Gisteren keek ik naar een programma waarin ze het hadden over de groeiende markt 'op het internet'. Mijn kinderen werken in de branche: ze zijn opgegroeid met de computer. Ze stonden aan het begin van het internettijdperk en verkopen ook online.
Ik kan je zeggen dat je je uiterste best moet doen als je online succesvol wil zijn. Internet klanten zijn vaak ongeduldig: wanneer ze op een 'bestel-knop' drukken willen ze inderdaad al een vrachtwagentje horen stoppen op hun oprit: en iemand horen roepen; " geleverd!!"
Buiten de praktische voordelen van online shoppen zijn er natuurlik factoren die meespelen zoals vetrouwen. Een shop moet betrouwbaar zijn. Gelukkig straft het internet ook de slechte shops af: onverbiddelijk is het commentaar. Dus als consument haal je veel info op over shops die een goede - al dan niet slechte reputatie hebben.
E-commerce is meer dan een interessant verkoopsmiddel. Het is ook een visitekaartje, een manier om je product of dienst te promoten. En dat weten ondernemers. Wij consumenten hebben er voordeel bij om ook het internet de kans te geven om zich te bewijzen. Tot zover...
Heb jij wat goede reverenties; interessante shops die je wil meedelen? Post het maar, ik ga eens kijken. En wat ook boeiend is: vertel eens hoe je ervaring tot nu toe is, miscchien kunnen we wat tips geven. En..kan ook mijn zoon weer wat opsteken.
Zo doet een goede vriend al jaren goede zaken op Ebay: zijn hobby ligt in geschiedenis: o.a. perkament ed. Hij koopt soms mooie stukken aan. Ondertussen weten heel wat vrienden dat en die komen dan weer af en toe bij hem neuzen.. Of een vriendin die antieke vazen vindt op het net en tot s'nachts achter haar computer zit tot ze een goed bod te pakken heeft..Je kan haar in de zomer dan vinden in Tongeren op de antiekmarkt.
Ik moet wel zeggen: er zijn pioniers die gelukkig voet bij stuk hebben gehouden. Weet je dat ook de banken heel lang het 'zaken-doen op internet' hebben tegengewerkt? Omdat zij niet klaar waren om een nieuw feit onder ogen te zien: namelijk de financiƫle geldstromen die minder van hand tot hand gingen, maar nu via internationale transacties. Wat moeilijker controleer- lees 'hanteerbaar'.
Misschien dat u nu de wenkbrouwen fronst: maar ik stond erbij als een bankdirecteur dat op een receptie een 2-tal jaren geleden promt toegaf.
Ik, die zo sceptisch tegenover mijn zoon vervelende vragen stelde over: zit je dan wel in een goede business? Of, pak je het wel goed aan..
Dus nu wordt het online gebeuren volop gepromoot.
Ik ben nieuwsgierig naar jullie verhalen.......kom maar op.