3de vastenzondag
B 11 maart 2012xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De wijsheid van het
Kruis
Paulus
spreekt vandaag over de ongewone wijsheid van God: die wijsheid van God is
inderdaad de dwaasheid van het Kruis.
In het
evangelie de uitdrijving van de kooplieden uit de tempel in dat evangelie
toont Jezus, metterdaad, hoezeer deze wijsheid van God MOET botsen met de
berekening en de leugen van deze wereld, de berekening en de leugen, die ook
ons hart kunnen beheersen.
Uit de eerste brief van Paulus aan de christenen in Korinte
Zusters en broeders, de Joden vragen om
wonderen en de Grieken zoeken wijsheid, maar wij verkondigen een gekruisigde
Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas.
Maar voor wie geroepen zijn, zowel Joden als
Grieken, is Christus Gods kracht en Gods wijsheid, want het dwaze van God is
wijzer dan mensen, en het zwakke van God is sterker dan mensen.
(1 Korintiërs 1,22-25)
Gods Wijsheid: de
dwaasheid van het Kruis.
1 Korintiërs 1,22-25
Een gekruisigde
Christus, een dwaasheid in het oog van de mensen, is Gods kracht en Gods
wijsheid. De woorden van Paulus zijn schokkend. En toch: als Jezus de gids voor
ons leven wordt, wacht ook ons een heel persoonlijke kruisweg. De weg van Jezus
is de weg van het kruis. Bij zowat alle heiligen vinden we sporen daarvan in
hun leven. Jezus had dat trouwens voorspeld: net als Hij zelf, zullen ook zijn
vrienden te lijden hebben en gekruisigd worden, als ze Hem op zijn weg volgen.
Soms zien we
uitwassen: mensen, die zichzelf pijn doen, een kruis opleggen, uit een verkeerd
begrepen boete of versterving. Jezus echter zocht het kruis niet om zichzelf. Zijn
kruis vloeide voort uit zijn diepste roeping of keuze.
De roeping en de keuze om de mens te verlossen en
de zonde weg te nemen uit deze wereld. Hij is immers het Lam Gods, dat de zonde
wegneemt uit de wereld. Daarom is zijn diepste keuze een keuze tegen kwaad en
onrecht, een keuze tegen de goddeloze wanorde die deze wereld regeert.
Dat lijken harde
woorden, maar zelf spreekt Jezus veel scherper: Jullie weten dat heersers met
ijzeren vuist regeren, mensen onderdrukken en hun macht misbruiken. Zo mag het bij jullie niet zijn. De Mensenzoon is
immers gekomen om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen.
De keuze van
Jezus gaat regelrecht in tegen de wijsheid van deze wereld: Hij koos, tot in de
dood, voor hen die door de machten van zijn tijd en van altijd, verschopt
werden, uitgesloten, als uitschot beschouwd. Hij koos voor hen, die niet
verwaand en trots waren, maar die zich klein en arm wisten.
Wie deze diepste
keuze van Jezus volgt zal het kruis niet moeten zoeken op een kunstmatige
wijze. Wie voor kleinen en armen kiest, botst vanzelf wel met rijken en
machtigen, die hem, net als Jezus zullen kruisigen, omdat hij opkomt voor
gerechtigheid, mildheid en mededogen. In de wereld en in de eigen omgeving.
God,
wij stoppen onze
tranen weg,
al willen wij wel huilen
om dood en pijn,
om het venijn
van mensen die hardvochtig zijn.
Wij willen ons verschuilen.
Wij stoppen onze
tranen weg,
verbergen onze builen.
Maar ons verdriet
ontgaat je niet.
Jij bent het
die onze tranen ziet
en met ons mee wil huilen.
(Bron: Dagboekje
kring 12)
|