Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
23-07-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 juli 2006
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Eindelijk leent het weer zich nog eens tot een wandeling. Vandaag hebben we zelfs 2 redenen om vroeg te vertrekken: het wordt toch nog een warme dag, en zoonlief moet de eerste Eurostar van de dag "doen". Ik mag dan wel de verloren generatie zijn die geen job gezocht heeft bij de NMBS, maar mijn pa en mijn zoon - onderling dus grootvader en kleinkind, houden de reputatie van de familie hoog. IC 1905 Halle 6.26 - Brussel-Zuid 6.37 wordt het dus: 2751 duwt een stel M4, wij zitten helemaal vooraan in stuurstandrijtuig 58063 (FSR). In Brussel-Zuid stappen we voor de derde keer deze vakantie over op de 505, de IC naar Eupen, die we tot Liège-Guillemins zullen nemen. Loc 1321 duwt 12 I11'en, wij zitten in 11812. We hadden ook 11809 kunnen kiezen, maar van dat rijtuig weet ik dat het vierkante wielen heeft, en op de HSL 02 is dat niet echt prettig. Blijkbaar loopt er van alles mis in Schaarbeek, want het gaat vooruit van sein naar sein. De IC Genk/Liège die al lang weg had moeten zijn, rijdt zelfs terug naar Schaarbeek! Vanaf Diegem loopt alles gesmeerd, zij het met vertraging. Zelfs de erg rekkelijke dienstregeling volstaat niet om die in te lopen. We komen ten slotte in Liège aan met 12 minuten vertraging, maar dat brengt onze aansluiting naar Jemelle niet in gevaar. En ja, rijtuig 11812 heeft al net zulke vervelende wielen als de 11809.
In Liège-Guillemins stappen we dus over op de 5558, de L-trein naar Jemelle. Die zal ons met 2 minuten vertraging naar Esneux brengen. Die vertraging kwam door de aansluiting met de IC uit Lille. Heeft het onweer van gisteravond echt zo erg huisgehouden dat er her en der nog problemen zijn? Stel 193 maakt de dienst uit. In onze afdeling zitten op een bepaald moment niet minder dan 4 TBG's. Twee van hen komen net terug uit Maastricht waar ze een trein uit Avignon naar hebben begeleid; zij willen liefst van al slapen, denk ik, maar de 2 anderen hebben het daar niet zo op begrepen. Een van beiden is een oude nurk, die wel bijzonder drastisch omspringt met zijn IBIS: een stevige klop op het tafeltje, en als ik zeg stevig, dan bedoel ik stevig, en het spul draait weer. Zijn schokken niet bepaald nefast voor alle elektronische apparaten? Uit de gesprekken kan ik afleiden dat hij eigenlijk op zich een speciale brigade vormt, want dat hij het beu is om met 2 "cinglés" op te trekken, die zelfs lopen om een trein te halen.

Bestemming is Esneux, waar we in de Paasvakantie zijn gearriveerd uit Tilff, op het Ourthe-Néblonpad. Vandaag gaat het naar Rivage, voor een groot stuk langs de Ourthe. Het wordt een stevige wandeling, zeker in het begin, en bepaalde gedeelten zijn topklasse. Vooral de lange klim naar de gehuchten Hamay en Fontin mogen er zijn, en de afdaling langs de Ruisseau de la Haze is zonder meer schitterend. Dat we af en toe langs nogal wat bebouwing moeten, moeten we er maar bij nemen. We passeren ook de oude steengroeve van La Gombe, waar duikers vandaag het mooie weer maken. Vermoedelijk weet niemand van hen dat hier ooit een treinhalte is geweest. Wij kruisen er de Ourthe over de spoorwegbrug die op dit ogenblik enkelsporig is, want in herstelling.
Er zijn hier trouwens nog wel wat overblijfselen van verdwenen glorie: in 1984 verdwenen hier treinhalten in Souverain-Pré en Chanxhe, en tussen Poulseur en Trooz liep nog veel vroeger een tramlijn. Ik vind hier trouwens zelfs nog sporen van een oude trambrug over de Ourthe naar een steengroeve aan de overzijde. In Chanxhe herken ik onmiskenbaar de brug over de Ourthe waarover ik in gedachten een goederentram zie rijden, niet zo verbazend, want ik heb het filmpje onlangs thuis nog bekeken.

In het station van Rivage zijn er grootscheepse werken aan de gang: de perrons worden er opnieuw aangelegd, en van de gelegenheid wordt gebruikt gemaakt om ze eindelijk ook comfortabel hoog te maken. Het is wel even uitkijken. Mijn plan is om bewust de 5583 van 13:10 te laten rijden, en te wachten op de 112. Uiteindelijk kunnen we toch met beide treinen de aansluiting in Liège halen. En terwijl ik al klaar sta om de 5583 te fotograferen, schalt uit de luidsprekers dat die vandaag vervangen wordt door de IR naar Liège - Liers, de 112 dus. Verdacht, en er wordt geen verdere commentaar gegeven. CFL-loc 3010 trekt een stel met een pakwagen dms, 2 I6-rijtuigen eerste klas [11606 en 11607], waarvan er een afgesloten is, en een 3-tal I10-rijtuigen, sommige met airco, andere zonder. Al de tussenstops die deze internationale trein moet overnemen (Mery, Hony, Esneux, Tilff) zorgen voor 9 minuten vertraging bij aankomst in Liège, maar voor de Brusselvaarders is dat geen probleem. We hebben zelfs nog wat tijd alvorens de 1325 haar I11'en binnensleept. We stappen in 11802, en dat rijdt bijna geruisloos, ook op de HSL. We bereiken Brussel-Noord met 5 minuten voorsprong, en kunnen daar overstappen op hetzelfde stel als vanmorgen: IC 1936 Brussel-Noord 15.13 - Halle 15.34: één minuut te vroeg stopt deze trein aan de perrons in Halle, waar men de nieuwe schuilhuisjes als bijzonder trage paddenstoelen uit de grond kan zien schieten.

De reis zit erop. Nog even deze bedenking: de NMBS moet haar vertragingen bijhouden, en op de manier waarop is nogal wat kritiek, omdat alleen de vertragingen van elke afzonderlijke trein worden meegeteld. Dat zou wel eens een vertekend beeld kunnen geven, zegt men dan, want door een kleine vertraging kan een verbinding met aansluiting in het honderd lopen, zodat de reiziger uiteindelijk met soms een uur vertraging zijn eindbestemming bereikt, zonder dat iets daarvan in de statistieken is terug te vinden. Onze wederwaardigheden van vandaag bewijzen dat dit ook in omgekeerde richting werkt: volgens de statistische methode van de NMBS reed vandaag 33.3 % van onze treinen in vertraging. Als ik alleen de volledige verbinding bekijk, verliep de hele reis echter probleemloos. Het is maar hoe je het bekijkt, natuurlijk.

23-07-2006 om 21:37 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!