdek", zegt afgevaardigd bestuurder Jo Dielman van vzw Zeilschip Mercator.
Rond 14 uur zal de Mercator opnieuw op zijn ligplaats te zien zijn. "Net zoals bij het vertrek verwachten we ook nu weer heel wat kijklustigen die de doortocht van de Mercator in de haven en sluizen zullen willen meemaken", aldus nog Dielman. (belga/mvdb)
Matroos aan verwondingen overleden na val overboord
Bron :navingo.nl
Matroos aan verwondingen overleden na val overboord
De 40-jarige matroos uit Capelle aan de IJssel die maandag 30 maart op de Zoutkamperlaag zwaar gewond raakte toen hij in een lijn verstrikt raakte en overboord getrokken werd, is de afgelopen nacht overleden.
De matroos werkte aan boord van een schip dat inspectiewerkzaamheden uitvoerde aan de gasleidingen op de Zoutkamperlaag. Rond 09.00 uur, gistermorgen, tijdens het in positie brengen van één van de vier ankers, stapte de man in een lus van de neuringlijn. (Dat is een touw dat aan het anker is bevestigd om later het binnenhalen van het anker te vergemakkelijken.) Bij het vallen van het anker werd de matroos door de neuringlijn overboord getrokken en verdween onder water.
ROTTERDAM (ANP) Het stoomschip Rotterdam gaat op 27 juli open voor publiek. Mensen die in een van de ruim 250 kamers op het schip willen logeren, moeten naar verwachting tot begin september wachten.
Al jaren kijkt Rotterdam uit naar de opening. Veel nieuwsgierigen staan te popelen om aan boord te gaan. Oud-werknemers van het schip, omwonenden en de stichting die zich voor terugkeer van het maritiem cultureel erfgoed heeft ingezet, krijgen de primeur. Zij mogen al in het weekeinde voor de opening de boot vanbinnen bewonderen. Na het feest op 27 juli volgen andere belangstellenden. De rederij gokt op 700.000 bezoekers per jaar.
De voormalige oceaanstomer is de trots van veel Rotterdammers. Maar het schip is niet geheel onomstreden. Het vaartuig kwam in opspraak omdat eigenaar woningcorporatie Woonbron er veel meer geld in moest investeren dan geraamd. Het kost nu ruim 200 miljoen euro.
Het schip keerde vorig jaar zomer na jaren van restauraties terug in zijn thuishaven. Drommen belangstellenden verwelkomden het vanaf de kades en vanaf het water. Na de terugkeer kreeg het voormalig vlaggenschip zijn vaste ligplek aan de kade van het schiereiland Katendrecht. Het is inmiddels bijna volledig verbouwd en gerestaureerd. Het heeft een hotel, restaurants, bars, veertien zalen, een theater, vergaderruimtes, winkels en een congresruimte. Het schip gaat plek bieden aan ruim 800 werknemers en vele vrijwilligers. Per jaar kunnen 10.000 jongeren er een leer-werk- of stageplaats krijgen.
De Rotterdam is het grootste passagiersschip dat ooit in Nederland op stapel is gezet. De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) kreeg de eer de boot te bouwen voor de Holland Amerika Lijn (HAL).
De Rotterdam vertrok op 3 september 1959 voor het eerst uit de haven richting New York. Hij deed ruim veertig jaar dienst.
Het schip was de trots van de Nederlandse koopvaardijvloot. Het kon eenvoudig van een lijndienst- in een cruiseschip worden omgetoverd. De Rotterdam is vaak geprezen als het perfecte cruiseschip, een waar varend kunstwerk. Gerenommeerde architecten en kunstenaars hebben aan de inrichting van het schip meegewerkt.
Man overboord op het Wad Schiermonnikoog - 30 maart 2009
Rond 9 uur vanmorgen is een man overboord geslagen op de Waddenzee. De man was bezig met werkzaamheden op het schip 'Coastal Digger'. Men wilde het anker uitgooien, de man bleef hierbij achter een touw haken en sloeg overboord. Na 7 minuten wisten collega's de man ernstig gewond weer aan boord te halen.
De hulpdiensten op Schiermonnikoog, als ook in Lauwersoog werden gealarmeerd om de man te helpen. Reddingsboot Koning Willem I van Schiermonnikoog was snel ter plaatse. Een deel van de reddinbootbemanning begon direct aan boord van 'Coastal Digger' met het reanimeren van de man. Enkele minuten de de Koning Willem I arriveerde ook de reddingboot 'Anne Jacoba Visser' met aan boord ambulancepersoneel om de reanimatie over te nemen. Ook het medisch personeel die met de reddingboot 'Edzard Jacob' van Schiermonnikoog aan boord was gebracht verleende assistentie. De reddingboot Edzard Jacob kon even na aankomst terugkeren met extra medisch personeel.
