Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
27-05-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 mei 2008
Klik op de afbeelding om de link te volgen We wisten eigenlijk niet echt goed wat we moesten verwachten van deze 2 lussen, die ik gehaald had uit een oude folder "Wandelwegen in Lummen", nog uit de jaren 1980. Om te beginnen kan het ontwerp van wandelwegen uit die tijd enorm tegenvallen, omdat vele gemeenten gewoon elkaar na-aapten, en dat leidde er soms toe dat ook absoluut oninteressante gemeenten plots wandelgemeenten werden. Bovendien zijn dergelijke oude folders vaak ook verouderd: dikwijls is er ondertussen veel asfalt en beton gegoten, en in het slechtste geval zijn wegen gewoon afgesloten.
Welnu, wij volgden de lussen 1 en 6, en het dient gezegd: Lummen wist ons te charmeren. Natuurlijk duurt het een tijdje voor je het centrum uit bent, (en dat verklaart de TWQ van 41 %, niet echt veel) maar daarna werden we getrakteerd op enkele mooie, roestige beken en op betoverende boswegen, met als absoluut hoogtepunt de Willekesberg.
Verrassing van de dag beleefden we op het golfterrein: het pad liep er dwars door, op de topografische kaart was dat duidelijk af te lezen; met wat moeite kon je de oude weg nog duidelijk traceren in de kortgeknipte versie van dit "natuur"gebied. Aan de rand van het golfterrein stond een bordje: Golfterrein - betreden op eigen risico", en dat deden we dus ook. Ik zag niet meteen waarom het risico voor ons groter zou zijn dan voor de spelers zelf. Zowat halfweg kwam plots een van die flashy elektrische wagentjes naar ons toe gereden. De vriendelijke heer aan het stuur probeerde ons ervan te overtuigen dat we wel degelijk gevaar liepen, en dat hij daar niet mee kon leven. Gevolg: even later zoefden we - want dat doet zo'n elektrisch karretje - over het golfterrein  en nog wat later stonden we aan de rand ervan, krek op de plaats waar we moesten zijn.  Het was de attractie van de dag voor ons, oud geworden kinderen. (Vermoedelijk bestaat de weg dus nog, want anders zouden we ongetwijfeld met klikken en klakken teruggestuurd zijn...)

Het was weer geen sinecure om de weekenddienst van de NMBS een beetje naar onze hand te zetten, en voor de terugreis stond ons opnieuw een overstap van 47 minuten in Brussel-Noord te wachten. Gelukkig rijdt De Lijn tegenwoordig vaak genoeg, om de verplaatsing sowieso mogelijk te maken, en liep ook de heenreis per trein vlot. Enfin, vlot... bijna liep het gewoon verkeerd.
Tussen Halle en Brussel-Zuid namen we IC 1906 (7:27 - 7:39) (loc 2131 duwt M4 51034); een kleine hapering bij het binnenrijden van Brussel-Zuid levert 2 minuten vertraging op. Geen probleem... voorlopig.
IC 506, die ons van Brussel-Zuid (7:57) naar Leuven (8:25) moet brengen, staat al aangekondigd met 6 minuten vertraging; even later wordt dat 7 minuten in het Nederlands en 6 in het Frans. Loc 1353 duwt I11 11804 (de combinatie van 14 dagen geleden!), en de doortocht door de Noord-Zuidverbinding verloopt zonder al te veel extra vertraging: uiteindelijk vertrekken we in Brussel-Noord met 8 minuten vertraging. Om een of andere reden is een trein uit Lourdes met antiek DR-materieel belangrijker dan onze IC, en die moeten we dus laten voorgaan. Leuven wordt bereikt met 12 minuten vertraging, en met een overstaptijd van 6 minuten is dat onheilspellend. Of toch niet?
In Brussel-Zuid heb ik een treinbegeleider aangesproken, en die weet ons bij de latere controle te vertellen dat hij met Leuven gebeld heeft: onze aansluiting zal wachten! En dat gebeurt dan ook. Gelukkig ook, voor dat tiental andere overstappers. Ms 389 doet dienst als L 2458 (Leuven 8:31 - Schulen 9:08); de vertraging wordt niet meer goedgemaakt, en we bereiken Schulen met 6 minuten achterstand op het schema.
De aansluiting trein/bus is echter 16 minuten lang, en we kunnen nog genieten van de doortocht van 2 goederentreinen (een met 2 Duitse locs, en een DLC, en ook nog een IR naar Antwerpen) voor onze bus van lijn 90 opdaagt. Ab 4423-25 van Reizen De Valk (een Jonckheere Transit 2000 met Scaniamotor, in pachtersversie) brengt ons keurig op tijd naar Lummen, waar de Frederickxstraat is omgetoverd tot één lange bushalte. Zo rond het half uur is het aantal bussen hier te vergelijken met de bedrijvigheid in een plattelandsstelplaats. Een keurig aansluitingspatroon zorgt ervoor dat reizigers zowat alle richtingen uit kunnen.

Dat laatste bewijzen we in de namiddag, als we lijn 91 (14:32 - 14:54) naar Hasselt nemen. Ab 4420-48 (van Mebis & Co - een Van Hool New A600 met MAN-motor) is de enige bus die met vertraging aankomt, maar alle andere bussen wachten keurig op aansluiting, en vertrekken dus ook met vertraging. Een omleiding in Spalbeek en stroef verkeer in Hasselt zorgen uiteindelijk voor 12 minuten vertraging, en met 13 minuten aansluitingstijd ziet dat er niet echt goed uit. Maar een spurtje (na een wandeling van 13.6 km kan dat nog) en een minuutje vertraging van de IC naar Blankenberge zorgen ervoor dat het toch nog goed afloopt. IC 1537 bestaat uit 2 ms 96, wij zitten in de 532, en in Landen wordt nog een stel uit Liège aangekoppeld. Brussel-Noord bereiken we nagenoeg op tijd (16:22 i.p.v. 16.21) maar met meer dan 3 kwartier overstaptijd kun je dat bezwaarlijk een probleem noemen.
In Brussel-Noord wordt het dus eindeloos lang wachten op de IR 3938 naar Binche. Meteen na Brussel-Zuid wordt een reiziger naar tweede klasse gestuurd, maar voor Ruisbroek is die al teruggekeerd en nestelt zich in de knusse zitjes van ms 806. Ik begrijp dat sommige mensen zich echt vergissen, maar in dergelijke gevallen is alleen een klasverhoging plus boete aangewezen. Spijtig genoeg zal hij dit spelletje waarschijnlijk tot in de eeuwigheid kunnen blijven spelen. Profitariërs aller landen, verenigt u!

27-05-2008 om 18:51 geschreven door overweg13  


>> Reageer (4)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!