In de voorbereiding op de Algemene vergadering, naar aanleiding van ons N.N.-project is er werk van gemaakt om aan ons project ook met raad en daad te gaan werken
Onze secretaris, gepromoveerd tot chief operating officer van het 'kader' beleid' , was ze voor dag en dauw bij om de de plaats vrij te maken voor de rekken die we met de projectsubsidie willen installeren
Om je een idee te geven van wat dit aan noodzakelijk ruimtelijke wanorde betekende geven we U een beeld van de omstandigheden en de actoren van de voormiddagploeg.
Gemotiveerd door een leerkracht met vuur uit het braambos van de gilde der gidsen kwam een trio leergierige jongeren naar onze folklore burcht. We zijn er erg trots op dat ze ons vinden. Ze zijn met een tamelijke hoeveelheid 'data' huiswaarts gekeerd.
Hopelijk maken ze en een account.
Als moderne jongeren moeten we ze geen ingewikkelde technieken bijbrengen. Het kwam onmiddellijk bekend voor. Je moet de woorden browserbalk, account, data, e-mail.niet uitleggen... Catechismus, reliek en vuistheilige vroegen om verklaring. Maar daar zijn we voor..
We kwamen goed overeen. We like this!
De drukte in ons depot kun je afleiden uit het tijdstip waarop deze foto's werden genomen. Beide medewerkers hier afgebeeld waren pas vertrokken na de opruimingswerken in voorbereiding van het N.N.-project en de driekoppige jeugd-wijzen waren volop in de les.
Met meer dan een voetbalploeg en met harde koude trotseerende adolescenten werd de beeweg gegaan naar Onzen Heeresboompje. Zonder dwang verduldig en zoals het pelgrims hoort werd het een brok Compostella.
Het busje werd ingezet en toch waren er moedigen die met de chauffeur (uit devotie?) de tocht voetstaps aanvatten vanaf de high way.
De koortskapel aan de linde, de slunsse kapel verdient haar naam. Ongelooflijke verhalen werden nuchter geconsumeerd.
Enkelen tasten naar de geldbeugel. Het was niet de bedoeling, maar toch! Veel verwondering ging uit naar de vodden (neen, echt kousen, zakdoeken en zowaar een geldbeugel). Het grote woord viel magisch.
De instuif werd afgerond met een "Dat gehele huis staat hier toch niet vol van die dingen. Ja, toch." Onzen Heertje in de Trommelaarstraat Waarom is dat geen museum? De tijd was om voor de leergierige meute moest afsluiten. Leraar Hein had weer eens iets boeiend gevonden.
Tremendum en fascinosum troef in de Poperingse opgravingen
KELKLEPELTJE
Het meest opvallende met ons gerelateerd voorwerp in de opgegraven artefacten onder de markt in Poperinge lijkt me wat men als kelklepeltje inventariseerde. Aanvankelijk hadden we niet door het om een stuk van een lepeltje ging.
Toch rest ons de vraag of het inderdaad om het kelklepeltje gaat. In de Romeinse liturgie gebruikt men naast de ampullen voor de wijn (versierd met druivenranken), de ampullen voor het water (met golfjes, vissen of schelpen). Dat laatste pleit er wel voor om dat lepeltje daar te situeren.
Het argument er tegen is dat die kelklepeltjes meestal schepvormig (pollepel) waren. Omdat ze dan makkelijk hanteerbaar waren om het beetje water dat bij de wijn moest uit de ampul te scheppen en over te gieten. Vóór de consecratie werd een druppel water vermengd met de wijn in de miskelk, waardoor de vermenging van de Godheid (wijn) en mensheid (water) van Jezus Christus verbeeld wordt. De priester zegent eerst het water en zei Deus, qui humanae substantiae dignitatem mirabiliter condidisti, et mirabilius reformasti: da nobis aquae et vini mysterium, ejus divinitatis esse consortes, qui humanitatis nostrae fieri dignatus est particeps (vertaling: God, Gij hebt de menselijke waardigheid wonderbaar geschapen en op nog meer wonderbare wijze herschapen: laat, door het mysterie van dit water met de wijn gemengd, ons deel hebben aan de godheid van Hem, die zich gewaardigd heeft deelgenoot te worden van onze mensennatuur). Totdaar de vorm.
De afbeelding van de vissen wijst dus ook naar die ampullen kontekt.
DE LEVENSBOOM
De afbeelding van wat men de levensboom noemt die op de buitenkant van het lepeltje zou staan kan ook een gestylleerde verwijzing zijn naar de druiven en de wijn. Niet eens zo zinloos. Jezus is de wijnstok, wij de dranken. Toch mogen we niet aan wishfull thinking doen. Een vens boom moet duidelijk een stam uitbeelden. Druivenbladeren ook als ze gestylleerd weergegeven zijn benaderen niet onmiddellijk de vormgeving.
We gaan niet onmiddellijk mee met de stelling dat we hier zouden te maken hebben met ICHTUS = Jèsous Christos Theou uios soter (inderdaad het Grieks woord voor vis) en het symbool - vroeg christelijk codeteken - waarin de gelovigen de verwijzing zagen naar Jezus Christus de Zoon van God, Redder.
Dit symbool was telkens één enkele vis. We zijn bijgevolg ook hier niet tenvolle terecht. Waar we wel meer mee zouden kunnen is dat het gaat om het symbool van de eucharistie (de broden en de vissen (Matt. 15:32; Marcus 6:38; Luc 9:16). We zien echter meer golven dan brood
Een andere mogelijkheid gezien de onpraktische vormgeving voor de druppel water in de kelk, is het feit dat het een lepeltje zou kunnen zijn om de communie te geven bij het sacrament der zieken (de berechting, het sacrament der stervenden). De voorschriften voor het klaar maken van de tafel bij de berechting noemen vaak het glas water en het lepeltje dat dan moest diennen voor de stervende die niet zo goed meer kon slikken .
Nog twe aandere voorwerpen brengen ons in de sfeer het omgaan met leven en dood en onze uiteindelijke bestemming (de zinvraag), het bangmakende en het fascinerende..
TEERLINGEN
Het is duidelijk dat de teerlingen gebruikt werden in de kontekst van de spelen en de voorspelling van het lot. Deze vermeende occulte praktijken werden vaak door de kerk verboden. Kerk en wet gingen hand in hand. We hoeven enkel te denken op de inquisitie en het hardnekkig optreden ook in Poperinge tegen wie onder kerkelijk diensten op zondag naar de drankgelegenheid ging of al dan niet slagfelijke arbeid verrichtte.
Zo werd de grote hoeveelheid teerlingen uit angst (voor de hand der wet) of uit bekering (om uit de magie te ontsnappen) weggegooid.
MAGIE EN RELIGIE
Ook nu nog zit het onbewuste en diepgewortelde bezweren van de dood (spijts het voeten vegen aan de graven van de kloosterlingen in de gasthuiskapel) in de harten en de zielen ook van de archeoloog. We merkten dat men gezorgd heft dat de schedel een kruisje in de achtergrond kreeg.
We kunnen er uiteraard niet over zwijgen. We zijn echt gelukkig met de samenwerking met erfgoedcel Kortrijk. Het was een reuze opkomst negen duizend toeschouwers voor een ook al niet zo boeiend onderwerp. Niet zo boeiend? We moeten onmiddellijk onze onbedachte uitspraak corrigeren. Het is niet weg te cijferen dat we op onze blog toch bezoek krijgen. Onze website die kan ook bogen op de geëerde aandacht.
Om een unieke vonds in de aanpak onder ogen te brengen vermelden we het specifieke fastprayer bidsnoer dat we in de schenkingen van ons Kortrijkse collegae aantroffen. De afbeelding krijg je zo goed en zo kwaad als het gaat hier te zien: een geextrudeerd folio met luchtkussens. Deze strook van 45 cm. wordt beschreven als the eternal in 54 air bubbles!
de ontwerper is Joe Velluto (Italiaan) Jaar van productie: 2010
We geven U bij die gelegenheid ook een afbeelding van het bidsnoer voor de ringvinger uit onze verzameling.
Alle ciritici ten spijt we mogen niet klagen. We beginnen stilletjes de weg naar 'kan nog' (cannossa)... Wellicht verlaten we de nog de theorie van de 'de kruimels die van de tafel vallen'....
CO7 keurde ons NN project goed. We krijgen 550 Euro (raming 800 Euro). Waarvoor we alle sympathisanten uitvoerig danken.
Het project noemt zich N.N.
Omdat het uiteraard geen naam (NN) heeft. We komen er niet mee op HET podium, no entertainment.. wel INFOtainment, want de kaders waar de rekken voor zijn komen zoals al onze voorwepren digitaal online.
Het is ook NN (Nu Noodzaak) want de stapel kaders wordt onhanteerbaar en moet degelijk gerangschikt toegankelijk worden.
En in onze continue metamorfose willen we een Nu een Nieuwe koers. We schonen en zullen rationeel inventariseren. En precies door de reorganisatie en de stapel-aanpak wordt dit functioneel...
Stap voor stap komen we door de tsunami aan toevoer....
Antonius is een zeer oude heilige... we horen inleider in zijn aankondiging de toehoorders voorbeeiden voor de behoorlijke boterham die ze aan documentatie zouden te horen krijgen.
Inderdaad Antonius de eremijt heeft een lange geschiedenis achter de rug. Het is inderdaad de heilige die in de loop der eeuwen heel wat brandjes (afgoden en heidense rituelen, maar ook bekoringen en duivelse aanvallen) heeft moeten afslaan. Hij heeft er zich behoorlijk doorgeslagen met zijn varken en zijn taustaf....
Een zicht op de meer dan dertig toehoorders. Het DF Oostvleteren vond het een geslaagde opkomst..
Als de kids voor de eerste keer uitslapen dan heeft de vakantie lang geduurd. Als de spullen van ons erfgoeddepot een half jaar in de tentoonstelling stonden dan is dat ook al een noemenswaardig eveenement.
Het is nog straffer, mega tof - zouden de kids zeggen - als die tentoonstelling negen duizend toeschouwers lokte. Proficiat aan de initiatiefnemers. We zijn fier op jullie prestatie.
Inderdaad het wordt tijd om op te staan. Nog wat binnen blijven en .. we weten ondertussen wat doen. DF Oostvleteren dacht eraan de studie van de patroonheilige van de parochie wat op te frissen. Dat is uiteraard een kluifje naar onze tand.
De Heilige Antonius, abt blijkt een gezocht beeld te zijn in de streeks. Die is niet zo verspreid en de antiek verzamelaars uit de westhoek zijn er verzot op. Enkele dorpen zijn er sterk aan verbonden. De abdij van de Catsberg blijkt er wat mee te maken te hebben, Oostvleteren, Sint Juliaan, Sint Jan ter Biezen, Haringe, Reningelst... Achteraf meer dan we dachten.
Ons kwartaalschrift 2011 wordt er 3/4 mee gevuld. Pro manuscripto kunnen we een afdruk bezorgen aan de liefhebbers, bestellen op ons email adres 6 Euro (3 deeltjes) / verzending.
2010 gaat inderdaad de analen in met de titel je bent nooit te oud om te leren
In de Jozef Guislainstraat 43 in Gent werden de beelden genomen van de deelnemers. Geen gipsen beelden.. al hebben sommige deelnemers wel een aanzet van aureool. Een tonsuur, nee! Wel degelijk de sporen die zouden kunnen wijzen op der ouderen wijsheid.
Wie twijfelt aan onze deelname. 2de in beeld links....
Wat hebben we geleerd?
We namen het beeld van Jan KLINCKAERT die het inderdaad had over een aanbod om een waarde-meter op te stellen van de versmade gipsenbeelden..
2010 gaat zeker de analen in met de titel je bent nooit te oud om te leren
De laatste studiedag van 2010 werd een treinreis met de noodzakelijke vertragingen naar de Jozef Guislainstraat 43 in Gent. Het CRKC had er een vormingssessie gepland rond GIPSEN BEELDEN.
Wat hebben we geleerd?
1) Dat we nog heel wat adekwater onze fiches moeten invullen. Op de gipsenbeelden zouden vaker dan wij dachten de namen staan van de fabricanten. Dat was ons niet zo opgevallen. Trouwens hier is in België nog weinig opzoekingswerk verricht in vergelijking met Nederland. De studiedag gaf ons slechts een spot van de streek rond Namen. De lijst van wat er uit België bekend is zal ons maar ten dele helpen, want we leven in de grensstreeks en hoe de zaken er in Frankrijk voor staan dat weten we niet.
2) Dat we eigenlijk bij de pionniers behoren. Het beeldmateriaal dat online staat is eerder schaars. We hebben beschrijving en beeld on line van duizenden beelden.
3) Het CRKC heeft de bedoeling een ondersteuning te geven in het selecteringsbeleid en waarderingsbeleid. We zijn reeds op de goede weg omdat we de gehavende die niet zeldzaam zijn afvoeren. We zullen zeker geholpen zijn met een waarderingmodel.
We hebben ons ingeschreven voor de erfgoeddag 2010: ARMOE TROEF
Het is voor de religieuze wereld in middeleeuwse contekst en in de geschiedenis van heiligen en kloosterorden vaker de boodschap geweest. Armoede is een troef: je kan via de naastenliefde herbergzaam zijn voor de armoedige mens. Bedelorden, de fratres minores, de minderboreders, de Franciscanen voerden het in hun schild. Ze wilden als hun ideaal Jezus, de behoeftige dienen, solidair zijn met de behoeftige. De zeven werkan van barmhartigheid hielpen de mens om zijn zielenzaligheid te bereiken...
We zullen zeker heel wat illustratief materiaal voor kunnen bijeenbrengen. Nog gisteren kregen we het signalement van een ouder prentje dat de aandacht trok van de dame die kopie ervan doorstuurde.
We geven het hier als intro. Het gaat om een prentje dat gegeven werd aan de gene die een arm missiekind de kans gaf om gedoopt te worden ...
Het toonbeeld van de solidariteit met de armoedige was de Heilige Francisxus. Een van onze beeldjes toont hoe Franciscus Christus omhelst nadat men over zijn kleren gedobbeld heeft. Zelf verliet hij naakt het huis van zijn rijke ouders......
Nog voor het pitje van de winter slaloomden
we naar een ware ontdekking. In het laatste tientje van onze studiedagen 2010
en dat waren er zoals je zult merken niet weinig gingen we ons licht op steken
bij een hereboer. Zijn naam liegt er niet om. Een groot stuk van zijn
leven flaneerde hij in de religieuze en devotionele markt. Heel laconiek antwoordde hij: alle beelden
heb ik gekocht.
Meneer Bisschop, een gezonde jongman,
geniet de bescherming van elf schapraan en kasten met glazen deuren biscuit beelden.
We wisten van onze zegsman dat we er zouden
naast een gepaste ontvangst een vrij unieke verzameling aantreffen. We waren
niet de eerste bezoekers, alle bekende kopers en geïnteresseerden zijn langs
geweest. De concurrenties zijn zo te horen bloeiend. Onder onze
aanwezigheid werd er telefonisch gecheckt welke Poperingenaars er wel op bezoek
waren
Enkele leerzame exempla kunnen we
meegeven: het beeldje dat we in de streek vaker tegenkomen, waar Jezus op een
wolkpilaar naast de gekroonde Maria staat is van Franse oorsprong en heet N.D.
Victoire (de zegepralende).
Expeditus en Antonius met zijn zwijntje,
Maria Magdalena en Saint Louis we konden ze allemaal, vaak in vrij originele
vormgeving benoemen.
De vierentachtig jarige eigenaar glunderde
terecht om onze waardering. Het vergulde kader in stroo-beletterdmet de arma Christi in een nooit gezien
formaat sprak boekdelen over wat de man ervoor aan goud spendeerde.
Welkom in ons huisje klein... zo sprak onze secretaris.
De Vrienden van Lourdes in Poperinge hebben ofwel
een formidabele eindverantwoordelijke of Onze Heertje, erfgoedvereniging uit de
Trommelaarstraat heeft een onweestaanbare uitstraling het enthousiaste bezoek van een behoorlijke
delegatie overspoelde de enge ruimten tussen de bergen erfgoed. Kortom een
evenement dat ook de analen moet halen
Het begon al van in den beginne op de hartelijke familie-stijl. Enkele deelnemers hadden dozen en tassen erfgoed mee. We zijn er echt zo aan gewoon dat het niet meer opvalt, maar wees gerust alles wordt deskundig behandeld.
We kunnen uiteraard niet de high tech hanteren die op de FARO cursussen wordt geëtaleerd en gesuggerereerd, maar... het warme onthaal in de koude tijden compenseerde heel veel. en de blakende interesse overtrof alle verwachtingen.
We zijn geneigd de hemel op aarde te verplaatsen (verplaasteren). De
romantiek is altijd niet ver af. Vleugeltjes en aureolen, kunst en
vliegwerk helpen mee om er een idyllisch beeld van te maken.
Onze
voorouders hadden vaker een meer realistische voorstelling. Ze wisten
niet alleen hoe de hemel eruit zag cf. processievaandel en dito
taferelen, maar ze haalden er ook de strijd die ertoe moest geleverd
worden voor op straat.
We ontdekten in een tekst van de 18de eeuw hoe begoede burgers betaalden
voor de schakels van de grote ketting die de duivel sleepte in de
processie. Hij werd ten tonele gevoerd door de zegeveierende Sint
Michiel onder de regie van de Sint Michiels gilde. Cf. rekening van de
desbetreffende gilde.
In de Hogeschool van de erfgoeddiscipelen bij FARO kregen we een vloed van Engelse termen en afkortingen (extensies).
Deze
lijst met afkortingen leerden we in de cursussen digitaliseren
ADC Analog to Digital Converter ; bpc = Bits per
channel; BOM- = Bewaring en Ontsluiting van Multimediale data in Vlaanderen;
Vlaanderen; C = 1. Chroma, verzadiging. Bijv. in AC. Wordt in deze bctekenis
gebruikt in de Metamorfozerichtlijnen.; 2. Contrast; CAD = Computer Aided
Design; CCD = Charge-Coupled Device; CCITT = Comit6 Consultatif International
Telephonique et Telegraphique; cd/rn2 = Candela per vierkante meter, eenheid
voor lichtintensiteit; CIE = Commission International d'Eclairage; CIS =
Contact Image Sensors; CMM = Color Management Module; CMYK = Cyan Magenta
Yellow Key; CoCa = Color Camera Callibrator; CRI = Color Rendering Index; CRW =
Canon RAW; A = Delta. Griekse letter. Staat voor "afwijking" of
"verschil".; DIN = Deutsches Institut fur Normung; DPI = Dots Per
Inch, eenheid voor de resolutie van een printer (wordt vaak foutief gebruikt
voor de resolutie van; scanners); DNG = Digital Negative; E = Empfindung. Duits
voor "gewaarwording". By. in AF.; ECI = European Color Initiative;
EMP = Extensible Metadata Platform; Exif = Exchangeable image file format,
metadata met fotografische gegevens; FADGI = Federal Agencies Digitization
Guidelines Initiative; H = Hue, tint. Bijv. in AH.; ICC = International Color
Consortium; ICR = Intelligent Character Recognition; ISO = International
Organization for Standardization; ITU = International Telecommunication Union;
IWR = Intelligent Word Recognition; JBIG = Joint Bi-level Image Experts Group;
JPEG = Joint Photographic Experts Group; HDR = High Dynamic Range; k = Kelvin
(eenheid voor kleurtemperatuur); KB = Koninklijke Bibliotheek (Nederland, Den
Haag); KN = Kwaliteitsniveau (afkorting enkel gebruikt door Faro); LED =
Light-Emitting Diode; LoC = Library of Congress (USA); L = Luminance
(luminantie, lichtintensiteit); Ip/mm = Lijnparen per millimeter (eenheid voor
resolutie); lx = Lux, eenheid voor verlichtinggsterkte; LZW = een
compressiealgoritme; MRC = Mixed Raster Content; MTF = Modulation Transfer
Function (synoniem voor SFR); NARA = National Archives and Records
Administration (USA); NEF = Nikon RAW; nm = Nanometer (eenheid van
elektromagnetische straling); O = Opacity (NI: Opaciteit); OCR = Optical
Character Recognition (Optische tekenherkenning); OECF = Opto-Electronic
Conversion Function; PCS = Profile Connection Space; PDF = Portable Document
Format; PDF/A = Portable Document Format Archive; PIE = Parametric Image
Editing; PNG = Portable Network Graphics; PPI = Pixels Per Inch, eenheid voor
resolutie van scanners en schermen; R = Reflectiewaarde; RAW = Geen afkorting.
Eng. voor "rauw".; RGB = Red Green Blue; SFR = Spatial Frequency
Response (synoniem voor MTF); SG = Semi Gloss. By. in Colorchecker SG.; SPI =
Samples Per Inch, eenheid voor de resolutie van een scanner, zelden gebruikt;
SNR = Signal to Noise Ratio; SRC = Scan Reference Chart; SID = Standaardeviatie
(ruis); TIFF = Tagged Information File Format; TRC = Tone Reproduction Curve,
Tone Response Curve; TWAIN = Oud-Engels voor "twee". Geen afkorting.
Standaard voor de communicatie tussen scanner en computer.; USM = Unsharp mask;
UTT = Universal Test Target; WIA = Windows Image Acquisition; ZIP = Extensie
van een gecomprimeerd bestand, geen afkorting.
Digitaliseren en cameratoestanden horen bij onze dagelijkse bedrijvigheid. We laten U meegenieten van de cubelight experience.
De volgende studie dag tegen Nieuwjaar begeleid ons in de kalken beelden problematiek (CRKC).
In de kerk van Boezinge toonde de familie
Termote een keur van heiligen. Een vrij unieke verzameling. Keurig met naam
opgesteld in de verschillende hemelse orden, heiligen, Onze Lieve Vrouw
en Jezus, alias Heilig Hart e.a. titels.
Tussen de vele bekende stonden inderdaad
ook de minder bekenden (Expeditus en Co), maar ook recentere sancti, Pater Pio,
enz. Wanneer we schrijven een keur van heiligen dan hebben we bedoeld
dat de eigenaar met kennis verzameld zo konden we de beide Nicolai
onderscheiden.
Ook actie en verhaal-volle beelden hebben er hun sober en
stijlvolle plaats: de wonderbare visvangst, de vlucht naar Egypte, Vincentius
de Paul (Wikipedia naam, alias Vincentius a Paulo) en zelfs tweemaal de zeldzame en prijzige Antonius(abt,
alias met zijn zwijntje).
Wie van de boetiek houdt. Dat moet je
gezien hebben.
Graag hebben we onze medewerking verleend aan het project funerair erfgoed in Poperinge. De oude begraafplaats (wellicht oudste van Vlaanderen) in Poperinge bekend als Cherf's hommelhof is via een project gedigitaliseerd. Als tussentijdse publiciteit werd een stand van zaken gepresenteerd in de gasthuiskapel.
Naast de know how rond symboliek hebben we ook enkele erfgoedstukken uitgeleend. Het was bijzonder boeiend mee te werken omdat de begraafplaats een rijkdom aan religieus omgaan met de dood illustreert. Het is daarbij rond Allerzielen een geëigende tijd om ieder op zijn manier die ons verlaten hebben te gedenken.
De sobere tentoonstelling in de aangepaste omgeving van de gasthuiskapel biedt de kans om het fenomeen begrafenis via grafmonument en de vormgeving toe te lichten. Het blijft altijd wat pijnlijk de daar begraven gasthuiszusters letterlijk "met de voeten te treden".... Poperinge vindt het een noodzakelijk kwaad deze locatie als een tentoonstellingsruimte te gebruiken... Soit! ?