Voorts werd de traumahelikopter uit Groningen naar Lauwersoog gedirigeerd om het slachtoffer te helpen. De man werd per reddingsboot naar Lauwersoog gebracht, waar het Mobiel Medisch Team de reanimatie over nam. De man werd met spoed per ambulance overgebracht naar het Universitair Medisch Centrum (UMCG) in Groningen.
Life-liner, KNRM en politie in actie voor 3 surfers
Bron : KNMR.nl
Life-liner, KNRM en politie in actie voor 3 surfers Hoek van Holland, zondag 29 maart 2009
Zondagmiddag 29 maart 2009, om 12.20 uur een oproep van de R.A.C. Rotterdam. Voor het Maasvlaktestrand zouden 3 kite-surfers in problemen zijn door de wegvallende wind. De KNRM reddingboot Jeanine Parqui vaart om 12.30 uur de Berghaven uit naar de locatie waar de surfers zich moeten bevinden. Onderweg inlichtingen ingewonnen bij de kustwacht en de RAC, een surfer was al aan de wal en twee waren nog te water tussen de Hinderplaat en het strand.
De life-liner was al opgeroepen vanwege mogelijke onderkoeling bij de surfers, via het RAC hebben de Hoekse redders contact kunnen maken met de Life-liner voor de laatste informatie. De KNRM reddingboot Jeanine Parqui moest een behoorlijk eind omvaren om ter plaatse te komen zodat werd verzocht om de Prinses Margriet van KNRM reddingstation Stellendam op te roepen. Zij kunnen veel sneller ter plaatse zijn en kennen het gebied.
Rond 13.00 uur kregen de redders het bericht van de Life-liner dat de laatste surfer op het strand was. Hierop ging de Jeanine Parqui retour Hoek van Holland. Een kite-zeil dat nog op de Hinderplaat lag werd geborgen door de Stellendammer redders. De surfers werden ter plaatse nagekeken door de arts van de traumaheli, zij bleken allen in redelijk goede conditie.
'Rust' met motorprobleem Elburg, 29 maart 2009 (aktie 02-2009)
Op zondagmorgen 29 maart, een aantal uren na het ingaan van de zomertijd, wordt de bemanning van de station Elburg gevraagd te gaan varen voor een vaartuig met motorproblemen.
Na het inmelden bij Den Helder Rescue wordt ons verteld dat het gaat om een 9 meter lang motorjacht genaamd 'Rust' met 1 opvarende.Deze bevindt zich op het Vossemeer Met de Orca wordt koers gezet richting de opgegeven boei VOM 8. Tevens krijgen we het mobiele nummer van de schipper door, zodat we tijdens het schutten in Roggebotsluis, deze even kunnen contacten en geruststellen.
Ter plaatse blijkt inderdaad dat de motor niet meer wil lopen, ditomdatwaarschijnlijk de brandstof-filters verstopt zitten.We makeneen sleepverbinding enbrengende 'Rust'methaar opvarende naar de dichtsbijzijnde jachthaven, Ketelhaven. Hier wordende benodigde gegevensopgenomen en na een woord van dank van de schipper keert de Orca retour station.
Bron: HLN.be Engelse watersporter op gruwelijke wijze vermoordt Gruwelijk watersport nieuws: Een 64 jarige Britse watersporter is voor de kust van Thailand op beestachtige wijze vermoordt. Enkele jonge piraten (16 jaar) wilden midden in de nacht zijn reddingsboot van het jacht stelen.
Malcolm Robertson, eigenaar van het 15 meter lange jacht werd midden in de nacht overvallen door de piraten die hem met een hamer op het hoofd sloegen. Uiteindelijk nadat de keel van de man was doorgesneden en werd hij overboord gegooid.
Zijn vrouw die toevallig in een andere cabine lag te slapen heeft de laffe overval overleefd.
Zij deed verslag: "Het gebeurde rond 1 uur 's nachts. Malcolm sliep vooraan in een cabine en ik achterin in een grotere cabine. Ik hoorde iemand aan bord klimmen en riep mijn man. Die schreeuwde me toe dat ik de boot moest verlaten. Plots stonden er drie tieners van rond de 16 jaar in mijn kajuit. Toen ik naar buiten kwam, zag ik al het bloed. Ze hadden hem overboord gegooid nadat ze hem met een hamer hadden geslagen."
De piraten zijn inmiddels door de kustwacht ingerekend.
Overvallers waren kinderen "Ik dacht dat ik ging sterven. Ik kan maar niet begrijpen waarom ze hem afgeslacht hebben en mij in leven lieten. Ik zat twaalf uur vastgebonden en daardoor heb ik wel gezwollen armen en benen, maar voor de rest ben ik oké. Toen ze net vertrokken waren, kon ik mezelf bevrijden. Ik heb hen dan kunnen afschudden en gelukkig kon de kustwacht hen inrekenen. Ik kan echter de dood van Malcolm onmogeljik aanvaarden en onze kinderen zijn ook helemaal overstuur."
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar