Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
30-07-2009
Watersport bedrijf Dehler Benelux ook failliet in navolging op faillissement bouwer Dehler
Bron : watersportalmanak.nl
Watersport bedrijf Dehler Benelux ook failliet in navolging op faillissement bouwer Dehler
Na het debacle van Jachtbouwer Dehler is nu ook de Nederlandse verkooporganisatie Dehler Benelux failliet verklaard. Dehler Benelux was gevestigd in Monnickendam bij de jachthaven Waterland. Het kantoor was gisteren al verlaten, enkele gebruikte schepen lagen nog te koop op de wal en in het water.
De verkoop van Dehler is al een tijd geleden gestaakt na het faillissement van de Jachtbouwer Dehler. Omdat er geen nieuwe schepen meer werden geleverd hield ook het bestaan op van Dehler Benelux. Na de overname van Dehler door Hanse Jachts was er geen mogelijkheid om de verkoop voort te zetten.
De WatersportAlmanak heeft uit betrouwbare bron begrepen dat de verkoop van Dehler door één of meerdere Hanse Dealers ter hand genomen wordt.
Bron : watersportalmanak.nl Zeiljacht verliest buitenboordmotor bij Enkhuizen
De KNRM heeft assistentie verleend aan een zeiljacht dat vlak voor de sluis in Enkhuizen zijn buitenboordmotor verloor. Net op het moment dat het zeiljacht bij de wachtsteiger van de sluis wilde aanleggen schoot de buitenboordmotor los en verdween onder water.
Omdat de schipper het niet zag zitten om door de sluis te varen zonder motor werd de hulp van de KNRM ingeroepen. Na overleg heeft men besloten om het schip naar de Compagnieshaven te brengen en een bevriende duiker heeft de buitenboordmotor van de bodem gehaald. Na een reparatie aan de buitenboordotor zal het zeiljacht zijn tocht kunnen voortzetten.
Naast het feit dat diefstal van buitenboordmotoren veel plaatsvindt schieten buitenboordmotoren ook vaak los en verdwijnen onder water. Een goed slot kan veel ellende voor komen.
De vrijwilligers van de plaatselijke afdeling van de KNRM zijn deze week in touw geweest om opvarenden van een kruisertje en een trimaran met hun schepen in veiligheid te brengen. De watersporters kregen te kampen met slecht weer en pech.
Motorkruiser Primero kwam maandagmiddag in de problemen, toen hij onderweg was van het Friese Kollum naar thuishaven Zeewolde. Door stuur- en motorproblemen stokte de reis ter hoogte van het windmolenpark. Met de motorproblemen bleek het wel mee te vallen, maar twee kinderen die zich aan boord bevonden bleken zich niet meer zo prettig te voelen door het hevige slingeren, veroorzaakt door stevige bries (west 5). Besloten werd om beiden van boord te halen en over te brengen naar de Kapiteins Hazewinkel gevolgd door één van de twee mannen, die aangaf graag bij de kinderen te blijven. De Hendrika Theodora bleef standby bij de Primero, waar één van de opstappers het roer van van de kruiser overnam en deze dwarszees naar Urk voer.
Ter hoogte van de vijfde windmolen ten noorden van Urk werd dinsdagmiddag een wonderlijk gevormde hightech trimaran aangetroffen. Die was dwars met de stuurboorddrijver op de basaltstenen van de dijk terechtgekomen. Door motorpech, een geplofte zekering en een krabbend anker was de stranding van de trimaran met de naam Nova niet meer te voorkomen, waarna het al wat oudere, maar overigens prima uitgeruste echtpaar het alarmnummer had gebeld. Na de situatie te hebben beoordeeld en de romp gecontroleerd te hebben op lekkage, werd besloten om van voren vast te maken en met de Hendrika Theodora het schip voorzichtig van de dijk te trekken. Toen dit zonder schade gelukt was, werd de sleeptros van de inmiddels ook gearriveerde Kapiteins Hazewinkel vastgemaakt, waarna de Nova met haar bemanning naar de Urker haven gesleept werd.
Ze is 17 meter lang, 4,60 meter breed en zeer luxueus uitgevoerd: het nieuwe motorjacht de 'Lummetje van Douwe' van Yacht Charter Urk. Te huur met of zonder bemanning. Zaterdag werd onder het toeziend oog van vrienden en familie het jacht gedoopt.
Het werd een feestelijke middag bij Yacht Charter Urk. Vrienden en familie waren door Peter en Truida de Heus uitgenodigd om de doop van het schip bij te wonen. Met een hapje en een drankje, een springkussen voor de kinderen en mooi weer was het feest compleet. atuurlijk mocht iedereen ook een kijkje nemen op het bijzondere jacht. Lummetje de Heus (van Douwe), de moeder van Peter en naamgeefster van het schip, verrichte de officiële handeling. Om het schip niet te beschadigen werd de fles niet kapotgeslagen op het schip, maar de champagne erover heen gesprenkeld.
Iedereen, die de afgelopen negen maanden hard heeft meegewerkt aan het jacht, werd door Peter bedankt en het resultaat mag er wezen. Het schip is uitgerust met twee Iveco motoren van 150 pk, een eigen stroomgenerator, hydraulische besturing met automatische piloot, een uitgebreid navigatiesysteem met radar en een hydraulische boeg- en hekschroef. De eigenaarshut is voorzien van een vrijstaand tweepersoonsbed, een wastafel, veel bergruimte, een lcd-tv en een eigen douche- en toiletruimte. De tweede slaapkamer is ook ruim van opzet en heeft net als de eigenaarshut eigen sanitaire voorzieningen. In de crewcabin zijn twee extra slaapplaatsen te vinden. De kombuis is met een combimagnetron, vaatwasmachine, koel-vriescombinatie, wijnklimaatkast en afzuiginstallatie van alle luxe voorzien. Het hele schip is uitgerust met een aangenaam vloerverwarmingssysteem, terwijl zelfs het in teakhout uitgevoerde dek verwarmd kan worden.
Particulier en zakelijk ,,Schepen van deze grootte en met deze luxe aan boord zijn nauwelijks te huur, aldus Peter de Heus. ,,Daar springen wij op in door dit exclusieve jacht te verhuren. Wij mikken daarbij zowel op de particuliere als op de zakelijke markt. Dit jacht wordt dan ook het vlaggenschip van ons bedrijf. Het schip is te huur van één dag tot meerdere weken. Aangezien we het schip ook eventueel met bemanning en verzorging aanbieden is het naast recreatieve doeleinden ideaal voor bijeenkomsten van managementteams, vergaderingen en teambuildingsessies voor bedrijven of instellingen.
Vanaf 1 augustus is het schip beschikbaar voor verhuur vanaf 4500 euro per week, afhankelijk van de wensen van de klant. Om het het jacht te mogen varen is een vaarbewijs verplicht en het is uiteraard ook te koop. Voor meer informatie kan vrijblijvend contact worden opgenomen met Peter de Heus van Yacht Charter Urk.
Nederlandse toeristen op 'griepschip' Nederlandse toeristen zijn maandag in Venetië aan boord gegaan van een cruiseschip, hoewel vaststaat dat vakantiegangers aan boord besmet zijn met de Mexicaanse griep. Drie Amerikanen, een Mexicaan en een Duitser zijn door het virus geveld. De Mexicaan en de Duitser zijn in het ziekenhuis opgenomen, de Amerikanen zieken uit op het schip. Desondanks vaart het schip verder, meldt De Telegraaf dinsdag.
Nederlandse toeristen zijn maandag in Venetië aan boord gegaan van een cruiseschip, hoewel vaststaat dat vakantiegangers aan boord besmet zijn met de Mexicaanse griep. Drie Amerikanen, een Mexicaan en een Duitser zijn door het virus geveld. De Mexicaan en de Duitser zijn in het ziekenhuis opgenomen, de Amerikanen zieken uit op het schip. Desondanks vaart het schip verder, meldt De Telegraaf dinsdag.
Aan boord van de Ruby Princess bevinden zich ongeveer tien Nederlanders, zegt een woordvoerder van reisorganisatie CruiseTravel uit Putten in de krant. Na aankomst in Italië werden alle passagiers in opdracht van de Italiaanse autoriteiten op de griep gecontroleerd voor ze aan wal mochten. Daarbij werden de vijf besmettingen geconstateerd. De Amerikaanse vakantiegangers zouden inmiddels aan de beterende hand zijn. Aan boord zijn ruim drieduizend passagiers en meer dan elfhonderd bemanningsleden.
Het schip was afgelopen weekeinde vertrokken uit het Griekse Piraeus. Ondanks de griepbesmettingen vertrekt de Ruby Princess dinsdag naar verwachting volgens het reisschema naar het Kroatische Dubrovnik.
Een Noors echtpaar heeft een trieste eerste trip met een zojuist gekocht schip op de Pollendam zien stranden. Het echtpaar had na veel zoeken hun droomboot gekocht in Engeland en zijn daarmee overgestoken naar Nederland. Bij de Pollendam, op weg naar Harlingen, is de boot op de stenen wand gestuit en zwaar beschadigd. Het schip maakte veel water en dreigde te zinken.
De KNRM was snel ter plaatse om assistentie te verlenen maar kon de mensen en enkele kostbare zaken in veiligheid te brengen, maar het schip leek onhoudbaar. Inmiddels waren ook enkele bergers ter plaatse en toen duidelijk werd dat pompen geen zin had werd besloten om het schip naar de Noorderpier te slepen.
Met behulp van het bergingsvaartuig Andries werd het schip enigszins gelicht en naar Harlingen gesleept. In Harlingen is het schip op het droge gezet en kon de schade geïnspecteerd worden. Diverse gaten waren in het schip geslagen en de hekdrive was afgescheurd.
Cruiseschepen brengen rijke toeristen naar Brugge Toerisme
BRUGGE - De cruiseschepen die Zeebrugge aandoen, brengen ook veel toeristen naar Brugge. Zij spenderen volgens schepen van Toerisme Jean-Marie Bogaert veel geld in de stad.
Het cruisetoerisme is bijzonder belangrijk voor Brugge, meent toerismeschepen Jean-Marie Bogaert. 'Cruiseschepen brengen mensen naar Brugge die het financieel goed hebben en heel wat geld achterlaten', zegt hij.
'Dit jaar zullen er 64cruiseschepen Zeebrugge aandoen, wat een stijging is met 21cruiseschepen in vergelijking met 2008. Tot nu toe hebben ze al 50.000mensen naar Zeebrugge en Brugge gebracht.'
Op de nationale feestdag dinsdag 21 juli verwacht Zeebrugge alvast het volgende cruiseschip de Queen Mary 2. Dat cruiseschip is na de Freedom of the Seas het grootste cruiseschip ter wereld. Het biedt plaats aan 2.620passagiers en 1.253bemanningsleden. De Queen Mary is ondertussen vijf jaar oud en telt 1.310hutten, die verspreid zijn over de zeventien verschillende dekken op het 345meter lange schip.
'Het publiek zal het schip kunnen bekijken vanaf de Zeedijk in Zeebrugge. Maar om de afvaart van de Queen Mary 2 bij te wonen, kan het publiek aan boord van de Binus van Euroline inschepen, op 21juli om 17.15uur aan het einde van de Tijdokstraat. Er wordt slechts 6,5euro per persoon gevraagd', besluit Bogaert. (rso)
1 alarm, 4 acties, middag voorbij... Lauwersoog, 25 juni 2009.
In navolging van de collegae van station Schiermonnikoog, die op één dag vier acties op de woensdag hadden, was het op de donderdag de beurt aan Lauwersoog om in aansluiting op elkaar vier keer in actie te komen en hulp te verlenen op het water van zowel de Waddenzee als het Lauwersmeer.
Omstreeks 12.00u krijgt de bemanning alarm. Nabij de haveningang van Lauwersoog, op de Zoutkamperlaag (Z15), ligt een motorboot met pech. Als gevolg van een koelingsprobleem was er sprake van oververhitting. De schipper van de motorboot had besloten om voor anker te gaan echter begon door de sterke wind en deining de boot te krabben achter zijn anker. Langzaam aan verdaagde de motorboot naar de dijk. Spoedige hulp was gewenst.
Nadat de bemanning was gearriveerd, kon de Annie Jacoba Visser zich naar de motorboot spoeden. Een passerende visserskotter had echter de motorboot al op sleep en voer richting de haven. Bij aankomst bij de sleepcombinatie is in overleg de sleep overgenomen van de visserskotter en is de motorboot langszij genomen. Het verzoek was de motorboot af te meren aan de binnenzijde op het Lauwersmeer en via de sluis is de motorboot naar de jachthaven van Lauwersoog gebracht.
Op de terugreis naar de sluis wordt de Annie Jacoba Visser opgeroepen door Kust-Verkeerspost Schiermonnikoog. Het verzoek is om twee boten los te trekken op het Lauwersmeer. Nabij de blikplaat zijn twee boten aan de grond gelopen en komen niet meer op eigen kracht los. De tweede boot is vastgelopen nadat een poging gewaagd was de eerste boot vlot te trekken. Nu liggen ze beide naast elkaar aan de grond. Het blijkt om twee families te gaan die gezamenlijk onderweg naar Zoutkamp zijn. Aangekomen bij de boten wordt een bemanningslid overgezet en een sleeptros vastgemaakt. Nadat de eerste boot is los getrokken volgt een zelfde actie voor de tweede boot. Al spoedig drijven beide boten wederom in voldoende diep water en kunnen zij hun reis voortzetten richting Zoutkamp.
Wederom op de terugreis naar de sluis wordt onderweg een surfer gesignaleerd die niet meer in staat lijkt te zijn om met zijn plank te varen. Er wordt polshoogte genomen van de situatie. Het blijkt om een Duitse jongeman te gaan en de mast van zijn surf tuigage is gebroken. In overleg met de surfer worden hijen zijn surfspullen aan boord van de Annie Jacoba Visser genomen. Hij wordt vervolgens op verzoek afgezet bij de Hoek van Bant, een populaire surfstek aan het Lauwersmeer.
Na deze laatste actie kan de Annie Jacoba Visser wel rustig naar de sluis varen en na het schutten weer terugkeren op het station. Eén alarm, vier acties, middag voorbij...
De kans dat de IJmeerbrug bij Almere er zal komen wordt met de dag kleiner. Oorspronkelijk zou de bouw van de brug ca 1 miljard kosten voor het aanleggen van een spoorbrug en nog eens 1 miljard voor een rijbaan voor autos. Inmiddels is duidelijk geworden dat alleen al de aanleg voor een spoorbrug ca 5 miljard moet gaan kosten, zonder ook maar één rijstrook. Met enkele rijstroken ernaast zalk het project minsten 8 miljard moeten gaan kosten
Watersporters zien deze exorbitante kostenpost lachend aan en zien de kans dat een nieuwe IJmeerbrug de doorvaart voor de watersport zal gaan belemmeren met de dag verkleinen. Afgelopen zaterdag protesteerden honderden boten nog op het IJmeer tegen de aanleg van de brug. Zoals gemeld zal de aanleg van de brug het Markermeer drastisch gaan veranderen. Plaatsen zoals bijvoorbeeld Muiden en Muiderzand zijn voor hoge zeilboten dan niet meer bereikbaar. Dit betekent een flinke aderlating worfden voor bedrijven die leven van de watersport industrie en het watersporttoerisme.
Gelukkig begint de overheid zoals het ministerie van VROM nu ook in te zien dat het aanleggen van een Golden Gatebrug niet haalbaar en niet betaalbaar is. Diverse Tweede Kamerleden geven de brug nog niet op
Jongeren interesseren voor het varend beroep! Dat is de doelstelling van het nieuwe concept Maritime Experience Day. De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders, zeilschip Eendracht, Your World, Scheepvaart en Transportcollege Rotterdam en Zeevaartschool Abel Tasman/Noorderpoort, gaan tijdens de nautische evenementen DelfSail en Wereldhavendagen gezamenlijk een promotiecampagne starten om jongeren te interesseren voor het varend beroep. De Eendracht wordt ingezet tijdens grote maritieme manifestaties. Op de wal, aan boord en op de scholen krijgen scholieren een maritime experience.
Stichting Het Zeilend Zeeschip rederij van de Eendracht heeft als doelstelling het maximaal inzetten van het schip voor jongeren om actief alle aspecten van het zeezeilen te laten beleven. Hiervan willen de reders en nautische opleidingen gebruikmaken om scholieren en hun leerkrachten te enthousiasmeren voor een opleiding in de maritieme sector.
Tijdens DelfSail, van 22 tot en met 25 augustus in Delfzijl, en de Wereldhavendagen, van 4 tot en met 6 september in Rotterdam, geven de deelnemende organisaties voorlichting over het varend beroep en opleidingsmogelijkheden. Ook zijn er verschillende activiteiten op de wal waaronder een Zeebenentest, leren knopen en trossen gooien en is er de gelegenheid om een virtuele nautische foto te maken van jezelf met je vrienden.
In Delfzijl kunnen scholen gratis deelnemen aan het actieve programma op 24 en 25 augustus. Tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam neemt Your World op 4 september actief deel aan het programma met jongeren in het kader van het jongerenjaar 2009.
Tijdens deze Maritime Experience Days krijgen scholieren de gelegenheid om mee te varen op de Eendracht. Aan boord krijgen zij een rondleiding, maken kennis met onder meer de navigatieapparatuur op de brug en krijgen uitleg over het zeilen. De kapiteins en stuurlieden van de verschillende reders zijn daarnaast actief betrokken en vertellen praktijkverhalen.
Zowel in Delfzijl als in Rotterdam bezoeken de jongeren als onderdeel van het programma ook de nautische opleidingen op de Zeevaartschool Abel Tasman/Noorderpoort en het Scheepvaart en Transportcollege. Zij krijgen een rondleiding in de school en uitleg over de simulator.
Zeevaartstudenten met driemaster naar Delfsail DELFZIJL -Voor 150 leerlingen van zeevaartschool Abel Tasman in Delfzijl gaat deze zomer een jongensdroom in vervulling. De studenten varen in augustus met een wereldberoemde driemaster van Noorwegen naar Delfzijl.
Het gaat om de Statsraad Lehmkuhl, één van de pronkstukken tijdens maritiem evenement Delfsail. De jongeren gaan met het vliegtuig naar Noorwegen, waarna ze de vijf dagen daarna terugvaren. Tijdens de reis helpen de studenten de bemanning met diverse klussen, zoals het hijsen van de zeilen en het schrobben van het dek.
25-06-2009 | Scheepvaart Verkeers Centrum | persbericht
Rijkswaterstaat zet deze zomer voor het derde jaar stewards in op verschillende sluizen in heel Nederland. Deze stewards helpen recreatievaarders om sluizen vlot en veilig te passeren.
Taken van de stewards
Stewards helpen om een vlotte doorstroming bij drukke sluizen te waarborgen en om veilig gebruik van de sluis te bevorderen. Ook helpen ze minder ervaren recreanten bij het gebruik van sluizen.
Concreet ondersteunen stewards de recreanten tijdens het passeren - schutten - van de sluis door:
de instructies van de sluismeester door te geven, bijvoorbeeld met betrekking tot de volgorde van invaren en het plaatsnemen in de kolk
het aannemen en losgooien van lijnen
het beantwoorden van vragen en het geven van informatie over de sluis en de vaaromgeving
De recreant is niet verplicht de aanwijzingen van de steward op te volgen.
Waar staan de stewards?
Rijkswaterstaat blijft kritisch bekijken op welke sluizen stewards echt een toegevoegde waarde hebben. Ze zijn aanwezig op sluizen waar in de drukke zomermaanden juli en augustus sprake is van wachttijden of waar beroepsvaart en recreatievaart samen schutten.
Vanaf 27 juni staan de stewards op 18 sluislocaties in Nederland, zoals de sluizen in de Afsluitdijk, de Oranjesluizen en de Grevelingensluis.
Nieuwkomers zijn dit jaar twee sluizen die in beheer zijn bij de Provincie Friesland: op de Prinses Margrietsluis (Lemmer) en op de Johan Frisosluis (Stavoren) staan deze zomer voor het eerst stewards.
Kwaliteit hoog in het vaandel
De aanwezigheid van stewards op de sluis heeft volgens de recreanten een duidelijke meerwaarde. Op advies van de gebruikers is, net als vorig jaar, veel aandacht besteed aan de kwaliteit van stewards. Voorwaarde bij de werving was dat de kandidaten ervaring en affiniteit hebben met varen en de nautische wereld.
De stewards zijn onder andere geworven bij watersportverenigingen, scheepvaartopleidingen en via het netwerk van oud-stewards. Dit zomerseizoen keert 50% van de stewards van vorig seizoen terug op de sluis.
Na de selectie kregen de stewards een driedaagse theorie- en praktijkopleiding. Verder worden ervaren stewards gekoppeld aan nieuwe stewards. Dat bevordert de uitwisseling van kennis en de onderlinge samenwerking.
Zeeschip vaart tegen aanlegsteiger Fast Ferry onze redactie internet
RIDDERKERK, woensdag- Bij Ridderkerk is woensdag laat in de middag een zeeschip tegen een ponton van de Fast Ferry gevaren. Niemand raakte gewond, maar de schade aan de aanlegsteiger van de snelle waterbus is groot.
Volgens de gemeente Ridderkerk heeft de aanlegsteiger door de aanvaring dusdanig ernstige schade opgelopen dat afmeren met de Ferry niet meer verantwoord is. De halte Ridderkerk is hierdoor voor onbepaalde tijd uit de snelle Waterbus dienstregeling geschrapt.
De Royersluis zal pas vanaf 17 juli weer gebruikt kunnen worden door de binnenvaart. De toegang van de sluis is versperd door een gezonken binnenschip en er waren sowieso herstellingswerken voorzien aan een van de twee sluisdeuren in de eerste twee weken van juli.
Volgens de havenkapiteindienst van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen zal het bergen van het met cement beladen binnenschip niet voltooid zijn tegen de start van de herstellingswerken.
De Royersluis is een veel gebruikte binnenvaartverbinding tussen de Schelde enerzijds en het havengebied en het Albertkanaal anderzijds. Binnenschepen moeten voorlopig een paar tientallen kilometer blijven omvaren langs het sluizencomplex Kruisschans.
ROTTERDAM - Piraten opgepast: door een Rotterdamse uitvinding kan het kapen van een schip leiden tot brandwonden. Het systeem trakteert piraten op een loeihete douche zodra ze proberen aan boord van een schip te komen.
Piraten kunnen op meer weerstand rekenen in de nabije toekomst.
Voor extra effectiviteit kan het water worden aangelengd met bijtende chemicaliën.
Reders kunnen vanaf augustus bij het Rotterdamse Secure Marine terecht om er hun vloot mee te beveiligen. Het systeem bestaat uit een sproeiinstallatie en een pomp die water uit zee haalt. Het water wordt vervolgens met behulp van motorwarmte verhit tot 70 à 80 graden Celsius. Bij dreigend kapingsgevaar kan de kapitein met slechts een druk op de knop een waterval rondom zijn schip opwekken.
,,Het systeem kan dagen achtereen voor een heetwatergordijn rondom het schip zorgen, zegt directeur Raphael Kahn van Secure Marine. ,,De bemanning heeft dus tijd zat om hulp in te roepen van de marine, als de piraten al niet uit zichzelf afdruipen.
Volgens de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) is er grote vraag naar antipiratensystemen. ,,Wij raden het gebruik ervan af omdat het gevaar voor de eigen bemanning kan opleveren. Begrijpelijk is het wel, want de overheid doet te weinig tegen piraterij, aldus woordvoerder Fred van Zeijl. Dergelijke systemen zijn wel legaal, stelt de redersvereniging. ,,De grens ligt bij het aan boord hebben van vuurwapens: dat mag niet.
Omdat de eerste zeven proefvaartenvan MSC-schepen met een lengte van meer dan 360 meter over de Westerschelde succesvol zijn verlopen, worden de voorwaarden voor toekomstige aanlopen versoepeld. Dat is de uitkomst van een evaluatie van de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart, afgelopendinsdag en woensdag.
Dat betekent onder meer dat de schepen van het type MSC Daniela (14.000 teu) en MSC Sola (11.600 teu) voortaan ook 's nachts de Westerschelde mogen opvaren. Er zijn geen beperkingen meer inzake windomstandigheden voor het traject op zee of op de rivier. Tenslotte vervalt ook de verplichting om vier sleepboten te nemen voor assistentie.
Er blijven wel een aantal andere beperkingen gelden. Zo mogen de grote containerschepen niet naar Antwerpen komen wanneer er aan de Berendrechtsluis een windkracht van meer dan 5 Beaufort staat. Bij opvaart blijft de diepgang beperkt tot maximaal 14 meter. Voor de afvaart is dat 13,5 meter omdat het schip dan tegen de tij in vaart en dus langer over het traject doet.
In september en november wordt opnieuw vergaderd om te zien of de beperkingen verder versoepeld kunnen worden. Mogelijk wordt dan ook de maximale diepgang bij afvaart opgetrokken tot 14 meter.
De officiële toelating die de Permanente Commissie woensdag verleend heeft, geldt specifiek voor de containerschepen van MSC. Reders die met andere schepen met een lengte van meer dan 360 meter naar Antwerpen willen komen, moeten uiterlijk twee maanden voor de opvaart een aanvraag en een uitgebreid scheepsdossier indienen, zodat de Permanente Commissie kan onderzoeken of en onder welke voorwaarden toelating kan worden verleend.
Amels to reveal Limited Editions 199 at Monaco By IBI Magazine
Dutch superyacht builder Amels has added a 60m (199ft) yacht to its Limited Editions range, the fourth in the yard's semi-custom series.
The Amels 199 has been designed by Tim Heywood, with flexible interior styling by Nuvolari Lenard.
The 199 will offer a 16.5kt top speed and will feature an indoor/outdoor beach club and an optional touch-and-go helipad.
The Limited Editions Amels 199 will be introduced at the Monaco Yacht Show this September, with production to commence soon.
Amels' Limited Editions series comprises of the 171, 177, 199 and 212, which can all be delivered in less time than one-off designs. The yard also offers fully custom builds and refit services.
Maar wat kan een binnenvaartschipper doen om kostenbesparend te werk te gaan wanneer er ineens veel minder of geen lading is en hij toch naar nieuwe bestemming moet varen? Binnenvaartschippers Marco Zijlstra en Frank Leeuwestein bedachten er een oplossing voor: de site shippoolen.nl.
Lege of minder geladen schepen kunnen zich via de site aanmelden om bij een ander schip langszij te gaan. Daarnaast kunnen schepen die een ander willen laten meeliften zich ook aanmelden. Als partijen elkaar via de site hebben gevonden, maken ze onderling afspraken over de vergoeding en de voorwaarden.
Het ene schip kan zonder brandstof te verbruiken meevaren. De extra brandstofkosten van het grote schip heeft worden gedeeld en de twee delen de besparing op het verbruik van brandstof. Het is altijd goedkoper om met zn tweeën op één tank te varen. Bovendien is er minder CO-uitstoot, aldus Zijlstra.
Daarnaast mag je met twee schepen, en dus meer personeel, langer varen. Hoewel de term volgens Zijlstra nog niet bestond, is Shippoolen wel heel gebruikelijk in de binnenvaart. Zijlstra ligt zelf regelmatig langszij bij zijn collega en vriend Frank Leeuwestein die een veel groter schip vaart.
Het valt niet altijd mee om een geschikte collega- schipper te vinden. Doorgaans zijn het bekenden waarbij je langszij gaat. Je vraagt niet zomaar aan iemand in een sluis of je mee kunt varen. We zijn op zoek gegaan naar een manier waarop schippers met elkaar in contact kunnen komen.
Ook transportbedrijven kunnen via de site een lading aanbieden, maar ook losse, drijvende objecten zonder voorstuwing koppelen aan duw- en sleepboten die hun (extra) capaciteit ter beschikking stellen. Op de site vullen schippers de belangrijkste gegevens in zoals onder meer plaats van vertrek, de bestemming, de aankomstdag en het geladen tonnage. Vervolgens moeten ze zelf afspraken maken over de vergoeding.
De dienst via internet is voorlopig nog gratis, maar volgens Zijlstra is er op termijn winst te behalen. We willen graag dat schippers kennis kunnen maken met deze manier van samenwerken. Juist in crisistijd is het belangrijk om te werken aan de optimalisatie van logistieke planning, ook ten aanzien van duurzaamheid.
Shippoolen zit inmiddels ook al om de tafel met SenterNovem, een kenniscentrum gelieerd aan ministerie van Economische Zaken, over subsidies voor het internet- initiatief. In het gunstigste geval levert het een brandstofbesparing van vijftig procent op. Dat maakt binnenvaart in een klap een stuk duurzamer en dus aantrekkelijker, zeker in deze tijd.
Bron : KNRM.nl Neeltje Struijs sleept Rasmus. Stellendam, 24 juni 2009.
Woensdag 24 juni om 16.09 uur werd de bemanning van de reddingboot Neeltje Struijs van KNRM station Stellendam binnen, door het Kustwacht Centrum gealarmeerd voor een jacht met een gebroken roer, op het Haringvliet.
Er werd uitgevaren bij Noordoost 5, naar de boei A 21 bij het Aardappelgat op het Haringvliet. Het jacht Rasmus van 10 meter lengte en met 2 personen aan boord, werd op sleep genomen door de reddingboot, samen met de Torbay van de Hellevoetse Reddingsbrigade en naar Hellevoetsluis gebracht. Na gegevens te hebben opgenomen keerde de Neeltje Struijs weer terug naar station.
Bron : KNRM.nl Big Chip aan de grond Schiermonnikoog, 24 juni 2009
In de morgenheeft de reddingboot Koning Willem I van het KNRM-station Schiermonnikoog om veiligheidsredenen standby gelegen bij de eurokotter LO 7 Zwerver. De kotter had op de Noordzee tussen de twee boorplatforms nabij Ameland een net in de schroef gekregen. Omdat in een convenant is afgesproken dat de KNRM geen zware kotters meer zal slepen, maar om veiligheidsredenen standby zal komen, werd een duiker vanaf Ameland ingeschakeld. Deze heeft de netresten uit de schroef verwijderd, waarna de LO7 haar trip kon vervolgen.
Big Chip's Middags werd de hulp ingeroepen van de reddingboot van het KNRM-station Schiermonnikoog voor het zeiljacht Big Chip. Het zeiljacht was, met twee personen aan boord, onderweg van het Duitse waddeneiland Nordeney naar Lauwersoog, toen het in de branding van het Plaatgat kwam. De Koning Willem I was snel ter plaatse en zet een bemanningslid over op het zeiljacht. Behoedzaam werd het jacht daarna vlotgetrokken, waarbij geen schade werd opgelopen.
Freedom Tijdens de actie werd de Koning Willem I door de Kustwacht verzocht te gaan kijken bij een ander zeiljacht, de Freedom uit Hindelopen. Ook deze dreigde vast te geraken aan hoger wal. De bemanning zei zich zelf te kunnen redden. Men had de ophaalbare kiel al ingetrokken. Waarna de Koning Willem I terugkeerde naar het station.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar