Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
31-03-2014
VILLA TE KOOP OP TOPLOCATIE HEIDE WAASMUNSTER
TE KOOP VILLA OP TOP LOCATIE HEIDE WAASMUNSTER.
Mooie zuid georiënteerde villa, met zeer rustige ligging op top locatie de Heide te Waasmunster.
Aangelegde tuin, tennisplein in kunstgras , meerdere terrassen, ruime parkeergelegenheid en dubbele garage 48 m2.
Verwarmd binnen zwembad, ruime ontspanning ruimte met Turks stoombad, inloop douche, en aparte wc.
Inkom met apart toilet, grote living met aparte tv of bureel ruimte, wintertuin, openkeuken, koele berging en wasruimte en dubbele garage.
Verdieping, 3 Slaapkamers , 2 badkamers met wc.
Met op de twee slaapkamers ingebouwde kasten en aparte berging.
Grote boven zolder.
Niet gelegen in een overstroming gebied.
Algemene Informatie.
Beschikbaarheid. Na ondertekening akte.
Vraagprijs. Op aanvraag .
Type. Villa.
Bouwwijze. Open bebouwing.
Postcode. 9250.
Gemeente. Waasmunster.
Interne Kenmerken.
Slaapkamers. 3.
Badkamers. 2.
Externe Kenmerken.
Opp. vlakte terrein. ( m2 ) 2520 m2.
Straatbreedte. 35 m.
Zwembad. Overdekt verwarmd zwembad met stoombad (Hammam),
Apart toilet en inloop douche.
Tuin. Aangelegde tuin met een tennisplein in kunstgras.
Garage. Dubbele garage 48 m2
Terras. Meerdere zuid georiënteerde terrassen voor een oppervlakte van 118 m2
Bouwjaar. Woning 1990, zwembad 1995.
KI niet geïndexeerd. 2265.
Staat van het gebouw. Perfecte staat, luxe afwerking.
EPC – Energiegebruik. 252 kWh/m2
Unieke code van het EPC. 20120605-0001135894-00000018-5
We varen nog een klein stukje op het Gooimeer , eenmaal voorbij de Hollandsche brug varen we via de vaarweg IJmeer Pampus.
We varen niet langs het betond geultje daar de diepgang onvoldoende is voor ons.
We varen dus rond het eilandje en richten ons dan naar de rode boei aan de ingang van de betonde haven invaart zo voorbij de twee mooie jachthavens naar de Grote Zeesluis van Muiden.
Eenmaal door de sluis varen we op de Vecht , golfslag is hier te vermeiden er liggen op dit water meerdere woonboten max. snelheid is hier 9 km /uur.
Er is ook plaats voor aan te meren maar zonder bijboot is er geen mogelijkheid om aan de wal te komen.
We hebben deze maal geluk de Vechtspoorbrug Weesp draait net als we er aankomen.
Nu nog de Sluisbrug Weesp met openstaande Schutsluis en we komen in het centrum
Voorbij de Zwaantjesbrug Weesp zijn er nog meerdere ligplaatsen en ook nog een jachthaven
Er zijn nog ligplaatsen vrij in het centrum met de nodige voorzieningen en we besluiten daar aan te meren en te overnachten.
De haven is door een 1200 m lange bebakende geul te bereiken.
Haven van Muiden
Kasteel van Muiden op de achtergrond
Zeesluis Muiden
Aanlegplaats op de vecht
Spoorwegbrug Weesp
Sluisbrug Weesp
Centrum van Weesp gelegen tussen de Sluisbrug en de Zwaantjesbrug.
Van Spakenburg varen we naar Almere met als vaarwater het Eemmeer en het Gooimeer.
Van Spakenburg varen we naar Almere, met als vaarwater het Eemmeer en het Gooimeer.
Almere Haven is een plaats waar we al meerdere malen hebben overnacht.
We bezoeken dan ons favoriete restaurant in deze plaats Brasserie Bakboord de naam zegt het zelf bij het binnen varen van de haven komt men het als eerste tegen aan bakboordzijde..
Brasserie Bakboord is gevestigd op een unieke locatie met een prachtig uitzicht over het Gooimeer en de Havenkom van Almere Haven.
Het restaurant beschikt over maar liefst drie beschutte terrassen aan en over het water waar er heerlijk eten word geserveerd.
Almere Haven is een stadsdeel binnen de gemeente Almere, in de provincie Flevoland.
Het stadsdeel ligt aan het Gooimeer. Het is het kleinste stadsdeel van Almere.
In Almere Haven worden jaarlijks het bekende Stoomfestival en het Havenfestival georganiseerd.
Het middelpunt van het stadsdeel, bevindt zich eigenlijk aan het einde van Almere, aan het Gooimeer.
Hier ligt de havenkom met vele restaurantjes, en een kleine jachthaven met alle voorzieningen.
Voor boodschappen geen probleem alles is er in de nabije omgeving .
Eemmeer
Gooimeer
Ingang naar de Gemeente Haven
De havenkom met kade en zijn vele terrassen en restaurants, wij verkiezen voor een ligplaats aan de steiger bij de aanlegboxen daar is het meestal rustiger zeker in het drukke vaarseizoen of zonnige dagen.
Spakenburg een voormalig vissersdorp aan de Zuidzee.
Spakenburg een voormalig vissersdorp aan de Zuidzee.
Samen met Eemdijk , Zevenhuizen , maken ze deel uit van de gemeente Bunschoten.
Spakenburg is een mooi en gezellig plaatsje we zijn er dan ook twee nachten blijven overnachten.
Iedere zaterdag wordt in het centrum van Spakenburg , tussen 10.00 en 17.00 uur een uitgebreide markt gehouden.
Op deze markt komt men nog veel mensen tegen in de klederdracht van vroeger, is zeker een bezoek waard.
Er zijn ook meerdere musea waarvan een klederdracht en visserij museum achter de Noorderkerk in Spakenburg.
Meerdere terrassen en restaurants, deze worden druk bezocht op een zaterdag.
Spakenburg beschikt maar liefst over drie jachthavens:
de Oude en Nieuwe Haven bij het centrum en een nieuwe jachthaven even buiten het dorp.
De karakteristieke Oude Haven loopt door tot aan het centrum en is een fantastische ligplaats voor de oude botters van de zogenaamde "Bruine Vloot" van Spakenburg.
Het zijn met name deze "drijvende monumenten" die de haven van Spakenburg zijn geheel eigen karakter geven.
In de Oude Haven ligt al sinds eeuwen een scheepswerf.
Elburg is een bezoek meer dan waard het is een gemeente ( vestigingstad , Hanzestad ) in Nederland.
Gelegen aan het Veluwemeer en het Drontermeer in de Provincie Gelderland.
Veel terrassen gezellige straatjes en meerdere visrokerijen en een gezellige haven in het centrum waar het vooral in de weekend en vakantie periode druk kan zijn.
Op een van die terrassen hebben we nog een hapje gegeten de dag voordien met een arrogant musje die wel een hapje wou mee-eten.
Wij maken de tocht via Veluwemeer , Wolderwijd, Nuldernauw met de Nijkerksluis en als laatste vaarwater het Nijkerkernauw om te eindigen in de Jachthaven van Spakenburg waar we een ligplaats namen aan de kade ter hoogte van het haven cafe en kraan.
Wachtplaats Schipholdraaibrug officieel in gebruik
Wachtplaats Schipholdraaibrug officieel in gebruik
dinsdag 17 augustus 2010
Op 16 augustus is de nieuwe wachtplaats bij de Schipholdraaibrug in de Oostelijke Ringvaart in gebruik genomen. Dit is het laatste project in een serie van wachtplaatsen die de provincie Noord-Holland het afgelopen jaar gerealiseerd heeft.
Door op een knop te drukken werd de aanlegsteiger met wachtende zeilboten op de Staande Mastroute door de heer J. (Jaap) Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland (op de foto links) en de heer M.J.. (Michel) Bezuijen, wethouder RO, Mobiliteit en Sport in de Gemeente Haarlemmermeer(op de foto rechts) officieel met een confetti donderslag geopend.
Staande Mastroute overleg Het Watersportverbond klaagt al jaren over het ontbreken van goede en veilige wachtplaatsen bij bruggen. Bij het Staande Mastroute-overleg, waar vaarweg- en brugbeheerders om de tafel zitten met belangenorganisaties, heeft het Watersportverbond regelmatig aangedrongen op het realiseren van wachtplaatsen.
Beroepsvaart en pleziervaart De provincie heeft zowel het Watersportverbond als de Koninklijke Schuttevaer betrokken bij het ontwerp van de wachtplaatsen, zodat er een zo veilig mogelijke plek voor zowel de beroepsvaart als de pleziervaart gemaakt kon worden. De pleziervaart en beroepsvaart hebben gescheiden wachtplaatsen die elk geschikt zijn voor de doelgroep.
Belangrijk Goede wachtplaatsen zijn belangrijk. Vooral bij bruggen die zo hoog zijn dat een deel van het scheepvaartverkeer er onder door kan varen. Het is gevaarlijk om voor de brug rondjes te blijven varen als er doorgaand verkeer is. Bovendien is het uitzicht bij bruggen vaak slecht.
Tevreden Het Watersportverbond is dan ook erg tevreden met de wachtplaatsen. Er zijn nu wachtplaatsen gerealiseerd bij de Aalsmeerderbrug, de Cruquiusbrug, de Westfrieschesluis, de Kogepolderbrug en de Schipholdraaibrug.
