Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
15-04-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 april 2009 (Bousval)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Een historische dag wordt het, want we maken de vijfde uitstap van deze allerlaatste Paasvakantie uit mijn onderwijscarrière. Gedaan met het samenproppen van vijf uitstappen in deze korte veertien dagen, zoals dat al vele jaren onze gewoonte was. Nu ja, de laatste jaren hoefden het er niet meteen vijf te zijn, dat stamt nog uit de tijd dat de NMBS toeristische abonnementen verkocht waarmee je 5 dagen onbeperkt kon reizen in een periode van 14 (later 16) dagen. We groepeerden dan de "verre" uitstappen in Paas- en zomervakantie, vandaar. Het was dan altijd hopen op 5 dagen goed weer in deze wispelturige lentedagen, en dat kon wel eens tegenvallen. Ook nu leek het er bij het begin van de vakantie op dat het weer roet in het eten zou strooien, en we hadden onze planning al bijgesteld naar 3 of 4, edoch, we stappen vandaag voor de vijfde maal, en dat bij bijna zomerse temperaturen en onder een koesterend zonnetje. Bousval wordt het, dat de dag voordien blijkbaar zwaar geteisterd werd door de hevige neerslag uit een eerste warmteonweer - wat zijn ze vroeg -  en ook vandaag is het zaak om vroeg thuis te zijn, voor het hemelgeweld losbreekt. Het wordt dan ook een korte voormiddagwandeling van nog geen 8 kilometer, die van de Baillerie, die terug te vinden is op de NGI-wandelkaart van Genappe.
Kort maar krachtig kun je wel zeggen van deze wandeling: een stemmig begin- en eindpunt aan de kerk van Bousval (met het hele gamma populaire heiligen), en dan een afwisseling van holle wegen door of rakelings naast de stukjes bos en onverharde veldwegen op de hoogvlakte die hier voor de kenners tussen de lijnen 140 en 141 ligt, of tussen de Dyle en de Thyle. Lijn 141 (die vroeger Ottignies - eigenlijk Court-Saint-Etienne -  en Manage verbond) is verworden tot een troosteloos geasfalteerd fietspad, dat ook wandelaars zou moeten aantrekken. De wandeling maakt er gelukkig geen gebruik van. Toch ligt de TWQ met 64 % behoorlijk hoog. Vaker hebben we al vastgesteld dat korte, goed uitgekiende luswandelingen erg kunnen meevallen. Zo ook vandaag.

De planner heeft ons op een minder geïnspireerd moment een verbinding voorgesteld via Diesdelle, waar we zouden overstappen op een bus van de TEC, richting Charleroi en dan in Genappe op de bus van lijn 19, maar dat leek me een vrij hachelijke onderneming, temeer omdat er eigenlijk een gemakkelijke (wel langere) verbinding mogelijk was met maar 1 overstap. Die danken we aan de rechtstreekse verbinding tussen Halle en Ottignies met de IR l (tussen Binche en Louvain-la-Neuve). Om 9:09 nemen we IR 3908 (ms 802); de trein rijdt met 7 minuten vertraging, en dat zal ook zo blijven tot Ottignies (10:09 + 6). Dat er geen minuutje af gaat, is vooral te wijten aan de drukte van jewelste in deze trein: het goede weer heeft ook heel wat Walibigangers aangetrokken, en dat uit zich al vanaf Brussel-Zuid. Hoeft het gezegd dat we met het extraatje dat we aan ons eersteklasbiljet hebben gespendeerd, beter een trappist waren gaan drinken? Want in Brussel-Zuid doet de treinwachter nog wel een poging om reizigers naar tweede klasse te sturen, maar tegen de overmacht is geen kruid gewassen. Vanaf Etterbeek komen meer en meer specimina van het jonge volkje aangespoeld, en de treinwachter houdt zich vanaf dan op de achtergrond.
De vertraging is niet echt een probleem, want buslijn 19 rijdt zowat 3 keer per uur. We halen zelfs de voorziene bus (die van 10:20), die van Aribus bovendien een wachttijd van 3 minuten meekrijgt om aansluiting te geven met IC 2109, die ook met een vijftal minuten vertraging rijdt. Bij De Lijn gebruikt men een uurdienst al als excuus om niet te hoeven wachten op treinen in vertraging, bij de TEC is de mentaliteit al van oudsher anders; de chauffeurs wachten zelfs! Zo ook deze van ab6653 (een Renault R312 van zo'n 13 jaar oud), die ons ondanks de vertraging bij vertrek zoals voorzien om 10:37 aan de halte Bousval Gare afzet. Treinliefhebbers hoeven niet meteen naar het oude station van Bousval af te zakken, want daar blijft niets meer van over...

De terugrit gebeurt op dezelfde wijze: ab 6626 (zoals de 6653 van de nieuwe stelplaats Baulers, en van hetzelfde type) pikt ons om 13:23 op en brengt ons stipt naar Ottignies (13:40), waar ik aan het TEC-loketje meteen een aantal buskaarten koop van 20.00 EURO, luxe die je alleen bij de TEC Brabant-Wallon, Charleroi en Namur-Luxembourg hebt. Het maakt dat je kaartje wat minder snel op is, en dat je de chauffeur niet hoeft op te zadelen met de aanmaak van de kaarten. Bovendien kun je met een betaalkaart betalen, en dat kan nog altijd niet op bus of tram. Voor alle duidelijkheid: je kunt ze wel gebruiken bij de TEC's die deze handige dingen niet verkopen.
Ook nu hebben we met IR 3935 een rechtstreekse verbinding naar Halle. We laten IC 2134 van 13:47 dus maar rijden, die levert ons toch geen tijdwinst op. Deze trein wordt aangekondigd met een verminderde samenstelling, en inderdaad: i.p.v. de gewone 2 ms 96 rijdt één, weliswaar gemoderniseerd, klassiek tweetje binnen. Later zal ik vernemen dat in Habay (Abbay volgens De Morgen) een werknemer van de NMBS dodelijk geëlektrocuteerd is, en dat het verkeer  op lijn 162 door dit drama in de knoop ligt. Hoe schrijf je hier nu een gepaste, respectvolle zin achter?
Onze IR (ms 813) rijdt stipt tot net voor Watermaal. We maken er vijf minuten vertraging, die in Brussel-Zuid opgelopen is tot 6. Het zou geen probleem mogen zijn om tussen Zuid en Halle wat vertraging in te lopen, maar dat is zonder block 7 in Halle gerekend. Vanaf Lot remt de trein af, zodat we uiteindelijk met een slakkengangetje met 7 minuten vertraging (14:51 + 7) aankomen in Halle. Je weet natuurlijk nooit echt wat de reden kan zijn voor deze hapering, maar mij begint het toch op te vallen hoe vaak treinen opgehouden worden tussen Lot en Halle (en hoe vaak seinen pas op het allerlaatste moment opengezet worden, zodat treinen al ergens in de velden moeten afremmen... - dat zie je als je in Halle op treinen naar Brussel staat te wachten.)
De hemel is nog altijd zo goed als wolkeloos; over 2 uur zal het klank- en lichtspel al opnieuw volop aan de gang zijn. Wij hebben er 5 wandelingen op zitten, zonder een druppel regen. Veel, veel geluk moet je hebben. En tot dat vijfde van de kijkers en luisteraars behoren die een wat ingewikkelder weerbericht wel begrijpen...

15-04-2009 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!