NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
31-01-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.31 januari 2009
Klik op de afbeelding om de link te volgen Op de GR Kempen zijn we ondertussen al aardig opgeschoten, en voor vandaag staat een dikke 16 km op het programma tussen Dessel en Kasterlee. Het is een weinig spectaculair, maar daarom niet minder aangenaam of interessant parcours, dat we zeker kunnen aanbevelen. De winterzon is volop van de partij, maar de bij wijlen ijzige oostenwind houdt het koud. De naakte, knoestige eiken en rijzige beuken vervolledigen het winterplaatje.Het Provinciaal Domein Prinsenpark en de Geodetische Basis van de Kempen zijn andere elementen die tot de verbeelding spreken, zeker als je zoals ik nu vaststelt dat je vijfendertig jaar geleden ook geografie en cartografie had kunnen studeren. De TWQ ligt naar Vlaamse normen behoorlijk hoog: 79 %, en de vorst maakt dat je ook op de niet-verharde wegen een stevig tempo kunt halen.

De treinverbindingen zien er vanuit Halle tijdens de weekends na de laatste wijziging van de dienstregeling weer wat rianter uit: we hebben nu opnieuw 2 echt bruikbare treinen per uur naar Brussel, en vandaag maken we daar dan ook blij gebruik van:
- IR 3706 (2 breaks, wij zitten in ms 409) brengt ons van Halle naar Brussel-Zuid (7:54 - 8:03); de trein rijdt wel met zes minuten vertraging, maar dat maakt vandaag niets uit;
- we kunnen in Brussel-Zuid immers kiezen tussen de IC naar Amsterdam en de IC naar Antwerpen. De eerste geeft in Antwerpen-Centraal, de andere in Antwerpen-Berchem aansluiting met de IR naar Neerpelt. We kiezen veiligheidshalve voor de eerste mogelijkheid, en het bestaat: een stipte Amsterdammer. We komen zelfs wat te vroeg in Antwerpen-Centraal aan (8:15 - 8:57). Controle komt er na Mechelen. De term stiltecoupé krijgt plots een eigenaardige bijklank, want de zwarte Nederlandse treinbegeleidster kan de droge humor van de in Mechelen ingestapte veiligheidsagenten blijkbaar wel pruimen. Haar schallende lach heeft Whoopi Goldberg allures;
- de IR naar Neerpelt bestaat uit 2 mw 41. We zitten eerst in 4151, maar de TBG meldt ons dat de verwarming niet optimaal werkt - het is er inderdaad niet echt warm - en dat het in de eersteklasafdeling van het tweede stel (4148) minstens 10 graden warmer is. Dát is overdreven, maar wel erg attent, en we verhuizen dus. De rit van IR 3209 (9:15 - 10:03) naar Mol verloopt stipt. Met 11 minuten overstaptijd hebben we nog tijd om wat rond te neuzen in het nieuwe station. We horen een dame een winkelbiljet voor Brussel vragen. Wij zijn met een shoppingbiljet de omgekeerde richting uit gekomen;
- de bus van lijn 470 naar Turnhout komt stipt voorrijden. Het is ab1110-56 een Jonckheere Transit 2000 die eigenaardig genoeg ontbreekt in de database van de unieke site www.zone01.be, waarvan ik nochtans alleen maar de lof wil zingen. We bereiken de halte Kromme Elleboogstraat met een minuutje vertraging.

Voor de terugreis volgen we grotendeels hetzelfde traject:
- in Kasterlee (halte Venheide, vlakbij een molen die als haltenaam vele malen meer tot de verbeelding zou spreken) nemen we bus 490 naar Aarschot, althans tot Geel, al geven de planners aan dat we deze bus tot Aarschot kunnen nemen, en dan de trein naar Leuven en de IR naar Quiévrain. Dat levert geen tijdwinst op, en dus gaan we voor meer trein. In ab 1103-42 (een Mercedes Citaro II) zit al aardig wat volk, en we wijken verder naar achter uit dan we gewend zijn. Voor me zitten 3 jongeren op de 4 keuvelplaatsjes. Eén heeft een schitterend gebit, maar spijtig genoeg is het dragen van een beugel geen garantie tegen vuile praat. De andere steekt zijn metalsympathieën niet onder stoelen of banken, en heeft tot nog toe in zijn prille leven al aardige drinkprestaties geleverd. Maar kom, de bus rijdt zo goed als stipt, goed voor een overstap van 32 minuten in Geel;
- IR 3236 bestaat uit 3 mw 41; we zitten helemaal vooraan in stel 4139. De TBG is weer van het andere geslacht, net als 2 van de voormiddag, én de twee buschauffeurs. OV lijkt nu wel snel een vrouwenzaak te worden.... De trein brengt ons stipt naar Berchem (16:04 - 16:39). Op het perron in Geel staat nog een relikwie uit de punkperiode te wachten. Gelukkig is lijn 15 hier niet geëlektrificeerd, want de hanenkam gaat erg hoog;
- deze keer opteren we voor de IC naar Charleroi-Sud: IC 2038 (met loc 2736 en rijtuig 61019 - 16:44 - 17:17) houdt van zijn 5 minuten vertraging bij vertrek in Mechelen nog 2 minuten over in Brussel-Noord; enkele rijen verder zit een prille veertiger te luid naar zijn i-pod te luisteren. Het is Suicide Blonde van INXS dat in het hele rijtuig te horen is. Ik wil hem graag helpen met zijn zelfmoord. Overigens schat ik dat de helft van de reizigers hier niet voor eerste betalen, maar uiteraard komt er geen controle;
- in Brussel-Noord wordt het een half uur wachten op IR 3738 (17:47 - 18:06) met achteraan stel 408. De rit verloopt zonder problemen. De trein legt het traject Zuid - Halle in iets minder dan 8 minuten af, zodat hij stipt om 18:06 in Halle halt houdt.

Tussen Antwerpen-Berchem en Halle hebben we geen controle gezien. Jaarrecord dat ongetwijfeld nog gebroken wordt...

31-01-2009 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (3)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Montenau (Vic)
        op 10 april 2014 Montenau
  • Montenau (reiziger)
        op 10 april 2014 Montenau
  • Montenauer Viadukt (Vic)
        op 10 april 2014 Montenau
  • Inhoud blog
  • 15 april 2014 GR412 Élouges - Hornu
  • 10 april 2014 Montenau
  • 31 maart 2014 Neufchâteau
  • ttb map 25 (deel 1)
  • ttb map 25 (deel2)

    Archief per week
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 31/12-06/01 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 15/11-21/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 18/12-24/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!