Nord-Ostsee-Kanal ( Kielerkanaal)
oftewel het Kielerkanaal
14 dagen in Burg aan het Kielerkanaal, met div uitstapjes, o.a Helgoland, Busum. Rensburg,Nord-Ostsee-Kanal schepen droomschepen passagiersschepen video
14-02-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noord-Oostzeekanaal.

Om de zoveel tijd gaan wij naar Burg-Dithmarchen.
Als liefhebber van schepen zitten wij daar geregeld aan het  Kielerkanaal,
zo het nog heette toen ik er geregeld door kwam.
Op weg erheen moesten wij over het water bij Gluckstad.
De Elbe
http://www.elbfaehre.de/
Hiervan de eerste foto's


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

















Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gluckstadt aan de Elbe 2
.
















15-02-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In Burg op Zondag

Er was feest in de stad, De buergerverein hield een markt, muziek en freetfeest.
Dan zullen we het nog niet hebben over de drank.


www.burg-dithmarschen.de

 
















Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noord-Oostzeekanaal

Het kanaal doorsnijdt de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein met als eindpunten Brunsbüttel aan de Elbemonding en het 98,6 km noordoostelijker gelegen Kiel. Schepen kunnen door dit kanaal hun reisafstand met 519 kilometer bekorten.

Het behoort tot de druktst bevaren kanalen in de wereld (ca 41.000 schepen in 2004). Vanwege de economische groei van de
Baltische landen en Rusland groeide de scheepvaartlading in dit kanaal van 48 miljoen ton in 1996 naar 88 miljoen ton in 2005.

Met de aanleg is in 1887 begonnen en het werd in 1895 door de Duitse keizer Wilhelm II in gebruik genomen. Het kanaal is nog enkele keren verbreed. Tot 1948 droeg het kanaal zijn naam (Kaiser-Wilhelm-Kanal). In het internationale scheepvaartverkeer wordt de Engelse naam Kiel Canal gebruikt.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.En daar is het kanaal

Bij veer Burg.






Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luftkurort BURG
Eerst naar het Appartement, hier vandaan is het kanaal te zien, koffers naar boven en genieten, uitkijkpunten aan het kanaal op 2 km, Hochdonn, waar ook koffie te verkrijgen is , en een pont.










Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan het kanaal
De ponten zijn gratis, bij een gegraven kanaal zoals hier.
Was het een natuurlijk water geweest, bv een rivier,eiland, dan ligt het anders.































Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vanaf de Grûentaler Hochbucke.
Vanaf de voet van de oude brug heb je een heerlijk uitkijkpunt.
En gemakkelijk te berijken.

































Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug naar Burg
Bij het passeren van een dorpje (???) gingen we met de muziek mee,
Doorgaande weg afgezet, dus maar even uitgestapt en wat foto's gemaakt.







16-02-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Appartement.

Nadat we koffie en koekke ophaden,weer naar het appartement.
vanwaar we zagen dat het druk was op het kanaal.
Daarna nog de omgeving weer gaan verkennen.












Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prinsendam Rotterdam.

Die Straße der Traumschiffe

Door het kanaal komen geregeld grote passagiersschepen,
Overal staat aangegeven, welk, wanneer en hoe laat

Nu was het de Prinsendam

Baujahr 1988

Geschwindigkeit 22 Knoten

Tonnage 38.000 BRZ

Passagieranzahl 793

Besatzung 443

Ehemals “Seabourne Sun”


















Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Seehundstation Friedrichskoog

Ook hebben wij nog een bezoek gebracht aan de zeehondenopvang.
Het haventje daar is nog een getijdehaven,
bij laag water kilometers wad.


















Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Büsum
                                                      
De traditionele zeebadplaats Büsum is beroemd om zijn garnalen, het wadlopen en de met gras begroeide stranden. Aan de romantische haven pulseert het leven. Vitamaris nodigt de bezoeker uit tot ontspannen. Het “Museum am Meer” biedt inzichten in de kustvisserij en de garnalenverwerking - en tot de “fascinatie van Büsum” behoort ook de Noordzeering met zijn voor de streek unieke outdoor-kartbaan,

De Omgeving verkennen hoort er ook bij,
een paar dagen later zijn wij hier vandaan naar Helgoland gevaren, een dagtocht.
Maar ik loop nu alweer voor de foto's uit.
Kom er nog op terug.



















Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THALASSA


Hochdonn

Onze favoriete plek waar wij vaak waren.
2 km van het Appartement.
Wij zaten weer te genieten, toen we volgend schip terug kwam van de Kieler woche.
THALASSA














Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

Hochbrücke Hochdonn

Hochbrücke aus Richtung Hochdonn vor der Sanierung
Hochbrücke aus Richtung Hochdonn vor der Sanierung

Die Eisenbahnhochbrücke Hochdonn liegt in Schleswig-Holstein. Auf ihr überquert die Marschbahn den Nord-Ostsee-Kanal. Gebaut wurde die Brücke von 1913 bis 1920 als Ersatz für eine Drehbrücke, welche ungefähr 12 km weiter westlich am alten Streckenverlauf der Marschbahn bei Taterpfahl den Kanal querte.

Die lichte Durchfahrtshöhe für Schiffe beträgt wie bei allen Hochbrücken 42 m. Die größte Höhe ist 56,38 m. Die Eisenbahnbrücke bei Hochdonn ist in den Randbereichen die niedrigste der Kanalbrücken des Nord-Ostsee-Kanals, weil sie auf der höherliegenden Geest gebaut wurde.

Die Stahlfachwerkbrücke besitzt eine Gesamtlänge von 2.218 m und hat bei der größten Brückenöffnung über dem Kanal einen Achsabstand bei den beiden kanalseitigen Pfeilern, der Eilersböcke, von 143,1 m. Das Brückenelement über dem Kanal wird als Schwebeträger bezeichnet. Der Schwebeträger hat eine Länge von 121,028 m. Das Stahlgewicht der Gesamtkonstruktion beträgt 14.745 t. Der im November 2006 ausgetauschte Schwebeträger wiegt 1.275 t.














17-02-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gewoon Genieten.

Weer bij de brug van Hoccdonn, gewoon genieten, langs het kanaal liggen goede fietspaden, dus dit jaat gaan de fietsen mee.
De meeste schepen moem ik niet bij naam, omdat het nu over het kanaal gaat, plus de ruime omgeving.alhoewel we wel een selectie moeten maken, zitten op ruim 1500 foto's van Burg en omgeving.


























Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.onderweg naar de Eidersperwek

De Eider, een rivier die ook afgesloten is met open dam,
zeg maar, de Duitse deltawerk

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eider_(rivier
)

Ein kurzer Autotunnel verbindet Dithmarschen mit Eiderstedt.
Durch eine Schleuse wird der Schifffahrtsverkehr für die Eider aufrecht erhalten.
Das Eidersperrwerk wurde im Jahre 1972 in Betrieb gestellt und kostete für damalige Zeiten das stolze Sümmchen von ca. 170 Millionen Mark.
Es gilt als das größte Bauprojekt an der Westküste

http://de.wikipedia.org/wiki/Eidersperrwerk
















Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eidersperrwerk





















Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nogmaals Hochdonn













Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rendsburg Zweefveer.

De Spoorbrug bij Rendsburg is een spoorbrug, waaronder een zweefpont hangt.
deze overspant 140 meter.
Ook is hier een schip's  Welcome Point, bij een restaurant., bezijden de brug.
Bij nadering van een schip wordt het volkslied van het land waar het schip vandaan komt, gespeelt en de vlag gehesen.
Vaak wordt vanaf het schip terug gegroet, maar zeker niet altijd.
Ook wordt er vertelt waar hij vandaan komt, naar toe gaat, grootte en soort lading.
Dus daar wordt dikwijls het hollandse volkslied gespeelt

http://de.wikipedia.org/wiki/Rendsburger_Hochbr%C3%BCcke


















18-02-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grûentaler Hochbucke

Enkele dagen later stonden we weer bij de Grûentaler Hochbucke, samen met nog vele anderen.
Namelijk, de Norwagian Dream kwam langs.
Terwijl we daar stonden, druk telefoonverkeer en scanners werden uitgeluisterd,  een kleine paniek, het schip kwam maar niet, tot men te horen kreeg, dat hij 3 uur vertraging had.
Dus maar wachten, en wat foto's maken.








































Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NORWEGIAN DREAM
Klik op de afbeelding om de link te volgen Klik op foto voor
Videofilmpje met geluid.

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Norwegian Dream
 

Technische specificaties
Gewicht: 50.764 ton
Lengte: 230 m
Motoren: Diesel
Snelheid: 21 knopen
Gasten: 1748
Personeel: 750
Bouwjaar: 1992 (gemoderniseerd: 1998)
Vlag: Bahama's



















Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BUSUM- HELGOLAND.

Vanaf  Busum naar Helgoland, 2,5 uur met de boot, 4 uur op het Eiland, met sloepen naar de wal gebracht, 2,5 uur terug.
Was een heerlijke dag.
Onder de Foto's staat nog een videoverslag
.

Betreffende de rederij
http://www.rahder.de/


















































Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BUSEM- HELGOLAND>
Klik op de afbeelding om de link te volgen Foto aanklikken voor videofilm

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brunsbüttel

Brunsbüttel vormt het westelijke eindpunt van het Noord-Oostzeekanaal.


De sluizen in het Noord-Oostzeekanaal bij Brunsbüttel (2003)
De sluizen in het Noord-Oostzeekanaal bij Brunsbüttel (2003)







































01-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marne in Bundesland Schleswig-Holstein
In Burg, maar ook in andere plaatsen zijn musea's, meestal over de streek, de bewoners of de natuur.
Nu het Museum van Marne.



































Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Burger Museum BURG

http://www.heimatmuseum-burg.de/

Website van het museum.






































02-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Friedrichstadt

http://nl.wikipedia.org/wiki/Friedrichstadt

Een hollands stadje in Duitsland.
Hebben hier nog een rondvaart gemaakt,














Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het was een fijne tijd.

http://www.kanalblick1.de/

Nog stapels foto's liggen er,
maar eens moet je stoppen.
Het was een mooie vakantie, rustig, en toch veel gezien.
Bedankt voor de belangstelling.
























03-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schepen en Zeeland.

hopelijk heb U genoten van het Kielerkanaal,
heb U interesse in scheepvaart.
Heb nog enkele blog over scheepvaart, stoom , techniek.

http://blog.seniorennet.be/schepen/

http://blog.seniorennet.be/schepen2/

http://blog.seniorennet.be/stoom/

http://blog.seniorennet.be/textielmuseum/

Als inwoner van zeeland ook nog

http://blog.seniorennet.be/fraagis/

http://fraagis.blogspot.com/

http://blog.seniorennet.be/slot_baarland/

Groetjes





Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • kielerkanaal
  • China, Urumqi, drie kloven, Beijing
  • hallo!!!
  • mooie natuur
  • Kielerkanaal

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek Bij voorbaat bedankt Uw mening wordt op prijs gesteld






    We zijn de 16de week van 2024
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!