En wen nekeer naar Wemaerscappel geweest
Wie al eens naar het Frans-Vlaamse plaatsje geweest is die
herkent het wel. Met twee ervaren reisgidsen via een onvergelijkbare
toeristisch kader zeilden we veilig tot aan het hybride kerkje.
Uitzicht
De ijzerzandsteen brengt ons al onmiddellijk bij het kleine
Romaanse begin.Lieflijk droomverloren zou Stijn Streuvels ons dit Vlaams
erfgoed litterair presenteren.Aan de stenen te zien kunnen we al de bouwgeschiedenis
decoderen. Dat waren we al van de vorige retabelbezoeken gewoon. De gelovigen
van het dorp hebben gaandeweg hun cultusplaats geupdated.
Spontaan denken we op het torentje van de kerk van Watou.
Als we iets verder op afstand van op het voetpad de kerk bekijken dan zien we
hoe ze het dak hebben doorgetrokken over de zijbeuken en het kleine lieflijke
torentje tot zijn recht laten komen.
De blauwe schaliën zo horen we van onze gids hebben wel
betekenis. De oude naam van het dorp verwees naar dat blauw. Pas later werd
door de Heer van het dorp de naam gewijzigd. Hij bekostigde hun heiligdom en in
ruil werd het dorp WEMAERS - KAPPEL genoemd. Seigneur Wemaer is de bewuste
naam die de geschiedenis haalde.
Aan de zijbeuk zie dat deze beuk later is bijgebouwd. Het
raampje opzij werd gedeeltelijk gepasseerd.
Omdat we wat tijd hadden vooraf hebben we het niet kunnen
laten ons eigen chauvinisme te voldoen door het lezen van de vele Vlaamse, ja
Poperingse, namen op het kerkhof
Ook het specifieke kerkhof-erfgoed trok onze aandacht. Zo
viel ons de medaillon op voor la fille regrettée. De oudere Franse formule
voor fille bien-aimée.
Zoals je dat bij iedere toeristische uitstap hebt moet er
wel ergens een snob meelopen die te pas en te onpas fotos neemt. Deze keer
deed ik dat. Ik zag dat er naast de biechtstoel misschien een restant van een
gerestitueerd voorwerp een raderwerk. We waren niet zo onbeleefd om aan
onze gids te vragen wat het was. Wellicht een getuigeheuvel van het klokwerk
van het kerkje.
Meteen hebben we ook de verwarmingsinstallatie kunnen situeren.
Daar waren we niet voor gekomen. We lieten dus alle
opmerkingen opzij om ons te verdiepen in het wetenschappelijk verhaal van de
historische context van het meubilair.
Buiten was ons al uitgelegd dat aan de ene kant van de kerk
zich de porte du paradis bevindt. We konden vaststellen dat dit ook hier
effectief zon uitgang was. De lage toegemetselde uitgang waar nu een
calvariekruis aan hangt was eertijds de deur via dewelke de overledene de
dodenakker opging. En.. als hij goed had geleefd de hemel betrad.
Aan de andere kant was de deur via de welke de boreling ten
doop werd gedragen. Dat is in meerdere kerken nog te zien. Hier was dit niet
het geval. De historische context die vastligt in het meubilair tekent
zich af in het wijwatervat, de biechtstoel, de preekstoel, de situatie van het
altaar (richting oost en vooraan). De gelovige moest mis horen,
de priester stond vooraan en functioneerde als middelaar.
Trente
Het Concilie van Trente moest ter sprake komen. Roger
Blondeau ten spijt was voor de lieve dame de geuzenopstand begonnen in
Steenvoorde en de bisschop die de Roomse Contrareformatie stuurde was Carolus
Borromeus van Antwerpen. We dachten spontaan aan de gevelsteen in de
Ieperstraat met een afbeelding van de Carolus Boromeuskerk. Voor de trouwens
excellente gids waren de geuzen synoniem met vernielers en branden ze heel
wat kerken uit. We zouden hier wat kanttekeningen moeten bij maken, maar na
alles heeft ze een punt. Inderdaad de kerken werden door de contrareformatie
architecturaal plaatsing van het altaar en qua meubilair zeker
gestroomlijnd en geconcipieerd zoals ze er lang hebben uitgezien
Een snuggere leergierige onder ons vergeleek onmiddellijk
met wat er niet allemaal door het Vaticaanse Concilie in onze kerken
veranderde. Inderdaad een zelfde fenomeen. Het altaar kwam in het midden en de
heiligen verdwenen geruisloos - zonder beeldenstorm. Nog altijd leven en varen
wij er wel mee dat de heiligen naar beschermende depot verhuizen.
Beelden
De verering van de heiligen is zoals de Onze Lieve
Vrouwverering is wel heel vroeg begonnen, maar is slechts geleidelijk gegroeid.
In de eerste tijden van het christendom dacht men dat Christus spoedig zou
terugkeren. Men had dus geen behoefte aan tussenpersonen en de theologische
spinsels van latere datum.
In de tijd van de martelaren groeide het besef dat zon
mensen toch wel een voetje voor moesten hebben bij de Hemelse Vader. Men kon er
dus beroep op doen, enz..
De Tridentijnse tijd heeft de heiligenverering polemisch met
de visie van de nieuwgezinden onderlijnd. In de kerk van Wemaerskapppel staan
heel wat van beelden: de H. Martinus, de patroonheilige van de kerk, Paulus met
het zwaard en Petrus met de sleutels aan het hoofdaltaar
Retabels
Heel de studiereis was in het licht van de retabels. Een
retabel is een wand achter een altaar. Het bestaat uit drie delen: het
altaarpaneel, de zuilengang en de bovenste boog.
Deze retabel is een toonbeeld van barok. Barok is speels.
Barok accentueert de beweging (getorste zuilen). Barok heeft kleur. Barok is
rijk verguld. Aanvankelijk was er slechts een opgaande zuilengang. Hier zien we
al de ontwikkeling naar de zijgangen, waar Paulus (rechts) en Petrus (links)
hun plaats hebben gekregen. Een ingenieus samenspel van het licht vanuit de
sacristie door de glazen wanden tussen de zuilen in de nis helpen mee om de het
perspectief van de nis aan te vullen.
Hoofdaltaar
Het altaar is uitgegroeid tot de offertafel. Zoals in de
tijd, na de thuismaaltijden, in de vervolging het breken van het brood werd
gevierd op de graven van de martelaren, worden altaren voorzien van een
reliekenhouder. Meestal is dat een steen waarin relieken
rusten.
Dit altaar heeft de vorm van een sarcofaag. Deze
voorstelling is ook terug te vinden op de bidprentjes van de19e eeuw. De filosofie
hierachter is dat de dood, het graf van Christus, onze verrijzenis, onze
redding uit de zonde is.
Zo is Christus het Lam Gods,
dat de zonden van de wereld wegneemt.
In de periode na Trente was het accent dat door de retabel
werd benadrukt wel meer de tegenwoordigheid van Christus. In de tabernakel werd
die tegenwoordigheid geaccentueerd door de godslamp (hier niet gezien) en de
draaiende tentoonstellingstafel.
Hier is dit draaiend tonnetje in drie standen te draaien. Zeer functioneel
wellicht in de liturgische kleuren: rood (Pinksteren), enz
De afbeelding van het boek, het Lam en de zeven zegels komt
inderdaad uit het boek Apocalyps of Openbaring.
Als echte vlamingen kennen we het doek van het Lam Gods en het bloed dat
opgevangen wordt van het Lam.
Het zijaltaar links
Zoals onze gedocumenteerde gids ons in het begin duidelijk
maakte: de theologie van Trente druipt eraf in die kerkjes. Op het zijaltaar
links doorgaans een altaar voor Onze Lieve Vrouw prijkt God de Vader.
Majestueus prijkt Hij bovenaan. Hij kijkt ons toe vanuit de wolken
Notre Dame, Reine des cieux, Onze Lieve Vrouw, koningin van
hemel is haar scepter kwijt. Trouwens haar gebuur Catherina van Alexandrië is
ook de attributen kwijt. Barbara darentegen is geen enkele teken van waardigheid
kwijt. Ze heeft een opvallende spits aan de toren, die ze gewoon is mee te
dragen. De maansikkel troont bovenop de drie-ramen-toren.
Alle patroonschappen werden vernoemd. Opvallend is het feit
dat hier drie heiligen prijken die worden aanroepen voor de goede dood.
Ook hier valt de gouden biezen-barok op. Onder de
hoofdfiguren prijkt nog Jozef met de lelie. Blijkbaar wordt de Heilige Jozef in
het Noorden van Frankrijk niet direct aanzien als de patroon van de goede dood.
Onze gidse replikeerde niet op de opmerking zond de drie
patronen van de goede dood.
De gekroonde Onze Lieve Vrouw is in de barokke trant
beweeglijk en volop begeesterd. De Heilige geest zweeft boven de beeltenis.
Terloops willen meegeven dat alle vormgeving imitatie is en
uit aangepast geschilderd hout bestaat.
Restauratie
De Franse staat subsidieert voorbeeldig het restaureren en
conserveren van dit prachtig erfgoed. De nieuw vergulde retabel van het
hoofdaltaar blinkt alsof het echt goud is. Schijn bedriegt.
Dit bedrog is trouwens ook waar in de tegenovergestelde zin.
De gids vertelde van een kleurig stuk waar de restaurateur van bewees door
een eenvoudige aanraking dat het de verf was die het geheel samenhield. De
retabels zijn aan herstel toe. Het hout dat vaak is vastgemaakt met ijzeren
hulpstukken, die roesten, werd aangetast. De worm en de schimmel hebben vaker
al aardig huisgehouden in de het vermolmde hout. De assocociation des retables
du Nord heeft pionierswerk verricht door deze aftakeling aan te kaarten en toch
voor wat we daar zagen met succes.
Met nauwelijks verholen fierheid vertelt onze vrouwelijke
gidse dat de Heilige Catherina van Alexandrië een heel slimme vrouw was en
extremement belle en jolie. Vertederd dachten we - alle drie wellicht daar
mag de worm en de schimmel toch niet aankomen.
De mooie dame kreeg van de hemel te horen dat ze niet mooi
was. Moraal van het verhaal ze was innerlijk niet mooi. Als ze zich bekeerde
dan zou ze inderdaad bruid van God kunnen zijn.
In het voorbijgaan lopen we nog voor moeder Anna en de
preekstoel. Moeder Anna leert Maria de Hebreeuwse letters.
Op de preekstoel prijken de kerkvaders, de H. Ambrosius met
de bijenkorf, Augustinus en Hieronimus met de leeuw en de bijbel.
Altaar drie
Het derde altaar is duidelijk toegewijd aan de meer
populaire heiligen. Opnieuw een altaar dat naar het graf verwijst, hier
duidelijk de graflegging van Christus.
Het verhaal over de noodzaak aan restauratie komt hier
spontaan van de bezoekende ploeg. Bepaalde figuren zijn al de extremiteiten
kwijt. We kunnen het weer niet laten om de vergelijking te maken met onze
streek. Bovenaan prijkt hier de H. Antonius. De H. Antonius met zijn zwijntje,
Antonius abt of Antonius de eremijt. In ons Vlaamse land hebben we meer de
verering van Antonius met zijn kindje. Je weet wel de patroon van d everloren
voorwerpen.
De H. Blasius wijst fier met de roskam in de handen naar de
acte aan de muur. Het document geeft uitleg over de vergulde graat. Deze reliek
is zowaar een restant van het wonder dat Blasius presteerde. De patroon van de
wind en .. windjes zal hier vele mensen hebben verhoord. En wie zou het niet
hebben geloofd met zon authentieke acte aan de muur.
Sint Niklaas en Sint Elooi, de typische, ook Vlaamse
heiligen hebben hier de eeuwen getrotseerd.
IHS is het universele stempel ihsous cristos swthr Jezus
Christus Redder legt de link naar de hemel waar niet de heiligen de
belangrijkste zijn, maar wel de Vader die door de Heer Jezus, die ons naar Hem,
verwijst, en
door alle engelen en heiligen. wordt geëerd.
|