'Smorgens vroeg vertrokken vanaf Souburg, het was eerste Pinksterdag dus het was onderweg lekker rustig. De heenreis zouden we binnendoor doen, met de pont vanaf Blexen naar Bremerhaven, en daarna de pont Altendorf naar Gluckstad. We hadden de tijd aan ons eigen, en de afstand naar Burg is +/- 690 km. De fietsen achterop, dus op pad. Alles liep voorspoedig en met 2 tussenstops voor koffie, wat eten en wisselen van bestuurder kwamen we rond 11.10 in Blexen aan, waar we zo de pont op konden rijden, en met een paar minuten vertrok.
Heerlijk weer.
Het weer was heerlijk, dan is zo'n oversteek echt genieten, en Bremerhaven is een stad met Moderne gebouwen.
Juni 2006
Het is bijna 2 jaar geleden dat wij nog in Burg-Dithmarchen geweest zijn. Het is een plaats die ons blijft trekken, veel van onze interresses vinden wij er terug van 2006 is de volgende blog gemaakt
Vanaf Bremerhaven ongeveer 1,5 uurtje naar de volgende pont
Altendorf naar Gluckstad, waar het heel wat drukker was.
Nog even.
Nog een half uurtje en we zijn bij het kanaal, Pontje over, nog 3 km en we zijn er. Welkom geheten, en wat bijgepraat. De koffie stond klaar, en in het veld de eerste verrassing, een paar hertjes.
27-05-2008
Opnaar het kanaal
De volgende morgen na de koffie de fietsen gepakt, en op naar Hochdonn, +/- 4 km, waar een pontje vaart, een koffietent en een restaurant, het kanaal goed overzichtelijk is, en zelfs een molen staat.
Toen we aankwamen kwamen er net 2 zeilschepen langs, De Marie Galante en de Flying Dutchman.
Eeen eerste rondje.
En weer naar het kanaal
Met de fiets er bij beleef je de omgeving heel anders, je komt op plaatsen waar je normaal niet komt, Deze keer naar kanaal, pomtje over, 5 km naar volgende pont, over, en weer aan de andere kant verder, en weer richting huis, totaal 31,8 km.
Naar de Zeehondenbanken.
Soms zit het mee, soms zit het tegen. Vanaf Brunsbuttel met de Germania naar de zeehondenbanken. http://www.psb-brandt.de/
We hadden nog geluk, er lagen er 2, Door de sluizen, en de Elbe op, Richting Zee / Wadden. Het weer was heerlijk, en veel op en afvaart. Ook zagen we nog 2 Zeilschepen.
DE LUCIANA De LUCIANA werd in 1916 in Nederland gebouwd als zeilende haringlogger zonder moter. In 1928 werd het schip aan Zweden verkocht en voer het tot ver in de zeventiger jaren als vrachtschip in de Scandinavische wateren. Sinds 1982 is het in gebruik als zeilend trainingsschip met hulpmoter.
En verder nog wat technische informatie: Totale lengte: 39 meter, breedte 6,5 meter, diepgang 2,5 meter. Waterverplaatsing 168 ton. Geheel opgetuigd (met grootzeil, schoenerzeil, twee topzeilen, fok, binnen- en buitenkluiver, vlieger en breefok (razeil)) bedraagt het totale zeiloppervlak 480 vierkante meter. Machine: 160 PK 8-cylinder KHD-dieselmoter. Electriciteitsvoorziening: 24V, 220V en 380V
Regina Maris
Klasse:
Thuishaven:
Kiel
Vaargebied(en):
Oostzee
Scheepstype:
Schoner / Schoener
Lengte:
48,00 m
Breedte:
7,00 m
Diepgang:
3,00 m
Zeiloppervlak:
650 qm
Motor:
365 PS
max. aantal gasten bij dagtochten:
80
..overnachting:
36
Shutten:
2x2, 8x4
Het was een heerlijke middag,
Rendsburg-- Das Alte Rathaus.
enkele dagen later naar Rendsburg geweest, Fietsen op de auto, Bij de Zweefpont gepakeerd, en daar vandaan op de fiets het stadje in.
Rendsburg-- Die Marienkirche
Na een brand begonnen aan een kerk in "Backstein" , begonnen in 1287 was hij eind 16e eeuw klaar. Het altaar uit 1649, van de Holzsnitter Henning Clausen.
Rendsburg De Stad
Na een rondgang door het stadje, o.a het witte gebouw"Das Stadttheater "uit 1901, de paradeplaats enz. weer richting zweefpont, Hee, wat ligt daar.
Westerschelde-De Zwaan-De Nederlander-Freya
De Freya, tijdens een vaartocht van Kiel > Rendsburg > Kiel.
En toch was er iets verdachts aan, dus ben ik gaan zoeken, Zo kom je ook aan scheepvaartgeschiedenis. Hier een stukje in het Duits.
1905 Stapellauf Mit der Baunummer 514 wird am 21. April 1905 die "Westerschelde" bei der Schiffswerft J.&K. Smid in Kinderdijk geliefert. Die "Provinziale Stoomboot Diensten" setzt das Schiff auf der Schelde unter anderem für die Versorgung der Insel Zeeland ein.
1907 Aufgelaufen Am 2. Mai 1907 läuft die "Westerschelde" mit 14 Passagieren an Bord im dichten Nebel auf die Mittelplate in der Wester-Schelde. Vier Tage später wird der Dampfer bei Hochwasser von einem Reedereischiff freigeschleppt.
1907 Königliche Yacht Am 13. September 1907 wird die "Westerschelde" als königliche Yacht für ihre Majestät Königin Wilhelmina von Zeeland eingesetzt.
1930 Havarie Der Kapitän hat nicht früh genug die Dampfmaschine umgesteuert, das gesamte Heck ist eingedrückt. 1933 "Westerschelde" wird verkauft Durch den zunehmenden Autoverkehr und den Brückenbau ist
der Einsatz auf der Schelde nicht mehr erforderlich, das Schiff wird im November an die Schiffswerft F. De Clerk, Terneuzen verkauft.
1935 "Westerschelde" wird "De Zwaan" Das Schiff wird verkauft an P.J. Zwaan, der es als Diesellagerschiff (Bunkerschiff) "De Zwaan" auf den holländischen Kanälen einsetzt.
1944 "De Zwaan" als Versteck im Krieg Während der deutschen Besatzungszeit von 1940 bis 1945 ist der Raddampfer ein Zufluchtsort für Verfolgte. Die Eigentümer Kees und Lieske Zwaan
geben einer jüdischen Familie Unterschlupf. Nach einem Verrat wird das Schiff 1944 von der SS gestürmt, die jüdische Familie hat sich jedoch in den unteren Öltanks versteckt und wird nicht entdeckt.
1965 "De Zwaan" als schwimmender Laden Die neuen Eigentümer, Gebr. Sles, legen das Schiff fest. Fortan gehen viele Schiffe längsseits, die Diesel übernehmen, Wasser bunkern oder Schiffsbedarf kaufen.
1988 Unter dem Schrotthammer Es besteht kein Bedarf mehr für das alte Schiff, weder als Laden noch als Bunkerstation für vorbeifahrende Schiffe. Clemens Key aus Rotterdam kauft das Schiff.
1990 Aus "De Zwaan" wird "De Nederlander" Das Schiff wird vollständig renoviert, eine Dampfmaschine aus dem Jahre 1926 wird eingebaut. Das Schiff wir fortan für exklusive Charterfahrten im Rotterdamer Hafen eingesetzt. Es gilt als eines der vornehmsten und bekanntesten Schiffe in den Niederlanden!
1999 "De Nederlander" wird "Freya" Im Dezember 1999 kauft der Reeder Sven Paulsen aus Westerland/Sylt das Schiff und tauft
es um in "Freya". Nach einer weiteren umfangreichen Überholung in Husum wird das Schiff ab April 2000 ab Hafen List eingesetzt. Es erinnert an die ehemaligen Dampfschiffe "Freya" und "Frisia", die bis 1927 die Insel Sylt bis zum Bau des Hindenburgdammes versorgten.
2000 "Freya" in Kiel Ab November 2000 wird die "Freya" in Kiel stationiert und befährt den Nord-Ostsee Kanal sowie umliegende Häfen an der Nord- und Ostseeküste.
2005 Geburtstagsjahr - 100 Jahre Raddampfer Freya Anlässlich des hundertjährigen Geburtstags wird die Freya jetzt auch offiziell in Kiel zu Hause sein, der Heimathafen des Schiffes wird am 21. April 2005 von List nach Kiel verlegt.
28-05-2008
Albersdorf.
Op de terugwegvanaf Rensburg kwamen we door Albersdrf. 2 jaar geleden hadden we hier in de omgeving al "Hunnebedden" gezien, en met gepaste nieuwsgierigheid zijn we bij Steinzeitpark Albersdorf gestopt
De opzet is nog nieuw, maar de omgeving mooi. Eerst in het infocentrum geweest, waar we een korte uitleg kregen. het park was gratis, het dorp koste 1.50 per persoon, dus dat ook gedaan.
Volgende keer een middag voor uittrekken, in het dorp is ook nog een museum,
en de hunnebedden liggen overal verspreidt.
Royal Princess
Cruisemaatschappij: P&O/Princess Cruises Lengte: 230 meter Decks: 9 Passagiers: 1275 Vlag: Groot Brittanië
Een van de bekoringen van het Kielerkanaal zijn de droomschepen. Dit zijn de passagiersschepen die langskomen, overal kun je de datums en tijden vinden, Sommige schepen hebben zelfs huh eigen fanclub.
Sluizen in Brunsbuttel
Het kanaal is vanaf de Elbe tot Kiel-Holtenau 98,7 km, opftewel 53,3 zeemijlen lang. De vaart door het kanaal bespaart 464 km naar de meeste Oostzeehavens, 250 zeemijl en een gemiddelde besparing in tijd van 16 uur. Met de aanleg is begonnen in juli 1887 en in 1895 is het voor de scheepvaart vrij gegeven. Daarna is het nog verbreed, ook doordat het militaire betekenis had. End 2009 gaat men weer grotere sluizen aanleggen, die in 2013 klaar zullen zijn..?? Ook een verdere verbreding van het kanaal zit in de plannen. Zoals gewoonlijk met vele voorstanders, maar ook met misschien nog meer tegenstanders. *** Bij Brunsbuttel sluis is ook een klein museumpje, over verleden en toekomst, plus een filmpje over de bouw.
Zaterdag naar Heide
Zoals zovelen daar uit de streek op zaterdag naar Heide, Het centrum van de streek, met de grootste markt. Het sociale contact wordt daar onderhouden, hele familie's komen er bij elkaar.
onbekend
Onderweg naar een afspraak zagen we ineens een schip. Vanachter de bosjes lijkt hij achteruit te varen, dus vlug naar de waterkant. Maar daar was hij eigenlijk al voorbij. *** Wat gesnuffelt, en het is waarschijnlik de Prinsesse Benedikte. Een schip met 2 voorkanten. http://www.scandlines.com/COMFront/Front_COM Of het klopt weet ik niet, maar voor mij is het zo.
Zondagmorgen
Zondagmorgen, 7.30 niet te laat opgestaan, want rond 11.00 zou er een Droomschip langskomen. Bij het openmaken van de rolluiken, zien we hem al langs varen, Dus vlug aangekleed en de auto gepakt. Op naar Grunental, waar een mooi uitkijkpunt is op de pijlers van de oude brug. Moesten eerst bij Hochdonn met de pont over, waar Dikkie de volgende foto's genomen heeft. ***
Pacific Venus
Cruisemaatschappij: Japan Cruise Lines Lengte: 183,4 meter Decks: 12 Passagiers: 720 Vlag: Japan
Grunental
Op de oude pijlers, vlak naast de nieuwe brug, staan we echt niet alleen, Camera's, video en kijkers , zelfs een fotograaf heeft een trapje bij hem, 5 treden. En daar staan wij tussen.
Eerst komt de "Byzantion", een griekse tanker, dan de "Pacific Venus" uit Osaka, Japan. En daarna de "Maria Schepers"
IMO Number:
8818879
Country:
Antigua and Barbuda Lengte 94 meter
En temidden van een prachtige natuur. Maar toen zij voorbij waren, eerst naar huis voor een uitgebreid ONTBIJT.
29-05-2008
***** GOTT MIT UNS *****
Dit is een titel waar ik meestal niet mee begin, maar nu komt het van pas. In Eddelak , waar wij geregelt langs kwamen / komen staat een molen. en die heet zo.
BLOG
Een blog maken, is keuze's maken. Wat wil ik, een verslag van de vakantie, zeg maar van uur tot uur, of , een selectie van hetgeen we gezien hebben, die ook anderen kunnen interresseren. Mijn vrouw houdt een dagboek bij, met foto's en plaatjes. Dus dat is mijn handleiding. Het aantal foto's is geen probleem, of het moet zijn, welke gebruik ik. Zelf gekozen voor de selectie, want een middagje aan het kanaal kun je al snel meer dan 50 schepen hebben, men spreekt over 40.000 schepen door het kanaal, op jaarbasis. Maar hopelijk bevalt het, zal wel, want je bent al tot hier gekomen,
nog veel plezier.
30-05-2008
STÃR-SPERRWERK
We waren naar Gluckstad geweest, en op de terugweg kwamen we over de STÖR-SPERRWERK, Deze en nog div. anderen sluiten de zijrivieren van de Elbe af Dus even gestopt, er was een heel groot parkeerterein bij, en het schijnt er in het weekend behoorlijk druk te zijn. Maar nu dus niet. http://www.itzehoer-wasser-wanderer.de/stoer/fotos/sperrwerk_1.html Voor wat verdere info
Heimatmusum
Met de auto weer eens naar Brunsbuttel, Fietsen eraf en een stuk langs de Elbe gefietst. Op de terugweg door het stadje, oud kerkje, vakwerkhuizen, en het museum. En wat denk je, fietsen teruggevonden. opgeslagen iet de auto weer eens naar Brunsbuttel, Fietsen eraf en een stuk langs de Elbe gefietst. Op de terugweg door het stadje, oud kerkje, vakwerkhuizen, en het museum. En wat denk je, fietsen teruggevonden. opgeslagen in het museum.