Inhoud blog
  • Bezinning bij de derde zondag van de Advent
  • WOENSDAG IN DE TWEEDE WEEK VAN DE ADVENT
  • TWEEDE ZONDAG VAN DE ADVENT
  • EEN GEDACHTE BIJ DE ADVENT
  • BIJ DE EERSTE ZONDAG VAN DE ADVENT
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Doorheen de dagen
    Ervaringen besproken
    12-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DOORDENKEN OP DONDERDAG

    WAT IK JE WENS ...

    Ik wens je moed om hartelijk te blijven,
    te midden van mensen die soms koud en hard zijn.

    Ik wens je bemoediging om in jezelf te geloven
    en ook wel eens een nederlaag
    om nooit overmoedig te worden.

    Ik wens je vreugde al de dagen van je leven
    maar ook wat pijn om die blijdschap te waarderen.

    Ik wens je troost die je droefheid mildert
    en humor die je leert te relativeren.

    Ik wens je moed
    om alle tegenslagen sereen te dragen.

    Ik wens je veel zon en ook wat storm
    die pit geven aan het leven.

    Ik wens je vrede met alle mensen
    maar ook in het diepste hoekje van je hart.

    Ik wens je een onwankelbaar vertrouwen
    om in de goedheid van het leven te geloven.

    Wat ik je nog meer kan wensen,
    is een diepe liefde die alles zinvol maakt.

    R.B. Ward

    12-04-2018 om 08:44 geschreven door Omer

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Dagboek/bedenkingen
    >> Reageer (0)
    09-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEDICHT VAN DE WEEK

    HET CARILLON

    Ik zag de mensen in de straten,
    hun armoe en hun grauw gezicht, -
    toen streek er over de gelaten
    een luisteren, een vleug van licht.

    Want boven in de klokketoren
    na ’t donker-bronzen urenslaan
    ving, over heel de stad te horen,
    de beiaardier te spelen aan.


    Valerius : - een statig zingen
    waarin de zware klok bewoog,
    doorstrooid van lichter sprankelingen,
    ‘Wij slaan het oog tot U omhoog.’


    En één tussen de naamloos velen,
    gedrongen aan de huizenkant
    stond ik te luistr’ren naar dit spelen
    dat zong van mijn geschonden land.


    Dit sprakeloze samenkomen
    en Hollands licht over de stad –
    Nooit heb ik wat ons werd ontnomen
    zo bitter, bitter liefgehad.


    (Ida Gerhardt) – Oorlogsjaar 1941

    09-04-2018 om 18:14 geschreven door Omer

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Dagboek/bedenkingen
    >> Reageer (0)
    07-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZONDAG 8 APRIL

    TWEEDE PAASZONDAG B – 8 APRIL 2018
    `DE PAASVREUGDE, OOK NA HET FEEST’

    Het is maar goed dat we regelmatig in onze kerken samenkomen, om terug te denken aan het feest van Pasen. In het gewone leven lijkt het al zo lang voorbij en – na de uitbundige vreugde van het feest - heeft alles onopgemerkt zijn gewone gangetje hernomen.
    Al vele jaren horen we, met de regelmaat van een klok de slagzin: ‘voetbal … een feest’. Maar als je de beelden ziet en de geldsommen hoort, ben je misschien geneigd om daar wel eens een vraagteken bij te plaatsen. Die andere uitspraak ‘Voetbal is oorlog’ lijkt dichter in de buurt te komen – helaas.
    Juist daarom is het goed dat vele gelovigen – jong en minder jong – blijven getuigen van waarachtige waarden en dat er, godzijdank, mensen zijn die blijven spreken van de echte, diepste vormen van vreugde en vrede, die aan ons leven een feestelijk tintje kunnen geven, ook als wij tegenslagen kennen. Kortom: laten wij God danken voor de mensen die in naam van de Verrezen Jezus van het feest blijven getuigen en feestelijk leven.

    De groep mensen die het geloof had aangenomen,
    was één van hart en één van geest.
    Geen van hen beschouwde zijn bezittingen
    als zijn persoonlijk eigendom,
    want ze hadden alles gemeenschappelijk.
    De apostelen bleven met grote kracht getuigen
    van de opstanding van de Heer Jezus,
    en God begunstigde allen rijkelijk.
    (Handelingen 4, 32-33)

    Jezus zei:
    `Omdat je Me gezien hebt,
    geloof je?’
    Gelukkig zij
    die zonder gezien te hebben
    toch tot geloof komen.'
    (Johannes 20,29)

    ‘ONS BLIJVEN GELOOF, HOOP EN LIEFDE’


    Als je alles gelooft, wat je hoort, word je vaak bedrogen … soms op pijnlijke wijze. En toch hebben de belangrijkste dingen in ons leven met geloven te maken. Een jongen en een meisje, die van elkaar houden en dromen maken over later, zeggen aan elkaar ‘ik beloof je trouw te blijven in goed en kwade dagen.’ Ik beloof het, omdat ik in je geloof, en in jou zal blijven geloven.
    In de verhalen van het evangelie moeten we onszelf zien. Soms spelen we, bij manier van spreken, de hoofdrol; in andere verhalen of op andere momenten van ons leven staan we meer aan de zijkant. Zo gebeurt het ook wel eens, misschien meer dan ons lief is, dat we Tomas zijn. We geloven … maar liefst toch zonder te overdrijven. Geen overmaat, niet in ons denken en zeker niet in ons doen.
    De kern van ons geloof is verrijzenis, opstanding, nieuw leven, volheid van leven en leven voor goed. We kunnen dat niet in detail beschrijven. Er blijft alleen geloof … méér dan onze ogen zien, onze oren horen, onze handen aanraken … Een hemel, achter de einder van deze aarde en voorbij de horizon van dit leven.
    En waarom dan dit alles geloven? Waarom daaraan vasthouden, aan datgene wat ons, zovele jaren geleden al, werd doorgegeven? Het kan niet zijn omdat wij zo door onze ouders zijn opgevoed, omdat zij het ons zo geleerd hebben. Dat is natuurlijk belangrijk, en zeker belangrijk is dat zij het ons zo voorgeleefd hebben.
    Maar tenslotte is er maar één grote reden om trouw te blijven en niet af te vallen: die mens van Nazareth van toen, die zo leefde, zo sprak, die zulke tekenen toonde, die hoop bracht aan bedroefden en verlamden, en die zo ook de dood in leven kon ombuigen. En zijn vrienden, die daarvan getuigden, zonder dat zij daar enig voordeel bij hadden. Wel integendeel, ze werden vervolgd en velen werden eeuwenlang om hun geloof op de meest geraffineerde wijzen gemarteld en ter dood gebracht.
    Bovendien: ook vandaag nog blijven er mensen, die zijn leven leiden, zijn woorden herhalen, zijn wonderen opnieuw doen. Ook vandaag nog zijn er mensen die mensen zonder hoop laten opstaan en nieuwe adem geven. Mensen, die in zijn Naam medemensen die wegkwijnen en afgestorven lijken opnieuw tot leven brengen.
    Toen herkenden ze Hem niet, de leiders, de voormannen … Herkennen wij Hem vandaag, als Hij in onze buurt, in die of die persoon, opnieuw aanwezig is en werkzaam blijft … en wellicht tegengewerkt wordt door sterke, kwade machten, die het een tijdlang lijken te halen. Geloven wij ook nu nog dat Hij blijft verrijzen? Dat Hij voorgoed tot leven is gekomen en dag aan dag tot leven blijft komen?
    ‘Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. Ons resten geloof, hoop en liefde, maar de grootste daarvan is de liefde.’ (1ste Brief aan de christenen in Korinthe, 13,12-13)

    Heer Jezus,
    Zoon van God en onze Broeder,
    Je werd verstoten en verdrukt door groten,
    die enkel uit waren op eigen macht en eigenwaan.
    Je hebt niemand veroordeeld
    noch de dood ingewenst.
    Je enige verlangen was
    vrede en vreugde,
    liefde en leven te brengen.
    Geef diezelfde kracht aan mensen,
    die geen uitzicht, geen toekomst en geen hoop zien,
    en moedeloos of opstandig worden.

    Laat ons te allen tijde mensen van hoop zijn,
    die U, de Levende, tot leven brengen.

    (vrij naar ‘Kerk en Wereld’, april 2008)







    07-04-2018 om 08:44 geschreven door Omer

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Dagboek/bedenkingen
    >> Reageer (0)
    05-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VANDAAG, 75 JAAR GELEDEN ...

    Zo was de oorlog, vandaag 75 jaar geleden … Een herinnering in deze Paastijd 

    1943

    Het Amerikaans bombardement van 5 april
    ’s middags rond half vier
    duurde nauwelijks acht minuten.

    Mijn vader was veertig jaar oud,
    ik tien jaar, drie maanden en een week.

    Twee uren wroetten wij samen
    in het puin van de gemeenteschool
    waar Greta in de zevende klas zat.

    Toen wij haar vonden
    lag zij met één hand voor haar ogen,
    ongeschonden, slechts drie blauwe vlekjes
    door de vingertoppen in haar voorhoofd gedrukt.

    Daarom was het zo moeilijk te geloven
    dat zij net zo dood was
    als al de meisjes die wij vóór haar vonden.

    Mijn vader was veertig jaar oud,
    ik even oud als hij.

    Clem Schouwenaars


    (5 april 1943: Amerikaanse vliegtuigen bombarderen de Erla-fabriek in Mortsel. De meeste bommen misten hun doelwit en vielen op de wijk Oude-God. 936 mensen kwamen om.)















    05-04-2018 om 09:17 geschreven door Omer

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Dagboek/bedenkingen
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DOORDENKEN OP DONDERDAG

    HOE LEG JE PASEN UIT AAN KINDEREN?

    Pasen uitleggen aan kinderen is niet gemakkelijk. Pasen zelf begrijpen ook niet. Maar er zijn dingen die helpen.
    ‘Ze hebben Jezus met spijkers aan een kruis vastgeplakt!’ zegt mijn kleinzoon verontwaardigd. ‘En hij was toch de liefste mens ooit!’
    ‘Hoe weet je dat?’ vraag ik voorzichtig.
    ‘We hebben daarover een boek in de klas’, legt hij me uit.
    Daar valt dus niet aan te twijfelen. Ik heb het hart niet om het verhaal nog wat bloederiger te maken, dus ik stuur het richting Pasen. ‘Daarna is Jezus opgestaan uit de dood’, zeg ik.
    Dat vindt kleinzoon een stuk minder spectaculair dan ik. In zijn sprookjes komen de geitjes, Roodkapje en zelfs haar oude oma vlotjes uit de buik van de wolf en gaan daarna gewoon verder met hun leven.
    ‘Dat heeft God gedaan’, voeg ik er nog aan toe.
    ‘Waarom?’ wil kleinzoon weten.
    ‘Omdat hij heel blij was dat Jezus zo goed had geleefd’, probeer ik.
    Kleinzoon laat het even bezinken. Ik ook. Liefde is sterker dan de dood.
    Wie leeft zoals Jezus, gaat nooit meer helemaal dood. Dat is Pasen.
    Even later somt kleinzoon alle dino’s op zijn truitje op: de T-rex, de stegosaurus, de pterodactylus. Hij vertelt erbij wie een vleeseter was en wie een planteneter en wie het in de strijd tegen wie zou halen.

    ‘Hier is nog plaats, oma’, zegt kleinzoon lief, terwijl hij met zijn hand over de plek op de bank naast hem wrijft. Ik ga dicht bij hem zitten.
    Groot en sterk zijn is een droom van mijn kleinzoon, maar het helpt niet altijd.
    Daar zijn de dino’s het bewijs van.
    Kleine en lieve gebaren zijn in de praktijk vaak veel taaier. Als dat geen hartverwarmende paasgedachte is.

    Kolet Janssen, Kerknet, zaterdag 31 maart 2018

    05-04-2018 om 09:00 geschreven door Omer

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Dagboek/bedenkingen
    >> Reageer (0)
    02-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PAASMAANDAG

    Piero della Francesca: Opstanding

    Al staat hij ook met een been in het graf,
    hij sterft niet, hij staat op: net andersom.
    Hij wordt bewust weer wakker: hij poseert
    in stilte als het leven uit de dood.

    Zo zegeviert hij zonder op te zweven
    in lichte hemelen vol heerlijkheid,
    zonder de zwier van wapp’rende gewaden;
    een boom geworteld in zijn marmeren zerk,
    een onbeweeglijke zekerheid,
    met achter hem een schemerende morgen,
    een lente aarzelend om aan te breken.

    Het is zo stil dat de soldaten slapen
    als doden, in de orde van de aarde.
    De wereld wordt het wonder niet gewaar.
    En trouwens, hij die zelf het wonder is,
    hem deert het niet, hij ziet over hen heen,
    over ons heen, als zag hij achter ons
    een and’re wereld, waar hij zich herkent
    als in een spiegel; was hij weer de spil
    van ’t zelfde landschap: komst en wederkomst,
    even betoverd, even heimelijk en aards,
    en heel het raadsel der geschiedenis
    verdonkremaand tussen de tijden in,
    alsof het al voorgoed verstorven was.

    J.W. Schulte Nordholt

    ‘Zijn leerlingen zijn ‘s nachts gekomen
    en hebben Hem heimelijk weggehaald
    terwijl wij sliepen.’
    (Matteüs 28,13)





    02-04-2018 om 09:14 geschreven door Omer

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Dagboek/bedenkingen
    >> Reageer (0)
    31-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PASEN 1 APRIL 2018

    ZONDAG 1 APRIL 2018
    PASEN

    Dit is de ochtend van de verrijzenis. Pasen, het belangrijkste feest van het jaar. Jezus leeft voorgoed, want Hij is verrezen. Het Leven overwint elke vorm van Dood, de liefde is altijd sterker dan de haat, en het Licht haalt het op alle duister, ook als de machten van het Kwaad onnoemelijk groot kunnen zijn.
    God houdt van ons – ondanks alles en doorheen alles – zoals Hij ook van Jezus hield, ondanks en doorheen zijn Lijden en Dood. Dit geeft ons hoop en ook de moed om niet op te geven.

    Zusters en Broeders,
    Als u met Christus uit de dood bent opgewekt,
    zoek dan ook wat boven is,
    waar Christus zit aan de rechterhand van God.
    Richt u op wat boven is, niet op wat aards is.
    (Brief aan de christenen in Kolosse 3,1-2)

    De vrouwen vonden de steen
    weggerold van het graf,
    gingen naar binnen,
    maar vonden er het lichaam
    van de Heer Jezus niet.
    (Lukas 24,1-2)

    EEN VERREZEN HEER …

    Zusters en Broeders,
    we vieren vandaag Pasen, zoals we al zo dikwijls gedaan hebben. De klokken zijn al dikwijls naar Rome vertrokken, en met eitjes teruggekomen. En Jezus is al zo dikwijls verrezen. Is het de moeite om dat te blijven vieren? Is het de moeite om Jezus te blijven gedenken? Ik kan alleen maar zeggen dat ik dat nodig vind en zelf ook nodig heb.
    Op eigen houtje kan ik geen leven beloven zonder leed of pijn. Ik kan ook niet beloven dat alles gauw veel beter zal gaan en dat binnenkort honger en oorlog verdwenen zullen zijn. Ik denk ook niet dat ik dat zelf nog beleven zal. Het is moeilijk om zo te leven, met dat gebrek aan hoop. Ik heb dat eeuwenoud geloof nodig, dat terugkijkt naar de Joden en naar Jezus. Want daar vind ik verhalen die over bevrijding gaan, en over leven, en over liefde. Daar vind ik ook troost en bemoediging, en hoop als tegengif voor mijn verdriet.
    Het is van groot belang te horen, dat een blinde al eens opnieuw kon zien, of dat een lamme al eens weer kon wandelen. En dat een heel volk ooit eens weggetrokken is uit de slavernij in Egypte. Die dingen blijven herhalen, is voor mij de betekenis van mijn geloof en van de christelijke traditie.
    Vandaag in het evangelie vroegen de mannen in het lege graf aan de vrouwen: ‘Waarom zoekt ge de levende onder de doden? Hij is hier niet. Hij heeft toch zelf gezegd: Ik moet overgeleverd worden aan zondige mensenhanden en aan het kruis worden geslagen, maar op de derde dag zal Ik verrijzen.’ En de vrouwen herinnerden zich zijn woorden.
    Zo is het geloof in de verrijzenis op prille en stille wijze begonnen. Met dat lege graf, die twee mannen die daar stonden en de opgeplooide doeken. Ze zijn een teken dat Jezus uit de dood werd opgewekt. Een teken van Gods liefde. In een wereld waarin de machten van het kwaad zo sterk zijn en waarin het goede soms zo machteloos is, geeft God ons een teken dat Hij aan de kant staat van wie klein is, van wie zwak is, van al wie onrecht aangedaan wordt, ook van wie ter dood gebracht wordt – in al zijn goedheid.
    De verrijzenis van Jezus is een signaal dat Gods liefde uitgaat naar de kleine mens, die lijdt, en machteloos staat tegenover elke vorm van kwaad en onrecht. Het is een teken van Gods liefde, geen overdonderend betoog, geen waterdicht bewijs, alleen maar een teken – een aanwijzing voor mensen, die God in hun hart dragen en die de taal van zijn liefde verstaan.
    Net in dit broze teken spreekt God het woord dat ik nodig heb: dat het goede méér aankan dan het kwaad, dat liefde méér vermag dan haat en dat Hij – God – sterker is dan elke vorm van doodgaan. Die hoop heb ik nodig om te leven.
    (geïnspireerd door gedachten van Dorothee Sölle en Manu Verhulst) 

          

    In deze hoop

    op een leven ná de dood

    én een leven vóór de dood …


    In deze hoop

    wens ik jullie van harte

    een zalig Paasfeest.

    Vincent van Gogh 5

    Kristus. Verlosser. Het Kruis
    vergaarde al het leed.
    Toen wierp hij weg het huis
    van zijn leed.
    Drie dagen en de schildwacht schrok.
    De kunst is groot.
    Een kruis van leed …
    dan valt het huis
    maar alles blijft.

    En telkens woont
    ’t woord onder ons
    dat ons beloont, –
    nieuw.
    De weg van de Verlosser:
    de weg van het leed:
    een hoogvlakte van geluk.

    Paul van Ostaijen









    31-03-2018 om 14:40 geschreven door Omer

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Dagboek/bedenkingen
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STILLE ZATERDAG

    Stille Zaterdag

    't Is morgen Pasen – God, maar overal is de dood;
    en zou ik dan van leven moeten spreken?
    Mijn denken blijft bij Goede Vrijdag steken,
    want daar leed Jezus onze diepste nood.

    't Is morgen Pasen – maar waar blijft de zon
    die onze ziek wereld kan genezen?
    Ik sta met Uw discipelen in angst en vrezen
    bij 't lege graf, waar 'k U niet vinden kon.

    't Is morgen Pasen – feest van het gericht
    dat U gevoerd hebt tegen dood en lijden,
    feest van voorbijgaan van de dood, feest van bevrijden;
    Heer, doe ons opstaan in Uw levenslicht!

    Nel Benschop







    31-03-2018 om 07:27 geschreven door Omer

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Dagboek/bedenkingen
    >> Reageer (0)
    30-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GOEDE VRIJDAG

    De laatste dag

    Ze grepen hem terwijl zijn vrienden sliepen
    En het verraad kuste als een vriend zijn mond.
    Rumoer was in de stad, en mannen liepen
    Met toortsen in de donkre straten rond.

    Een menigte drong op het plein: ze riepen:
    ‘Kruis hem! Kruis hem!’ – Hij, die gebonden stond
    Voor het paleis, zag in hun oogen ’t diepe
    Geheim, waarvoor hem God ter wereld zond.

    En naakt werd hij gekruisigd door soldaten,
    De vrouwen weenden en de priesters praatten,
    Er werd gedobbeld en veel wijn vermorst.

    Het voorhang scheurde, dooden werden wakker,
    Een man wierp zilver ten verdoemden akker.
    Het is volbracht! – Zijn hoofd viel aan zijn borst.

    Martinus Nijhoff

    Toen zei Jezus:
    ‘Het is volbracht’.
    Hij boog het hoofd
    en gaf de geest.
    (Johannes 19,30)

    Na deze woorden
    blies Hij over hen
    en zei:
    ‘Ontvang de Heilige Geest’
    (Johannes 20, 22)

    GOEVRIJDAG

    Het autaarkleed is afgedaan,
    het wierookvat gebluscht,
    de lichten al gestorven en
    de ratel zelve rust;
    ’t houdt alles op, de zonne schijnt
    te vragen, ongetroost,
    of morgen zij nog heffen zal
    heur aanzicht in den oost.

    Guido Gezelle









    30-03-2018 om 07:39 geschreven door Omer

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Dagboek/bedenkingen
    >> Reageer (0)
    29-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WITTE DONDERDAG

    BEZINNING BIJ WITTE DONDERDAG

    ‘Ik weet niet wie – of wat – de vraag stelde.
    Ik weet niet wanneer zij gesteld werd.
    Ik herinner me niet dat ik antwoordde.
    Maar eens zei ik ja tegen iemand – of iets.

    Vanaf dat moment heb ik de zekerheid dat het leven zinvol is
    en dat mijn leven, in onderwerping, een doel heeft.

    Vanaf dat moment heb ik geweten wat het wil zeggen
    ‘niet om te zien’,
    of ‘zich niet te bekommeren om de dag van morgen’.

    Aan de Ariadnedraad van dit antwoord
    voortgeleid door het labyrint van het leven,
    bereikte ik een tijd en een plaats waarop ik besefte
    dat deze weg naar een triomf voert die ondergang is,
    dat de prijs die je ontvang
    voor de inzet van je eigen leven smaad is,
    en dat de diepte van de vernedering
    de enige verheffing is
    die voor de mens mogelijk is.
    Daarna had het woord ‘moed’ voor mij zijn zin verloren,
    omdat niets me meer ontnomen kon worden.

    Verder op de weg leerde ik
    stap voor stap, woord voor woord,
    dat achter iedere zin van de held van het evangelie
    een mens staat en de ervaring van een mens.
    Ook achter het gebed dat de kelk hem mocht voorbijgaan,
    en achter de belofte om hem te ledigen.
    Ook achter ieder woord op het kruis.’

    (Dag Hammarskjöld: ‘Merkstenen’)

    In de nacht
    waarin de Heer Jezus werd uitgeleverd
    nam Hij een brood,
    sprak het dankgebed uit,
    brak het brood en zei:
    ‘Dit is mijn lichaam voor jullie.’
    (1 Korintiërs 11,23)

    Hij die de gestalte van God had,
    hield zijn gelijkheid aan God niet vast,
    maar deed er afstand van.
    Hij nam de gestalte aan van een slaaf
    en werd gelijk aan een mens.
    En als mens verschenen,
    heeft Hij zich vernederd
    en werd gehoorzaam tot in de dood
    – de dood aan het kruis.
    (Brief aan de christenen in Filippi 2,6-8)





    29-03-2018 om 09:03 geschreven door Omer

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Dagboek/bedenkingen
    >> Reageer (0)
    28-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WOENSDAG IN DE GOEDE WEEK

    Onschuldig bloed

         

    Daar staan ze en ze schreeuwen schor en luid
    en houden aan: die leugenaar moet dood,
    ontkleed hem, sla hem naakt tot op zijn huid
    met spijkers door zijn handen aan een kruis,
    Barabbas vrij! Wij eisen Jezus’ bloed. 

                    

    Terwijl het volk eist marteling en spot
    gaat naar het godshuis met zijn zilverloon
    angstig en schuw een man, Judas Iskariot.
    Van ver klinkt in zijn oren het gehoon

              

    en van dichtbij een stem die zegt: Judas, verraad
    jij Jezus met een kus, verraad jij met een groet?
    Judas. De wroeging overmant in hem de haat
    en breekt uit in een schreeuw: Het is onschuldig bloed!

                    

    Jaap Zijlstra

    Terwijl ze aanlagen voor de maaltijd, zei Jezus:
    ‘Ik verzeker jullie:
    een van jullie, die met mij eet,
    zal mij uitleveren.’
    Ze werden bedroefd
    (Marcus 14,18.19)

    Verraden worden
    door een van je beste vrienden...
    een die met jou de tafel deelt...
    kan ik mij inleven in de pijn die dat doet?
    (Ignatiaans bidden, vastenretraite 2017)

    28-03-2018 om 08:23 geschreven door Omer

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Dagboek/bedenkingen
    >> Reageer (0)
    27-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DINSDAG IN DE GOEDE WEEK

    Petrus

               

    Hij stond wreed voor den rechterstoel gebonden,
    En zij verweten mij zijn vriend te zijn
    En lasterden, wat heilig is en rein,
    Als laagheid en afschuwelijke zonden.
                          

    'k Zag, hoe zij Hem bespotten en verwondden.
    Hij leed geduldig smaad en vuige pijn,
    Ik vreesde hunner oogen valsche schijn
    En dat ze als Hem mij martelden en schonden.

                    

    Zij vroegen huichelend: gij hebt Hem lief?
    Eer Hij naar mij zijn teedere oogen hief,
    Had ik mij vloekend van Hem afgescheiden.

                        

    Toen stiet de haan zijn schellen morgenkreet.
    'k Voelde mijn hart, dat borst van bitter leed.
    'k Voelde mijn oogen, hoe ze brandend schreiden.

    Willem de Mérode

    Jezus sprak tot Petrus :

    ‘Jij je leven voor mij geven?

    Waarachtig, Ik verzeker je:

    nog voor de haan kraait

    zul jij mij driemaal verloochenen.'

    (Johannes 13,38)

     Wat raakt mij in het feit dat vriendschap,

    verbondenheid met Jezus

    blijkbaar de mogelijkheid niet uitsluit

    dat je Hem verraadt?

    Hoe kan het zover komen?

    (Ignatiaans bidden, vastenretraite 2018)





    27-03-2018 om 08:54 geschreven door Omer

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Dagboek/bedenkingen
    >> Reageer (0)
    26-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEDICHT VAN DE WEEK

    De rijke jongeling 2

          

    Ik zou zo graag geloven dat hij later
    naar hem teruggekeerd is: in die nacht
    dat Jezus in de tuin werd opgebracht.
    Een jonge man wilde hem volgen, staat er.

    Dat hij toen echt alles had weggegeven.
    Want hij ging enkel in een linnen doek
    om zijn lichaam naar de meester op zoek.
    Het was zijn schuld niet dat ze hem verdreven.

    Het laatste wat hij had viel hun in handen.
    Naakt sloeg hij op de vlucht. Verder dan daar
    kon hij niet volgen. Als een bedelaar.
    Ik zie de tranen in zijn ogen branden
    terwijl hij rent, tussen de struiken door:
    En sinds die nacht ontbreekt van hem elk spoor.

    Michel van der Plas

    26-03-2018 om 18:25 geschreven door Omer

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Dagboek/bedenkingen
    >> Reageer (0)
    24-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZONDAG 25 MAART

    PALMZONDAG – 25 MAART 2018

    HEER JEZUS, HET VOLK JUICHTE MET PALMEN 

     

    PALMWIJDING

    God wij nemen deze palm in de hand

    als een teken van hulde aan Christus,

    de vorst van de vrede. 

    Door dit gebaar willen we ook aangeven

    dat we bereid zijn om zijn weg te gaan

    met volharding en vertrouwen.

    Vandaag vieren wij dat Hij,

    die wij als koning vereren,

    zich niet wilde vastklampen aan macht en praal.

    Hij is door mensen vernederd,

    tot de dood aan een kruis. 

    Zo volbracht Hij – ten einde toe –

    wat Hij altijd gezegd had:

    wie groot wil zijn, moet dienaar worden,

    en zijn leven geven aan anderen.

     

    Jij, kleine palmtakje,

    Je kost helemaal niets,

    En toch beteken jij zoveel.

          
    Jij spreekt van Jezus

    op weg naar zijn lijden.

     

    Jij vertelt van Noach en de duif

    boven het eindeloze water

    met een takje in haar bek,

    teken dat de redding nabij was.

                     
    Met jou in de hand zien we

    de vreugde van Witte Donderdag,

    de droefheid van Goede Vrijdag,

    en de rouw van Stille Zaterdag.

     

    Als ik jou vasthoud

    draag ik Hoop in mijn handen.

    Jij kijkt naar Pasen,

    ons nu al gegeven.

         
    Gezegend ben je.

     

    (bron onbekend)







    24-03-2018 om 11:11 geschreven door Omer

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Dagboek/bedenkingen
    >> Reageer (0)
    22-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DOORDENKEN OP DONDERDAG

    ‘Op de weg van het Evangelie ben je geroepen

    de minste te zijn en niet te heersen,

    de lasten van anderen te dragen en geen lasten op te leggen,

    vrijheid te schenken in plaats van vrijheid te nemen,

    arm te worden om anderen rijk te maken,

    het kruis op je te nemen om anderen vreugde te verschaffen,

    te sterven opdat de anderen leven.

     

    Dat is het geheim van het Evangelie

    waarover je verder slechts kunt zwijgen.

    Het wordt pas waar en waarachtig als je het doet’

    ‘Regel voor een nieuwe broeder’

     

    (Bron: Ignatiaans bidden, vastenretraite 2017, Citaten Week 5)

    22-03-2018 om 11:48 geschreven door Omer

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Dagboek/bedenkingen
    >> Reageer (0)
    20-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEDICHT VAN DE WEEK

    Een witte ochtend, eerste dooi 

    de lucht wit-grijs, egaal gespreid 

    en aan de lange horizon 

    welt nu een witte zon.

             

    Geen wind, beweging of geluid. 

    Er botten waterdruppels uit; 

    aan iedre tak en iedre struik 

    zijn knoppen licht.

            

    Een hartstochtsloze en totale aanwezigheid 

    maakt zich nu kenbaar en het is 

    of in een diepe adempauze van de tijd, 

    dichtbij, een pasgeboren kind 

    zich stil, volmaakt en ademend bevindt.

              

    M. Vasalis





    20-03-2018 om 08:09 geschreven door Omer

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Dagboek/bedenkingen
    >> Reageer (0)
    17-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZONDAG 18 MAART

    5de VASTENZONDAG B – 18 MAART 2018 

    IN DE LEERSCHOOL VAN HET LIJDEN 

     

    De voorbije weken stond het kruis van Jezus voorop, en evenzeer ‘de kruisgang door de tijden’, van zovele mensen, die zijn weg gaan.

    Dit kruis van Christus is onmiskenbaar ‘het grote mysterie van ons geloof’. Paulus spreekt hier terecht van een dwaasheid in het oog van de mensen, maar voor wie gelooft is juist dit kruis ‘Gods Kracht en Gods Wijsheid.’

    Goede Vrijdag komt nu heel dichtbij, deze eucharistie spreekt dan ook eens te meer over die samenhang van kruis en verlossing, die samenhang van leed en leven. Onlosmakelijk zijn beide met elkaar verbonden, ook al gaat dit alle verstand te boven.

     

    Hoewel Hij Gods Zoon was,

    heeft Hij in de leerschool van het lijden

    gehoorzaamheid geleerd.

    (Brief aan de Joodse Christenen 5,6)

                 

    Kort voor Hij ter dood gebracht werd, zei Jezus:

    Als een graankorrel niet in de aarde valt,

    blijft het één graankorrel,

    maar wanneer hij sterft, draagt hij veel vrucht.

    Wie zich aan zijn leven vastklampt, verliest het; 

    maar wie zijn leven prijsgeeft in deze wereld,

    zal het behouden voor het eeuwige leven. 

    Wie Mij wil dienen, zal Mij moeten volgen, 

    en waar Ik ben, daar zal ook mijn dienaar zijn. 

    Wie Mij dient, zal erkenning vinden bij de Vader. 

    Nu het zover is, is mijn ziel ontsteld.

    Zal Ik dan zeggen:

    `Vader, red Mij uit dit uur'?

    Nee, want juist daarom ben Ik gekomen:

    met het oog op dit uur.

     (Johannes 12,24-27)

     

    'GEHOORZAAM IN HET LIJDEN'

     

    ‘Christus heeft tijdens zijn leven op aarde, onder tranen en met luide stem, gesmeekt en gebeden, en zo heeft hij gehoorzaamheid geleerd’. De woorden van de eerste lezing klinken weer bijzonder hard. Maar Jezus’ eigen woorden in de hof van Olijven, tijdens het verhaal van zijn lijden, spreken eenzelfde taal: ‘Vader, red mij uit dit uur. En als het mogelijk is, laat deze kelk voorbijgaan. Doch niet mijn wil, maar uw wil geschiede’. Bovendien: zoals we in het evangelie van vandaag lezen, sprak Jezus reeds enkele dagen voor zijn uitlevering vrijwel letterlijk dezelfde woorden: Zal Ik dan zeggen: `Vader, red Mij uit dit uur'? Nee, want juist daarom ben Ik gekomen: met het oog op dit uur.

    Kruis, gehoorzaamheid en redding behoren – in hun onderlinge samenhang – tot de diepste kern van Jezus’ leven, en dus ook van ons geloof. Maar eens te meer moeten wij beklemtonen: dit lijden wordt niet om zichzelf geprezen, en Jezus’ gehoorzaamheid is geen slaafs naleven van zinloze regeltjes, zoals wij ons nog voorbeelden herinneren uit verhalen van vroeger. Zijn lijden sluit aan bij zijn diepste roeping, waarvoor Hij in de wereld gekomen is: ‘de mensen vrij maken, van zonde en van alle kwaad dat uit die zonde voortkomt’. Doorheen dit lijden toont Hij ons een weg ten leven en voert Hij ons weg uit duisternis en dood. Langs de weg van dit lijden opent Hij voor ons de toegang tot een waarachtig leven van een diepe, volkomen vreugde.

    Ook de gelovige koestert het lijden niet om zichzelf, maar opdat de medemens – doorheen dit pad van leed en pijn – menswaardiger zou kunnen leven. Wie zijn leven afstemt op de weg, die Jezus ging, aanvaardt het om eigen voordeel en belang op te geven, hopende om zo het leven van zijn lijdende medemens draaglijker te maken … want zo heeft Jezus voorgedaan. Zo zijn kruisweg en redding onlosmakelijk verbonden.

    En dan is er die gehoorzaamheid, zo dikwijls misbruikt om mensen klein te houden of te onderdrukken. De gehoorzaamheid die Jezus voorleeft is een gehoorzaamheid aan God zelf. Wij moeten inderdaad afstand doen van eigen willetjes en grilletjes, om een hoger goed te dienen, een doel dat groter is dan ons eigen persoontje: een aarde, waarvan we niet alleen bij de schepping kunnen zeggen: ‘en God zag dat het goed was’, maar een aarde, die ons ook nu nog laat jubelen: ‘en God ziet dat het goed is’, de voltooiing van zijn Rijk, een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar Hij daadwerkelijk en zichtbaar woont tussen de mensen.

    Daar staan wij nog ver van af … en we zullen nog heel wat  gehoorzaamheid moeten opsteken in de leerschool van het lijden. Opnieuw denken we dan aan die profetische woorden uit het Oude Testament: ‘Beide houd ik u voor: dood en leven. Kies dan het leven’.

    Kies dan het leven … dat kan alleen maar door de onthechting van de graankorrel en door lijden, dat leven geeft. Kies dan het leven … dat vraagt ook gehoorzaamheid aan Gods mensgeworden Woord en aan zijn visioen over deze aarde en al wat er woont.

     

    Het uur is gekomen

     

    Nu is het uur gekomen

    van zijn ontsteltenis:

    dat al zijn mensendromen

    hem worden afgenomen

    en dienen doodgaan is.

      

    Nu zal hij moeten lijden,

    om ons van alle schuld

    en schande te bevrijden.

    Nu worden onze tijden

    door eeuwigheid gevuld.

       

    Nu zal hij moeten sterven,

    graankorrel in de grond.

    Bloed zal de aarde verven,

    maar wij, wij zullen erven

    van elke diepe wond.

        

    Nu wordt het kwaad verdreven,

    nu wordt ons arm bestaan

    hoog op het kruis geheven

    en deelt het in een leven

    dat nooit meer zal vergaan.

      

    Michel van der Plas

    ---

    Hoe kunnen wij

    bij de opbouw van de mensenfamilie

    voorbijgaan aan het feit

     

    dat zovele volkeren

    de gestalte aannemen van

    ‘de lijdende Dienaar Jezus’:

     

    veracht, verguisd,

    volkeren, voor wie men de ogen sluit,

    zij, die eigenlijk onze ziekten dragen.

     

    Broeder Roger van Taizé









    17-03-2018 om 09:00 geschreven door Omer

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Dagboek/bedenkingen
    >> Reageer (0)
    14-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DOORDENKEN OP DONDERDAG

    JEZUS,

    TEKEN VAN GODS LIEFDE

     

    God is liefde. Pure scheppende, zichzelf gevende liefde. Hij is niets anders. Hij kan niets anders zijn. Zijn scheppende liefde zoekt zijn schepsel, zijn liefde zoekt de mens. De Ene en Eeuwige zoekt de mens die leeft in tijd en ruimte. Hij daalt af naar de mens, ‘ontledigt’ zich, komt binnen in tijd en ruimte, wordt mens. Hij komt binnen in de lange evolutie van de materie en van het leven, komt binnen in onze menselijke geschiedenis, en deelt ons sterfelijk menselijk bestaan, ons leven en onze dood.

    In de mens Jezus van Nazareth wordt God zichtbaar onder ons. Hij is de Christus, de Gezalfde. De mens van en in Gods liefde. In Hem zien wij wat goddelijke liefde doet. In Hem zien wij wie wij zijn en kunnen zijn, en beginnen wij te vermoeden wie God is en wie God wil zijn.

    De mens Jezus van Nazareth, de Verrezen Gekruisigde, de Zoon van de Vader, is de kern en het hart van ons christen-zijn. Het hart van het christen-zijn is geen leer, geen morele wet hoe hoogstaand ook, maar Iemand, een Persoon, de Levende. Ons geloven is geen kennis maar ontmoeting; ons geloven is geen weten maar vertrouwen; ons geloven is uiteindelijk dankbare overgave in liefde en vertrouwen.

    Daarom luisteren we altijd weer opnieuw naar de ‘evangelies’ van en over Hem, naar Paulus (zijn brieven zijn de oudste geschreven getuigenissen over Hem, ouder dan de vier evangelies), en naar andere brieven die over Hem getuigen. Zij zijn de toegang tot onze ontmoeting met Hem als de Levende, nu. Zij zijn en blijven de nooit opdrogende bron van zijn genade, altijd weer opnieuw.

    (Bron: Ignatiaans bidden, vastenretraite 2017, Geloofsimpuls 4)









    14-03-2018 om 15:51 geschreven door Omer

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Dagboek/bedenkingen
    >> Reageer (0)
    12-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEDICHT VAN DE WEEK

    BERICHT AAN DE REIZIGERS

     

    Bestijg den trein nooit zonder uw valies met dromen
    dan vindt ge in elke stad behoorlijk onderkomen.

     

    Zit rustig en geduldig naast het open raam:
    gij zijt een reiziger en niemand kent uw naam.

     

    Zoek in 't verleden weer uw frisse kinderogen,
    kijk nonchalant en scherp, dromerig en opgetogen.

     

    Al wat ge groeien ziet op 't zwarte voorjaarsland,
    wees overtuigd: het werd alleen voor u geplant.

     

    Laat handelsreizigers over de filmcensuur
    hun woordje zeggen: God glimlacht en kiest zijn uur.

     

    Groet minzaam de stationschefs achter hun groen hekken,
    want zonder hun signaal zou nooit één trein vertrekken.

     

    En als de trein niet voort wil, zeer ten detrimente
    van uwe lust en hoop en zuur betaalde centen,

     

    blijf kalm en open uw valies; put uit zijn voorraad
    en ge ondervindt dat nooit een enkel uur te loor gaat

     

    En arriveert de trein in een vreemdsoortig oord,
    waarvan ge in uw bestaan de naam nooit hebt gehoord,

     

    dan is het doel bereikt, dan leert gij eerst wat reizen
    betekent voor de dolaards en de ware wijzen...

     

    Wees vooral niet verbaasd dat, langs gewone bomen,
    een doodgewone trein u voert naar 't hart van Rome.

         
    Jan van Nijlen







    12-03-2018 om 16:23 geschreven door Omer

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Dagboek/bedenkingen
    >> Reageer (0)
    10-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZONDAG 11 MAART

    4de VASTENZONDAG B – 11 MAART 2018

    ‘ZOZEER HEEFT GOD DE WERELD LIEFGEHAD’

    ‘Gods ​liefde​ voor de mensen was zo groot, dat hij zijn enige Zoon gegeven heeft. En ieder die in hem gelooft, zal niet sterven, maar voor eeuwig leven.’ Die boodschap van liefde en leven krijgen we straks in het evangelie. Aan onszelf overgelaten staan wij ten dode opgeschreven, maar Hij schenkt ons leven: zijn weg ten leven tilt ons boven elke dood uit.

    In vele kerken hangt er vooraan een levensgroot beeld van de kruisigde Jezus. Het is goed om af en toe eens alleen – in alle stilte en buiten elke viering om – een kerk binnen te lopen en minutenlang biddend naar dit kruis te kijken. Zulk een langdurig mediterend kijken ontroert ons ten zeerste … en dat heeft niets met kunst of esthetica te maken.  

    Wat ons ontroert in dit beeld is deze overweging:

    Jezus, verworpen, gefolterd,

    als een boosdoener door mensen gekruisigd

    omwille van ons

    uit uiterste liefde voor ons

    Deze afzichtelijke, verworpen Gekruisigde is het grote mysterie, de diepste kern van ons geloof.

    ‘HIJ schenkt ons LEVEN’:

    door deze Liefde tot het uiterste,

    door zijn Lichaam – omwille van ons – gegeven en gebroken!

     

    Omdat God zo barmhartig is,

    omdat de liefde die hij voor ons heeft opgevat zo groot is,

    heeft hij ons, die dood waren door onze zonden,

    samen met Christus levend gemaakt.

    Ook u bent nu door zijn genade gered.

    (‘Brief aan de christenen van Efese 2,4-5)

     

    Zozeer immers heeft God de mensen liefgehad 

    dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, 

    opdat alwie in Hem gelooft niet verloren zal gaan 

    maar eeuwig leven zal hebben.

    God heeft zijn Zoon immers niet naar de wereld gezonden

    om de wereld te oordelen, 

    maar opdat de wereld door Hem zou worden gered.

    (Johannes 3,16-17)

     

    ‘Hij schenkt ons Leven’

     

    In het geheim komt Nicodemus op een nacht bij Jezus, in een zoektocht naar licht en leven. Hij vindt dat licht en dat leven ook bij Jezus. Maar dat gebeurt niet hals over kop of overhaast, als een donderslag bij heldere hemel. Het is een heel menselijk proces, dat tijd vraagt. Nicodemus, een mens als wij, voelt de weerstand om zijn gewone pad te verlaten en aarzelt om de sprong te wagen. Hij kan het allemaal zo moeilijk geloven omdat het zo anders is dan wat hij altijd gedacht had, zo anders ook dan wat normaal lijkt. Hij aarzelt dan ook om zich toe te vertrouwen aan die Jezus, die gekruisigd zal worden – een weg ten dode in de ogen van de weldenkende mens.

    Het kruis, dat leidt tot een nieuwe geboorte, dát is hét mysterie van de God die Leven geeft! Niemand heeft ooit God gezien, maar de Zoon heeft Hem doen kennen. Wat wij ten diepste van God weten, leren we in het lijden en de dood van Jezus. Daarin geeft Jezus zichzelf totaal en geeft de Vader zijn Zoon. Want Jezus lijdt tijdens zijn kruisgang en op zijn kruis. En de Vader lijdt mee als Hij zijn Zoon zó ziet. Vader en Zoon lijken totaal uiteengerukt: ‘Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten’. Maar zij zijn volkomen één: in hun gegevenheid, in hun gebrokenheid voor de mens, in hun Liefde, die zich heel en al schenkt. Ook, bovenal en alleen dan wanneer het lijden in zijn talloze vormen zo overweldigend en verpletterend aanwezig is.

    Hoe kunnen wij geloven dat God leven geeft doorheen die weg van onnoemelijk lijden en dood? Hoe kunnen wij geloven dat God leven geeft, wanneer lijden en dood ook nu zo overdonderend aanwezig blijven? Hoe kunnen wij geloven dat God leven geeft? Met zoveel onrecht, oorlog en persoonlijke miserie? Waarom zoveel bloed en tranen? En bovenal: waarom vinden wij geen antwoord of afdoende verklaring voor al dit lijden? Waarom begrijpen wij niet dat het zo alomtegenwoordig aanwezig is en zoveel mensen treft, die beter verdienen? Waarom begrijpen wij niet dat het zoveel onschuldigen verminkt en doodmept? Waarom geen antwoord, waarom geen verklaring?

    Er is maar één antwoord hierop en dit is door en door paradoxaal. Wij begrijpen dit immense, meer dan levensgrote leed niet, wij vinden geen antwoord op onze vraag naar een waarom of een verklaring, omdat er geen antwoord of verklaring is. Omdat we niet mogen zeggen dat God dit lijden veroorzaakt of wil. Maar de Gekruisigde leert ons hoe wij MET dit lijden toch kunnen leven? En dat kan enkel: door in Hem te geloven zoals Hij was: verworpen, gemarteld, gekruisigd, verrezen. Zo was zijn Liefde. En alleen die oneindige Liefde laat toe om met het lijden toch te leven. Lijden wordt leefbaar omdat ook Jezus – Gods eigen Zoon en zelf God – diezelfde weg gegaan is van Lijden naar Leven. Omdat Hij wilde tonen dat Hij MEDE LIJDT en MEDE LEEFT en doorheen alle lijden tot leven kwam en blijft komen. 

    Beter dan het evangelie kunnen wij het niet zeggen: ‘God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat ieder die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om te oordelen, maar om die wereld door hem te redden.’

    Moge dit geloof ons – over alle twijfels heen – geschonken zijn!

     

    ZOZEER HEEFT GOD DE WERELD LIEFGEHAD

     

    Zozeer heeft God de wereld liefgehad,

    zozeer is Hij zijn schepping trouw gebleven,

    in lief en leed, bij nacht en ontij, dat

    Hij ons zijn eigen zoon heeft weggegeven:

                       

    zijn enige, die mens geworden is,

    hier, onder ons geboren en getogen,

    in onze schamele geschiedenis

    het teken van zijn goddelijk meedogen;

                           

    opdat wij niet verloren zouden gaan,

    maar, naar de hoge hemel opgeheven,

    gelovend in het eeuwige bestaan,

    van nu af aan gelukkig zouden leven.

                                     

    Jezus die dit gezegd heeft, woord voor woord,

    tegen een vriend, in nood tot u gekomen,

    laat deze troost, o broeder die ons hoort,

    als balsem over onze zielen stromen.

                               

    Michel van der Plas

     











    10-03-2018 om 09:02 geschreven door Omer

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Dagboek/bedenkingen
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 20/12-26/12 2021
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 28/11-04/12 -0001

    Blog als favoriet !

    Categorieën
  • Dagboek/bedenkingen (1617)


  • Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!