Vaarregels Sail 2010 Tijdens de Sail watersportmanifestatie gelden er aangepaste regels voor het varen rondom Amsterdam.
In samenwerking met de Haven Amsterdam, de Dienst Binnenwaterbeheer van de gemeente Amsterdam (BBA) en het Korps landelijke politiediensten (KLPD) zijn tijdelijke vaarregels ingesteld.
Tijdens de Sail In Parade: Tijdens de intocht van de Tallships op donderdag 19 augustus geldt een stremming voor de sluizen van IJmuiden, het Noordzeekanaal, het IJ en de IJhaven. Ook is het verboden om in te halen en te kruisen of van vaarrichting te veranderen. Zeilen en roeien is tijdens de gehele Sail periode verboden op voornoemde wateren.
Boten dienen zich te verplaatsen middels motorkracht. U mag vrij rondvaren met een schip tot 15 meter, langere schepen dienen zich aan te melden bij het Nautisch Evenementen Bureau. De kosten hiervoor bedragen 25,- Afmeren is in het Sail gebied verboden voor alle schepen. Particuliere boten tot 15 meter zijn welkom in de IJhaven.
Diverse nautische maatregelen zijn getroffen om het scheepvaartverkeer tijdens SAIL veilig en vlot te laten verlopen. Zo is er eenrichtingsverkeer, zijn er stremmingen, een snelheidsbeperking en geldt er een aanmeerverbod. Alle maatregelen zijn terug te vinden in de folder 'Regels en tips voor veilig varen tijdens SAIL Amsterdam'.
Haven Amsterdam zet tijdens de opening van de achtste editie van SAIL op 19 augustus 2010 social media in om bezoekers en geïnteresseerden live te informeren over het nautische deel van dit spektakel. Op www.portofamsterdam.nl/sail kunnen bezoekers een uniek kijkje achter de schermen nemen bij dit evenement en daarnaast de Amsterdamse haven beter leren kennen als vestigingsgebied, als werkgever en om te recreëren.
Op 19 augustus, als de SAIL IN Parade de Amsterdamse haven passeert zijn er citizen journalists op pad in het gehele gebied. De teams brengen live verslag uit van de SAIL-In Parade via diverse social media platforms: Twitter, Hyves, Facebook, Flickr en YouTube. Daarnaast houdt Haven Amsterdam een eigen weblog bij. Hiermee wordt een rijke online beleving gecreëerd van het SAIL evenement en het bijbehorende havengebied, met interessante fotos, videos, nieuwsfeiten, interviews, weblogs en tweets.
Beeld & Blog Bezoekers van SAIL 2010 en fans van het Amsterdamse havengebied kunnen via www.portofamsterdam.nl/sail hun SAIL-ervaringen uitwissselen. Iedereen kan zelf actief deelnemen aan de netwerken via de verschillende social media platforms.
De adressen waarop blogs en beeld gemaakt en gedeeld worden: Twitter: http://twitter.com/SAILHaven Hyves: http://sailhavenamsterdam.hyves.nl Flickr: www.flickr.com/photos/sailhavenamsterdam YouTube: http://www.youtube.com/user/sailhavenamsterdam Weblog: www.sailhavenamsterdam.wordpress.com Facebook: http://www.facebook.com/haven.amsterdam
Slimme haven Haven Amsterdam is de vierde haven van Europa en wil een slimme haven zijn met als kern duurzame groei. Haven Amsterdam is als thuishaven van SAIL traditiegetrouw nauw betrokken bij de organisatie van het evenement. In samenwerking met andere partners vervult zij een nautische spilfunctie en is zij eindverantwoordelijk voor het reguleren, begeleiden en faciliteren van het scheepvaartverkeer. Dit betekent dat Haven Amsterdam ervoor zorgt dat het scheepvaartverkeer vlot, veilig en milieuverantwoord verloopt. Er worden ruim 600 deelnemende schepen en enkele duizenden pleziervaarten verwacht.
Jachthaven Texel uitgebreid met Waddenstrand De Jachthaven in Oudeschild op Texel is uitgebreid met een echt Waddenstrand. Aan de oostzijde achter de jachthaven is een leuk Waddenstrand gerealiseerd. Hierdoor hoeven watersporters die als passant in de jachthaven geen eindeloze trajecten meer af te leggen om even met de kinderen naar het strand te kunnen.
Het strandje dat bij hoogwater ook nog een behoorlijke breedte heeft is tot stand gekomen door diverse subsidies, met name vanuit het Waddenfonds, en is inmiddels in gebruik genomen.
In de jachthaven op Oudeschild zijn ook de windmolens verdwenen die vanaf grote afstand herkenbaar waren. Hierdoor is de geluidsoverlast van de zwiepende windmolens verdwenen.
Watersport - Jachthavenrestaurant De Dining Vlieland
Sinds de grote verbouwing van de jachthaven op Vlieland is voor de watersport ook een restaurant beschikbaar op de haven. In het verleden was er niets anders verkrijgbaar dan een frietje uit de smulwagen, voor het overige moesten watersporters naar het dorp Oost-Vlieland. Sinds 25 mei 2009 is restaurant de Dining gevestigd op het terrein van jachthaven Vlieland. Reden voor de Watersportalmanak om dit restaurant eens te bezoeken.
De eerste indruk die het restaurant maakt is uitstekend. Trendy en sfeervol. Een prachtig terras en een loungehoek met fraai uitzicht op de jachthaven. Bij redelijk weer kun je ook s avonds prima vertoeven achter de glazen windschermen en genieten van het uitzicht en het eten. De bediening wordt gevormd door één ervaren dame en voor de rest zijn het vakantiekrachten, die helaas (begrijpelijk) geen horeca-ervaring hebben.
De menukaart van restaurant de Dining is van standaard tot iets exclusiever. Mooie voorgerechten, maaltijdsalades en verder vis, vlees en vega. Een beetje jammer dat de viskaart vrijwel geen traditionele Hollandse vissoorten aanbiedt, dat zou uitstekend passen in een restaurant aan zee. De iets exclusievere gerechten brengen ook direct een ietwat exclusievere prijs met zich mee. Gevulde Zeebaars, Oosterse tonijnsteak, Bouillabaisse, kreeftensalade klinken allemaal goed, de vleesgerechten vinden we een beetje fantasieloos.
Op de dagkaart staan verse mosselen ( 18,50) en daar kiezen we voor als Hollanders. Deze worden opgediend in het pannetje en we ruiken de zeelucht. De mosselen zijn zonder meer smakelijk en wordt sfeervol opgediend met enkele sausjes, broodjes en een puntzak frieten. Naast het eten bestelden we een flesje mooie krachtige rosé en daarbij werd (gratis) een karaf water geserveerd.
Ook is er een uitgebreide menukaart voor de kinderen, met daarop soep, de betere frituurhappen, maar ook een fijne pasta. Diverse ijsjes staan ook het menu.
Na moeizaam jaar nu op koers De dag na het eten vragen we aan eigenaar Jaap Hamstra hoe het gaat met de zaken.
Jaap vertelt enthousiast en open: In het begin was het moeizaam, we werden pas heel laat geselecteerd om het restaurant te mogen exploiteren. Dan moet alles in zeer korte tijd. Het gebouw werd casco opgeleverd en moest helemaal ontworpen en ingericht worden. Kwalitatief personeel is lastig te vinden, dit is seizoenswerk. 2009, ons startjaar was best lastig.
Nu in 2010 hebben we onze draai gevonden en gaat het prima, we liggen op koers aldus Jaap Hamstra, die samen met zijn partner Frieda Jurjens ook nog het restaurant De Lutine in de Dorpsstraat exploiteert.
Beschikbare ligplaatsen voor watersport op Waddeneilanden
Beschikbare ligplaatsen voor watersport op Waddeneilanden
Bron:Wateralmanak.nl| Datum: 09-08-2010
Waddenhaven Oudeschild geeft volledige informatie Midden in de zomermaanden is het altijd druk in de havens van Texel, Vlieland en Terschelling. Helaas is het niet mogelijk om een plaatsje te reserveren. Met name de haven van Vlieland is regelmatig (over)vol en dan is de haventoegang geblokkeerd met een dubbele rode vlag. Invaren is dan niet toegestaan en daar lig je dan, een eind gevaren en dan weer terug of Terschelling proberen.
Voor veel watersporters is het een belemmering om naar de eilanden te varen in het hoogseizoen. Het risico om voor een volle haven te moeten wachten is voor velen de reden om dan maar niet naar Vlieland of Terschelling te varen. Volgens de havenmeesters van Terschelling en Vlieland liggen veel schepen daar veel te lang. Watersporters brengen hun boot al vroeg om vervolgens in de vakantietijd met de veerboot over te steken.
Informatiecentrum Texel Waddenhaven Texel geeft sinds enige tijd informatie over de beschikbare ruimte en de te verwachten drukte. Het systeem geeft aan of er voldoende boxen vrij zijn en voor welke lengte. Ook kunnen passanten hun boot alvast aanmelden zodat men weet wat er gaat komen aan passanten. Reserveren is niet mogelijk. Vlieland geeft op de website aan of er ruimte is, op de website van Terschelling staat geen beschilbaarheid.
Diverse webcams geven beeld van de drukte Alle drie de haven geven via een webcam informatie over de drukte op dat moment. Daar kunt u een overzicht van de jachthaven zien en inschatten of er ruimte is.
Nadat Jachtwerf Oost onlangs de Oostvaarder 1200 Motorsailer introduceerde, volgt nu de nieuwe Oostvaarder 1200 AK. Deze nieuwe Oostvaarder is wederom in samenwerking met Jan Visser Yacht Design uit Sneek vanaf de kielbalk opnieuw ontwikkeld, maar heeft de uitstraling van de authentieke Oostvaarder behouden.
Zoals alle Oostvaarders wordt de 1200 AK vanaf de standaarduitvoering bijzonder compleet geleverd met onder andere een Mastervolt installatie, Empirbus, Raymarine navigatie pakket, boegschroef, verwarming, boiler, steunmast, dubbele stuurstand. Bovendien kan het interieur worden afgestemd naar wens van de eigenaar. In de basisuitvoering wordt het schip geleverd met een Yanmar dieselmotor.
Jachtwerf Oost in Akkrum is al sinds 1968 bekend als bouwer van de markante Oostvaarder Kotterjachten: stoere, robuuste, stabiele en zeewaardige jachten die over uitstekende vaareigenschappen beschikken. Met een diepgang van slechts 1,05 m is het schip ook zeer geschikt voor het varen op het binnenwater. Het unieke aan deze schepen zijn de ronde vormen en daarmee de karakteristieke uitstraling.
Wij staan ook op de Hiswa te water 2010 (stand A22)!
Technische gegevens Oostvaarder 1200 AK:
Boottype: Kotterjacht Bouwer: Jachtwerf Oost Ontwerper: Jan Visser Yacht Design CE Categorie: B Lengte gehele schip: 12,20 m Lengte waterlijn: 10,40 m Breedte over alles : 4,24 m Breedte op spant: 3,99 meter Diepgang: 1,05 meter Kruiphoogte: 2,60 meter Breedte gangboorden: 45 cm Zeiloppervlak: 6 m2 Aantal slaapplaatsen: 4-6 Type kiel: Langskiel Brandstoftank: 700 liter Watertank: 380 liter Vuilwatertank: 200 liter Waterverplaatsing: 13,85 ton Ballast: 1000 kg Romp: 5 mm staal Opbouw en dekken: 4 mm Onderkant scheg: 10 mm Fundatie motor: 20 mm Spanten: 50 x 8 mm Dekspanten: 50 x 8 mm Vloerleggers (hoekprofiel): 50 x 50 x 5 mm
Alcoholregels watersport verscherpt voor iedere watersporter en beroepsvaart Watersporters mogen minder drinken tijdens het varen. Vanaf 24 juli is de toegestane limiet verlaagd van 0,8 naar 0,5 promille. Dat maakte Rijkswaterstaat zojuist bekend in een persbericht.
Op de Rijn, Maas, Waal en Lek was die maatregel al van kracht maar vanaf nu dus ook op alle overige wateren en alle schippers, ongeacht of u nu met een motorboot vaart, zeilboot en beroepsvaart.
Op overtreding van de maatregel staan fikse boetes, overtreders dienen voor te komen bij de rechtbank. In de toekomst kan ook het vaarbewijs worden ingenomen. De Tweede Kamer stemde al in met het voorstel dat nu ter goedkeuring ligt bij de Raad van State.
Regeling Snelle motorboten Daarnaast is kort geleden de Regeling snelle motorboten gewijzigd. Verzoeken van vaarweg-gebruikers om gebieden te wijzigen, zijn hierin meegenomen. Met de huidige wijziging zijn de gebieden en seizoenen voor varen met snelle motorboten uitgebreid. Meer informatie kunt u vinden op www.rijkswaterstaat.nl
Nieuwe watersport Vaarwijzer en vaarkaarten België
Nieuwe watersport Vaarwijzer en vaarkaarten België
| Datum: 19-07-2010 Bron: Watersportalmanak.nl
Nieuwe Vaarwijzer en vaarkaarten België Watersporters in Nederland trekken steeds vaker de grens over met hun motorboot. Daarbij zijn landen als België en Duitsland als aanliggende landen favoriet. Echter geen vaarwater is bevaarbaar zonder fatsoenlijke kaart. De Nederlandse watersporter kan in Nederland kiezen uit een keur van vaarkaarten, maar kaarten van België en Duitsland zijn slecht verkrijgbaar in Nederland.
De nieuwe Navigatieatlas van de Belgische Vaarwateren is een aanwinst voor watersporters die naar België willen varen. Een dik boekwerk ( 360 paginas) waarin alle ( 1532 kilometer) bevaarbare waterwegen van België in beschreven zijn is voorzien van gedetailleerde kaarten.
Alle kaarten komen uit het digitaal databestand Bel-12.500 van de cartografie Derouck-Geocart en zijn geo-gerefereerd, Noord gericht, en grafisch bewerkt in full color op schaal 1/30.000. Langsheen de oevers van de waterwegen zijn de markante gebouwen aangeduid, zodat uw positie visueel beter kan ingeschat worden.
Bij de getijrivieren staat op iedere kaart een gemiddelde getijkromme. Voor elke vaarweg worden de doorvaarthoogtes van de vaste bruggen, de diepgang der waterwegen, de trajectlengtes, de sluizen, de beweegbare bruggen, de jachthavens en de passantensteigers met hun diensten aangegeven, zodat een veilige en aangename vaart mogelijk is. De km-afstandspunten zijn eveneens vermeld om eventuele gevarenzones of bezienswaardigheden te kunnen lokaliseren.
Vaarkaarten België
Toervaarders die al wat langer in Nederland rondvaren gaan tegenwoordig ook vaak (ver) over de landsgrenzen. België, Duitsland en Frankrijk hebben ook prachtige vaarwateren, waar soms ook heel wat meer te zien en te beleven is dan rond de Nederlandse kanalen en rivieren. Net als in Nederland is het echter zaak om te zoeken naar geschikte toervaart-routes, rondtochten die men binnen de beschikbare tijd kan varen en waar natuurlijk liefst zo veel mogelijk te zien valt. Als men niet heen-enweer wil varen (dus niet langs dezelfde route wil terugkeren als op de heenweg) dienen zich een aantal goede mogelijkheden aan (alle Belgische en Franse routes beginnen voor het gemak midden in de grote rivieren, Heusden om precies te zijn.
Belgische Kempen - route 1 De Belgische Kempen bieden een prachtige lus als men via Antwerpen en de zogenaamde Kempische Kanalen naar de Zuidwillemsvaart vaart en via deze laatste terug naar het Noorden. De tocht voert door de prachtige steden Antwerpen en Den Bosch en verder door het bosrijke, stille en rustige Kempenlandschap, waar beroepsvaart niet veel meer voorkomt en waar het goed toeven is. Totale duur van de rondreis circa 75 vaaruren, waarin 56 sluispassages voorkomen. Bijna 400 kilometer vaarwater.
België 2 Een langere lus door België gaat via Gent, Kortrijk, Péronnes en Mons naar Brussel en dan via de Nete en het kanaal Bocholt-Herentals weer richting Limburg. De route voert dwars door Vlaanderen en langs talloze bezienswaardigheden, zoals de waalse scheepsliften, het hellend valk van Ronquières en de wereldsteden Gent en Brussel. Totale duur van de rondreis circa 100 vaaruren, waarin afhankelijk van de routekeuze ruim 60 keer geschut moet worden en meer dan 600 km worden afgelegd.
België 3 Van Antwerpen via Brussel en Charleroi kan men naar de Samber en de Maas varen, waarlangs Maastricht weer bereikbaar is. De tocht voert langs de belangrijke belgische steden en door prachtige berglandschappen van de Waalse Ardennen, via het hellend vlak van Ronquières en over de meanderende Samber en Maas. Totale duur van de rondreis circa 75 vaaruren, waarin afhankelijk van de routekeuze ruim 40 keer geschut moet worden en meer dan 500 km worden afgelegd.
Kaarten en GPS systemen Onderstaand bieden we u een selectie aan papieren vaarkaarten en GPS systemen die beslist handig zijn als u gaat varen over de grenzen. De papieren kaarten zijn van Le Rouck die een zeer complete vaargids van België levert met kaarten en alle informatie. De kaartenset van Le Roucht bevat 4 kaarten van België zonder toeristische beschrijving en reglementen.
PC Navigo is een gps routeplansysteem en navigatiesysteem in één dat u op uw laptop kunt gebruiken. Hiermee kunt u routes laten uitrekenen, waarbij uw scheepsafmetingen bepalend zijn voor de te varen route. Ook wordt rekening gehouden met brugbedieningstijden, sluizen en uw vaarsnelheid. Een aanrader
1 - 3 van 3 resultaten op 1 pagina
Le Rouck Vaaratlas Begië 49.95
Complete kaartenset en vaargids ineen
De nieuwe Navigatieatlas van de Belgische Vaarwateren is een aanwinst voor watersporters die naar België willen ...
door Jens Pauw. donderdag 22 april 2010 | 07:53 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 22 april 2010 | 07:59
Tekstgrootte
De jachthaven van de 76-jarige watersportvereniging Schelde in Vlissingen kampt al geruime tijd met ruimtegebrek.archieffoto Ruben Oreel
VLISSINGEN - Er blijft het komende watersportseizoen een tekort aan aanlegplaatsen in de Vlissingse jachthaven in de Binnenhaven.
De huidige haven wordt voorlopig niet uitgebreid en de onderhandeling over een nieuwe aanlegplaats zijn na een jaar nog niet afgerond.
Vorig jaar hoopte De Vereniging voor Watertoerisme Schelde nog in april 2010 een nieuwe jachthaven te kunnen openen. Deze zou schuin tegenover de huidige haven moeten verrijzen. "Na een jaar onderhandelen is er nog steeds geen duidelijkheid", vertelt voorzitter Hans Vroegindeweij.
Hij ziet twee oorzaken voor de vertraging. "Enerzijds werkt de bureaucratie van Natura 2000 ons tegen. Dat is een Europees natuurbeschermingsprogramma waar we aan moeten voldoen om te mogen bouwen. Daarnaast is er veel onduidelijkheid bij de gemeente. Zij wil bij de Prins Hendrikweg een heuse watersportboulevard openen. De plannen worden ongeveer dagelijks gewijzigd."
De vereniging heeft zich vastgepind op een nieuwe streefdatum: april 2011. "Daar heb ik wel vertrouwen in", zegt Vroegindeweij. "Deze week is er nog onderhandeld, dus we hopen er op korte termijn uit te komen."
Inmiddels heeft de Vlissingse jachthaven wel een ernstig capaciteitsprobleem, omdat er veel meer vraag is dan de 88 plaatsen die voorhanden zijn. Vooral in juli en augustus zijn er nauwelijks losse plekken te vinden. De wachtlijst voor vaste standplaatsen loopt ondertussen op tot tien jaar.
Ook winkeliers zien de extra bezoekers graag komen. "Veel Engelsen komen via Vlissingen Nederland binnen. Als ze zien dat de haven helemaal vol ligt, varen ze door naar Middelburg en Breskens. Een gemiste kans."
Als de plannen doorgaan, wordt de nieuwe haven ultramodern. Er kunnen dan schepen aanmeren tot 24 meter groot en er komt draadloos internet.
TERSCHELLING-WEST HARLINGEN Een stukje nostalgie, zo kan de jongste actie van Stichting Guusjen in samenwerking met Stichting Zeesleepboot Holland het best worden gezien. In de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw werd de zeesleepboot Holland in tijden van grote drukte ingezet als veerboot voor de passagiersdienst van Rederij Doeksen. Wie toen jong was kan zich de overtochten in de sfeer van Hollands Glorie nog als de dag van gisteren herinneren. Komende zomer gaat de zeesleepboot Holland opnieuw de oversteken maken en wel op maandag 2 augustus, zondag 8 augustus, maandag 9 augustus en vrijdag 13 augustus.
Oude tijden herleven De Stichting Zeesleepboot Holland en Stichting Guusjen zien een en ander als een prachtige manier om oude tijden te later herleven. De Stichting Zeesleepboot Holland vanuit haar doelstelling de Holland als varend monument voor het nageslacht te bewaren. De St. Guusjen van haar unieke doelstelling om de Holland voor het eiland Terschelling te bewaren. Tijdens de tochten worden passagiers volop in de gelegenheid gesteld de Holland te bezichtigen. De verkoop van tickets gebeurt via Rederij Doeksen. De opbrengst van deze actie komt volledig ten goede aan de instandhouding van de Zeesleepboot Holland als varend monument.
In de zomer van 2010 worden in eerste instantie acht afvaarten ondernomen. Vanaf Terschelling wordt vertrokken vanaf de haven op West . In Harlingen vertrekt de Holland vanaf de locatie Nieuwe Vissershaven ongeveer ter hoogte van de Verbindingsweg.
Dienstregeling Maandag 2 aug: 11.00 u vertrek Terschelling 13.00 u aankomst Harlingen 14.00 u. vertrek Harlingen 16.00 u. aankomst Terschelling
Zondag 8 aug: 09.00 u vertrek Terschelling 11.00 u aankomst Harlingen 17.00 u vertrek Harlingen 19.00 u aankomst Terschelling
Maandag 9 aug: 07.00 u vertrek Terschelling 09.00 u aankomst Harlingen 10.00 u vertrek Harlingen 12.00 u aankomst Terschelling
Vrijdag 13 aug: 10.00 u vertrek Terschelling 12.00 u aankomst Harlingen 13.00 u vertrek Harlingen 15.00 u aankomst Terschelling
Kosten: De kosten van een enkele reis bedragen: 20,00. De kosten van een retourtje: 40,00. Kinderen tot en met 11 jaar : half geld.
Het is zo dus mogelijk vanaf het eiland Terschelling een dagtripje te maken naar Harlingen en weer terug. De tickets kunnen via internet of aan de balie in de vertrekhallen bij Rederij Doeksen worden aangeschaft. Wees er op tijd bij! Het aantal plaatsen per afvaart is beperkt.
Het is niet mogelijk grote hoeveelheden bagage mee te nemen, liefst wordt dit beperkt tot een stuks (hand) bagage per persoon.
Meest compleetste Atlantic 50 motorjacht No Limit IV
Meest compleetste Atlantic 50 motorjacht No Limit IV Het vaarseizoen is al gestart maar we gaan het kalm aan doen vanaf dit jaar. Al meerdere jaren heeft mijn echtgenote problemen met haar gezondheid wat de laatste twee jaar toch wel veel verergerd is.
Daarom geen lange afstanden meer voor ons, hoewel ons schip dit zonder problemen aan kan dus korte routes over rustig vaarwater voor het jaar 2010.
We hebben dit schip laten bouwen met alles er op en er aan om nog heel wat jaren te kunnen varen.
Maar ja, je weet gezondheid problemen dat heb je niet zelf in de hand en daar kun je zelf ook niet echt veel aan doen.
Het is een van de meest compleetste en mooiste gebouwde Atlantic motorjacht van de 50 reeks.
Nooit geen problemen mee gehad.
We hebben er enkele prachtige vaarseizoenen op gehad temeer daar alle comfort en ruimte aanwezig is.
Eigenlijk is het een boot waar je gemakkelijk alle vaarwater ( ook het Franse binnenwater ) met vier personen op kunt voor een lange periode maar meestal zijn we maar met ons tweetjes. Dus rustig aan voor ons , kortere trips van ongeveer een 14 tal dagen .
Gratis update voor bezitters PC Navigo 2010 beschikbaar
PC Navigo, het populaire watersport navigatiesysteem voor de watersport brengt een nieuwe update 2010 uit. Bezitters van een 2010 licentie kunnen deze update gratis downloaden en installeren. De patch 2010 bevat een aantal correcies en aanvullingen. De kaarten van de Waddenzee zijn ook gecorrigeerd en toegevoegd aan deze nieuwe patch.
PC Navigo 2010: watersport GPS Navigatie softwareen Routeplanner PC Navigo is het meest uitgebreide systeem voor watersporters die willen navigeren én routes plannen op een laptop. PC Navigo bestaat uit een aantal functionaliteiten:
Volledige GPS navigatie op digitale vaarkaarten
Volledige watersport routeplanner voor Nederland t/m geheel Europa
Informatie over bruggen, sluizen, stremmingen etc
Volledige informatie over alle vaarwegen voor de watersport
Aansluiting voor AIS zenden en weergave van andere schepen
Volwaardig GPS navigatiesysteem voor watersport Met PC Navigo weet u altijd exact wat uw positie is. Dat is niet alleen leuk en handig, maar ook veilig. Wie wel eens in de dichte mist is beland weet dat er op het water dan weinig te zien valt. PC Navigo bevat alle digitale vaarkaarten van Nederland en is ook verkrijgbaar in een Benelux- of Europa uitvoering.
Door middel van het aansluiten van een GPS muis is uw positie zichtbaar op de kaart, wordt uw vaarrichting en vaarsnelheid weergegeven. De digitale kaarten kunt u onbeperkt inzoomen zonder scherpteverlies zoals bij systemen van de ANWB of Stentec. Alle betonning en bebakening is tot detail aangegeven. U ziet de gevaren route in beeld terwijl de kaart met de beweging het schip mee schuift
Op woensdag 28 april 2010 staan Atlas Eurosailor en Atlas Tristar met een stand op het Maritime & Offshore Career Event. Dit evenement geeft de bezoekers de gelegenheid om zich te informeren over werk en werken in de maritieme en offshore sectoren.
Atlas Eurosailor en Atlas Tristar bemiddelen professionals op diverse niveaus in de maritieme sector en in de olie- en gasindustrie. Wereldwijd hebben we opdrachtgevers die op zoek zijn naar goede mensen. Wij kijken samen met jou naar de carrièremogelijkheden.
Onlinezeilen.nl heeft een mogelijkheid gemaakt om scheepseigenaren te helpen met het bijhouden van verschillende agendas.
Via iCal is er een mogelijkheid gemaakt om de Onlinezeil.nl agenda eenvoudig te exporteren. Hierdoor kan men eenvoudig en volledig geautomatiseerd de agenda uitwisselen met o.a. de website www.zeilklippers.nl. Deze Ical functie kan tevens ook eenvoudig gebruikt worden voor andere programmas o.a. Outlook 2003 / 2007, Google agenda, Ical (Apple). Hierdoor hoeft er slechts 1 agenda bij gehouden te worden.
Deze functionaliteit wordt net zoals het reserveringsprogramma geheel gratis aangeboden. Deze functie werkt ook voor niet geactiveerde schepen.
Abramovich mag eindelijk varen in 's werelds grootste
Abramovich mag eindelijk varen in 's werelds grootste
De schepenbouwers van Blohm+Voss leggen op dock 10 in Hamburg de laatste hand aan 's werelds grootste privéjacht. FOTO EPA
LONDEN - Het leven van een multimiljardair gaat niet altijd over rozen. Zo wacht je jarenlang op één plezierjacht, bestel je nog maar één, en zo worden beide speeltjes nagenoeg tegelijkertijd opgeleverd. Het overkwam Roman Abramovich.
Roman Abramovich met vriendin. FOTO EPA
De Russische oligarch - eigenaar van de Engelse voetbalclub Chelsea - kan echter tevreden zijn met het resultaat: vanaf heden mag hij zich eigenaar noemen van 's werelds grootste privéjacht ter wereld.
Met de Eclipse, de naam van het monster van liefst 168 meter lang, overtreft Abramovich de sjeik van Dubai. Het 'bootje' dat Mohammed bin Rashid Al-Maktoum in 2009 op de kop tikte is 'slechts' 162 meter lang.
Behalve het verschil in lengte tussen het twee jachten, beschikt Abramovich op zijn boot over twee helikopterplatforms en twee zwembaden. De sjeik van Dubai moet genoegen nemen met één van beide.
Andere leuke snufjes in het nieuwe zomeronderkomen van Abramovich zijn kogelbestendig glas en een twee meter lange 'thuisbioscoop' in elke gastcabine.
De Rus zelf vertoeft 's nachts op de bovenste etage. Daar bevindt zich een suite waar het dak van open kan en Abramovich met zijn vriendin Daria Zhukova onder de sterren in slaap kan vallen. Een elektronisch 'anti-paparazzischild' verzekert de privacy van de gasten aan boord.
Aanvankelijk leek Abramovich ruim 363 miljoen euro te moeten neerleggen voor de bouw van zijn Eclipse, maar inmiddels melden Engelse media dat de kosten zouden zijn opgelopen tot meer dan het dubbele van dit bedrag.
Het tweede, nieuwe jacht van Abramovich wordt tevens deze week opgeleverd. 'Luna' is met haar 115 meter qua lengte nog altijd het negentiende privéjacht in de wereld.
Overigens werd het voor Abramovich wel tijd voor een nieuwe collectie boten. Van de vier die hij enkele jaren geleden bezat verkocht hij er één, gaf hij er één cadeau aan een zakenpartner en verloor hij er één aan zijn ex-vrouw Irina Malandina nadat zij een scheiding had ingezet.
Naast Eclipse en Luna beschikt Abramovich nog over een 'kleine' jacht van 51 meter. Hiermee wil hij komende zomer tijdens het WK voetbal paraderen voor de kust van Zuid-Afrika. (RED)
De KNRM stel op 8 mei alle 42 reddingstations open om te bezoeken en kennis te maken met het werk wat de KNRM doet voor de watersport.
De Nationale Reddingbootdag is dé dag bij uitstek om kennis te maken met het werk, de mensen en het materieel van de KNRM. Een belevenis voor jong en oud. Op zaterdag 8 mei kunt u een kijkje nemen in de keukens van de 42 reddingstations. De 1.100 vrijwilligers nodigen u persoonlijk uit om langs te komen om kennis te maken met de bemanningen. Het programma duurt van 10.00 uur tot 16.00 uur.
Reddingbootdag 2010 staat in het teken van fondsenwerving. Bij het uitvoeren van haar taak heeft de KNRM er, sinds de oprichting in 1824, voor gekozen dit als zelfstandig opererende, ongesubsidieerde instelling te doen. De 1.100 vrijwilligers kunnen hun werk alleen doen door de vrijwillige bijdragen van mensen die de KNRM een warm hart toedragen. De slogan van dit jaar is dan ook: Donateur? Meevaren! Meevaren? Donateur worden!
Om kans te maken op een reddingboottochtje is het daarom noodzakelijk om uw donateurspas 2010 mee te nemen of de uitnodigingskaart die in de seal bij De Reddingboot van april 2010 is ingevouwen. Dit klinkt streng, maar de dag heeft ook een serieuze kant. De KNRM wordt al jaren geconfronteerd met stijgende kosten en heeft moeite om die financiële druk het hoofd te bieden. Daarom willen we deze dag bestemmen voor onze donateurs en voor mensen die ter plekke besluiten de KNRM te steunen.
Op zaterdagmiddag 10 april loopt de 'Happy Bird' vast op het Veluwemeer. Bij het invaren vande insteekhaven op eiland de Ral loopt het 1.90 meterdiep stekende zeiljacht vast. Na enige pogingen slaagt men er zelf niet in om los te komen envraagt men op kanaal 16 om hulp van een reddingboot.
Ter plaatse met de Orca van station Elburg nemen we de situatie op. Aan boord zijn7 personen in goede conditie. Alleen is de diepte onder het 12 meter lange zeiljacht slechts1.40 meter. Nadat we de diepte rondomhet schip hebben verkendmaken we een sleepverbinding en trekken de 'Happy Bird' vlot naar de vaargeul. Na het opnemen van de benodigde gegevens blijkt de eigenaar reeds jaren Redder aan Wal en is dan ook zeer verheugd om nu zelf eens door een reddingboot van de KNRM geholpen te mogen worden. Het gezelschap vervolgd hierop op eigen kracht haar wegrichting Harderwijk en gaat de Orca retour boothuis.
Bij een aanvaring tussen een tanker en een jacht op de Merwede ter hoogte van Papendrecht zijn donderdagmiddag twee mensen te water geraakt.
De aanvaring gebeurde volgens de politie bij de Kerkbuurt op de Merwede, op de grens tussen Papendrecht en Dordrecht, aan de Barendrechtse kant. De twee drenkelingen zijn uit het water gehaald en naar een ziekenhuis gebracht. Een ambulance en traumahelikopter waren ter plaatse. Volgens de politie leken zij aanspreekbaar en zijn er verder geen vermisten. De scheepvaart ondervindt geen hinder van de aanvaring. Onduidelijk is nog hoe het ongeluk kon gebeuren. Bron: schuttevaer.nl
Medemblik Yacht Service (MYS) kondigde in december aan als eerste in Nederland gebruik te gaan maken van Kebony hout, een duurzaam alternatief voor teakhout. Inmiddels is het eerste jacht van een Kebony dek voorzien en daarmee is het bewijs geleverd dat Kebony hout qua uitstraling niet te onderscheiden is van teakhout. Bovendien is Kebony veel harder dan teak en gaat dus veel langer mee.
Volwaardige vervanger teak De aankondiging van de toepassing van Kebony hout heeft erg veel positieve reacties opgeleverd, vertelt bedrijfsleider Henk Drijfhout van MYS. Als vervolg daarop willen we nu het resultaat laten zien. De afgelopen maanden hebben wij het dek van een van onze klanten van Kebony hout voorzien en het resultaat is verbluffend. Wij zijn er trots op een volwaardige vervanger voor teak gevonden te hebben, die qua uitstraling en eigenschappen niet onderdoet voor teak. Sterker nog: Kebony hout is vele malen harder en slijtvaster dan teak en heeft dus een veel langere levensduur.
Binnen de Scandinavische huizenbouw wordt Kebony al langere tijd naar volle tevredenheid toegepast. Inmiddels is Kebony ook binnen de internationale jachtbouw een plek aan het veroveren. Door de hardheid van Kebony, kunnen dekken zwaarder belast worden. Dat betekent geen putten meer in het dek van bijvoorbeeld een buitenboordmotor die op het dek getild wordt. Bijboten kunnen met een gerust hart aan boord getrokken worden zonder schade aan te richten. De sterkte van Kebony heeft zich ook al bewezen in de superjachtbouw, waar het onder andere toegepast is voor helikopterdekken op luxe jachten, aldus Henk Drijfhout.
Milieuvriendelijk Kebony is een Noors bedrijf dat na jaren van research en experimenteren een milieuvriendelijk modificatie proces ontwikkeld heeft om verschillende houtsoorten duurzamer te maken. Het gebruikte hout is afkomstig van loofbossen in Europa. Voor de jachtbouw wordt met name gebruik gemaakt van esdoornhout. Na de kap wordt onder hoge druk een speciale, gepatenteerde vloeistof in het hout geïmpregneerd die vervolgens uithardt.
Deze heeft het biologische Furfurylalcohol als bestandsdeel, afkomstig van restmaterialen uit de winning van suikerriet en maïs. Als het hout goed gedroogd is, ondergaat het nog een aparte behandeling, waarbij door verwarming de uitharding tot stand komt. Eventuele restvloeistoffen worden weer hergebruikt, zodat het een volledig kringloopproces betreft.
De Thuishavens van Den Daas Recreatie hebben nieuws: een verse editie van het magazine Thuishaven én een splinternieuwe website zijn vanaf vandaag te bewonderen.
Per 1 april 2010 is de nieuwe website Thuishavens.nl in de lucht; een serieuze verbetering (geen grapje!) van de informatievoorziening richting de ligplaatshouders en gasten. De website heeft alles wat de hedendaagse waterrecreant nodig heeft: lokale weersverwachtingen, acties & aanbiedingen van o.a. horecagelegenheden op de havens, de laatste (branche-)nieuwtjes, actuele openingstijden en nog veel meer!
Hopelijk geniet iedereen dit seizoen op en van het water; wilt u op uw boot lekker genieten van verfrissend leesvoer? Haal dan een exemplaar van het magazine Thuishaven bij één van de vier thuishavens, of download hem gewoon van de website.
Oostende voor Anker 11de editie van 27 tot 30 mei 2010
Oostende voor Anker 11de editie van 27 tot 30 mei 2010
De elfde editie van Oostende voor Anker, het festival van de authentieke scheepvaart en de Noordzee, staat dit jaar in het teken van de Oostendse kapers uit de zeventiende eeuw. Zij voeren in dienst van hun vorst en vielen vijandige schepen aan.
Haaks op dit historische thema staat de komst van enkele nieuwe twee en driemasters, helemaal gebouwd volgens de klassieke principes van de grote zeilschepen. Ondermeer de A- klasse schepen de Wylde Swan, de Gulden Leeuw en de Tres Hombres zullen blikvangers worden.
Het grondplan van de Oostende voor Anker site werd omwille van de werkzaamheden in Oostende helemaal herschikt. Zo zullen de honderdduizenden bezoekers een heel ander Oostende voor Anker kunnen bezoeken en beleven. Het vibrerende animatie- en muziekprogramma stromen over. De podia hebben een groter nautisch karakter gekregen.
Oostende voor Anker telt voor deze elfde editie meer grote schepen dan ooit.
De grote nieuwe blikvangers zoals de helemaal vernieuwbouwde driemaster de Gulden Leeuw en de topzeilschoner de Wylde Swan komen aan de cruise kaai te liggen, net als hun eveneens recent gebouwde collegas Mercedes en Morgenster. Een Nederlands kwartet. De meest authentieke is de als jacht uitgeruste driemaster Belem uit Frankrijk die eveneens in de havengeul komt te liggen.
De Hydrograaf, het fonkelende voormalige meetschip en ook dienstjacht van de Nederlandse Koninklijke familie, komt terug. Ze gaat samen met de driemastschoener de Minerva en de nieuwe schoenerbrik de Tres Hombres (foto) in het Mercatordok liggen. Op de Minerva komt een podium voor de vele optredens.
De grote motorschepen, waaronder de kustmijnenveger Bernisse (ex-Spa van de Belgische Marine) en de grote slepers liggen in het Montgomerydok. Helemaal aan de andere kant ligt de Mercator. Deze driemast barkentijn maakt deel uit van het officiële Oostende voor Anker programma. Men kan het gerestaureerde schip bezoeken en ook de thematentoonstelling over Oostende voor Anker aan boord bewonderen.
Eind februari stond de teller van het aantal deelnemende schepen op 105. Opvallend is de aanwezigheid van de zeegaande old gaffers en andere scherpe klassieke jachten. De inschrijvingen gaan nog door. Er worden ruim 200 schepen verwacht.
Vanmorgen bereikte de olieprijs een nieuwe piek voor de afgelopen 17 maanden, dit in reactie op signalen dat de wereldeconomie nog altijd aan de beterhand is. Daardoor neemt de hoop toe dat de vraag naar olie gaat sijgen. Een vat ruwe olie kost nu bijna 87 dollar.
De fabrieken in zowel de Verenigde Staten als in China en Europa laten opnieuw groei optekenen, terwijl het pessimisme bij de grote Japanse bedrijven opnieuw afneemt.
Sarah Emerson, managing director bij Energy Security Analysis, wijst er op dat het economisch nieuws over het algemeen goed is, waardoor de perceptie op de oliemarkt is gewijzigd. Een economische opleving is altijd goed voor de vraag naar olie.
Vorige week overschreed de olieprijs opnieuw de kaap van 85 dollar, waardoor het hoogste niveau sinds 10 oktober werd bereikt. Vanmorgen ging de olie verder op zijn elan. Vorig kwartaal steeg de olieprijs met 5,50%, op jaarbasis is een vat ruwe olie 75% duurder geworden.
Michael Fitzpatrick, vice president energie bij MF Global in New York, twijfelt er echter aan of de opwaartse beweging deze week kan worden verder gezet. De meeste analisten verwachten een daling van de olieprijs omdat de betere economische vooruitzichten al in de prijs verwerkt zitten.
Bovendien zijn ook de olievoorraden hoog. De U.S. stockpiles aan crude olie stegen vorige week met 2,93 miljoen vaten tot 354,20 miljoen vaten. Dat is 6,50% meer dan het gemiddelde over de afgelopen vijf jaar.
Tom Bentz, broker bij BNP Paribas Commodity Futures, stelt vast dat de situatie rond de voorraden geen invloed heeft op de prijsvorming, wat betekent dat het onderliggend sentiment bijzonder goed blijft. Bron: Cash.be
KNRM reddingstation Enkhuizen is zaterdagmiddag 3 april uitgevaren met de reddingboten Watersport en Rien Verloop voor de melding van een motorboot met motorstoring.
Na dat er eerst telefonische contact was geweest met het kustwachtcentrum voor meer informatie verlaten de beide reddingboten de haven naar de opgegeven positie, twee mijl noord van Enkhuizen. De Rien Verloop die als eerste aankomt bij deze positie tref hier een sloep aan van 6.50 meter met motorstoring.
Vervuilde diesel in tank Bij navraag blijken de twee opvarenden sinds kort de trotse eigenaren te zijn van deze opensloep en waren van plan om op hun eerste tocht het bootje over te varen van Stavoren naar thuishaven Watergang. Gewapend met een minilaptop (als alternatieve waterkaart) en gsm wagen zij de overtocht, echter op een paar mijl voor Enkhuizen stopt de motor er mee door vermoedelijk vervuilde diesel.
Wanneer de reddingboot Watersport arriveert heeft de Rien Verloop reeds sleepverbinding gemaakt met de sloep en sleept haar richting de compagnieshaven. Daar dit prima verloopt blijft de Watersport op afstand stand-by. Eenmaal aangekomen in de haven word het geheel netjes afgemeerd en de opvarenden de weg gewezen richting de jachtservice. Na hartelijk te zijn bedankt keren de reddingboten retour station.
KNRM reddingstation Enkhuizen is zaterdagmiddag 3 april uitgevaren met de reddingboten Watersport en Rien Verloop voor de melding van een motorboot met m otorstoring.
Na dat er eerst telefonische contact was geweest met het kustwachtcentrum voor meer informatie verlaten de beide reddingboten de haven naar de opgegeven positie, twee mijl noord van Enkhuizen. De Rien Verloop die als eerste aankomt bij deze positie tref hier een sloep aan van 6.50 meter met motorstoring.
Vervuilde diesel in tank Bij navraag blijken de twee opvarenden sinds kort de trotse eigenaren te zijn van deze opensloep en waren van plan om op hun eerste tocht het bootje over te varen van Stavoren naar thuishaven Watergang. Gewapend met een minilaptop (als alternatieve waterkaart) en gsm wagen zij de overtocht, echter op een paar mijl voor Enkhuizen stopt de motor er mee door vermoedelijk vervuilde diesel.
Wanneer de reddingboot Watersport arriveert heeft de Rien Verloop reeds sleepverbinding gemaakt met de sloep en sleept haar richting de compagnieshaven. Daar dit prima verloopt blijft de Watersport op afstand stand-by. Eenmaal aangekomen in de haven word het geheel netjes afgemeerd en de opvarenden de weg gewezen richting de jachtservice. Na hartelijk te zijn bedankt keren de reddingboten retour station.
Jongert Shipyard heeft 30 maart MY Lucia-M, een Jongert 3900MY, te water gelaten. De Lucia-M is het eerste motorjacht van deze afmetingen ooit gebouwd door Jongert. De werf ontwikkelde de motorjachtlijn op uitdrukkelijk verzoek van diverse klanten die de ontwerpen van de Jongert zeiljachten waarderen maar liever een motorjacht hebben.
Het snelvarende semi-displacement aluminium jacht is eigendom van een Duitse hotelontwikkelaar. Folkert Brongers, General Manager van Jongert Shipyard, is trots dat juist deze opdrachtgever twee jaar geleden koos voor Jongert. De Lucia-M is zijn derde motorjacht. Dat wil zeggen dat het hier gaat om een zeer ervaren motorbooteigenaar. Hij kende Jongert al jaren en toen hij een nieuw motorjacht wilde laten bouwen, koos hij voor Jongert. Dat zie ik als een enorm compliment.
Een typische Jongert In de afgelopen 57 jaar bouwde Jongert 325 zeiljachten. De 3900MY, bouwnummer 429, is het eerste grote motorjacht. Ook dit jacht is een typische Jongert, stelt Brongers. De Lucia-M combineert de Jongert kwaliteit met excellente eigenschappen en technische innovaties zoals een glass-bridge en een monitoring system. En net als bij de 5200M, ons nieuwste ontwerp in de zeiljachtlijn, ligt de nadruk op privacy, luxe, comfort en ruimte. Dit motorjacht kun je typeren als the best in its class.
Bij een glass-bridge worden alle bedieningen, informatieaangevers en andere instrumenten die nodig zijn om de boot te varen, geïntegreerd in één glazen plaat. In een normaal gebouwd dashboard is er vaak een groot uiterlijk verschil tussen de diverse instrumenten en bedieningen, legt Brongers uit. In een glass-bridge zijn de verschillende onderdelen onzichtbaar onder een glazen plaat gebouwd met een tiptoetsbediening op het glas. Groot voordeel is dat alle bedieningspanelen van de apparatuur nu eenzelfde strakke uitstraling hebben.
