In deze drukke tijden is het moeilijk om de tijd te nemen om zich de werkelijke vragen te stellen. WAAROM kan je een pizza vlugger bij U thuis hebben dan een ziekenwagen ? WAAROM is er een parkeerplaats voor gehandicapten voor een schaatsbaan ? WAAROM bestellen mensen een Double Cheesburger, een grote friet en een Cola light ? WAAROM kopen we hot dog worstjes in een doos van 10 en de broodjes in een pak van 8 ?
Bovendien heb je je nooit afgevraagd: WAAROM vrouwen geen mascara kunnen aanbrengen met gesloten mond ? WAAROM het woord 'afkorting' zo lang is ?
WAAROM je om WINDOWS te sluiten op de startknop moet drukken ? WAAROM citroensap kunstmatige smaakstoffen bevat en het product voor de afwasmachine gemaakt is met echte citroenen ? WAAROM er geen kattenvoeding bestaat met muis-smaak ? WAAROM voeding voor honden nieuw is met verbeterde smaak : wie heeft dit getest ? WAAROM ze de naalden voor euthanasie steriliseren ? U kent zeker wel de onverwoestbare zwarte dozen in vliegtuigen : WAAROM maken ze het vliegtuig niet van dit materiaal ? Als vliegen zo veilig is
WAAROM noemt men de aankomsthal op het vliegveld dan 'Terminal' En verder : . WAAROM drukken we harder op de toetsen van de afstandsbediening als de batterijen bijna leeg zijn ? WAAROM wassen we onze badhanddoeken, zijn we niet veronderstelt schoon te zijn als we ons ermee afdrogen ? WAAROM dragen Kamikaze piloten een helm ? Hoe heeft men de panelen 'VERBODEN OP HET GRASVELD TE LOPEN' in het midden van het grasveld kunnen zetten ? WAAROM vinden analfabeten het leuk om lettertjes in de soep te hebben ? Toen de mens ontdekt heeft dat de koe melk geeft, waar was hij dan eigenlijk naar op zoek ? Als een woord verkeerd geschreven staat in het woordenboek, hoe weet men dat? WAAROM heeft die oen van een Noach die twee muggen niet doodgemept ? Krijgen de arbeiders bij Lipton ook een koffiepauze ? WAAROM krimpen schapen niet als het regent ? Ik koop een nieuwe boomerang, hoe raak ik de oude kwijt. WAAROM hebben etablissementen die 24 u op 24 open zijn sloten ?
Beelden van de lege trein was in elk geval op de Nederlandse TV te zien. Bij Knack zullen ze de scherpe pen & de bijtende humor van Koen Meulenaere wel missen. Nadat hij door het blad werd buiten ge-werkt, vond Meulenaere onderdak bij “De Tijd”. In zijn gekende stijl hakt hij nog eens stevig in op Johan Vande Lanotte (SP.a), de “rodeKeizer van Oostende”. Aanleiding is een goed bewaard geheim: “Wij wisten dat niet, maar er rijdt elke dag een Thalys hogesnelheids-trein uit Oostende naar Parijs & terug. En die vervoert, hou u goed vast, gemiddeld drie passagiers per dag. Drie!En dat in een trein waarin plaats is voor vierhonderd reizigers: a.u.b. Dure grap, niet? Bovendien is er in beide Vlaanders géén hst-spoor, dus die Thalys rijdt met de snelheid van een boemel tot in Brussel, "& er mag niemand met een binnenlandse bestemming opstappen... Dat grapje kost de spoorwegen meer dan twee miljoen euro per jaar. Verder schrijft Meulenaere nog: “Toen een tijdje geleden in de top van de NMBS werd voorgesteld die waanzinnige trein te schrappen & de miljoenen euro’s die dat zou vrijmaken te investeren in een betere verbin-ding met Nederland, ging iedereen met een gram verstand onder zijn schedeldak akkoord. Tot één dag later die beslissing door één vicepremier werd tegengehouden! Zoek de dader!!!”En dan begint Meulenaere aan een leuk potje Cluedo; de zoektocht naar de dader. Een vicepremier? O.K., dat verkleint het aantal ver-dachten. Er zijn er zes: dubbel zoveel als de passagiers op die Thalys: Didier Reynders, Joëlle Milquet, Laurette Onkelinx, Pieter De Crem, Alexander De Croo & Johan Vande Lanotte. Wie van deze zes durft de schrapping van een lege trein naar een boerenhol aan zee af te blokken? Uw “kaaiman” (= het pseudoniem van Meulenaere) heeft al wat speurwerk verricht: het is zeker niet Didier Reynders & ook niet Joëlle Milquet, noch Laurette Onkelinx, Pieter De Crem of Alexander De Croo. Maar wie dan wel? In een normaal land zou zo’n schandaal – “het zoveelste schandaal met die bandiet van de kust” – tot het ontslag van de minister leiden. Maar niet in België!!! Twee miljoen voor een lege trein: zouden ze er met dat geld niet beter voor zorgen dat de treinen voortaan op tijd zouden vertrekken & aankomen?
Niettegenstaande de regering in geldnood zit, blijven de verspillingen maar duren.
Elke ochtend vertrekt in Oostende een bijna lege Thalystrein richting Parijs. De zogenaamde "spookthalys" maakt al jaren verlies omdat bijna niemand opstapt, voordat de trein in Brussel aankomt. Amper vier passagiers per dag!
In Brugge en Gent stappen nog een twintigtal mensen op, waardoor de totale bezettingsgraad tot in Brussel op zeven procent komt te liggen.
De genaamde "spookthalys" kost 1,9 miljoen euro per jaar, maar ondanks het variabele alternatief zal de verbinding bijven bestaan.
Een verspilling dat kan tellen. En dit dank zij Oostendenaar Johan Vande Lanotte.