Het jacht is voorzien van een aantal speciale voorzieningen om de eigenaar een maximum aan comfort en privacy te bieden. De tweepersoons master cabin is zo geplaatst dat de volledige breedte van het jacht (7,80 meter) wordt benut. Boven het bad in de master cabin is een groot skylight aangebracht. Dit skylight is elektrisch verduisterbaar. De eigenaar heeft vanuit zijn master cabin direct toegang tot een gym en stoombad in de voorpiek. De half overdekte flybridge is voorzien van een bar, een loungeruimte en een zonnedek. Het dodgerdak boven de flybridge is voorzien van glas om de ruimte zo licht mogelijk te houden. Aan de achterzijde van het dodgerdak zit een uitschuifbaar deel dat naar wens over het zonnedek kan worden geplaatst.
Voorspoedige ontwikkelingen Behalve de 3900MY wordt dit jaar ook een 2400 M SY te water gelaten. De zaken gaan goed, meldt Brongers. Vorig jaar, vlak na de doorstart onder leiding van het nieuwe management, plaatste een buitenlandse relatie de opdracht voor dit zeiljacht. In diezelfde periode heeft het management met alle medewerkers hard gewerkt aan de opbouw van een solide en efficiënte organisatie. Binnen de nieuwe Jongert organisatie is het resultaat duidelijk merkbaar in de wijze waarop de opdrachten worden uitgevoerd: binnen budget, op tijd en met de vertrouwde hoge kwaliteit. Wij zijn trots op ons team, stelt Brongers. Dankzij de inzet van iedereen is Jongert klaar voor de toekomst.
Focus op zeiljachten Jongert bouwt volledig custom built jachten en heeft daarnaast een eigen lijn van semi custom built zeiljachten. De nadruk van de jachtwerf ligt, als vanouds, op de ontwikkeling en bouw van zeiljachten. Jongert is de enige Nederlandse zeiljachtbouwer met een eigen modellenlijn en heeft altijd behoord tot de wereldtop op het gebied van zeiljachten. Het is vanzelfsprekend dat dat onze hoofdactiviteit is en blijft. Daarnaast is de motorjachtenlijn beschikbaar. Deze wordt ook verder uitgebouwd. Maar dan wel naast en zeker niet in plaats van onze zeiljachten. Naast nieuwbouw biedt Jongert haar klanten die geen afscheid kunnen nemen van hun Jongert jacht de mogelijkheid deze te laten refitten.
Specificaties Jongert 3900MY
Algemeen Jachtarchitect: Azure Naval Architects Interieurontwerp: Guido de Groot Design Exterieurontwerp: Guido de Groot Design
Casco: aluminium Opbouw: aluminium
Belangrijkste afmetingen Lengte over alles: 39,00 meter Lente over de waterlijn: 33,68 meter Breedte: 7,80 meter Diepgang (half geladen): 2,04 meter Waterverplaatsing (half geladen): 316 ton Maximumsnelheid: 28 knopen Kruissnelheid: 24 knopen Bereik: 2.400 mijl bij een snelheid van 12 knopen
Aandrijving Hoofdmotor: 2 x MTU 16V4000 M93, 3.120 kW / 4.185 bhp à 2.100 rpm each, With trailing pumps and Trolling Propellers: 2 x Water lubricated propeller shafts with fixed pitch 5 bladed propellers Boegschroef: Hydraulic app. 60 kW / 80 hp
Luxe jacht mikt ook op professionele markt , De NYX 56
Luxe jacht mikt ook op professionele markt
De NYX 56' is een bijzonder motorjacht waarmee de in Friesland wonende Engelse scheepsontwerper Nick Brown ook wil doorbreken op de professionele markt. De aluminium monohull die uitloopt in een trimaran is uniek. Leidraad die Brown hanteerde was: geen enkele concessie. De NYX is exact geworden zoals hij haar wilde hebben.
Door Heere Heeresma jr. Met een topsnelheid van zeventig kilometer per uur zou de NYX niet misstaan in een James Bond-film. Nick Brown (1949) vergelijkt de NYX - de naam verwijst zowel naar zijn voornaam als naar de Griekse godin van de nacht - graag met een ruimteschip.
Combinatie monohull en trimaran supersnel en stabiel
Control room geeft je gevoel door aliens te zijn ontvoerd'
Stel je dit diepzwarte schip bij nacht voor', zegt Brown. In de control room krijg je het gevoel door aliens ontvoerd te zijn.' Zo'n uitspraak zul je niet snel horen uit de mond van Nederlandse scheepsbouwers, die ongetwijfeld bekwaam en betrouwbaar zijn, maar soms wat tekort komen aan wat we bij Engelsen excentriciteit noemen. En Engels is Brown zeker, ook al woont hij sinds 1980 in Friesland. Maar die bevlogenheid komt ook voort uit frustratie over de gebruikelijke gang van zaken in de jachtbouw.
Unieke rompvorm Wie films wil maken gaat naar Hollywood, wie boten wil bouwen naar Friesland', zegt Brown. Want daar worden sommige van 's wereld beste boten gebouwd en kan ik werken met hoogopgeleide en gemotiveerde vaklieden.' In 1994 begon hij met zijn vrouw het scheepstimmerbedrijf Mediterranean Shipping Co Voor Makma Caribbean bouwde hij meer dan zeventig sloepen van 9,30 meter. In 2004 begon hij met de bouw van een sloep naar eigen ontwerp, de zeer snel varende CrossOver. In 2007 verkocht hij de zaak aan zijn partners en was eigenlijk niet meer van plan boten te bouwen. De manier waarop dat tegenwoordig gebeurt beviel hem niet. De luxe aan boord is belangrijker geworden dan de vaareigenschappen. Intussen werkte hij wel aan tekeningen voor een motorschip dat aan zijn ideaalbeeld beantwoordde: de NYX, een aluminium monohull uitlopend in een trimaran, voortgestuwd door drie waterjets. De unieke rompvorm moest het schip een ongekende stabiliteit verlenen, ook bij hoge snelheden.
Eind 2007 kreeg Brown bezoek van een man voor wie hij drie boten had afgebouwd. De man was zo onder de indruk van zijn tekeningen dat hij aanbood een schaalmodel te laten maken. Er werden sleepproeven mee gedaan bij het Marin en de resultaten waren dermate goed dat de man een bestelling voor een NYX van zeventien meter plaatste, waardoor Brown een prototype kon bouwen.
Rails van water Voor Brown draait alles om de romp, die moet perfect zijn. Er drijven al teveel badkuipen rond. Dat komt omdat jachtbouwers alleen commercieel denken. Als je toiletten en klerenkasten in elke slaapkamer wilt hebben, krijg je uiteindelijk een schip dat lijkt op een badkuip. En erger nog, dat vaart als een badkuip. Daarom wilde ik eerst de romp goed hebben. Als je dan toch een extra slaapkamer wilt, maken we het schip gewoon langer en de motoren sterker. Op die manier blijft het ontwerp intact en is elke versie van de NYX razendsnel en superstabiel.'
Uit proeven blijkt dat de NYX bij een snelheid van 27 knopen golven van anderhalve meter makkelijk weerstaat. Ze loopt over twee rails van water', zegt Brown. De NYX lijkt gebouwd voor actie en is schaamteloos hedonistisch en macho. Of zoals iemand zei: Het enige wat eraan ontbreekt, is James Bond.'
Besturen gaat met stuurwiel of muis via het Blue Arrow-computersysteem. De prijs is ernaar: 1.550.000 euro. Wie gaat de NYX in deze crisistijd kopen? Brown denkt aan een man van de wereld. En voor de vrouw van de wereld is er een Gaggenau-stoomoven aan boord. Maar ook bij politie of douane ziet hij een toekomst voor zijn geesteskind. Of in de offshore-industrie. Om de snelheid en zeewaardigheid van de NYX te demonstreren wil Brown er binnenkort mee naar Londen varen, een pint drinken en dezelfde dag in Nederland terugkeren.
Afgelopen vrijdag 5 maart is op de scheepswerf van Oceanco in Alblasserdam de Y705 gedoopt als Sunrays. Dit jacht is 85 meter lang en 14 meter breed. Het is de bedoeling dat het schip vandaag in internationale wateren wordt overgedragen aan de eigenaar.
First 31.7 klassenorganisatie organiseert 2de matchrace te Port Zelande
First 31.7 klassenorganisatie organiseert 2de matchrace te Port Zelande
Bron : clubracer.be
Samen met de Stichting Grevelingencup gaat de klassenorganisatie First 31.7 Matchracen. We hebben het al eens eerder georganiseerd. Dat was toen een doorslaand succes, ondanks de mindere weersomstandigheden. Daarom heeft de organisatie besloten om op zondag 7 maart weer de strijd a an te gaan. Een mooie variant op de maandelijkse Grevelingen cup winterwedstrijden waar momenteel 16 First 31.7s aan deelnemen.
Onze wedstrijdle is Andre Vermaat en die heeft inmiddels aangetoond dit soort evenementen prima te kunnen organiseren.
We beginnen om 10.00 met een briefing in le Bateau. Daar zullen de wedstrijdindeling, de regels, de bijzondere bepalingen en het tijdschema worden gepresenteerd en toegelicht. De jurering zal geschieden vanuit volgboten.
De start zal in de havenkom zijn. Daarna een stukje naar buiten. De finish is afhankelijk van de wind en zal zo mogelijk ook in de havenkom zijn. Zo hebben toeschouwers optimale kans om het spektakel te volgen. En een spektakel zal het zeker worden!
In principe gaan we uit van maximaal 6 boten. Die zullen in het volgende schema tegen elkaar varen:
In de voormiddag varen alle schepen 1:1 een race tegen elkaar, totaal dus 5 races.
Per race zijn er 2 x 2 boten in de baan die 5 min na elkaar starten/finishen, dit betekent dat er van 11.00 tot 13.00 vrijwel continu gevaren zal worden.
Na deze eerste manche, waarin alle boten eenmaal tegen elkaar hebben varen, zullen we een pauze houden om een kop soep te nuttigen in Le Bateau.
Rond 14u30 gaan we de finales vare voor plaatsen 1 tot 3 en plaatsen 4 tot 6.
Daarna een mooie prijsuitreiking door onze wedstrijdleider.
We streven er naar om uiterlijk 16.00 klaar te zijn met de wedstrijden.
Verdere informatie kunnen je vinden via onze website www.first317.nl
En, de organisatiekosten worden gedragen door de First 31.7 klassenorganisatie.
Misschien een idee voor een dagje uit? Als toeschouwer kun je alles volgen van op de oever.
GENT - Het klinkt vreemd in deze barre economische tijden, maar de bedrijven in de Gentse haven hebben samen vijfhonderd openstaande vacatures. Met een opvallende campagne via broodzakken wil de Gentse Havengemeenschap (Vegho) zoveel mogelijk volk naar hun jobbeurs lokken.
De haven kijkt naar je uit, dat is de slogan van de vierde editie van de jobbeurs van de Gentse haven. En die slogan mag je letterlijk nemen, want ondanks de crisis zijn heel wat havenbedrijven op zoek naar nieuwe medewerkers. Veel nieuwe medewerkers, in totaal zijn er in de haven van Gent 500 openstaande vacatures.
'Ik moet toegeven dat we er in november even aan gedacht hebben om dit jaar geen jobbeurs te organiseren', zegt Peter Van Severen, directeur van Vegho. 'Op dat ogenblik waren er nauwelijks openstaande betrekkingen. De jongste weken zien we een heropleving. Er komt weer beweging op de arbeidsmarkt. Steeds meer bedrijven hebben vacatures.'
Uiteindelijk zullen er op de jobbeurs van 6 maart 500 banen aangeboden worden. Dat zijn er maar honderd minder dan verleden jaar. 'De haven heeft de crisis redelijk goed doorstaan', gaat Van Severen verder. 'Alle bedrijven samen hebben rechtstreeks nog altijd 28.000 mensen in dienst. Dat zijn er ongeveer duizend minder dan voor de recessie.'
Om zoveel mogelijk volk naar de jobbeurs te lokken, komt er een opvallende campagne. 'De komende dagen worden via de Gentse bakkers 100.000 broodzakken verdeeld die reclame maken voor het evenement', zegt Havenschepen Christophe Peeters (Open VLD). 'Vorig jaar namen er 1.500 mensen aan de jobbeurs deel. Dit jaar zullen het er meer zijn.'
Een van de bakkers die aan de actie deelneemt, is Joris Mertens uit de Lourdesstraat in Oostakker. 'Ik was onmiddellijk bereid om broodzakken te verdelen. Je moet weten dat de haven voor een stuk ook mijn werkgever is. In Oostakker wonen heel wat mensen die in de haven aan de slag zijn en ik krijg in mijn zaak veel havenarbeiders over de vloer. Wie trouwens een job wil... ik ben zelf ook nog op zoek naar twee bakkers en twee inpakkers.'
Jobbeurs Gentse haven, op zaterdag 6 maart, van 9 tot 16 uur, in de gebouwen van het Havenbedrijf, Skaldenstraat 56.
Voor watersport in België gelden andere regels dan in Nederland. Om het watersporters gemakkelijker te maken geeft België een Vademecum uit met daarin de belangrijkste regels. Dit vademecum is voor iedereen gratis beschikbaar, zie link onderaan deze pagina.
In het boekwerkje staan allerlei zaken die u nodig heeft zoals verplichtingen van vaarbewijzen, vaarsnelheid, vlaggenbrieven, certificaat van deugdelijkheid, herkenningstekens, marifoonregels, uitrusting, watervignet, info over Antwerpen etc. Diverse links staan in de pdf die verwijzen naar belangrijke zaken.
Maandag 15 februari ging de ss Rotterdam, aangemeerd op Katendrecht, open voor publiek. Nadat de opening een aantal malen was uitgesteld, zijn de verwachtingen hoog gespannen. Ondanks dat nog niet alles helemaal af is, is men blij dat het schip nu open is. We hebben hier heel erg naartoe gewerkt, het is een mijlpaal, aldus de woordvoerder. Het Experience Center moet bijvoorbeeld nog afgemaakt worden. Deze zal onderdeel uitmaken van de rondleiding en bezoekers kunnen in deze bioscoopachtige ruimte de overtocht van Rotterdam naar New York met alle zintuigen beleven. Naar verwachting zal deze attractie binnenkort opengaan.
Wij hopen dit jaar zon 633.000 bezoekers te trekken, vertelt de woordvoerder. Dit aantal beslaat zowel de dagjesmensen als ook de hotelgasten en congresbezoekers. Op de Rotterdam kan men namelijk niet alleen rondleidingen volgen of een hapje eten in één van de restaurants. Er zijn ook tien zalen en een theater beschikbaar voor congressen, feesten en partijen. Daarnaast zijn er boardrooms beschikbaar voor de zakelijke wereld.
Het interieur is volgens de woordvoerder uniek: We willen echt de sfeer van de jaren 50 neerzetten. Daarom is het gehele authentieke interieur gerestaureerd, op de boardrooms na, die juist weer heel erg modern zijn ingericht. Dat maakt het contrastrijk. Een arbeids- en kostenintensief project. Hierbij hebben we oud-medewerkers van de Holland America Line betrokken en ook een cultuurmanager aangesteld, die ons heeft geholpen met het oude fotomateriaal. In 2011 zal hier dan ook een dependance van het Maritiem Museum gevestigd worden, met de collectie over de schepen van de Holland America Line. Bron : navingo.nl
Nieuwe online marktplaats brengt booteigenaren en vakmensen bij elkaar
Nieuwe online marktplaats brengt booteigenaren en vakmensen bij elkaar.
Voor iedereen met een boot is er nu een handige nieuwe website: Scheepsvakman.nl. Het is de eerste en enige gespecialiseerde digitale marktplaats voor bootwerkzaamheden. Het werkt eenvoudig: als booteigenaar plaats je gratis en vrijblijvend een advertentie voor wat er moet gebeuren aan het vaartuig. Nautische vakmensen zoals jachtwerven, gespecialiseerde bedrijven of zelfstandige professionals brengen vervolgens online offerte uit.
Handig en eenvoudig Zo wordt je als booteigenaar benaderd door vakmensen in plaats van zelf te zoeken. Daarnaast schept deze manier van werken meer duidelijkheid over kwaliteit en prijzen in de markt. Op de website staan handige tips en praktische richtlijnen voor het schrijven van de opdracht. En er is een uitgebreide bedrijvengids.
De booteigenaar bepaalt op basis van de verschillende offertes met wie hij zaken wil doen. Hij kan er ook voor kiezen eerst eens aan boord af te spreken met een of meerdere vakmensen. De definitieve prijsafspraak komt buiten de website tot stand. Scheepsvakman.nl speelt daar verder geen rol in.
Voor elk soort boot en iedere schipper De website is bedoeld voor iedereen met een plezier- of beroepsvaartuig. Het maakt niet uit of dat een motorjacht, zeilboot, sloep, werkschip of varend woonschip is. De advertenties zijn divers: de een zoekt een scheepstimmerman of scheepsschilder, de volgende een monteur voor de scheepsdiesel. Of nieuwe zeilen, een aanpassing aan het 24 volt boordnet, een lasser en ga zo maar verder. Eigenlijk werkt Scheepsvakman.nl voor alle opdrachten. Er staan ongeveer twintig verschillende categorieën online.
Scheepsvakman.nl werkt De eerste reacties uit de markt zijn positief. Jeroen Behrend van Fort Marina aan de Kaag zegt bijvoorbeeld: Geweldig initiatief! Bij ons bedrijf hebben we meerdere boten in onderhoud en beheer. Soms heb ik zelf niet voldoende mankracht in huis en dan biedt Scheepsvakman.nl uitkomst. De eerste werkzaamheden worden op dit moment al uitgevoerd. Ik kan het iedereen aanraden een opdracht te plaatsten.
Introductieactie Het plaatsten van een opdracht is eenvoudig en kan in twee stappen. Bovendien is er nu een spetterende introductieactie. Wie voor het einde van de HISWA op 7 maart een opdracht plaatst, dingt mee naar een middagje varen op een van de supersnelle R.I.B.s van EvenLos.nl.
Gratis E-mailservice voor vakmensen Vakmensen registreren zich gratis op Scheepsvakman.nl voor de E-mailservice. Daarmee blijven ze op de hoogte van nieuwe opdrachten binnen hun vakgebied. Vanaf 29,- (ex btw) per maand krijgen ze rechtstreeks contact met booteigenaren om offertes te plaatsen. Omdat de website nieuw is, zijn de eerste twee maanden nu sowieso gratis en vrijblijvend. Inschrijving bij de kamer van koophandel is een voorwaarde.
Vernieuwend Scheepsvakman.nl is de eerste en enige gespecialiseerde marktplaats voor bootwerkzaamheden. De site is online vanaf januari 2010. De officiële lancering vindt plaats tijdens de HISWA 2010. Doe Het Zelf Plein 05.320C. Scheepsvakman.nl dingt mee naar de innovatieprijs.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar